REKLAMA

Na tropie dźwięków "Ziemi"

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-08-13 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
10:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do nas dołączy za chwilę reżyserka Zuzanna Solakiewicz do tej rozmowy niech wprowadzi nas fragment filmu Żenia potrzeba mitu trzeba zaklinanie rzeczywistości staną reżyserka Zuzanna Solakiewicz jest teraz z nami dzień dobry dzień dobry chciałam wyrwać się troszkę z wakacji, bo jesteś teraz jak ustaliliśmy przed audycją w Rumunii w drodze do Bułgarii tak tak tak w no właśnie chciałam razem z sobą zabrać naszych słuchaczy właśnie nawieźć w filmie ziemia to jest film, Rozwiń » które to w zeszłym roku miał na swoją premiera bardzo chciałam do tego filmu wrócić właśnie w ten wakacyjny czas, bo w tym filmie wtyki niezwykły sposób łączy tradycyjne pieśni z dźwiękami natury z dźwiękami wsi z 1 strony to są ptaki krowy owady deszcz, ale to jest też kombajny maszyny rolnicze no i najpierw kobiet taki tran sowy dość smutny powiedziałabym, o czym pewnie za chwilę powiemy, ale też pomyślałam sobie również ze smutkiem, że takich wsi takich dźwięków jest coraz mniej, więc może zacznijmy od kilku słów wprowadzenia tutaj w ogóle za region co to co to za pieśni co to za kobiety w kręciliśmy zdjęcia od Pomorza przez Podlasie Mazowsze Małopolska po część Podkarpacia, czyli pół Polski, ale mogłoby być cała oznaczeń i my oczywiście, robiąc ten film za stoczyliśmy się na początku mocno zastanawiać czy my chcemy jakiś region jakąś specyficzną, a tradycję, ale bardzo szybko zrozumieliśmy, że nie, że to jest bardzo uniwersalne to znaczy w sposób tępy fakt śpiewania razem jest czymś co łączy wszystkie te tradycja, że nie chcieliśmy robić filmu Etnograficznego tylko raczej film o śpiewaniu piwa tradycyjnym wspólnym śpiewaniu grupowym to też jest bardzo ważne i takim, który wynika z pracy czy dlatego jesteśmy na wsi dlatego tytuł tego filmu, choć o śpiewaniu to jest te to film nosi tytuł ziemia, ponieważ zastanawiając się, jakie są korzenie i tego śpiewu to właśnie takie zdanie, które sobie powiedzieliśmy na początku to praca rękoma w ziemi i myślę, że też stąd bardzo się bierze ta transowe bon jest związana z pewnym rytmem po pewną cyklicznością, które jednak mi dla dla ludzi pracujących fizycznie powtarzających się czynności w tym zadanie prawda to jest pewien rytm, który wchodzi w śpiew, który wchodzi w gest, który wchodzi sposób poruszania się pamiętam jak sfilmowała Szewce to rzeczywiście z niedaleko miejsca, w którym się wychowałam powiedzmy to jest mój sąsiad, którego napotkała w drodze do rodziny, które się jest ręki to się bardzo rzadko już dzisiaj zdarza, żeby spotkać kogoś, kto z ręki rzuca ziarno inna koleżanka, która wychowała się w rodzinie rolniczej patrzy na to mówi, ale świetnie chodzi, bo nawet krok tego jak się, w którym momencie rzucasz, w którym momencie przekładać nogę to nie jest przypadkowe to ma swój rytm tak ja pamiętam jak jak ja byłam z kolei dzieckiem to ciągle mogłam słyszeć np. taką wyliczankę ten wierszyk siała baba MAK nie wiedziała jak, ponieważ tam każdy ruch ciała był związany z w zasadzie śladu tego tego wierszyka małego tak to właśnie jest to, że wieś zastanawialiśmy się nad tym nowość mówi ludzie zakorzenieni tak to tak naprawdę znaczy to bycie harmoniczne, którą to dużo powiedzieć bardzo często nie jest dla mnie nawet harmonia w sensie to niema nic wspólnego z sielanką, której sobie myślimy myślę trochę moni natomiast takie bezpośrednie właśnie związanie ciała z ruchem, który jest przyporządkowany konkretnej czynności, ale też ma swój kredytu, które się przekłada potem na na sposób w jaki się mówi sposób w jaki śpiewa w sposób, jaki się porusza to jest właśnie to zaś związanie to takie mocne byczek w ziemi prawda czy przy ziemi, bo w ziemi może nieładnie powiedzieć, ale takie związanie z ziemią właśnie z 1 strony praca, ale też dużo tu jest o rytuałach rytuałach przejścia głównie o takiej o rytuale zaślubin czy oczepin to w ogóle to co powiedziałaś o tym braku sielanki to jest wydaje mi się bardzo ważny, bo wiesz ja mam wrażenie, że te piosenki weselne są bardzo smutne, że po ślubie to to mąż pijak dzieci i młodość utracona tylko te kobiety razem prawda taki najczystszy pierwotny obraz siostrzeństwa tak to też bardzo zafascynowało mnie, bo często mówimy o tym, że kultura tradycyjna jest patriarchalna jest oczywiście natomiast ten moment, czyli oczepin ten moment ślubie, kiedy w zasadzie przez rytuał przejścia, a inne kobiety przeprowadzają młodą, która wstępuje do ich grona, bo ślub polega na tym w takiej społeczności i że z Panny to jeszcze gospodynią bycie żoną i posiadanie męża jest jakby pani efektem ubocznym całej historii albo warunkiem do wejścia w krąg gospodyń i to kobiety przeprowadzają dziewczynę do bycia tą, która będzie do bycia gospodynią to też związane z pracą natomiast to jest kobieta skarga też na na ich los na to co spotykało te rzeczy są oczywiście tak tak wygląda życie często to nie jest wyssane z palca i faktycznie dużo w tym jest poczucie takiej okrutnej szczerości rytuału czegoś też to mnie też bardzo zafascynowało zupełnie inne od tego w jaki sposób dziś większość z przeprowadzamy się przez wesela przez kluby prawda, że właśnie czy przez nie dzieci nie, że w naszej takiej tej popkulturze to jest takie bardzo różowe i słodki wszyscy powinniśmy się cieszyć to jest jednak takie kawa na ławę i mówienie o prawdziwym życiu jak wygląda, ale też dawanie społeczności to znaczy te kobiety śpiewają bardzo okrutnych rzeczach, które być może spotkają się przygotuj się, że może będzie strasznie, ale jesteś już z nami prawda jest też jest też w naszej grupie to jest niesamowita moc ta i to siostrzeńca, który mówi, który właśnie znajduje się tak powiem w samym jądrze patriarchatu nagle jest jakby najczystszy z kwest które, która jest bardzo zakorzenione w naszej tradycji, toteż bardzo mi się spodobało dlatego chciałem o tym opowiedzieć o jak nikt potrafi też opowiadać o dźwięku po 15 stronach świata to jest kolejny niezwykły film, gdzie ja mam wrażenie, że obraz jest dopełnieniem dźwięku sama o tym filmie mówi, że to jest musical dokumentalny rzeczywiście to jest kolejna moja współpraca z Marcinem Lenarczyk kie MO, gdzie stworzyliśmy cały obraz podobnie jak 15 stronach obraz dźwięku no właśnie to wieszczy, że przenika obraz dźwięk dźwięk obrazu itd. to jest tak koherentna tak jest spójne również film bierze, że silnie jak być tylko jest ich z dźwiękiem obrazem, a więc to nie są brania spór tylko te stworzona ścieżka dźwiękowa często też z różnych innych dźwięków np. gospodarstwa nagranych tworzący tworzących jakiejś rytmy tworzących jakieś podkłady muzyczne i jakaś latających na wietrze Piła, która staje się dźwiękiem podróży no staraliśmy się tutaj stworzyć taki krajobraz, który będzie nie tyle realistycznym krajobrazem akustycznym i miejscu film Jane ile bardziej będzie o nich opowiadał dźwiękiem też jej występ życzeniem zostawiam państwa, żebyście świadomie posłuchali tego co jest wokół, zwłaszcza jeśli jesteście gdzieś na wsi na wakacjach chociażby na chwilę dziękuje bardzo reżyserka Zuzanna Solakiewicz była z nami ja również dziękuję bardzo, zapraszam do oglądania filmu ziemia, a ja dziękuję państwu za całą godzinę spędzoną z magazynem filmowym do zobaczenia na maile czekam pod niezmienionym adresem do zobaczenia małpa TOK kropkę FM albo Patrycja Wanat Patak kropkę FM zapraszam za tydzień w sobotę po dziesiątej rano Patrycja Wanat do usłyszenia zniknęła audycja nic straconego publikujemy wszystkie jako podcasty na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA