REKLAMA

Wielka Loża... Dziaderska

OFF Czarek
Data emisji:
2022-08-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 01:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj czwartek, a więc wielka loża, a w niej przedstawiciele działu oceny tak chyba mogę powiedzieć pan prof. Jan Hartman filozof zakład filozofii bioetyki wydział nauk o zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego collegium medicum dzień dobry Panie Senatorze wszystkim i pan prof. Piotr Dyczek wydział archeologii Uniwersytetu Warszawskiego ośrodek badań nad antykiem Europy południowo Rozwiń » wschodniej dzień dobry panie profesorze dzień dobry panu panom państwo, ale się nie czuję Andersem miały, bo naprawdę to właśnie to po tym, poznać adwersarze nie czuje będzie właśnie będziemy przeprowadzać testy potem mam taki test są testy na covid są testy na żaden SA dużo się mówi o różnych osobach, które wypowiadają się w stylu, który nie jest popularne wśród pewnej części społeczeństwa to bardzo zagadkowo zawrzało innymi słowy są pewne poglądy niektórzy nazywają to te poglądy to są poglądy dinozaurów to są poglądy dziadersów to są poglądy Dziady oceną to są poglądy, które należą do słusznie minionej epoki to są poglądy XX-wiecznej albo średniowieczne i dzisiaj nie przystoi mieć takich poglądów te poglądy, lecz często opinie dotyczą nie miejsca kobiet w społeczeństwie albo wartościowania kobiet nie wiem uroda np. dla niektórych jest tym pierwszym kryterium my pojawiają się też opinie dotyczące np. zmian w amerykańskiej Akademi sztuki wiedzy filmowej no i tutaj myślę o znanym aktorzy panu Bogusławie Lindzie, który wypowiadał się i nowej od czasu do czasu ktoś coś powie i były w odzywa się głosy co to jest docent dziaders tak nie wolno to te poglądy już minęły skan celowo, acz wyrzuci zamknąć myślę sobie coś co w takim razie robić takimi poglądami, które nazywamy dział ocenę z poglądami, które nazywamy poglądami dinozaurów, czyli z poglądami, które nie odpowiadają jakieś części społeczeństwa co robić z takimi osobami pan prof. Jan Hartman Hell no dawniej o ludziach, którzy mówili rzeczy nieaktualne, których już nie wypada mówić, a być może wypadało kilka dekad wcześniej mówiło się, że mają staroświeckie poglądy, ale jakoś bardzo dużo ludzi o niskim kapitale kulturowym doszło do głosu w przestrzeni publicznej możliwe są akceptowane czasem bardzo niekulturalne i piętnujące dyskryminujące zwroty do tych zwrotów należy słowo dziaders, które w oczywisty sposób odwołuje się do stereotypu starszego człowieka, który nie nadąża za trendami jest to zwrot oczywisty sposób i czystą ski to tak jak powiedzieć kim ty Żydzie doki kimś, kto nie jest Żydem, ale spełnia warunki jakiegoś stereotypu, że dane jako osoby skąpy to bardzo śmieszy i dziwi, że ludzie, którzy udają wrażliwość na dyskryminujący język tak bezrefleksyjnie używają skrajnie dyskryminacyjnego epitetu, jakim jest dziaders naprawdę dokładnie na tym poziomie jak życie i spotykam nawet tłumaczenie ze strony tych pseudo poprawnością snów, że przecież to się to się odnosi do stanu mentalnego nie do wieku no właśnie tych dziś mówi do niej Żyda po to, żeby go napiętnować stereotypowym określeniem odwołującym się do przesądów do fałszywego stereotypów nic w tym wypadku lotniczego, ale jeżeli już wie też zgodzie, jeżeli wajchę, choć Szkoci trwałby nowość jest troszkę bardziej żartobliwe niższe powiedzenie do kogo należy, że życie, bo ty Żydzie wydaje się, że to jest szerszy tak czy, żeby Szkota do Szkota można przypisać stereotypowe skąpstwo należy chodzi o Żydach to mamy, więc chyba, że skojarzeń i teraz, wprowadzając Żyda, bo dziaders trochę swobody jednak na nie nikt nikogo nie mówi o szkodzie to po pierwsze, więc jeśliby tak powiedział to by to było trochę zabawne, ale oczywiście na dłuższą metę również nie do zaakceptowania natomiast Szkotów nikt nie palił w krematorium nie gazowa w komorach gazowych, więc to, chociaż są również niestosowne dyskryminujące to nieporównanie mniej niebezpieczna niż uprawianie antysemityzmu w postaci używania słowa Żyd jako inwektywy oczywiście nikogo nikim nie można mówić, że jesteś dziadersem, zwłaszcza dziad wychodźstwa, jeżeli nie jest dziadem, bo wtedy wiadomo, że to jest jednoznaczne odwołanie się do piętnowania stereotyp stereotypowym negatywnym wizerunkiem jakieś grupy społeczne poza dyskusją natomiast co jest ciekawe to, że takie rzeczy robią mu ludzie, którzy lubią o sobie myślisz, że są strażnikami równości i kultury wypowiedzi w przestrzeni publicznej to jest bardzo ciekawe, bo ta agresja no i agresja debaty publicznej często jest głęboko ukrywana ludzie, którzy tę agresję odczuwają mają z nią problem często za pomocą różnych takich konwencjonalnych zwrotów albo za pomocą takich właśnie gra odgrywania roli takich osób, które SOS swoją na straży poprawności kultury języka etykiety te same osoby mają ogromny problem z kontrolowaniem agresji i prędzej czy później to agresja przejawiają i marcu często szukać to słowo dziadek kompromituje i dezawuuje problem z agresją nienawiścią osób, które najgłośniej krzyczą, że są przeciwnikami wszelkiej dyskryminacji to ja rozumiem słowa dziaders oczywiście jest to takie słowo, które może się kojarzyć właśnie z wiekiem, bo jest ktoś, kto rozumie przynależy do innej się kojarzy działa tak już niemożna, ale można też, ale można też powiedzieć, że być może jest to skrót myślowy albo nazwa kategorii osób, których poglądy były poglądami dominującymi jakiś czas temu, że dzisiaj uproszczeń będą generał świat wygląda inaczej świat inne wartości są ważne tak rola i miejsce kobiet w społeczeństwie inne równość jest bardziej równa, jeżeli tak można powiedzieć no i teraz nas jest grupa osób, które tę kategorię osób nazwanie dziadem sami oczywiście można się obrazić może powiedzieć no dobrze stać nas kategorii być może nie jest zagrożona tak nie właśnie tak jak żyje, gdzie jest niedokładność analogii proszę mi powiedzieć przecież to jest odwołanie się do stereotypu osoby starszej jako nie nadążają za przemianami państw za progresją postępem idei postępu MO kulturowym, jaka jest i niedokładność analogii, bo ja widzę żadnej żadnego braku precyzji w tej analogii panie profesorze, trzymając tego Żyda w zanadrzu właściwie okaże się, że będziemy znać o antysemityzmie, a ja musiał rozmawiać o tym co robić poglądami, które są sala, którzy udają, że nie są ich czysta mi też zwykle udają, że nie są antysemitami pozwalają sobie o sobie tak myśleć jak ktoś mówi o innym czeku dziaders wyraża pogardę wobec starych ludzi, o których sądzi, że mają zacofane poglądy generalnie, bo tak mają, że ma tak ta grupa ktoś mówił do kogoś do kolegi ty Żydzie to znaczy obraża, że Żydzi statystycznie jednak trochę bardziej są składni do tego, żeby innych oszukiwać okazywać hit troszczą wobec innych ludzi, a więc 1 drugi ma jakiś fałszywy stereotyp i to taki związany z wręcz biologią w tym wypadku wiekiem w tym wypadku z genami ludzkimi i jest skłonny rozgrzeszać się tego wyobrażać sobie, że on jednak te dyskryminacyjne wykluczającej uprzedzony postawy nie przyjmuje najgorszy to właśnie to nie to, że ktoś używa dyskryminacyjnych obraźliwych zwrotów tylko, że to usprawiedliwia i do tego stopnia inteligent naprawdę słyszałem wiele razy no przecież chyba sprawy przecież nie jest żadnym dziadem dziaders to stan umysłu no właśnie o to chodzi odwołujemy się w określeniu czyjegoś część poglądów czy postawy do negatywnego stereotypu jakieś grupy społecznej, która nie określa się sam brak wyboru tylko jest ją przez własną to ja grupą społeczną są dalsze plan jak słowo dziaders oznacza ona jest obraźliwym zwrotem oznaczającym ludzi, którzy wyrażają opinię bądź posługują się językiem bądź poruszają tematy, które z punktu widzenia młodych ludzi robiących kariery bardzo dbających o to, żeby być poprawnymi oportunista, żeby w swoim środowisku się nie wychylać nie wypowiadać kontrowersyjnych opinii, którzy wprowadzają ryzyko do dyskursu, ponieważ mówią o rzeczach mówią rzeczy drażliwe niewygodne niebezpiecznej, wywołując w ten sposób panikę moralną lęk przed przed naruszeniem pewnego tabu ludzie, którzy się bardzo pilnują, żeby nie wykroczyć ani pół stopy poza granice tego co jest bezpieczne co jest uznane co sprzyja ich karierze co sprzyja ich pozycji stanowisku natychmiast reagują na paniczną paniczną republik, bo pan zwykły człowiek, który jest jakiś tam na dziś na etapie kariery, który musi dbać o to, żeby nie skompromitować pewnych tematów poruszać nie może i nadal mówił ja mówię karnych pan panie profesorze mówi o ryzykownych opiniach ale, ale nie zawsze opinie są ryzykowne czasami opinie są opiniami, które np. przynależą do świata patriarchatu do świata nierówności do świata w białych, którzy panują władze nad nie białymi, a tak to są doświadczenia, które już przepracowaliśmy jako społeczeństwa jako ludzkość no i teraz ktoś mówi, a ja uważam, że ludzie, którzy mają inny kolor skóry niż biały powinni być stać niżej to, że teraz mówimy o nie wiedział każdy jest ryzykowna opinia jak to jest rasistą, czego nazwać rośli z tą, a jak ktoś posłów wypowiada opinię, które nie należą do popisu jako retoryczne mamy dla zachodniej Zawisza nagrań seksi stanie dziaders np. tutaj zależy co ten człowiek mówi, jeżeli ten człowiek powiedzmy mówi o tym, że porusza drażliwe kwestie, które zwykły robiący karierę młody człowiek przestrzeni publicznej poruszyć nie może szkoda my na to drażliwe kwestie w 2 wyłudzania zło ze zwolnień lekarskich przez kobiety w ciągu 3 albo nadużyć w stosunku do mężczyzn w ramach akcji i mitu w to, więc jeżeli ktoś porusza takie tematy to trzeba się bardzo bardzo uważać, żeby go nie obrazić, bo może tej wypowiedzi być przypominać takie, które są dysk dyskryminując, jeżeli ktoś nazwie w panice taką osobę seksi z tą to znaczy kimś, kto nie respektuje równości kobiet mężczyzn to znaczy, że się po prostu przestraszył, ale jeżeli ktoś rzeczywiście w ramach poruszania wrażliwego tematu ujawnia jakich dyskryminacyjnych stosunek jakieś grupy np. do kobiet to jemu trzeba bardzo głośno publicznie powiedzieć, że jest seksistowski czy jest mi loginem równość praw kobiet mężczyzn jest poza dyskusją wypadł tak jak nie mówi się o niewolnictwie broni niewolnictwa, chociaż jeszcze 200 lat temu nikt nie próbował go podważać, ale dzisiaj nie wolno bronić niewolnictwo i ktoś broni niewolnictwa to jest potępiony jak ktoś mówi o wyższości rasy 1 nad drugą i nierówno i postuluje nierówność traktowania ludzi o różnym kolorze z góry to jest wykluczone trzeba piętnować natomiast jak ktoś np. mówi o tym, że zwalczanie rasizmu nie zawsze jest prowadzone naj mądrzejszych metodami, bo np. akcje afirmatywne czy uprzywilejowywania osób innym niż biały kolor skóry jest protekcjonalne i złe wobec tych osób lepka mówi, że jest głupotą przyznawania Oscarów aktorom ze względu na to, że nie są mają nie miały kolor skóry to nazywanie takich osób rasistami i ciuszek listami czy adresami zwykłym naciąganiem zwykłemu z wykup obrazu także powrócimy do naszej rozmowy, albowiem informacje są tuż za rogiem pan prof. Jan Hartman pan prof. Piotr Dyczek informacje o dziesiątej 20 po wielka loża, a w niej uciśnionych przez młodych robiących karierę oraz przez kobiety w ciąży wyłudzających zwolnienia to krzywdzony pan prof. Jan Hartman w oraz pan Piotr Dyczek, który jeszcze się nieswojo, ale za chwileczkę głos słuchaczki pani Marii dziadek to ktoś, kto rozumie tylko stan rzeczy z czasów, kiedy je akceptował, kto nie rozumieją zachodzących w społeczeństwie zmian wyśmiewa je najczęściej dotyczy to kobiet i mniejszości to pisze pani Maria nasza słuchaczka pani profesorze co pan się spotkał z takim oprócz tego, że pan dzisiaj nazwą dziadersem spotka się pan z dziadem bez terminem dziaders albo czy czyn ten termin dla pana jest i i co robić z poglądami, które są niepopularne, bo tak jak przy pani Maria to są osoby, które np. wyśmiewają kobiety mniejszości raczej raczej akceptują stan rzeczy, który był w społeczeństwie lat temu kilka dziesiąt przykład oczywiście na sam termin jest mi, że nie tyle bliskich w każdym razie znany minister, że powiedziawszy, kiedy po raz pierwszy usłyszałam co się działo jeszcze przed strajkiem kobiet, bo potem się pojawią strajku kobiet no potraktowała go jako jeszcze jedno Novum językowe między młodzieżą czy w ogóle tego typu określenia wpłynie zaczęły się nad tym zastanawiać to tak naprawdę znaczy rzecz jasna skojarzyło mi się tą osobą starszą konserwatywnych poglądach, którą moja przynajmniej pokolenie nazwał wapnem i rzadko się sypało i w ten sposób, że mieli podejście do tego później był problem, że też jak gdyby rodzaj walki między pokoleniowej tłumaczone różne socjologiczne psychologiczne sposób tu jednak wydaje się, że projekt troszkę bardziej poważna, bo najwyraźniej mamy jakąś grupę społeczną czy wydzieliła się jakaś grupa społeczna, którą wreszcie zdefiniowano, a i to nie jest tak, że to dotyczy tylko 1 typu poglądów stosunku do kobiet, bo właśnie jak wspomniałem wtedy dopiero ma świadomości dotarł do tamten teren, jeżeli chodzi o osoby rodzaju męskiego w dodatku re wyrażają poglądy, z którymi te panie strajkujący się zgadzały tu jednak coś się społeczeństwie dokonała, ale dla mnie jest to odprysk tego co ja nazywam Signum temporis naszych czasów z 1 strony hipokryzja naszego społeczeństwa to nie tylko naszego i udawanie kogoś innego stosowanie różnych miar wartości zależnie od tego czy coś nam jest bliskie czy nie tłumaczenie swojego własnego postępowania w ten sposób drugie jest chyba często chęć zaistnienia w związku z tym, żeby zaistnieć używa się bardzo mocno nacechowanych określeń, które wręcz nasuwają się czasem strony demagogii czy to są, gdyby 2 elementy 1 jest grupa społeczna wydzielona tak czy siak druga to realizacja tych postulatów wspomniał pan profesor tutaj o tym, że mamy równouprawnienie no, więc skoro taka grupa się pojawiła mamy mieć równouprawnienie co jest całkowicie oczywiste poza dyskusją w zasadzie aksjomat NATO wtedy być na tę sprawę zróżnicować można ją potraktować taki sposób jeśli dobrze zrozumiałem pana profesora, że ten termin w wersji można rozpisać, gdyby na terminy szczegółowo określające stosunek do takiej krzaki czy owak jej i problematyki problemu staram się społeczeństwa spotyka przeciwko buntuje, ale wydaje się, że tak chyba nie jest, że to rzeczywiście jest coś całkowicie wydzielonego i na tym trzeba się zastanowić się raczej pani socjologowie właśnie filozofowania archeolog, ale już trochę półżartem tusza jeśli jest tak, że mamy termin w dziale RS chce w ramach uprawnienia powinny być termin żeńskich wiaderka albo najbardziej pojawiają się takie 2 terminy na drugiej stronie mamy tych, którzy nas tak określają mnie nie innego jak archeologowie do głowy nie przychodzi jak użyć innego terminu, w którym stworzył nazwałby i nazwałbym tej osoby Juve sami odbywane młodzież in przyczyn tu nie podzielam poglądu pana profesora, że to dotyczy osób starszych nie będziemy określać oczywiście limitu wieku to po pierwsze, jak wszyscy doskonale, że można być młody metrykalnie Starem duchowej odwrotnie ja natomiast w mojej praktyce tego także dydaktycznej także teraz jestem na wykopaliskach czasem toczymy różne dyskusję widzę całkiem inną sytuację, że także wśród osób, które uznajemy za młodsze osoby młode startem witaminowe Marysi i są także poglądy, które mnie nigdy starszą osobę no dziwią, chociaż czasem dla niektórych sytuacji, które spotyka w życiu trudno mi się przyzwyczają staram się zrozumieć zaakceptować jeśli natomiast mówimy o tym co z takimi ludźmi takimi poglądami robić to w zasadzie cały cały czas problem wolności ostatecznie kraj wartość jest dla nas fundamentalna podstawowa jest jednak wolność słowa jej ograniczenia mogą być tylko ograniczeniami prawnymi ja z wieloma poglądami, które słyszę, że nie zgadzam staram się dyskutować używać argumentu niestety czasem jest to rodzaj nazwijmy to wtedy sławie wiary to znaczy, że bez względu na argumenty racjonalne ze względu na logikę, która powinna wszystkich jako Homo sapiens zobowiązywać nagle spotykam się poglądami ścianą nie do przebicia, czyli też taki takie patrzenie na świat na ciemnych barwach i tworzenie się własnego wirtualnego Matriksa, w którym żyjemy chcę się czujemy dobrze faktem też jest to, że właśnie hipokryzja te zdarzenia społeczne pęknięcia społeczny powodują, że tego typu nacechowane właśnie określenia one bardzo są czy dotykają, gdyby są solą na rany, które społeczeństwo generalnie poobijany, że są sytuacją zewnętrzną wewnętrzną odczuwa i ja bym w ogóle tego pro pro procesu całego zainteresowania jeśli tak to mogę neologizm tutaj określić nie bagatelizował dlatego, że to jest kolejna rzecz, która pojawia się w naszym zamkniętym społeczeństwie, która rzeczywiście prowadzić może do dodatkowego dyskryminowania osób i to nie jest chyba tylko ojczyzn to Adam no spotykam ludzi, którzy mają po 20 niem 22223 lata jest tam 0203. rok studiów przynajmniej umie, w których poglądy są rzeczywiście oglądali ten sowy mi pani, która się też wam rację to znaczy wśród tej grupy dziadersów rzeczywiście dość dużo osób, które można nazwać konserwatywnymi, które rzeczywiście są związane jest to związane z wiekiem jest to związane z ich doświadczeniem jest to związane także z tym, że bardzo często w życiu zapominamy o tym, że kiedyś byliśmy dziećmi i bardzo często zapominamy o tym, że kiedy byliśmy młodzi z naturalnych powodów, żeby się buntować usiłowali zmienić jakiś porządek większą lub mniejszym stopniu te wszystkie procesy, które wtedy były jak procesami lecącymi paralelnie obok siebie zarówno w rodzinie jak i społeczeństwie, jaki w życiu politycznym proszę pamiętać, że przykłady takiego dziadostwa przecież Kotara docierają do nas przez środki masowego przekazu to nie jest tylko to, że w małej grupie możemy się rozmawiamy oglądamy telewizję różne programy słuchamy Radia różnych programów i te poglądy aż się stamtąd wylewają ona oczywiście miał osobiście często doprowadzają do złości zróżnicowania zastanawiam się na dobrze co z tego, że ja będę odpowiadał ma ona emocje siadały prawie się przyjrzeć stara się w miarę racjonalnie rozwiązać ja wiem, że to jest świadczy racjonalizm jest dzisiaj głosową obcy chętnie uciekamy do świata poza racjonalnego, ale kto jak kto na tacy ludzie jak pan profesor jak pan redaktor na jej za to dużo mówić biedne archeolodzy kopiący dołki w różnych krajach NATO jest nasz intelektualny obowiązek gdyż, tym bardziej ale, żeby z tym walczyć musimy panie z analizował sam sam problem i Jan wydaje mi się duży proszę zwrócić uwagę, że my nadajemy nazwy czemuś takiemu zjawisku obojętnie czy to zjawisko społeczne czy też jakiś przedmiot, który nowo powstała jakaś nowa technika to zaczynamy stosować tak my nadamy nazwy, czyli wykreuje ją w pewnym sensie NATO musi być uzyskana dobytek pewien ciężar tej sprawy, bo tak to będziemy określać różny inny sposób różnymi, ale różnymi słowami natomiast nie klub nie edukuje się termin ten termin jednak się 2, czyli to nie jest tylko także nie wiem środowiskach intelektualnych, dyskutując kawiarni różnych problemach nagle się to po pojawiło i nie ma, gdyby desygnatów społecznego niestety to ma też sygnał społeczny i tu jeszcze raz podkreślam wydaje się, że nie należy tego terminu oraz zbijać na czynniki pierwsze, ale raczej trzeba się zastanowić nad Sanem na samym procesie to powrócimy do procesu panie profesorze po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiąty 40 za kilka minut pan prof. Piotr Dyczek pan prof. Jan Hartman po informacjach wracamy to wcale tak, że wielka loża dziaders ska pan prof. Piotr Dyczek pan prof. Jan Hartman i głosy naszych słuchaczy pan Paweł pisze prof. Hartman zupełnie niepotrzebnie daje się ponieść emocjom i od razu kwalifikuje oponenta jako oportunista, żeby też zabolało, a co jak nie boli to ich też sam bardzo lubię oportunizmu współczesnych czasów uważam, że pokolenia współczesnych dwudziestolatków zupełnie niepotrzebnie domagają się ochrony przed ekspozycją na poglądy przeciwne, niemniej jednak zgadzam się słowa dziaders szczególnie LG stosuje nie powinno być używane natomiast pani Anna proponuje jeszcze lepsi, a jeszcze druga pani Anna pisze tak podstawowym błędem analogii Żyd dziaders jest to, że pierwsze określenie dotyczy grupy poddawany presji drugie grupy, która tej presji się dopuszcza tak się składa, że większość tej grupy stanowią biali mężczyźni w średnim i starszym wieku sama nie jestem wielbicielką tego typu uogólnień znam wielu bardzo młodych dziadersów i wiele dziadek, ale analogia moim zdaniem jest nieuprawniona pisze pani Anna cały czas to samo nieporozumienie może wyjaśni na czym polega zostawmy Żydów dobrze błagam zostawmy Żydów powiem na czym polega stygmatyzuje sądzą inwektywami polega na porównaniu, a więc zasady stosuje się do tych osób, które do tej kategorii wskazywany napiętnowany nie należą jak będę miał 80 lat nikt nie nazwą dziadersem trzeba być młodszym, żeby zostać tak nazwanym nikt nie ma nie powie na mnie ty Żydzie moje zęby Żyda miał nie widzieli zachęca panie profesorze rzeszowian, bo ostatni, że widzi pan boi się pan pewnie nie wejść tylko chciałem poznać, że apel ocieka nowo Dance lubi tak stygmaty nie kopać nie ja nikomu nie dokupuje ja nadal antysemita antysemita odpowiedzi zarząd chce powiedzieć, że tutaj, ale nie za wersję z samą obelgą taką samą obelgą stygmatyzuje sądzą piętnujące jak każda inna dlatego ona działa, że stosuje się ją prawidłowo wyłącznie wobec osób, które dane piętnowane i stereotypowe cechy nie posiadają w sposób naturalny jak się powie o kimś dziaders to z pewnością odnosi się to nie do osoby stary tylko osoby łowią okresie porównuje ze starymi mówi jesteś jak dziad dziadostwo czy taki, który podobny do Dziadów, czyli starych mężczyzn jak się mówi, że rada może to zmora zaczął świadczyć, że jest bezdomny ma zaś mamy się niemal każdy wtorek z katarem mężczyzn rozumiem, że nie chodzi o mężczyzn chwała nie wiem po sześćdziesiątce czy po siedemdziesiątce tylko pewnie chodzi o mężczyzn, którzy są biali mają przywileje są zamożni albo są mają wpływ na opinie mają dostęp do kanałów informacyjnych i te kanały informacyjne wpływy pieniądze używają do tego, aby świat wyglądał tak jak wyglądał lat temu 50 zgodziłby się z takim całą pewnością zgodzę się, że marsz bezpieczniej jest o publiczne obrzucanie inwektywami inwektywami obrażanie stygmatyzowanie osób, które mają silną uprzywilejowaną pozycję niż obrażanie ludzi, którzy są bądź uchodzą za dyskryminowane na pewno jak się robi karierę to łatwiej jest w radiu mówić o rasizmie pośród białych niż o rasizmie pośród czarnych, a jak się chce walczyć z dyskryminacją to o wiele lepiej jest mówić o dyskryminacji kobiet w miejscach pracy niż o dyskryminacji mężczyzn w środowiskach pracy zdominowanych przez kobiety jak ktoś szalenie czekamy na profesorze tematu, bo je właściwie od -45 rozmawiamy o tym, że słowo Dziady z pana dotyka, że ono może być obraźliwe, ale czy możemy się zgodzić żonę z nazwą jakiś kategorii możemy nazwać dziadersów nie wiem uśmiechnięty uśmiechniętymi starszymi przywilej, bo uśmiechem uśmiechniętymi biały białymi uprzywilejowanym wina albo babunia zawsze miło oraz innych w razie potrzeby obrzydliwych określeń i co z tego pytanie mogą być jednak pytanie jest takie czuje pan jednak, że te osoby starają się swoimi poglądami zakonserwować pewien system także społeczność jest bardzo dużo idiotów, którzy chyba wypowiadają najrozmaitsze głupstwa, a także agresywne nieetyczne przekonania i te osoby są różnych grupach społecznych i młody i stare nie znaczy, że statystycznie nie ma tutaj żadnych również bardzo możliwe, że starsi biali mężczyźni częściej mówią głupstwa niż się młodzi mężczyźni Czarnik nie ma nic w ogóle do rzeczy nie wolno nikogo stereotyp izolować piętnować i obrażać z powodu jego tożsamość, jeżeli nawet jest to tożsamość białego mężczyzny w dojrzałym wieku trudno można go nienawidzić Cichosz ducha mu zazdrościć jego pozycji, ale nie wolno sugerować, że ze względu na swój status białej osoby płci męskiej cywila ruszyć uprzywilejowany jest gorszy od kogoś innego to, że ktoś uprzywilejowany, w jakich względach nie można dopasować bez kar, ale nie ma znaczy, że jest to moralnie niedopuszczalnym panie profesorze pytanie brzmi czy chodzi o to, że ktoś jest gorszy czy chodzi o to, że wykorzystuje swoją uprzywilejowaną pozycję np. dostępu do mediów także nie może może sporo swobodnie udzielać wywiadów i wpływać w jaki sposób na umysły maluczkich chałupy mówiąc im, że np. ograniczenia, które ograniczenia swobody wypowiedzi takie ograniczenia językowe retoryczne, którym podlegają biali mężczyźni na wyższych stanowiskach są nieporównanie bardziej restrykcyjne niż ograniczenia, które polegają podlegają np. czarnoskóre młode kobiety, które mogą mówić bardzo obraźliwe rzeczy różnych kategoriach ludzi, powołując się na to, że są uprzywilejowani wobec tego w domyśle można wszystko o nich powiedzieć nie tacy ludzie jak ja, o ile chcą robić kariery ja nie chcę, więc skorzystał szeroko wolności słowa mam ten komfort, ale jeśli chcą robić kariery utrzymać wysokie stanowiska mają bardzo ciasny kaganiec nałożony na hasło GM i oni wcześniejszy niestety współcześnie niż jeszcze kilka dekad temu tu faluje w jednych szkolenia jest lepiej winnych gość panie profesorze czy zauważa pan pewną taką prawidłowość, że na poziomie idei można mówić pewne rzeczy można pan pisał ostatnio o etyce zresztą nasza słuchaczka pani Aleksandra właśnie przyznała się, że jest w trakcie lektury etyki życia codziennego, a więc możemy sobie o etyce rozmawiać to wygląda pięknie to jest, kiedy mówimy o nierównościach różnego rodzaju w to kiedy te nierówności są wyrównywanie to wahadło przechyla się w drugą stronę tak czyli, żeby wyrównać nierówności spowodowane niewolnictwem to trzeba było to wahadło wychyli drugą stronę, jakby sprawić, że teraz w dużym uproszczeniu w stosunku do biała czy może to czarnoskórzy będą mieli dużo więcej uprawnień niż wynikałoby samej idei równości tak i znowu, jeżeli mówimy o nierównościach w dostępie do władzy nierównościach w dostępie do szans ekonomicznych do zawodów tak dalej to teraz, żeby ta równość za chwileczkę nastąpiła teraz trzeba w drugą stronę wychylić wahadło tak zła informacja o krzyż, choć za PRL tak i jest wielka dyskusja na ile to jest etyczne na ile to jest sprawiedliwe jest konsensus społeczny do tego, że czasem takie punkty za pochodzenie jak to się w PRL-u nazywało są słuszne natomiast absolutnie nie ma żadnej zgody, gdzie jest granica, czyli jak, jaki ma być zakres ich akcje afirmatywne, jeżeli się daje Oscary ludziom, dlatego że Rze, że są o kolor PIT-ów mnie pan jest coraz to teraz panu projekt nie daje przykład, jeżeli nie daj pan by nie, jeżeli nagle nierównowaga w ewidencji w drugą stronę wydaje się nie daje się Oscarów za to, że ktoś nie jest biały nie daje się z PEC pod całą stanowczością zmienia się skłaniać rosé zmieniać zmienia się zasady dotyczące składu do firmuje rodzi narodowa ryżowych rozważ przy przy rozdawaniu różnych nagród jest poza dyskusją firmuje się osoby, które wcześniej były dyskryminowane jest to rodzaj akcja firma tym przypadku nagradzania jest to z pewnością bardzo złe, bo obraźliwe dla tych osób nikt nie chce być nagradzany, dlatego że morze czarne skóry natomiast są takie sytuacje jak od przyjęcia na studiach by odwołać do tego polskiego przykładu sprawę w punkt za pochodzenie szacie punkty za pochodzenie albo np. ochronę praw pracowniczych tam, gdzie kobiety przez długi czas były dyskryminowane to akcje afirmatywne jest potrzebna, ale za każdym razem trzeba w sposób racjonalny i otwarty transparentny wyznaczać granic, kto będzie wyznaczał do 8 musi dać, że nie to, jeżeli dotyczy środowiska pracy to związki zawodowe pracodawcy i w czyny społeczne to są to są procesy demokratyczne jednak akcja firma sztywna siłą rzeczy musi być czymś przejściowym jest działaniem nadzwyczajnym prima facie niesprawiedliwy, bo oznacza uprzywilejowanie jednych kosztem innych, więc jeżeli nadzwyczajnych sytuacjach insp nadzwyczajnych powodów się to robi to musi być oparte na jakimś konsensusie nie może to być takie prostackie rewolucyjne NATO nie może być prosta rewolta taki taki odwet to musi być przemyślane ja nie jestem przeciwnikiem akcja firma tylnych jestem przeciwnikiem hodowania kontra dyskryminacji, czyli takiej negatywnej negatywu owej w dyskryminacji w drugą stronę na kanwie akcji równościowych to niestety bardzo dużo dzieje potem często dzieje potencjał agresji spośród środowiskach w postępowych zwalczających dyskryminację wykluczenie nierówności potencjał agresji jest niewiele mniejszy niż wśród środowiskach konserwatywnych i ta sama kontrola tego potencjału i identyfikowanie tych różnych piłkarzy i uspokajanie tych pałkarzy przemawianie do tak głosem rozsądku zwarcia w sytuacjach drażliwych tam, że naruszamy takie intuicje sprawy dotyczące sprawiedliwości to jest bardzo ważna rola liderów społecznych, więc potrzebujemy dziadersów za przeproszeniem, którzy by uspokajali tych te gorące głowy i tych różnych samozwańczych rewolucjonistów w bardzo łatwo skompromitować obóz postępowy, czyli lewicowo-liberalny pokazują, że są tam ta ukaże się tacy sami jak po stronie lewicy oto pan trochę pan teraz zabrzmiało ja krytyka hasła protestów kobiet pewnego słowa wulgarnego taki wpis mówi no tak proszę zobaczyć to jest w ogóle wulgarne słowo jedno i to jest cała kwintesencja tego kim mamy do czynienia, ale zapowiedź była taka my próbowaliśmy przez tyle lat właśnie tak jak pan mówi na spokojnie rzeczowo argumentami dyskusją niczego to nie dało niczego to nie spowodowało nasz gniew osiągną taki poziom, że teraz to jest to hasło, które być może wulgarne, ale dosadne, ale ono mówi jak gdyby do, jakiego momentu doszliśmy jednak sobie zdarła gardło chodząc Alejami Jerozolimskimi Marszałkowską i wrzeszcząc to to hasło, ponieważ uznałem, że sytuacja usprawiedliwia użycie takiego środka i mogę w innych okolicznościach uznać np. sytuacja usprawiedliwia, abyśmy do zarządu firmy jednak dokooptować jeszcze 1 panią, bo jest ważne, aby był parytet płci w zarządzie prawda są sytuacje, w których uważam w wyniku dyskusji najlepiej jeśli niema dyskusji o wyniku zastanowienia, że rzeczy jest to tylko pytanie, kto w tej dyskusji bierze udział no to chodzi tak jak w każdym procesie demokratycznym chodzi o to, żeby jak najwięcej interesariuszy, czyli zainteresowanych osobiście osób w tej dyskusji brał udział w Polsce te procesory procesy demokratyczne są bardzo słabe i nikt nie ma recepty na to, żeby szybko zmienić w środowiskach postępowych też jest bardzo mało realnych dyskusji i też dominuje oportunizm i taki owczy pensji lękliwy gości i taki takim powiedzmy sobie jak taka egzaltacja to od tego nikt nie jest wolny uczenie się takiej kultury debaty publicznej szczerej uczciwej nie, pomijając drażliwych tematów to jest wielka praca i nasze udała na razie niewielu społeczeństwach naszych skandynawskich, ale tuż przed g spokojnie ważne, żeby byli liderzy ludzie spokojnie niezależni odważni, którzy potrafią taką taki proces demokratyczny moderować informacje Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy pan prof. Jan Hartman pan prof. Piotr Dyczek to dzisiejsza wielka loża dziadowska w ścianę tak wielka loża dziaders ska pan prof. Jan Hartman pan prof. Piotr Dyczek panie profesorze były do pana prof. Piotra myszkę tym razem, jakie są pana przemyślenia po tych wypowiedziach np. pana prof. Hartmana także po głosach naszych słuchaczek i słuchacze w tym na nie zdążyłem wszystkiego zanotować aż tyle wątków tutaj pojawiła, że trudno było wszystkie połapać się trochę obawiam, że odpowiedzieliby drugą stronę ja siedzę nad Dunajem, gdzie właśnie jego poziom spadł tak nisko, że tu nic nie może w tej chwili płynna, ale zwróciłbym może do tego punktu wyjścia, bo dalej jestem przecież w swoim porcie wiemy czy państwo ono z mojego punktu widzenia to jest sprawa w gruncie rzeczy dość proste jednocześnie skomplikowane rzecz jasna jeśli chodzi o praktykę teoretycznie można opracować cały problem zaczyna się pęknięć społecznych, czyli od podziału społecznego i wytworzenia się nie tylko dwu przeciwstawnych obozów, ale że te obozy jest rozpadają się na mniejsze elementy te trochę tak jak rozpad promieniotwórczy w takiej sytuacji do zagrania słusznie wskazał wahadło zaczyna się wychylać jednak drugą stronę każda ze stron będzie uważała, że właśnie w jej stronę światowych wychyla to dobrze jeśli droga no to źle, ale jak uczy języka takie wahadło one dochodzą do pewnego momentu późniejsze uspokajają powinni tam cuda maleje aż wreszcie uzyskuje się pewną stabilizację równowagę społeczną, bo to jest problem równowagi społecznej tak naprawdę my dlatego tak to oceniamy dość emocjonalnie mimo wszystko dlatego, że to się dzieje punktowo natomiast proces one zawsze społeczeństw przebiegają długo jedno pokolenie 1 generacja to jest mniejsze z punktu widzenia historycznego mogę, tym bardziej powiedzieć, ale drugie prawo fizyki, która może być zastosowane społeczeństwa mianowicie trzecia zasada dynamiki Newtona, która mówi, że każda akcja odpowiada reakcję wtedy, kiedy następuje reakcja ona zawsze to jest od czasów antycznych wywołuje pewne zamieszanie czy dramatyzuje terminologia może tak bym określił czy zjawisko, które w gruncie rzeczy mogą, aby była na spokojnie zanalizować socjologicznie psychologicznie wpadka czy politycznie pod każdym względem nas poprzez jasne na zachowanie poprzez Jasną terminologię negatywną no oczywiście ona jeszcze pobudza tylko to jest zalanie sali wydawanie nie były jednak sobą, gdyby mnie powiedział, że przecież takie same procesy następowały w czasach antycznych, ale nie będę wracał tam do czasu nie wiemy z opłatami Egiptu czy nawet gracji no bo tam mamy stosunkowo mało źródeł, aczkolwiek mamy natomiast oczywiście powiem w Rzymie, a nie porusza tematu, który dzisiaj umówiliśmy się, że nie będziemy go poruszać żył miał w tym także problem, ale np. idzie jednak problemem w Rzymie co prawda średnia ta statystyczna życia była niższa w praktyce jak wiemy państwo chciałbym napisać niektórzy żyli stosunkowo długo w zasadzie było to bliskie czy jako, których teraz osiągamy no niektórzy cesarze dożywają sędziwego wieku no nie wiem gwardian pierwszy popełnił samobójstwo mając 79 lat także było i oczywiście było takie spojrzenie rzecz staje się też, żeby wymiarom oczywiście szarzy mają właśnie ten dawny jak gdyby sposób myślenia, jeżeli nie będą się nadawali do rządzenia wielu z nich okazywało się bardzo sprawnymi i te cesarza mi czy nie było ziemie rasizm oczywiście, że był, chociaż cała kultura w tym wypadku była nastawiona anty rasistowską czy takie zgromadzenie różnych ludów religii zwyczajów tradycji często wykluczających się całkowicie na to był przecież wielki problem całego imperium, ale oni wymyślili sposób, bo już w zasadzie to co się dzieje współcześnie, aczkolwiek oczywiście w innym kontekście społecznym politycznymi nawet klimatycznym nawet te procesy przecież przebiegały wcześniej, bo tak dzisiaj jesteśmy grupą społeczną i te procesy w grupach społecznych zachodzą niezależnie od kultury niektóre w ogóle niezależnie od tradycji są, gdyby immanentną częścią naszego Homo sapiens dzieci czy tego uczonego czy mądrego człowieka w jaki sposób zatem starożytni rozwiązywali problemy, a przecież z nimi zdarzali i tą kolejką było tam w zasadzie była stosowana metoda afirmacji, ale ona była stosowana bardzo oszczędnie, ponieważ nie bardzo się połapali, że jeśli będzie ta metoda stosowana jako metoda, która jest ciągle stosowano to pierwsza ona sama ulega inflacji, które proszę pamiętać widzimy w naszym społecznym, że nie tylko w sprawach materialnej jeśli już coś nazwiemy to w cudzysłowie żądał, a potem miało to być przywilejem czy tymczasowym rozwiązaniem jakiegoś problemu tak później 1 przywilej musi być odebrany odczujemy stratę oczywiście, bo czujemy się przeciwko temu, że mamy bardzo rychło się połapali, że tego typu różnego rodzaju akcje tymczasowe, które mają błyskawicznie przywrócić równowagę społeczną jakimś problemem rozwiązywali na dłuższą metę powodują coraz większy problem myśli specjalne sposoby także finansowych rekompensat z różnych powodów dla różnych funkcji dla różnych osób, które były stałymi rzeczami, które były montowane w sposobach funkcjonowania administracja w pewnym sensie natychmiast później przyjmowane przez społeczeństwo jako element funkcjonowania tego społeczeństwa my to wiemy bardzo dobrze nie tylko niektórych źródeł pisanych dla takich, które przywołujemy autorów, ale także bardzo interesujące napisy umie nazywamy grafik czasem 5 czy wybrakowane lub malowane na ścianach napisy dotyczące różnych sfer życia, które są niczym innym jak opinio communis się ludzi, którzy na co dzień, jeżeli mieszkali komentowali sytuację, w której się znaleźli tam jest bardzo wiele elementów ja już nie wspomnę o tym, bo taka będzie brzmiało jak banał, bo wszyscy o tym wiemy na pierwsza nowa Centralna dotycząca Katherine nadal się pojawia znane określenie potem pora oraz element tłumaczymy co za czasy co za obyczaje on tam w kontekście zysku Katarzyna oczywiście i ma podtekst polityczny, ale tak naprawdę ono porada już wtedy upadku obyczajów także to obyczaj, że ludzie są źli w ogóle tam różne poglądy i w ogóle panuje nienawiść to coś z tym trzeba zrobić czy sprawa jest po prostu znane od zarania dziejów miał w zasadzie nawet teraz się przypomniałem, że można by interpretować to, że to jest aż tak stare jak faktycznie nasza ludzkość bez państwo pewnie wiecie lub sza dowiecie najstarsze ślady stóp człowieka z gatunku, który nazywamy ostro lepiej takie też 3,51 000 000 lat 6 za odciski stóp Ano maszeruję tam starsza osoba jak maszeruje dziecka zaczyna się pierwsza reakcja ta nie maszerują same dzieci naśladują same osoby starsze, czyli w zasadzie ten problem zaczyna się pojawiać w pewnym sensie jeśli to symbolicznie ująć już od zarania naszych dziejów, jakie rozwiązanie zastosowali starożytni jako powtarzam różnych okazjach jeśli mam okazję występować o pana redaktora edukacja edukacja jeszcze raz Dukacie właśnie poprzedni program przypomniał, że też mieli tam bodaj 1,5 miesiąca temu poświęcone było edukacji i nie mówiliśmy o tym w jaki sposób do starano się wykształcić ludzi członków tłumaczyć pewne zasady tronie będą przyjmowali za swoje więcej, które będą na tyle przekonani, że będą stosowali bez zmuszania zewnętrznego na edukacja tylko mogła spowodować, ale ten system edukacyjny musi być spójny mija dlatego o tym mówię, dlatego że ja bardzo podziwiam pana prof. Hartmana za różne wypowiedzi, ale z drugiej strony czasem mnie zastana krew zalega historyczne podejście do świata w tym sensie, że słyszałem dzisiaj dobrze zanotowałem sobie nowe to musi być demokratyczna dyskusja, ale w naszym kraju demokratyczna dyskusja nie wychodzi na oczywiście, że nie wychodzi no, a jeśli nie mamy ryzykiem powiedzieć mówili nie umiemy prowadzić sporów tak jak żeśmy mamy prowadzić rozsądną dyskusji resztą drugie pytanie pana redaktora bardzo na czasie bardzo nawet w kontekście politycznym istotne, kto ma w końcu wszystko oceniać mamy powołać sąd Konstytucyjny do tych rzeczy NATO widzimy, że nic z tego nie wynika wydawałoby się, że mamy w systemie zabezpieczenia także społecznymi zachowań społecznych dostatecznie dużo hamulców wyhamowują tego rodzaju tendencje okazują się one wszystkim nieskuteczny, dlatego że część środowiska także intelektualnego ze względu na bezpośrednie uczestniczenie w tych sporach podawała nie mogą być arbitrami są często tablicami we własnej sprawie tu akurat zgadzam powiedziałem panu mówię to w zasadzie trochę symetrycznie trzeba potraktować sprawę no bo od jak to mówi się po polsku wart pac pałaca, czyli 12 strona ma czas leczy, kto inicjował to wszystko także i te procesy uspokaja jak gdyby w starożytnym przynajmniej ziemi to przykłady różnych cesarzy różne koncerty przyleciał można podać na oczywiście świadoma władza należy właśnie nowa władza, mimo że cesarze nie byli wybierani demokratycznie, mimo że Senat był w zasadzie dziadkiem do kożucha, a nie do końca, bo tam odbywały w procesie różne polityczne to władza była na tyle świadoma, że starała się wylewać oliwę nie do ognia, a wylewać dzielimy na wzburzone morze po tak, żeby uniknąć w przyszłości kłopotów, które po prostu wisiały na dni proszę zwrócić uwagę, że kiedy ZAZ zaczynała powoli ulegać destrukcji raczej nie tyle destrukcji dość gwałtowny wręcz rewolucyjnym zmianom ze względu na jazdy nie różne inne sytuacje wewnętrzne całość tego tej problematyki powraca ona opierać uspokajano wtedy, kiedy pojawia się Konstantyn wielki twardą ręką zaczyna wszystko porządkować, ale w zasadzie mamy w tej chwili całe imperium przez przynajmniej pół wieku niezły chaos wszystkie problemy, które dzisiaj mówimy, ale wtedy powróciły czkawką system społeczny rozstaw społeczeństwo pani, bo na to, że społeczeństwo pani, bo każda grupa, która miała swoje ważne poglądy na usiłowała skazać jako główne jedyne zapisane jak 10 przykazań dowiezienia do trwałego i konsekwentnego użytkowania tego z mojego punktu widzenia, owszem, dyskusje, które toczymy tam udział może pobudzić do dyskusji, ale ja nie jestem tu akurat w tej konkretnej sytuacji w specjalne w tym szansę, dlatego że przyniesie dobry skutek to wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan prof. Piotr Dyczek pan prof. Jan Hartman informacje o jedenastej 20 wówczas efekt wielka loża dziaders pan prof. Jan Hartman pan prof. Piotr Dyczek no nie dowiedział się co robić z ludźmi mniej popularnych poglądach, ale bardzo dziękuję słuchaczom słuchaczką, którzy piszą pan Arek np. w dyskusji posłów woli bardzo ograniczoną definicję dziaders za używa się bowiem tego nie tylko w stosunku do osób poglądach Jarosława Kaczyńskiego czy ojca Rydzyka, ale każdego adwersarza, z którym się ów młodziak nie zgadza to jest główny problem, że ten epitet można wszczepić każdemu ani konkretnej grupie np. pisze pan Arek ne tutaj kolejny społeczny słuchaczka tego nie wiem pisze, że na samym początku, kiedy ja pytałem, że można przecież kosz za Żydem albo Szkotem pan profesor pan zareagował, że to nie to samo, bo Szkotów nie mordowano w komorach gazowych, ale potem bez wzięcia oddechu zaczął narzekać na zanik pójdzie razem dokładnie tak jak nazwanie kogoś Żydem, a to jednak wraca pan do Żydów oczywiście nie to samo nie wolno nikogo mówi też kocie, chyba że naprawdę żartem jest to oczywiste, że to jest żart co nie znaczy, że wszystkie epitety są równie złe nazwanie kogoś ty Żydzie ty Żydzie przywołuje złowrogi kontekst antysemicki, jako że nie ma światowego ruchu anty Sikorskiego nazwanie kogoś w tym też kocie na poważnie jest naganne, ale nieporównanie mniej niż nazwanie ich życie, a co dobrze w takim w takim razie w jaki sposób zmienia świat na lepszy dla wyrównywać różnice wyrównywać nierówności w prześladowanym tych uwalniać uciśnionych pocieszać i walka z nierównościami walka z dyskryminacją wykluczeniem napiętnowaniem to jest wielkie zadanie, którego podjęliśmy się tak na serio w skali całego Zachodu właściwe w skali globalnej po rewolucji sześćdziesiątego ósmego roku to jest gigantyczna zdobyć wręcz dziejową historyczna jesteśmy w trakcie wielkiej rewolucji moralnej, której efektem jest powszechna zgoda społeczna odnośnie do równości wszystkich ludzi niezależnie od ich pochodzenia różnych cech tożsamościowych, które nie pochodzą z wyboru, lecz są wrodzone to jest gigantyczna gigantyczna zdobyć natomiast jest bardzo dużo błędów meandrów ślepych uliczek w sposobach prowadzenia tej walki bywa także o równość i wolność i niedyskryminowanie nie wykluczanie walczą ludzie ogromnym potencjale dyskryminowania bardzo dużym potencjale agresji segregacji podejrzliwości de facto wrogości z trudem ukrywa jednym z zadań jest wykrywanie właśnie tej tej odwróconej agresji używany na na rzecz słusznych idei każda idea może być łatwo skompromitowana przez to, że próbują walczyć o oczy walczą oni ją źli ludzie czy używają do tego używającego pałek, więc to jest 1 rzecz poza tym jest bardzo dużo fałszywych argumentów wymyślanych w złej wierze np. i różnych nieporozumień, które dostarczają amunicji wrogom rewolucji moralnej przykładem jest rasizm wszyscy się zgadzamy się do tego, że dyskryminowanie kogokolwiek z powodu jego pytanie kontrolne panie profesorze zadane przez naszego słuchacza pana Feliksa, który przypomina sobie w szkole filmowej dawno dawno temu 1 student z kraju afrykańskiego dostał ocenę niedostateczną zajęciach fotograficznych wściekł się powiedzie profesora ty głupi biały człowiek, więc tutaj bardzo dobrze przykład zwalczanie rasizmu to drugi poza dyskusją musimy zwalczać rasizm, niemniej jednak to zwalczanie rasizmu napotyka rozmaite przeszkody musimy się zgodzić, że rasizm jest tak samo zły wykonaniu białych ludzi jak i czarnych, ale no zmierzenie się z faktem, że jako, że rasizm był przede wszystkim grozą i zbrodnią przede wszystkim obciążającą ludzi białych i w związku z tym zwalczamy przede wszystkim środowisku ludzi białych no to rasizm po stronie innych grup jest, że tak powiem trudniejszy do identyfikacji zwalczania mamy mniejszą potem motywacja wręcz uciekamy przed tym zagadnieniem co w związku z tym no musimy to zagadnienie postawić jasno to jest przykład na to, że jakiś sposób taką walkę moralną rewolucję moralną trzeba prowadzić jak coś jest trudne skomplikowane drażliwe niewygodne no to trzeba, tym bardziej otwarcie o tym mówić zerkać z kolei mamy kłopot zmówieniem o nadużyciach w zakresie zarzucanie ludziom rasizmu to bardzo poważny problem społeczny na Uniwersytet amerykańskich prostu upraw panuje wręcz lęk przed oskarżeniami o rasizm bądź o molestowanie seksualne czasu pracy kulturowo tak no wobec tych to wtedy to jest sygnał, że trzeba tę sprawę rzeczywiście otwarcie transparentnie postać jest bardzo ważny jest taki odruch jak coś jest wrażliwe i niewygodnie o tym mówić niektórzy z tego korzystają np. jak ten tutaj student to trzeba tę sprawę wytaczać druga rzecz ma się do tego chcę wrócić wcześniej mówiłem to są fałszywe argument w dobrej wierze wymyślane zupełnie fałszywe wielu ludziom się wydaje, że rośliśmy jest zły, bo opiera się na fałszywych przesłankach empirycznych na przedsądzie, że i są jakieś nierówności w zakresie nie wiem stopnia rozwoju intelektualnego inteligencji pomiędzy tzw. sami Otóż to w ogóle nie o to chodzi, gdyby pewnego dnia odkryto, że ludzie białym kolorze kurzy są przeciętnie biorąc, czyli statystycznie mniej inteligentni od Azjatów to z tego nie wynikałoby jakiekolwiek usprawiedliwienie dyskryminacji osób białym kolorze skóry to w ogóle nie chodzi o kwestię fizyczną tylko chodzi o kwestię etyczną szacunku dla godności człowieka i o zło, którym jest piętnowanie kogokolwiek z racji tego kim jest kim się urodził, więc to to jest ważne, ale wyartykułowanie tego co teraz powiedziałem jest ono trudną misją która, bo przypada ludziom będzie chyba sami obywatele, a czy będzie będzie o tym niedługo mój felieton w polityce np. o tym temacie to jest misja ludzi, którzy mają taką pozycję w taki autorytet takie możliwości, żeby takich trudnych rzeczach mówić również, gdy chodzi o poprawność polityczną, czyli o rozmaite zabiegi takie leksykony odnoszące się do modyfikowania prawidłowego akceptowalne go języka debaty publicznej tutaj też popełniane są błędy bardzo trudno jest spokojnie o tym mówić te błędy popełniane w jedną z ingerencji jest jednak ingerencji takich globalnych jest taka, żeby nie używać słowa raz, że razem z słowem rasa zniknie razić przestały przestaniemy mówić o rasie to może rasizm też zniknie no niezupełnie, ale prostej w tym zwalczaniu słowa rasa pada argument, że jest tu termin nie naukowy i też po prostu zwyczajnie niemądry argument, że w życiu potocznym języku potocznym nie ma najmniejszego zobowiązania, żeby używać wyłącznie terminów naukowych czy w ogóle urzędnik naukowy to, że nie jest to termin naukowy nie znaczy, że nie ma określonego znaczenia w języku potocznym przyjechał zamyka żaden z wysokiej słucham dlaczego, bo to nie jest naukowe oraz inwektywa natomiast mówienie o rasach na używanie w języku potocznym słowa rasa i nie jest nie ma ktoś pan panie profesorze taki przypadek, że powódź deszcz nie jest inwektywa jak w żartach to oczywiście nie żart nie to jest epitet uczy się z zamiarem stworzony z zamiarem obrażania po to, żeby nie powiedzieć dziad dodaje się to pseudo angielską końcówkę Earth i przyznaje się sobie prawo do używania obraźliwych inwektyw, ale został już to zostało już dokładnie omówione podaje przykład tym są Indie prawda czegoś co jest wymaga dyskusji no rusz ktoś rzuca propozycję spróbujemy wyeliminować słowa rasa i rzuca argumenty ad-hoc np. że to termin naukowy brakuje takiej spokojnej debaty publicznej nad tym czy tego rodzaju interwencje są słuszne czy nie w tym wypadku akurat łatwo się zorientować, że nie, bo to, że to jest terminie kołyską nic nie wynika żadne zobowiązania w przestrzeni publicznej, ale może warto było słowo rasa zastąpić jakimś innym tym wyglądu nie wiem typ np. ale ale na razie takiego słowa nie ma, więc to jest tylko przykłady podaje przykłady na to, że walka z dyskryminacją wykluczeniem piętnowanie stygmatyzacją z nierównościami wymaga i dyskusji i ostrożności i wymaga inteligencji wymaga pewnej takiej intelektualnej kontroli, bo często pojawiają się argumenty i działania, które są nieprzemyślany niemądry często kontr skuteczne czasem wręcz komfortowo oznaczało panie profesorze, że właściwie dyskusja staje się czymś dla elit nie uda się choć, gdy prawda, bo przechodzi prowadzi również za faktury jest jasne, ale odpowiadam narzędzia sprawach miał pan tak, ale wspomniał pan narzędzia, do których wiele osób nie ma dostępu wie pan każdy jednak że, aby wyrazić swój z sieci np. wobec swojej sytuacji nie oczywiście, że coś i na inne rzeczy może pozwolić człowiek, który no nie aspiruje do klas wyższych i nie nie jest obciążone rozmaitymi obowiązkami, które z tego wynikają np. dotyczącymi języka, jakiego używa normy rzeczy może pozwolić to dajmy na to Europejczyk profesor filozofii moje możliwości wypowiadania się od skoro strony językowi retorycznej są ograniczone przez to, że różnych zwrotów nie mogę używać i i różne możliwości, ale to już są przede mną zamknięte, ale inne są otwarte, bo ja np. mamy narzędzia, żeby artykułować kwestie, które dla ludzi mniej wykształconych są trudne do uzmysłowienia sobie wyartykułowania i moją rolą jest ktoś by podać odpowiednio w odpowiedzi szacie językowej sformułować te myśli, które może się połączą po głowie innym ludziom, a może nie po to, żeby one weszły do obiegu publicznego w oczy to też wymaga pewnej prawnikowi każdy ma swój żeglarze szłam, czyli klasie zmieniono oczywiście, że społeczeństwo jest właśnie kolejna rzecz niesłusznych nierówności społecznych nie zwalczymy dyskryminując, piętnując wszelkie wszelką hierarchię społeczną proszę zauważyć, że hierarchia społeczna jest wartością pożądaną ludzie chcą awansować społecznie to, żeby dzieci miały nie tylko więcej pieniędzy, ale miały wyższe stanowisko społeczne hierarchie społeczne istnieją, ale co innego hierarchizacji społeczeństwa, która jest przez społeczeństwo pożądana, a coś innego nierówności urodzenia, jeżeli się nasza społeczna jest uzgodniona z równością szans przynajmniej względną równością szans to wtedy społeczeństwo już takiego systemu zadowolone, bo spolegliwy natomiast, jeżeli się raczej społeczna związana jest urodzenie majątkiem są nieprzekraczalne bariery między warstwami społecznymi albo w ogóle jest hierarchia tylko 1 i nie społeczeństwo nie zróżnicowany oczywiście jest opresyjny system bardzo dziękuję panom na inne rzeczy może pozwolić człowiek, który nie aspiruje do klas wyższych to sobie pani taki komfort robienia wspierać w zdecydowany pan prof. Jan Hartman pasze czy dziadersem Jaś czuje samo dobrze także żadnych inwektyw wobec siebie używkę filozof zakładu filozofii i bioetyki wydziału nauk o zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Civitas, bo jest collegium medicum przepraszam Obst i pan prof. Piotr Dyczek panie profesorze pan się poczuć też sobie, że deklarowała na początku nie tyle wciąż tak jak będzie upływał czas zaczniemy na ten termin patrzyć kiedyś strach bezpośrednie całkiem inaczej na wspomnianego przeze mnie na początku wapnia, który raczej już był przecież w pewnym sensie inwektywa, ale w tej chwili jest trzecie dostali żartów wydział archeologii Uniwersytetu Warszawskiego ośrodek badań nad antykiem Europy południowo wschodniej bardzo dziękuję to była wielka loża dziaders ska informację o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA