REKLAMA

"Mamo, bo to on zaczął" - czy jest idealny sposób na wychowania zgodnego rodzeństwa?

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-08-10 15:50
Czas trwania:
29:24 min.
Udostępnij:

Rodzeństwo to skarb - brat lub siostra może stać się największym przyjacielem. Na szczęście tak często bywa. Ale nawet najlepszym rodzeństwom zdarzają się kłótnie, które przyprawiają rodziców o ból głowy. "Mamo, bo to on zaczął!", "Mamo, bo ona mnie bije!", "Tato, on mnie przezywa!". Rodzice marzą, że będą się kochać i wspierać, a oni kłócą się od rana do wieczora i spierają o najmniejszy drobiazg. A rywalizacja o to, kto pierwszy dobiegnie do kanapy urasta to problemu życia i śmierci. Rozwiń »
Czy kłótni między dziećmi da się w ogóle uniknąć? Jak rodzic powinien zachować się w sytuacji konfliktowej między rodzeństwem? Jak ustrzec się przed sytuacją, kiedy jedno z dzieci może poczuć się mniej ważne? Zdecydowanie reagować, czy czekać, aż dzieci same się dogadają? I to najważniejsze - co zrobić, żeby w przyszłości dzieci umiały być dla siebie wsparciem. Sprawy pomaga uporządkować Magdalena Boćko-Mysiorska, pedagożka, ekspertka od wychowania z wykorzystaniem komunikacji bez przemocy. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, bo to on znaczą tato ona mnie bije mamo, bo nie przeżywa wiele z nas rodziców marzyło, aby nasze pociechy świetnie się razem bawiły i nieustannie wspierały, a tymczasem rzeczywistość często odbiega od wyidealizowanej założeń dzieci potrafią kłócić się nawet najmniejszy drobiazg, a rywalizacja o to kto pierwszy dobiegnie do kanapy urasta do problemu życia śmierci czasami rodzice mają wręcz wrażenie, że dzieci po prostu lubią się kłócić czy kłótni między dziećmi Rozwiń » da się w ogóle uniknąć jak rodzic powinien zachować w sytuacji konfliktowej między rodzeństwem czy rola rodzica sędziego na pewno jest najlepszą drogą, kiedy dochodzi 5 czy bijatyk pomiędzy rodzeństwem jak ustrzec się przed sytuacją, gdy jedno dzieci może poczuć się mniej ważne o tym wszystkim porozmawiamy dziś panią Magdalenę Boć myśl morską pedagog szkoły autorką książek dla dzieci dorosłych ekspertką od wychowania z wykorzystaniem komunikacji bez przemocy dzień dobry witam w naszym studio dzień dobry witam bardzo serdecznie, a podczas być rodzicem prowadzę oczywiście jak zawsze moją koleżanką Agnieszką Brzezińską wysokie obcasy pani Magda to zacznijmy może od takiego pytania postaw podstawowego, które jako mamie dwójki dzieci, które ma też różnica wieku różnica płci no bo jawi się nieustannie czy to, że dzieci się kłócą to jest coś co po prostu musimy uznać za normę, że po prostu tak jest dzieci musiał się kłócić, bo tak jest tak dzieci potrzebują konfliktów dzieci potrzebują, a pewnego rodzaju sporów dzieci potrzebują nawet tych tzw. przepychanek, których nie lubimy którymi nie przepadamy, które kojarzą nam się niekoniecznie z ciepłą życzliwą serdeczną relacją natomiast nasze skojarzenia i przekonanie dotyczące tego w zasadzie nie jak się mają do tego jak ważne są konflikty między dziećmi jak dużo wsparcia dużo dobra niosą one w kontekście rozwoju dzieci w kontekście uczenia się różnych umiejętności zdolności, ale również pewnych wartości w związku, z czym tak dzieci mają się kłócić mają, ale co dobrego z tego wynika właśnie to jest bardzo dobre pytanie rodzice bardzo często pytają, jakie dobro możemy w tym dostrzec tak naprawdę, bo mieliśmy tak wykończeni nasze dzieci wiecznie są jakimś konflikcie i wiecznie wydarzy się coś tzw. coś im już po prostu nie możemy wytrzymać natomiast w takich sytuacjach zwykle pokazuje rodzicom jak ważne jest, aby dzieci np. uczyły się cierpliwości w kontekście czekania na coś uczyły się asertywności uczymy się negocjacji samodzielnego myślenia czy nawet budowanie zaufania do siebie nie wspominając rzeczywiście pewnego rodzaju przedsiębiorczości szukania nowych dróg rozwiązań sposobów na to, żeby uwzględnić siebie drugiego człowieka oczywiście czasem nikt nie od razu udaje mi z tych kompetencji w szacunku oczywiście prawda mu szacunku do różnorodności do tego, że mamy inaczej, że możemy wybierać różne drogi, że różnie postrzegamy tę samą rzecz czy tę samą kwestię w związku z tym tych wszystkich oczywiście wymieniłam część czuł mi umiejętności wartości natomiast ich dużo więcej proszę zobaczyć, jakie to ważna, żeby dzieci mogły ćwiczyć, żeby mogło się wycierać w tej relacji czy to oznacza przepraszam, że przerwę, że właśnie czy nie powinniśmy dzieciom przerywanie powinniśmy ingerować w to wtedy konflikty, które ciągle tak tak jak powiedziała mamy wrażenie, że te dzieci non stop się kłócą czy powinniśmy im dać dojść do porozumienia do pierwszej krwi na pewno w tym 7 to pani ujęła w pewnym sensie tak natomiast to zależy powiem w ten sposób zależy od wielu sytuacji od okoliczności od czynników od tych, jakie są nasze dzieci jak mają temperament itd. jeśli dostrzegamy tak już wchodząc w konkrety bardzo lubię konkret jeśli dostrzegam że, któremu dzieci jest bardzo trudno w danej sytuacji w danym konflikcie jeśli zauważamy, że dziecko możemy dostrzec płonie wiem gestach mimice krzyku płaczu a, że to nie jest takie opłakiwać nie płacz stylu wcześniej nie zabiera mi tego nie tak miało być tylko raczej mamo tato pomocy lub dziecko deszcz bezpośredniej dosłownie nawołuje nas to znaczy, że on potrzebuje naszego wsparcia albo wtedy, kiedy wiemy, że dzieciom zagraża niebezpieczeństwo rzeczywiste nie przez nas wyimaginowane, bo często nasze lęki przenosimy na dzieci to nie jest korzystny wówczas warto ingerować warto podejść dzieci warto je dostrzec warto zatrzymać w sytuacji, kiedy rzeczywiście dzieje się krzywda ktoś może komuś poważnie zaszkodzić in w takich sytuacjach, owszem, ingerujemy w każdej innej sytuacji uczymy się zatrzymywać by bliską w razie czego natomiast zatrzymywać za przysłowiową ścianą lub gdzieś blisko zarobię i patrzeć obserwować co się dzieje natomiast nie ingerować nie musimy wiecznie ingerować w każdy drobiazg absolutnie nawet jeśli dzieci delikatnie się szarpnął za rękę tak czy wyrwą sobie coś nie nawołują nas nie widzimy nie dostrzegamy czy nie słyszymy, że dzieje się coś trudnego bardzo trudnego wówczas warto się zatrzymać dzień kilka spokojnych oddechów oczywiście w pobliżu, ale nim grać w taki sposób, jakim no jest dla nas dosyć częsty, czyli biegniemy życzymy CE uspokójcie się wyprawiać itd. da w związku z tym tak mogłaby odpowiedzieć na to pytanie ja mam takie z kolei pytanie, ponieważ jestem szczęśliwą mamą dwójki dzieci dziewięciolatki nastolatka takiego 14 prawie piętnastolatka wydawałoby się, że to już są takie dzieci, które nauczyły się negocjować wszystkie te kompetencje wcześniej już przyswoiła natomiast oni wcześniej nie płacili za bardzo no 5 lat różnicy między nimi rzeczywiście to było to było sporo córka malutka była traktowana przez dużego syna on się tak pozycjonowanie jego jak rzeczywiście taka nietykalny malutka maskotka no i teraz zaczęli się niedawno kłócić, ale tak się kłócą, że czasem niszczą tą rodzinną atmosferę i taka delikatna perswazja nam się zdarza mi się, że ja załamuje ręce i myślę sobie co ja złego zrobiłam coś złego zrobiłam jak pani może nic złego nie za morze zrobiła może mogą jakoś zapobiec temu tak mam takie poczucie Żenia jest pani z całą pewnością wystarczająco wspaniałą mamą i zawsze powtarzam rodzicom, że jeśli potrafilibyśmy kiedyś inaczej zareagować lepiej byśmy zareagowali jeśli tak się nie stało to znaczy, że zareagowaliśmy najlepiej pięknie pani to ujęła wystarczająco wspaniałą mamą de w inny, a wówczas okazuje się, że tym, że fajnie właśnie spojrzeć mu się z tej perspektywy pamiętać, że reagujemy zawsze najlepiej jak potrafimy w danej chwili naprawdę, ale robimy błędy tak popełniamy błędy wspaniale, dlaczego dlatego, że nasi nasze dzieci zaraz wrócę oczywiście pytanie o nasze dzieci nie potrzebują wyidealizowany rodziców tylko ludzi autentycznych, którzy powiedzą słuchaj ja też popełniam błędy przepraszam za to powiedz jak się teraz czułość jak się poczułeś w tej sytuacji itd. czego popełniamy błędy i Chin co mamy je popełniać to też pozwala nam rozwój to też pozwala na kształtowanie siebie natomiast wracając do pytania co robić, kiedy dzieci się kłócą zwykle zależy tu danej sytuacji bardzo trudno odpowiedzieć precyzyjnie na to pytanie natomiast uogólniając faktycznie warto pamiętać o tym, żeby przede wszystkim również w sytuacji, kiedy mamy starsze dzieci tak jak pani wspomniała o swoich pociech tych nie stawiać w roli sędziów sądzę, że dzieci w tym wieku nie potrzebują naszej ingerencji w kontekście tego, że mogłoby nie wiem płód się przysłowiowym ciężki przedmiotem po głowach mogą zrobić sobie poważną krzywdę wierzę, że tak się nie wydarza się dzieje w związku z tym, ale czasami po prostu potrzebują przestrzeni, żeby to się stało wiem, że to jest trudny dla rodziców pośle, to jest trudne przepraszam, że przerwa, bo ja z kolei to on też 5 lat różnicę umie sytuacja Aga zupełnie inne no zupełnie inna niż od siebie, bo mnie nie zwiąże się nie starsza córka, która no też przejawia takie cechy opiekuńcze natomiast oni są oboje bardzo charakterni bardzo emocjonalnie bardzo wrażliwi i tam naprawdę Iskry latają ja przyznam bije się w piersi, że zdarzało się powiedzieć coś, czego pewnie właśnie, słuchając pani nie powinnam powiedzieć, czyli Jagoda no jestem starsza powinnaś wiedzieć własny bardzo starannie oni popełniają właśnie bardzo starannie odwoływać do tego argumentu bardzo tak konsekwentnie się w ramię odwoływać do argumentu, a i tak czasem słyszę, że nie traktuje ocena, że widać nie traktuje ich w podobny sposób mam wrażenie, że Boni inicjatorem konflikt najczęściej to wynika z takiego nie jak poczucia, że Rze, że jest możemy mniej zauważany w tej relacji tego nie wynika z ochrony maluszka tak mówi się wciąż wydaje, że jest takim maluszkiem no właśnie rzecz rozumiem obie perspektywy je też mam córkę, która ma 8 lat i synka, który ma niespełna 3 tylko niebawem 9 więcej 6 lat różnicy, więc absolutnie rozumiem tę perspektywę i w ogóle perspektywa dzieci między którymi jest też większa różnica wieku tak to jest bardzo trudne bardzo wymagające warto to przede wszystkim uznać powiedzieć sobie tak to jest trudna tak będzie trudno tak będzie wymagającą tak będę dbała o siebie czy tata dbał o siebie najlepiej jak potrafi być w ogóle ze sobą na to, żeby w tym wszystkim funkcjonować natomiast bardzo często jest tak, że kiedy my pracujemy ze sobą ze swoją przysłowiową głową i staramy się znajdować takie strategie dla siebie, żeby w takich sytuacjach podobnych konfliktowych między dziećmi i zachowywać pewnego rodzaju nazwijmy to dystans, ale dystans niezwiązane z dystansem między nami dziećmi tylko dystans sytuacyjne i wówczas faktycznie dużo łatwiej łagodniej podejść to danego tematu czyli kiedy jest straż jedno 5 Emil mamy mało zasobów nie ma się czemu dziwić, że po prostu przy 0102. trzecim ma ona znowu coś zabrała memu oni wyrwał on zepsuł moją wieżę, którą zbudowałam będziemy mieć po prostu dość i wówczas będziemy automatycznie wchodzić schematy typu powinnaś ustąpić jest starsza powinny zauważyć, że jemu jest trudniej, bo jest młodszy natomiast tego typu komunikaty właśnie powodują, że jedno dziecko czuje się mniej ważne mniej wartościowe mniej dostrzegany mniej usłyszane od drugiego, kiedy ono jeszcze może tak czuć wielu różnych sytuacjach tutaj zwykle są kwestie naprawdę bardzo indywidualne, bo trzeba byłoby przyjrzeć się danej rodzinie dziecku, aby móc w ogóle powiedzieć więcej natomiast dzieci czują się zwykle w takich sytuacjach niedostrzeżone, więc czasem warto po prostu powiedzieć słuchaj faktycznie widzę, że tobie też w jaki sposób trudno, bo skoro zachowuje się w taki sposób widzę, że potrzebujesz wsparcia czasem to wystarcza nawet po jeśli powiemy to przez przysłowiowe zęby bądź, a czasem ta forma sędziego manifestuje się jeszcze 1 sposób, czyli no dobrze to kłócić się to w takim razie ja zabieram głos 1 drugiemu to żadna z was nie będzie bawić i to chyba też nie jest dobra strategia nie bardzo wtedy właśnie odbieramy dzieciom mam możliwość negocjowania sprawdzania granic drugiego człowieka, czyli takiego uczenia się Haye ona ma granice i tutaj są właśnie tu leżą granice dobra dzisiaj jeszcze ich nieuwzględnienie tras mówi zupełnie bym tak upraszczając, iż hipotetycznie dzisiejszej nieuwzględnienie, ale za 100× już łatwiej będzie mi uznanie dostrzegamy to z pewnością zbiegiem lat panie mają też starsze dzieci, więc wspaniale, bo fajnie spojrzeć z perspektywy jak wiele się zmienia, owszem, wspominają pani o tym, że te konflikty są wciąż kurczy są starsze dzieci jak to to one nauczyły się jeszcze owej negocjacji dostrzeganie drugiego człowieka z uwzględnieniem no nie bardzo, bo mają czas do 2004. co wg niektórych naukowców nawet 2007. roku biorą namiary, aby pod dokładnie, aby ich Kora nowa, czyli część mózgu odpowiedzialna za tego en za te, o których wspomniałam objętość, ale nie tylko wiele innych mogła się w pełni rozwinąć oczywiście przy wsparciu też odpowiednim z zewnątrz przechodzący, ale rodziców, którzy mogą budzić się potykać zaznaczam zawsze możemy to robi dziękuję dziękuję reguły rodzina równych, a ja mam jeszcze takie pytanie, bo zauważyłem, że w momencie, gdy moje dzieci się kłócą gwałtownie głośno i tak dokuczliwe dla dla dla dla rodziców to w jak jest taka sytuacja, że jak np. dostaje szału kompletnie po prostu opuszczam ich bowiem, że sobie nie zrobią krzywdy to oni dość szybko dochodzą do porozumienia myszy czy tylko to jest co oni specjalnie, robiąc jakieś przedstawienie i tak nie w tym specjalnie w tym sensie do tego, że podpowiada im jakoś na poziomie intuicyjnym ich umysł ciało i wspaniale, bo właśnie dążą do tego, żeby pewne rzeczy sami, żeby też wyregulować swoje napięcie, które jest dużo mniej to też jest bardzo ważne no ale ale mam moje wzbiera wówczas na 5000 rak zbiera, owszem, dlatego zawsze powtarzam rodzicielstwo zaczyna się od nas dorosłych od rodzica warto warto pamiętać o sobie dbać o siebie jak najbardziej się da co nie znaczy, że to dbanie o siebie ma sprawić, że nie będzie trudno nam będzie bywało trudno, ale będzie tego po prostu na tyle mniej, że miasto nie będzie stanowczo zdecydowanie przerastać te naprawdę bardzo ważna, a tacy jest pytanie te prawdy może chodzić o wiele różnych rzeczy kwestie czasami o to, żeby rodzic ich zauważył i usłyszał tak przyszłam do głowy na razie nic innego nie bez tych wypowiedziach wyrażał żyć w wielu aspektach naprawdę and, a żeby zobaczyć, żeby taką uwagę zwrócić pokazać mamy tak jestem tutaj zauważcie mnie, że tutaj jestem tutaj potrzebujecie, żebyśmy usłyszał przez jak powiedział o widza ciekawą ciekawa budowla też o nim powiedzieć tyle wracamy do swoich tematów, bo też musimy funkcjonować przecież potrzebujemy funkcjonować żyć nasypy funkcjonować na wielu różnych poziomach czy też włącza automat MD tym bardzo ważny jest, żeby też pamiętać, że konflikt dzieci MII mi są takie bardzo też dynamiczne szybkie i od szybkości kończą proszę zwrócić uwagę, kiedy dorośli usłyszeli dorosły usłyszał od drugiego dorosłego jest głupi nienawidzę cie to pewnie by się mocno zdenerwowały odsunął może mam wrażenie, że dzieci zapominają o sekundę później jest ocena spokoju kochamy się, więc się w porządku, ale widzę pozwólmy im na to czasem chcą zrzucić napięcie czasem chcą zwrócić też uwagę przestępcą sobie coś powiedzieć pokazać okazać swoją złość i proszę zobaczyć jak dużo jest w nich pewnie się zrozumienie naturalnego, że on szybko bardzo szybko wracają do równowagi do takiej relacji pełnej ciepła i serdeczności, a my w tym organizował ją żalu tutaj, a w tym momencie Boscha tak szybko wrócili już tutaj ze zmęczenia po prostu padam padam na przysłowiową burzą tak tak mnie czasem tak jest ja jeszcze po prostu przeżyłam jak oni mogli jak oni tutaj o zepsuli sielankę miał być tak fajnie czy monitorem o nich w komitywie gdzieś tam najlepszą jest bardzo dobry sygnał przepraszam przerywa informacja dla nas, aby dostrzegać to, że my naprawdę nie potrzebujemy wszystko chodzi czasem wypicie ciepłej kawy herbaty, bo dzisiaj to raczej zimnej lemoniady będzie bardziej wspierający dla nas samych niż to, żeby kręcić do nich wchodzić ze zdaną na dany konflikt mam takie jeszcze jedno pytanie tak mi się na cenę, bo emocjonują się tym, że tutaj dochodzi do konfliktów u mnie tak zwracam taką szczególną uwagę na rodzeństwa dorosłe, które widzę, o których słyszę i bardzo często powraca taki motyw skłóconego rodzeństwa o majątek jakieś takie z zaszłości z przeszłości to są, ale często też oto macie bardziej kochała Ronalda faworyzował może całe morze różnych różnych historii i tak strasznie jako jedyna co jest mi przykro patrzeć na takiej sytuacji, bo myślę sobie Boże oni mieli taką wspaniałą okazję żeby, żeby wytworzyć taką więź z 2 i mieć kogoś takiego na tak blisko no nie skorzystali z tej z tej możliwości i tutaj co za tym idzie jak ja mam dwoje dzieci ja nie chcę traktuje równo chcę, żeby prawda wyposażyć ich wtedy tyle ciepła i takie kompetencje, które pozwolą im tę relację budować w dorosłości no załóżmy, że oni oczywiście ten mija 20 kilka lat tak jak pani wspomniała już tam dojrzało co ma dojrzeć, ale okazuje się, że nie są dla siebie przyjaciółmi wsparciem, a przeciwnie o coś szarpią jest taka opcja niestety i co ja mogę zrobić jako mama co jako rodzice możemy w ogóle zrobić, żeby takim sytuacjom zapobiegać jak najbardziej się da, bo rozumiem, że są jak zauważa, że nie da, kiedy się nie da tak, chcąc jak budować jak pomagać budować tek przede wszystkim mam takie poczucie, żeby pamiętać, żeby nie występować w roli owego sędziego, żeby dostrzegać oboje dzieci, żeby pokazywać dzieciom okej by było trudno są to my też było trudno skoro w ten sposób zareagowała czy reagować, żeby też nie ocenia dzieci nie krytykować wiecznie nie realizować, żeby okazywać tę miłość, ale taki sposób, który wynika naturalnie z naszej potrzeby okazania tej miłości, a zarówno 1 jak i drugiemu dziecku jeśli dzieje się na coś sobie by nie pozwala amin tego w ten sposób manifestować pokazywać dzieciom warto sprawdzić co to takiego, dlaczego nie traktuje 1 drugiego dziecka podobnie może to jest tak, że jedno z moich dzieci jest podobny do mnie np. ma jakiś cechy posiada jakieś cechy temperament, które to powiedz co dla mnie trudne jak już dorosłej osoby we mnie, ale również innych ludziach tak może to dziecko otwiera we mnie też jakieś wchodząc głębiej przeżycia z okresu dzieciństwa czy dorastanie, kiedy jadłam małym czy byłem małym dzieckiem w związku z powyższym bardzo ważny jest, żeby przyjrzeć się co jest głębiej czy dobrze zrozumiałem że, gdy przyczyną takiego stanu w przyszłości może być fakt, że my świadomie albo nieświadomie inaczej traktujemy każda dzieci może być natomiast proszę, aby chciałbym, aby rodzice, którzy będą nas słuchali od razu chudnie nie wpadali w taką pułapkę i lęk przed tym co oni jeszcze źle zrobią dzisiaj co wpłynie niekorzystnie na dzieci w przyszłości jeśli my obniżamy dzieci innych ludzi wokół nas bliskich nie tylko szacunkiem mamy taki szacunek do różnorodności godności drugiego człowieka nie naruszamy celowo celowo zaznaczam granic innych nie to nam się wydarzy, a czy też umiejętności, a których pragniemy dzieci w przyszłości reagujemy dzisiaj wobec nich, czyli inaczej mówiąc żyjemy tym chcemy dać dzieciom na przyszły na dziś na przyszłość dzieci uczą się tego bardzo naturalnie i rzeczywiście wracają później do tych relacji zupełnie innego miejsca nawet jeśli konflikty w przyszłości będą się zdarzały oczywiście nie tak intensywnie dzisiaj, kiedy już będą nasze dzieci będą już dorosłymi ludźmi on będą miały pewnego rodzaju zasoby, które zasoby pozwolą rozwiązywać różne konflikty, które zaistnieją później patrzeć na siebie troszeczkę innej perspektywy z perspektywy też szacunku do siebie drugi człowieka i uwzględnienia tego, że jesteśmy różni różnie funkcjonujemy różnych strategii z różnych strategii skorzysta korzystamy w kontekście dbania o dane potrzeby dzieci będą miały najprawdopodobniej też po prostu bliższą bardziej czułą relację i ocenę chodzi w związku z tym, ale też na wszystko w życiu mamy wpływ uwaga no właśnie wojna ludzie bardzo różnią są dzieci, które tak bardzo się różnią między sobą charakterologicznie, że czasem no nic dziwnego, że ich drogi dziś tam w pewnym momencie się rozchodzą oni mogą kochać rodzeństwo na, ale nie funkcjonują wspólnie, bo kompletnie różni zupełnie inne drogi, ale zaraz, a potem z przodu głowy, a może po prostu mogą też nie kochać, bo no nie da się zmusić do miłości to chyba nie jest imperatyw prawda jak się panu ktoś jest bardzo szeroki moment, ale oczy duża część naszej widzi pani tak spontanicznie wspaniale ten spontaniczność bardzo doceniam bardzo cieszę, że pani wspomniała mogą się nie lubić w takim znaczeniu, że nie będą chcieli przebywać ze sobą zbyt często z różnych powodów choćby, dlatego że wybiorą sobie pewne drogi, które będą bardzo bardzo różne podejście do dzieci, które być może będzie się różniło podejście do drugiego człowieka, który będzie się w pewnym sensie różniło od tego drugiego ponad to jedno dziecko może być bardziej empatyczne drugie mniej, bo np. różnią się temperamentem wrażliwością układu nerwowego na różne bodźce, tak więc je tutaj jest tak wiele aspektów, że faktycznie dzieci mogą ze sobą jakoś nieszczególnie przypadać na miłość pewnego rodzaju więź, bo miło się bardzo szerokim pojęciem, więc można by długo o tym mówić, ale pewnego rodzaju więź, która między nimi był była aż do końca życia będzie to więźniom relacja i kontakt mogło się luzować zmieniać, ale więź pozostaje niezmienna i o tym, więc tam też bardzo chodzi, bo ona za bardzo cenna natomiast wcale nie chodzi o to, żeby sprawić, żeby nasze dzieci nie chciałabym, żeby rodzic, jeżeli takim celem, żeby one w przyszłości się no właśnie kochały uwielbiały chciał spędzać nieustannie ze sobą czas itd. chciałabym, żeby moje dzieci były samodzielne pochód podchodziła do siebie drugiego człowieka z szacunkiem i zrozumieniem tego jak dziś już wspomniałem po raz kolejny tej różnorodności, że każdy z nas jest różny inny i wychodzi, a w pewnych sytuacjach z innego miejsca do drugiego człowieka i do siebie w związku z tym mnie chciałabym, żeby naszym celem było takie życie tym co ma być w przyszłości między naszym naszymi dziećmi bardziej być tu i teraz bardziej być obecnym życiu tych dzieci i bardziej pozwalanie na to, żeby byli wolni w kontekście autonomii, żeby mogli stanowić o sobie na tyle ile już potrafią jak małe dzieci i później to są takie bardzo cenny i umiejętności wartości którymi można byłoby się kierować i jeśli będziemy wychodzić tam dzieci właśnie takiego miejsca nie będą się tego uczyły bardzo naturalnie nie trzeba nic wielkiego robić można popełniać błędy naprawdę i oni też mogą prawda mogą warto tylko o nich rozmawiać warto umieć za nie przeprosić warto zobaczyć dzieci to wspaniale widzą to my rodzice zawsze ich do tego tam zmuszamy mówimy przeproś zauważa, że jej było trudno dzieci widzą i doskonale wiedzą, że popełniły ten tzw. błąd, że zareagował w sposób naruszający np. mam siostrę czy czy brata czy kogoś innego w ogóle one doskonale wyczuwają wiedzą tyle tylko, że czasem nie chcą przeprosić po prostu chęć dorosły też czasem nie chce przeprosić też ma czasem musi dojść do tego tak, żeby przeprosić dziękuję panie troszeczkę wróciła do początku naszej rozmowy, bo powiedziała pani, że te konflikty są absolutnie normą, że one są potrzebne one rozwijające, ale to jeszcze dla nas rodziców jest zrozumiałe natomiast na pewno wiele z nas ma lęki przed tymi wiatrakami rękoczynami tak w tym z tym, że często to no tego nawet nie można zaś bijatyką, bo to jest atut szturm na sobie zaczniemy wyrywać tę zabawkę czy tutaj też ingerować też do, do którego momentu im not Agnieszka podział do pierwszej krwi, ale cóż taka dosyć drastycznie przecinkiem zagranica, w którym momencie tutaj powinniśmy 00 najczęściej tej pierwszej krwi nie ma właśnie nowości, jakie wygadują, więc łazienek właśnie wspaniała uwaga proszę zauważyć jak często dzieje się naprawdę coś absolutnie tragicznego w takim znaczeniu czy trudnego, jakkolwiek to sobie umiemy nazwiemy zdefiniujemy co byłoby naprawdę niebezpieczne dla drugiego dziecka bardzo bardzo bardzo rzadko, więc proszę naprawdę nie musimy od razu biec do tych dzieci i starać się tam Emin ich rozdzielać w sytuacji, w której nie dzieją się strasznie trudne rzeczy oczywiście ufali sobie drodzy rodzice swojej intuicji rozumiane jako znajomość swojego dziecka, ponieważ jak będą tutaj sobie opowiada o różnych rzeczach dobrze wiecie, kiedy warto reagować pewnie, kiedy dzieje się już naprawdę źle natomiast też nie biegniemy na zbyt szybko i chciałabym jeszcze dodać 1 bardzo istotną rzecz, który wcześniej rozmawiałyśmy, które miały jeszcze krótko wrócić mianowicie to, aby nie odsuwać dziecka, które wg nas, bo to jest nasza interpretacja zawiniło, czyli rzeczywiście szarpnęło tego malucha czy Starszak, żeby nie odsuwać od siebie w sytuacji konfliktowej tylko powiedzieć słuchaj jeśli chcesz jestem tutaj dla ciebie później pogadamy o tym co się nie podobało, a co się nie zgadzam nigdy więcej tek anty jest bardzo istotne, żeby pokazać temu drugiemu dziecku zrobiłeś to, bo było, z czym trudno dziecko zachowuje się trudno źle w cudzysłowie wtedy, kiedy źle się czuje, więc musiało być możne ziemię pogadajmy o tym co się stało nie zauważmy to on już później, kiedy emocje upada właśnie dajmy się dziś z tym emocje to chyba też jest bardzo ważne, żeby dzieci muszą się wyciszyć, żeby w ogóle cokolwiek rozmowy można było z nimi przeprowadzić mamy dać dzieciom przestrzeń, żeby emocje się przytoczyły, żeby wybrzmiały, żeby ciało opróżniła się nadmiar czy nadmiernych emocji, które przeładowuje układ nerwowy dziecka po prostu sobie uleciał i wówczas robi się miejsce przestrzeń na to, żeby rozmawiać i jak chcemy już bardzo uczyć to mówić o tym co chcemy, czego nie chcemy co nam się podoba się nie zgadzamy oczywiście są sytuacje, kiedy krzyczymy biegniemy do dziecka krzyczymy stop, bo naprawdę chce zrobić tak jak wspominaliśmy coś rzeczywiście niebezpiecznego w stosunku do siebie drugiego dziecka nawet trzymamy jego ręce mówi kochanie trzymam twoje rączki, bo widzę, że nie może ich utrzymać i chcesz uderzyć swojego brata tego nie chcę oczywiście jakoś w skrócie w każdym razie bardzo istotne jest, żeby też pamiętać o tym, aby traktować dzieci na równi również w sytuacjach konfliktowych, bo tutaj zwykle robimy jak mogą wejść nie wolno tak robić swojego brata co sobie wyobrażasz to drugie dziecko rzeczywiście buduje w sobie przekonanie jestem mniej ważne mama te mniej mnie kochają i takim przekonaniem wędruje przez kawał życia to nie jest korzystne takie pole minowe troszkę prawda Aga dupy, ale ja bardzo się dowiedziałam bardzo panie dziękuję, bo przyznam szczerze, że i może nie wymienię których, ale kilka z tych błędów zdarzy oblicze niestety popełnić albo stety tak jak pani powiedziała na każdy z nas te błędy błędy popełnia teraz jestem zdecydowanie po tej rozmowie mądrzejsza mam nadzieję, że uda się, że jakby właśnie mówię tutaj osoby specjalnie, bo tak mam nadzieję, że teraz mniej uda się po zrozumieniu tej sytuacji zrozumieniu przyczyn zrozumieniu Poznaniu skutków, że uda mi się przez te sytuacje konfliktowe przejść spokojnie przede wszystkim tak jak pani powiedziała wydaje mi się, że to jest ten spokój i to wyciszenie to jest taki trochę klucz do tej do tej naszej rozmowy i dziękujemy pani bardzo za za udzielenie nam wskazówek znaliśmy lepszej myśli tak jesteśmy zdecydowanie lepszej myśli i też myślę, że ja chyba trochę też będę znaczna jego brata teraz patrzeć w bardzo wspomnienie otworzyło teraz głowie ja nadal żałuje, że jestem jedyna raka prostaty dziękuję pięknie mamy nadzieję, że pomogliśmy razem z panią przede wszystkim pani rodzicom rodzeństwa dziękujemy serdeczni mam poczucie wspólnie bardzo serdecznie dziękuję pozdrawiam wszystkich do usłyszenia za 2 tygodnie kolejny spotka się być rodzicem to był spotka wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA