REKLAMA

Zapowiedzi BMW, mikroreaktor Rolls Royce'a oraz Chevrolet Blazer

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-08-10 19:40
Czas trwania:
13:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór codzienny magazynie motoryzacyjnym witają Jacek Balkan Sławek Paruszewski dobry wieczór środowa przyszłościowa audycja Bawół nam tutaj się ostatnio objawiło z nowościami zapowiedziami a jakiej okazji podsumowanie pierwszej połowy roku prezes grupy Oliver chipsy sporo rzeczy zapowiedział tak Elon Musk też mówiliśmy w zeszłym tygodniu sporo rzeczy zapowiedział poczekamy zobaczymy tylko wiele lat musimy czekać, żeby to zweryfikować wszystko, ale dobrze okej Rozwiń » cóż cóż cóż wiemy, a przynajmniej co wie prezes grupy BMW BMW 7 no to jest elektryczność siódemka już w końcu tego roku będzie no oglądając tę siódemkę w wersji hybrydowej ładowanych z Miastka to wnętrze Max elektryka, więc podejrzewam, że dziś 700 wnętrze będzie jak w siódemce, więc my już go nauczyliśmy chyba burz z 4 waży samochody mieliśmy do przyszłego roku poczekamy na elektryczny kolejny samochód BMW piątka to już jest duży sedan konkurent mercedesa QE Tesli model IS jak powiedział prezes w ciągu najbliższych lat 34 właściwie wyprodukują 2 000 000 aut elektrycznych już w tej chwili tych samochodów jest łącznie z konceptami po 15 opracowanych i oprócz tego jest jeszcze samochód i 5 i drodze, czyli to jest samochód napędzany wodorem, ale z wykorzystaniem ogniw paliwowych, czyli jednak nie ta technologia, która kiedyś BMW próbowała stosować spalanie w celu interaktywne, czyli jednak będą ogniwa paliwowe dobrze co jeszcze wiemy wiemy jeszcze, że będzie nowa generacja aut nazwana no i klasy 2025 roku produkowano na Węgrzech w Debreczynie kompaktowy sedan oraz sportowy cross o UWr no jednak debiut premierę dopiero za 3 lata, więc na razie to może o tym już niema co spekulować no będą też samochody, w których będą ich silniki elektryczne spalinowe chociażby siódemka i siódemka no oczywiście napędy wodorowe też nie pójdą do lamusa natomiast i też nie idzie do lamusa wg prezesa ten wodór spalany w cylindrach, ale na razie no jeszcze decyzja została podjęta na na czymś skoncentrują chyba nikt generalnie niewieście są z tym wodorem samochodów osobowych, bo to wszystko się niestety ślimaczy nawet Hyundai Toyota tych samochodów przy oszałamiających ilościach nie produkują, chociaż w Polsce kilkadziesiąt sztuk w tym roku zarejestrowano no dobra ją jako ciekawostka mamy te nasze środowe programy teoretycznie o przyszłości motoryzacji mieć, ale będzie trochę o przeszłości, dlatego że pojawił się bardzo tak bardzo ciekawe wywiad gościem, który kiedyś pracował firmy Bosch i odpowiadał za projekt elektronicznego sprzęgła i tras tytułem odprowadzenia kiedyś w Europie i to na podstawie tego było wszystko wyliczanej i samochody były homologowane był taki cykl homologacyjne, które nazywał się NBA DC, która była totalnie nie jak to jest możliwe, że działam czasem wrażenie, że ci, którzy rządzą nami rządzą Unią europejską nigdy nie widzieli samochodu albo nigdy ni mniej jechali tylko wyłącznie byli wożeni albo noszeni w lektyce ten system pomiarów sprzed 1015 lat musi nijak miał do rzeczywistości, czyli generalnie normą to normą to może za grubo powiedziane raczej normą było to, że samochody paliły 203040% więcej niż oficjalnie było prawie jak Mark trochę zbliży Marka zbliżałem mówią WHT, a pamiętasz nowo natomiast cała reszta była rozjechana od Sasa do lasa i zdarzały się nawet też takie samochody, które w danych fabrycznych miały 5 litrowa żeśmy normalnie jeździli było 10l albo więcej to naprawdę był skandal, z którego nie wyciągnięto tak do końca wniosków, dlatego że kolejna, którą żeśmy tyle czekali tak, aby to był taki wielki problem norma system norm emisji spalania czy znaczy metodologia standard badania tego zużycia paliwa nazywa się WLTP nie ona się trochę lepiej odnosi do samochodów którymi jeździmy nie ona faktycznie trochę lepiej obrazuje to ile samochody palą bardziej na zasadzie może inaczej łatwiej porównać niekoniecznie trzeba przywiązywać do tych wartości, które tam są, chociaż często są tak ±1020% zbieżna Anna, ale przynajmniej już niema takich gigantycznych otrębów co pociągnęło za sobą obydwie metodologii rozwój technologii, która niekoniecznie sprzyjała temu, żeby samochód mało palił tak naprawdę tylko, żeby dobrze wyszedł na tych testach stąd m.in. trzycylindrowe silniki turbo, która w pewnych warunkach są bardzo oszczędna dwucylindrowy no cóż prywatnie wspominał w pewnych warunkach są bardzo oszczędna, ale tylko właśnie wtedy, gdy mamy ultra delikatna nogę ultra delikatnie jeździmy tylko określonych warunkach jeździmy, ale świetnie wypadał na testach, a jednocześnie były łączone z pięciobiegową skrzynią co było skandalem jak udało się szóstkę to zużycie paliwa było dużo mniejsze, ale nie było takiej potrzeby, dlatego że wystarczyło, że jakby wystarczyło to do tego, żeby przejść tam Super śpiewająco właśnie ten test NEDC czy potem test Volta BOŚ sprzęgło firma Bosch już w 2000 tam dziesiątym trzynastym roku miała opracowany system elektronicznego sprzęgła było to rozwiązanie, które po pierwsze, polegało na tym, że za każdym razem, kiedy samochód, kiedy puszczamy gazu samochód przechodzi w tryb żeglowania dzięki temu nie pracuje silnik osiągnie włącza ale jakby nie jest podawane do niego paliwo tylko biegły pracuje na pracuje na luzie i ten system opracowany przez 100 elektronicznie sterowane sprzęgło, bo tam dopłat, bo to było rozwiązanie skrzyni manualnej on wg danych pochodzących z firmy Bosch mógł ograniczyć zużycie paliwa nawet 10% natomiast ten system, jakby nie znalazł on był testowany w różnych samochodach głównie w tych dniach citroenie C4 audi A3 to z silnikiem benzynowym był nawet testowany w dużych SUV-ach i właśnie do 10% wynosiła oszczędność oszczędność paliwa, zwłaszcza za miastem to kosztowałoby około 1000EUR za dołożenie tego sprzęgła i koszty byłyby zwrócone najpóźniej po 100 000km, a też bardzo często mogłoby być zwrócone dużo szybciej i okazało się, że przy metodologii NEDC korzyści płynące z tego systemu się nie pojawiają, że one były w kieszeniach wszyscy wiedzieli, że to jest dobre rozwiązanie, ale metodologii sprawiła, że ktoś, że nie ma sensu, dlatego że wszyscy wierzą w to co dołożą, ale tak naprawdę samochód będzie palił mniej, ale nie będzie palił mniej na teście z tego powodu z tego zrezygnowano wyobraź sobie, że parę lat temu podobne rozwiązanie, chociaż nie tak dobrze zoptymalizowane, bo umożliwiająca tylko 3%ową oszczędność paliwa pojawiło się w autach Marek pamiętasz mamy my to rozwiązanie znamy, ale no, bo pojawiło nie za sprawą Boscha samochód ze skrzynią manualną, którą jak puszczasz gaz przechodzi tryb żeglowania Ano koreańskie takie z Hyundai Kia dokładnie oni sobie słuchaj sami zrobili palenie od dawna, ale mają tam około 3% oszczędności w dobrej to, ale w Rio w CIT w hyundaiu chyba 20 małymi jak tak tak i to jak się do tego przyzwyczaił już to fajnie działa no no dobrze to ja w takim razie skoro skoro dzisiaj próbujemy z tą przyszłością się zmagać nowe nowe rozwiązania technologiczne przynajmniej zapowiedzi tych nowych rozwiązań przedstawiamy to też chyba warto wspomnieć o tym, że w stanach Zjednoczonych, które jeszcze 5 lat temu nie przypuszczał, że oprócz Tesli ktoś będzie się tak bardzo napina na produkcję samochodów elektrycznych Nolla okazuje się, że jednak znak czasu trzeba trzeba robić i dobrze, że to robił, jeżeli to za 10 lat spotkamy będziemy jeszcze rozmawiać to mam nadzieję już tych zastrzeżeń do elektryfikacji do praktyczności tego będzie dużo mniej Chevrolet Blair okazuje się ja nawet taką samochodów nie widziałem w Europie albo, że gdzieś w Europie widziałem nie widział, że to jest broń z komisją to może jakiś dalekiego Wschodu to się crossover produkowany przez Chevroleta od lat 4 ma 9 biegowy automat to też ciekawostka długi to samochód wersja chińska ma 5m długości o to może nic dziwnego, że przypomina mi coś dalekiego Wschodu wersja na stany Zjednoczone 485, czyli wciąż wciąż duże auto no i ten samochód już można kupić tak jak wspomniał napęd na przód albo na obie osie można skupić dla 4 był po drodze po drodze lifting no tak, ale czas nie stoi w miejscu i pojawił się Chevrolet Blaze, a zawsze precyzyjnie mówiąc pojawi się znaczy dużo o nim wiemy natomiast szczególnie Chevrolet Brejza wersji elektrycznej w przyszłym roku to ma być crossover klasy klasy wyższej tak patrzę jeszcze rozstaw osi 3m 10cm no to niewiarygodnie dużo też napęd albo na wschód albo tę albo na obie osie co ciekawe może w zależności od kraju, bo czegoś takiego się czegoś takiego nie było zasięg maksymalny teoretycznie około 500km najmocniejsza wersja 564 konie przyspieszenie poniżej 4 sekund tak patrzę w tej na tej angielskiej stronie też jest napęd przód tył i obie osie, więc to bardzo bardzo ciekawe rozwiązanie, że taki wybór będą mieli klienci szybkość ładowania nie byle jaka bo do 190kW to takich samochodów będziemy ja postaram się coraz częściej o tym mówić ile samochód przyjmuje mocy ani ile ile da jakąś stację sobie zajdziemy tak jak i analizy, jakie problem 22kW ucieszyła przyjmował 11 pamiętasz jakieś mini AK ładowali ćmy albo może nie pamiętasz wymarło przyjmował przyjmował kilka kilowatów prawda wyparły no właśnie w związku jeszcze na koniec dobrze powiem, że ten klej 0 to w środku wygląda bardzo imponująco nowocześnie ma kosztować w stanach Zjednoczonych 45 000USD to na koniec jeszcze 1 ciekawostkę która, bo w tym w tych trudnych czasach jeśli chodzi o energetyka, bo mamy kryzys energetyczny klimatyczne jednocześnie wojna i pandemia powiedzmy, że będzie taka odrobina optymizmu w 2019 roku Departament obrony USA ogłosił konkurs na opracowanie mikro reaktora jądrowego maksymalne wymiary to 6m długości tak, żebyśmy to zmieściło do kontenera, żeby to było mobilna moc od 15 megawatogodzin, czyli dużo złożone uran na i co i kilka firm się oczywiście zgłoszeni już zgłosiło firmą, która co prawda motoryzacja nie ma wspólnego, ale z silnikami lotniczymi, bo ten dział motoryzacyjny firmy Rosa został sprzedany w BMW natomiast oprócz tego rozwoju produkuje silniki lotnicze i turbinę i jakby ten rozwój pewnie tutaj też się zajmie turbinę generatora, ale każe tym Rosja jest tutaj też zaangażowane w ten w ten projekt wysokotemperaturowe chłodzone gazem reaktor 72 godziny powinny wystarczyć na działanie na podłączenie systemu dezaktywacji, która obejmuje chłodzenie odłączenia sieci trwa około tygodnia w 2029 roku pierwszy taki mikro reaktor jądrowy ma być gotowy do pracy, a w 2020 czwartym roku zaczął się testy Narodowym w Narodowym laboratorium w stanie Idaho będzie to już aresztowane już wyobrażam te protesty rea spokojnie słuchaj, a rak będzie używane w pierwszej kolejności przez kogo oczywiście przez wojska no to od wojska często się zaczyna albo od od kosmosu tak Ast no dobrze fajnie to w takim razie jednak sporo przyszłości dzisiaj mieliśmy zdaje się coraz łatwiej o przeszłości to znak dobra kłaniamy się pięknie zapraszamy zapraszamy na euro kolejka samochodów testowych do omówienia nudy nie będzie na pewno gwarantujemy Sławek Paruszewski Jacek Balkan dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA