REKLAMA

"To, co kiedyś śmieszyło w Szekspirze, dziś wzbudza zupełnie inne emocje". O "Poskromieniu złośnicy"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-08-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
37:36 min.
Udostępnij:

O "Poskromieniu złośnicy" i rozbudowie Teatru w Sosnowcu mówił Jacek Jabrzyk – reżyser teatralny, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Zagłębia w Sosnowcu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program rozpoczynamy od Szekspira znów Szanowni Państwo, albowiem trwa 2006. festiwal Szekspirowski radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia dzisiaj wieczorem kolejny spektakl o godzinie dwudziestej i znowu dobre złe wiadomości tak dobre są takie, że ten spektakl jest złe są takie, że bilety są wyprzedane spektakl bierze udziału jest finalistą konkursu złotego Yoricka to poskromienie Rozwiń » złośnicy, a reżyserem tego spektaklu jest także państwa mój dzisiejszy gość pan Jacek Jabrzyk zastępca dyrektora do spraw artystycznych teatru Zagłębia w Sosnowcu dzień dobry witam serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwo to jest myślenie takie schadenfreude trochę prawda dla reżysera, że z 1 strony nie ma biletów raz, a z drugiej chciałoby się zaprosić, tym bardziej że mamy do czynienia z konkursem złotego Eryka tutaj trzeba powiedzieć niestety nie nie ma nie wiadomo czy śmiać czy płakać, ale chyba chyba trzeba się cieszyć no bo jeśli niema biletów to znaczy, że są ludzie, a my robimy dla ludzi jeśli adres pełny no chyba trzeba cieszyć można ten spektakl oczywiście oglądać się u nas w teatrze zapraszam do Sosnowca oczywiście jest w repertuarze drzwi szeroko otwarte dla państwa spektakl, który mówi o przemocy, ale spektakl, który mówi też o tym jak mężczyźni sobie w ciąży jak mężczyźni umiejscowił-li kobiety w świecie jak zastanawiam się przed naszą rozmową czy teatr od czy wciąż jest dobrym miejscem do tego, żeby mówić o miejscu kobiet i o przemocy, dlatego że ostatnie miesiące to są doniesienia o przemocy nie tylko w szkołach teatralnych szkołach aktorskich ale, ale na scenach w czasie prób takiej i przebył zwykle ofiarami padają kobiety czy stanie są kobieto w związku z tym myślę, że teatr scena teatralna jest chyba najbardziej odpowiednim miejscem, żeby takie tematy i podejmować my nie jesteśmy od tego, żeby tworzyć jakieś teorie, żeby odpowiadać na te pytania raczej, żeby drażnić umysły i żeby wkładać kij w mrowisko i m.in. po to jest myślę ten spektakl, który podejmuje taki taki tematy co ciekawe ten temat przecież został podjęty przez Szekspira lata temu ja mam wrażenie chata 500 lat temu bez mała ja mam takie wrażenie, że w tym tekście i widać, jaką drogę przeszliśmy jako jako ludzkość jako jako społeczeństwa od tamtego czasu i jak kompletnie innym miejscu znajdujemy się teraz, bo to spojrzenie Szekspira i to co pewnie kiedyś śmieszyło ludzi dziś jest kompletnie nie śmieszne właśnie dzisiaj powoduje zupełnie inne refleksje i tak jestem z tym spektaklem, bo historia naszego spektaklu jest taka, że miał wyglądać nieco inaczej miał miało być się obsada miała być klasyczna w sensie takim czy mieszkanie kobieta męczyć, ale mężczyzna dokładnie tak już po pierwszych próbach czytanych wszyscy oczywiście nasze koleżanki dziewczyny poczuły się jakoś najbardziej tym dotknięte, ale wszyscy odczuwaliśmy jakiś dyskomfort, bo ten rodzaj tresury, któremu są główne bohaterki główna bohaterka szczególnie 1 Kasia poddawana w tym tekście jest już dzisiaj właściwie nie do nie do przejścia nie do zaakceptowania i poczuliśmy ogromny dyskomfort zaczęliśmy się zastanawiać co z tym fantem zrobić czy jest w ogóle możliwe przeprowadzenie w takim wydaniu obsadą owym tego tekstu tak żeby, żeby wybrzmiały wybrzmiało dzisiejsze myślenie o roli kobiet społeczeństwo miejscu kobiet w społeczeństwie i stwierdziliśmy, że niekoniecznie wybraliśmy taki gest, który nam się wydał gestem najbliższym nam i wręcz oczywistym, czyli że dziewczyny po prostu wymóg co czują się z tego z z tego przedstawienia ona oczywiście nie odbieramy im głosu dziewczyny, jako że ten tekst ma budowę gatunkowo ta jest spektakl w spektaklu odbywa to poskromienie złośnicy to jest tak naprawdę spektakl grany przez trupę aktorską co oczywiście nam pomogło w ustawieniu w takim ustawieniu tego spektaklu, więc oddaliśmy dziewczynom prolog one tam mają swoje napoje 5 minut tam jest narracja zupełnie inna od tej szekspirowskiej właśnie od tego poskromienie złośnicy, po czym na scenę wchodzą panowie grają to przedstawienie tak jak ta grupa szekspirowska w tekście i tam właśnie już oglądamy taki męski świat męski punkt widzenia my wyobrażenia mężczyzn na temat świata na temat kobiet na temat i ich ich roli wiedzieli jak co dzień w Polsce dzień co dzień tak i to przedstawienie jest momentami oczywiście bardzo zabawne nam zależało bardzo na tym, żeby taką media wybrzmiała jednak, żeby ludzie mieli frajdę oglądania tego przedstawienia, ale wnioski i to co to co wynika z tego przedstawienia w celu zabawne nie jest to jest bardzo interesujące co pan mówi w kontekście takiej niezgody albo też kwestionowania tekstów treści to jest kolejna historia, którą słyszenie nie jest już o pracowni w skokach domów wydawniczych trąbiono ten tekst nie powinien nie powinniśmy go wydawać, bo traktuje o przemocy albo trakt one traktuje kobiety przedmiotowo i tutaj zawsze zostawiamy na ile jak gdyby uświadamiamy sobie, że to co jest w tekście niekoniecznie jest to nie są poglądy autora często właśnie autor zwraca uwagę na pewne wyzwania ja myślę, że w ogóle jak ja nie wiem ja bym się nie podjął w ogóle, jakby jakiegoś takiego nazwania, jakie były poglądy Szekspira ja myślę, że Szekspir każdy twórca który, który tworzy jakieś dzieło sztuki nieważne, jakie w, jaki sposób przekazuje klimat epoki myślenie epoki, bo to niekoniecznie musi być jego myślenie jego pogląd na daną sprawę tak jak w bursztynie zatapiane są jakieś elementy ze świata, kiedy ten bursztyn był tworzony tak właśnie w sztuce zawsze są ulokowane jakieś jakieś tematy sprawy, które były aktualne i żywe w danej epoce tak jest w przypadku myślę tego tekstu teraz żyjemy w takich czasach, że te tematy są na wokandzie, że my zastanawiamy się wreszcie można powiedzieć zastanawiamy się nad tym i wreszcie pojawiają się jakieś sensowne refleksje na ten temat to znaczy na temat w ogóle społeczeństwa i jak to społeczeństwo powinno funkcjonować wyglądać na temat wykluczeń różnego rodzaju m.in. kobiet właśnie, więc wreszcie się o tym gada i wreszcie i w związku z tym jak petentem ten tekst wrócił w, zupełnie jakby z akcenty i życie stawia zupełne zupełnie inne akcenty w tym tekście niż to było jeszcze kilka kilkanaście lat temu niektórzy uważają, że sam zawód reżysera także reżyser Tatra teatralnego jest wpisana przemoc czy ta relacja pomiędzy reżyserem aktorami przy tworzeniu spektaklu to jest na dzień dobry reakcja przemocowe postulują bardziej demokratyczne podejście, chociaż nie do końca rozumiem, jakby miało to wyglądać no właśnie ja też nad tym zastanawiam się wszyscy się nad tym w teatrze zastanawiamy myślę, że i moim zdaniem to jest kwestia nazewnictwa, bo ja bym nie nazwał tego przemocowe ością tylko trzeba znaleźć jakąś taką stworzyć próbować stworzyć to robię jako reżyser, ale to staram się robić też jako właśnie ktoś, kto prowadzi artystycznie teatr, żeby stworzyć przestrzeń warunki na twórczość dla wszystkich osób, które biorą udział w powstawaniu przedstawienia tych tych artystów tam się spotyka bardzo dużo bardzo różnej różnych dziedzin są jest reżyser są oczywiście aktorzy, ale są muzycy są scenografowie kostiumograf wie, czyli plastycy i oczywiście żeńskie odpowiedniki odpowiedniczki więc, więc z rolą teatru myślę stworzyć taką przestrzeń twórczości, w której wszyscy się dobrze czuli mieli komfort pracy i tworzenia właśnie, ale jednak w teatrze no ktoś musi wziąć odpowiedzialność jest kwestia wzięcia odpowiedzialności po prostu i podjęcia jakichś decyzji, że iluś tam pomysłu wybieramy ten i idziemy w tym kierunku nasze pomysły podporządkowujemy tej Naczelnej idei i kimś takim jest reżyser i i nie widzę tutaj myślę, że to nie jest przemocowe tylko i tylko to jest normalne oczywiste jest kwestia stworzenia po prostu takiej przestrzeni, w której nie będzie się to odbywało właśnie przemocą tylko będzie się odbywało w sposób twórczy i taki, że wszyscy będą się czuli spełnienie pięknie zabrzmiał w coś się w idźmy w dobrze powrócimy, jeżeli pan pozwoli do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie 1020 dzisiaj w gdańskim teatrze szekspirowskim w ramach festiwalu Szekspirowskiego spektakl poskromienie złośnicy autorstwa Williama Szekspira oczywiście, ale w reżyserii pana Jacka ja Brzyka reżysera i zastępcy dyrektora do spraw artystycznych teatru Zagłębia w Sosnowcu w Ostrowcu i otarcie porozmawiamy po informacjach, bo po, lecz powstaje tam jakaś budowla na miarę 2002. wieku może nawet trzeciego Anka może nawet trzeciego jeśli jeśli mogę to ja zawsze marzyłem, żeby zaprosić państwa na informacjach Radia TOK FM Toya zaprasza na informacje Radia TOK FM prawdę to wcale jakoś chyba tegorocznej edycji festiwalu Szekspirowskiego wprowadzamy mówiąc wprowadzamy taki pluralizm jest PiS ja wprowadzam nowe zasady dzisiaj pomiędzy godziną dziesiątą jedenastą na informacje będzie obraz o pan Jacek Jabrzyk będziemy zapraszali reżyserów i reżyserki finalistów konkursu złotego Yoricka, żeby w czasie wizyty w radiu TOK FM zaproszeni na informacje także jeszcze przed panem 2 wyzwania świetnie jestem przygotowanych w pan Jacek Jabrzyk jest zastępcą dyrektora do spraw artystycznych teatru Zagłębia w Sosnowcu i też reżyserem spektaklu poskromienie złośnicy ten spektakl dzisiaj w ramach 2006. festiwalu Szekspirowskiego w teatrze afgańskim czasie szekspirowskim przed informacjami mówiliśmy o rozbudowie teatru Zagłębia będzie druga scena i wyzwanie chyba jak jest zwykle stoi przed architektami, ale też później przed użytkownikami budynków, czyli i twórcami spektakli i publicznością jest taki, że często te projekty wyglądają przepięknie na papierze aż się chce tam iść i aż nie możemy się doczekać potem następuje otwarcie przychodzimy i akustyka taka sobie albo do ankiet nie można niczego przy wieszać ale bo nie ma zasięgu albo garderoba 2 piętra niżej itd. itd. itd. czy tak będzie też w tym przypadku mamy nadzieję i robimy wszystko, żeby tak nie było, żeby ta funkcjonalność była odpowiednia, bo chyba właśnie funkcjonalność w przypadku budynków teatralnych jest rzeczą pierwszoplanową oczywiście architektura oczywiście estetyka jest jest bardzo ważna ale, ale ta funkcjonalność w przypadku szczególnie teatrów jest szalenie istotna, bo właśnie to co pan powiedział widownia siada na widowni gasną światła i musi być komfort, żeby to przedstawienie obejrzeć i mieć z niego po prostu maksymalną radość muszą być spełnione warunki właśnie musi być dobra akustyka musi być dobra widoczność są takie rzeczy których, siedząc na fotelach teatralnych jako widzowie się nie zastanawiamy nad którymi się nie zastanawiamy nad którymi się nie powinniśmy zastanawiać, bo one powinny być po prostu dobrze zrobione i od tego są ludzie, którzy po pierwsze, projektują takie budynki, a po drugie, potem już wykonują realizują i my teraz jesteśmy na etapie będziemy budować w ogóle teatr w Sosnowcu wspaniałą wspaniałą wiadomością jesteśmy po pierwszym etapie, czyli po konkursie architektonicznym na projekt architektoniczny nowego nowego budynku teatru Zagłębia jesteśmy już w trakcie drugiego etapu, czyli robienia przez zwycięską firmę zwycięskie biuro architektoniczne analog ze Szczecina analog Piotr Śmiechowski tak jest wszystko się zgadza świetne biuro architektoniczne, które zrobiło fantastyczne projekt nowego budynku lifting projekt liftingu starego starego zabytkowego budynku mała dygresja warto chyba o tym powiedzieć, bo nie wszyscy o tym wiedzą, że Sosnowiec ma jeden z najstarszych teatrów w Polsce 1900 jest 1800 dziewięćdziesiątego siódmego roku pochodzący budynek, który był szóstą państwową sceną tak, ale jak w Polsce na ziemiach polskich no był w w w Rosji, bo w zaborze w zaborze rosyjskim wtedy, ale to był teatr Polski, w którym był Polski repertuar grany w języku polskim głównie nie, więc był to jest teatr jeden z najstarszych teatrów w Polsce, aczkolwiek dzisiaj i dość kameralny niewielki wada zaleta z 1 strony to jest zaleta bo, bo on ma fantastyczną np. proporcje między sceną widownią tam się bardzo dobrze pracuje bardzo dobrze ogląda przedstawienia namawiam, żeby to sprawdzić oczywiście ale, ale jest mały w tym sensie, że to jest, że to jest 1 scena nie ma odpowiedniego zaplecza nie ma odpowiedniej sali prób itd. tak dalej i w związku z tym od jakiegoś czasu takie pomysły krążyły, a myśmy postanowili zrealizować, czyli rozbudować ten teatr i właśnie ogłosiliśmy konkursy jesteśmy wracam teraz do głównego tematu jest w trakcie drugiego etapu, czyli zrobienia projektu budowlanego tego tego nowego nowego budynku teatru Zagłębia i z tymi wszystkimi tematami od, których pan zaczynał zmagamy się zmagamy się na co dzień i są to są to rzeczy z 1 strony bardzo bardzo trudne, bo teraz to jest czas teraz to jest ten moment, żeby pomyśleć właśnie o tym gdzie powinna być garderoba, gdzie powinny być sale prób jak powinno wyglądać foyer jak powinna wyglądać widownia a gdzie powinny być np. kontakty ze światłem umiejscowione, gdzie powinny być kabina akustyk wiele trików itd. tak dalej to są setki jeśli nie tysiące problemów, które teraz trzeba rozwiązać żeby, żeby to zaprojektować tak, żeby kolejne pokolenia i twórców i widzów mogło się z tego budynku cieszyć korzystać, a myślicie już o tym w jaki sposób za kilka lat zachęcić dodatkową publicznej, żeby się pojawiła pracujemy nad tym cały czas, bo zachęcenie publiczności do przychodzenia to jest proces tego się nie da zrobić z dnia na dzień to jest to oni robią 5 lat przed otwarciem myślę tutaj np. po publiczności sal koncertowych muzyki klasycznej 5 lat przed otwarciem zaczyna się praca nad lokalną społecznością w no właśnie i nie będę się przyrównywać do Japonii pani tam nie byłem i właściwie dowiaduje się tego od pana, ale robimy coś zupełnie podobnego to znaczy po pierwsze, tak układamy budujemy repertuar, żeby on był dla jak najszerszej publiczności i atrakcyjny pod względem i różnorodności gatunkowej, ale też różnorodności jakościowej, że tak powiem są zapraszane różne dobre złe nie są zapraszani chodzi mi o estetykę chodzi o różne języki teatralne zapraszamy bardzo różnych twórców twórców bardzo bardzo dobrych, ale bardzo różnych właśnie twórców do pracy u nas w teatrze i prócz tego mamy bardzo szerokie działania pedagogiczne np. pomogliśmy naszym aktorom skończyć studia pedagogiczne, żeby mogli prowadzić zajęcia teatralne w szkołach proszę sobie wyobrazić, że w Sosnowcu normalnie siatkę godzin nie, że pierwsza godzina albo ostatnia, czyli na razie energia kwotę lekarz tylko właśnie w środku w poniedziałki najczęściej, bo wtedy aktorzy mają wolne jest wpisany w kilku szkołach teatr zajęcia teatralne, które jak się okazało cieszą się ogromną popularnością, ponieważ nie ma w szkole niestety zajęć ze sztuki raczej dzieci są uczone schematów schematycznego myślenia jakiegoś takiego spaceru po labiryntach natomiast wypuszczania się na jakieś takie pola kreatywności to jest w małym stopniu obecne, a jak się okazuje bardzo potrzebne, bo to się cieszy ogromną popularnością i z 1 strony, jakby dzieciaki młodzież ma możliwość po głupia Ania się tworzenia po prostu wymyślania różnych różnych nieraz dziwnych rzeczy, a z drugiej strony w ten sposób sobie wychowujemy naszą publiczność, bo te dzieciaki właśnie już przychodzą mam nadzieję, że to będzie owocowało w przyszłości tym, że będziemy mieli wyrobioną widownię teatralną, która będzie do nas chciała przychodzić będzie przychodziła i będzie czytała to co ze sceny do nich mówimy no tak, ale być może podcina pan gałąź, na której pan siedzi, bo może wrócą jako publiczność może wrócą jako zastępcy dyrektora do spraw artystycznych i powiedzą to teraz młode pokolenie pana ja Brzyka prozie wyrzucić jego czas już się skończył z pewnością przyjdzie taki moment po prostu to jest to jest bieg wydarzeń natomiast im więcej będzie twórców w tym mam nadzieję, że ten świat będzie piękniejszy i takie rzeczy myślę akurat warto inwestować warto inwestować w to żeby, że wcale nie ma tak duża fachowców co jak się rozejrzymy się do oka aha nie muszę tutaj przykładów chyba przytaczać, bo państwo sami wiele na strych sobie mogą nie wymyślić tylko tylko zlokalizować ale, ale właśnie właśnie ludzi kompetentnych ludzi, którzy są do czegoś przygotowani i robią to z zaangażowaniem, ale też z odpowiednią wiedzą umiejętnościami to jest rzecz bezcenna to bardzo dobra informacja o dotyczące rozbudowy teatru w Szczecinie też przecież powstaje nowa scena to świetna informacja, bo miał wrażenie, że jakaś z spada liczba widzów teatralnych w z różnych powodów tak nas za my też złożone cały czas bardzo mocno też to monitorujemy i oczywiście sytuacja związana z pandemią to był taki moment bardzo fajny, bo to był moment chyba dla artystów teatru najgorszy, bo i został zerwany właśnie kontakt z widownią mieliśmy pewne obawy, że ta publiczność już do nas nie wróci okazuje się, że przynajmniej w Sosnowcu jest zupełnie inaczej, że ludzie potrzebują teatru, że przychodzą do niego dość tłumnie pewnie to jest sprawa tego co im prawo to co naszym widzom proponujemy ale, ale ten ten odruch oczywiście szalenie nas cieszy, bo się okazuje, że jesteśmy potrzebni proszę teraz pan w zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM wówczas efekt, a dzisiaj na informacje Radia TOK FM przynajmniej przed godziną jedenastą zaprasza pan Jacek Jabrzyk reżyserce teatralnej zastępca dyrektora do spraw artystycznych teatru Zagłębie w Sosnowcu tak taki mamy dla naszych słuchaczek słuchaczy specjalny rarytas, a tak powiedział, a wieczorem o godzinie dwudziestej w gdańskim teatrze szekspirowskim poskromienie złośnicy 1 ze spektakli finałowych czy też finału konkursu o nagrody złotego Yoricka przed informacjami rozmawialiśmy o rozbudowie teatru Zagłębia w Sosnowcu i pewnie nie ponosi kupy nie sposób nie uciec pewnie sposób uciec to nie jest trudne, ale zdecydował się jednak pozostać, bo sosnowieccy oprócz tego, że wspaniała kultura teatr reżyseria kojarzy nam się z tym w kontekście polskim odwiecznym konfliktem pomiędzy Zagłębiem, a Śląskiem i zastanawiam się nie wchodząc tam konflikt jak to wygląda na poziomie artystyczne właśnie teatralnym czytaj także nie wiem odbierać sobie publiczność czy macie inne propozycje w kontekście repertuaru jak jak wygląda myślenie o szerszym kontekście geopolitycznym jeśli tak można powiedzieć w związku z tym, że jesteśmy częścią metropolii śląsko zagłębiowskiej to sposób, że tak powiem, a priori ręczny jesteśmy na siebie skazani i staramy się, żeby ta rywalizacja, bo to zawsze jest jakaś rywalizacja nie ma co czarować ale, żeby ta rywalizacja przebiegała w sposób sensowny korzystny dla publiczności dla naszych instytucji i od jakiegoś czasu np. dogadaliśmy się proszę sobie wyobrazić z teatrem śląskim w Katowicach i robimy wspólnie projekt Śląsk Zagłębie projekt właściwie powinienem powiedzieć projekty śląsko zagłębiowskiej, gdzie poruszamy właśnie te tematy tych różnych zaszłości śląsko zagłębiowskich tego pogranicza także różnych kultur różnych różnego w ogóle różnych światopoglądów różnego widzenia świata, bo przez lata całe były to 2 różne regiony podzielone granicą także państwową i od tych wszystkich zaszłości staramy się rozmawiać staramy się rozminowywania te plany wciąż są wciąż są one już bardzo dużo ludzi pewnie nie wie dlaczego, ale ciągle ma coś do tego po drugiej stronie Brynicy i właśnie o tym staramy się gadać z przymrużeniem oka też NATO NATO NATO NATO spoglądać trochę obśmiewać niektóre rzeczy po są śmieszne już dzisiaj ale, ale staramy się właśnie zrobić z tego użytek, bo to może być użyte to może przynieść korzyści przynosi nam korzyści nie jest w postaci np. spektakli które, które robimy u nas Robert Talarczyk zrobił w ubiegłym sezonie właściwie to jeszcze w tym sezonie, bo to do końca sierpnia ten sezon trwa spektakl pt. Nika i na które oczywiście bardzo serdecznie zapraszam spektakl autorstwa Zbyszka Rokity, czyli laureata ubiegłorocznej nagrody literackiej nitkę świata książka świetna książka jedna z najlepszych reportażowi książek o Śląsku na pewno i myślę, że nie tylko, bo ta książka w gruncie rzeczy nie tylko Śląsku traktuje nie Zbyszek napisał pierwszy raz w życiu tekst na scenę Robert Talarczyk, czyli dyrektor teatru Śląskiego zrealizował z ogromnym sukcesem premierowa szliśmy ubiegłej jesieni właśnie ten spektakl i do dzisiaj cieszy się ogromną popularnością, a teraz ja w teatrze śląskim przygotowuje spektakl węgla nie ma proroczy spada rośnie nawet śmiejemy się, bo ten, bo ten tytuł nagle nagle się wstrzelił jakoś fantastycznie to to to co się niestety dzisiaj dzieje z węglem i nie tylko autorem tekstu jest Przemek Pilarski i to są właśnie owoce tych naszych poszukiwań właśnie śląsko zagłębiowskich, ale oprócz tego mamy mamy mnóstwo działań typu konferencje naukowe, które organizujemy i rozmawiamy właśnie tych tematach to jest dla tej publiczności powiedzmy wyrobionej tej czy tej, która chce o tym poważnie pora poważnie porozmawiać, ale mamy też mnóstwo takich działań wydajemy nagrywamy słuchowiska nasze dramatu Wojtek Grabek Kossakowski nagrał świetne słuchowisko właśnie tematach śląsko zagłębiowskich, które puszczamy w tramwaju np. który jeździ między teatrem śląskim teatrem Zagłębia, bo tak się zdarza tak tak tak akurat jest, że można przejechać 1 do drugiego teatru tramwajem i w tym tramwaju leciało to nasze słuchowisko na granicy zmieniało się z części Śląskiej na zagłębiowskim albo odwrotnie w zależności od tego, którą stronę jechał tramwaj nie uspołecznienia my działania takie takie prospołeczne mamy spacery po Śląsku poza głębią historyczne po różnych takich ważnych miejscach, gdzie opowiadane są właśnie te historie ale, ale to się dzieje w praktyce tak powiem i tych działań jest naprawdę bardzo bardzo dużo i mamy wrażenie, że w końcu zaczynamy od tych tematach rozmawiać i że w końcu nabieramy do tego dystansu i to jest jedna z wielu myślę rzeczy, które i tak powinien się zajmować Tatry szczególnie właśnie taki teatry w jakieś lokalny jego bardzo ważnym zadaniem jest właśnie opowiadanie historii tego miejsca tego regionu opowiadanie tej historii nie tylko na zewnątrz, ale także tym ludziom, bo ludzie też nie do końca bardzo często są świadomi, gdzie mieszkają, w jakich okolicznościach co tam się wydarzyło im jesteśmy od tego, żeby im ta historia mówić w ogóle to opowiadanie historii myśmy sobie przyjęli mówi w liczbie mnogiej, bo mam na myśli też dyrektorka naszego teatru Iwony Woźniak myśmy razem przyszli do tego teatru jesteśmy takim tandemem duetem dyrektorskim i przyjęliśmy sobie takie założenie, bo to co nas uderzyło jak przyjechaliśmy pierwszy raz do Sosnowca w jakiś taki ogromny wyczuwalny kompleks wobec wobec Śląska że, że ludzie w Zagłębiu, jakby pogodzili się z tym są gorsi od swoich sąsiadów zawsze tak było po prostu myśmy wtedy pomyśleli sobie, że ci ludzie po prostu potrzebują takiego czegoś miejsca być może, z którego będą dumni że, że myślę, że to jest cholernie istotne do jakiegoś budowania swojego poczucia wartości swojej tożsamości i przyjęliśmy sobie takie właśnie zadanie, że my chcemy takie miejsce stworzyć chcemy opowiedzieć historię tego tego miejsca Zagłębia Sosnowca i chcemy pokazać, że ta historia jest bardzo ciekawa, że to miasto jest ono ono zaczęło się od wielokulturowości Rze, że to miasto budowali Polacy Niemcy Żydzi Rosjanie i wszyscy żyli koło siebie żyli ze sobą bardzo dobrze i zrzucali się na różne obiekty użyteczności publicznej, bo długo Sara nie chciał się zgodzić na to, żeby to miasto powstało, więc mieszkańcy wymyślili sobie oni stworzą to miasto sami powstał dworzec od tego się zaczęło potem powstał kościół potem powstał teatr m.in. potem powstały różne inne miejsca użyteczności publicznej i w końcu i jak już to miasto fizycznie było na to nie było już innej możliwości jak nadać te prawa miejskie co się stało i uwaga teraz jest kolejna ciekawostka może krzyżówka się kiedyś pojawi to będą państwo wiedzieli w Sosnowcu jest teatr, który jest starszy niż miasto i 5 nie znam drugiego takiego miasta w teatr sosnowieckiej 5 lat starszy niż miasto właściwie powstał po to, żeby w przyszłości mogło powstać miasto tak się stało no właśnie z tego jesteśmy dumni to są takie historie, które są myślę bardzo ciekawe i warto je opowiadać się nimi chwalić i metą robimy i mamy nadzieję że, a chyba tak jest, bo takie zwrotne sygnały dostajemy, że nasi widzowie i w ogóle mieszkańcy są z Sosnowca to zauważają doceniają, że są chyba z tego zadowoleni są drogi to też jest piękna opowieść o człowieku w pewnym kontekście także dworzec kościół dopiero potem teatr tak mi da potrzeb tak tak tak oczywista oczywiście to w Chinach tak w dokładnie w ta piramida piramida potrzeb niestety stety albo niestety, ale my jesteśmy gdzieś na końcu tego łańcucha pokarmowego i jak to się mówi jak już jest co jeść i inne potrzeby są zaspokojone to wtedy ludzie przychodzą do teatru, ale myślę, że Rze, że i, że nie tylko tak jest, że ten teatry on jest bardzo ważny także także w innych momentach w innych sytuacjach i teraz ten ten ten ten czas też nam to uzmysławia wolność teraz mieszkańcy Sosnowca będą mogli powiedzieć Piero nie u nas z dyspens tak naszego teatru jest finalistą konkursu złotego Yoricka u was to na tym Śląsku no właśnie kombinuj cie, żebyście wesprze się w przyszłym roku przyjechali, ale tak tak to w ogóle składa się także chyba pierwszy raz jesteśmy jako teatr właśnie z Sosnowca finale tego konkursu, więc cieszymy się debetową to porozmawiamy o Szekspirze czy Szekspir jakiś szczególny status w zestawie reżysera to jest także to jest po prostu autor jak inni czy on ma jakiś szczególny znaczenie status, bo Szekspir, bo na kolanach, bo właściwie można go pszenicy owa w dowolną stronę i powiedzieć, że to Szekspir, chociaż już dawno nie Szekspir jest tym Szekspirem to jest także oczywiście ja nie lubię myśleć w ogóle nie dobrze wypadać się na kolana przed czymkolwiek albo kimkolwiek, ale chińskie akurat jest taki mały autorem, który rzeczywiście porusza po pierwsze, tyle tematów tak różnorodnych tematów i porusza w sposób często tak zaskakujący, że jakby nie sposób do niego po prostu przejść obojętnie to wyczucie Szekspira to jego jakiś taki absolutny słuch na na na na człowieka na jego emocje na jego wrażliwość na jego potrzeby powoduje, że Rze, że zawsze, jakby ten Szekspir on odnajduje w każdych czasach, bo są tacy aktora autorzy którzy, którzy jak trzeba trzeba czasu, żeby ten autor zafunkcjonował Express poza czasem mam wrażenie, że zawsze w tym jego wyborze 30 kilku sztuk, które się zachowały do dzisiaj zawsze znajdzie się taka, która w danym momencie zafunkcjonuje i wejdzie w dialog z tym są co za oknem po prostu taki taki taki taki geniusz trafił i po prostu warto z niego korzystać no dobrze, a ma pan taką swoją listę 3 naj dla pana naj ważniejszych zmierza Szekspir byłby nr 1, jeżeli chodzi o materiał literacki o mam oczywiście, że ma poz. 2 trzecia albo może rozszerzyć, a czy rozumiem, że rozmawiamy o literaturze dramatycznej i tak, bo mam też swojego ulubionego poetę mam też jeśli chodzi o prozę, ale jeśli chodzi o literaturę, ale literaturę dramatyczną na to to tak to Szekspir jest jednym z jednym z najważniejszych, ale jeśli chodzi o polskich autorów to z pewnością byłby Gombrowicz, który też jest gigantem, że tak, że tak powiem kolokwialnie jeśli miałbym chyba do tego zestawu jeszcze kogoś dorzucić to może bym dorzucił też Wyspiańskiego z jego taką taką wrażliwością niezwykłą czułością, ale też poczuciem humoru i i taką przenikliwością, jaką w, jaką potrafił spojrzeć na na na człowieka też na społeczeństwo, a poezja no takim moim ukochanym poetą jest wesoła, ale to jest na na inną audycja temat, ale to jest to jest totalny twórca moim zdaniem i jak mam taki taki moment, że potrzebuje poezji to w pierwszym odruchu sięga po peso czy tam kilka wierszy jest lepiej polecam pan Jacek Jabrzyk zastępca dyrektora do spraw artystycznych teatru Zagłębia w Sosnowcu był państwa moim gościem dzisiaj w tacie szekspirowskim w Gdańsku poskromienie złośnicy w reżyserii pana Jacka ja Brzyka zapraszam serdecznie dzisiaj do teatru Szekspirowskiego do Gdańska nie dzisiaj do teatru Zagłębia w Sosnowcu na przedstawienie poskromienie złośnicy i na wszystkie inne przedstawienia, a teraz zapraszam państwa serdecznie na wiadomości Radia jak wiadomości informację o informację informację wypiłem wyczułem informacji żadne wiadomości informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA