REKLAMA

Jak firmy leasingujące auta radzą sobie z kosztami leasingu i cenami paliwa?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-08-04 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:23 min.
Udostępnij:

W lipcu 2022 r. - i w pierwszych siedmiu miesiącach roku - zarejestrowano mniej nowych samochodów osobowych niż przed rokiem. Lipiec jest już 13. miesiącem z rzędu ze spadkiem liczby rejestracji nowych aut.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Maciej Zakrocki zaproszą teraz na raport gospodarczy mamy dane z lipca dotyczący rejestracji nowych samochodów osobowych jest tych rejestracji wyraźnie mniej, a na dodatek ów trend spadkowy utrzymuje się nieprzerwanie od 13 miesięcy gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segment samochodów dostawczych z -183% samochodów ciężarowych -2 był przyczep naczep -8 oraz autobusów -8,9 co ona mówi o branży, ale nie tylko, bo przecież spadek sprzedaży Rozwiń » samochodów dostawczych ciężarowych mówi nam też wiele o kondycji całej gospodarki podsuwa wnioski o sytuacji firm transportowych o ich zdolności do spłaty rat leasingowych, bo te przecież też ostatnio wyraźnie wzrosły o tych sprawach będą rozmowy już za chwilę goście z raportu, ale najpierw tradycyjna porcja informacji ze świata gospodarki stopy procentowe pójdą w górę już tylko o 25 punktu procentowego do poziomu 6,75 stanie się tak jeszcze w trzecim kwartale tego roku, a połowa roku 2023 powinna przynieść obniżki stóp tak prognozuje bank gospodarstwa krajowego wg co warto podkreślić państwowego banku już w połowie przyszłego roku inflacja w Polsce może spaść do jednocyfrowego poziomu jak tłumaczą analitycy takiego zakończenie cyklu podwyżek będzie pochodną w pierwszej kolejności osłabienia koniunktury w kraju i na najważniejszych rynkach eksportowych w tym w Niemczech pogorszenie koniunktury, które widocznie się także danych z rynku pracy ograniczy ryzyko wystąpienia inflacyjnych efektów drugiej rundy, a dzisiaj decydenci banku Anglii przeforsowali największą podwyżkę stóp procentowych od 1995 roku główna stopa wzrośnie o 50 punktów bazowych do poziomu 175 bank Anglii uzasadnia rekordową podwyżkę recesją, która zgodnie z oczekiwaniami banku rozpocznie się na Wyspach w czwartym kwartale tego roku potrwa przez cały przyszły rok to będzie najdłuższy kryzys od czasu kryzysu finansowego, a szczyt inflacji na poziomie 13,3 ma nastąpić w październiku tego roku druga informacja nawiązuje do naszego tematu głównego podczas wczorajszych obrad OPEC plus zapowiedział zwiększenie produkcji ropy o 100 000 baryłek dziennie dodatkowo światowe obawy przed recesją sprawiają, że popyt na ropę Skanda biorąc to wszystko pod uwagę nie ma się co dziwić, że ceny na światowych rynkach istotnie spadły jak podaje Money PL cena za baryłkę ropy z 3sierpnia osiągnęła wartość wynoszącą tego dnia około 102 amerykańskich dolarów podczas gdy dzisiaj spadła do wartości około 97USD za baryłkę jest to najniższy kurs ropy Brent od lutego tego roku i wciąż spada, a co tam jeszcze na rynku walutowym frank szwajcarski 483EUR 472 funt 561USD 463 na giełdzie minimalne naprawdę minimalne spadki WIG 014, a WIG 20 i jest nas spadek 1 set w VAT już pora na rozmowę z gości raport raport gospodarcze, a tym gościem jest pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry, czyli dobre no jak pan tłumaczy to, że właściwie wszystko spada znaczy wszystko się sprzedaż nowych samochodów czy to osobowych czy dostawczy czy ciężarowych autobusów na tak jeszcze niedawno byłem bardzo zadowolony bardzo dumny, bo mówiłem, że wszystko nam rośnie tak rosła nam do 2019 roku, kiedy mieliśmy niekiedy zacięła się dwudziestym roku pandemia, a potem zaczął się kryzys półprzewodnikowy potem zaczęła się wojna w Ukrainie i właściwie to jest odpowiedź na pańskie pytanie panie redaktorze, dlatego że te wszystkie czynniki spowodowały po pierwsze, problemy produkcyjne po drugie w konsekwencji problemy z dostępnością samochodów po drugie, zawirowania na rynku samochodów nie tylko nowych, ale i też używanych nie i wreszcie co chyba najważniejsze spadek nazwijmy to optymizmu klientów i w efekcie mamy te spadki, choć trzeba przyznać, że jeszcze niedawno główną podstawową przyczyną były problemy z dostępnością pojazdu dalej się utrzymują może nieco mniejsze, ale ciągle jeszcze no bo po prostu nie mieliśmy wystarczającej ilości półprzewodników, a dzisiaj samochód czasami tak się mówi, że jest komputerem z dodatkiem silnika siedzeń nadwozia, ale mówiąc zupełnie poważnie elektronika układy nie mikroprocesory układy scalone są bardzo bardzo ważną częścią dzisiejszego samochodu ja mówię o zwykłym spalinowym, a w przypadku np. samochodów elektrycznych bateryjnych i ilość tych podzespołów jest znacznie większa stąd m.in. też obawiamy się jakich konsekwencji eskalacji problemu na Tajwanie w wyspa jest ogromnym producentem tych półprzewodników, gdyby się to nie daj Boże jakoś źle rozwinęło to rozumiem że, że to była dodatkowa komplikacja również dla tej branży, ale skoro jeszcze pan my wspomniał o tych samochodach nie spalinowych to może warto powiedzieć, że wśród tych złych wiadomości dotyczących właśnie spadków sprzedaży czy rejestracji nowych aut akurat w tym segmencie jest i jest nieźle, a tak to prawda i to jest zupełnie dla powiedziałbym oczywista sytuacja, dlatego że w świetle decyzji, które podjęła komisja europejska parlament europejski czy kraje członkowskie, czyli decyzję, że idziemy w kierunku pojazdów 0 i niskoemisyjnych, ale przede wszystkim zeroemisyjnych przypomnę, że w 2030 piąte piątym roku wedle propozycji komisji przyjętej przez parlament ich nie przyjętej przez ministrów środowiska klimatu krajów członkowskich Unii Europejskiej nie będzie można rejestrować innych samochodów niż samochody bateryjne elektryczne wodorowe w związku z tym w świetle tego zupełnie naturalną rzeczą jest, że akurat ten segment ma się dobrze, jeżeli można użyć sformułowania segment, dlatego że my twierdzimy, że nie ma żadnej nowej motoryzacji jest po prostu motoryzacja, która zmienia się, które ewoluuje się i samochód dalej jest taki sam tyle tylko, że jest napędzany innym silnikiem silnikiem elektrycznym zarówno samochody bateryjne, jaki samochód wodorowy sprawdzi taki sam elektryczny samochód tylko jeden z nich ma tę energię elektryczną nazwijmy to z zewnątrz inny, a ten drugi wodorowy wytwarzany ten protest na pokładzie i warto dodać, jeżeli już mówimy o liczbach, że w Polsce, jeżeli popatrzymy na nie ilość samochodów w i z poszczególnych silnikami to samochody benzynowe to jest mniej więcej połowa nowych samochodów rejestrowanych samochody z silnikiem diesla to jest nieco powyżej 10% i tutaj jesteśmy mniej więcej 2× lepsi od niej średniej europejskiej, bo tam jest prawie 20 no i samochody nisko 0 emisyjne w Polsce to ponad 40% z czego 23% wszystkich nowych rejestracji to są samochody bateryjne 23 hybrydy plug-in, czyli takich, które możemy ładować z zewnątrz hybrydy 16% tzw. miękkie premii hybrydy drugie 16% no i LPG 3%, czyli widać, że tak i ilość samochodów nisko i zeroemisyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc w zasadzie w białym, że to oczywiście wszystko trzeba traktować całościowo ale gdyby na trochę na bok na razie odłożyć kwestię podaży to czy pana zdaniem te spadki jeśli chodzi o sprzedaż samochodów właśnie tych dostawczych i samochodów ciężarowych akurat ten spadek nie jest duży mówiłem w 2,5%, ale już dostawczych właśnie 183 to jest jakiś papierek lakmusowy stanu gospodarki no właśnie to są niedobre dane, bo nie, jeżeli mówimy o samochodach osobowych to oczywiście chciałoby się, żeby ta sprzedaż rosła, ale w przypadku np. osób fizycznych wytłumaczeniem jest to, że do czasy są niepewne to może się wstrzymajmy firmy też mogą jeszcze np. przedłużyć robi wizji, bo na ogół te samochody są brane w leasingu, więc to nie jeszcze nie jest tak bardzo złe jak te złe dane dotyczące samochodów dostawczych samochodów ciężarowych, a jeszcze niedawno kilka miesięcy temu no powiedzmy pół roku temu te samochody dostawcze miały się zupełnie dobrze te wzrosty były duże mimo tych wszystkich kłopotów, o których mówiłem teraz one spadają ten nie jest dobry sygnał, dlatego że mówi się dokładnie tak jak pan redaktor powiedział, że nie sprzedaż samochodów użytkowych, czyli dostawczych i ciężarowych jest swoistym papierkiem lakmusowym, chociaż pamiętajmy, że samochody dostawcze i są troszeczkę innej kategorii inaczej powinny być traktowane niż samochody ciężarowe, bo przypomnę, że Polska jest bardzo silna jest chyba mogę użyć słowa potęgą, jeżeli chodzi o przewóz towarów w Europie towarów przewóz długodystansowe, czyli te pojazdy ciężarowe pamiętajmy, że spora część tych pojazdów to nie są pojazdy ciężarowe, które jeżdżą po polskich drogach albo nie przede wszystkim jeżdżą po polskich drogach natomiast te dostawcze jeżdżą w Polsce, czyli toby oznaczało, że mamy jakiś brak optymizmu jakiś zawahanie się, jeżeli tak mogę powiedzieć o klientów, którzy kupują samochody dostawcze, które tu nam rozwożą towar w no to jeszcze w ostatnich 4 minutach porozmawiajmy o aspekcie czysto takim technicznym finansowym wspominałem we wstępie do raportu, że są jakieś może jakaś perspektywa, że ta inflacja trochę zacznie spadać może za tym pójdzie potem obniżkę stóp procentowych co z kolei mogłoby przyczynić się do obniżenia kosztów kredytu wiele aut w Polsce kupuje kupuje się właśnie formie leasingu no też wiele osób, które w ten sposób kupiło auta przed kim firmy transportowe no spotkały się teraz z ogromnym wzrostem kosztów obsługi tych leasingu w jakim stopniu to pana zdaniem wpływa również właśnie na sytuację w tej branży to prawda w Polsce, jeżeli chodzi o samochody osobowe 34, czyli kilkaset tysięcy jest tych pojazdów jest kupowanych przez firmy i to praktycznie wszystkie są kupowane w leasingu zdecydowanej większości oczywiście w przypadku samochodów dostawczych ciężarowych tak samo, czyli firmy muszą płacić raty, ale tutaj jest tak, że my musimy przewozić towary bez tego nie ma nic nie istnieje gospodarka, więc myślę, że nawet, jeżeli raty wzrastają i nawet są sporą sporą częścią kosztów firm transportowych no po prostu prędzej czy później one zostaną przerzucone ten wzrost zostanie przerzucony na klientów, dlatego że no jeszcze raz, którzy nie wyobrażam sobie, żeby nagle transport kołowy transport w porozumieniu pojazdów dostawczych i i ciężkich ciężarowych przestał istnieć czy tylko, dlatego że wzrosła rata, żeby firma oddała samochody nie no po prostu wzrośnie cena usługi, ale to nie jest dobry sygnał, bo jeżeli gospodarka w ogóle przystopuje to zupełnie logiczne jest to, że będzie potrzeba mniej przewieźć mniej towarów trzeba będzie przewieźć mniej towarów to faktycznie mogą się zacząć kłopoty firm transportowych, bo one będą po prostu rezygnowały z samochodów także myślę, że można powiedzieć, że jeszcze niema nie dużego problemu, ale jeżeli ta sytuacja miałaby potrwać dłużej to na pewno niektóre firmy transportowe będą miały trudną sytuację, ale jak słyszymy, że część osób załamanych wysokością np. rat w przypadku kredytu hipotecznego no próbuje zrezygnować wycofać się z inwestycji mieszkanie trzymają państwo jakieś sygnały, że podobne rzeczy dzieją się w przypadku firm czy osób czy małych firm nawet jednoosobowych, że właśnie ludzie chcą się wycofać sprzedać leasingowane auto na razie nie ma sygnałów, żeby to działo się w skali i no, która powiedziałbym zaczyna być niebezpieczna jakieś pojedyncze przypadki oczywiście są, ale myślę, że to bardziej dotyczy np. długoterminowego wynajmu i klientów indywidualnych, którzy skuszeni atrakcyjnością oferty nie tej oferty długoterminowego najmu, gdzie istotne płacimy miesięczną ratę, a nie na początku dużą kwotę po prostu wzięli samochód no i teraz nagle okazało się, że ten samochodu na kredyt mieszkanie było na kredyt jeszcze jakieś inne obciążenie nagle zaczyna być problem no, jeżeli ktoś musi zrezygnować z mieszkania bądź samochodu no to samochód przegrywa bardzo dziękuję goście z raportu był pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dziękuję za dziękuję bardzo, podziękowania też dla Małgorzaty Wólczyńskiej Szymona waluty za pomocą przygotowania realizacji wspólnych z państwem dzisiaj 2 godziny audycji Maciej Zakrocki słyszymy jeszcze dzisiaj po dwudziestej trzeciej zatem do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA