REKLAMA

Czy świat wirtualny stanie się ważniejszy niż realny?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-08-13 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:46 min.
Udostępnij:

Prognozy przewidują, że do 2030 roku 50% wydarzeń może odbywać się w rzeczywistości wirtualnej. Aż 80% handlu będzie uzależnione od tego, co robią tam konsumenci. Czy świat wirtualny stanie się ważniejszy niż realny? Do czego może to doprowadzić? O tym opowie Adrian Łapczyński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 2 lat zajmuję się dzisiaj światem wirtualnym metawersum metaverse co to takiego czy faktycznie zmienia świat czy świat wirtualny stanie się nawet bardziej ważne niż w oczywisty o tym rozmawiamy za moment moim gościem dziś jest Adrian Łapczyński prezes zarządu firmy Epic mija dzień, gdy dzień dobry świat wirtualny na pewno jest ważną częścią nowego świata mówimy tutaj takim całkowitym prawie zanurzenie się w Rozwiń » rzeczywistości wirtualnej nie jest pan przekonany, że to trochę jednak tak zapowiadana już od lat rewolucja to się cały czas nie dokonuje co chwila słyszymy, że w końcu będzie ten świat wirtualny okulary do rzeczywistości wirtualnej czy kaski hełmy jeszcze inne wynalazki wejdą na dobre na życie, a to się, jakby cały czas nie stało zgadzam się to więcej powiem, że już 2017 roku, bo technologia filar zajmuje się od końca 2013 pamiętam, że 2017 roku mówiono, że kolejny rok będzie rokiem wirtualnej rzeczywistości i zgadzam się, że to jest rzecz zapowiadana wielokrotnie na temat wydaje mi się, że ten moment, kiedy jednak najbliżej do tego, żeby rzeczywiście nasze życie powoli przenosić do tej wirtualnej rzeczywistości nie chodzi tutaj tylko rozwój sprzętu i mocy obliczeniowej miniaturowych sprzętowo, ale również chociażby możliwości internet to na różne sytuacje, które aktualnie dzieje się na świecie, które mogą nas skłonić jako ludzkość do poszukiwania alternatywnego życia można powiedzieć fizycznego w tym wirtualnym świecie jeśli chodzi o internet zapewniam pana myśli sieci światłowodowej sieć będzie je dokładnie mobilną one pozwalają na takie konsul koszt przesyłu danych, które faktycznie ułatwia poruszanie się w wirtualnych światach wymiar miała spójny natomiast, jeżeli chodzi o sytuacje związane z naszym codziennym życiu mieli taką sytuację przez ostatnie 2 lata z układem sytuację pandemiczną dodano zmusiło wielu wypadkach do wycofania się w dużym stopniu tego wycia fizycznego po przejściu na pracę zdalną edukację zdalną no kontakty towarzyskie tak zdolne to chyba jakoś nie wypromował to specjalnie samego wynalazku wirtualnej rzeczywistości to były różne wideo komunikatory równe tego typu rzeczy, ale chyba same okulary do wiary czy czy ten cały sprzęt to jakoś tutaj nie odegrały znaczącej roli zdecydowanie na pewno wzrosła sprzedaż gogli PR-owe w tym czasie chwalił to jest, bo właściciel firmy Oculus to jest, bo aktualnie etap on zmienił nazwę oczywiście chcę być tym pierwszym naszym dostawcą tego świata metaverse and Facebook informował o tym, że ilość goli w sprzedaży na znaczące przerosła oczekiwania i generalnie ludzie też zaczęli przekonywać do tej technologii, aczkolwiek fakt nie jest jeszcze technologia taka jak martwa, że każdy ma przy sobie każdy wchodzi do tego wirtualnego świata trafne pandemia przyspieszyła stworzenie wielu rozwiązań takich umożliwiających zdalną komunikację spotkania w wirtualnej rzeczywistości to wyobrazić sobie, że tak jak rozmawiamy teraz zdalnie tutaj tak moglibyśmy spotykać się w wirtualnej rzeczywistości również rozmawiać, ale wykonywać ze sobą różne aktywności Warszawa, ale mogłyby zagrać w piłkę czy odbyt Pater czy np. udać się na inną planetę wszystko byłoby możliwe bez odrywania się od krzesła tylko właśnie pytanie czy to byłoby zasadne w sytuacji, kiedy mamy rozmowy radził pewnie granie w piłkę wtedy byłoby trochę rozpraszające mamy umowy mamy też inny cel pewnie tak samo wdrożeniu podobno jeszcze po ostatniej audycji owi odmian kierowanie technologia jest fajna odpowiedź będzie miała takie zastosowania bardziej może właśnie niszowe spodziewaliśmy się wtedy np. będą salony chociażby turystyczne czy agencje turystyczne będą miały na wyposażenie takie okulary ktoś będzie chciał kupić wakacje to wejdzie do takiego salonu za okulary zobaczy jak jak wygląda hotel jak wygląda plaża, na którą pojedzie albo coś takiego będziemy mogli np. mieć w biurach projektujących wnętrza w takich miejscach, gdzie wizualizacja danych w trójwymiarowym to otoczenie byłaby ciekawa ważna to chyba też jest nie zadziała nie widziałem wiele takich możliwości to i tak na co dzień w życiu realnym co na wakacje do paszczy wydają się na wakacjach, choć coś więcej niż tylko oszukanie naszego zmysłu wzroku i rąk natomiast chodzi o wirtualne projektowanie chociażby mebli czy wnętrz to już się dzieje co więcej sami też zajmują się takimi rozwiązaniami biznesowymi, gdzie np. pozwalamy szkolić pracowników danej firmy czy wdrażać ich trudne zadania lub ćwiczyć te zadania, które w normalnym świecie są niebezpieczne nie ma miejsca na błąd w wirtualnym świecie możemy ćwiczyć wielokrotnie chociażby takie rozwiązania dla personelu pokładowego samolotów pasażerskich, gdzie może nasi użytkownicy mogą ćwiczyć swoje zachowanie w przypadku pożaru w samolocie lub w przypadku awaryjnego lądowania na wodzie to już się dzieje natomiast jeśli chodzi o dalszy rozwój tej technologii wyróżniłbym takie 3 poziomy pierwsze będzie związane z przemysłem czasu wolnego tak panem, czyli tym jak spędzamy czas i tutaj w każdą grę różne aktywności tak jak spotkania ze znajomymi właśnie eksploracja różnych miejsc również tych rzeczywistych na ziemi i spędzanie czasu na grach drugi aspekt jest podnoszenie kompetencji w firmach, czyli szkolenia różnego rodzaju dla pracowników, a trzeci jest jakby i do tego drugiego jeszcze bym tutaj wrzucił też cały aspekt edukacji, czyli szkoły studia i generalnie wszelkiego rodzaju auto rozwój i jeszcze bym tutaj wyraźnie trzeci element, czyli taki marketing content tak, czyli rozwiązania, które mają nas skłonić do zakupu czegoś oczywiście te światy będą się pewnie wzajemnie przeplatać co do tego nie mam wątpliwości natomiast takie 3 etapy w trans, ale ta technologia pójdzie to wydaje się to 3 etapy są nierozerwalnie związane z rozwojem metawersum no i najbardziej obiecujący już od lat wydawał się ten segment gamingowy, bo granie w gry wideo właśnie takim otoczeniu powinno być bardziej jeszcze wciągające ciekawsze dając więcej możliwości, ale to też cały czas jeszcze nie jest bardzo popularne rozwiązanie w tym świecie oczywiście popularność rośnie natomiast czas mamy więcej użytkowników pecetów czy konsol niż miliardowych, chociaż ostatnio dotarła do niej Maciej Zięba gogle wiatrowe są w stanie zbliżyć się do ilości konsol, ale i to jeszcze weryfikacji natomiast powstało powstał, zwłaszcza 1 taki bardzo znany tytuł wiara handlarz Alex, gdzie tam już na w ciągu kilku dni zwróciły się nakłady na produkcję tam bardzo duża grupa użytkowników, którzy uzyskują gry, którzy zakupili ktoś, że dotknęli tego świata wirtualnego i również powstało kilka takich mniejszych gier typu np. wicelider, które po prostu stały się hitem w zasadzie każdy, kto kiedykolwiek miał gogle wirowe prawdopodobnie próbował tej gry, bo ona jest 1 chyba z najpopularniejszych machanie mieczami świetlnymi w rytm muzyki w kierunku nadlatujących na różnych figur geometrycznych bardzo prosta idea, ale bardzo wciągające właśnie tutaj jest kwestia tego jak złożone środowisko można wygenerować w tej rzeczywistości wirtualnej tak byśmy się w nim dobrze czuli tu nadal jeszcze jest sporo do zrobienia nawet same próby kręcenia filmów takich w tym środowisku via w takim środowisku trójwymiarowym jest skomplikowane, bo to jest zupełnie nową materią także dla twórców oni nie bardzo jest chyba sami wiedzą jak to zrobić, żeby człowiek w takim środowisku nie poczuł się obco nie miał jakiś o efektów ubocznych zawrotów głowy mdłości itd. bo to się całe to jednak jeszcze zdawał co do obrotu bowiem mdłości to oczywiście zdarza się, ale też ułamek moich obserwacji ma perspektywę najczęściej taki sposób reagują ludzie, którzy mają ogólne zaburzenia błędnika, a przy pierwszych klas zerowych rzeczywiście zdarzało się części wynikało to ich konstrukcji, ale mówimy o lata 20142015 natomiast na ten moment już nie spotkałem, a sporo różnych rozwiązań prezentuje ludziom dużo ludzi przechodzi przez gogle i 3100 pokazujemy to czym się zajmujemy i od 2 albo 3 lat nie zdarzyło mi się, żeby ktoś mówił, że poczuł się źle kotle Jarek natomiast jeśli chodzi o nie samą technologię no to wiadomo, że mają perspektywę, ale będzie rozwijać i będzie dążyć do tej miniatury datki dla czy będziemy mieć jeszcze mniejszego źle być może jakieś soczewki, a one zyskają znacznie większą moc obliczeniową być może przy pomocy renderowania treści chmury, gdzie będziemy musieli mieć małego komputera na oczach tylko wszystko będzie nabyć rzetelnie i wtedy będziemy w stanie wygenerować ten rzeczywisty realistyczny obraz świata na ten moment jeśli chodzi o branżę filmową to jest parę problemów do rozwiązania chociażby to, że jeśli mamy w pełni interaktywne środowiska możemy się w nim poruszać w 3 wymiarach możemy się wychylić wpada obiekt natomiast jeśli mamy film nagrany kamerą 360 nawet jak widzimy obraz dookoła to widzimy 1 miejsca są różne próby rozwiązania tego problemu, ale na ten moment nie zauważyłem jeszcze takiej idealnej i idealnego podejścia do tematu nie ma jakiegoś takiego wielkiego przełomu jeśli chodzi o sprzęt, bo było to takie prognozy spodziewano się robi no właśnie okulary takie jak kiedyś czas na Google Glass były jakieś projekty bardzo nowatorskich rozwiązań łączących rzeczywistość wirtualną rozszerzoną miało być lada moment na rynku coś co ten rynek całkowicie wywróci do góry nogami to się też nie stało tak to fakty się nie stało, ale myślę co się dzieje powoli trochę dużymi krokami bym tak nazwał była oczywiście różne próby, ale co w przypadku to w ogóle technologii wiar wydaje mi się, że największą zmianą będzie właśnie zastosowanie renderowania zdalnego w chmurze i użytkownik będzie miał na sobie wyłącznie wyświetlaczy z prostymi, że rozkopany, które są w stanie odczytać jego położenie w przestrzeni by coś co pozwoli również 9 rakietą przestrzenią coś co przeniesie jego rąk czy też mógł do tej wirtualnej przestrzeni ciągle na to czekamy na ten moment nagle PR-owe, które są takie najpopularniejszej najkorzystniejszy stosunek jakości ocenę gogle Oculus Quest one mają dosyć dużą budowę tak dosyć duże, aczkolwiek są znacznie lżejsze wygodniejsze niż poprzednie generacje niż innego rodzaju gogle, które na produkuje konkurencja były to takie zapowiedzi będziemy mieli opady produkt chyba HoloLens, jeżeli dobrze pamiętam tam właściwie śladu na głowie komputer, który miał to oczywiście członu generować to też jakoś nie zrobiło się na szeroki rynek co, ale są tam inne najpierw trochę zmienił taktykę i sprzedaje to rozwiązanie dla biznesu nawet ostatnio się chwalić dużym kontraktem dla armii amerykańskiej to narzędzie ma ułatwić żołnierzom działanie w sytuacjach bojowych i sam ten sprzęt jest bardzo ciekawy działa bardzo dobrze na temat bycia taką barierą jest cena po ich teraz ty, a ostatnio sprawdzałem to chyba było to powyżej 3,51000USD za jedno urządzenie to oczywiście sprawia, że nie może to być rozwiązanie masowe nie sądzę, żeby w trzeciej człowiek na świecie tak kupował takiego na własne potrzeby były też takie podejście do tańszych rozwiązań np. takich swoistych uchwytów na smartfony wkłada się przed oczy wtedy ten smartfon zamieni za takim świetle do rzeczywistości wirtualnej to jakby nie chwyciło za bardzo tak tak to znaczy to było rozwiązanie takie jak powiedział pośrednie, ale nie było złe też nie było dobre komfortowe wygodne i największym problemem w tej telefon i chociażby to, że każdy telefon jest trochę innym trochę inny wyświetlacz na moc obliczeniową firma Samsung gdzieś tam próbowała to ujednolicić, tworząc gogle kompatybilne wyłącznie ich telefonami, ale generalnie powiedziałbym, że to była namiastka Jaro na ten moment myślę, że ta jest dla nas czy też oprze się na tzw. la autonomiczne, czyli takich, które nie wymagają działania ani telefonu ani komputera żadnych urządzeń zewnętrznych też nie będzie tego słynnego strzelisz zapowiadanego plotka głównie produktu tym apel, bo wszyscy mówili parę lat temu z kolei wirtualna rzeczywistość jest przyszłością na pewno będą jakieś gogle czy jakiś Super telefon z jabłuszkiem logo logo tymczasem coś takiego się nie pojawiło tak powiem szczerze liczyłem, że na tegorocznej konferencji zaprezentują coś cokolwiek związanego z tematem wirtualnej rozszerzonej rzeczywistości, ale niestety nie było żadnej mowy o tym mojej perspektywy jestem przekonany, że mają możliwość ku temu, żeby stworzyć rewolucyjny sprzęt jeśli są w stanie tak dobre zespoły pakować tak małym komputerze nie sądzę, aby było problemem przeniesienie tego do gogli wiarą owych natomiast być może apel rady i to wg swojego podejścia, że ujawni nam coś może za rok może 2 lata jeszcze całkowicie zmieni rynek być może uznali, że to nie jest dobry moment albo mówiąc wprost jeszcze niema gotowego rozwiązania o rewolucji, która nadchodzi zapowiadany od lat w końcu nadejdzie co zmieni, kiedy faktycznie już to nasze życie zostanie przetransportowany o tym więcej rozmawiamy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj rozmawiamy tylko 2 do wirtualnej rzeczywistości metawersum ze mną studio wciąż odium Łapczyński prezes zarządu firmy PR witam ponownie dzień dobry metaverse metaverse są to właściwie takie przeniesienie tego naszego rzeczywistego świata w sferę wirtualną i wzbogacenie go główne elementy jak rozumiem taka jest idea tak dokładnie w chodzie mówiąc wprost szerzej ujmując temat, że trochę kończyć się era internetu tradycyjnego, jaki mamy ten czy się era internetu przeglądane go na stronach na monitorach na smartfonach do firmy duże marki rozpoczęły wyścig technologiczny w tym kierunku, żeby sobie zmonopolizować nowy internat, który się rodzi, a tym nowym internetem ma być właśnie metawersum, czyli świat, w którym po prostu będziemy istnieć będziemy czerpać informacje będziemy się spotykać z ludźmi, ale w sposób fizyczne przy użyciu gogli wiara owych ewentualnie kontrole kontrolerów ruchu rąk będziemy mogli wejść ten wirtualny świat dotknąć go zobaczyć poczuć różnymi zmysłami ta nam gwarantuje, że znamy tzw. wersji, czyli uwierzymy, że ten świat wirtualny również światem realnym klik coś takiego jak widzieliśmy na wkład filmie radzi kleru Łany co było pana książce pod tym samym tytułem gogle i kombinezony u nas przeniosą się świat nierzeczywisty świat wirtualny odpowiedz wszystkie zmysły będą zaangażowane to był trochę wątpił, bo nie jest łatwo oszukać właśnie chociażby zmysłu węchu, które nadal stanowi ważny tak by takie próby nawet powstała firma w stanach, która miała rozwiązany już ten problem znacie byli w stanie dostarczać zapachowe takie działki zapachem, który montował tuż przed pod nosem na takiej specjalnej masce, ale tego co się orientuję etapu teraz, bo 2 lata temu i zabrano koncesję, ponieważ zakwalifikowano to jako wyroby tytoniowe i chciwe warunku nie spełniła firma, ale wydaje się, że prędzej czy później ktoś to realizuje taki pomysł ma perspektywy ta wizja przedstawiona w filmie red kleiła jest bardzo interesująca, aczkolwiek problemem sami w to, że ten świat realny niezbyt przyjazne, a wszyscy ludzie uciekają do świata wirtualnego, żeby w nim rzecz na nie nie chciałbym tutaj aż tak katastroficznych wizji przedstawiać natomiast daje mi się, że wirtualna rzeczywistość będzie w stanie na pewno zastąpić nam korzystanie coś mediów w takiej formie, jakiej aktualnie korzystamy to starałem się też nad wygodą tego korzystania, bo te smartfona możemy korzystać praktycznie w każdym momencie pod warunkiem, że nie jesteśmy zaangażowani nic innego, a w przypadku o wirtualnej rzeczywistości jednak ten zmysł wzroku musi być przeniesiony, więc tutaj zastanawiam się jak to może ze sobą współgrać, ale myślę, że najbliższe lata przyniosą odpowiedź na to pytanie czy to nie jest tak jednak, że docelowo będziemy mieli właśnie taką rzeczywistość mieszaną, czyli połączenie tego co się dzieje wokół nas na co będziemy patrzyli oczami nakładany na obraz cyfrowy, który będzie nam pozwalał na wejście w ten świat wirtualnych w mniejszym większym stopniu tak to znaczy ja w ogóle takiej projekcji rzeczywistości mieszanej, które właśnie łączy w sobie rzeczywistość wirtualną rozszerzoną wirtualną rzeczywistość wtedy, kiedy zakładamy kotle wiara całkowicie odcinamy się od bodźców tego świata, czyli przenosimy się całkowicie wirtualnego przy pomocy wzroku słuchu ewentualnie rąk natomiast rzeczywistość rozszerzona ta jest występuje wtedy, kiedy na obraz naszego świata realnego nałożymy trójwymiarowe obiekty modele 3 de część pomiędzy ma być rzeczywistość mieszana, która wedle różnych definicji, którą wedle różnych definicji możemy sklasyfikować jako połączenie tych 2 technologii i liczę na to, że w różnych miejscach w różnych momentach dnia będziemy mogli korzystać raz 1 raz drugiego, a w innych mamy tak całkowicie wyłączyć i to wszystko przy użyciu 1 urządzenia, które będziemy na osoby te wizje, które się pojawiają w książkach filmach science-fiction są często swoistymi anty utopie mami Florek playera mamy wielką firmę informatyczną, która próbuje zmonopolizować rynek i narzucić wszystkim swoje reguły to dosyć znają owymi jak jesteś taki serial na Amazonie to nazywa się absolutnie nie przekona oglądał ogląda to jest taka taka wizja, w której się umowna pośmiertnie przenieść do świata wirtualnego tam być takim swoistym raju który, który jest zaprojektowany pod kątem właśnie wszystkich potrzeb mówił umożliwi człowieka, ale tam niestety okazuje się reguły są bardzo podobnie jak w świecie wirtualnym współcześnie ileż kopca jest dostępny tylko na subskrypcję za duże pieniądze ciągu pojawiają się reklamy, których nie można wyłączyć, bo są reklamy, które są po prostu zamontowane w formie od osób, które układają jakieś hasła, które są cały czas przed naszymi oczami nie sądzi pan to jest takie ryzyko świat wirtualny, jaki znamy w tym momencie świat internetowy właśnie pełen reklam pełen czasami niechcianego spamu czy jakiś niepożądany komunikatów pełen ograniczeń, które wynikają z głównych subskrypcji czym konieczności płacenia za coś wtedy ten świat przeniesione właśnie wersję CD nie będzie dla nas jeszcze bardziej taki przytłaczający nieprzyjemny trudny do nawigowania i dodaje takie ryzyko zawsze istnieje natomiast myślę, że też jak ludzka jesteśmy mądrzejsi, a te wszystkie doświadczenia i te wszystkie problemy, które nam przyniosły media społecznościowe już nawet nie chodzi o uzależnienia, ale okazało się, że media społecznościowe mogą w jaki sposób wpływać na wyniki wyborów, czyli kształtować dla świata wydaje się, że jako społeczeństwo jesteśmy mądrzejsi i na pewna, że dzięki temu znacznie baczniej przyglądamy się temu co może nadejść tym wszystkim ryzyko, które niosą ze sobą nowe technologie oraz wydaje mi się, że wszystko zależy od tego w jaki sposób będziemy wykorzystywać kto czego będzie szukał w tej technologii, bo tak tam normalnym internecie możemy znaleźć różne treści czy chociażby udać się do Dark web, gdzie można nawet rzeczy zakazane zdobyć tak samo myślę, że jeśli chodzi o metaverse też tak tam każda inna technologia będą się pojawiać takie rzeczy i będą się pojawiać ludzie, którzy będą widzieli okazję natomiast postawiłbym tutaj też, że zawsze to będzie nasz wybór, że to będziemy mogli wybrać co robimy i którą stronę idziemy czy tak będzie rzeczywiście to czas pokaże natomiast te w tak firm, które pan powiedział ciekawi jak nie oglądałem, ale jestem też pod wrażeniem serii letnich na Netflixie, gdzie tam też mamy różne przykłady tego do czego może doprowadzić technologia, która w zasadzie już dostępne na wyciągnięcie ręki właśnie jest pytanie czy to technologia się jednak co nie zmieni, kiedy ją zaczną jakieś firmy monopolizować tak jak np. swoim oknem pan wspomniał Facebook dużo zainwestował w rzeczywistość wirtualną ma w tym momencie właśnie ten to swoje okulary Oculus, jeżeli będziemy mieli do rozwiązania sprzętowe od takiego dostawcy to były właściwe będzie chyba niemożliwe, choć wyłączenie reklam, jakie co oprogramowanie blokujące reklamy jak bloki no bo firma tak jak to jest Bóg żyje z reklam w tym momencie istnieje takie ryzyko będziemy mieli coraz mniejszy wybór, bo ten sprzęt, który będzie było relatywnie tani dostępny będzie po prostu właśnie zaprojektowany tak by się nie dało jakoś zmodyfikować czy zmienić nasze potrzeby tak, bo wprowadza takie rzeczy robić to znaczy 23 lata temu chyba Kruczek, ale w każdym razie wydają się to w 2020 poprowadzili konieczność połączenia konta swojego w goglach Oculus kontem Facebookowym i ciężko było to obejść generalnie traci z tego wycofują pod naciskami społecznymi, a więc oczywiście takie ryzyko jest nie wydaje się duże firmy technologiczne na to liczą, ale też powstaje para alternatyw chociażby chińska firma pika, która też twarzy swojego tle oczywiście to też może nie jest dobry przykład jeśli chodzi o taki o taką otwartość świata pod kontem użytkownika bowiem, że Chiny mają swoje różne ograniczenia nakładane na obywateli, ale z mojej perspektywy na pewno nie będzie także powstanie 1 metaverse i do którego wszyscy będą musieli się podłączyć, bo jak nie będzie jak tam będą wykluczeni wydaje mi się, że to jest ten czas, gdzie powstanie wiele różnych metaverse ów być może tematycznie podzielonych, które dadzą ludziom możliwość wyboru czy cie tego przykładowo Facebooka, ale z tymi reklamami czy jakiś alternatywny świat wolny, gdzie mogę tworzyć, ale w zamian za to być może posiadanie go płacić to mam reklamami jest za darmo, ale płace tym, że oglądam reklamy w żyjemy w czasach, kiedy tak naprawdę najcenniejszym towarem w internecie są dane dane na temat użytkowników, które są zbierane przez urządzenia, z których korzystamy póki są to komputery póki są to smartfony z epoki są konsole do gry tych danych jest to jest jednak relatywnie niewiele w momencie, który będziemy mogli wejść w ten świat wirtualny będziemy składali okulary, które będą w stanie śledzić to co robimy będziemy podłączeni do czujników, które będą wchodzi jakiś kontrolera, bo kombinezonach w naszym ciele tych danych będzie ogromna ilość o wiele bardziej precyzyjne dane na temat zachowania użytkownika będzie można zbierać nie sądzi pan Radek jest ryzykowna i prywatności firmy dowiedzą się u nas takich rzeczy, które do tej podejście było nieosiągalne wydaje się, że tak to już się dzieje chociażby jak też ma w domu automatyczne odkurzacze na to czas odkurzacza ma całą mapę pomieszczenia wie, które w godzinach jest uruchamiane zakładamy, że albo wtedy nie ma użytkowników w domu albo, że tą i wtedy też może rozpoznać generalnie wyświetlana jest część informacji nie wiadomo co się dzieje dalej każda technologia niesie takie czeka oczywiście w przypadku wirtualnej rzeczywistości ona znacznie większe, bo ingeruje no prawie przechwytuje każdy aspekt naszego zachowania po połączeniu ze sobą będzie takie dotyka na ten moment wiem, że producenci sprzętu pytani o to co się dzieje z danymi z kamer wbudowanych w kotle wiara, które pozwalają śledzić pozycje naszą ten przestrzeni twierdzą, że to da, że to dane są analizowane i że są one przetwarzane wyłącznie wewnątrz urządzenia i że nie są przesłane gdzie, ale władcza pokaże jak to rzeczywiście w praktyce wygląda jeszcze ryzyka i zastanawia się czy w ogóle jest jakakolwiek szansa, żeby się przed tym zabezpieczyć istnieje też takie ryzyko taką możliwość firmy budują to akurat do rzeczywistości wirtualnej w 2 kamery do śledzenia ruchów gałek ocznych to także nowe ataki głodu jest potężne źródło danych można wyobrazić okulary, które mają elektrody odbierające fale mózgowe, czyli jakąś taką prostą wersję LG i tych danych wtedy na temat tego siedzi w naszej głowie będzie naprawdę mnóstwo tak tracking, że dostępne nawet nie, którego Lech mobilnych jeśli chodzi o EG środka tam się więcej będzie możliwe nawet badanie naszych Stanów umysłu i w zależności od tego jaki mamy tam wyświetlane na określonych komunikatów reklamowych i tam ukryty, więc tutaj też otwiera się pole dla firm, które będą chciały jeszcze bardziej precyzyjnie kierować do nas z tą reklamę, więc oczywiście sprzedaż danych o tym co robimy jeszcze bardziej wzrośnie natomiast ja zawsze patrzę na to drugie stronę oczywiście chociażby sam Google śledzi mnie każdego dnia jeszcze używam nawigacji to doskonale wie, o której godzinie, skąd wyjechałem, gdzie pojechałem na ten moment na korzystam z tego daje na to przyzwolenie, ponieważ ułatwia mi to życie nie spotkałem się żadnym zagrożeniem, które wpłynęło z tego żeglugę ma dostęp do tych danych, aczkolwiek na szczęście głowy jest ryzyko, że jakieś 1050 lat być może ktoś sobie, że takich danych niewłaściwy sposób, a na ten moment się na to rodzaj pewnie też będzie też jest taki kompromis jako ludzkość jesteśmy taką szansę wskutek tego będziemy mieli sprzęt, który odczytujemy stany emocjonalne na myśli nie mam to będziemy w stanie na chodnik Zobacz niektóre zachowania zaburzenia na wczesnym etapie pomagać osobom nimi dotkniętymi, ale czy tak się stanie to przekonamy się dopiero za czas jakiś na razie będziemy oglądali się temu jak metaverse się rozwija i czy rozwija się w dobrym kierunku moim gościem mówi Adrian Łapczyński prezes zarządu firmy epidemia dziękuję bardzo, dziękuję również zachęcam do słuchania audycji zachęcą też oczywiście do śledzenia w internecie w tym tradycyjnym internecie jeszcze nie metawersum wwwlubtokfmpl Kosznik Stanowski umowna znaleźć wszystkie odcinki audycji mówią też śledzić aplikacji mobilnej TOK FM ja zapraszam jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA