REKLAMA

Kim jesteś i czego byś chciał/chciała - "Gadające głowy" Krzysztofa Kieślowskiego dawniej

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-08-13 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn filmowy do zobaczenia Diana Dąbrowska krytyczka filmowa oraz dyrektorka programowa przeglądu Tomasza Kieślowski przed nami jedenasta edycja tego wydarzenia 2006. 28sierpnia właśnie w Sokołowsku miejscu, które do po pierwsze, stało się miejscem akcji ostatniej książki Olgi Tokarczuk, czyli wspaniałego 500 000, ale jest to też miejsce, gdzie Krzysztof Kieślowski przez 9 lat z przerwami jako młody chłopak mieszkał i gdzie podglądał firmy w kinoteatrze zdrowie specjalnie Rozwiń » mówię podglądał ani oglądał, bo on chyba faktycznie podgląda przez dziurę w dachu czy muszę już dokładnie tego nie pamiętam jak Diana było taka jest legenda zresztą ten rozdział związany z Sokołowskim jest świetnie opisane w takiej książce Kieślowski zbliżenie także bardzo tam polecam przeżyte lata rządów miało na ogół i tak poleca to jest, jeżeli państwo przejdziecie do Sokołowska sami zwrócić uwagę jak bardzo blisko miejsca, w którym mieszka Krzysztof Kieślowski z tym balkon, które jak ktoś jest około szkód wierzy tutaj właśnie mieszkali państwo pisowcy i to jest właściwie bardzo blisko kina to około 10 kroków i to też tak działa na wyobraźnię, że ten przyszły twórca wielkiej czwórce kina do tego kina miał tak blisko, ale też bardzo często to było tak trochę czynią aparat widzę, że nie zawsze łatwo, bo ten ostatni potrafił też złośliwe potrafił wedle tej legendy zaczepiać widzów, którym się udało dostać także kino było blisko i też w ramach festiwalu bardzo ważnej dla mnie to, żeby spróbować połączyć to miejsce, w którym ten człowiek dla mnie ważny człowiek dla wielu z nas myślę, że ma cały czas swoje takie grono oddanych fanów fanek i łączyć wrażliwość tego miejsca w ogólnych taką możliwość zdobywania tej wrażliwości i łączenia z takimi firmami, które mogą być dla kogoś przeżyciem, iż oglądają po raz pierwszy albo nawet po raz któryś z dużym ekranie dlatego zależy, żeby była klasyka, organizując ten przegląd, ale też oczywiście kino najnowsze i żeby była szansa, żeby to było połączone z rozmową z twórcami stłuczeniami i wydaje się, że to co cechują ma taki Śląski to właśnie taka chęć, żeby ta wspólnota kinowa przy na ten czas festiwalu naprawdę była zżyta i żeby można było realizować taki klucz bardzo klasycznym, ale kupujący prelekcja projekcja potem dyskusja dyskusja połączona ze spotkaniem twórcom i muszę przyznać, że w tym roku takim hasłem przewodnim właściwie cały program sport to podporządkowane to jest taka myśl, która płynie z filmów Kieślowskiego z jego tekstów z jego wywiadów, żeby być uważnym na drugiego człowieka artysta potrzeba takiego kina interwencji i dobierając filmy przede wszystkim firmy polskie, bo też chcieliśmy być twórcy przyjechali, żeby po prostu cieszyć się sobą oglądać i móc rozmawiać bardzo zależało, żeby móc otworzyć właśnie w tej konfiguracji na tego drugiego człowieka po prostu patrzeć uważniej żyć uważnie ad no właśnie, bo w programie festiwalu filmy polskie przegląd filmów laureatki złotego niedźwiedzia Carli Simon, ale też filmy z Ukrainy cały program znajdziecie państwo na stronie Masza Kieślowski Kieślowski w ogóle na pytanie, dlaczego robi filmy ten zaczęłam audycję dzisiaj odpowiadał, bo chce porozmawiać no i wydaje się, że właśnie te rozmowę oto o to spotkanie Niemcy głos chodzi prawda takie myślę, że Kieślowski jest w ogóle na gruncie kina, ale też poza kinem, bo to był taki człowiek, które przez edukować prowadził zajęcia filmowe uczą warsztatu filmowego, ale też uczył cały jakiś taki oprawy, które zatem się kryje taki ludzki uprawy i mam wrażenie, że taki współczesny właśnie twórca filozofii dialogu od filozofii się przeważnie mówi bardzo klasycznie mówi się takich postaciach jak Marcin bubel Air jego taka bardzo słynna książka ja i też, żeby właśnie nie patrzeć ciągle na ja nie myślę ciągle oni tylko odwrócić się i spojrzeć na tego drugiego człowieka, że dopiero w tym spotkaniu w tej relacji wzajemności dopiero stajemy się sobą i mam takie poczucie, że kiedy pokażemy po raz kolejny dla festiwalu, ale też tak ważne dzieło gadające głowy np. udostępnimy trochę przestrzeni kina, żeby przy, kto chce odpowiadał na te pytania przede wszystkim chcemy skierować do tworzącej się tam, gdzie sporo ukraińskie, żeby zmierzyć się po prostu z tymi pytaniami Śląskiego potem też zobaczyć te najnowsze gadające głowy także zależy nam bardzo na tym, żeby spróbować, chociaż na te 3 dni, a najlepiej, żeby to był proces, żeby to trwało dłużej jakoś zjednoczyć właśnie porozmawiać o tej wzajemności porozmawiać o tym, że tak naprawdę ten człowiek, który sprzętową, które początkowo może wydawać się obcy chce tego samego co chce być kochany chce być po prostu zrozumiany, że traktuje podmiotom jako przedmiot Diana Dąbrowska krytyczka dyrektorka programowa przeglądu Masza Kieślowski na zapraszamy 2006. 2008. do Sokołowska Tomasz Kieślowski dziękuję bardzo, Diana bardzo dziękuję, a my dzwonimy teraz do Jana Matuszyńskiego reżysera właśnie tych drugich gadających głów tych z 2021 roku magazyn filmowy do zobaczenia na przełomie 1979 i osiemdziesiątego roku Krzysztof Kieślowski przepytał 44 osoby zadawał im te same pytania kim jesteś czego by chciały co jest dla ciebie najważniejsze no i swoich bohaterów ustawiło chronologicznie od niemowlęcia do stuletniej pani na pewno ten film państwo kojarzycie, ale posłuchajmy krótkiego fragmentu jestem człowiekiem raczej bezproblemowy bezkonfliktowy i przez przez życie przechodzą teraz raczej ze śmiechem chciałby, żeby tak dalej to pomaga żyć jestem dziewczyną terenie bardzo umie kosić swoje pragnienia marzenia z szansą faktycznej realizacji tego chciałbym piękności kryteriów oceny postępowania wiedzieć co jest dobre osły określić siebie mogę w ten sposób, że jestem w bezproblemowym marzycielem ministrem od życia chciał jakoś wyrwać się z miasta żyć z przyrodą ze zwierzętami to był fragment gadających głów Krzysztofa Kieślowskiego na 40 lat później gadające głowy realizuje nasz dzisiejszy gość Jan Matuszyński również zadały się bohaterom te same pytania, czyli kim jesteś czego by chciał plus dodaje jeszcze jedno, ale do tych za chwilę wrócimy na, ale ten klucz do wyboru bohaterów jest nieco inne to przyjaciele współpracownicy albo wielbiciele twórczości Kieślowskiego rozmawiasz i Iran Żakowi zaś Gary fan Radia my ich z lawendy jazem, ale też Krystyną Jandą Jackiem PET ryckim Krzysztofem Piesiewiczem na ten casting taksy pozwolę go określić jest niezwykłym wyobrażam sobie, że też dla ciebie musiała być niezwykła przygoda te wszystkie spotkania w taki też dlatego się na to zgodziłem przede wszystkim, bo Instytut Adama Mickiewicza zwrócił się do mnie z takim zapytaniem czym nie był to interesowało w ogóle, żeby zrobić Limy gadających głów jak słyszę hasło make hit to żołnierze weź tak zżyłem się wieś, bo tak jak pomyślę o wielu Ameryka szczególnie filmów z lat dziewięćdziesiątych, które ostatnio miały miejsce nie ma na koncie nie wiem czemu pamięci absolutnej, bo to mamy naprawdę ten limit był niepotrzebny i nie trzeba poprawiać nie trzeba być mniej nie wiem obywatela Ukrainy itd. natomiast no to był ten rok szarego okrągłych rocznic związanych z Kieślowskim jak to pomyślałem, że pytania, które wtedy za zadawał to są dysz bardzo ważne i gadające głowy dla mnie zawsze były ważne w ogóle Kieślowski jako jako twórca jako też człowiek to wszystko powodowało takie czułem zobowiązany do tego, żeby jakoś jakoś podziękować ja odpowiedziałem, że może nie Dymek może wariacja może jakoś tak do tego podejść my no i po dosyć krótkim zastanowieniu stwierdziłem, że skoro nie taka możliwość akurat przed Warszawą już był wtedy wiadomo, że do niego kontakt można zadać pytania gadających głów wypoczynku czy nowe głupio by było skorzystać z takiego i ja troszeczkę przemodelować ten zestaw ludzi, bo na początku miały być tylko osoby miały tylko osoby, dla których Śląski jest ważny nie tylko ja kierowałem się strona współpracowników też wszystkim aktorów głównie z Dekalogu 3 kolorów nie, pamiętając w ogóle o tym żeby, żeby kiedykolwiek ktoś zebrał po latach na takiej zasadzie jak to było też można głupi przykład, ale nie mam innego w tej chwili w głowie i tych takich zjazdach przy okazji serialu przyjaciele Harrego Pottera, który niedawno tego dali takie zostawienie po latach jak oni sobie w pewnym sensie radzą bez bez tego Śląskiego 2 lata się wydawało ciekawe to dopiero zaczęli montować ten to wyszło bardzo duże jakich dodatkowych wartości wątków takich, które nie były tak oczywista i 8 wielu innych powodów NATO każda z tych osób, które nam udzieliła tych odpowiedzi vito za tym stała oczywiście duszy jakaś moja z nimi rozmowa każda z tych osób jest szalenie ciekawa i ma wiele po prostu młodych fajnych rzeczy do powiedzenia i będą tak prywatnie myśmy ten im robi zamiast poczucie, że dzięki temu filmowi ja zacząłem naprawdę oceniać możliwość prowadzenia rozmów właśnie na aplikacjach internetowych, bo wszystko zostało nagrane przez internautów Ano właśnie tutaj zatrzymajmy na chwilę tak jak powiedziałem ten film Kieślowskiego to osiemdziesiąty rok, czyli do przemiany solidarnościowe bardzo ważny moment dla ciebie również, bo to jest pandemia covid, więc również taki czas niepewny taki moment, kiedy no wielu zrozumiało z nas też, że coś niedobrego w świecie się dzieje, że w przyszłości mniej kolorowa niż byśmy tego chcieli no, toteż w tych w tych odpowiedziach się przebija prawda no bardzo mnie te odpowiedzi zaskoczyły, bo każdy poszedł trochę inną stronę ja też pamiętałem, że gadające głowy Kieślowskiego dawały takie poczucie jednak pewnego niedosytu właśnie przez samą taką ascetyczna forma to jest jednocześnie siła tego filmu i ja chciałem otrzymać na początku, jakbyśmy rozmawiali właśnie z ludźmi z Instytutu na torze pojawił jakiś taki pomysł może macie do tego, że jak złamać tą formą filmową natomiast, że bardzo zapadła to musi być tylko i wyłącznie po prostu ido wideo rozmowa o zrobiona online i właściwie jedynym odstępstwem czy to technicy od tego jest rozmowa z Krzysztofem Piesiewiczem, które się fakt, że nagle akurat u niego w domu trochę, emitując podstaw sytuacji ma tego imienia coś na całe szczęście nas ze wszystkimi tymi osobami to je się spready, bo to był ten czas dziś pandemia była bardzo mocno rozkręcone jeszcze nie byliśmy wszyscy też pojawiały się szczepionki, więc możliwość spotkania nie była tak oczywista, a najwyżej poczucie, że poza wszyscy raczej się tam w domach i mają możliwość tego kontaktu online to pozwala nam się dużo dalej niż normalnie bank okoliczność jak pewnie np. Farhadi podnoszeniem tak to spotkać reżyser Jan Matuszyński z nami za chwilę wracamy do naszej rozmowy, a rozmawiamy o Krzysztofie Kieślowskim i rozmawiamy o gadających głowach reżyser Jan Matuszyński jest wciąż z nami rozmawiamy o jego gadających głowach krótki metraż dokumentalny zainspirowany filmem Krzysztofa Kieślowskiego sprzed 40 lat jak powiedziałeś pewna wariacja na jego temat film będzie można zobaczyć na dużym ekranie bardzo niezwykłym miejscu w Sokołowsku podczas jedenastej edycji przeglądu Tomasza Kieślowski, ale znajdziecie go też państwo na małym ekranie na stronie ninateka kropkę PL jeszcze przez chwilę posłuchajmy fragmentu filmu chciałabym, żeby się udało o znowu pchnąć świat na właściwsze tory i żeby następne pokolenie miało jakąś przyszłość chciałabym, żeby ludzie nie uzależnia światopoglądu mogli ze sobą jakoś dogadać mogli ze sobą rozmawiać czy umie panować nad emocjami chciałabym doczekać tego chce, żeby ludzie zrozumieli, że dostanie ni jeden z najcenniejszych najpiękniejszych darów swoim życiu, że dostanie życie rozmawiałeś z przyjaciółmi ze współpracownikami z wielbicielami twórczości Kieślowskiego to chyba się spodziewa się szerzy również tobie muszę te pytania zadać podczas naszej rozmowy kim jesteś to właśnie mnie tygodnik lata ja wiem tak przypuszczałem przede wszystkim staram się człowiekiem o w tak bym powiedział z różnym skutkiem patrząc na na rodzinę ludzi, których mam w oku mam wrażenie, że jest nieźle czegoś by chciał chciałbym to większej równowagi w świecie i poczucia większego spokoju to bardzo jest bliskie to po pokonaniu Farhadi filmie złapanie takiego balansu i powód jakiś taki pierwotnych stanu to jest coś, czego bym bardzo nie tak bardzo potrzebujemy, bo jest tak wiele bodźców, które nas dotacji bardzo potem profesorowi chwiać, a wychowujemy kolejne pokolenia w tym nadmiarze tych bodźców i teraz już kolejne pokolenia rodzą się z plastikiem sekcji tak dalej itd. i to to są takie rzeczy, które chciałbym jakoś powstrzymać, ale mam świadomość tego, że jestem co najwyżej sprawnym reżyserem, który może ewentualnie tym filmie tak powiedzieć stąd chyba to te gadające głowy w biegu nie takiej głęboko pod sercem czas na koniec jeszcze zapytać czy właśnie to dodatkowe pytanie które, które zadały swoim bohaterom Bono też właśnie trochę mówi o stosunku do twórczości do postaci Krzysztofa Kieślowskiego co chciałby zapytać Krzysztofa Kieślowskiego może troszkę to uszczegółowienie zapytać jako reżyser reżyser, który rozmawia z drugim reżyserem czy czy postrzegasz w jaki sposób Krzysztofa Kieślowskiego jako właśnie nie wiem czy mistrza czy bardziej partnera do rozmowy kolegi po fachu kolegom po fachu to chyba nikt nie był w stanie określić i wiele mam do niego szacunku też Poznań zbyt wcześnie będąc dzieckiem dziwię się nie zawsze u reżyserów to bardzo szanuje interesuje to, jakimi założenia na początku głowie jakiegoś filmu, a na takim projektem i jak to wygląda pani zupełnie szczerze wydarzenie z tym co później wylądował na ekranie mamy szereg różnych doświadczeń wiem, że to właśnie nigdy nie wychodzi tak jak się na początku o tym myślało i częściej wychodzi inaczej czasem dochodzi lepiej czasem dochodzi gorzej, ale na pewno inaczej to jest taka zetknąłem się wydaje bardzo taka meta jeśli chodzi o poziom zawodowy ja pamiętam jak czytam książkę takie środki zbliżenie, która wyszła spada latem tak są fajne no to stamtąd płyną taki obraz człowieka, który się zachorowalność miecz i ja teraz będąc po popadł w filmach różne doświadczenia wiem wiem, czego się bierze taki efekt taka chęć jakieś takie będą twórczego, a nadal chętnie bym może takiego spojrzenia trochę to czy Radziwiłowicz mówi, czyli bez perspektywy ducha tym z perspektywy końca życia co on ewentualnie zmienił w tym my musimy już kończyć, ale państwo wciąż o Krzysztofie Kieślowskim jego twórczości możecie rozmawiać w Sokołowsku 2006. 28sierpnia, ale też tak jak powiedzieliśmy dużo do znalezienia w internecie również te gadające głowy Jana Matuszyńskiego 2021 roku jeszcze przez chwilę na nim na tę CPL, więc proszę się pospieszyć z tą projekcją jeśli państwa zainteresowaliśmy en ne wasz naszą rozmową Jan Matuszyński był z nami dziękuję bardzo, dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA