REKLAMA

Branża turystyczna jest papierkiem lakmusowym gospodarki

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-08-11 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:10 min.
Udostępnij:

O sytuacji polskiej branży hotelarskiej podczas tegorocznych wakacji rozmawiamy z Marcinem Mączyńskim, sekretarzem generalnym Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Zaznacza on, że w drugiej połowie lipca jest lepiej niż na początku wakacji. Dodaje jednak, że zauważalny jest brak zagranicznych turystów. "Hotelarstwo się podnosi, ale strat z pandemii nigdy nie odrobimy" - podkreśla nasz gość.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem jest Marcin Mączyński sekretarz generalny Izby gospodarczej hotelarstwa dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu druga połowa wakacji to taki moment, gdy już coś widać w Pańskiej branży można powiedzieć już w tej chwili czy hotelarstwo wstało po pandemii jak to wygląda w tej chwili czy my nie możemy mówić, że stało, ponieważ straty sprzed 2 lat one nie do odrobienia my się podnosimy ale, ale straty i sądzę, że już nigdy nie Rozwiń » odrobimy realne jeśli pan pyta o pierwsze podsumowaniem no to jest zdecydowanie lepiej w drugiej połowie Cher Erica niż niż to było na początku z optymizmem patrzymy na, a cierpi no właśnie, ale ciekaw jestem no bo lód branża hotelarska jest oczywiście wrażliwa jak wiele gałęzi gospodarki także na sytuację zewnętrzną na początku wakacji wyglądało na to, że przed wszystkim Polacy w pomimo w gwałtowne wzrostu cen wybierają ten jednak kierunki zagraniczne jeśli chodzi o urlop czy też zmieniła czy po prostu w Polsce w hotelach są turyści czy tak faktycznie pierwsze 2 tygodnie lipca były gorsze niż prognozowaliśmy, a w drugiej połowie to się bardzo mocno zmieniło myślę, że jest parę czynników po pierwsze a to dobra pogoda w Polsce była w drugiej połowie lipca, a bardzo mocno osłabiła się złotówka każdy też przelicza ile da na wakacje za granicą musi wydać pieniędzy po trzecie mieliśmy mamy duży kryzys branży lotniczej i dantejskie sceny, które były pokazywane na wielu lotniskach też na pewno spowodowały, że wiele osób, które miało wyjechać zagranicę jednak twierdził, że wakacje spędzi w Polsce w no właśnie, czyli jednak Polacy postanowili w drugiej połowie wakacji zostać w kraju jak w tej chwili wygląda sytuacja rezerwację na co znaczy czy nadal jest tak jak całkiem niedawno na Mazurach nad morzem, że hotel pokój można znaleźć bez większego problemu czy takież sądzę, że w większości polskich obiektów są pojedyncze wolne miejsca w hotelach, aczkolwiek z każdym dniem tych wolnych miejsce na drugą połowę wakacji rośnie na 3 tygodnie wakacji, które zostały do do końca jest coraz mniej także jeśli ktoś z państwa słuchaczy wybiera się na wakacje w Polsce jeszcze nie zrobił rezerwacji gorąco do tego zachęcać czy widzą państwo też wpływ wojny Ukrainie na sytuację branży na czy zastanawiam się no bo też jak rozumiem branża żyje także z tych wszystkich, którzy po prostu przyjeżdżają na polskiej na na urlop na wakacje czy strach przed wojną spowodował, że zagraniczni turyści nie wybierają Polski, a zdecydowanie jest mniej turystów zagranicznych właściwie nie mamy turystów, które ze Stanów zjednoczonych re Kraków, który z takim miastem dziękuję bardzo, duże turystów ze stanu sobą w tym roku właściwie w ogóle ich nie ma również, ale to też trochę z innych powodów by w tym roku praktycznie nie ma grup z Izraela także tak odczuwamy o niższej niż turystów zagranicznych jest zdecydowanie mniej niż to było o wcześniej przed Anders on się porównujemy do 2019 roku nadal pierwszy dobry okres, do którego można się skorupy no tak, ale to w gruncie rzeczy jednak w działa tu chyba przede wszystkim jakiś taki czynnik psychologiczny, bo właściwie nie ma powodów dla, dla których zagraniczni turyści mieliby spędzić urlopu w Polsce pogoda piękna ceny fantastyczne lepsze przede wszystkim dla strefy euro, ale też dla strefy dolara amerykańskiego, więc właściwie tutaj działa właśnie psychologia czy czy media prawda tak zdecydowanie tak od pierwszych dni wybuchu wojny na Ukrainie staraliśmy się we wszystkich mediach informować że, że w Polsce jest bezpiecznie, że Le Pen miliony uchodźców, które przyjechały do Polski prosto zupełnie inni uchodźcy też głównie matki z dziećmi osoby starsze biura osób z Europy zachodniej pamięta jak są już z wiosny arabskiej, gdzie Europa została zalana uchodźcami to byli głównie mężczyźni koczujący na lotniskach na ulicach tutaj jest zdecydowanie inaczej i uchodźcy z Ukrainy bardzo dobrze się zasymilowali w Polsce i Polska jest bezpiecznym krajem i cały czas staramy się to podkreślać no właśnie, ale to być może za mało przede wszystkim za mało wymówić to w polskich mediach czy czy izba, a także inne organizacje turystyczne podejmują jakiś wysiłek, żeby no dotrzeć do do turystów ze swoją informację ze swoją reklamą no, żeby ratować sytuację tak oczywiście, a prezes Izby gospodarczej wdraża polskiego jednocześnie przewodniczącym rady Polskiej Organizacji Turystycznej, czyli agendy rządowej zajmującą się promocją polskiej turystyki za granicą i było wiele kampanii zagranicą reklamującą Polskę jako kraj bezpieczny jako kraj przyjaznej i kraju również tak jak wcześniej powiedział dzisiaj z dobrymi bardzo cenami dla dla osób z zagranicy chcemy zapytać o podstawy tego biznesu to znaczy w hotelarstwo to jest dobry interes, bo rozumiem, że dla przedsiębiorcy jest to taka gałąź biznesu z dosyć wysokim progiem wejścia prawda znaczy wymaga bardzo dużych inwestycji, żeby w ogóle znaleźć się w tej branży ciekaw jestem właśnie jak i jak wygląda taki hotelarskich biznesplan no tak bariera wejścia jest jest bardzo duża jest również spora bariera wejścia, bo nie jest łatwo sprzedać hotel jeśli właściciel podejmuje taką decyzję, a jednocześnie branża hotelowa branża turystyczna jest jest obraża, która jest takim papierkiem lakmusowym gospodarki jeśli coś zaczyna się dziać złego w gospodarce to, czego ryzykujemy rezygnujemy z wyjazdu albo skracamy te wyjazdy rezygnujemy z c zrobienia konferencji robienia szkoleń także nowe od paru lat żyjemy w dużej dużej niepewności, ale pewnie jako jako szef Izby jako agent sekretarz generalny Izby obserwuje pan te wysiłki przedsiębiorców branży hotelarskiej ciekaw jestem właśnie jak to wygląda w szczegółach co znaczy ile trzeba mieć, żeby zainwestować w w tej branży, a ile trzeba mieć oczywiście wszystko zależy od tego jaki chce się prowadzić hotel czy trzymały hotele dwudziesto i pokojowe czy czy hotel tu 200 pokojowy i w jakim miejscu Polski na pewno mówimy o milionach złotych jak w dziesiątkach czy setkach milionów złotych przy przy dużych i inwestycja na to jest inwestycja bezpieczna wydaje się, że ona jest jest bezpieczna, aczkolwiek te ma bardzo dużo o projekcie proszę popatrzeć dzisiaj chociażby na ceny energii gazu jak to wpływa na, a rentowność hotelu dla przykładu podam rozmawiała wczoraj moją koleżanką, która pokazywała mi faktury za prąd z 3 lipca zeszłego roku, która była na 79 000zł okazami, które energię elektryczną w tym roku za lipiec 198 000zł proszę zobaczyć i jaka wielka różnica właściciele hoteli dyrektorzy się co miesiąc muszą robić się, że zmiany w budżetach aktualizować te budżety, bo wszystko się tak dynamicznie zmienia to zdanie, że podnoszą ceny też chyba trochę lepiej odnieśliśmy ceny co miesiąc izba gospodarcza hotelarstwa polskiego robi ankietę bada rynek hotelowy i z tej ankiety mamy 1 wniosek o w porównaniu do zeszłego roku średnio o hotelarze podnieśli ceny mniej więcej od 20% 15% jest inflacja także my te delikatnie powyżej progu inflacji podnieśliśmy ceny nie mówiąc o pozostałych kosztach, które oraz diametralnie myślę, że każdy Polak widzi w swoim budżecie domowym jak ceny rosną no, a spodziewa się pan dalszych podwyżek cen w swej branży no jeśli będziemy mieli dalsze podwyżki te ceny mediów jeśli będziemy mieli dalsze podwyżki za tego, że należy wskazywać z niestety cen produktów no to przecież my nie jesteśmy oderwani od rzeczywistości my zarabiamy na na obsłudze naszych gości, którzy przyjeżdżają hotelach my nie mamy dodatkowych źródeł dochodu w biznesie hotelowym i jeśli wszystko będzie drożało to na to również my będziemy podnosili ceny, ale ostatnie miesiące pokazały że, że drastycznie tych cen nie podnosimy tylko staramy się niwelować wzrost naszych kosztów bardzo dziękuję za rozmowę Marcin Mączyński sekretarz generalny Izby gospodarczej hotelarstwa polskiego był gościem państwa i moim, a teraz zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA