REKLAMA

Rekordowe opóźnienia na kolei. Co trzeba by zmienić, by je wyeliminować?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-08 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minuty po godzinie trzynastej popołudnie Radia TOK FM dziś poniedziałek 8sierpnia zapowiadany gość Piotr Rachwalski były prezes kolei dolnośląskich dzień dobry dzień dobry witam państwa zaczął rozmowy z planem tytuł gazety wyborczej sprzed 2 dni potężne opóźnienia pociągów tego lata to już prawie norma wagony przenoszą rękami chciałem chciałem ten zapytać w Night in te nasze subiektywne doświadczenia nie spóźnienie albo siedzenia ileś godzin w nagrzanym wagonie Rozwiń » kolejowym albo opowieści znajomych rodziny przyjaciół to one zbierają rzeczywiście taki obraz, który da się analitycznie sensowniej poprawnie opisać jako wielki kryzys polskiej kolei czy też nie to jest wg pana suma jakich lokalnych przypadkowych zdarzeń, które mogły się wydarzyć równie dobrze nie wiem w grudniu albo w lutym w to znaczy tak mówi się tak zaczniemy może też tak anegdotą troszkę, że Polska kolej PKP ma 4 wrogów jest to jesień zima wiosna lato w także w można powiedzieć, że w każdej porze roku mamy jakieś przyczyny opóźnień i to tak prawdę można można żartować, ale oczywiście są przyczyny obiektywne i przyczyny, które są zawinione przez przez kolej szeroko rozumianą kolej, bo teraz to co rozumiem przez kolejne ciała oczy się też przybliżyć tutaj państwu, że cały szereg spółek z oddzieleniem mówimy o infrastrukturze oddzielnie przewoźnika, ale to za chwilę może wójtowie są przyczyny obiektywne spóźnień latem spóźnienia latem mogą wystąpić z powodów mają tylko właśnie starych szlakach nie nie wyremontowanych po prostu rozgrzania się ponad miarę szyn elementów metalowych, które wiemy z fizyki jeszcze z podstawówki występuje rozszerzalność cieplna i wówczas mowę, dlaczego wyborczy to siedzieli nawet też przyczyna tramwajowych dużych miastach, ale nie o tym mówimy o, jednakże ta wielkie opóźnienia z poprzedniego tygodnia weekendu co przypomnę 1 awaria na szlaku pomiędzy Wrocławiem Opolem, a awaria sieci trakcyjnej spowodowała uwaga 11 000 minut opóźnienia pociągów pasażerskich w skali kraju to jest 1 tysięcy mil wydaje się dużo też są 183 godziny, czyli może wiedzieć 7,5 dnia opóźnień z powodu 1 tylko awarii to jest następuje takie kaskadowe opóźnienia pociągów na różnych innych trasach na to nakładają się różne czynniki jak wspomniałem niektóre obiektywne niektóre będą w wynikający z pewnego skarżenia można powiedzieć polskiej kolei przez lata, gdzie może powiedzieć tylko ograniczoną zasługują jakoś tam minimalną ofertę by pociągów w przypadku obecnego sezonowego i wywołanego kryzysem paliwowym też wzmożenie ruchu to daje takie efekty jak pan redaktor powiedział raczej mamy do czynienia z większą rzeszę pasażerów kolei teraz tak to jest u nas mamy bazować w tej chwili tak w tej chwili są rekordowe rekordowe Przewozy można powiedzieć, że nawet nad goniły na ten czas sprzed pandemii wydawało się, że kilka lat zajmie pewnie by zajęło dojście do poziomu by dziewiętnastego roku, gdyby nie właśnie szalony wzrost cen paliwa, a z drugiej strony oczywiście też powiedzieć przewozów do ponad 2 000 000 gdy, choć z Ukrainy na początku bezpłatny, ale teraz również większość przychodni bez bez samochodów w związku z tym przemieszczają się nadal generują dodatkowy ruch na to nałożyło się wakacje sezon wakacyjny i czy Przewozy dodatkowo nad morze czy linii właśnie, zwłaszcza północ-południe będą mamy efekt w postaci tego, że taką jeszcze jako tako radzących sobie na co dzień można powiedzieć nie wykorzystała nie nie potrafiła zdyskontować tego sukcesu, bo to powiedzieć, że dodatkowy klient przy stałych kosztach na kolei to jest dodatkowy pieniądz no i może być przez lata tego co powiedziałem mają oskarżeniem, czyli takiego tylko ograniczania się do minimum przy jakichkolwiek kłopotach mamy mamy duże duży autorytet muszą zabrać to jest jak jak traktować słuchacz słuchaczka, którzy teraz pana słyszą myślą sobie kiedykolwiek słyszy jak komisja europejska wypowiada na temat kolei w Europie to słyszę tylko wyłącznie zarządowi więcej pieniędzy, że większy nacisk, że dostrzegamy jak to jest istotne dla ludzi, że to będzie tanie powinno być tańsze, że wpływ na inne globalne ocieplenie kolej o wiele mniejszy niż transport kołowy no, a z kolei pan stawia raczej system kolejowy w w olbrzymim kraju Unii Europejskiej, który no to jest nie radzi więc, dlaczego się nie widzi znaczy to jest tak niestety tutaj mamy deklarację rzeczywistości troszkę się rozmijają, czyli mamy tam te tamtą bez idee, które jak słuszna, ale już postawie, czyli wykonaniu na cel nie możemy mówić o zrównoważony rozwój transportu, ponieważ nadal większość nakładów idzie na sieć drogową i tak jak jeśli chodzi o drogową w gminnym pasażerowie czy mieszkańcy Polski krzyczeli, że stoi czasem w korkach mogą się denerwować, ale stoją w tych korkach znoszą to czasami jako rzecz normalną już tak w przypadku opóźnień na kolei oczywiście te nerwy są większe także proszę uczciwie, dlaczego teraz właśnie wakacje jest największy problem pojawia się bardzo, że ludzie przepraszam wypowiem też czy, jeżeli epizodycznie i oni właśnie nie są do tego przyzwyczajeni wiemy, kto dzieli do tego, że są opóźnienia są różnego typu utrudnienia ci, którzy na co dzień już jutro nie znam też duża to niesamowite osobą jest zima to jest zimno tak jest jest pociąg często go Wyżyn niesamowite, dlatego że wracamy z powrotem do rozmowy, które już próbą ma być swego czasu na antenie ktoś może powiedzieć zaraz to co pan mówi oznacza, że jednak jest także część osób niekorzystających z kolei teraz zaczęła korzystać rozmawiali wtedy o 9EUR za bilet, który pod zdarza podróżować w Niemczech i radzie w Polsce eksperci jedni mówili, że to nie spowoduje zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych twierdzi, że spowoduje wg pana właśnie są nowi ludzie na kolei jak o wpłynie na ich wybór przy założeniu, że dni paliwo będzie drogi tak to jak to wpłynie na ich wybór przyszłość najbliższych miesięcy lat stosunek do kolei China nowi użytkownicy wg pana jeśli się nic w tej chwili poprawić niestety oni mogą zostać straceni w przypadku chociażby stabilizacji czy jakoś lekkiego spadku jeśli właśnie nie podejmą szybkich działań by poprawić jakość usług odpowiem tak ci, którzy jeździli pociągami wiele lat i przejechali się pociągami tymi nowymi lepszymi klimatyzacją i mieli szczęście, że nie było opóźnień zaraz dojdziemy do tego przyczyn tych opóźnień i to oni chwalą kolej mówili, że nie spodziewali się z dworca lepiej wyglądają, że pociąg ma klimatyzację przychodzi pan obsługi albo aplikacja może zamówić sobie na miejsce kawy dajmy NATO i tutaj są zdziwieni gorzej trafili na pociąg, jaki właśnie bardzo opóźnione kilka godzin lub jeszcze na jadący na starych na starych wagonach i jest problem czym to, o czym byliśmy olbrzymie pieniądze to dość powiedzieć o pieniądze idą na kolej w jego na razie są idą tory to mieszkańca potencjalnego pasażera średnio chodzi, bo tego nie widzi to tak samo inwestycjami w kanalizację wodociągi nie widać podziemia tak te dosyć duży program w skali kolej może być największą od lat osiemdziesiątych program inwestycyjny na polskie sieci kolejowej finansowane z Unii Europejskiej głównie daje efekt również w postaci utrudnień, bo to trzeba powiedzieć i opóźnień, które wynikają z sieci, bo na to nakładają oczywiście problem z wykonawcami praktyczna szybki na wszystkich budowach nie ma i trzeba powiedzieć nie ma inwestycji PKP PLK, która była oddana w terminie i efektami złożonymi i budżecie to w zasadzie nie zdarza nie ma jednak wspiera rozwój żadnej takiej i to niestety jest problem, że przez lata przez całe lata dziewięćdziesiąte i początek lat dwutysięcznych firmy wykonawcze może być biały w tej chwili potencjał dopiero się odtwarza nie mamy fachowców po prostu od od tych prac jeśli chodzi o samym spóźnienia, bo to, jakby główny temat gorący w tej chwili to mamy już takie przyczyny główną przyczyną tak to ryba awaria sieci trakcyjnej i to się oczywiście zdarza kwestie jak szybko będzie usuwane osobny temat, ponieważ spółkę, która zajmuje się tym utrzymaniem sieci elektrycznej sprywatyzowano sprzedano ją wydać właścicielowi też firmy sieci sieci Żabka to jest ten sam koncern, gdyby funduszu jest właścicielem i może być chociażby zastanowić zrobić audyt czy to pogotowie energetyczne działa szybko otrzyma odpowiednią sieć czy może się tutaj za bardzo to nie nie zaoszczędziło na tym na tym na tę ucztę mariny w utrzymaniu tych pociągów sieciowych do naprawy sieci w przypadku awarii, ale główną przyczyną opóźnień na polskiej kolei są tak naprawdę problemy na przejazdach kolejowych, czyli liczne nie ma tygodnia, żeby nie było kolizji na przejeździe kolejowym zdarzenia śmiertelnego zderzenia czy weekendem Pendolino zderzenie kierowca wypadek śmiertelny znów kolejne godziny później konieczny koniecznie program przejazdowy, czyli z budowy nie tysiące produktów czy przejazdów strzeżonych z szlaban nami na przejazdach kolejowych w krajach Europy zachodniej, gdzie koledzy rozwinięta w zasadzie prowadzi program by wyeliminować przejazdy kolejowe drogowe poziomie szyn, czyli albo był tunel albo, żeby to był wiadukt, ponieważ tak naprawdę większość 905% spadku na kolejne są wypadki na przejazdach i tu konieczne jest duży program rządowy ogólnokrajowy o jak widać nie ma efektu póki co te wszystkie prace o rzecznikach tak tak musi pan, że ktoś od 2 spotkał się w internecie na różnych forach dyskusjami co z dyskusją, która od lat, ale wróciła i dymnymi argumentacja niektórych wystawia się tak oto scentralizowany system kolei nie działa powinno się jak najszybciej rozparcelowanie tak jak co się stało skoro kolejami regionalnymi tak to sieci tak, żeby każdy dbał o swoje samorządy umieją dbać tu pan zresztą mógłby się w tej kwestii wypowiedzieć kolei dolnośląskich, ale jest kontrargument, który mówi nie właśnie kolej tak specyficzną częścią infrastruktury transportowej, że centralizacja jest niezbędna co pan o tym sądzi czy te przypadki awarie one pokazują, bo teoretycznie pan podaje przykład właśnie tego, że centralizacja powinna zadziałać tak chcemy zrobić dla całego kraju system bezpiecznych przejazdów kolejowych to bowiem być rządową w 1600 centralnie koordynowany program, ale czy w tej dyskusji na jakieś zdanie czy też argument na liście to mówić oczywiście mam zdanie jedno jest bardzo konkretny ta sieć podstawowe kolejowa i tak wszędzie w zasadzie na całym świecie należy do państwa ten inny sposób jest Państwowa czy spółki przez agencję różnego typu jest rwana w Polsce i 1009% sieci PKP PLK jako takiej udostępnia tym zadaniem jej tej spółki jest udostępnianie właśnie spółki i dochodzi do tego, dlaczego generalna dyrekcja dróg autostrad rozrasta i rozwija, a PKP PLK, które zarządza bardzo podobną siecią około 18 00020 000 km liniowych tras kolejowych tyle dróg krajowych więcej zarządzać taka, a my mamy mamy zupełnie różne podejście, dlaczego do tej spółka spółka musi z kodeksu spółek handlowych wynika zarabiać na siebie celem infrastruktury również kolejowe jednak powinno być zarabianie rozwój i tutaj mamy ten problem ja jestem za tym, żeby ewentualne te, gdzie państwo sobie radzić duża firma PKP PLK sobie radzi, czyli też końcówki, które powiedzmy są ważne dla samorządów nie są te linie boczne nie są ważne dla państwa pytam chodził inny operator infrastruktury, ale to jest, gdyby rzeczy no Mieszko, który póki co 99% linii należy PKP PLK to bowiem ogólnopolskich programach, bo tylko takie Eddy ego PKP PLK wg wielu przepisów może sięgać po środki unijne chociażby, więc się to nie zmienia, ale mamy problem chociażby kadrowy te opóźnienia to również problem braku maszynistów nie ma maszynistów nie ma szkolenia maszynistów w związku z tym wg przepisów np. pociąg pieniacz wg rozkładu 160 km na godzinę potrzebuje 2 maszynistów do obsługi to nie wnikam czemu ten przepis jest podział taki jest w, kiedy nie ma 2 maszynistów to dyspozytor daje 1, po czym pojechał, ale powiedzieć to 30 godzin dziś kilometr to różnica dzieła do podziemi kilka kilkanaście minut w czasie co do wyjazdu już problem także czy zacząć pewne działania nie tylko rzucanie mija kolejnych tory, ale również pociągi, które jeżdżą, bo tutaj brakuje lokomotyw Sącz od początku zawodowej bylina pociąg Wawel, który od 3 miesięcy przejął kilka dni tylko 34× przyjechał wy w swoim czasie planowym codziennie zburzą dlaczego, ponieważ brakuje lokomotyw dwu systemowych, które pozwolą jak w Niemczech w Polsce bez zmiany, że takie lokomotywy tych problemów jest więcej, ale myślę, że musimy kończyć nasza rozmowa bardzo pan rektor bardzo panu dziękuję Piotr Rachwalski były prezes kolei dolnośląskich był z nami dziękuję do widzenia dziękuję zapraszam do wykorzystania z kolei w i oczywiście zawsze jesteśmy zwolennikami korzystania z transportu kolejowego 30 września o godzinie trzynastej zasila informacji Radia TOK FM, a po nich wrócimy do ubiegłotygodniowego zapowiadanego protestu oporu wobec mającego w mieć miejsce otwarcia w niedzielę sklepów wiele krwi pod postacią wypożyczalni książek m.in. ale po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA