REKLAMA

"Niepokój przychodzi o zmierzchu" - pokoleniowa wystawa w Zachęcie

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-13 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz teraz w magazynie porozmawiamy o niepokoju, który przychodzi o zmierzchu ciekawe i luz państwa państwa słuchaczek słuchaczy współ odczuwa zna ten niepokój na ile właśnie będzie to związane z pokoleniem datą urodzenia mówiąc krótko, ale już wszystko rozpylono trujący państwa gościnią jest teraz Magdalena Komornicka dzień dobry historyczka sztuki kuratorka bardzo wydaje mi się ciekawej wystawy w warszawskiej Zachęcie do 16października ta wystawa Rozwiń » jest otwarta, więc jeszcze macie państwo trochę czasu by do zachęty wpaść czy jesteście Warszawy czy poza może uda wam się dojechać, a wydaje się, że warto, bo na wystawie można zobaczyć dzieła 160 dzieł jak dziś przeczytałam prawie 90 artystek i artystów no właśnie, których łączy PESEL niejaką zaraz chwilę, choć to sprawa prosta już wiem z rozlicznych dyskusji, które słyszała mi czytałam jak rozumieć te pokoleniowo ość, ale w każdym razie wystawa, która już w tytule się ujawnia wydaje się, której bardzo, jakim z taką ważnym hasłem czy emocją związaną z nią jest niepokój, ale wchodząc do rzeczy ME Agata Sikora napisała w takim tekście towarzyszącym wystawie, że jest coś bardziej zwodnicze ego niż wiara wyjątkowość własnej wrażliwości uczuć emocji to przekonanie o ich uniwersalności dam się, że ona dobrze oddaje paradoks, ale jak rozumie staramy pokoleniowo zaczęłam robić wystawę z myślą o tym, że dawno w Zachęcie, ale też w żadnej z większych instytucji w Warszawie czy też w Polsce nie było wystawy, która przygląda się temu co możemy w cudzysłowie określić jako młodą młoda Polska sztuka na razie, rzucając bessy bez doprecyzowania i i wystawy, która byłaby pewnym przeglądem, która byłaby pewnym przesileniem tego co w tym momencie w sztuce się dzieje zwróceniem uwagi na to co jest ważne dla artystów artystek jak zaczęłam się do tego tematu przymierzać to bardzo szybko okazało się, że ten filtr pokoleniowe, że to jest też, że to same problemy po prostu generuje tyle wątpliwości, że są tak nieprecyzyjne nieostre kategorie i badawczą jest to nieprecyzyjne, a jeżeli chodzi o sztukę to jest kontrowersyjne przede wszystkim, bo ostatnie lata to przede wszystkim dyskusja o konkursach 700 rok można w zasadzie to dyskusja o konkursach artystycznych w naszym środowisku, które ich o rywalizacji oczywiście też, ale też o tym, że często towarzyszą im ramy wiekowe, że to młodość artystyczną liczy do 3005. Góra 3006. roku życia jak bardzo jest nieprzystające do do do świata, który chcemy też do wartości, które które, którym kres hodujemy sędzie do rzeczywistości nie jest zakładamy, że nim chodzi raczej tu taką presję produktywności i raczej takie podejście nie może etykę kapitalistyczne, żeby Rze niem nie musi być wszystko także dyplom od razu galeria sprzedaży wystawy najpierw wystawa Project roomie później solowa wystawa instytucji i prawda do 3605. roku jakaś nagroda poważne i co później był to też są trudny moment kariery co później za dyskusje się przytoczyła ja tego kryterium wieku nie nie uznałam za jakiś najważniejsze natomiast tak zależało mi operuje kategorią pokoleniami można ostrożnie i zabezpieczając się, że to nie jest precyzyjne równie dobrze możemy powiedzieć na wystawie 2 pokolenia współcześni dwudziesto trzydziestolatkowie milenialsi Zetki, więc użyłem tej kategorii trochę sobie sama ją definiując i chodzi mi o to od taką aktualną sztukę, która powstaje tu i teraz w pewnych okolicznościach też w relacji do pewnych nowych może wartości właśnie, które budowaliśmy w ostatnim czasie się za gaz w próbach tak takie jak zrozumiałam uchwycenia tego ducha no właśnie tam głównie lęki kryzysy to jest ten niepokój, który jest w tytule to to jest jakoś zrozumiałe, bo z jakąś nawet oczywiste można by było powiedzieć to już jakoś łapiemy w tym głównym nurcie tu jest oczywiście, która w tej pani, który pracę warto w tym kontekście w swoim wspomnieć tak przykładowo dla tych, którzy nie widzieli kryzysów niepokoi pokoju on, że ty tek prze prze różny sposób objawiają wspominaliśmy chwilę przed przed wejściem na antenę prace dźwiękową Diany Lelonek i nie ma rama wydaje mi żona jest bardzo sugestywna i wszystkich trafiające Symfonia z skomponowana z nagranych przez Dianę Lelonek dźwięków 3 topniejących 3 alpejskich lodowców to piękne jest piękna, ale się, że przerażająca i jest dodatkowym, a ten kontekst dla mnie ciekawy to praca nosi tytuł Melvin galerii, więc go topienie topniejące galeria i i Gdyni dodaje jeszcze przez ten ten kontekst nie wiem, że kryzysu instytucjonalnego, bo jest on dla mnie przynajmniej jako osoby pracujące instytucje jest jeszcze w tle tej pracy to jest chyba prace, które dosyć dobrze ten niepokój oddaje jednak wielu tak, a to co jakoś może to będzie bardzo obiektywne teraz już będą podążała bardzo subiektywną ścieżką, ale zastanawia mnie odpowiedź na to, więc jest oczywiście może warto o tym wspomnieć autorka też tekstu, który towarzyszy o Michalina Sobik pisze o zwrocie moralnym w sztuce albo też czytam postu w sztuce to znaczy to jest to jesteś ten w zasadzie tekst Michaliny to dotyczy bardzo zależało, żeby ważną częścią wystawy będzie program, który będzie wystawie w zasadzie nie będzie to program towarzyszący tylko właśnie program wydarzeń program performatywny, który będzie częścią częścią wystawy, bo poza tym wszystkim co się wydarza materialnie na wystawie poza malarstwem rzeźbą tkaniną ceramiką itd. te praktyki dzisiejsze bardzo ważny i i no dobrze powiem to popularne praktyki artystycznego też praktyki aktywistyczne czy właśnie post artystyczne czyli, które gdzieś tam z tą materialną ością sztuki już nie on nie jest kryterium nie jest celem też żadnym z samym w sobie i chciałabym tego typu praktyki artystyczne praktyki opiekuńcze właśnie praktyki aktywistyczne równoznaczne z Air artystycznym jest bardzo wiele artystek artystów, którzy swoją działalność pomocową solidarnościową czy czy aktywistyczne nią utożsamiają opisują jak jako swoją działalność artystyczną i i ten tym w tym zwrocie moralnym możemy właśnie mówić o tym manifestowania swoich wartości jakie one by nie były czasem jest ta Solidarność właśnie, a czasem są konkretne postulaty jak w no nie wiem np. w przypadku strajku kobiet czy czy rozwiąże chodzi o artystę, który się angażuje jest aktywistą, że to jest swego rodzaju zwrot to też chyba wiąże z taką powagą no nie ma ironii w tym poza systemem to jest ironiczne, bo bardzo rozbawiła mnie przeraża proszę przypomnieć autora praca tatuażysta, który tytułuje cytaty z Leszka Balcerowicza w i to mnie to bawi nie wiem 4 śmiech przez łzy śmiech obronny, ale właśnie to jest ironicznym to nie jest ironiczny, ale poza tą pracą to chyba większość tak teraz z głowy na podstawie tego tak gorąco mówię wydaje się, że jest taka bardzo poważna nie ma tej gry nie ma tej ironii, która była bardziej charakterystyczna dla starszych będzie dobrze, że ten humor w tym jest ale, ale faktycznie to jest najpoważniejszym wracając do tego do tego do zwrotu moralnego, które terminy, które są Michalina public ukuł na potrzeby tego tekstu może to właśnie ciekawe pole do dyskusji, gdyby nie chciała może tak to powiedziałam by było równoznaczne z tym aktywizm tak naprawdę chodzi o to bardzo precyzyjne nazwanie tych wartość wartości którymi kierujemy w tym jest też tym sprzeciwianie się przemocy pewna nie wiem in plus żywność Solidarność z wszelkimi wykluczenia ami mniejszościami więcej, gdy są to jest szereg szereg wartości i idei którym, które są dosyć czytelny ten okres w pewnym sensie już wydaje mi, że to pokolenie nie do końca musi rozmawiać to są jasne rzeczy i one np. nie są bardzo często nie są już tematem prac samych sobie natomiast są w tak głęboko już tożsamość tak mi się wydaje że, że w tych pracach też, gdyż z tyłu są to to jest wspólne dla tej bardzo dużej grupy, którą jednak pokazuje na wystawie, jeżeli chodzi o o o pracę Adama studio tatuażu imienia Leszka Balcerowicza takiego aneksu to do dyplomu no to Aleksy Wójtowicz pisze o tej pracy że, że im tatuażu z cytatem z tej słynnej książki Balcerowicza w przeciwieństwie do transformacji gospodarczej z społecznych można odmówić i to jest opowieść faktycznie taka ironiczne, ale jest w tym coś faktycznie im też smutnego pokolenia urodzone już po latach dziewięćdziesiątych którym, które wyboru nie mają im i tego tatuażu mogą odmówić faktycznie żyją w tym świecie ukształtowanym m.in. przez pana Balcerowicza Antek w sali obok jest praca Tytusa Szabelskiego kiedyś Tokarz też opowiadał o nim, bo ona ma tę wersję wirtualną wsi będąca w takiej powiedziałabym dyskusji, a nawet dyskusji, bo to są tak perspektywy powiedziałbym odległe, że w karierze o warunkach pracy w Amazonie Magdalena Komornicka kuratorka wystawy w narodowej galerii sztuki zachęta w Warszawie niepokój przychodzi o zmierzchu państwa gościnią informacja informacja wracamy Agnieszka Lichnerowicz wracamy do rozmowy z Magdaleną Komornicka historyczką sztuki kuratorką wystawy niepokój przychodzi o zmierzchu wystawy, którą do 16października możecie państwo oglądać tak mogę być, ale tak jak mówił wcześniej kuratorka nie tylko też uczestniczyć w różnego rodzaju akcjach towarzyszących, które zmuszą razem z rokiem w szkole tak tak we wrześniu i wracamy do rozmowy o tym co tak jak będzie trochę publicystycznej boja w takiej roli występuje ale, ale co ciekawego można wychwycić oprócz tego, że jest to oczywiście uczta PKB powiedział estetyczną artystyczna czy aż estetyczną kulturalna to co nam mówi o świecie i mówiłyśmy o tym zwrocie moralnym czy o tej post sztuce, czyli takim powiedziała i pewnej moralności czy politycznej moralności pokolenia milenialsów za tak i post sztuce, czyli o tym że, że w pewnym sensie postawa aktywizm mogą być tak dobrze zrozumiany pierwotne nawet w stosunku do działalności artystycznej czy zbyt już ujęła brutalnie nie to też, że ta forma efemeryczne działania budowanie wspólnoty też może być praktyk praktyka artystyczną, a nie tylko wytwarzanie obiektów, które później możemy pokazywać na wystawie, ale to co mnie uderza przedstawicielkę pokolenia 80, czyli Klich jeszcze jakoś nie ma stanu wojennego bogata skoro tak w tym tekście towarzyszącym się określiła jest pewien aktywizm jest taka świetna przemiana nie zrobiła duże wrażenie pracę zmysłów właśnie o aktywizm walce w jakimś sensie wykrywaniu, ale w dużej mierze taką postawą wobec tego niepokoju tych kryzysów i też kryzysu klimatycznego takiego dramatycznego zwrotu zmiany technologicznej jest m.in. czy ona na każdy na wystawie szczególnie wybrzmiewa powiedziałbym tak jest kapitan w stronę no takiego świata wie, że natury dół Hucułów i zostałem się najlepiej trochę pani subiektywna perspektywa jak jak to rozumieć to jest dla mnie bardzo ciekawe ile jest ucieczka właśnie tego chyba chciałem zacząć to słowo SK PiS i tak do końca pewni różnie to, bywa że i ten element ucieczkowe też w tym jest zawarty, ale wydaje mi już nie nie tylko, że nie jest może jakiś może może moja perspektywa, że to nie jest dominujące jest szukanie alternatywnych rozwiązań wizji przyszłości szukanie go spekulowanie o tym co może jak możemy sobie poradzić to jest może w tym momencie nie znamienny jest niespokojnie daje nam gotowe rozwiązania tylko na razie szukamy narzędzi języków obszarów, w których być może będzie potencjał na budowanie czegoś nowego w przyszłości, więc dla nas ważne pewny start, czego chcemy w tym świat tak tak dokładnie i stąd te de bardziej spekulacje i faktycznie podążanie ku sprawdzanie wie duchowości Pep podaż podąża za duchowością przeróżni rozumianą i często też poszukiwaną tak budowano własną dla siebie szytą na miarę trochę w 5 podążanie za duchowością, ale też przyglądanie się dawnym więzieniem tt zainteresowanie słowiańszczyzna jest charakterystyczne bardzo i obecne mocno czy też obrzędu jako takim rytuału on przy Rost trochę rozmontowywanie tego przyglądanie się jak co to może jakim, jakim może być dla nas narzędziem w przyszłości, ale też ten realizm magiczny sny fantazje marzenia bardzo wiele osób uczestniczących w wystawie bardzo dużo mi o tym mówił, że te, żeby nie chcemy, żeby nam te marzenia nigdy zabraknąć, że chcemy mieć chcemy dalej snuć chcemy wyobrażać sobie tę przyszłość, mimo że że nie wygląda dobrze prawda, że było mam taką ogromne wrażenie na mnie zrobiła, kiedy moja przyjaciółka reżyserka teatralna Gosia Wdowik pracowała była kiedyś taki spektakl dziewczynki pracuje teraz na tym, żeby ten spektakl rozwijać strony dziewczyn trochę tak jak, bo ich o tym, że ten film i pytała pytała te uczestniczki spektaklu dziewczynki już prawie dziewczyny już w zasadzie dziewczyny dziś oto wizje wizję przyszłości pracowały na linii osi czasu i te dziewczynki nie i nie bardzo umiały te o tę przyszłość po katastrofie klimatycznej, które było parę lat temu o tym opowiadała wtedy może też trochę w innym miejscu byliśmy jeszcze zakłada, że katastrofa nastąpić już chyba jesteśmy w momencie żony 3 trwa jest naszym udziałem ciągle tu też swoją drogą, ale to inna rozmowa ciągle, jakby tego nie przyjmujemy obserwujemy tak tak wzdychając rzeki fale upałów tak i okazuje się, że dla tych pokoleń pewnie nawet bardziej dla tych jeszcze młodszych niż artyści artystki na mojej wystawie osób, że to nawet co znaczenie tych potencjałów swoich w przyszłości nie będę miała dzieci MEN zrobię prawo jazdy skończy studia wydaje się abstrakcją więc, więc myślę, że to, że te ten realizm magiczny w malarstwie powrót do symbolizmu czy do surrealizmu cukry widocznie na Biennale sztuki w Wenecji na wystawie Aleksandry Maliszewskiej symbolistów muzeum sztuki nowoczesnej w tym momencie na wystawie niepokój przychodzi o zmierzchu to są wszystko z mojej mojej opinii to poszukiwania nie ucieczka tak to jest hit to jest ciekawe, bo też pojawiało się w mojej głowie pytanie oczywiście o sprawczość myślę, że tu warto wrócić do tej pokolenie gości wydaje się, że to bardzo ważny tak rozumiem też próby pani jako kuratorki szukania sprawczości w tej wspólnocie to znaczy to z 1 strony właśnie, jakby poszukiwania sprawczości, ale właśnie z drugiej strony właśnie w budżecie trzeba, że ciągle to jest etap bardziej marzenia niż niż poczucia, że ja mam wpływ, że powinnam chcieć mieć wpływ i że powinnam starać się mieć wpływ jak myślę że, przygotowując wystawę też wychodząc założenia właśnie to będzie przegląd w cudzysłowie młodej polskiej sztuki, ale ja spróbuję zrobić trochę inaczej właśnie, budując pewne wielo głosowe kompozycje, pokazując pewnie wiem dużo więcej niż niż mogłabym albo musiałabym en osób na wystawie, próbując właśnie wyk wskazać to co jest wspólne i a nie to co jest indywidualne oryginalne lęgnie niekoniecznie właśnie to było to bardzo ciekawie opisuje właśnie Agata Sikora lęk szukamy odpowiedzi pomocy psychologa, czyli w tym indywidualnym wymiarze, a co, jeżeli on jest czymś wspólnym, czyli niekoniecznie wynika z nazw takim się wydaje właśnie, że to daje ogromną siłę i w tym próbowany na ile udało się zbudować wystawą, ale takie było trochę moje założenie że, pokazując jak i że trochę, licząc się w tych emocjach i w tych przeżyciach dajemy sobie siłę która, która właśnie matą moc sprawczą natomiast to co jeszcze chciałam powiedzieć to trochę było takie nie wydawało mi się, że to jest pewne pewne idee natomiast ostatnio rozmawiałam też w godzinie szumu i jednym z gości był też właśnie wspomniany już Adam Kozicki, który powiedział, że to ty dla niego tym wspomnieniem ostatniego czasu tego trudnego tych kumulacja kryzysów jest przede wszystkim niewyobrażalna ilość Solidarności wsparcia które, które otrzymał od swoich najbliższych od swojego swoich Niewiem przyjaciół znajomych kolegów koleżanek i że to jest coś zespół absolutną właśnie jak brakuje mi słowa, że to jest też ten sukces tej sytuacji, że właśnie w tych kryzysowych kryzysowej rzeczywistości to tym wychodzi ta Solidarność wychodzi to wsparcie wychodzi z bronią wspólnota i i to było dla mnie jakoś wspaniałe usłyszeć, bo no, bo to było właśnie praktyka doświadczenie nie tylko moje założenie kuratorskiej jest taka, że wydawał mi, że może idea okazuje się, że to, że to też jest po prostu doświadczeniem tych osób to jest bardzo ciekawa, ale cechy zastanawiam się właśnie nie wiem czy potrafi pani to zna odpowiedź na moje pytanie czy można znać odpowiedź na moje pytanie wystawę można grać od 16lipca SS z tego co rozumiem jest bardzo popularna jak ja byłam oglądałam zachęci to rzeczywiście większość ludzi była ode mnie młodsza i zostałam czytam też decyzję mam takie wrażenie no właśnie na ile ona jest szczególnie odbierana i jakoś odczuwana czy rozumiana czy czynimy jest najlepsze słowo właśnie przez ludzi z pokolenia to jest dialog wewnątrz pokolenia dla mnie to było bardzo ciekawe nikt nie kusi współ odczuwałam, ale po prostu poznanie tych perspektyw rozumienie tego jest dla mnie bardzo rozwijające, ale ile ma pani poczucie, że właśnie to też jest, że przedstawiciele innych pokoleń i nie docenią w ich, a w jak tutaj dyplomatycznie wybrnąć rozmawiały o tym też też to zaobserwowałam też mnie to zaciekawiło, bo może można było tego spodziewać, ale jakoś to jak bardzo to jest wyraźne chyba w recenzjach mnie zaskoczyło jednak, ponieważ ja pewnie jestem już tak bardzo byłam w środku, że z ciężko było to inną perspektywę obrać bardzo zależało np. zapraszając Agatę Sikorę do napisania tekstu, żeby ta publiczność zachęt owa jest bardzo bardzo bardzo różnorodna i ja pracuje w Zachęcie od wielu lat zaczynał w dziale edukacji, więc wydawało mi się, że też z Chile, jeżeli chodzi o komunikację z publicznością też, jakie posiadam bardzo zależało, żeby spróbować wystawy opowiedzieć też tym osobom, które dla, których ona nie będzie ich by czytelne od razu tak jak dla dla tej naszej najmłodszej widowni, która notabene jest naszą i to pewnie 80% naszych widzów w tym momencie, ale przy tej wystawy czy w ogóle wołał mamy bardzo od od jakiegoś od paru lat ta nasza publiczność bardzo bardzo odmłodziła i może może przesadzam, że 80, ale większość z dużą część, więc wydawało mi się że, że np. proponując takie teksty jak Agaty, proponując opisy do prac w wychodzę temu naprzeciw może też powinnam nie wiem więcej więcej oprowadzać, ale i tak coś w tym jest, że i czy moje perspektywy to jest tylko docenienie tej wystawy, bo to znaczy, że jak jest istotna jest istotnym głosem, który nie wybrzmiał, bo skoro jakoś rezonuje i prowokuje o ryczy ciekawe jest dla mnie to, że jeżeli czegoś to osoby, które np. później recenzują wystawy, które reprezentują inne pokolenia jak bardzo nie często okazuje się, że nie bardzo chcą się wejść głębiej zrozumieć jak bardzo to się kończy czasem okrutną krytykę to było chyba dla mnie ciekawsze, kto to obserwujemy bardzo wielu sferach życia publicznego jak to niezrozumienie albo zamknięcie na pewne pewne rzeczy kończyć się agresję powiem tak duże ostrożnie, a na Night to jest jakieś pożegnanie mówiąc już tak najbardziej wprost w ramach nie wszyscy może śledzą tylko przypomnę w ramach trwającej bym powiedziała, że jest wymiany szefostwa różnych instytucji kultury zachęci również zmieniło się kierownictwo, więc powoli będzie zmieniała się zachęta to nie dziś tak dramatycznie jak niektóre instytucje gdzieś dramatycznie w niektórych trochę bardziej ewolucyjny z różnych powodów czasem instytucjonalny czasem indywidualnych, więc na ile to jest też lekarz na dziś pożegnanie ostatnia wystawa krytyczna, zanim przyjdzie ta powiedziałbym perspektywa konstruktywna narodowo niem tożsamościowe Tur jak cytuje prawie, że chyba wiceministrów ministrów kultury o i jeść realizujemy program przygotowany przez zespół z wspólnie z poprzednią dyrektor zachęty Hannę Wróblewską jeszcze przed nami 2 wystawy staje się z tego programu wystawa Marioli Przyjemski, który otworzy we wrześniu i wystawa poświęcona edukacji artystycznej alternatywnej edukacji, którą tworzycie w marcu przyszłego roku czy kuratorką Anna Kordek edukacji to też może być ciekawe zderzenie tak wydaje mi się ważna w kontekście tego celu coś się dzieje w Polsce świecie w tym w tym w tym zakresie w ciężko mi o tym mówić, bo to są, bo to emocjonalne to dla mnie trudne emocjonalnie, ale na pewno przygotowywaliśmy wystawę tak trochę taka atmosfera schyłku końca towarzyszyły prace nad tą wystawą nie tylko mi, ale też biorącym udział w wystawie artystom i artystką cóż mogę chyba tylko powiedzieć mam nadzieję, że tak nie będzie, bo ja jednak próbuje ten po trochu optymizm jednak dziś w sobie zachować kreśli jeszcze i naj cieszę się, że udało mi się bez bez problemu wystawę zrealizować w takim kształcie w jakim w, jakim zamierzałem wydaje się, że to, że to ważne, żeby ten głos teraz tego pokolenia wybrzmią niepokój przychodzi o zmierzchu wystawa do 16października w Zachęcie państwa gościem była kuratorka Magdalena Komornicka, ale czy na koniec wydaje się że, chociaż powinniśmy krótko wspomnieć przedstawicielkę, jeżeli pokolenie nie chcemy stołówką pokolenie, ale może zmarła Natalia Elle 85 lat miała państwo może pamiętacie wyłącznie jak zjednoczona prawica przejęła muzeum narodowe to m.in. usnęła wtedy jej prace dla pani, jaką jakie, jaką usługę znaczenie co zapytanie na czym tak jak jako nasze zapisy, dlaczego była taka ważna wielka to jest Natalia Lach-Lachowicz znanego Natalia el to jest absolutna ikona polskiej sztuki mentorka prekursorka sztuki feministycznej sztuki ciała i mentorka dla pokoleń artystów i artystek przede wszystkim ja, więc jest bardzo patrzyłam wczoraj z ze wzruszeniem na media społecznościowe, które były zalewane tymi koniecznymi już dzisiaj pracami Natali el i tym jak wiele osób właśnie z mojego pokolenia pisał o tym, że sztuka się skończyła się skończy pewna epoka jak bardzo to była ważna inspirująca i właśnie wiecznie żywa w, jeżeli chodzi o sztukę praktyka artystyczna to to była bardzo ważna osoba bardzo jest to wielka strata dla sztuki Natalia Lach-Lachowicz miał 85 lat państwa gościnią była Magdalena Komornicka program dzisiejszy magazyn przygotowaliśmy z Katarzyną Morawską realizowali go Kacper Gonera Krzysztof Lesiewicz informacja o nich Piotr Ola Stanisławscy zaproszę państwa na Homo science miłego popołudnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA