REKLAMA

Co zrobić z pieniędzmi z komunii?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2022-07-31 12:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 na zegarach nasz stały cykl jak z dzieckiem naszym gościem jest Maciej Samcik bloger publicysta ekonomiczny dziennikarz się na także właściciel strony subiektywnie o finansach dzień dobry Macieju witam serdecznie ciała dziś będziemy mówili bardzo trudnym temacie, a mianowicie oszczędzaniu i wyrabianiu tego nawyku naszych dzieci zatem serię bardzo trudnych pytanie, z którym sam mierzyłem się jako ojciec pewnie popełniłem mnóstwo błędów, kiedy najlepszy moment, żeby Rozwiń » rozmawiać z dziećmi ekonomi wtedy, kiedy zaczynają się interesować tym jak to jest, że ze ściany wychodzą pieniądze, czyli jak działa bankomat oraz tym jak to jest, że nie można, że nie mogą dostać wszystkiego, o czym pomyślał co chciały mieć, czyli że pieniądz, że ilość pieniądza jest prawdopodobnie ograniczona tylko nie wiadomo jeszcze, dlaczego to są takie 2 Check Point, które powinny skłonić do tego, żeby zacząć z dziećmi rozmawiać o pieniądzach zgadzam się, że są rozmowy trudne i generalnie ten proces trudny, bo to są rzeczy, z którymi sami sobie często nie bardzo potrafimy poradzić, a tutaj jeszcze trzeba wiele tych naszych następców próbować przygotować na tę nie wszystkie problemy z z zarządzaniem finansami no tak dotychczas dziś wydawało się, że problem oszczędzania to jest taka kwestia, która jest poniżej problemu wydawania i sposobu wydawania pieniędzy, ale zdaje się, że teraz akcenty się się zmienia i to dość poważnie każda rodzina raczej będzie zastanawiała się w tym drugą stronę, jakie pieniądze w portfelu zatrzymać na tak, bo ostatnie 20 lat był taki czas, w którym większość z nas jednak z GPW stała się coraz stawała się coraz zamożniejsze, a teraz prawdopodobnie przed nami jakaś dekada, podczas której będziemy musieli zmierzyć się z obniżeniem standardu życia jest dokonywanie bolesnych wyborów na co wydać pieniędzy co ich wydać i odpowiadaniem na pytania, dlaczego no nie może być tak jak było no dobrze by powiedz proszę o okresie na pewnym przykładzie jedna z rodziny, chcąc właśnie nauczyć swoje dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi postanowiła, że każdy wpływ do skarbonki dzieciaka będzie będzie szczegółowo analizowany, czyli krótko mówiąc przedziałek z babcią przekaże te 100zł w prezencie bądź też bez okazji nie to to 100zł zostanie podzielone na to do wydania to do zaoszczędzenia, ale też mieli taki pomysł by 10% każdego wpływu przeznaczać na cele charytatywne jest dobry model moim zdaniem ten ostatni punkt jest dobrym modelem, ale ogólnie rzecz biorąc niepokoi mnie sformułowanie zostanie podzielona mianowicie pytanie, kto te pieniądze dzielić, bo ja jestem zwolennikiem takiej takiego postępowania, w którym dziecko ma możliwość samo popełnienia to wszystkich błędów, które my potem popełniamy na swoich większych dorosłe już pieniądzach w związku z tym wydaje mi się, że raczej i należałoby zacząć od tego, żeby dziecko dostało jakąś stosunkowo niedużą kwotę do samodzielnego zarządzania dopiero na konkretnych sytuacjach, które okazuje się, że te pieniądze za szybko kończą albo zostają niewłaściwie wydane z przyczyn słowo niewłaściwie to też też możemy o tym podyskutować, bo to co dla nas jest niewłaściwie konieczne dla dziecka musi być właściwe, ale generalnie raczej skoncentrował się na tym, żeby nauka oszczędzania, a prowadzić poprzez te wszystkie błędy, które dziecko może popełnić samodzielnie, zarządzając pieniędzmi no, czyli krótko mówiąc nie decydować za nie ile ma być oszczędności ile ma być napędza konsumpcję tylko po prostu metodą prób błędów, czyli dziecko po pierwsze, przetestować jak i jakie ma skłonności ad, a po drugie, jakoś stymulować, czyli nos nakłaniać metodami, toteż powiedzmy finansowymi do tego, żeby podejmował decyzje, które z naszego punktu widzenia są odpowiednia mówi o tym kto o tym zdecydować czy rodzice czy jednak dziecko, ale tutaj znów mamy nieuchwytny mamy ten nieuchwytny moment, kiedy dziecko jest świadomy co to znaczy świadomości czy rodzice mają określać, że aktorzy jest ta chwila czy dziecko ma wreszcie powiedzieć to są moje pieniądze dostałem dostałam chce nimi gospodarować tylko się podoba 4 i innymi słowy pytasz o to kiedy dziecko powinno zacząć dostawać kieszonkowe pierwszym takim momentem, gdzie w ogóle dziecko powinno mieć kontakt kontakt z pieniądzem to jest taka sytuacja, w której na dziecko zaczyna rozróżniać nominały i wierze ci jesteśmy w stanie mu to powiedzieć, że Pieniążek, który ma piątkę jest 2× mniej wart niż ten co ma dziesiątkę aresztowano i że te pieniądze są de facto emanacją wartości, że pieniądze można zamienić na przyjemność można ją zamienić na razie można te pieniądze zamienić na jakąś wartość na coś co jest no i powoduje podwyższenie mówiąc górnolotnie jakość życia, chociaż oczywiście dzieci tego jak nie czytają i to jest ten moment, w którym można zacząć dziecku wypłacać małe kieszonkowe nie dziecko wie, że jak ma więcej pieniążków o tym samym nominale to jest bogatsza jak ma mniej o to jest to jest mniej bogaty pewnie kilkunastu laty już może dostawać kieszonkowe w formie elektronicznej, czyli tutaj chodzi o możliwość założenia konta bankowego karty płatniczej i takiego konta dziecięcego, który jest de facto taką jakimś kątem do rachunku rodziców no kluczowe dla mnie jest może nie tyle ten ten moment, w którym to kieszonkowe się będzie skuteczna dostawać co raczej takie podejście do kieszonkowego to znaczy, żeby ono było bezwarunkowe, czyli czy nie jest także jak dziecko z Leszna to zostaje jak nie jest rzeczą to nie dostaje nie, żeby no i mieć dużą cierpliwość to znaczy to to wszystko musi potrwać znaczy to dziecko jednak te wszystkie błędy musi popełnić na własnej skórze na małych pieniądzach na szczęście i nie należy mu oczy tego procesu zaburzać go my często mamy skłonność do tego, że chcielibyśmy, żeby wszystko zdarzyło szybko, żeby jak dziecko popełnia błąd to chcielibyśmy uchronić dziecko przed konsekwencjami popełnienia tego błędu, czyli no jak dziecko na coś by pieniądze już pieniędzy nie ma jest mu przykro chciałoby dostać teraz pieniądze no to myślę często miernej to pieniądze dajemy wtedy wniosku nie ma szans poznać tej sytuacji, w której wyda pieniądze w sposób zbyt na spontaniczny i potem tych pieniędzy brakuje także, gdyby na najważniejszą cechą moim zdaniem takiego dobrego wprowadzenia dziecka w też domowe finanse jest cierpliwość i i konsekwencja dobrze, ale jest jeszcze kilka takich kwestii, które budzą wątpliwości dzieci bardzo często z właśnie za sprawą rodziców korzystają z takim bardzo bogatej oferty zajęć pozaszkolnych są to takie działania ukierunkowane na naukę języka obcego, ale np. są dodatkowe lekcje nie wiem gimnastyki tak to spróbujmy to podać jako jako przykład i one są bardzo często zajęciami komercyjnymi, które kosztują czy dziecko powinno partycypować w opłacaniu takiej rozrywki tak by mieć świadomość tego ile rodzice wydają na na przyjemności takie, które dziecku sprawiają pewną radość czy też nie jest obowiązek rodziców tego robić nie wolno czy jestem przeciwnikiem takiej sytuacji w tej, jakby dziecko jest zobowiązane do uczestnik do pokrywania jakiś takich wydatków, które z punktu widzenia rodzica służą jego rozwojowi, ale dziecko jeszcze tego nie jest w stanie tak naprawdę docenić to wyobraź sobie przepraszam macie wyobraźmy sobie hipotetycznie sytuację, w której to dziecko proponuje, że coś będziemy robić dodatkowego nie wiem chciałbym jeździć takim miejscom samochodami po torze gokarty tak i to jest inwencja dziecka im wtedy jako dorośli mamy powiedzieć dobrze okej, ale my płacimy za to połowę i płacić za to połowę czy nie no dobrze chce Tomasz w takiej sytuacji oczywiście możemy tak być jeśli dziecko wysłuchaliśmy inicjatywą chciałbym coś robić, gdzie w swoim życiu ciekawego co uważam, że jest dla mnie dobre, ale nie no nie do końca mnie na to stać i jej mamy ustalamy sobie zaliczamy spółkę partycypację to jest moim zdaniem okej natomiast sytuacja, w której mówimy dziecku będzie chodził na zajęcia dodatkowe z matematyki chodził chodziła na i masz na to oddawać połowę kieszonkowe dostaje to moim zdaniem przeciwskuteczne, więc to oczywiście zależy od tego czy mówimy o czymś co z punktu widzenia dziecka jest inwestycją i czymś czy oczywistą z punktu widzenia rodziców jest inwestycją dziecko jest nasz dowcip nie wiem być może ciebie naszych słuchaczy nie śmieszy natomiast jest w nim sporo prawdy mamo tato, kiedy dostanę swoje pieniądze z komunii wtedy, kiedy twoje dziecko pojedzie do komunii Tracz komunia to jest taki moment, w którym większość rodziców pana przerażenie, bo dziecko nagle dostaje pieniądze, których jeszcze wcześniej wynik nie widziało i popada w taką nadpłynność finansową na to jest taki dobry moment, żeby spróbować to nad płynnością zarządzić tu wydaje się, że odbieranie dzieci dzieciom te pitne pieniędzy też różne wyrażali zgadzam się zdarza, bo dzieci już dziś szybko dość dojrzewają do zarządzania pieniędzmi już każde dziecko tak się wydaje zabierać pieniądze, które zostaje przy różnych okazjach imieniny urodziny dzień dziecka władze Narodzenie czy też wreszcie ta komunia święta pierwsza natomiast to jest taki moment, w którym warto powołać do życia instytucję pt. to mały bank i zaproponować dziecku bez wykonywało tę nadwyżkę pieniędzy, których nawet nie ma pomysłu, żeby wydać w tym domowym banku zamian za jakieś odsetki to znaczy to część, którą zdetonuje tak ta część, której nie wydasz będzie mieć jakąś tam to np. w porcjach wypłacać razem z odsetkami, czyli na tę uzyskać na koniec na sali bardzo sprytne przepraszam był już zaciera ręce bierzemy zakładamy dziecku depozyt i obracamy jego pieniędzmi w zamian za jakiś drobny odsetki i właśnie o to, że nie będą drobne odsetki od dziecko się nie złapie na odsetki w wysokości 2% w skali roku tu będziemy musieli pójść w odsetki znacznie większa niż to obowiązuje na rynku to zresztą taki mechanizm, który dość dobrze działa jeśli zauważymy, że generalnie dziecko ma problem z o utrzyma taką oszczędnością Macieja dostanie pieniędzy natomiast wydaje wtedy to jest taki moment, żeby właśnie na zasadzie takiego domowego banku powiedzieć słuchaj masz 50zł miesięcznie czy tygodniowo do różnie z tym z tymi dopłatami kieszonkowego jest pewnie wcześniej im częściej tym lepiej, ale masz 50zł i jeśli ci do następnego tygodnia miesiąca jakieś pieniądze z tego dostaną na to mieć podwójne wtedy dziecko ma taki mechanizm tak taką motywację właściwie, żeby też tych pieniędzy wszystkich nie wydać w związku z tym się zaczyna zastanawiać czy wy ustaną konsumpcja, którą do tej pory uprawiało rzeczywiście jest najlepszym sposobem, gdyż jeśli chodzi o takie większe kwoty typu właśnie mu typu właśnie pieniądze pierwszej komunii świętej to tutaj mechanizm się bardzo dobrze przydaje, ale w przypadku takich małych kwot też i no tutaj oczywiście to myślę mówię o podwojeniu tego co zostanie na to jest bardzo dobrze oprocentowane pożyczki w teście 1 kwestia związana z tym, że nasze dzieci mają mgliste pojęcie o mechanizmach finansowych tak walecznie uważa, że Polski system edukacyjny jest bardzo ubogi taką ofertę, że na lekcjach matematyki zajmujemy się rzeczami no być może ważnymi z punktu widzenia tej dyscypliny natomiast szkoła niniejsze takiej oferty, w której nauczał, aby jak rozliczać roczny PIT, która gdzieś dawałaby taką praktyczną wiedzę, dzięki której dzieci o z dużą świadomością wkraczały w dorosłość oczywiście to jest problem, bo tak naprawdę właśnie w każdym przedmiocie można byłoby spróbować umieścić cieszył się już powoli dzieje wolno powolna lesie jakieś elementy takiego dla domowego budżetu zarządzania finansami przecież zadanie z matematyki też może być oparte zamiast jakiś abstrakcyjny rzeczach na tym ile kosztuje kredyt albo albo na jakiś takich pytaniach, które uświadamiają wartość pieniądza w czasie, że dzisiaj dzisiaj pieniądz jest wart i w na ma inną wartość realna niż może mieć za nie za 5 albo 10 lat po tak jak powiedziałem powoli się dzieje ale, ale są problemy po pierwsze, rzeczywiście nasz nasz cały skład edukacja Polska jest właściwie należałoby pewnie te programy napisać odnowa w sposób bardziej życiowy i to dotyczy również kwestie dotyczące ekonomia jest z drugiej strony też problem z tym, że nauczyciele często troszkę się boją tych tematów bo, bo sami nie czują się dość mocni jeśli chodzi o inwestowanie przedsiębiorczość od takie tematy, które jest z punktu widzenia tego zarządzenia finansami trzeba by dotknąć ale, a pytanie jak to zrobić się samemu nie czuje się w tym w tych tematach mocno, więc pewnie, kto po powinni robić ludzie, którzy nie tyle są nauczycielami zawodowymi co tatuś z to wynajęci ludzie, którzy są w stanie dzieciom młodzieży odpowiadać na wszystkie pytania właśnie na własne doświadczenia tak przedsiębiorcy ludzie, którzy prowadzą firmy, ale jednocześnie mają też taką zdolność mówienia prostym językiem trudnych sprawach wymagałoby to oczywiście pieniędzy bo, bo to jest do to był na pewno duży projekt dość skomplikowanej i kosztowna, ale pewnie wartego warto byłoby czymś takim pomyśleć Szcze jedno ostatnia kwestia z tej zwolennikiem, żeby dzieci operowały gotówką czy jednak posługiwały się tymi instrumentami bankowymi kartą, bo nawet dorośli mają z tym kłopot nie, widząc fizycznie ile wydają popełniają grzechy, które prowadzą być może budżet do ruiny na pewno w pierwszym etapie edukacji finansowej powinna być gotówka dziecko powinno czuć pieniądz, czyli go dotykać bawić się nim mieć go w portfelu wydawać go poczuć ten smutek jak ten pieniądz wyda w sposób taki, który do, którego się potem żałuje, więc do te wszystkie dotykane rzeczy są myślę, że w edukacji finansowej ważne, bo jeśli pominiemy właśnie jest o czym mówisz, czyli po prostu już widzimy tego pieniądza w ogóle nie nie wiemy jak to się dzieje rząd nam znika z portfela czy właśnie już nie potrzeba tylko z konta bankowego, więc zacząłbym od rzeczy gotówkowych natomiast w edukacji gotów opartej na gotówce natomiast dziecko, które już kilkanaście lat może spokojnie mieć konto bankowe, bo już ile to ile to jest 300 albo 400zł na koncie i a i wtedy to zarządzanie pieniędzmi zarządzanie wypłata kieszonkowego zarządzanie kieszonkowym jest łatwiejsze ja mam kilkunastoletnią córkę i ma do właściwie miał 12 lat to to jest założyłem konto bankowe z kartą z z taką opaską dopłacania i i nie zauważyłem, że to negatywnie wpłynęła na jej skłonność do oszczędzania Otóż po już dojrzała do tego, że to, że może, że już te dotykają tego pieniądze już nie tak bardzo niezbędna dziękuję bardzo, za rozmowy mam nadzieję, że państwo też skorzystają z tych porad, które w, których udzielą Maciej Samcik naszego bloga publicysta ekonomiczny Dziennika właściciel strony subiektywnie o finansach dobry dzień twierdzi dobrej naszych słuchaczy zapraszam teraz informacja po informacjach życie w zdrowiu będą z nami kolejno dr Maciej Socha prof. Michał Skalski także dr Paweł Grzesiowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA