REKLAMA

85% Polaków postrzega szybki wzrost cen za jeden z głównych powodów do obaw

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-08-09 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:06 min.
Udostępnij:

Gościem programu był Marcin Nowakowski, partner lokalny w warszawskim biurze McKinsey & Company oraz ekspert w obszarze marketingu, sprzedaży oraz strategii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na raport gospodarczy nie da się ukryć martwimy się o stan gospodarki, a co za tym idzie nasz dobrostan coraz bardziej aż 85% nas postrzega szybki wzrost cen za jeden z głównych powodów do obaw na dodatek uważamy, że to jeszcze nie koniec inflacja dalej będzie rosnąć 70% wskazuje wojny Ukrainie i gospodarcze konsekwencje jako coś co bardzo niepokoi wszystko to oczywiście wpływa na nasze zachowania kupujemy bardziej Rozwiń » racjonalnie mniej niektórych rzeczy po prostu rezygnujemy zmieniamy ulubione marki na inne tańsze, a to z kolei powoduje reakcji wśród producentów, którzy muszą na tę sytuację odpowiedzieć tak to w dużym skrócie wynika z ciekawego badania Mahindra and Company, a przedstawiciel tej firmy opowie nam oni bardziej szczegółowo już za chwilę w głównej części audycji zgodnie jednak z tradycją raportu ma jeszcze dla państwa w garść ciekawych jak sądzę informacji ze świata gospodarki GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku wyniosło 6156zł 25gr, a to oznacza, że w stosunku do pierwszego kwartału spadł o 1,3 rok do roku przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2022 roku wzrosły o 11,8% co kłóci się z tezą rządzących, że inflacja nie dotyka nas, bo przecież wynagrodzenia rosną i tej inflacji nie malują wszystko wskazuje na to, bo ciągle czytamy, że to nieoficjalna informacja, ale coraz bardziej potwierdzono, że Paweł Gruza został nowym prezesem zarządu PKO banku polskiego po tym, jak dotychczasowa prezes Iwona Duda złożyła rezygnację podczas posiedzenia rady nadzorczej pierwszy informację podało radio Zet sugerując, że jest już informacja właśnie potwierdzono Paweł Gruza to były wiceminister finansów były wiceminister skarbu odpowiadał na tych stanowiskach m.in. za reformę systemu podatkowego uszczelnienie VAT oraz reformę nadzoru nad spółkami skarbu państwa zobaczmy jeszcze co się dzieje na rynku walutowym frank szwajcarski 482EUR 470 funt 556 do 459 na giełdzie papierów wartościowych niewielkie spadki WIG -01520-9%, a teraz już pora na rozmowę z kości raportu gospodarczego raport gospodarcze, a tym gościem jest pan Marcin Nowakowski partner lokalny warszawskim biurze Makinwy Kompany witam pana witam witam dzień dobry to mamy powiedział słabe nastroje, ale proszę powiedzieć czy wszyscy czy właściwie można powiedzieć, że nie wiem zależy to od stanu naszego portfela wtedy jak jesteśmy zamożniejsi mniej martwimy się o ten wzrost cen inflację myślę, że obserwujemy tutaj, a w 22 kierunki UE z marca inflacja jest dużo bardziej widoczne, a wśród konsumentów młodszy poniżej czterdziestego roku życia nieco mniejsza, a czym w grupach starszych konsumentów, którzy nie pierwsza w życiu, a tak wysoką inflację widzą ten to co warto też zauważyć to, a obserwuję taką polaryzację, czyli bardziej zamożna, a konsumenci w dalszym ciągu myślą o, a KT dyrektor od produktów bardziej premium, a o produktach zdrowsze lepszy dla środowiska ta obawa o ocenę poszukiwania oszczędności w większym stopniu wpływa na konsumentów mniej zamożnych, gdzie ten koszyk wybór podstawowych stanowią większą część oraz sporządzanych przychodów no jak to zmienia nasze jak mówimy zachowania konsumenckie to jest coś bardzo ciekawego od od od dawna nie widzieliśmy, żeby 75% Polaków w tak krótkim okresie próbowało nowych zachowań zakupowych czy jeśli chodzi o zmianę rodzaju sklepów, które dokonują zakupów czy zmiany marki czy inną metodę dokonywania zakupów on to co obserwujemy to, że skłonność do zmiany zachowania zakupowego w również bardzo dużym stopniu dotyczy osób poniżej czterdziestego roku życia, a dużo częściej niż niż starsi konsumenci poszukują nowych sklepów próbują niekiedy po raz, a po raz pierwszy swoje życie nowej nowej sieci, którzy stopniowo czy to w kierunku dyskontów, a próbuje nowych Marek też produktów Marek własnych sieci sklepów, ale toby miało właśnie oznaczać, że te nasze marki ciągle jeszcze w relacji cenowej przynajmniej są właśnie bardziej konkurencyjne od tych nazwijmy to znanych uznanych jest też musimy w skrócie zachodnich ta ta przewaga cenowa, a Marek własnych jest wyraźna była jest wyraźna nawet nawet, a przy obecnej presji inflacyjnej to co jednak widać bardzo wyraźnie to, że to poszukiwanie tańszych rozwiązań niekoniecznie związane z kompromisem jeśli chodzi o jakość produktów, czyli poszukują rozwiązań tańszych, ale nie, rezygnując z jakości i przewija się to, a tym, że widzimy 3 grupy konsumentów konsumentów w Tourze chcą zostać przy produktach, z których korzystali do tej pory, ale kupujemy w mniejszej ilości mniejsze opakowania a, ale tego do, ale tego co kupowali wcześniej druga podobnej wielkości grupa to są osoby, które poszukują tańszej tańszej marki i na końcu grupa, która poszukuje tych samych Marek, ale tańszych formatach sklepów w to jest tylko te ciekawe z punktu widzenia w jakim stopniu to co się dzieje w ogóle zmieni, a może powiedziałbym racjonalizuje nasze zachowania, bo jednak no od dawna prawda mówimy jak ogromnie dużo żywności Polacy marnują wyrzucają jak ogromnie dużo kupujemy rzeczy tak naprawdę do końca niepotrzebnych czy czy ta sytuacja no właśnie kryzysową cenowo inflacyjna również od tej strony może spowodować zmianę tych tych zachowań konsumpcyjnych to co widzimy w badaniu te z myślą co w planach konsumentów jeśli chodzi o wydatki poszczególnych kategoriach grupach produktowych to, a jako pogodzenie się z tym, że na kategorię konieczne spożywcze tytoniowe produkty te do do domu produkty zdrowotne są to kategorie, na które konsumenci, a my się może będą musieli wydawać więcej, a więcej środków w przeszłości natomiast w deklaracjach rządu widzimy, że środków na zwiększone wydatki w tych kategoriach niezbędnych będą poszukiwali w kategoriach uznaniowych i akcesoriach, a wykończeniu domu, a rozrywce, a po wakacjach i nie wydaje się, żeby ograniczanie konsumpcji tych kategorii podstawowych, jeżeli chodzi o o ilość miała być, a bardzo bardzo znaczące prze w tej chwili, a natomiast, jeżeli chodzi o jakość i wsi pochodzenie środków pieniężnych może wpłynąć na inne kategorie produktów, ale czy to oznacza, że rzeczywiście już widać, że nie wiem rezygnujemy z wakacji rezygnujemy właśnie z wejścia do restauracji, że rezygnujemy mówiąc no z tego co zwykle traktowano może w niektórych domach jako eksces, ale też coś co było pewnym stylem życia może nie, odnosząc się do konkretnych wyników badania, które przeprowadziliśmy, ale do sentymentów, które które, które obserwujemy szerzej we w wypowiedziach liderów rynkowych zarówno, jeżeli chodzi o wydatki wakacyjne długość wyjazdów czy czy korzystanie ze jedzenia poza domem widać pewien tutaj trend spadkowy, ale idące w kierunku utrzymania tzw. punktu cenowego a, czyli dalej chce skorzystać ale, a potencjalnie wakacyjną krótsze, aby utrzymać funkcje nowe, do której na, którym partia może sobie pozwolić właśnie może być, że niektóre zjawiska, o których rozmawiamy występują nie tylko w Polsce państwo w tym badaniu odnosicie się właśnie do podobnych pytań, które zadawane były konsumentom w krajach Europy zachodniej i np. okazuje się, że Polacy się prawie, że nie boją utraty pracy czy bezrobocia tylko 4% wskazało tymczasem no w niektórych państwach szczególnie w państwach południa tak jak Hiszpania czy Włochy to jest kilkanaście procent mamy trochę inny stosunek również do zagrożeń wynikających z pandemii i kolejnej fali, która no chyba już jest albo albo albo nadchodzi czy to jest właśnie taki punkt widzenia zależności od punktu siedzenia, bo jeszcze dodam zupełnie inaczej postrzegamy oczywiście wojny Ukrainie, która jest obok nas niż w niektórych państwach Europy zachodniej tak myślę, że tutaj widać zdecydowane różnica szczególnie pomiędzy krajami bardziej północnymi takim jak Polska Niemcy czy ciecze czy wielka Brytania, a krajami południowymi, gdzie duża część gospodarki jest, a zależna chociażby o ruchu turystycznego i to pewność zatrudnienia w Polsce nie jest jeszcze w tej chwili, a w dużym dużym powodem doba ze ścieżki dla innych różnic, które wpływają na obawy, bo Polaków dużo mniej w stosunku do naszych, a to konsumentów Europy zachodniej boimy się braków w 2 i dostępności, a produktów podstawowych, a jest to dość też mała Obar nie do Europy zachodniej, ale dużo większym stopniu polscy konsumenci bawią się rosnących stóp procentowych, a co za tym idzie, a rad rat kredytów tutaj ta obawa jest zdecydowanie większa niż mniejsze Europy zachodniej no to oczywiście się wiąże z poziomu inflacji, który w wielu państwach Europy zachodniej strefy euro, które jest dużo niżej to jest proszę na koniec powiedzieć, bo oczywiście my tylko dotknęliśmy niektórych wątków, które się pojawiły państwa w badaniu ono jest jakość dostępne tak, aby zainteresowani mogli sobie dokładnie przeanalizować absolutnie wyniki, a te badania raport jest dostępny na stronie ma Muzaj, a Polska to, aby rzuca do zdarzenia jasne to w takim razie wszystkich słuchaczy zainteresowanych badaniem zachęcamy, aby tam zajrzeć by już bardzo dziękuję Marcin Nowakowski partner lokalny warszawskim biurze maki ręką pan był gościem raportu gospodarcza dziękuję za rozmowę dziękuję również podziękowania dla rodziny Kaczyńskiej Szymona waluty, którzy pomogli w przygotowaniu raportu Maciej Zakrocki usłyszymy jeszcze dzisiaj po dwudziestej trzeciej, a zatem ta usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA