REKLAMA

Nowoczesne pociągi w składzie Kolei Dolnośląskich. Będzie bardziej komfortowo i ekologicznie

Co słychać na Dolnym Śląsku?
Data emisji:
2022-08-08 09:00
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

Koleje Dolnośląskie kupują 31 nowoczesnych, przyjaznych środowisku pociągów. Nowy tabor będzie przyciągał pasażerów większą wygodą i komfortem podróży. Nie bez znaczenia jest fakt, że nowe składy są bardziej ekologiczne. Koleje Dolnośląskie mają także ambicje by stać się atrakcyjnym pracodawcą w regionie. O tych zagadnieniach, w najnowszym odcinku podcastu "Co słychać na Dolnym Śląsku", prowadząca Anna Stachowska rozmawia z wiceprezesem Kolej Dolnośląskich Wojciechem Zdanowskim. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu przy mikrofonie Anna Stachowska dzisiaj będziemy rozmawiać o kolejach dolnośląskich, które teraz proszę państwa kupują 31 nowoczesnych pociągów to będzie 25 elfów 2 bydgoskiej Pesy jest największe zamówienie na ten typ pojazdów i 6 hybryd z Newagu jest nowoczesne przyjazne środowisku no m.in. o tym zakupie, ale także nowych wyzwaniach kolei dolnośląskich porozmawiam teraz moim gościem jest dzisiaj Wojciech Zdanowski wiceprezes kolei dolnośląskich Rozwiń » dzień dobry panie wiceprezesie dziękuję panie na co dzień dobry państwu no właśnie wybrany przez Regionalnego przewoźnika model Elf 2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych został zaprojektowany przez Pesa Bydgoszcz na jakie w ogóle udogodnienia mogą liczyć pasażerowie i to dobra wiadomość, że aż 31 nowoczesnych takich pociągów będzie karny na pewno jest to ważne, że jest to pociąg nie tylko nowoczesne, ale też bardzo po 112 to kolej pociągi aż 5 człon nowej patrząc na liczbę pasażerów, którzy korzystają z usług transportu kolejowego okazuje się, że ta decyzja, że to mają być właśnie tak duże pociągi będzie prawdopodobnie bardzo bardzo trafione to przede wszystkim pociągi, które mają obniżoną podłogę, czyli bardzo duże udogodnienie, jeżeli chodzi o wsiadanie i wysiadanie do tego pociągu oczywiście to co dzisiejsze standardy wymagają, czyli pełna klimatyzacja, a pokładzie tego pociągu oraz dostęp do nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej już nasze dotychczasowe doświadczenia, jeżeli chodzi o eksploatacji nowoczesnych pociągów wskazują, że konieczne jest posiadanie takiego taboru, aby móc skutecznie przyciągać nowych pasażerów przyciągać klientów, którzy kiedyś korzystali transportu kolejowego, a obecnie wybierają samochód realizację inwestycji taboru jest konieczna do tego, aby mu chce rozwijać transport kolejowy niż państwo zakupują te 6 hybryd tak naprawdę jest największy kontrakt tego typu pojazdów w Polsce całość naszego konta łącznie 31 pojazdów to jest te chwile obecną naj większe liczba pociągów, które są dostarczą do przewoźników regionalnych pociągi hybrydowe do nas Dolny Śląsk trafił już nowosądeckiego Newagu 6 pociągów typu impuls 2 właśnie w tej konfiguracji hybrydowej, czyli pojazdy te od normalnie korzystają z trakcji elektrycznej, ale wyposażone są również silniki spalinowe dzięki temu mogą obsługiwać zarówno nic nie elektryfikacja one, korzystając z atrakcji będą elektrycznego natomiast, jeżeli takiej możliwości nie ma, choć ciągu uruchamiają silniki spalinowe i obsługują odcinki linii niezelektryfikowanych też połączenie ekologii, ale też bardzo konsumenckie możliwość realizacji rozkładu jazdy zadnie bezpośrednio ludności relacji pomiędzy stacjami wcześniej takich możliwości nie było ska jesteśmy ekologii cieszę się, że pan ten temat, że tak powiem wywołało, bo też państwo stawiają mocno się na kolej na transport oczywiście szybki bezpieczny nowoczesny, ale też ekologiczny, bo przejmuje kolejne trasy kolejowe też dokonujecie zakupu nowych pociągów jak ważne są elementy waszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego, żeby móc uruchomić połączenia kolejowe trzeba zaliczkować cały zintegrowany program inwestycji to zintegrowany program inwestycji to nie tylko zakup nowoczesnych pociągów, ale przede wszystkim również budowa nowoczesnego zaplecza technicznego, które maja później powiem, ale również wyszkolenie pracowników przez wiele lat kolejny była atrakcyjnym pracodawcą obecnie się to o zmienia, aby móc te nowoczesne pociągi wprowadzić również mamy bardzo zbudowany system szkolenia pracowników szkolimy we własnym ośrodku maszynistów oraz kierowników pociągu dzięki temu będziemy mogli nie tylko te pociągi prowadzi do eksploatacji, ale również świadczyć usługi na coraz lepszym coraz wyższy poziom też właściwie samorząd województwa dolnośląskiego jako pionierski samorząd w kraju przejmuje od skarbu państwa takie nie użytkowane linie kolejowe podajecie od modernizacji przywracać też na kolejową mapę regionu, likwidując tym samym tzw. wykluczenie transportowe danie samorząd województwa dolnośląskiego tutaj już przywróciły w ogóle ruch pociągów na ponad 200km liniach natomiast samorząd województwa jest pokusa przejmowania linii kolejowych na rzecz majątku województwa i dzięki posiadaniu własnego zarządcy infrastruktury dolnośląskiej służby dróg kolei te nie są stopniowo rewitalizowane i przywracane do ruchu na chwilę obecną tym sposobem udało się przywrócić się pociągów na 3 odcinkach linii kolejowych pierwsza z nich to linia Wrocław Trzebnica nie była wieloletni czynna od 2010 roku przywrócono ruch pociągów na tej linii c była przeznaczona do likwidacji do fizycznej likwidacji do dziś uruchamiany jest 16 par połączeń w dobie, a na szczytowych porannych połączeniach okazuje się, że nawet nasze tu człon nowe hybrydowe pojazdy spalinowe okazują się być można powiedzieć niewystarczająco pojemne, żeby zapewnić wszystkim pasażerom miejsca siedzące pokazuje to, jakie są możliwości funkcjonowania nowoczesnej kolei regionalnej druga przywrócone linie kolejowe to linia kolejowa Szklarska Poręba Jakuszyce Harrachov do 3 taka ciekawostka jest Górniak turystyczne, ale solenia położone najwyżej w Polsce obecnie w Jakuszycach trwa też budowa realizowana przez samorząd województwa bardzo nowoczesnego centrum sportu i turystyki na polanie jak wszystkim mam nadzieję, że właśnie też tańce ze wszczyna się jeszcze do wzrostu popularności tego połączenia no i trzecia linia kolejowa, która na chwilę obecną jest czynny NATO linia odcinek 6 kilometrowej linii pomiędzy odzieżą Gove, a Bielawy, gdzie w 2020 roku po blisko 40 latach niefunkcjonowania udało się przywrócić Przewozy pasażerskie no i też sekwencja pasażerów dopisuje pokazuje właśnie to jak czasy są te inwestycje dotyczące wznawiania linii połączeń kolejowych pomiędzy ważnymi regionalnymi ośrodkami miastami samorząd województwa dolnośląskiego czy kolejne linie kolejowe, skąd na, których są już prowadzone inwestycje jedno z linii to jest linia kolejowa Chojnów Rokitki Chocianów być może w tym roku uda się również na już na tym odcinku przywrócić połączenia kolejowe pociągi kursować wtedy mogły pomiędzy Legnicą Chojnowa i Chocianowa MO realizowana jest już też inwestycja pomiędzy szefową śląskim świadomym dniowej mam nadzieję, że po zakończeniu przywrócić połączenia do kolejnego ważnego tu widzimy świat z drugiej kultu, który w latach dziewięćdziesiątych tak dużo dużo miast w Polsce utraciło dostęp do sieci kolejowej teraz po wielu latach dzięki inwestycjom samorządu województwa dzięki kolejom dolnośląskim te połączenia wracają to nie ostatnie inwestycje, ponieważ przyjęte są jeszcze inne odcinki linii kolejowych się przykładem może być linia pomiędzy Jelenią górę AK pacem myślę, że stopniowo od roku będą odcinki uderzane i sieć kolejowa połączeń na Dolnym Śląsku będzie stopniowo stopniowo rozwijana i będziemy mogli do jeszcze większej liczby miast regionu dojechać komfortowy wygodny pociąg mieście koleje dolnośląskie właśnie wprowadzają takie nowe rozwiązania na kolei polskiej, bo wcześniej były przystanki na żądania teraz będzie pierwszy w kraju wagon rowerowy nagle są takie inwestycje takie udogodnienia innowacyjne organizacyjne, dzięki którym umorzone obsługiwać np. przystanki na żądanie jest to taki by lata, żeby najpierw prowadzone na kolejach dolnośląskich na początku pomysł budził zdziwienie czasami nawet śmiech, ale okazuje się, że jego wdrożenie zakończyło się sukcesem i na takich przystankach, których frekwencja pasażerów jest bardzo niska przejęcia jest zatrzymanie czasami korzystało z tego 12 osoby dzięki takiemu rozwiązaniu możemy po prostu utrzymywać przystanki dalej w obsłudze ruchu ruchu pasażerskiego mam nadzieję, że stopniowo osy przy współpracy z zarządcami infrastruktury uda się nawet to sieć przystanków na żądanie stopniowo odbudowywać ta innowacja też na zadaniu tak powiem nie zatrzymywani na pusto pociągu, ponieważ zahamowanie takiej takiego pociągu takiej masy pociąg Thomasa od 40 ton wzwyż maszyn można powiedzieć nasze te największe pociągów obecnie kupujemy też będą ważyć na blisko 170170 ton zahamowanie, a następnie spędzenie tego pociągu są wiadomo koszty koszty ekonomiczne musimy pamiętać, że energia jest to koszt ekologiczny i dzięki temu możemy być stała się bardziej ekonomiczni kim ekologicznie jednocześnie w inną innowacją wprowadzoną organizacyjną przez koleje dolnośląskie w zeszłym miesiącu czerwcu jest uruchomienie specjalnego pociągu zdobyto wagonu towarowego pomiędzy Wrocławiem Sobótką, a Świdnicą do naszego szynobus doczepiony jest taki jest wagon wagon towarowy został specjalnie przebudowany i dostosowany do możliwości przewozu rowerów dzięki temu możemy przewozić znacznie więcej tych pojazdów tak tak nazwie niż mogliśmy ten rok wcześniej dedykowany pociąg dla rowerzystów odjeżdża codziennie o godzinie ósmej z Wrocławia to o godzinie szesnastej zapewnia powrót ze Świdnicy i Sobótki, jeżeli zakończy się ten projekt powodzeniem zamierzamy również w przyszłości rozwijać tego typu inicjatywę na innych liniach kolejowych legend niż powiedzmy kolejnej poważnej inwestycji spółki, dzięki której koleje dolnośląskie nie tylko zaoszczędzą na usługach zlecanych dziś na zewnątrz, ale także zyskają usług świadczonych komercyjnie dla innych przewoźników buduje halę serwisową naprawczą dawno oprócz zakupu nowoczesnych pociągów szkolenia pracowników konieczne jest budowanie nowoczesnego centrum uczy utrzymaniowych tych pociągów i współczesny pociąg znacznie znacznie różni się od tych pociągów, które były kupowane, której jeździły po polskich miały też po dolnośląskich torach wcześniej współczesny pociągi są wyposażone w bardzo dużą systemów elektronicznych ich odpowiednie przeglądanie utrzymanie wymaga jednak dostosowania zaplecza technicznego wartość tej inwestycji zaplecze techniczne to ponad 60 000 000zł na chwili obecnej trwają u nas Letnicy na bazie postojowej przy ulicy Borkowskiej już zaawansowane prace budowlane liczymy na to, że w ciągu 312 miesięcy uda się te prace zakończyć i całe centrum utrzymaniu zostanie oddane do eksploatacji tutaj w ramach tej inwestycji powstaje hala będzie wyposażona w 4 to jest przeglądowi naprawcze, ale oprócz tego będzie nowoczesna ekologiczna myjnia będzie no nowoczesna tutaj podstawowa dzięki czemu znacznie uda się poprawić z opozycyjną naszego taboru, a przez to ruchami większą liczbę połączeń uruchamialiśmy wcześniej wasz pomysł na taką organizację transportu publicznego jest na tyle innowacyjny, ale także w skali nie tylko kraju tylko w całej Europie, bo łączy różne możliwości Kato mimo skromnych środków przeznaczanych na finansowanie transportu publicznego w Polsce udaje się, jeżeli porównamy jest zasobem, który zostanie przeznaczony w innych krajach właśnie na finansowanie transportu publicznego udaje się nie tylko wznawiać połączenia na liniach, które były przez wiele wiele lat nieczynne, ale również znacznie rozbudować ofertę przewozową uczynić ją atrakcyjną te rozkłady jazdy dla pasażerów w celu przekonania ich do korzystania z usług transportowych kolejną muszę się pochwalić, że obecnie nawet spotykamy się taką klęską urodzaju myślę, że Dzięga oferta przewozowa w Poznaniu przy drastycznie wzrastających cenach paliw spowodowała, że pasażerowie bardzo licznie w ostatnich miesiącach korzystali z usług kolei dolnośląskich podanej ilości przewiezionych pasażerów miesiąc maj miesiąc często były miesiące rekordowe w historii kolei dolnośląskich no to pokazuje, że realizacja tych inwestycji zakup 31 pociągów z konieczną, abyśmy mogli dalej móc rozwijać transport kolejowy, jeżeli popatrzymy też statystyki jak często donoszą rację często Polacy korzystają z kolei jak często wykonują Czesi Niemcy to tutaj widzimy, że jest jeszcze duże pole do popisu i chcemy zrobić jak najwięcej, aby móc jak najbardziej zbliżyć się pod względem jakości poglądem częstotliwości wykorzystania właśnie do tych dobrych wzorców europejskich, jakie wyzwania najbliższe miesiące najbliższe miesiące to przede wszystkim zakończenie tego bardzo ambitnego zbudowanego programu inwestycyjnego o wartości blisko 1 000 000 000zł po uruchomieniu tych wszystkich połączeń kolejowych znacznie zwiększymy liczbę uruchamianych połączeń pociągi kolei dolnośląskich pojawią się na kolejnych liniach kolejowych przykładem może być linia kolejowa pomiędzy Wrocławiem brzegiem dolnym wołowe, a Głogowem tzw magistrze, ale na do Gdańska, jeżeli chodzi o przejmowanie uruchamianie kolejnych połączeń myślę, że efekty tego programu inwestycyjnego będą odczuwalne przez Dolnoślązaków już zajął, ale tak naprawdę za 23 lata dopiero poczujemy kolejną zmianę jakościową, jeżeli chodzi o ilość, ale przede wszystkim standard obsługi połączeń kolejowych w naszym regionie dziękuję pięknie za rozmowę przypomnę życie naszym gościem był wiceprezes kolei dolnośląskich Wojciech Zdanowski dziękuję panie Wojtku za rozmowę dziękuję pani datę dziękuję państwu rozmowę prowadziła Anna Stachowska usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SŁYCHAĆ NA DOLNYM ŚLĄSKU?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA