REKLAMA

XXX Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu. "Pieśń to najbardziej ludzka forma muzyki"

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-10 11:40
Audycja:
Czas trwania:
10:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj przeniesiemy się na chwilę do Jarosławia pięknego galicyjskiego miasta na południowym Wschodzie Polski, którego jeśli ktoś jeszcze nie odwiedził to zaległość musi nadrobić będzie ku temu okazja już niebawem, ponieważ 20sierpnia rozpocznie się w Jarosławiu właśnie trzydziesta jubileuszowa edycja festiwalu pieśni naszych korzeni festiwalu wyjątkowego pod wieloma względami jedna z organizatorek pieśni naszych Rozwiń » korzeni Katarzyna spór Jaś jest dziś gościnią kultury osobistej witam serdecznie dzień nowy na początku audycji wysłuchaliśmy utworu wstając o świcie zarejestrowanego podczas koncertu dzwony niebios węgierskie pieśni religijne z Mołdawii w Jarosławiu na festiwalu pieśni naszych korzeni w roku 2007 to taki przedsmak do kolejnej zapewne niezwykłej edycji, bo każda taka jest ustawa na początku pieśń naszych korzeni naszych, czyli czy ich naszych, czyli chyba wszystkich, którzy przyjeżdżają na festiwal, którzy go od wielu lat współtworzą co roku przyjeżdżają zarówno Stali bywalcy jak i zachęcenie ich przykładem nowi uczestnicy, którzy czasami na kolejne długie lata zostają w jak myślicie jako organizatorzy festiwalu muzyce dawnej, w jakich kontekstach ją odczytuje się przede wszystkim czemu w tytule wydarzenia jest właśnie pieśni, a nie np. muzyk powiem od siebie, bo chyba nie mamy tutaj takich wytycznych jak rozumieć nasz tytuł uczy jak rozumieć pojęcia którymi posługujemy każdy może odnaleźć listę wewnątrz sobie to jak to czuje rozumie i dla mnie pieśni jest być może najbardziej ludzką formę muzyki tą, która wypływa z samego wnętrza i też to, że pieśni kojarzy nam się ze słowem z takim czynnikiem, który dla festiwalu w Jarosławiu od jego początków jest bardzo ważne w Dariusz Czaja kilka lat temu w poświęconym festiwalowi numerze kontekstów pisał tak wiodącą ideą festiwalu była od samego początku jest nadal próba uczynienia dawnych tradycji muzycznych żywą częścią naszego współczesnego doświadczenia czy w tym roku taką próbą jest chociażby zaproszenie do udziału w festiwalu wybitnego pianisty i aranżera Marcina Maseckiego myślę, że ta próba towarzyszy absolutnie każdemu festiwalowym wydarzeniu koncert Marcina Maseckiego to dialog z tradycją spotkanie tego co nowe tego co wyrastające z naszego przeżywania improwizacji współczesnej z dziełem kanonicznym dla muzyki dawnej, jakim są wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bach w tak ten koncert w sobotę 20sierpnia o dwudziestej w kościele ojców franciszkanów Marcin Masecki będzie grał na fortepianie historycznym tak to kolejny sposób na ożywienie tego co jest dawne zabytkowego instrumentu, który tutaj nie jest tylko muzealnym obiektem jak wiele rzeczy, których dotykamy na festiwalu jest czymś co ożywa tę muzykę dawną muzykę sprzed wieków staje się na nowo żywa aktualne przeżywana wykonywana przez handel współczesnych w tym roku nie pierwsze już na festiwalu spotkanie z no z wyjątkową muzyczną osobowością, czyli Marcelem PSM honorowym obywatelem Jarosławia przyjacielem festiwalu już od wielu wielu lat co w tym roku zaprezentuje ten wielki chyba mogę powiedzieć badać również muzyki dawnej zarówno badań krzyki praktyk w tym roku Marcel Peres przywiezie do Jarosławia program, który będzie przygotowany przez uczestników warsztatów więc, tym bardziej zakorzeniony w festiwalu i połączone z doświadczeniem każdego, kto przyjeżdża może w tych warsztatach wziąć udział to bardzo szczególne jak podkreśla sam Perez moment czy tradycja kultury europejskiej, jaką była szkoła Notre-Dame to wczesną polifonię dwunasty trzynasty wiek, więc naprawdę dość odległy z naszego punktu widzenia, ale to moment, kiedy w kulturze europejskiej pojawia się możliwość zanotowania długości dźwięków to niemalże rewolucyjna zmiana może odtąd przekazać jak długi jest dźwięk, który chcemy zapisać tę, umożliwiając rozwój wielu głosowo z chwili tego, żeby wiele osób mogło śpiewać razem i w tym się zgadzać w tę muzykę średniowiecza muzyka renesansu baroku w tym roku także Chopin i to jest wyjątkowe wydarzenie muzyka fortepianowa czy muzykę trochę późniejsze niż zwykle spodziewalibyśmy się na festiwalu muzyki dawnej to jednak nowości, którą wniósł nasz obecny dyrektor artystyczny Marius Peterson to od jego czasów zaczęły się recitale fortepianowe na festiwalu ten koncert to dość specyficzny dialog właśnie muzyki Chopina też wykonywane na fortepianie historycznym przez Krzysztofa książka ze źródłami którymi sam Chopin jak podkreślał inspirował się z muzyki tradycyjnej, ponieważ pianiście będzie towarzyszyć zespół Janusz Prusinowski Kompania zespół muzyki tradycyjnej odtwarzający tradycje wiejskiego muzykowania przyśpiewek tańców właśnie z tej muzyki wyrastają choćby mazurki Chopina w festiwalowi towarzyszy tak myślę wierna publiczność, która przyjeżdża od lat trochę pani odpowiedziała na samym początku, czyli poczucie, że wiele z tych osób traktuje festiwal nie tylko jako no właśnie muzyczne spotkania także taki trochę turnus medytacyjny rekolekcje to trzeba już pytać uczestników na pewno za każdym razem jest to przy ulicy trochę innego rodzaju, ale taki, który zostaje w pamięci jeśli dziś wraca to znaczy, że to przyniosło jakiś dobry skutek jakiejś zachwyt jakąś, z czym inspirację dla tego co się później dzieje przez cały rok co się nic w swojej środowiska swoją pracę no właśnie ważny kontekst uczestniczenia w festiwalu, bo to nie tylko bierne słuchanie, ale także tworzenie wspólne spotkania i wspomniane też już przez panią warsztaty wspólne spotkania odbywają się w Jarosławiu z lekką przesadą Allen tylko lekką mogłabym powiedzieć przez całą dobę w ciągu dnia są warsztaty w ciągu dnia jest możliwość wspólnego śpiewania chorału podczas jutrzni niż pomóc są seminaria spotkania z wykonawcami dyskusję wieczorem jest koncert, a po koncercie czasami aż do rana klub festiwalowy, gdzie przy muzyce tradycyjnej można tańczyć można śpiewać można rozmawiać o tym co się przeżyło wciągu dnia można spotkać też wykonawców koncertów, którzy czasami zostają na dużo dłużej niż tylko niektóre swojego występu to też bardzo ciekawe spotkania między wykonawcami nawzajem wykonawców z publicznością właśnie takiej nieformalnej atmosferze jak ważne jest to wydarzenie dla mieszkańców Jarosławia czy mają poczucie, że ta pieśń naszych korzeni jakoś określa jako wspólnoty samo wydarzenie wiem, że śpiewacy ze stowarzyszenia muzyka dawna w Jarosławiu występują również podczas muzycznych spotkań także w tym roku na pewno festiwal jest zakorzeniony w miejscu, w którym się odbywa choćby poprzez organizatorów poprzez wolontariuszy poprzez ludzi, którzy stoją za tą praktyczną stroną festiwalu, ale też właśnie za stroną badania muzyki tradycyjnej i wykonywania muzyki tradycyjnej właśnie z tego regionu trochę festiwal był inspiracją do podjęcia kolejnych działań przez kolejne roczniki młodych ludzi, którzy wyjeżdżali na badania terenowe i zbierali tę muzykę po wsiach bardzo ciekawe przykłady wariantów melodycznych w to też myślę warto o tym powiedzieć, że ceny wszystkich wydarzeń spotkań festiwalowych są świątynie Jarosławia również miejsce szczególne historycznie i architektonicznie warte zobaczenia jeśli jeszcze wypełni muzyka naszych korzeni pieśni naszych korzeni to myślę, że tę metafizyczną magiczne przeżycia są gwarantowane te pół żartem mówimy, że Jarosław to centrum świata tam spotykają się z północy na południe ze Wschodu na zachód jeśli ktoś chce poczuć tak być może i między ziemią, a tym co ponad ich finansowo właśnie zejdźmy trochę na ziemię na koniec jeszcze ich jak jak finansowo sobie radzi festiwal podobno trudny czas już za wami, bo po 2 latach przerwy ministerstwo kultury znowu was wsparło na szczęście w tym roku tak dostaliśmy dotację, aczkolwiek myślę, że to jest w ogóle nie łatwy czas dla kultury z różnych powodów te 2 lata pandemiczne były szczególnie tutaj wymagające dodatkowych zabiegów w tym apelu do naszych przyjaciół naszej publiczności, żeby wsparli festiwal przy pomocy zrzutki taka próba festiwalu społecznego właśnie przy braku dotacji, który nas dotyka w ciągu ostatnich 2 lat była koniecznością tylko dzięki temu mogliśmy jako organizacja przetrwać w i przetrwa liście i trwajcie dalej festiwal pieśni naszych korzeni jego trzydziesta jubileuszowa edycja Jarosławie oczywiście od dwudziestego do 28sierpnia jedna z organizatorek pieśni naszych korzeni Katarzyna spółka była gościnią kultury osobistej w TOK FM bardzo dziękuję dziękuję dziękuję panowie Markowi Katarzynie Murawskiej za pomocą przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA