REKLAMA

Jak odpoczywać, żeby wypocząć

Gościnnie: Zdrowa Rozmowa Podcast Gazety Wyborczej
Data emisji:
2022-08-10 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
20:33 min.
Udostępnij:

Idealnie byłoby żyć tak, żeby codziennie mieć czas na odpoczynek. Z codzienną regeneracją łączy się wyższe poczucie szczęścia i satysfakcji z życia. Coś, czego wszyscy pragniemy. Słabo jest zaczynać urlop w stanie całkowitego wyczerpania. A jak wycisnąć z urlopu jak najwięcej regeneracji? Podpowiada psycholożka Karolina Wójcik z Uniwersytetu SWPS. Jeśli jesteście przed urlopem, zacznijcie od efektownego wpisania go w kalendarz. Wyjaśnimy, dlaczego warto…

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza oto do partner akcji zaprojektowane po ludzku dzień dobry witam w kolejnym odcinku podcastu zdrowa rozmowa Kasię Staszak dziś tematem jest odpoczynek jak odpoczywać, żeby wypocząć nie ma ze mną Margit odpoczywa usłyszycie za to porady ekspertki psycholożki Karoliny Wójcik dyrektorki zarządzającej działem WPS innowację szkody zapytałam Karoliną Wójcik odpoczywanie to było do tekstu dla wysokich obcasów na swoją wypowiedź zaczęła od zacytowania Rozwiń » definicji słownika języka polskiego, że odpoczynek to czas poświęcony na pozbywanie się zmęczenia zwykle poprzez robienie tego co sprawia przyjemność Karina powiedziała, że podoba się to definicja, bo zmęczenie przedstawiony jako rzecz, którą można siebie zdjąć, ale tak naprawdę nie działa niestety najlepiej odpoczywamy jeśli to jest długotrwały proces i skupiamy się na tym codziennie ideałem byłoby także, żeby codziennymi czas na odpoczynek basen relaks relacje z ważnymi dla nas ludźmi zdrowo jeszcze ćwiczyć to wszystko brzmi na pewno dla was nudno, bo słyszeliście o tym 1000×, ale nic nie jest tak skutecznych zdrowa rutyna z codzienną regeneracją łączy się nasze poczucie szczęścia i satysfakcję z życia coś, czego wszyscy pragniemy, a ponieważ są wakacje jest okres urlopowy skupimy się dziś na tym jak wykorzystać wolne od pracy dni na regenerację po pierwsze, żeby maksymalnie wykorzystać urlop trzeba go wpisać w kalendarz taka prosta sprawa może bardzo nam podnieść satysfakcję z życia tego dowodzą badania wynika z nich, że czekanie na coś przyjemnego samo w sobie przyjemnością intensywniejsze emocje towarzyszą nam, gdy czekamy na przyjemne wydarzenie nie później to wydarzenie wspominamy tak wynika z eksperymentów naukowców autorzy tego badania radzą wykorzystywać naszą zdolność do decydowania się tym co się zdarzy, żeby podnieść satysfakcję życia jak w taki sposób, żeby w zawodowym kalendarzu wpisywać regularnie nawet drobiazgi, które są dla nas przyjemna, czyli planować oglądanie filmu czytanie książki telefon do przyjaciółki, a oprócz tego właśnie te urlopy i te urlopy powinniśmy planować wg naukowców nie w ostatnim momencie, gdy jesteśmy bardzo wyczerpani tylko mieć decyzję taką długą perspektywę czekania na ten urlop, czyli wracamy z urlopu letniego myślimy o tym kiedy wyślemy następne wolne dni wstępnie planujemy co możemy wtedy robić zaznaczamy w kalendarzu nawet innym kolorem to bardzo dobrze działa chodzi o to, żeby widzieć, że nasz kalendarz, czyli nasze życie mówiąc w skrócie jest pełne także przyjemności ani rządzi nim tylko stres i obowiązki, bo ta zachowana w kalendarzu równowagę obniża nasze napięcie na co dzień i daje nam takie poczucie właśnie kontroli nad pracą nie mamy wrażenia wtedy, że to obowiązki nas przytłaczają, żeby odpocząć potrzebujemy 2 rzeczy unikać tego co nas męczy i robić coś co ładuje nasze baterie, czyli na długo wzmacnia nasze siły jak spędzić urlop, żeby odpocząć dodać sobie energii takie pytanie zadałam psycholożka Karolinie Wójcik oto co powiedziała okres urlopu powinien być okresem cenię powinniśmy zadać sobie pytanie co chce dzisiaj robić nie słucham niektórych ludzi mam wrażenie, że ich codzienność zbyt mocno jest zbudowana na słowie musza muszę wstać rano muszę zjeść to ani coś innego muszę pojechać do pracy i urlop powinien być takim czasem, w którym dominuje słowo chcemy, abyśmy zastanowili się, czego tak naprawdę chcemy, czego potrzebujemy i zaczęli realizować rozumiem, że można być na tyle wyczerpane właśnie już, docierając do momentu urlopu, że otrzymujemy takiego dnia, bo nawet 2 dni, ale ci sami przed serialem takiego dnia, w którym po prostu będzie należeć biernie odpoczywać i to jest okej jeśli to jest na chwilę jeśli to jest 1 dzień, ale musimy zdawać sprawę, że właśnie takie działania, które w dłuższej perspektywie czasowej nie są działaniami, które otrzymają nasz organizm, który budujący zasoby, a to jest właśnie aktywność fizyczna to jest nawodnienie organizmu to jest sport lato bez tak naprawdę zadbania o elementy nie możemy oczekiwać, że po Europie będziemy zregenerować, a dodatkowym elementem, który wpływa na skuteczne odpoczynek jest szukanie i wykonywanie takich czynności, które będą dla nas nowe, które będą stanowiły dla nas wyzwanie, które będą inne od tego co robimy na co, acz bardzo duży badań na temat Europa styczności mózgu i właśnie takiej elastyczności psychologicznej pokazuje, że właśnie stosowanie takiej zasady, która miała sobie roboczo nazywam zasadą NWR czy nowość wyzwania różnorodność powoduje, że my budujemy nowe sieci neuronalnych naszym wniosku wzmacnianego o tak, jakbyśmy sobie wyobrazili, że właśnie ćwiczymy mięśnie na siłowni to stosowanie takiej zasady Ano WL naszym codziennym życiu jest właśnie ćwiczenia takiego mięśnia psychologiczne i czyszczenia szyb swoich pewnych zasobów budowanie tych zasobów właśnie regeneracji i stąd urlop jest takim dobrym momentem, aby zastanowić się w jaki sposób ja mogę zastosować tę zasadę NWR na co dzień czy to będą jakieś Nowem ćwiczenia dzisiaj dużo osób zaczyna próbować swoich sił w tenisie ze względu na to, że nie jest to teraz sport ukochany przez Polaków to jest moim zdaniem cudowny wpływ właśnie wyników naszej Igi Świątek, która zachęca swoimi wynikami swoim stylem gry do tego, aby inni również spróbowali swoich sił i słyszę takie ciekawą historię trenerów, którzy mówią, że wcześniej na kortach nie pojawiały się osoby przypadkowe tak, a teraz dużo ludzi po prostu przychodzi, aby spróbować swych dni Sejm uważam, że to jest właśnie zasada NWR w praktyce i warto szukać tych nowych obszarów czyta z zajęcia i lokalnym domu kultury z tańca latynoskiego, bo zajęcia ceramiki im bardziej coś jest inne oddalone od tego co na co dzień robimy tak naprawdę leki, tym bardziej my oczyścimy się zregeneruje my zbudujemy zasoby tak naprawdę to naszego codziennego funkcjonowała dzisiaj żyjemy w świecie przeciążenia informacyjnego i bardzo istotne jest, aby raz na jakiś czas właśnie stosować tzw. nie informacyjnym sądzę, że czas urlopu jest bardzo dobry moment na to, aby taką dietę zastosować jest to pojęcie, które wprowadził prof. Zimbardo i badania pokazują, że właśnie stosowanie takich dzieli informacyjny, czyli odcięcie się na pewien okres od media społecznościowe od serwisów informacyjne może mieć bardzo pozytywny wpływ na nasze funkcjonowanie psychologiczne obniża poziom stresu podnosi dobrostan poczucie szczęścia zadowolenie zżycia także zachęcam do tego, żeby podczas urlopu zrezygnować przynajmniej części kanałów informacyjnych, w których na co dzień korzysta z przepisu na odpoczywanie szukałam kiedyś m.in. bestsellerowych poradnikach napisanych przez autorów z USA Niemiec Holandii Norwegii głównie skupiają się te poradniki na tym, że odpoczynek należy nam się codziennie po przeczytaniu tych 4 książek przestała myśleć, że moje 20 minut leżenia na balkonie po obiedzie to jest marnowanie czasu nie zbudowanie zasobów koniecznych dla lepszej pracy, ale właśnie o tym jak zarządzać czasem na co dzień jak pracować, żeby się nie przepracować myślę, że zrobimy osobną odcinek jesienią, a tymczasem jak mówią skupiam się na urlopie przejrzałam, więc te książki raz jeszcze pod kątem wakacji i ceny wydają się porady niemieckiego autora Blicharz na Bena, który napisał książkę pt. sztuka leniuchowania szczęściu nicnierobienia i 2 porady po pierwsze nie wierz nigdy, że odprężenie otrzymasz za darmo w systemie ludzi zaginionych trzeba to dosłownie walczyć piszesz nawet co to oznacza, że Europie nie odbieramy telefonów nie odpisujemy na maile znika bez pracy jesteśmy w tym konsekwentni, a po drugie, radzisz Abel szukaj Towarzystwa ludzi obrażonych nic nie odpręża tak bardzo kontakt z uzdolnionymi Lenihan mi jak to rozumieć, że nie wybieramy się na urlop z kimś, kto jest pracoholikiem, kto odbiera telefony z leżaka, który stoi koło nas ciągle rozmawia o pracy przy takiej osobie nie wypoczniemy, bo napięcie tej osoby nam też będzie udzielać no ostatnio z powodu inflacji słyszę od znajomych, że nie jadą na takie wakacje o jakich marzyli albo w ogóle odwołują wyjazdy spędzają je gdzieś na działce rodziny wszystko to jest związane z tym, że ceny bardzo wzrosły zapytała, więc Karolinę Wójcik czy trzeba wyjechać, żeby odpocząć opuszczenie miejsca, w którym mieszkamy ułatwiona odpoczywanie, aczkolwiek nie jest to element kluczowe i konieczne do tego, aby efektywnie odpocząć my na co dzień i funkcjonujemy w pewnych schematach i to nasza przestrzeń również umowa czy przestrzeni właśnie nawet dzielnica czy miasto też pewne utartym schematem, a wtedy, kiedy mamy czas wolny możemy w tej naszej przestrzeni funkcjonować zupełnie inny sposób jest naprawdę bardzo dużo ciekawych kompletnie innych miejsc do odkrycia takie, które nie są właśnie naszym codziennym schematy nie są naszą drogą do pracy nie są naszą drogą do szkoły i dzięki temu jeśli zaplanujemy sobie ten czas ale, odwołując się do podstaw do tej regeneracji to tak naprawdę jesteśmy w stanie odpocząć bardzo efektywnie będą miejsca, w którym mieszkali myślę, że wszystkie nawet drobne zmiany tego otoczenia, w którym na co dzień funkcjonujemy będą spływały tak naprawdę na regenerację więc, że trzeba zastanowić się co możemy zrobić inaczej też możemy robić inaczej z naszym domu ja znowu odwołam się do tej zasady nowość panie różnorodność, ponieważ to jest klucz 3 to odcięcie się do pewnej zmiany funkcjonowania, a to co ma się też jest najefektywniejsza jeśli chodzi o taki wypoczynek, kiedy wyjeżdżamy no to właśnie jest zmiana otoczenia tak i to, że są nowe bodźce, że jest nowe otoczenie, więc możemy też o to zadbać o naszym do psychologiczne poradniki radzą zwrócić uwagę na to czy na wakacjach będziemy mieć czas na sen tez banał, ale to jest Super ważne jeśli chcemy wrócić wypoczęci zrelaksowani ani wykończeni myśli zaplanujemy za dużo przygód zwiedzanie nocne imprezy ze znajomymi to wszystko połączymy z opieką nad małymi dziećmi, które bardzo wcześnie wstają sen może na tym mocno ucierpieć obecną wypoczynku nie ma żadne inne atrakcje nie są w stanie nam tego zrekompensować nic nie da wtedy satysfakcji urlop ma dać nam radość podnieść poczucie szczęścia i Karolina Wójcik ma jeszcze 1 radę jak to osiągnąć uwaga ten punkt można zrealizować nie czekając na urlop można wykorzystać na niego w najbliższy weekend euro jest takim czasem, w którym możemy zadbać o to co najważniejsze, czyli o naszą relację na co dzień podczas najróżniejszych wyzwań zawodowych wyzwań codzienności często narzekamy na to, że brakuje tego czasu brakuje tej przestrzeni na to, żeby zadbać o relacji relacje z partnerem relacji z dziećmi z rodziną z przyjaciółmi, a badania pokazują, że właśnie jakość tych relacji jest zależna od tego w jaki sposób razem spędzamy czas czy w ogóle go spędzamy, a i czy przeżywamy wspólnie różne doświadczenia, więc jak spojrzymy na najdłuższe dotychczas przeprowadzone na świecie badania nad rozwojem człowieka, które prowadzone są nieustająco w 1938 roku przez Uniwersytet Harvarda to okaże się, że tak naprawdę czynnikiem, który najmocniej wpływa na nasze zdrowie nasze zdrowie również fizyczne nasze zdrowie psychologiczne dla poczucie szczęścia są właśnie satysfakcjonujące relacje i o urlop może być właśnie takim momentem, który poświęcimy im więcej uwagi, w którym też zaprosimy naszych bliskich do tego, aby z nami coś przeżyli może to jest dobry moment, żeby pójść razem do teatru, a może to jest dobry moment, żeby pójść razem i pograć np. koszykówkę z naszym celem zrobić coś kompletnie inne tak to znaczy trochę wejście w świat tych naszych bliskich oznaczy to co dla nich ważne od nas to co ich buduje co sprawia, że chcą rano wstawać z uszkami naprawdę byłem często tego nie wiemy nie wiemy takich podstawowych rzeczy o ludziach, którzy są dla nas najważniejsi i nawet wspólne wejście do jakiejś restauracji zjedzenie potraw z kuźni jakiś orientalnej może być właśnie takim doświadczeniem budującym dlatego poszukajmy tej przestrzeni szukajmy tych doświadczeń to nie musi być od razu wspólny wyjazd gdzieś się z zagranicy, żebyśmy w interpelacji budowali to są często właśnie małe drobne rzeczy, a codzienne i Europie z tą przestrzenią do tego, aby właśnie zadbać o to co dla nas najcenniejsze i takiej jeszcze ciekawe wniosek z badań Uniwersytetu Harvarda, który my może jeszcze bardziej zachęcić do tego, aby 2 relację to, że tempo starzenia się osób, które czują się samotne jest dużo szybsza, ponieważ samotność prowadzi do skracania długości telomerów telomery są to byśmy sobie wyobrazili na końcówce szarówki jest takie zabezpieczenie, które chroni przed rozpracowaniem no właśnie telomery chronią chromosomy przed uszkodzeniami samotność prowadzi do skracania długości telomerów jest niesamowite jest to, że właśnie poczucie takiej izolacji społecznej, a to był też często podnoszone taki wątek w pandemii, gdzie wielu ludzi doświadczyło tej izolacji prowadzi do tego, że starzejemy się szybciej funkcje poznawcze osób samotnych ulegają szybszemu pogorszeniu, ale też właśnie mają osoby słabszy układ immunologiczny, a więc ten kontekst pandemii też myślę, że jest tutaj istotne i może warto wykorzystać urlop do tego, aby np. odwiedzić rodzinę stron dawno nie widzieliśmy astrą jednak chcielibyśmy Kol akcji sądzę, że taka zasada, że widzimy się z rodziną na pogrzebie na weselu może być przełamana właśnie tym, żeby wykorzystać urlop na odnowienie takich relacji, które po prostu są dla nas istotne Karolina Wójcik tłumaczyła nam, że nie trzeba wyjeżdżać, żeby wypocząć, ale jednak najczęściej euro wiąże się z wyjazdem przemieszczamy się coraz częściej samolotami dlatego na zakończenie dzisiejszego podcastu powiem coś w samolotach prawda czy mit, a czy w samolocie trzeba, więc pić tak w samolocie wilgotność powietrza jest niska zwyczaj to 20% dla porównania optymalna wilgotność powietrza w domu powinna wynosić 4060% to się zmienia w zależności od pogody, gdy składnie optymalna wilgotność wyższe przy wysokiej temperaturze ta wilgotność spada znalazłem informację, że nowsze samoloty lepiej radzą sobie z wilgotnością powietrza, ale to wciąż jest tylko 25% wilgotności, czyli daleko od właściwego dla nas poziomu i suche powietrze samolocie powoduje, że jesteśmy jeszcze bardziej narażeni na odwodnienie niż normalnie mogą boleć nas oczy możemy mieć uczucie drapania w gardle suche gardło sprawia, że jesteśmy z kolei bardziej narażeni na infekcję przewodnie gorzej organizm radzi sobie trawienie posiłków może, więc nas boleć brzuch może nas też boleć głowa w samolocie rośnie ryzyko zakrzepicy tak w ogóle, a odwodnienie sprzyja zmianom gęstości krwi, czyli to ryzyko jeszcze podnosi ile trzeba pić, żeby zapobiec odwodnieniu w samolocie międzynarodowe Stowarzyszenie lekarzy lotniczych podaje, że powinniśmy wypijać szklankę wody na każdą godzinę lotu ćwierci dla wody na każdą godzinę, czyli staramy się wypijać tę wodę regularnie małymi łykami przez całą godzinę, a nie szklankę co godzinę na to oznacza, że najlepiej wchodzić do samolotu z własną butelką czy bidonem wody, żeby nie być uzależnionym tutaj od pracy personelu pokładowego i ważna sprawa alkohol przy odwodnieniu nie możemy sobie takiej jednostki alkoholu policzyć jako nawadniać, dlatego że nasz organizm traktuje alkohol jako truciznę, której szybko chce się pozbyć do procesu oczyszczania zużywa wodę, jeśli więc ktoś nie może oprzeć w czasie lotu sięga powinno to oprócz tego wina też trzeba wybić tę porcję zalecaną wody i jest jeszcze ciekawostka związana z napojami w samolotach w samolotach na całym świecie bardzo popularnym napojem sok pomidorowy, dlaczego tak się dzieje sprawdzali to badacze m.in. z Niemiec wykazali, że z powodu ciśnienia panującego na wysokości mamy zmianę zmysłu smaku słabiej czujemy, że coś słodki słony i szukamy czegoś co ma intensywny smak, a profesor czas PS autor świetnej książki astrofizyka nowa wiedza o jedzeniu podaje, że sok pomidorowy stanowi 27% napojów kupowanych w samolotach na całym świecie zamawiają go nawet osoby, które na ziemi nigdy do niego nie sięgają i które wg jego badań oceniają, że ma, że miejsce smak, a te same osoby w samolocie oceniają sok pomidorowy jako przyjemny orzeźwiający też wszystko w dzisiejszym odcinku zdrowej rozmowy do usłyszenia w następną środę dziękuję, że słuchacze żegna się z wami Kasię Staszak na podcast zaprasza oto do partner akcji zaprojektowane po ludzku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: ZDROWA ROZMOWA PODCAST GAZETY WYBORCZEJ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA