REKLAMA

Wielka Loża Szekspirowska - o tym, po co nam dziś Szekspir, dyskutują dr Anna Kowalcze-Pawlik i prof. Jacek Fabiszak

OFF Czarek
Data emisji:
2022-08-04 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
59:35 min.
Udostępnij:

O Szekspirze rozmawiali goście Cezarego Łasiczki: dr Anna Kowalcze-Pawlik z Katedry Studiów Brytyjskich i Wspólnoty Narodów oraz Międzynarodowego Centrum Badań Szekspirowskich na Uniwersytecie Łódzkim, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, a także prof. Jacek Fabiszak z Zakładu Badań nad Tekstami Kultury na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prezes Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj czwartek, a więc wielka loża ale, ponieważ trwa 2006. festiwal Szekspirowski to taka loża powiedziałbym na poły szekspirowska, a właściwie można powiedzieć, że to jest takie trochę nieoficjalne, a może pół oficjalne spotkanie polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, albowiem mamy tutaj śmietanka samą górkę tegoż pani dr Anna Kowalczyk Pawlik z katedry studiów brytyjskich Rozwiń » wspólnoty narodów oraz Międzynarodowego centrum badań szekspirowskich na Uniwersytecie łódzkim i wiceprezeska polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego dzień dobry dzień dobry i pan prof. Jacek Fabisiak zakład badań nad tekstami kultury na wydziale anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu prezes polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego panie profesorze dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu czy gdyby jakoś szybko zapisał jeszcze możliwe byśmy mogli takie nieoficjalne spotkanie polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego odbyć jak najbardziej może zrobimy trwająca korekta, bo jesteśmy towarzystwem szkolenia egalitarnym górek u nas nie ma można by powiedzieć, ale rynki same równik i ochotę ze śmietanką też krucha, a to woda jest tors jesteśmy gotowi do rozmowy czuje zastanawiam się w czasie tego festiwalu w czasie oglądania spektakli 8 proc po co w interesie firmy tak 256 lat przynajmniej na festiwalu, a przecież to nie jest jedyne miejsce, gdzie Szekspira można oglądać Szekspira oglądamy mówię tak bardzo na poziomie 1 ogólników jako jako ludzie jako widzowie badacze jako osoby zainteresowane kondycją człowieka, bo przecież Szekspir najlepiej o kondycji człowieka mówiąc wszystko już myśli wszystko powiedział gość nie ma zagadek dotyczących władzy relacji tak dalej, a potem następuje luty i wszyscy mówią ojej ojej jak to się stało Putin zaatakował nikt się nie spodziewał nikt nie przypuszczał co się stało jej w ogóle przemoc ojej nie oddadzą władzy, gdyż to straszne, iż Syryjczycy jak ostatni naiwniacy chodzą się dzielą więzi a gdzie byliście przez te 20 kilka lat albo ostatnie 100 lat przecież Szekspir Szekspirem to wszystko powiedział co możemy nie uważamy za bardzo na tych spektaklach albo może, a może faktycznie ekspres do bani pani doktor ja myślę, że ta diagnoza naiwności ludzkiej, którą pan w tym momencie przeprowadzić jest może trochę wyolbrzymiona, dlatego że wśród 3 mil te Szekspir należę do tych twórców, którzy w swoich zakończenia stawiają na jak kolejne wielkie otwarcie się prześledzi i same zakończenie jego sztuk to nawet największych tragedii pojawia się słaba nadzieja na to, że może będzie lepiej to jest to test ta wartość tych tekstów, do której mam wrażenie wracam ma i jest to co tak naprawdę to nie jest naiwność to jest wiara w to że tutaj krypto cytat nie może padać przez cały czas no tak ale, ponieważ pani studiuje brytyjski kościół wspólnota narodów jest taki brytyjską wspólnotę Narodowy powiat wypowiedzenie, fundując w sejmie FOT Mikołaj z Sejmu mówił no tak z drugiej strony wszyscy wiemy, że generalnie po prostu jak coś się powtarza to, że jesteśmy my najemnikami wierząc, że się cokolwiek zmieni, ale jak dobrze znowu jak dobrze jak dobrze wszyscy wiemy oglądając postaci błaznów w nich kryje się największa mądrość panie profesorze pan czuje, że Szekspir właściwie niewiele nam do przekazania albo jakoś nie mamy albo nie absolutnie tak czujemy się może tylko uzupełnić do powiedzenia, bo ja bym wolał, żeby wybrzmiał jakiż ten element, który tam jest nieobecny szli w ogólnej Flyers szef MON pauz owoc, jeżeli w ogóle dzisiaj 3 Szekspir nam niczego już nie mówi niepewnie mówi wiele jest badany od tylu stuleci przecież, że jej zdajemy sobie sprawę, iż nigdy nie będziemy w stanie wydobyć ich tekstów wszystkiego pani, gdy będzie kompletny to jest proces, który będzie trwały trwały trwały tak długo jak będziemy ani nie mam wrażenie, że wydobyliśmy wszystko teraz dokładamy z dnia muszę chyba teraz dopisujemy nie wie, kiedy tutaj rozmawiamy o tym, czego Szekspir nie zapisał, czego napisach to jest to jest jak Polska nas nie tylko Polska co taka szkoła dramatu nie, że po sobie spektakl tego, czego Szekspira nie ma, a mogłoby być ani tutaj wspomniała może troszeczkę w innym kierunku i prezes pójdę ani w tej wspomniała o tym że, że tragedia szekspirowskich wyjątkiem 1 jest na końcu nadzieja i ona jest potrzebna tej nadziei jako ludzie bardzo bardzo potrzebujemy, bo inaczej całe nasze życie jest no trudno będzie dochodził marynarze tych tych właśnie jako tychże zaliczam jestem jednym z tych wielkich naiwniaków kubków, którzy lubią mieć nadzieję i tę nadzieję na pewno w spisie odnajduje rezygnuje z 1 wyjątkiem i teraz wcześniej rozmawialiśmy też przed wejściem na ten o tym, że wiele tegorocznych przedstawień na festiwalu ma charakter komediowy, że nie jest komedii wydobywa się komizm twórcy starają się to zrobić na różne osoby oczywiście, a nawet mieliśmy przedstawienie, które jest nominalnie tragedią, a okazało się świetną komedię od początku do końca także nie była to komedia na zasadzie zlecenia jakiś MBE elementów komediowych ale, ale rzeczywiście komedia parę Salans i w tych czasach, których tras żyjemy wojna pandemia wszystkie te nieszczęścia tt katastrofy dzisiaj będzie przedstawienie Romeoi Julia nie jest i o tyle przepraszał potem się zerknąć do programu oraz inne katastrofy miło stać, więc wszystkie katastrofy, które nam się w ostatnich czasach przed trafiły się nadal przytrafiają nie jest sprawiają, że potrzebujemy jakiegoś oddechu jakiejś nadziei i myślę, że tak dla tak duża liczba komedii elementów komediowych, chociaż nie tylko na tegoroczną właściwa równo nie jest przypadkowa ziarna w jaki sposób odzwierciedla coś co co być może przetoczyło się czy czy teatrach i wśród twórców w ciągu no ostatniego czasu ja nie chcę tutaj precyzować jakiego, ale w każdym razie, żeby już konkludować nie za długo tam, gdzie jest bardzo potrzebne dobrze, ale czy nadziei czy potrzeba też trochę jak już takiego kopniaka, który też szyby sprawi, że będziemy sprawdź w jaki sposób tutaj nawiązuje np. do poskromienia złośnicy w reżyserii Jacka ja Brzyka, gdzie kobiety zdecydowały po prostu się miksować czy mamy przestrzeń, gdzie pojawia się czy tematem jest przemoc tak kobiet mówią no dobra, ale to my chcemy rozdać przemocy to nie faceci pokażą nam jako ten świat widzą IT poprzez sam się, że byłem zaskoczony mąż pani doktor się ze mną zgodzi się kobiety wybrały jednak nie uczestniczenie w tej dyskusji, a ja nie byłam zaskoczona co, a może nawet oburzona, a dlatego, że wydawało mi się, że ta joga na samym początku prawda, która była niesamowicie sprawne ćwiczeniem z wchodzeniem relację z widzami witkami nie prowadziła tam, gdzie się wydawało, że będzie prowadzić to znaczy do wchodzenia w jakąś dyskusję z nami i jakby z ze z tekstem, a poskromienia złośnica, a wydaje mi się, że nasz jest to jakaś strategia radzenia sobie z tekstem, które jest z rozmaitych względów bardzo trudne dzisiaj w odbiorze natomiast, nawiązując jeszcze do tego co wcześniej pan powiedział o rozmaitych rodzajach teatru to nawet taki teatr, które w sposób systematyczna i jakby wbrew tekstowi pozbawia nas nadziei tak, którą tekście szekspirowskie dają nawet ten teatr mówiąc słowami takiej teoretycznie dzieł budowane dostarcza nam czegoś co nazywa utopijnym performatywne, ponieważ pozwala nam być razem, a jej uczestniczyć w jakimś wspólnotowym doświadczeniu, które może być trudna może być nie do zniesienia ale, ale jesteśmy razem to jest wydaje mi się, jakby jakaś taka prawda zarazem prosta definicja teatru w ogóle ne z doświadczenia przeżywania razem emocje, które czasami sąd trudna i czasami nie do zniesienia, zwracając schronienia złośnica to nie to do spotkania właśnie powrócimy po informacjach od wsi pani dr Anna Kowalczyk Pawlik pan prof. Jacek Fabisiak, czyli wielka loża szekspirowska dzisiaj informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy wielka loża Szanowni Państwo szekspirowska pani dr Anna Kowalczyk Pawlik pan prof. Jacek Fabisiak przerwałem trochę pani my pani taka informacja miała bardzo podobało mi się to, że żył Szekspira na końcu dużo nadziei Tytusa drani kóz Szanowni Państwo nadzieja na to, że nawet ceny żywności będą wysokie to jest szansa jednak na jakieś domowe sposoby na przyrządzenie w przetrwaniu jak katastrofy w Sojusz pomyślałem, że w 2 czy wie pan jest pan w tym myśleniu odosobniony Szekspir żołnierz nie w myśleniu odosobniony w grę literatury dystopijny obraz opiera się na wątkach kapitalistycznych, ale może o tym sza ten moment, ale swój sprzeciw napisał słynny pamflet prawda Annette mody potasu, który proponował jak można w pokazowej można rozwiązać problem głodu staje się ona chyba my dzieci pracujące w fabrykach, że fabryka jeszcze nie, bo w Brukseli jeszcze jakich nie było, ale w ogóle dzieci wielodzietnych rodzin irlandzkich, które miały być kupowane przez bogatych Anglików to 6 może do poskromienia złośnicy tak może od winy kanibalizmu do przemocy wobec kobiet w taki dzisiaj tematy temat temat, z którym się tak trochę mierzy nie wiem jakoś potrafi zmierzyć wrażeń rzecz jest taki sielankowy nastrój tańczymy śpiewamy nie sięgamy głęboko nie zastanawiamy się co tam drzemie, a tymczasem wojna przemoc nierówności bieda, a my tańczymy śpiewamy można od 3 myślę w ten sposób, dlaczego nie z miast można to tak myśleć zupełnie inaczej, a teatr niekoniecznie musi być tylko łącznie rozrywką w sensie dosłownym może, jakby dawać nam również do myślenia daje były, jeżeli mowa o Poskromieniu złośnicy teatru Zagłębia do myślenia dało nam na pewno tylko, że jakby nieco zawile i zawile atak i niekoniecznie tutaj my można z samego przedstawienia wynieść to co wnieść moim zdaniem by się chciało to znaczy próba takiego bardzo poważnego mocnego zmierzenie się ze sztuką, które szalenie niełatwa, bo można odczytywać na rozmaity sposób, ale sztuka niełatwa to reżyserzy reżyserki poradziły poradzili, wycinając po prostu obszerne fragmenty tekstu no tak, aby tutaj przyjęto konwent to bardzo dba o konwencję zrozumiałe obrazić mamy, a co jak by spowodowało, że Katarzyna straciła prawo głosu tak wiele wiele kwestii Katarzyna tutaj nam nagonkę małą i stała się rzeczywiście Kaśka, która rzucona woła grubymi pasami jeść jak ścieżce i element opowiedzenia generalnie czy rozumie, że potem taki spektakl cieki mówi co mogło chodzić krzemiany ja myślę, że po literaturę i 50 szkół i ach, chyba wie w fazie tego nie było spektaklu, ale myślę, że linia fabularna została zachowana wiemy na podstawie, jakby przyglądania się temu spektaklowi, że jak chodzi o swoja Ania z leśnicy tak oswajania czy przykrywanie postaci, która wystaje poza poza szablon przyjętej normy społecznej kobiet do takiego kształtu, który będzie małża satysfakcjonować tak to jest jakby taki szablą taki wzór, który jesteśmy w stanie w stanie gdzieś tam odkryć spektaklu tak natomiast chodzi o to, że jakby poza poza tą linią stricte fabularną w sztuce było coś wdaje się więcej ja nie wiem czy samej sztuce Szekspira jest coś więcej jednak rosną od 100 pań zajmuje pomiędzy prezesa wiceprezes nie jest różny sposób spełnianie pewnych rzeczy albo prezentowanie równorzędnych punktu widzenia i gdy dlaczego mówi pamiętajmy i wszyscy o tym wiemy że to jest my wczesna komedia Szekspira skal kiepska Kszczot jest naprawdę bardzo niedopracowany tak wielu względów nie np. mamy jej prolog, a mam zakończenia potrzeba chyba zapomniał napisać nie wiem, ale i ona miała zaginęło zakończony może zaginęło, więc może jeszcze odkryjemy rzecz jasna Larsen 7 festiwalu szekspirowskim czujesz, ale możemy dopisać funkcję Tatra raczej nie ma, ale centralnie najbardziej mogą takie takie zakończenie stworzyć tworzyli, ale co powiedzieć, że ona miała widza w tamtym okresie bawić w dal ten motyw wojny płci był jednym z takich powszechnych standardowych konwencjonalnych stereotypowych wręcz motywów komediowych tam się to nie podoba i słusznie nam to nie podoba, ale wtedy to bawiło publiczność nie myślę, że dziś należność należy wyraźnie, że Dawid i ale to nie jest także pytanie byli aż tak bardzo ograniczeni jak sobie możemy mniej w tańczą tylko na ten tekst Szekspira wyobrażać, ponieważ pani kilkanaście to pani lat później John Nacho napisał SIG poskromienie złośnicy, w którym to Petru chciał jej owdowiały, czyli niemal Katarzyny bierze sobie kolejną kobietę zarząd one teraz następuje proces odwrotny to ona go China w nos 11 no powiedzmy tak na siłę troszeczkę, ale a, ale jeżeli mamy już na jedno wchodzić w taką analizę historyczną literacką to też warto wspomnieć o kontekście, którym były traktaty dotycząca z 1 strony edukacji kobiet, a z drugiej strony kontroli nad kobietami w owym czasie tak to były zagadnienia, które spędzały sen z powiek uczonym mężom przede wszystkim, a z racji także też trzeba pamiętać nastąpiła po tym czasie dość mocna rewolucja obyczajowa, bo kobieta została w związku z reformacją no jednak wprowadzone do domów i nie miały już to nie miały już takich możliwości, która tutaj sporne, ale jednak miały wcześniej to znaczy zdobywania edukacji choćby w klasztorach ta, więc nie będę tutaj broniła stawała trąbka w ramach konfliktu historycznego w między którykolwiek z porządków czy po stronie któregokolwiek z porządków religijnych Ala no z 1 strony w czasach reformacji zaczęto kłaść nacisk na edukację kobiet, ale tylko i wyłącznie po to, żeby one mogły jak przekazywać słowo Boże dzieciom i ta to był, jakby ten jedyny kontakt, w ramach którego kobiety mogły się kształcić odbierano im stopniowo możliwości, która wcześniej jednak w jakiej postaci w kształcie posiadały, tak więc więc to jest taki kontekst, który też wydaje mi się dostarcza pewnej klamry w ramach, której sztukę można odczytywać, ale będziemy czytać wtedy dość poważnie to właśnie to odczytywanie Express fascynujące, bo z rozmów, które przeprowadziłem dotyczących Szekspira wszyscy mówią właśnie o tym o wielkości tego autora, gdyż korowód postaci strasznie różnorakich nowości cała cała gama tematy no znowu kondycja człowieka takie jak wiadomo evergreeny ale kiedy rozmawiam z konkretnych produkcjach to okazja już tak no to myśmy sporo wycięli tu właściwie dodaliśmy swoje, bo Szekspir w fazie tego nie powiedział, ale mógłby powiedzieć wydaje mi się że, gdyby żył w naszych czasach tutaj żeśmy w ogóle coś pozmieniali tutaj tańczą śpiewają tutaj Kovač zrobimy tragedię to miało bawić, ale nie bawi, czyli co się stosuje rozwoju Szekspirem jest niby Super w ogóle niczego nie przed laty w 2 VW jest jakby kwestia przykładowo tak naprawdę jest w tej pozycji przykład z naszych moich traktuje teatr też trochę jako jako przykład interesem etyczne, w ramach którego jakby tekst jednak w momencie, kiedy jego przykłada do określonego kontekstu on po prostu ktoś jest wytwarzane w oparciu z 1 strony o możliwości i osób wytwarzających z drugiej strony o oczekiwania osób to zielony rejon ale dlaczego wtedy Szekspir, bo do tego doskonale nadaje się dowolny autor autorka tak możemy sobie wziąć nie wiem Gombrowicza i mówimy to jest sztuka miłości młodej dziewczyny i młodego chłopaka w 2 rody zwaśnione duża tego nie ma, a właśnie, ale doprowadzić to czytał Gombrowicza, że są 2 zwaśnione rody nalewek intencje ba nie byliśmy tacy pewni w UE i pytaniem było, dlaczego Szekspir a dlaczego tak zdarzyć tak zachwyca tylko na chwilę skoro nie wykorzystujemy znaczy na wszelkie sposoby go w sieci mamy wycinamy odcinamy obcinamy dodajemy dopisujemy, ale wiemy, ale Expo jak wielki jednak pewne kwestie techniczne w 3 sztuk Szekspira za długi na cokolwiek dobrze praw autorskich nie była na ziarna niedobrze, że pilnie musiał płacić kwesta na strefę w zbankrutować by i tak nie czy to będzie teatr to będzie teraz film jakiekolwiek inne medium prawda panie profesorze przepraszam będę taki bezczelny i ich Szekspirowski zadałem pytanie, ale nie kończy się już, że informacje, jeżeli pan pozwoli powrócimy do wątku wątków po informacjach będziemy rozmawiać to dlaczego Szekspir wielkim autorem był w oczy zobaczy głosować w pan prof. Jacek Fabisiak pani dr Anna Kowalczyk Pawlik, czyli wielka loża szekspirowska informacje o dziesiątej 40 radny wielka loża szekspirowska Szanowni Państwo, albowiem trwa w Gdańsku festiwal Szekspirowski i wkrótce dowiemy się, ale nie teraz dziś, który spektakl spektakle, bo może żaden z zdobędzie nagrodę złotego Yoricka, ale póki rozmawiamy o życiu Wojniak o wojnie jeszcze nie, ale może za chwilę bardziej w pan prof. Jacek Fabisiak pani dr Anna Kowalczyk Pawlik studio przerwa panu profesorowi zostaje się na to wielkością Szekspira, który jest tak wielki, że do niczego nieprzydatne, bo go ciągle reagujemy przycinamy wycinamy dopisujemy, ale udaje życia to jest ciągle Szekspir jest wielki jest i ta jego wielkość nie jest taka, że nas przytłacza, bo na seks jest dla ludzi co udowodnił prezentując, w jakich ludzi na jego rzecz mówiła już mówi to jest trudny tekst Jerzy mówi ba w trudny pod wieloma względami właśnie tutaj, jeżeli elit, ale nie pamiętajmy kim była jego oryginalna publiczne to niebyły elity no właśnie co się dało polega wielkość jego tekstu, że ten tekst i bawił, ale też dawał domyślenia i to ludziom, których wykształcenie nie było jakieś bardzo wyrafinowane, ale też ludziom, którzy nie byli tego wykształcenia pozbawili się też, ale czy nie właśnie utwór piliśmy proszę zobaczyć to sam się stało z mocy Artem MoCarta robił taką muzę popową podnóżka pisał w listach, a tutaj rzuca fajne smaczki, żeby trochę ożywić publiczność dzisiaj chodzimy do tej świątyni w tych frakcjach i nie możemy nawet klaskać fajniejszych momentach musimy czekać nie można klaskać między częściami Szanowni Państwo to chamstwo jest trzeba czekać na koniec broń Boże nie szukać szukać też można w pewnych momentach tylko siedzimy jak ty zmienił się po prostu na tych koncertach udajemy, że ta muzyka sprawia nam radości i trojga z Szekspirem jest, że miał bawić no właśnie czasem rubasznie czasem nie właśnie dawać do myślenia, a dzisiaj największą część mózgi nowoczesnego świata, czyli państwo siedzenia jest coś zobaczyłem tutaj nawiązanie to trudny tekst uczą się zastanowić się przed 5 książek, a nie ma takich kas, żeby te, a ja jednak kiedy mówię Boże to jest w ogóle nie rozumiem to tych co ukradli dlatego Szekspira ów na pewno jakiś sposób oszukali nastąpił proces postawienia Szekspira na piedestale i ten piedestał zaczął rosnąć rosnąć rosnąć pewnie jakiejś rozmiary makabryczną osiągnął 19 wieku pęcznieją napęczniałe to też snu warto tria jest zdecydowanie takim zjeść coś jeszcze wolne WL tak łabędzie łabędź znaczek Respect tak też system figurek, które mnie wiecznie śmiesz łabędzie, a nie plan i tak jest od no, więc oddajcie nam Szekspira, ale on już jest oddane to coś się w sensie możemy sobie zabrali, ale z turystyki proces, który się dzieje znowu w przekładzie z z racji tejże w momencie, kiedy nad przekładem z po współczesna twórca twórczyni pracuje to siłą rzeczy tutaj język po prostu można powiedzieć rewitalizuje tak ten język zaczyna żyć aktorzy chyba scenę w spektaklu Grzegorza brała także rewitalizować-li jednak tam jest tutaj część jak pan na żywo wycinali część zmieniali znowu nie bez przyczyny w teorii przekładu znaczeń mówi się w tym momencie przekładzie jako przepisywania to jest taka kategoria bardzo sympatyczna, którą można się posługiwać się mówić o tych tekstach to jest proces, które w krajach, które nie są anglojęzyczna się rozpoczął już jakiś czas samo i teraz kraje anglojęzyczne z wielką sympatią wspólnoty z naszą stronę, ponieważ te wysiłki w gruncie rzeczy przykład przykładowo taką doprowadziły do sytuacji, w której właśnie publiczność przychodzi do teatru jak to miało miejsce wczoraj na przedstawienia na wieczór 3 Króli i po prostu się śmieje w miejscach, która z nich wypchać, jeśli więc w miejscach, która dla rodzimego użytkownika użytkowniczki języka angielskiego wcale niekoniecznie mieć nie będą bo jakby z sensem tak, a te komediowa ona uległa zatarciu ze względu na to, że język się zestarzał, więc my tutaj już już w tym momencie mamy tego, że wspiera bardzo mocno poprzez przykład odzyskanego albo zawłaszczonych albo w uzyskiwanych od spotkań, a ich uzyskania pozwolenia, ale dobre decyzje natomiast z tak jest jak po zaczął mówić o oparto latryny to je zaczęła myśleć o kolonializmie prawdę i o tym, że rzeźby postaci Szekspira jak tego wielkiego autora koniecznie z dużych liter to jest tak naprawdę figura wykorzystywana po to, żeby zawłaszczać przestrzeń kulturową sposób szkolenia, czyli polskie Towarzystwo szekspirowskie byłoby też tak konstytucją i absolutnie jesteśmy tak my jesteśmy ducha buntowniczą instytucją od kwietnia instytucją są jak prawda tylko stowarzyszeniem to są zupełnie czy to co inne porządki, czyli tacy buntownicy, którzy jednak widzą zaletę w zrzeszaniu się ich wspólnym działaniu ćwierkały w na naszą rolą przede wszystkim są grzeczni buntownicy w tak popularne żeni w popularyzacja Szekspira narodu nie możemy być niegrzeczni, bo czytam Szekspira jest nas na Stocha tutaj nie pozwala nam nabrać dystansu 4 dni grzeczny czy ktoś krzyczy ten jest grzeczny i technik nas ciągnie się coś jednoczą nawiązać do przerwał ciągle jakieś cha ni do elitarności rzeka elitarności szereg rzekomej nosi się, stosując Szekspirem teraz rzekomej w teraz się tu studia czy teraz po po te w wieku dziewiętnastym oraz zakończony wątek mieliśmy już wspieramy, kiedy Stala postawionego tak naprawdę użyć tak klasy wyższej klasy średniej, jaka zmiana artysta z samego teatru, który w dwudziestym wieku stał się jedną z najważniejszych sztuk nowym skoro była taka ważna sztuka NATO w tej sztuce pojawiał się na scenach teatrów pojawia się Szekspir to się stało siłą rzeczy bardzo elitarny naszych wspiera nie było wodewilu zgranie było w cyrku pozornie, bo Polski w Annecy francuski cyrk słońca potrafi pięknie zaadaptować sztuki Szekspira na fantastyczne wizualne przedstawienia ani kanadyjskiej nazwisk kanadyjskich oraz bardzo proszę panie profesorze stąpa po trochu, lecz w rękach wszystko kultury w popularnych jednakowoż to też, ale tak jest tak jest Super też z PiS tak i tak, że w Polsce głosi się nie robi nowych produkcji Kalita ale dlaczego nie robi robi się, ale ile do tego mają tyle, co kot napłakał Nowak tutaj można na tym polega, dlaczego tak stosunkowo mało w tak dużym kraju nie jest tak dużą liczbą scen, a będzie jeszcze więcej mało pieniędzy większa scena zaraz będzie Szczecin Zabrze czy myślę, że tutaj może doszukuje się, więc rzucają jeszcze problemu tam, gdzie niema, bo od 2, bo czy problemu, którego można upatrywać też pierwsza, jakby i ideologiczna trudność związana z częścią tekstów Kreta, o czym przy okazji poskromienia złośnicy sobie, jakby naokoło może nie na opak, ale naokoło rozmawialiśmy tak, a z drugiej strony można upatrywać, a problemu w przekładach, bo nie wszystkie nie zawsze jakby udaje się pozyskiwać te przykłady, które są można cynicznie tak to może nagminne od razu, że tak niemal kanoniczne przekłady Barańczaka dane są wykorzystywana na scenie wielu reżyserów reżyserek się nimi posługuje, ale cały czas powstają nowe tekst i myślę, że warto tutaj wspomnieć o tym, że za współpracę z naszą znakomitą koleżanką prof. Anną literą Uniwersytetu Warszawskiego powstają świetne przykłady, która bardzo dobrze grają scenicznie dr Kamińskiej, tak więc tutaj być może też względu na problemy z wydawaniem tych tekstów to życie się informacja dla tych, którzy korzystają z tekstów tłumaczonych ni przez 8 więc, że niektórzy są sami dopisują, bo czemu nie w ten no, więc właśnie tutaj jak praktyki problem z pozyskiwaniem tekstów być może również się pojawia pojawia się także kwestia właśnie bez wytworzenia przykładu własnego na co nie każdy nie każda w tym, że sam czas, jeżeli z przykładów cudzych korzystać Niechcę ale, toteż to na pewno jest to jeden z powodów prawda brak nowych tekstów, których tak bardzo potrzebujemy na scenie, ale też drugi nowy ja nie wiem czy Szekspir tak na nie na pewno tak mocno nie wpisał się w ten krajobraz teatralny sceniczny mniej kraje jak to ma miejsce np. w Niemczech prawda UE Polska nigdy tak do końca czy Polski ta nigdy tak do końca tego Szekspira o niej nie przyjął jako ten najbardziej podstawowe tekst sceniczny no ale że w Polsce seks jest takim tak takim młotkiem, którym dym się smaruje coś po to, żeby nadać szlachetności ciężka zróbmy, jaki spektakl zatańczymy coś nadawać co to jest realnie jak taniec z Limy to jakoś może Roma już o teraz mamy, ale to Szekspir albo Szekspirowski Super, ale nie ma niczego złego w takim, bo latamy w lewo w sprawie w jak to nazwiemy Hamlet sen Areny Anny tam coś nie była dobra i wszyscy pochodzą o Szekspira musi zmierzyć nie czują państwo nie ma niczego złego traktowaniu Szekspira aluzyjnie, bo to zakłada, że ludzie po prostu poznają się na na tym, że czynimy aluzje do jakiegoś tekstu śrut wreszcie poznaje muszą znaleźć teksty przede wszystkim, więc właśnie, więc problem konsekwencja naszej firmy mieć na pewno jest problem edukacji Filomena Cannes, gdzie szych znana badaczka Szekspira czy znają państwo Filipiny Kang Tusk matka czy siódme członków, dobrze więc kosztować w takim razie pod tą Czechy natomiast kwestia kwestia czytania Szekspira rozsypywania Szekspira w sposób właśnie taki w szkołach w sposób, który nie pozwala na czerpania jakichkolwiek satysfakcji z tego czytania bardzo często Evita to jest może teraz może też fanek złość trumnami, a więc wydaje mi się, że oczywiście podejrzewam, że są nauczyciele nauczycielki są spotykaliśmy się z takimi, a i spotykamy się tak mi całkiem często turze który, którzy sami czytają czytają teksty z przyjemnością jest z czym starają się te przyjemności również jak wykształcać swoich uczniów z życiem, jakie najlepszy cytat z Szekspira ktoś się pani często posługujemy jest taki np. Szekspir zawsze powtarzał coś tam Pański na czym nie mam zwyczaju posługiwać się szyk wspieranie Concept, którą w ludzi w głowę gdy, ale i Paschy ale gdyby miała kiedyś mówiłem czytam coś chyba nie efekt jednak małe wezwanie w ogóle oznacza free i w Serbii swoich seria seria winę i walczyć to profesorowi natychmiast z dnia być albo nie być, ale uniesieniem brwi ich od miasta, bo nie wyczerpanie dzieci nie być pan profesor ma coś, a ja nie wiem czy c się waha ostatnio to zdarzenie chwila chwila chwila chwila ostatnio tak bardzo depresyjny co i nie chcemy wojskowej ankieta klaster mówi dziś się bogowie traktują nas jak Muchy zabijają maska sportu plac zabaw to sobie chyba sportom bogowie poproszę no dzieci prawda dzieci tak, bo tutaj wciąż też się w tym cytacie pojawiają, że one, bo chłopcy właściwie nie wojsk Janowi to dla dla rasizmu naszych zagra w powrócimy tak wiem powrócimy to, że Crew i leci z pańscy też przez panie Nitras pani tego używa jak mam coś do powiedzenia na temat aktualnych wydarzeń, a rzecznych zdarza to powrócimy pani dr Anna Kowalczyk Pawlik pan prof. Jacek Fabisiak ja teraz przedstawię państwu pewną padaczkę prezeską Szekspira filmie Kang informacje o jedenastej po informacjach wracamy wówczas jak wielka loża szekspirowska pan prof. Jacek Fabisiak pani dr Anna Kowalczyk Pawlik i wciąż trwa 2006. festiwal Szekspirowski nie ma do państwa dobrych wiadomości dzisiaj procent spektakle te są wyprzedane i dopiero najbliższe, które można się wybrać, jeżeli ktoś już niema biletu to w piątek 5sierpnia jest Hamlet wieczór 3 Króli i inne tragedie jeszcze sobota także wieczór 3 Króli już w ogóle to był jakiś taki przedziwny w festiwal wyprzedanych spektakli po pierwsze, wielu, a ten pierwszy, ale zastanawiam się to co właściwie dzisiaj sztuka jeszcze w czasach zarazy wojny nierówności przemocy oraz bawić coś nam tłumaczyć, bo to co po co wszystko co może, odpowiadając na te pytania dokończy jeszcze wątek rozpoczęty o cudownie określanej re czy 4 problemów, które w nowoczesnej przeszkadzają nam w jakby odbierze tekstów Szekspirowski to czwarty problem to jest kwestia zupełnie techniczna zmiana kultury oraz kulturę, która w dużej mierze opierała się na słowie tym co żeśmy słyszeli usłyszała nasycenia, a kultura bardzo wizualną jesteśmy i jednakowoż przyzwyczajane przyzwyczajeni cały czas do tego, żeby jak odbierać świat obrazami morza nie uszami, a w związku z tym tekst szekspirowskiej, która w dużej mierze operują dość skomplikowana poziom metafor przede wszystkim są dla nas trudna do wyłapania Gula w datę długie kwestie nie jesteśmy do tego przyzwyczajony przyzwyczajeni stąd też potrzeba cięcia, czyli że w przyszłym roku oszczędności scena zamykamy scenę i audiobooki będą w z zawsze możemy zacząć słuchać oczywiście w ramach nie wiem do duchowych ćwiczeń przed międzynarodowym festiwalem szekspirowskim i to jest całkiem sensowna, że słuchacz zamiast z zewnątrz prezentuje przed festiwalem, bo napaść oko też wypada okej panie profesorze no słowo czy też trochę czasu na dość Eko różne, więc to jest słowo oczywiście słowo mówi oczywiście, bo po w pani jak i gier takie suchary językowe wieloskładnikowe wieloznaczne, bo zdecyduje przede wszystkim Szekspira na kartach, chociaż też na ekranie w teatrze rzecz jasna natomiast do cieszymy się oczywiście, jeżeli mówimy, czyli no miłośnicy Szekspira nie chcę używać nie tutaj może sformułować, ale to chyba najlepiej oddaje charakter naszego podejścia do Szekspira, że kiedy na scenie mamy jakąś równowagę właśnie między obrazem słowem, że to słowo nie jest przykład nie jest włączone do biegania wspomina przez obraz albo gdzieś tam pozostaje na obrzeżach natomiast 1 są państwo jakąś formą cenzury harmonijny nie to między to jest tylko mniej moja osobista preferencja coś co lubię w teatrze, a jestem świadomy oczywiście są różne formy teatralne i że teatr nie stoi słowem już dawno nie stoi słowem-li tylko na razie nie jest on tubą dla właśnie to Niewiem, bo jeszcze w piętnastym wieku może w niektórych przypadkach dla Szekspira natomiast obraz było jakoś tam ilustrację jak narzędzia cykle tutaj musimy też pamiętać o tym, że to są takie, że teatr jest formą powiedziałabym chimeryczną nieustająco wchodzi w dialog z tekstem niezależnie od tego co z nim robi ja stoję na stanowisku, że jak tekst obcina rękę wał ku jego to też forma relacji czasami szalenie wręcz przemocowej, ale jest jakaś relacja, tak więc więc niezależnie od tego co się z tym tekstem robi spektakl do tekstu na zawsze odsyła skręca trochę w bok, ale po to, żeby powrócić nawiązać do tego co pani mówi kiedyś rozmawiałem z takim kanadyjski pianistą, który występował nawet NIK za wysoką lokatę w konkursie Chopinowskim i opowiadałem mu różnych eksperymentach przeprowadzonych przez niektórych polskich artystów na Chopin nie np. granie z pamięci i czy nagranie płyty z pamięci tak czy innych ważne jest to co zapamiętałem jako pianista z tego co kiedyś ćwiczyłem, a nie jakaś jedność i różne inne ciekawe rzeczy tak słucha słucha mówi kurde, wy Polacy tuż naprawdę chyba nie wiecie co z tym Chopinem robić i po czym wyjaśnił, że on uważa że, gdyby te to ta muzyka, które przecież dużo nie ma Chopina dużo nie ma tam się zaś jest dużo jest dużo materiału dla niego tam było tyle, że to może było grać bez w cudzysłowie udziwnień Ania tak, czyli można było jeszcze grać przez setki lat i wciąż tym zachwycać czy wciąż na nowo go od cyfrowych bywać i bez robienia nie wiem performance u ludzi niania skracania przedstawianie ktoś ma wrażenie, że to się stało z Szekspirem że, że panie są tacy, którzy mówią tam jest, tyle że bez no właśnie zamienienia tego wodewil wycinania miksowania zastanawiania się włączenia publiczności można jeszcze robicie nic już będzie wiadomo nie chcę się szukać to może dziwnie to może będę teraz królem festiwalu albo spektaklu, bo w nie wiem kobiety się miksują albo nie remisują albo w taki czy państwo, że ktoś taki może niektórzy już idą na łatwiznę, że idą na skróty rzecz mówią nie chcemy już ani szukać z zrobię to po swojemu, ale jednakowoż mieli siedzieć to znaczy to jest takie ciągłe drążenie czy krążenia raczej między rekreację niż mam czy rekonstrukcja niż my Rekreacja niż MF zaś na stronę niektórzy uważają, że tekst dawna należy, że w całej rozciągłości zgodnie z prawidłami sztuki, doszukując się tzw. praktyk oryginalnych wystawiać tutaj mamy takie próby co prawda niekoniecznie w Polsce, a z drugiej strony mamy nie wiem czy obóz grupa wspólnotę osób szukających w tych tekstach czegoś by opowiedzieć coś światu o sobie po prostu MPL to jest przede wszystkim powód dla to jest coś sięga po teksty Szekspira, że przynajmniej chcę w to wierzyć nie jest, że one pozwalają twórcom jest próbować opisać świat, który nas otacza pozwalają twórcą czy twórcy też z Rosją próbują powiedzieć nam coś o współczesnym świecie, wykorzystując no Szekspira jako ten klucz lat, ale oczywiście nie może być ten ten Szekspir w tym momencie w tej bardziej bardzo takiej podstawowej formie tak powiem, ale on musi być modyfikowany, bo żyjemy w innych czasach są inne problemy jest co się zmieniło stroi się zmieniły, a natura ludzka nie zmieniło się podejście do relacji kobiet do mężczyzn tak serio nie vice versa vice versa zmieniło się oczywiście w jaki sposób po prostu, że no przede wszystkim mam taką nadzieję w to wierzę, ale nie muszą nadziejach dawno o stanie faktycznym na pewno kobiety mają teraz więcej praw na pewno są trakt jest także zdobyli 3 jest także mężczyźni wręczyli prawa tylko zdobyły prawa zdobyły jak najbardziej ja myślę o tym co jest w środku mężczyzn, kiedy pan podróżuje po Polsce innych państwach to widzi pan tych mężczyzn trują o jak fajnie, że generalnie jest równość fajnie, że kobiety są na stanowiskach kierowniczych uważamy, że w czasie ich za mało nie wiem był pan na plaży np. tutaj wynik wyczuł pan jeszcze 1 ducha zmiany w męskiej części akurat środowisko, w którym się obracam jest problem i takie zachowania, które pan opisał są dosyć częsta nawet powszechnie pani doktor ja sobie, że tutaj świat zmienił w sensie tego co nas siedzi od czasu chcieli renty tak profesor premier swoją diagnozę rozwoju, ale sam moja diagnoza, jeżeli już mówić o moich diagnoza jest strzelenie gorzka i nie wiem czy zasługuje na to jakby świat, żeby go tak gorzko traktować, ale może jest to zasadne, więc nie jakby, jeżeli chodzi o, jakby taką bardzo realistyczną analizę relacji władzy opartą również na hierarchii między płciami to nie tylko tymi 2, których tutaj wspomniano jest także mamy tych, którzy się urządzić mamy tych, którzy mają się podporządkować zginać albo być odsuwani odsuwane, gdyż tam na bok, a postponować mi, a prześladowani mieszanie potem itd. tak, czyli dokładnie czysty Szekspir liczenie zmieniło inne wciąż nie mówią, że to jest diagnoza co nie znaczy, że te co te relacje władzy się zmieniają ze względu na to, że ci, którzy głosu dotąd nie mieli ten, którego dotąd nie miałem nie ja zabierające głos jak zabierają wszystkim od Wrocławia w Poskromieniu zadań w rozmawiajmy to może ach, zajrzeć właśnie kobieta podpowiada, że to mogłybyśmy zabrać głos, ale jednak nie zabierzemy głosu tak jak mówię to była taka scena, która wymienia jako być może przedstawiciel innego pokolenia feminizmu było nie było nieustająco od dzisiaj walczącego wzbudziła duży sprzeciw, bo może rzeczywiście są jakieś takie miejsca, które utopijna, gdzie równość się jest wdrażana jest narzeczy, ale kontekst polityczny mamy takie, że są wyspy i jakby jeżeli spojrzeć na jak horyzont zdarzeń czy w Polsce globalnie na świecie to on wcale nie nastraja optymistycznie i jakby zajmowania takiej pozycji neutralnej czy cieczy odczuwającej na bok wszystkie problemy ma jest tak naprawdę da, a błędem proszę zobaczyć polskie Towarzystwo szekspirowskie, a jakaś różnica między odczytanie rzeczywistości pomiędzy wiceprezes koła prezesem od ciekawe powrócimy koniec niekoniecznie nigdy dotąd mówiłem ten duch to wszystko, ale nie dokończyłem, a także wrócimy powróciły tak jest pan prof. Jacek Fabisiak pani dr Anna Kowalczyk Pawlik informacje o 1120 dzisiaj o Szekspirze wielkiej loży pani dr Anna Kowalczyk Pawlik i pan prof. Jacek Fabiszak, które wyczułem chciałby pan do to powiedzieć dorzucić, bo wydawało się, że mają państwo różną ocenę rzeczywistości mieli tak czy coś zmieni czasów Szekspira Pańtak zrozumiana początku, że wiele, że nasze nastawienie no tutaj powiedzmy by poszedłem my troszeczkę w innym kierunku niż początkowo zamierzał, a oczy jak się zmienił nie wiem, czego się zmieni tego tygodniowym natomiast dużo mówi zmieniały się w dużej mierze warunki, w których żyjemy, a nie tutaj dużo się mówiło przykładzie bardzo dobrze, bo my tego Szekspira przekładamy co idealnie byłoby mieć nowy przekład mniej więcej co pokolenie na jej pytanie po co na nowy przekład pokolenie właśnie, bo się zmieniamy i tego osiedla Zacisze byłby dzisiaj byłby w memach też ekspercka pozwala już zwierzenia funkcjonuje dania z różnych tych nowych mediach nowych środkach przekazu informatora i tak, ale też spędzić tam też pojawiają choćby to, że był wymagany w memach to znaczy chodzi o to żeby, że jest w memach przestrzeń nieoficjalne, jeżeli uznajemy, że to jest nowy język język dzisiejszego świata to w szkole czy na studiach powinno być, proszę bardzo, będzie egzamin z memów po uważam, że to jest język, ale to nie jest Memo loggia studiujemy całym Tatran Presov tak to znaczy, że dopisuje cię do tego w życiu dużo gorącego powietrza, ale generalnie trochę tak nie jest w kulturze popularnej istnieje ma się bardzo dobrze mamy specjalistów specjalistów od tego wydania tego właśnie zjawiska kulturowego, jakim jest ekspert w kulturze popularnej zresztą nie było, ale Sosnowska była podała komisja jak właśnie, a więc memach też można w mediach też można specjalizować na czele, że w znak czasów prawda mamy nowe środki nowe mniej formy komunikacji i ten Szekspir musi być też po nie musi on się pojawia w nich jest dostosowywany odpowiedni natomiast wracając do relacji władzy, bo to bardzo ważna zagadnienia tutaj Jacek powiedział powiedział rzecz bardzo moim zdaniem i realistyczną, odnosząc się do swojego własnego doświadczenia do swojej własnej nową wyspę w to czy, która ma w sumie dzielimy również na oświatę są progu budżet aktor z tak tak propos duże i różnego rodzaju wspólnot, które sobie wytwarzamy, które nie są wspólnotami wyobrażone nie tylko wytwarzanymi no, więc w ramach rozmaitych wspólnot można się organizować hierarchicznie i generalnie chodzi na pytania jest taką wspólnotą, mimo że jakiś tam prawda struktura formalna musimy posiadać, bo wymusza je na nas i jakby samo prawo polskie, która zobowiązuje nas to wyborów osób, które będą stowarzyszenia reprezentować co jest wydaje mi się trochę wyjątkowe, jeżeli chodzi w ogóle stowarzyszenia to, że wśród naszych członków członkiń nie mamy tu wyłącznie naukowców mamy pasjonatów, a podatki mamy osoby, które twórczością Szekspira zajmują się nisko w sposób naukowy, ale też np. w szkole mamy osoby, które po prostu czy tylko zajęcie wysokiej wali dysk mieć osoby, które nie interesują Szekspirem myślę, że osoby, które nie interesują się Szekspira dziś osoby, która lata nie wnosi ziemią w razie nie zainteresowała nas dyskryminują właśnie NFZ przeciwnie czy strefy zwrotnikowej rejestr nie no jakby, odkładając już trochę Treter trochę żart na bok dyskryminacja pojawia się wtedy, kiedy istnieje obowiązek prawdę tutaj obowiązku stowarzyszanie się razem z nami nie ma natomiast jest to absurd mile widziana Wda, więc teren tutaj zapraszamy pana do stowarzyszenia oczywiście tutaj niniejszym oficjalnie mogę być wiceprezesem oczywiście, dlaczego nie, jeżeli zostanie pan wybrany zasoby krytyczne to co to bardzo zapraszam sekretne, ale ile trzeba głosów uzyskać większość scen, ale od znam myślę, że jeżeli się pan deklaruje nie będzie problemu tak zresztą są ich obowiązki obowiązek dużo obowiązkiem jest reprezentowanie stowarzyszenia na zewnątrz brania udziałów ma trafić do ważenia projekcie poważnie tak serio, choć oczywiście kwestia powagi powagi i członków stowarzyszenia członkini stowarzyszenia to jakoś jest kwestią poboczną absolutnie poważnie bywamy niepoważni natomiast natomiast co chcę powiedzieć to, że te relacje władzy tutaj, które są bardzo zrównoważona niekoniecznie znajdują znajdzie odzwierciedlenia na zewnątrz tak to znaczy są są kontynenty, więc Wyspach możemy też mówić o kontynentach, gdzie po prostu bycie mniejszością, bo nie tylko kobietom mniejszością taki, jakiego rodzaju jest szalenie trudnym doświadczeniem tak to jest takie doświadczenie, w ramach którego można sobie pomagać absolutnie upoważnia Szekspira czytając, ponieważ dla mnie dla mnie osobiście tak bardzo bardzo osobiście emocjonalnie podchodzą do sprawy, a teksty szekspirowskie właśnie w trudnych momentach często związanych z tym tymi strzałami losu, w które którym obrywa wraz z cytatu cytat klechy od w ramach którymi obrywa obrywa w ramach, jakby kontaktu z kontynentami tak ze światem, a czytanie Szekspira pomaga mi celi serio i to nie tylko na torze neurony zielonymi poezja, zwłaszcza prawda, ale też, dlatego że Szekspir i mimo tego jak niezależnie od tego jak bardzo stereotypowo, gdzie chciałoby się go odczytywać swoje postaci traktuje czule bardzo często mimo, gdy okej może tutaj przesadzając Jacek Drożdż śmieje, bo wszyscy myślimy w tym momencie chyba o ochronie natomiast nie największe pos największa Schwarza czwarte rzadko vany zjedzony bardzo często razem uprawionych od maja rankiem odrzucana postaci odrzucana przez mówiąc dzisiejszym językiem społeczeństwo, które przeradzają się w tych morderców zwyrodnialców itd. one mają swoje momenty powiedzmy w dramacie niekoniecznie z cienia, kiedy wyziera z nich po prostu człowiek i jest taki człowiek zraniony odrzucono to jest jakby w w tym wszystkim EGB sosem ustać bardzo często doprawione tragicznym końcu głęboko człowieka przy tożsamym z 6 zakażeń jak nasze życie otrzeć o dyskrecję dzień w więc, więc zupełnie osobiście jak jest ciężko tutaj go pan sięga tam wszystkie burze burze czytamy zdaniem sesja na punkcie burzy tak co co takiej burzy jest właśnie to w dużej skali bardzo po pierwsze, jak Henry wojska będą za każdym razem krzyczy wolność wolność tak z łożyska Liban burze jest też to, czego nie ma w tragediach to znaczy UPA, który jest taką postacią, do której mam rozmaite swoje też osobiste, a efekt odczucia jest to postać hierarchiczna prawda trzymająca władzę zbierająca władzy innym rynku to jest taka postać, która uczy 1 rzeczy to znaczy tak duża można uczyć się uczyć się próbować w jaki sposób przebaczać ryba była inna książka wcześniejszych zobaczenia w przez euro się dla mnie burza jest tekstem nośnym rozumie ten też znośnych, sądząc po liczbie projektów UE jednak tylko, że to jest takie przebaczenie niedoskonała takie, które miejsca sobie zostawiamy na gniew przebaczam przebaczam ci się poniżej kolan analiza jest człowiek nie pyta chętnie w tym tekście panie profesorze pan ma też ten pan sięga po Szekspira czasem tak nie zawodową nie, że tak nie jest siedzi pani pan smutny albo Wesołej mówi kurcze co tu przeczytać, że Szekspira w etap przyznaje, że nie minął zaś coraz mniej bardziej interesuje mnie czytanie Osiek pilne mniej na moje jako takie antidotum na różne moje smutki rachunki i tutaj się, jakby tak bardziej odnajduje natomiast noc ciągle jest to związane z Szekspirem też jest dla mnie strasznie ważne i teraz traktuje każdy tekst szekspirowskiej skażone, które seks tekstu Szekspirowskiego, która musi przygotować ze względu na jakiś projekt badawczy zajęcia itd. ale jako takie święto to jest moment, kiedy siadam sobie z książką w ręku i starał się bardzo powoli i uważnie czytać to momentalnie napędza moją wyobraźnię panie profesorze, gdy miał pan taką sytuację, w której może pan się spotkać z autorem i on pana bardzo ceni pan mówi słuchaj przedstawi swoje rzeczy gadanie nie jest źle, ale parę rzeczy bym zmienił nie, gdybym tego nie powiedział o Matko nie, bo wtedy wzrastać z kolan nie nie chodzi o profesorze tu do nie chodzi o kolana chodzi o to, że Szekspir tak też wnioski są tekstami w żadnym wymiarze idealnymi no właśnie o to pytam co piąta pozmieniał nic, bo jeżeli byśmy próbowali, jakby pan przerobił analiza oko nie jest pilnowana wozy wozy, ale wedle wentylator wg moich standardów nie my nie możemy tryb i do stale przy czym to przysłowie po prostu lepsze jest wrogiem dobrego, ale na jedzenie jest, aby piękna tylko jest znana, bo została zdjęta bez przesady będą filmy kategorii Noel cokolwiek na mężczyznach też biznesu, a także Jach z dobrze, że taka jest analiza, jaką jako wybitny obraz, którym dla mnie nie jest w ogóle w jakikolwiek sposób wybitne, ale może dla za mały miałoby większą no np. prawda też za duża sala jest duże, a dla dla 1 mona Lizy, ale wracają jak rodzina dobro to, że tam są niedoskonałości też bardzo liczne, nawet jeżeli mówi o poskromienie złośnicy szerokie w sztuce, którą cenię jako kiepską ten się cieszę, że natomiast o i to będzie tytuł naszego programu szef jest kiepski ocenia profesor z sza od 1 jadący z relikwią rocznie za wzór jest po prostu najlepszy w bardzo państwu dziękuję pani dr Anna Kowalczyk Pawlik katedra studiów brytyjskich i wspólnoty narodów oraz międzynarodowe centrum badań szekspirowskich na Uniwersytecie łódzkim wiceprezeska polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego bardzo dziękuję dziękuję serdecznie pan prof. Jacek Fabisiak zakład badań nad tekstami kultury na wydziale anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i prezes polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego dziękuję profesor się bardzo dziękuję informacje już za kilka minut o godzinie 1140 festiwal trwa jeszcze kilka rzeczy można zobaczyć radio taka jest patronem medialnym festiwalu po informacjach kultura osobista zapraszam państwa bardzo serdecznie w imieniu Marty Perchuć Burzyńskiej dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA