REKLAMA

Kameralna muzyka ponownie wybrzmiewa na podwórkach kamienic

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-12 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Filipka kurz ze mną jest dziś Ania Karpowicz flecistka aktywistka kuratorka festiwalu w Warsie Muza dzień dobry dzień dobry szósta edycja festiwalu, który wędruje po kamienicach warszawskiej woli i odwiedza podwórka tych kamienic ostańców pamiętających jeszcze czasu Warszawskiego getta trwa przez cały sierpień koncerty odbywają się w sobotę w niedzielę rozmawialiśmy przy okazji trzeciej edycji marsze muzyka niemal równo 3 lata temu w tym samym Rozwiń » studiu im również dużo uwagi poświęciliśmy wtedy patronowi festiwalu Mieczysławowi mBankowi i to jest może moje odczucie subiektywne, ale mam wrażenie, że od tego czasu Weinberg jego twórczość zapewne dzięki waszym staraniom także zyskały bardzo mocno na popularności to prawda Mieczysław Weinberg wchodzi do panteonu najważniejszych kompozytorów muzyki klasycznej dwudziestego wieku na równi jeśli chodzi o kunszt muzyczny Szostakowicza Prokofiewa również reprezentuje taki nurt właśnie można siedzieć na klasy, cytując nie nie dał się uwieść awangardowym eksperymentom nigdy także tak to prawda dziś wydaje się takim bardzo ważnym momentem dla rozpoznawalności jego nazwiska był moment, kiedy najbardziej prestiżowy magazyn muzyczny na świecie, czyli gramofon magazyn uznał płytę z nagraniem symfonii kadisz Wajnberga za najlepsze nagranie roku to był taki duży megafon przedstawiony do jego twórczości, ale też muszę powiedzieć, że muzyka Weinberga dużo adwokatury nie potrzebuje jesteśmy świadkami właśnie przy programowaniu festiwalu i zapraszaniu kolejnych artystów jak ona wciąga fascynuje jak zostaje z tymi artystami później w dalszych ich losach muzycznych także tak zgadzam się Mieczysław Weinberg z kompozytora nowo odkrytego, bo właściwie to odkrycie nastąpiło w 2008 roku wiele lat po śmierci kompozytora zdobywa szturmem ten ten świat muzyki klasycznej nagranie jest już co niemiara koncertów także i bardzo bardzo nas cieszy miło nam na to patrzeć jako na karierę Mietka z żelaznej Mietka Warszawy właśnie czy będzie także Weinberg będzie patronował waszemu festiwalowe już na stałe czy może przyjdzie taki moment, w którym powiecie zrobiliśmy dla jego pamięci to co zrobić mieliśmy gdzieś tam dorzuciliśmy się do uruchomienia tej machiny wokół niego czas przypomnieć światu innych kursów my przypominamy innych twórców wręcz dynamika była troszkę odwrotna zaczynaliśmy festiwal w Warsie muzyk skoncentrowani bardzo na postaci Szpilmana znamy wszyscy film pianista Polańskiego to właśnie ten ten kompozytor pianista znakomity artysta właśnie zamknięty w warszawskim getcie, ale także Aleksander Tansman, który studiował w Warszawie czy Tadeusz Zygfryd Cassel który, który ukrywał się w Warszawie w czasie powstania w getcie, więc początkowo można powiedzieć, że Mieczysław Weinberg nie był takim wiodącym kompozytorem i myślę, że jego muzyka i przekonała nas i słuchaczy, ale to nie oznacza, że ten festiwali festiwalem 1 kompozytora o festiwal poza tym, że ma taką nogę społeczną i muzyczną to w tej muzycznej warstwie opowiada historie wielokulturowej przedwojennej Warszawy bardzo szeroko, bo gramy Mahlera gramy Beethovena grany właśnie muzykę polskich Żydów, z których naszym ulubionym obecnie oczywiście jest jest Weinberg, ale także będzie muzyka improwizowana będzie koncert do taśmy kultowej wytwórni Syrena Record, a także będą 2 prawykonania, więc nie chcemy pozostawać tylko w archiwach nie chcemy odtwarzać jakiejś wyobrażonej Warszawy, które już niema i tworzyć jakieś makiety miasta nieistniejącego czy zapraszać ludzi do jakich naszej fantazji, ale bardzo chcemy pozostawać tu i teraz współpracujemy z kompozytorami, którzy będą świadomi tej historii, podążając śladami szlakami tych kamienic zagubionych ostańców mają własny głos głos bardzo współczesny pozbawiony wszelkiego sentymentalizmu czy jakiejś takiej banalnej nostalgii to jest droga muzyczna, a teraz jeszcze rozmawiamy chwilę nodze społecznej, bo po raz kolejny wchodzicie w przestrzeni jednej z warszawskich kamienic tym razem domem tego festiwalu będzie kamienica pod zegarem przy chłodnej 20 za każdym z miejsc, które wybierali do tej pory kryje się historia, jaką historię mamy tutaj historia kamienicy pod zegarem jest wyjątkowa to kamienica, która pojawia się na wielu zdjęciach kładki między małym dużym gettem ważne miejsce, a także można powiedzieć tutaj za profesorem, lecz całkiem, że to był taki biały dom Warszawskiego getta to było miejsce, w którym podejmowano wiele decyzji mieszkał tam Czerniaków szef Judenratu, więc dla tych ostatnich ostatnich akordów tragicznej historii warszawskich Żydów to miejsce było ono jednym z takich najważniejszych ta kamienica ma także cudowną akustykę ma 2 podwórka, więc zapraszamy serdecznie do wędrówek wraz z nami, bo sami nie wiemy, który koncert, w którym podwórku odbędą SN tak dokładnie, a oprócz tego muszę też powiedzieć, że mamy fantastyczną wieloletnią współpracę tam z mieszkańcami to wielka radość taka ogromna satysfakcja i coś zupełnie innego o granie koncertów w salach koncertowych filharmoniach akcie publiczność jest bardzo wybrana to to duże duży wysiłek w ogóle zainteresować się kupić bilet i uczestniczyć w koncercie, a tutaj my przychodzimy do do mieszkańców do domu słuchają nas z balkonów z okien z klatek schodowych i przez te lata udało nam się nawiązać z nimi bardzo takie ciepłe domowe relacje mówi o współpracy z mieszkańcami tej konkretnie kamienicy przy chłodnej 20, ale wciąż interesuje trochę ten odbiór społeczny tego koncertu, bo jednak część tego dziedzińca zawłaszczać swoim koncertem nie wiem zwłaszcza, że to jest dobre słowo, ale gracze niemal nie ma w domach mieszkańców i czy ten odbiór zmienia się na przestrzeni lat, bo na początku pewnie było jakieś Novum teraz festiwal ma większą markę, ale z roku na rok w Polsce odbywa się coraz więcej festiwali wchodzących w tkankę miejską czy by ten feedback ta informacja zwrotna od nich zmienia się jest bardziej soczysta i czy może zdarzają się ludzie, którzy mówią dość nie chcemy dość już nie chcemy szczerze, więc nie zdarzyło się jeździe to też na pewno jest także my naszymi działaniami chcemy też odpowiadać na czyjeś potrzeby, więc na pewno, gdybyśmy usłyszeli dość to uszanowali byśmy taki komunikat jeśli chodzi o właśnie odbiór koncertów podwórkach to to jest akurat bardzo naturalna sytuacja granie w podwórkach to też przedwojenna tradycja akordeonistów śpiewaków ludzi, którzy chodzili po podwórkach śpiewali zbierali grosiki do kapeluszy teraz już ta tradycja oczywiście całkowicie zanikła wszędzie mamy bramy skodami i wszystko pozamykane także my przychodzimy do podwórka właśnie z muzyką, ale tutaj chciałam zaznaczyć, że bardzo się staramy właśnie nic nie narzucać nie kolonizować tej przestrzeni nie ma żadnej sceny nie ma żadnego zadaszenia co jest naprawdę dużym ryzykiem jeśli chodzi o pogodę i tak jak teraz zjawiska pogodowe robi się coraz bardziej nieprzewidywalne i gwałtowne niestety, więc nie ma żadnych mikrofonów żadnego nagłośnienia przychodzimy po prostu instrumentami tak jak stoimy jest, toteż ciekawe doświadczenie, ale też wyjście duże ze strefy komfortu dla wykonawców nie ma żadnej garderoby nie ma gdzie się rozegrać nie ma gdzie się przebrać, a jednak nie gramy muzyki łatwej gramy pełnoprawne koncerty kameralne, więc właśnie strojenie się w samochodzie czy właśnie przebieranie się w kawiarni obok to takie wyjątkowe wyjątkowe później anegdotki które, które są opowiadane wschodzi wchodzicie z ulicy dodajmy jeszcze, że to nie jest cała orkiestra Symfoniczna to są koncerty kameralne akustyczne tak dokładnie to są małe koncerty domowe i też wydaje mi się, że to też jest bardzo naturalny i proste, bo taka była muzyka kameralna ja mam np. dosyć duży kłopot z odbieraniem muzyki kameralnej na wielkich scenach filharmonicznych, kiedy mamy wielką filharmonię żyrandol i nabożnym skupieniu słuchamy jakiegoś Niewiem tria fortepianowego, które były napisane przez znajomych dla znajomych do grania w dużym pokoju przy rozmowie często przy bardzo też ciekawych właśnie dysputach estetyczne filozoficzne muzycznych i prawdopodobnie w w tych czasach, kiedy było napisane nikt go nie słucha takim nabożnym skupieniu i nigdy nie grał w takich wielkich salach prawda, więc ta muzyka kameralna to jest muzyka domowa i to jest coś bardzo bardzo prostego bardzo naturalnego i myślę że, że w takim w takiej atmosferze właśnie podwórkowej domowej brzmi po prostu naturalnie fajnie to jest sobota, a w niedzielę ponownie koncerty w pomniku Umschlagplatz przy ulicy stawki i to już jest miejsce, które nie kojarzy się z muzyką kameralną choćby ze względu na to, że jest już przy względnie ruchliwe ulice tak dokładnie pomnik to i w ogóle miejsce Umschlagplatz to takie chyba jedno z najczarniejszych miejsc na mapie Warszawy sam pomnik zaprojektowany przez panią Hannę Mullin Berg jako miejsce spotkania to ciekawe, że nie jest żadna rzeźba nie jest to Niewiem obelisk jest to taka forma od pewnego odwzorowania symbolicznego odwzorowania wagonu, do którego można wejść do środka tam są wypisane imiona jest podana informacja, dlaczego ten ten pomnik się znajduje in nad tym pomnikiem wyrosła zachowane zresztą z intencją lipa samosiejka powojenna także mamy właśnie ten ten pomnik ten i ten znak nowego życia jest to naprawdę wyjątkowe taka przestrzeń do zadumy jednak no właśnie miana jakoś tak mijamy bezrefleksyjnie, więc zapraszamy warszawiaków do tego, żeby w tym miesiącu sierpniu, który jest miesiącem w ogóle takiej pamięci historycznej, ale też miesiącem akcji likwidacyjnej, której w tym roku ma 80 lecie po prostu przysiedli sobie na stopniach tego pomnika i przez chwilę posłuchali koncertów, które mają taki walor pewnej instalacji dźwiękowej, bo dźwięki miasta wdzierają się do tego pomnika często wręcz, przykrywając muzykę, która jest tam grana, ale znowu to jest miejsce tak tak oznaczone, że przez sam szacunek dla niego nie wyobrażam sobie, żeby te koncerty nagłaśniać albo nie wyobrażam sobie, żeby do przestrzeni pomnika, dbając o komfort słuchaczy postawić krzesła prawda to nie jest takie miejsce, więc jeżeli ktoś z państwa chciałby uczestniczyć w niedzielne popołudnia właśnie w koncertach i udźwiękowienie pomnika to proszę się przygotować właśnie na taką sytuację też pewien sposób dyskomfort owo, ale zamierzoną jeśli jeszcze ktoś nie wie na Marsie mówi się wybrać dodajmy przy okazji, że wstępna wszystkie wydarzenia jest bezpłatne to wydaliście płytę z nagraniami z poprzednich edycji to płyta między nimi na serwisach streamingowych jako wizytówka tego co w kamienicach warszawskiej woli się dzieje tak to prawda mamy płytę Warsie muzyk część pierwsza, a mogą już zdradzić, że tuż po zakończeniu festiwalu dokładnie następnego dnia wchodzimy do studia nagrywamy długo wyczekiwaną i odkładano ze względu na pandemię drugą część, która będzie takim domknięciem to są wydawnictwa winylowe, bo jesteśmy oczywiście w Warszawie przedwojennej, więc to jest ten nośnik najbardziej adekwatny, ale właśnie także do do posłuchania w serwisach w serwisach streamingowych i tam pokusiliśmy się też coś co właściwie się rzadko zdarza w tym obszarze muzyki klasycznej i fonografii związanej z nią tym nagraniu muzyki klasycznej towarzyszą na początku każdej strony nagrania terenowe z kamienic właśnie po to, aby UE, włączając sobie płytę mu się na chwilę przenieść do tego potworka usłyszeć psy koty latające gołębie czytnik czytaniu, które gdzieś tam przez otwarte okno smaży schabowe i żeby żeby troszeczkę to tej atmosfery z podwórek doświadczyć dom to do posłuchania w domowym zaciszu jeśli chcą państwo doświadczyć atmosfery na własnej skórze to festiwal w Warsie Muza trwa do 28sierpnia w soboty niedziele na terenie byłego Warszawskiego getta na dziedzińcu kamienicy przy chłodnej 20 i przestrzeni pomnika Umschlagplatz przystawki ze mną była Ania Karpowicz kuratorka tego festiwalu 1 artysta bardzo dziękuję dziękuję zbliża się południe informacje w radiu TOK FM ja nazywam się w Lipkach już do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA