REKLAMA

Młodzi artyści uciekają od Szekspira? "On testował granice konwencji teatralnej. Nie wszyscy mają dziś na to odwagę"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-08-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:40 min.
Udostępnij:

O dzisiejszym postrzeganiu Szekspira mówił Łukasz Drewniak – krytyk teatralny, redaktor, Wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nie sposób uciec Szanowni Państwo od Szekspira także, dlatego że trwa 2006. festiwal Szekspirowski w gdańskim teatrze szekspirowskim Radia TOK FM jest patronem medialnym festiwalu państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny redaktor wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie i co jest w najważniejsze w bo dość powiedzieć tak selekcjoner konkursu o złotego Yoricka, czyli osoba która, zanim się wszystkich wątpliwości się kończy 1 festiwal to pani rusza w Rozwiń » trasy na dzień dobry państwo tak dokładnie tak to wygląda, ponieważ zajmuje się nagrodą złotego Yoricka, czyli próbuje wyselekcjonować przedstawienia, które mogłyby na kolejnej edycji walczyć o tytuł najlepszej polskiej inscenizacji dzieł Williama Szekspira i rzeczywiście przez ostatnie lata obserwuje taką sytuację, że Tatry młodzi twórcy uciekają od Szekspira żarty wypowiadamy taką takiej taką anegdotę z krakowskiej szkoły teatralnej, w której młodzi reżyserzy odmówili pracy nad tekstami Williama Szekspira w ramach ćwiczenie reżyserskich, ponieważ William Szekspir jest przemocowy autora i tego pan powiedział ucieczce 3 spierać się coś takiego się wydarzyło jeszcze przed pandemią mieliśmy 182225 inscenizacji szekspirowskich w sezonie w tym roku było 10 to nie jest odpowiedź na pytanie czy Szekspir tłumaczy eksperci ostatecznie zestarzał nie rymuje się ze współczesnością raczej pokazuje nasze zagubienie na to w jaki sposób w teatrze opowiadać o tych 4 miejscach apokalipsy, którzy przetaczają się w tej chwili przez świat czy już wiemy co wyciągnąć z tych starych tekstów Szekspira co zastąpi tam nową sztukę treść nie powstała na tematy współczesne czasy szalenie interesujące co pan mówi, bo z moich rozmów z reżyser Kamil z reżyserami zarówno tych na antenie Radia TOK FM, jaki gdzieś poza anteną wynika, że Szekspir ma niejako status szczególny, że jest to autor, który po prostu tyle zostawił nie tylko jakby tego co jest, ale tego co nie ma możliwości, że właśnie uniwersalne, że Szekspir świeczek w Pile można wpoić wszystko wszystkim, czyli wydawałoby się, że będzie to taki autor, którego wszyscy będą sięgać może bardzo mamy wojnę Szekspir mamy przemoc Szekspir tak mamy nie wiem z niestabilną sytuację polityczną rolę drożyznę Szekspir mamy pojedynki polityczne Shakespeare, a tymczasem Marek, która absolutną rację zawsze wyobrażam teksty Szekspira taką bryłę modeliny, które możemy sobie urwać kawałek ulepić cokolwiek samochodzik przez ludzi KE tylko może akcent został przesunięty coś innego w takim razie skoro możemy wszystko z niego ulepić na to gdzie są granice tej wolności czy rzeczywiście chcemy wystawiać Szekspira czy może chcemy wystawiać nasze lęki współczesne z pomocą jakiegoś autora klasycznego, który uwiarygodni da taki stempelek to jest ważne co robicie myślę, że większość realizacji ostatnich 30 lat polskim na rzecz europejskiej polega na tym, że szukaliśmy wewnątrz tekstu Szekspirowskiego i innego nie wydobytego dotąd utworu, który nasza realizacja miałaby dopiero wyłonić taki Szekspir w formie ziarna w jakiś pradawnej struktury, która ujawnia się dopiero przez zderzenie ze współczesnością z naszą wrażliwością i nagle taką mam teorię w momencie, kiedy na nas spadły wszystkie możliwe nieszczęścia współczesności od wojny przez kryzys przez przez pandemię nagle ten ten Szekspir nie okazał się tak pojemne jak mógłby być po w prawdzie jego świat jego szaleństwo jego epoki elżbietańskiej też była dżuma też były wojny też też była były przemoc nieszczęścia wydają się, że Rusal odbiciem naszych czasów, ale wydaje się, że nie mamy nie znaliśmy w nim języka, którym my dzisiaj mówi języka pełnego, a ostrożności wobec tego, żeby kogoś zranić języka który, który szanuje, a wszystkie uczucia, które stara się nie nie wejść w strefę komfortu drugiej osoby Szekspir był agresywny wobec swoich bohaterów on testował świat granice granice konwencji teatralnej, jakby schodził taką taką bolesną sądu do samego spodu człowieka dzisiaj boimy tego wykonać, kiedy ja opowiadam dzisiaj studentom jak wyglądał teatr przełomu lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych, kiedy wchodzili Jerzy Najwer Dzikowski do teatru co robili ze swoimi aktorami na scenie to studenci słuchali tak można to nikt nie czuł się skrzywdzonych publiczność tego nie bała nie protestowała nie odpowiadam, bo wszyscy szukaliśmy przekroczenia szaleństwa na scenie, żeby ktoś w stanie zrobić to, czego boimy się zrobić w życiu Szekspir to robił to była naprawdę jazda bez trzymanki bez konwencji teatru elżbietańskiego, żeby sprawdzić ile zniesie człowiek czy świat wytrzyma takiego człowieka co co religia via co religia filozofia etyka jest to nie zrobić z takim ogromem zła, a teraz mówimy zło nie ma wstępu na scenę mierzymy, że nie będziemy mówić o Unii będziemy zbliżać się do niego to zniknie i dlatego myślę, że po jakiś problem tych planów co noc to jaki język w niego włożyć dzisiejszego dnia agresywny to kraina beztroska beztroskiej łagodności, że bombę na scenie jednocześnie mówi coś ważnego okaże się może być na scenie nie zawsze mówi coś ważnego mam wrażenie, że też czym twórcy zakładają, a priori tną znajomość Szekspira, tworząc tutaj na festiwalu widziałem chyba co najmniej 2 albo 3 spektakle, gdzie ości, jeżeli ktoś wspiera nie zna i przychodzi na spektakle od chciałby czegoś dowiedzieć to wychodzi zagubiony nie wiem, o czym to jest, a nowo trzeba było przeczytać pamiętam ten żart grupy kabareciarzy, który ośmiesza się po widowisku mówiąc nr 50 trudno się ze pękają ze śmiechu 34 wszyscy pękają ze śmiechu trochę tak jest najważniejszymi utworami ex planujemy zakończyć kamer wie czy wiemy, o czym jest lir, dlaczego Makbet musi liczyć też trzeci muszą zginąć, ale zauważa np. takie reakcje widzów którzy, którzy czekają na finał nocy letniej z niepokojem śmieszą premier pewne rozwiązania widać jest to śmiech inicjacji inny, że nie wiedzą co zrobi punkcję zrobi obrońcy czy zrobi spadek, więc publiczność zawsze będzie tych 2 grup w Check piracki festiwal man ma najbardziej wyrobiona publiczność w Polsce to są ludzie, którzy widzieli więcej niż w wersji Hamleta więcej niż niż pan wersji lira więcej niż mieli ekspert niż Szekspir nawet za swoje słusznie za swojego życia to są rzeczywiście ci wierni od 26 lat dal 15 przychodzący na spektakle festiwalowe, którzy po prostu są w stanie rozmontować każdy wariant inscenizacyjny związany z Szekspirem, ale też ciągle przychodzą nowi, którzy już nie czytają w szkole Szekspira proszę pamiętać, że pojawia się duża grupa reżyserów, bo 1520 lat mam taki system, że reżyserami w Polsce zostają artyści bardzo młodzi zaraz po liceum po maturze nie muszą mieć drugich studiów tak jeszcze za moich i pana czasów bywało, więc kiedy mieli czas przestać Szekspira mogą go czytać uczyć się go w momencie, kiedy Piero robią na scenie, więc mieliśmy w tym roku taki pomysł będzie kontynuowana przyszłość pod hasłem nowy Jork, żeby zachęcić tych młodszych reżyserów poniżej czterdziestki do wystawiania Szekspira na razie nie udało się na razie nie udało dlatego wpłynęły 4 zgłoszenia miał bardzo dobrych warunków finansowych i 43 teatru, który chciał współpracować tym projekcie powszechnego Warszawskiego teatru Wybrzeże i teatru Modrzejewskiej Legnica nie udało, dlatego że tam był to warunki brzegowe to musi być jedna z tych mniej znanych tragedii lub komedii Szekspira czy nie Hamlet Otello lir cena trzyletni tylko sięgają po inne Kordian Targ Koriolan i olchy robi wtedy, gdy okazało się, że ci młodzi ludzie muszą dopiero przeczytać ani nie widzieli tego nigdy na scenie mogli Antoni sza i Kleopatry nie widzimy Juliusza Cezara nie widzieć na scenie mogli widzieć 2 panów z Werony albo komedia omyłek innych tras jak ja się od czego się odbić, jakby co co wystawia, więc w myśl, że prof. Limo, który wymyślił festiwal Szekspirowski zbudował teatr Szekspirowski byłby zdziwiony tym rokiem tym co się stało po pandemii wydawało się, że pomysł ten festiwal bardzo prosty zróbmy z Gdańska takie zjawisko nurtów szekspirowskiej z całego świata my będziemy czekać aż najlepsze przedstawia Polski i Zachodu z całego świata będą teraz przyjeżdża pan nie wymyślił 30 lat temu, że przecież taki czas będzie namawiać ludzi zróbcie Szekspira, bo tam jest mądrość tam cała wiedza o teatrze człowieku, jaką możemy wyobrazić w okazuje się, że nie wszyscy o tym wiedzą i nie chodzi tylko o brak kompetencji widzów, ale także w pewien pewną świadomość ze strony twórców artystów myślę, że kiedyś było łatwiej młodym artystom oni uważali, że ta mądrość zamknięta w tekstach klasycznych wypadliśmy klasyka ważne to napiszemy teraz co wyraża nas nasze wątpliwości naszego ciała naszych naszego umysłu i tutaj jak pisze nie mieszczą się, jakby drugiego wyboru autorem dopiero powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie i selekcjoner konkursu złotego Yoricka w ramach festiwalu Szekspirowskiego obecnie trwa dwudziesta szósta edycja radio TOK FM jest patronem medialnym festiwalu informacje o godzinie 1120 po informacjach wracamy do Owczarek jak państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny redaktor wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie i selekcjoner konkursu o złotego Yoricka w ramach 2006. festiwalu Szekspirowskiego, który trwa w gdańskim tam wczoraj skup właśnie w Gdańsku i Sopocie i w Gdyni się rozlewa się powoli na całą Polskę szukamy przestrzeni, które pasują przedstawienie, jakie zaprosiliśmy na festiwal np. dzisiaj Piotr Cieplak pokaże wieczór 3 Króli teatru Narodowego w Warszawie tylko przez w teatrze muzycznym jest w stanie spełnić wymogi techniczne tego przedstawienia tak poprzednim wejściu narzekam bardzo na taki rozjazd Szekspira ze współczesnym teatrem z naszą wrażliwością, ale nie jest do końca prawda myślę, że ta wykonał wielką pracę przez ostatni pandemiczny sezon, żeby przez tego Szekspira przyjąć jakąś nadzieję ludziom przychodzą do teatru do tej pory zawsze Szekspir po polsku kojarzył się z Szekspirem politycznym w komediach szukaliśmy czarnego rdzenia, żeby po udowodnieniu polską tezę, że Szekspir pisał komedie w przebraniu masce komediowej w środku był ukryty nierozwiązywalne tragedie i Polski z rozmowy można przyciągnąć widzów za pomocą komedii to ten ostatni sezon jest właściwie już wysypem lżejszego Szekspira Szekspira mniejszego, który przede wszystkim nam dać śmiech oczywiście ten śmiech coś ukrywa coś zasłania się przerażenie światem zagubienie lęk lęk o przyszłość, ale próbujemy się spotkać takie ataki śmiechu szaleństwo Szekspira to są przemocą wspomniał pan, że nie narzekamy, że firma ta jest teraz przemoc twórcy boją się przemocy czy może nawet nie jest teraz dobrym świat miejscem, żeby mówić o przemocy myślę, że przyszło takie pokolenie do teatru, które bardzo uważnie i w sposób krytyczny czy ta klasyka sprawdza tam są utrwalone pewne stereotypy przemocowe wobec mniejszości wobec ofiar wykluczanych słabszych kobiet gejów osób innym kolorze skóry i traktują klasyczny tekst lub uwięziony w jakiej się po co i tamtych wyobrażeniach tak jakby był współczesny jak dzisiaj oskarżał wystawiał wystawiał świadectwa swojemu szowinizm owi czy przy seksie mówi czy to nie do końca prawda nie możemy tej tej tej tej czułości wobec wobec tekstu w jaki sposób unieważnić Bono świadczy o tym że, że ta próbuje przemyśli swe relacje z wice nie reprodukuje przemocy na scenie być może pokazanie przemocy tak samo groźne jak dokonywanie aktów przemocy po poza sceną to oczywiście jest obcy zupełnie nowego pokolenia wychowane jest w niej Warlikowski, gdzie byliśmy zakochani przemocy przekroczeniach scenicznych oczywiście za za za wszelką zgodą reżysera realizatorów na scenie działo się to co to, czego bali byśmy się zrobić w życiu, a teraz wchodzi pokolenie, które mówi scena ma być miejscem bezpiecznym powinna być zawarta i trzecie Przymierze widowni widowni za polem wspólnie tworzyć jak Mazowsze domaga, ale sól tworzy dla widzów taką krainą łagodności, której celem, bo wobec azylem dla ludzi, którzy są przerażeni okrucieństwem świata jak ja rozumiem tę tendencję, że wchodzimy do teatru już się nie bójmy bądźmy razem sław my się za ręce oddychaj ćwiczenia ćwiczenia jogi dla mnie ten etat może ocierać o pretensjonalność nudy, ale nie mogą odebrać tę pokoleniu szukania takiej utopii to, że świat straszny wszyscy mamy pieniędzy wisi nad nami wojna choroby śmierć to przyjmie do teatru cie rozmawiamy o tym jak było kiedyś dobrze jak możemy być fajni mili wobec siebie oczywiście jest dramatyczna wizja teatru, ale sama idea takiej utopii przestrzennej, której nie ma zagrożenia drugi człowiek wreszcie jest wilkiem tylko z partnerem poszukiwania osiągania jakiegoś takiego stanu rozleniwia mienia jednocześnie czujności otwartości na drugiego człowieka jest czymś pięknym utrwalają go też takież spektakle miały trwać 15 minut tymczasem trwają 23 godziny szczepienia części można, że bez na czym budować za wezwanie, jeżeli jakimś konflikcie z Sierra Gorda jest takie pytanie oglądając wiele młodych propozycji, które najczęściej nie są właśnie wywiedzione z Szekspira, który z konfliktem jest sporem skupią zawzięty bojem ze światem i człowieka w samym sobą, ale myślę że, że to jest taki etap larwa walne teatru znaczy trzeba się uspokoić larwa musi przy czai w, żeby po chwili coś z niej wykluło i ja nie myślał o tych marzeniach o teatrze utopijnym teatrze bezstresowy jak mistycznym jako punkcie docelowym poszukiwań progresywnego teatru szkody taki moment kiedyś przyczepić zobaczyć, gdzie można pójść może teatr po prostu teraz chce przeczekać Ka te wszystkie skandale powiedział o może teraz nie jesteśmy nie mamy legitymacji do tego, żeby mówić o przemocy, bo szkoły teatralne i spektakle i reżyserki reżyserowie, którzy byli przemocowe itd. tego cała ta przemoc machina może teraz trzeba cichutko przeczekać i nie było przemocy myślę, że to nie jest do końca prawda, bo teatr był pierwszy podnosił kwestię środowisko samo próbowało się oczyścić środowisko przygotowuje przedstawienia które, które mówią o przemocy w teatrze lepiej mówić o tym sami artyści, żeby mówił o tym prokuratura dziennikarze śledczy z naturalne, że może czasem rozliczenie idą za daleko są nie mają pokrycia w faktach, ale mają pokrycie w emocjach i tutaj też trzeba oddać oddać szacunek środowisku, które próbuje zrozumieć co, dlaczego etat działa tak jak działa, dlaczego pojawił się w nim w mechanizmy, które prowadzą do wypaczeń krzywdy ludzkiej później odchodziło od samego początku ta nie chodziło o to, żeby tak miało być zespół nie tak miało być raczej po mieli pokazywać przemoc nie uprawiać w teatrze, więc w sferze seksu może być sojusznikiem sojusznikiem tego nurtu w teatrze ile się dobrze przemyśli i dobrze dobrze adaptuje do tych nowych czasów, czyli zrozumie zasady, że nawet jeśli człowiek rzuca się w jego teatrze do gardła drugiego człowieka nie dlatego, żeby poniżyć samą ideę człowieczeństwa tylko, żeby pokazać przerażenie do czego jesteśmy zdolni postawienie pracami przy murze, czyli te drze bezpieczny czuły tak, bo to jest modne słowo ostatnio trzeba tak nie możemy nie użyć takich zdarzeń używa Piotra Cieplaka które, które dzisiaj dobrze mam nadzieję w Gdyni wieczorze 3 Króli, kiedy wchodzi Książe Persji na scenę gra go Oskar Hamerski mówi do orkiestry w kanale orkiestrowym jeśli miłość z muzyką nigdy nie przestawajcie gracz Cieplak rok pół roku po zrobieniu swego najmroczniejsze przedstawienie Narodowym czy wojska biznes robi naj radośniejsze swej karierze przedstawi wieczoru 3 Króli, gdzie nie ma żadnych ran związanych z miłością z tożsamością płciową odrzuceniem nie kochanie tylko jest afirmacja flirtu miłości labirynt, w którym za każdym rogiem czeka niespodzianka czeka Olsztynie czy drugi człowiek jeśli nawet nie jest gotowy rodzaju miłości to nie przestaje z nami grać miłość w miłosną przepychankę i te formacie Cieplak owego spektaklu jest właśnie taką taką śpiewał grą, która ogarnia wszystkich na widowni wyciął psuje z nas jakiś piach z złości goryczy nieufności wobec drugiego człowieka nie ma nie ma nic piękniejszego w tym stanie scena, w których który ma woli grany przez Jerzego Radziwiłowicza, który na co dzień śpiewa wyśpiewuje pies nie zapożyczono jakiś Peru nie pamiętam, który jest to pieśń nie starszego mężczyznę, który zakochany w młodej kobiecie, bo uwierzył, że ona może odwzajemnić się jego uczucia dziś jest to nieprawda radzi Łowicz, śpiewając to, jaką albo też, że to jest nieprawda chwila, kiedy może nas Unii jakieś jakiś nawet najbardziej fałszywe uczucie jakimś elementem dobra i plan mówi pan my się z pomocą Szekspira póki jeszcze możemy oczywiście jest to rodzaj tańca na Titanicu ale, ale jako pięknie tańczą oni przecież wpływają w tej chwili, kiedy wszyscy idziemy idziemy na dno dla mnie te optymistyczne przesłanie raport jeszcze możemy póki jeszcze gdyby powstają spektakle na podstawie Szekspira, bo w przyszłym roku bawmy się póki w ogóle w Tatrach jest jeszcze ciepłe lato czeka nas straszny sezon grzewczy w teatrach punkt Tatry mają pieniądze na produkowanie kolejnych przedstawień myślę, że seks będzie ostatni do skreślenia jeśli tak byśmy musieli zamykać musiały zamykać, ale buduje się daty bawią się teatry, ale nie wiemy co tam będzie wielce Sosnowiec Szczecin, ale tańczę muszę powiedzieć są inwestycje ponad stan by ludzie będą chodzić do czasu tylko pytanie, czego tam będą szukać czy będą szukać rzeczywiście ukojenia zapomnimy w Warszawie stref aż samolot ze Star TR TR Warszawa na plac Defilad szczytem będą szukać ukojenia bezpieczeństwa takiej takich takiej strefy, gdzie gdzie, gdzie możemy poczuć swe miejsce pamiętam festiwal w Bogocie Kolumbia w najstraszniejszych czasów, kiedy bardzo rzadka atakowała stolicę przechodziły takiego takiej dzielnicy teatralnej złożenie kontenerów tymczasowych scen przeszukiwali się od strony posiadania broni narkotyków tak dalej potem przez 2 dni człowiek był walne mógł zrobić wszystko mógł tańczyć pić oglądać przedstawienia wiedział, że wszyscy ludzie dokoła są sprawdzeni i myślę, że te strefy teatralne które, które budują się w Polsce lub, które powstają przez zmianę pewnych przyzwyczajeń w pracy teatralnej relacji widzę one takimi takimi strefami wolności każdy będzie mógł być tym kim chce przebrać za kogo chce wystawiać kogo chce przy tym widzowie, których będą będzie ciekawiło będziemy sobie zmieniać sale tak jak zmieniamy kanały nam na pilocie w każdej będzie jakiś inny świat lekarz jakaś inna wrażliwość możemy spotkać, czyli pan wierzy w to, że te sale nie będą stały puste na 2 będzie Szekspir grany może będzie to taki ekspert, którego w tej chwili nie wyobrażamy Krzysztof Garbaczewski Scott eksperymentuje z wymiarem UE no właśnie, ale może kiedyś proponowałem, żeby założył teatr w finansach to też nigdy nie wydarzyło w świecie, ale być może z tych poszukiwań Maryla Rodowicz występowała w second Life je tak redakcja tygodnika powszechnego też była w Cannes dla świadka pusto, bo nikt nie chodził, ale być może takiego eksperymentów technologicznych wyłonić jakaś taka dziwna forma uczestnictwa czegoś obawiam może nie będzie tak ani dla pana ani dla mnie ale jaki będzie tą nie będą puste sale te nowe budowle teatralne, które tu, które w tej chwili stwarzają dyrektorzy wizjonerzy, ale ich przeznaczenie teatralne będzie taki, jakiego sobie w tej chwili jeszcze jesteśmy w stanie do końca wyobrazić, czyli przez nie zmarnuje niekoniecznie będzie to miejsce na spektakle będzie na spektakl nie tylko na spektakle i ja wierzę na pewno będzie tam Szekspir myślę, że miejsce teraz takim okresie próbą, w którym próbujemy przemyśleć funkcję Szekspira dla polskiego teatru dzisiaj się też całą Europę czeka w tym roku przyjechało mnóstwo spektakli zagranicznych na festiwal jak są bardzo podobne do tych, które mamy w Polsce czy wszystkie uderzają w tonacji lżejsze szukają Muzy muzyki w Szekspirze próbują zamienić jego język na i na język ruchu gestu i głos i głos, więc być może ten język Szekspira współczesności będzie czymś innym niż tłumaczenia, które czytamy, iż tak zapisane przez Szekspira może do pierwszego wspólnego z atomu szekspirowskie, który był wszystkich utworach wszystkich realizacjach świata, ale nie widzieliśmy, że to jest Szekspir czy zbliża się kolejny nowy Szekspir kolejna odsłona Szekspira Mirren prócz Szekspir w z pianką one taki oraz 3 w stanie go vany takich en la 3 szpik dla rozszerzamy go wszystko z Szekspirem myślę, że w tym roku brak jedno przedstawienie tra tra stać miasto marzeń mama Julii w Polski tańca i kolektyw body tak minister który, jakby pokazywał jak przełożyć Szekspira na inny język niż niż ten, który się złóż w debacie nie chciała również o 8, że będzie to był Szekspir albo Beckett albo na ustawie o seksie mieliśmy w sobotę Russell tak zatytułowany, ale również nie wiedzą wszystkie scenariusze już-li tylko opowiedziane ruchem emocją tańcem muzyką ani słowami więc, jakby twórcy szukają to innego rodzaju translacji Anglicy w czasie spotykają w Szekspira szesnastowieczny zapisanym w języku w tej ani innej epoce elżbietańskiej, a my co 20 co 10 lat mamy wytłumaczenie właśnie nową sztukę Szekspira kogoś innego wyciągał Szekspira innego autora wyciągał Słomczyński innego Barańczak innego Kamiński i być może przełożenie Szekspira na język teatru tańca z kolejną trans racją kolejną interpretacją tekstów w ramach innego języka czy mówić, bo mówi ruch bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan Łukasz Drewniak selekcjoner konkursu złotego Yoricka w ramach 2006. festiwalu Szekspirowskiego krytyk teatralny i wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie, bo państwa moim gościnnie Marię informację o godzinie 1140 już za kilka minut po informacjach kultura będzie jeszcze więcej kultury Szanowni Państwo także proszę pozostać z nami informacje o 1140 dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA