REKLAMA

Balzak genialnie opisał media XXI wieku... 200 lat wcześniej? O filmie "Stracone złudzenia"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-11 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut po godzinie czternastej popołudnie Radia TOK FM jeszcze raz dzień dobry mówi Paweł Sulik teraz naszym gościem pani prof. Alicja Piechocka z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego dzień dobry dzień dobry, a zabierzemy słuchaczy słuchaczki do kina, namawiając jak rozumiem, żeby obejrzeli najnowszy film Xaviera banalnego potem stracone złudzenia Chin, który jest ekranizacją jak rozumiem powieści Balzaka, a tak to jest adaptacja powieści on Redy Balzaka w powieści, Rozwiń » która powstała na przełomie lat trzydziestych i 40 dziewiętnastego wieku co oznacza, że powieść długo czekała na pozycję na język filmowy, o ile wiem jest to menu, a w razie, a jest to jest są w najnowszą ekranizację w ogóle ktokolwiek równo za ile im nawet doczekaliśmy się ekranizacji zawartej wart tego miana, więc tak zdecydowanie będę zachęcać swoje pytanie teraz oczy, bo zazwyczaj tego typu sytuacjach rodzą się następujące podejrzenia o to pewnie francuska opinia publiczna powitała dzieło swojego wielkiego pisarza z radością na ekranach, ale jak to ma do rzeczywistości albo zainteresowań nie wiem widownię chociażby w Polsce, ale na drugim końcu świata i to ach, 200 lat później ma się czuć się nie ma pan ja myślę, że myślę, że nasze bardzo dobrze i rzeczywiście na by to zresztą broń to jest broń obosieczna do tego, że z 1 strony można się spodziewać, że jeśli realizuje się klasykę literacką o zostanie to film zostanie powitany tak odpowiedział na otwartymi z otwartymi ramionami szczególnie w kraju, który autora literackiego pierwowzoru wydała, ale z drugiej strony wydaje się, że w przypadku ekranizacji klasyki literatury danego kraju w ogóle literatury światowej i emisji jest też pewna trudność dlatego, że to jest adaptacja to oznacza, że widzowie mają określone oczekiwania i im bardziej znany pisarz bardziej znany jest utwór w tym więcej będzie osób, które te oczekiwania będą miały oczekiwania dość jasno sprecyzowane, dlatego że bardzo duża szansa, że zdaniem utworem ważność z twórczością danego pisarza no i wielu widzów zetknęło we Francji oczywiście, ale myśleć nie tylko we Francji myślę, że baza to jest taka klasy, a że nawet nawet w innych krajach nawet osoby, które niekoniecznie interesują się literaturą sosie baza wiedzy ja przyznam szczerze nie wiem czy baza jest w tej chwili gdzieś na liście na liście lektur szkolnych rad, ale nadal ser met no tak, ale pani profesor mówi rzeczy, które są uniwersalne tymczasem tu otrzymujemy obraz, który z na pewno zaskakuje tych, którzy nie spotka nie zetknęli się z prozą Balzaka zaskakuje tych, którzy myślą sobie jak coś co było napisane 200 lat temu jak jak film kostiumowy jest w stanie tak mocno wyraźniej precyzyjnie opisać rzeczywistość, która jako żywo przypomina czasy współczesne nam na myśli przede wszystkim co się to co ten film i również książka mówi o mediach to co mówi o odwiecznej chęci wyrwania się z małego miasta, a w wielki świat i odwiecznym micie, że ten wielki świat ma 2 strony jest szansą, ale z drugiej strony jest szaloną pułapką, która może stać takiego bohatera i w zasadzie go zniszczyć Ślęzie myślę, że to dla czytelnika pytanie, które sobie też zadawała lat, gdy dowiedziałam się z prasy francuskiej strony się za bardzo intensywnie, że na ekrany wejdzie ekranizacja straconych złudzeń ten myślałam, że w pierwszej chwili pomyślałam będzie większość ma nie, żeby miała coś przeciwko filmom kostiumowym ale, ponieważ widziałam już widziałam fotosy filmu, więc wiedziałam, że nie jest tzw. specja uwspółcześniona przyznam się, że mam słabość takich adaptacji dlatego wydaje mi się, że one dość wdzięczne urokliwy sposób pokazują związek między przeszłością przyszłością czy teraźniejszością i pokazują, że klasyka jest uniwersalna, że jest ponadczasowa, ale po obejrzeniu tego filmu 7 mam sobie, że to nieraz może być pewnego rodzaju roszczenia to znaczy w momencie kiedy, kiedy ubiera się historia, która powstała 100200 lat temu kościół współczesny to troszkę, jakby się sobie sprawę ułatwia, a tutaj reżyser John Lee tego nie zrobił zrobił film kostiumowy pomimo to udało mu się pokazać, że ta historia bardzo współczesną udało musi przedstawić w sposób w sposób bardzo współczesny i wydaje się, że to świadczy o sukcesie ekranizacji także nie ułatwił sobie tego na poziomie takim czysto, a czysto wizualne tak ubierając, ubierając aktorów współczesnego stromy osadzając historii współczesnej rzeczywistości wydaje się taki trud i toteż świadczy o tym jak jak dobrej intencji stron, jeżeli taka jest co w tym co w tym filmie wg pani jest takiego co sta okazuje się być filmie, proszę bardzo, uniwersalne właśnie ten mit wyrwania się z prowincji wielkiego miasta akt, które były, która to podróż niekoniecznie kończy się sukcesem czy czy ten niesamowicie zjadliwy opis środowiskach dziennikarskiego radiowca co jest takiego co jest aktualne, bo wtedy jest teraz ja myślę, że ja myślę, że te oba te oba zjawiska rzeczywiście wydają się najważniejszymi zjawiskami pokazany jeszcze filmie znaczy z 1 strony realizm, a z drugiej strony właśnie świat mediów także świat pisarzy świat wydawców no to jest satyra satyra na środowisko resztą w powieści Balzaka reszta satyra oczywiście jest przyznam się, że mniej chyba nawet bardziej uderzył ten drugi ma to znaczy media media literatura media sztuka, bo tam oprócz 3 oprócz 3 literatury też pojawia się pojawia się teraz teraz częścią literatury Lion i teatrze w tym sensie że, że pokazane są kulisy pewnej inscenizacji tego jak się odnieść sukces danej stylizacji w chyba chyba się drugi aspekt zainteresował mnie bardziej co nie dziwi, że nie zawsze miał przy słabość do postaci oczywistą w literaturze miałam zawsze słabość do postaci ludzi, którzy dążą do awansu społecznego Balzaka takich właśnie jest właściwie znak firmowy Balzaka tak stać oczywiście się rybą prezes straconych złudzeniach i nie tylko straconych złudzeniach o ba również powieści Press oraz własną straconych złudzeń rzędu oraz jak nie zawsze postaci postać Lewis już lubiłam, ale przyznam się tutaj nawet bardziej zainteresował mnie ten aspekt medialny medialną literacki, a ja jestem ja jestem i teraz to znaczenia jest krytyką literacką dość aktywną w, więc siłą rzeczy ten styk tutaj mediów literatury podejście do krytyki literackiej chyba zainteresowało mnie bardziej, chociaż z drugiej strony taki, a motyw tworzenia siebie od zera, a takiego tworzenia własnej osoby własnej własnej osobowości pod kątem sukcesu no to też jest bardzo ciekawa, tak więc psy tutaj widziałam, że te wątki są istotne, ale jakoś wydaje mi się ten wątek nazwijmy go prasowym jest jest najmocniej mocni określa lekarzem pewnie w różnych krajach w zależności od dyskusji na ten temat różnie rezonuje wyobraża sobie, że w Polsce po obejrzeniu filmu wiele osób klaszcze w ręce powiedz dobrze to właśnie to jest ten obraz on on ona daje to środowisko, które tworzy faktury albo nawet Haye wniósł, gdzie opłaca się recenzje czasami duże pieniądze negatywny albo pozytywne, gdzie to klakierzy decydują o o sukcesie albo klęsce jakiej, jakie jakiegoś autora to jest właśnie uchwycenie tego, czego się PR-owych rodzi pytanie filozoficzne czy to znaczy, że Francja wtedy w dziewiętnastym wieku już taka była ta przestrzeń kształtowana przez środowiska już taka była czy też to wtedy jakąś genialną prognostyczną myśl miał do ZAK tak i myślał do tego dążymy wzrost rzucą osi, a dla nas teraz jest to oczy dla niektórych oczywiste ze smutkiem konstatują, ale wtedy jeszcze oczywiste nie było tylko co tu właśnie tam w jakaś genialna miłość Balzaka potrafią powiedzieć, że tak skończyły wszyscy 3 nie będzie ja czytam wczoraj przeczytałam artykuł w prasie francuskiej, w którym właściciel właśnie tylko temu był był poświęcony znaczy dotyczy właśnie dokładnie tego, o czym pan powiedział czy to jest obraz prasy proroczy to jest obraz aktualny, jaką się gdzieś tam spójrz na osi czasu i werdykt to oparty na opiniach rozumiem specjalistów francuskich cytowanych w tym artykule był taki, że ten obraz prasy, czyli takiej prasy, która jest skomercjalizowana, która jest na pasku tych, którzy płacą na pasku rządzących był aktualny w czasach czasem Balzaka w UE o tym przestał być aktualny wszy od 40 piątym roku gdzieś do siedemdziesiątego roku, czyli tych przez pierwsze 3 dekady powojenne, po czym znowu w tej chwili jest jest aktualny teraz panie profesorze my graliśmy krótką przerwę na informacje Radia TOK FM po, których wrócimy do naszej rozmowy o filmie stracone złudzenia z nami prof. Alicja Piechocka Instytut anglistyki Uniwersytet łódzki za chwilę formację, a po nich wracamy do rozmów z naszym gościem popołudnia Radia TOK FM to obsypana nagrodami będący ekranizacją książki Balzaka francuski film stracone złudzenia Xaviera Giannoli ego jest tematem naszej rozmowy prof. Alicją Cichocką Instytut anglistyki Uniwersytetu łódzkiego i czas dzień dobry pan profesor niedobrym ten zakończyliśmy w pierwszą część naszej rozmowy te mecze, kiedy pani prezes zaczął opowiadać o tym jak w kontekście francuskim siedzi jest osadzony ten film raczej dyskusja o tym filmie spełnia pani profesor o tym, że to trochę zależy od tego czy o jakich czasach mówimy na ile oddaje to co we Francji na ile jest jakimś sensie profetyczne to co na temat 3 może wydarzyć, ale rozumiem tedy jeśli dobrze będą wyższe mówi, że przemyt Warty kule cytowane zostaje to po drugiej wojnie światowej jakoś było trochę inaczej, ale powolutku wracamy do świata właśnie takich kupowanych recenzji Faith newsów mediów, które no i rzecznego kreować rzeczywistość zamiast zdawać relację z 1 do myślę, że pan wie na ten temat więcej się jako dziennikarz jest jednak literatura znawczynią nie media znawczynią czy prasa znawczynią ja jestem proszę znaczenie amatorką, dlatego że bardzo intensywnie się za media robią sobie codziennie bardzo dokładną placówkę także nie mogę się ma wypadać jako eksperci natomiast oczywiście mam swoje przemyślenia i mam przemyślenia jako jak wycieczka literacka tutaj tutaj chyba mogę mogę mówi bardziej odważnie o tym jak wygląda np. w ramach tego przeglądu prasy czytam prasę anglojęzyczną wojsk mam blisko 1 przede wszystkim amerykańską zajmującą się pograniczem traw amerykańskiej francuskiej obu kultur w ale jednak wykształcenia bliską i czytam prasę anglojęzyczną od francuskiej anglojęzyczna powstającą po obu stronach Atlantyku wydawano Zlatan antyku i np. na szokuje mnie to, że w Guardianie, który jest przecież bardzo między prestiżową z gazetą bardzo wpływową jedną z czołowych gazet Wielkiej Brytanii gazetę przeznaczoną dla inteligencji intelektualistów w and np. jest także te recenzja jest łączona z informacją o tym, że realizowana książka może być kupiona w sklepie internetowym Guardiana i że kupując tę książkę USA wspiera się Gazeta wspiera się Adrianna nikt nie mówi, że krytyk czy recenzent, który taką książkę omawia Makar wgląd, że nie ma związanych rąk, że mówiąc językiem bardzo kolokwialnym może tam książkę roznieść po prostu jeśli uważa żona jest słaba, że ona musi nie podoba trudno w takiej sytuacji uwierzyć z wolności wolt etyka wolność recenzenta ja mogę tylko powiedzieć, że jako krytyczka literacka absolutnie nigdy nie byłam poddawana żadnym naciskom i nadal nie jestem i ci krytycy literaccy, których z nami cenie i szanuje działają podobnie natomiast nie mogę też nie mogę modę pań rodzenia się rozwiązał sytuacji oddanie praw, ale rozumiem, że nie wierzy pani z w aktualności nadal też sceny, kiedy w wydawnictwie to małpa decyduje czy decyzja pozytywna zostanie książka 1 drugiego autora to jest scena żywcem wyjęta z ich książki Balzaka rozumie i filmu, którym mówimy, czyli my jednak jesteśmy tutaj w takiej sferze narracji o wpływach z większych albo mniejszych, ale Balzaka i reżyser filmu, o którym rozmawiamy celowo być może przerysował pewne rzeczy, żeby zwrócić na naszą uwagę sta wie pan mówi o tym, że przesadza się po to, żeby być, żeby lepiej zrozumianym to nie jest zresztą moje stwierdzenia uczy się nie pamiętam to zapowiedział tak to scena, w której pan mówi kiedy, kiedy właśnie małpa decyduje czy sąd czy dzieło wandala jest utwór skandal jest przez Sojusz to biada oczywiście do Majewski paraboliczne ona jest bardzo obrazowa natomiast przyznam się, że mniejsze też zdarzyło czytać recenzje utworów literackich w Polskiej prasie takie recenzje, które co, do których naprawdę jestem pewna czy autor lub autorka czyta lub czytała utwór tonie, choć rzecz nie zgadzam się co tam zostało napisane tylko z tym, że jeżeli ktoś np. twierdzi, że najważniejsze motywy, żeby pewne mocy wysoka forma najważniejsze on się pojawiają wykona dwu pierwszych stronach 3 pierwszych stronach potem utwory zupełnie czymś innym zastanawiam się na pewno ten utwór został przez osoby piszą recenzje przeczytane dyski do deski także to to może w tym sensie oddaje oddaje istotę sprawy także, że niekoniecznie niekoniecznie zawsze zajmują się literaturą czy w ogóle sztuką osoby jest naprawdę kompetentne, a jesteś w tym filmie postać wydawcy, który grana przez Gerarda Depardieu, który wcześniej był handlarzem handlował owocami warzywami i który jest bardzo wpływowy jest problem polega na tym, że jest analfabetą no to znowu jest symboliczne, ale ja pamiętam np. wywiad z osobą, która Rój bardzo znanym polskim wydawnictwem, która sama przyznawała się do tego nie czyta książek które, które wydaje lekarz nie ma własnego czasu opiera się nauczyli się w opiniach i podpisuje umowy w oparciu o opinię decyduje się wydać książkę nie, zaglądając do książki na oczywiście ja rozumiem, że biznes ma swoje prawa i rozumiem też, że i wyboru ordynator oddziału chirurgii nie operuje każdego pacjenta osobiście, ale jednak stoi to jest dla mnie troszkę troszkę zaskakujące nasze biura Brzeźno taka, a to zagramy to zrozumiałe Kowal poseł jak z tej perspektywy oceniać życie działalność twórczość samego Balzaka czy od czy czy trochę to był taki czy to czy mamy do czynienia na ekranie w książce to jest taki wyrzut, który bardzo robi swojemu społeczeństwu mówi zobaczcie jak trudnej sytuacji z tym ja pisarz a kiedy to zamiast merytorycznie podejść do tego co robię na dobrą sprawę no właśnie ta cytowana przez nas małpa wybierze czy moja książka utrzyma pożyczki, choć negatywną recenzję dawno będą oczywiście motywy autobiograficzne są JOW-y napisano bardzo dużo o, a historia Balzaka jeśli na nią spojrzymy tak tego tego pisarza urodzonego szczur który, który przyjechał do Paryża na drogę do sukcesu nie była łatwa, dlatego że najpierw napisał napisał utwór dramatyczny, który nie odniósł sukcesu później pisał URE rzeczy komercyjne próbował swojego szczęścia w biznesie właśnie drukarnie wydawnictwa tak też co się skończyło katastrofą spowodowało, że popadł w długi, które później przez lata nie musi wydobyć to oczywiście tak na tonącym krytykował środowisko, które znały środowisko pisarzy z wydawców dziennikarzy, z czym żyje nie wiem czy ten aspekt geograficzny jest tutaj nie jest tutaj najważniejszy oczywiście możemy możemy zacząć zwracać uwagę idąc tym tropem zawieje Gian Lee reżyser filmu scenarzysta jest synem dziennikarza, więc on też no i środowisku coś co wie jak chciałby, że ten obraz dziennikarstwa jest przedstawiony w filmie on jest no negatywny tutaj również doszukać czegoś pozytywnego także oczywiście to jest tylko 1 jedenastek tak to jest jedno jest jedno spojrzenie, bo oczywiście, gdzie wartość prasy wartość dziennikarstwa jest czymś niekwestionowanym pan jest amerykańską zawsze na miejscu głowy tel słynne zdanie Thomasa Jeffersona tak, gdybym ja miał decydować ma mieć rząd bez gazet czy gazety bez rządu bez chwili wahania wybrałbym drugi, a gazety bez rząd także trzeba pamiętać, że to jest też jedno spojrzenie na media, ale spojrzenie na aspekt negatywny aspekt medium, którego ignorować nie można ja myślę np. do tych recenzjach, które są wpisane na zamówienie w związku z tym pewnych próbach wpływania na recenzentów parę miesięcy temu była taka też głośna sprawa, która MO zbulwersowała moje środowisko dla środowiska literaturoznawców środowisko tłumaczy akademików zajmujących się literaturą, kiedy dość znane bardzo znane polskie wydawnictwo groziło pozwem tłumaczowi ocenianemu tłumaczowi, ponieważ ośmielił się w mediach społecznościowych skrytykować jakość tłumaczeń i jakość redakcji książek zagranicznych autorów wydawanych przez wydawnictwo no to jest się pan to jest to jest próba jakaś różni moim zdaniem ograniczania wolności intelektualnej wolności opinii na szyi i w zasadzie nie wydaje się, że z tego wycofało ale, toteż pokazuje, że ten film jest nieaktualny jest rwane od od rzeczywistości rzeczywistości, w której żyjemy, dlatego że różnego rodzaju zakusy są akurat film pokazuje pokazuje osobę bratem ulegają akta Gazeta pracuje główny bohater jego koledzy oni się doskonale znacie doskonale odnajdują się w tym świecie zapominają pewnych skrupuły, chociaż nie są pozbawieni talentu zbawieni aspiracji w no przecież bohater gry początkowo chciał być poetą, a zwłaszcza, gdy są właśnie pan profesor bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę prof. Alicja Piechocka Instytut anglistyki Uniwersytet łódzki dziękujemy bardzo te stracone złudzenia od 5sierpnia już w kinach i tutaj rozmawiać chyba muszę dodać, że ani wydawczyni programu konie Kaczyński nie prowadzą Sandoval rolnikowi nikt nie zapłacił, żeby mówić o tym filmie ni i samych pozytywach to po pierwsze po drugie uważamy po prostu film jest wart obejrzenia bardzo aktualny, chociaż na podstawie książki przed 200 lat 434 dziękujemy, że wspólnie spędzony czas, zapraszając na kolejny program będzie tak ten świat podgląd kwestia zatrutej Odry będzie pierwszym tematem, który zajmie się Agnieszka Lichnerowicz po godzinie piętnastej przed nami przewodnik na zdrowie zapraszają w imieniu Ewy Podolskiej dziś o skutkach słonecznych jak się leczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA