REKLAMA

O zespole Krzikopa i odkrywaniu śląskiej muzyki ludowej

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-05 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista w radiu TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz dzień dobry są ze mną dzisiaj Katarzyna Dudziak Mateusz Deskiewicz zespołu krzyk oparzeń dobrem z Chin dobrym zespołu, który od 10 lat czerpie z tradycji muzycznych Górnego Śląska i przedstawia piosenki pieśni z tego regionu w aranżacjach uwspółcześnionej ubogacają obrzmienia zupełnie innych rejonów świata, ale i z innych gatunków muzycznych widziałem wasz koncert kilkanaście dni temu w ramach festiwalu Podlaska Rozwiń » Oktawa kultur i tam wokół tych wielowiekowych niekiedy słów melodii pojawiło się mnóstwo elektroniki czasem też taka motoryka, która kojarzyła się z muzyką heavymetalową czasem takie aranżacje bałkańskie tych trofeów było znacznie znacznie więcej i nasunęło mi się jednocześnie zapytania pierwsza jak docierać do utworów, które chcecie wziąć na warsztat i drugie jak wygląda ten warsztat, gdzie następuje ten moment, w którym mówicie tu zaczynamy kombinować idziemy w stronę no tak na pierwsze pytanie odpowiem ja, ponieważ ten w większości przypadków ja jestem takim rezerwuarem tym pamięciowych utworów tradycyjnych to znaczy mam takie szczęście, że moja przygoda z konkurencyjną trwają już na tyle długo, że po prostu mam ogromne uznanie w muzyce Śląskiej to też nie była taka łatwa droga musiałam po prostu do tych źródeł niekiedy przekopywać przez różne instytucje i przez właśnie pierwszy bieg 900, iż przeróżne śpiewniki i w tej chwili jak wybieram to co mi osobiście najbardziej podawała i to dziękuję największy potencjał, choć taki potencjał, jakby i potencjał melodycznych, które po prostu mi pasuje, ale też bardzo interesuje mnie zawsze ta strefa tekstowa to znaczy już dzisiaj nie mamy nie mamy takiej wiedzy powszechnie na temat tego co te pieśni znaczą, jaka symbolika się za nimi kryje, więc mając wiedzę jest dla mnie ciekawe, że odkopywać stare znaczenia, ale jednocześnie staram się nie był, kiedy już przychodzić do tej drugiej fazy nie narzucamy, jakby tych starodawnych znaczeń tylko zostawiamy taką otwartą furtkę na współczesną interpretację, a jeszcze może do tego co to określenie powiedziała, że właśnie patrzę tutaj na naszej półce jest ledwo mieszczą na półce śpiewniki z melodiami śląskimi, które mamy i jest były naprawdę tak już, że jest czym wybierać na dobrze to co jak idziemy dalej bierzecie utwór, które ma wg was potencjał czy to melodyczne to czy tekstowe i opakowań wie, czego w takim brzmieniu, które miałoby trafić do trochę większej publiczności gdzieś usłyszałem bardzo panią sentencja, że uczciwy muzyk robi tak muzykę, żeby mu się podobała w sensie ja nie wiem jak np. tobie się podoba albo jak komuś innemu ja wiem jak mi, jaka muzyka mi się budowa jak mieszkanie w uszach brzmi, więc robimy tak, żeby nam właśnie wszystkim panie musiały miał, a nam pani w uszach brzmi to co nosił rzeczy nad taką na tej pozycji ku banki wysłuchiwali myśli jak już od bałkańskiej mówi po heavy metal i wszystko co nam się podoba po prostu z muzycznego punktu widzenia próbujemy zawrzeć w tych użyć w naszej muzyce, którą my tworzymy to jest takie naturalność nagrody, jakie ciekawe, że nigdy nasza dalej rośnie też mówi przygoda z muzyką tradycyjną to nie jest coś czym myśmy wyrośli czym nie wyrośliśmy, jakby tradycji to jest dosyć takie powszechne doświadczenie naszego pokolenia, że z tą tradycją tej tradycji byliśmy odklejenie, więc znają, jakby na nowo odkryliśmy na pewnym etapie naszego wyboru naszych ścieżek muzycznych i dla każdego muzyka wsi komplet ścieżka przebiegała zupełnie inaczej i w tej chwili jak w zupełnie szukaliśmy ten temat pytam co nas oczarowała i postanowiliśmy, ponieważ on nas zaczarowała morze zgadzam się też zaczarować jakąś większą grupę osób, którzy np. w ogóle nie znają nic poza linię właśnie największymi hitami czy, czyli karlików skarbnikiem, a idąc dalej skoro was zaczarowała kogo czaruje bardziej czy gracze bardziej dla Ślązaków właśnie tu jesteście ambasadorami muzyki swojego regionu i czy spotykacie się żywsze odbieram koncertów właśnie na Śląsku czy może poza nim mamy taką nadzieję że, że trafiamy zarówno do 1 jak drugi natomiast odbiór jest rzeczywiście inny na Górnym Śląsku i inny jest poza śląskim, gdzie ta muzyka nie jest nie jest znana w ogóle w ogóle być Ślązakiem poza Śląskiem jest taki już no to dobry do wtedy, żeby zobaczył słusznie i budzi zupełnie inne skojarzenia niż ludzi, którzy są w tym kontekście zanurzeni w bardzo często nam się zdarza, że kiedy gramy na Śląsku te utwory są znane i bez względu na to czy pojawiają się powstaną ludzie po dnie tak w naszym wieku albo młodsi którzy, żeby przyszli nie tyle Potez starą muzykę właśnie pod nową interpretację i oni bawią się świetnie, ale pojawiają się również skład starsze panie albo starsi panowie, którzy z kolei słyszą te dawne utwory widzimy, że śpiewają z nami na żywo co jest w ogóle Stalą niesamowitości, żeby wiedzieć, że taka muzyka z tak mocno jednak współczesną interpretacją przełamywała tę barierę współczesności trafiała do tych ludzi właśnie starsze jak w tym kraju w tym samym czasie młodzież bardziej skaczę pod sceną od najmłodszych takich budzących po parę lat to jest właśnie ciekawe, że ta muzyka aha może przez wszystkie pokolenia jak działać, tak więc zęby na Górnym Śląsku działa ta działa między między pokoleniowo to jest niesamowicie ciekawe i właśnie możemy doświadczać takiego śpiewania na żywo razem z nami, które nie pochodzi z ringu w źródłach, że w Polsce ktoś słucha naszych utworów w internecie przychodzi przygotowany i podśpiewuje po prostu razem z nami, a z kolei by czy jak pojawiam się gdzieś tam mieliśmy okazję grać za granicą czy w Polsce, gdyż były 2 różne tematy, że po prostu w Polsce w Polsce z takim rodzajem ciekawostki z rdzeniem, jaki ma tutaj słowo nie jest najbardziej fortunna rodzajem pewnej egzotyki mimo wszystko na tle innych regionów Polski i w ogóle języka polskiego np. a za granicą z kolei prezentujemy można powiedzieć w ogóle rodzaj muzyki polskiej, więc wszyscyśmy wchodzimy w bardziej taką kategorię ładnie z jego niż niż folk jest Bóg za granicą Walt nie znaczy społecznego niż w Polsce muzyka folkowa albo muzyka tradycyjna także właściwie co koncert mamy zupełnie inne wrażenia zupełnie inne doświadczenia natomiast czas ma taką nadzieję, że ta muzyka przede wszystkim jest na pierwszym miejscu czy to ona by pierwszy nas reklamuje ponad jak u nas różne niestandardowe w nadzieję z 1 strony w Polsce co jest raczej oczywiste setki tysięcy ludzi w obliczu rozmaitych wydarzeń historycznych musiały zmieniać miejsca zamieszkania wraz nimi podążały tradycję pamięć, a z drugiej strony Śląsk, o czym też wspominać to jest taki region, który kilkaset lat do Polski nie należał i zastanawia się na ile ta pamięć Śląskiej kulturze wymieszała się z pamięcią o innych regionach i czy było także jakieś wartościowo kruchy znajdowali się niespodziewanych miejscach zupełnie, gdzie indziej tak np. jest świetnym jest świetnym przykładem są płyta, która została do 1900 na Nasdaq wydana niedawno natomiast jest na bazie nagrań z 1913 roku rozgrywana na jeszcze na wałki wojskowe przez Paula Smitha tutaj nazwisko już wiele z nas zdradza, gdzie w archiwach mogły znajdować i są archiwa berlińskie przykładowo w ogóle bardzo wiele zbiorów, które dzisiaj mamy dostępnych muzyki Śląskiej zostało stworzonych przez przez zbieraczy z zachodnich obszarów, czyli np. przez Juliusza Rogera i zdobył uzupełni też inny rodzaj i pozyskiwania materiałów etnograficznych niż to co dziewiętnastym wieku robił robił np. Kolberg w Polsce Kolberg na Górny Śląsk akurat nie dotarł to ile jest jeszcze do odkrycia jak mało macie czasu mam wrażenie to okienko się cały czas zamyka ona największy problem jest oczywiście z pozyskiwaniem materiałów od tekst prawdziwych Mistrzów tradycji powiedz kim jeszcze od żywych muzykantów tutaj na po składa się bardzo wiele czynników po pierwsze, oczywiście są bardzo duże starsze osoby po drugie, żeby rzeczywiście byli ludzie, którzy mieli styczność taką prawdziwą tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie trzeba docierać takie miejsca, gdzie nie dotarła np. muzyka tradycyjna stylizowana i ogromne zespoły jak Śląsk np. bo to też VAR-u duży wpływ na NATO, jaki kształt dzisiaj w ogóle widzimy muzykę tradycyjną z docieramy udaje nam się docierać dzięki własnej pracy, ale nie tylko własne dzięki pracy innych badaczy do takich osób od nich pozyskuje materię tak obrazowo mogę tylko dodać, że tych zbiorów ze śląskich pieśni, których mamy, więc widzę chyba kilkanaście w każdym jest kilkaset pieśni, więc tak liczę szybko kilka tysięcy pieśni jest do przejrzenia idą do odkrycia jeszcze, a my wydaliśmy tylko 2 płyty, których jest w sumie 15 piosenek z 16 koło tego, więc powodzenia powodzenia dalszych poszukiwaniach w takim razie utraty, którą musieliśmy gdzieś także zauważyć, że jak ja lubię dodawać, że Śląsk jest jednak prawdopodobnie najbardziej rozśpiewanych był najbardziej rozśpiewanym regionów dzisiejszej Polski przed dowodem mogą być właśnie zbiry samochód oraz stały dane relatywnie niedawno wyspy kilka lat temu są np. zbiory pieśni pszczyńskich przez Gminny ośrodek kultury służb tu to jest zbiór, który dotyczy zaledwie 45 wsi na bardzo niewielkim obszarze i zawiera uwaga 1100 pieśni także jest robota do zrobienia po prostu już Katarzyna Dudziak Mateusz Daszkiewicz z zespołu krzyk dziękuję bardzo, dziękuję bardzo za chwilę informacje w TOK FM nazywam się Filip Kekusz to była kultura osobista do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA