REKLAMA

Za mało pociągów i za dużo chętnych. O spóźnieniach na kolei 2022

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-14 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
proszę państwa jest w tej chwili moim gościem jest pan dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwo chcieliśmy także zaprosić do tego programu przedstawicieli PKP, ale niestety nikt do nas nie przyszedł panie doktorze jest pan znawcą tego co się dzieje na kolei no i stąd ciekawi jesteśmy pana refleksji Otóż ja tu się nieraz przyznawała, że kocham kolej ciągle jeździ koleją lubię PKP jakoś tak wieść, że często miesza ze stoku może Rozwiń » jeszcze na kierunkach, które nie są tak w obciążone jak Warszawa Kraków czy Warszawa Gdańska paczek kolesie zmienia i notuje pozytywne zmiany i zmartwiło mnie bardzo to, że teraz, gdy właśnie Ham z kolei na północ nagle usłyszałam, że tak pociąg z Krakowa 180 minut opóźniony pociąg skądinąd 90 minut opóźniony IC pociągi właśnie Intercity z daleka były tak bardzo opóźnione kolej się cieszy, bo wróciliśmy do tego wróciliśmy do niej coraz więcej osób na nowo jeździ koleją benzyna droga w najem po przeliczeniu wszystkiego i zważywszy że jednak warunki podróży to ci konstatują, którzy bardzo rzadko jeżdżą koleją generalnie się poprawiły znaczyć, bo 101520 lat temu no stąd ten tłok no, skąd te, skąd problemy i skąd te opóźnienia to nie jest zima, gdy wydaje się to być rzeczą naturalnym co z powodu ciepła co się dzieje co się dzieje no powiem szczerze, że system kolejowy rzeczywiście nam się rozregulował sam jechałem 2 dni temu pociągiem dalekobieżnym pociąg przyjechał godzinę spóźniony na szczęście nie mam przesiadki, gdy przesiadał się gdzieś dalej to już bym musiał kombinować w jaki sposób dotrze na miejsce później pociągiem punktualny widać, że ten system jest po prostu mocno rozregulowany rzeczywiście pasażerowie masowo wrócili na kolej w weekend czerwcowy PKP Intercity przewiozło rekordową liczbę pasażerów w całej swojej historii, ale to też przy odbija na sprawności tego systemu nie jest przygotowany na tak duże Przewozy, że wiele wiele lat myśmy kolej zwijali zamykaliśmy nie ograniczaliśmy częstotliwość połączeń chcieliśmy na złom wagony i teraz nagle okazuje się, że ludzie chcą jechać koleją chcą wsiąść, gdy pociąg wjeżdża peronie pełno ludzi biegają już pociągu szukają swojego miejsca pociąg odjeżdża parę minut spóźniony do następnej stacji dociera spóźniony tam ktoś czeka na przesiadkę znowu to były spóźnienie zaczyna się sumować no i w rezultacie obserwujemy rozkłady jazdy, które wyświetlają rzeczywiście po kilkadziesiąt minut opóźnienia statystyki mówią, że PKP Intercity w połowie ma pociągi nie punktualnie o życie niepunktualne czasem spóźniony 67 minut także godzinę czy więcej na pewno mamy duży problem w tym, że musimy wsiąść w garść system uporządkować, bo i przygotować go po prostu na większe Przewozy no przez wiele lat kolejarzy jak Kania dżdżu oczekiwały ani tych pasażerów zapraszali reklamowali się przyjść do snu jak oni wszyscy tak myśli okazało się Boże złożenie przez nas przez wiele lat żeśmy kolej biali i dzisiaj ona zaczyna być popularna wysokie ceny paliw bezpieczeństwo na drogach, które zaczynamy rzeczywiście kalkulować jako element naszej podróży chcemy jechać pociągiem ten pociąg nie zawsze w stanie zadać, gdy byłam na Wybrzeżu ktoś powiedział mi, gdy zobaczyłam wagony czeski podział ten pociąg jedzie do Bohumina, ale ktoś powiedział minie to nie, dlatego że jedzie do Bohumina dlatego są wagony czeskie tylko myśmy pożyczyli od Czechów przed wakacjami przewidując, że to co my mamy to nam nie wystarczy co prawda w rzeczywiście pożyczamy na południu wagony pożyczamy lokomotywy z pociągów towarowych tak bym też 3 słynna trasa Warszawa Berlin swego czasu ciesząca się dużym prestiżem niewiele ponad 5 godzin, żeby dotrzeć do celu do stolicy nie jest dzisiaj co się dzieje w zasadzie permanentna ku, ponieważ lokomotyw, które mogą wjeżdżać do Niemiec jest za mało część rozbiła się, w jakich wypadkach zderzeniu z samochodami część poszła na naprawy i no i w tym momencie musimy tą funkcją zmieniać w trakcie jazdy rzecz jasna nie można odczepić przyczepić lokomotywy nie, zatrzymując pociągu, więc pociąg zatrzymuje jak jak zatrzymujemy on łapie opóźnienie dzisiaj próbujemy pożyczać lokomotywy pociągów towarowych po to, żeby ciągnęły składy do Berlina po to, żeby tych lokomotyw jakoś łatać jakoś tą kołdrę za krótką naciągać, ale to wszystko pokazuje, że nie jesteśmy właśnie przygotowani na to, że pociągi powinny jeździć często, bo to jest chyba kluczem do rozwiązania tej sytuacji Europy zachodniej pociągi też się spóźniają i był wywar jest taki fajny taka fajna oferta 9zł 9EUR taj na miesiąc można podróżować takimi pociągami jeździ kilka dni non-stop jeździli pociągami co się okazało jak np. któryś pociąg wypadł rozkładu jazdy albo spóźnił się to za 20 minut był następny pociąg za 20 minut najdłużej mogłem czekać, żeby pojechać Dariusz nie oczekiwanym kierunku i to jest klucz do rozwiązania tego problemu pociągi powinny jeździć często i wtedy, nawet jeżeli coś się 1 pociągiem stanie to będziemy mieli za moment alternatywy, ale trzeba mieć więcej pociągów więcej to moralnie i zdecydowanie trzeba mieć więcej taboru trzeba mieć linii kolejowych, które umożliwiają wyższą przepustowość i żeby na tych torach jeszcze upchnąć składy towarowe pociągi regionalne, które dowożą do pracy szkoły lekarzach dóbr kultury i tak ramy itd. my mamy wpływ Europie Greenem z kolei w Polsce ten renesans zaczyna do nas docierać natomiast mamy w Polsce 13 częstotliwości tej która, której Europy zachodniej tak jak kiedyś narzekaliśmy na przepustowość dróg tak dzisiaj powinniśmy narzekać na przepustowość torów, bo jeżeli pociągi muszą przejechać, jeżeli pociągi mają się liczyć na tor no to tych torów musi być odpowiednio dużo tych stacji musi być odpowiednio dużo terenów na tych dworcach musi być tyle, żeby pociągi mogły w różnych kierunkach w podobnym czasie odjeżdża, a proszę pana myśmy przez pewien czas słyszeli od i co się dzieje o przewoźniku czeskim, który chce wejść na nasz rynek, który zaoferuje komfort podobny jak Intercity natomiast będą bilety tańsze w rzeczywiście to jest pewien paradoks bycia to tak jak sobie rozmawiamy mamy za mało pociągów mamy za mało wagonów za mało lub młodych i wielu chętnych, jeżeli ktoś mówi to ja w takim razie ze swoje prywatne pieniądze uruchomią pociągi no to nasi urzędnicy nie to może zaszkodzić PKP tego zupełnie nie rozumiem i wg tej filozofii i pójść z zlikwidować wszystkie linie kolei, czyli lotniczej zostawić tylko od ich zlikwidować wszystkie sklepy spożywcze i zostawić zrzeszenie narodowe PSS Społem tryby miał jedynie sklepy spożywcze i zamykałaby wszystko siedemnasty kochani państwo nie możemy wierzyć w to, że jakąkolwiek dziedzinę uratuje monopol na kolei często tak się mówi mu spółki spółeczki kombinatorstwa lepiej, gdyby było jedno wielkie PKP we wszystkich dziedzinach jeśli jedno wielkie narodowe przedsiębiorstwo skończyło się to fatalnie, a na kolei ciągle z mniej i uporem godnym lepszej sprawy i tłumaczymy, że nie powinniśmy kolejnej konkurencji nie powinniśmy na kolejnych wielu nie powinno być przewoźników tanich drogich krajowych zagranicznych, dlaczego tak nie jest, dlaczego tak miałoby być skoro ruchu towarowym to świetnie sprawdza mamy dzisiaj PKP Cargo, ale PKP Cargo mały udział w rynku poniżej 40%, gdyby nawet okazało się, że spółka, która systematycznie tracą na wartości nie jest elastyczna nie radzi sobie na rynku, jeżeli osoby kiedyś wypadła z rynku to nie przestanie jeździć węgiel paliwa czy kontenery jest wielu innych chętnych, którzy te towary zabiorą i samo mogą zostać w ruchu pasażerskim ale jeszcze by tutaj podsumować kwestie tego przewoźnika wszystkiego co znaczy stworzyliśmy takie przepisy prawne bariery, że nie może wejść dla nas rynek i sądzi pan, że zmiany myślę, że tak się w końcu stanie, że właśnie ten te wakacje, które udowodniły jest bardzo dużo pasażerów, że nie jesteśmy w stanie przewieźć pociągami, które dzisiaj mamy mam nadzieję, że dadzą jakąś refleksję, ale stworzyliśmy takie przepisy to urzędnik w swoim gabinecie będzie oceniał czy aby pasażerom potrzebne są pociągi czy może tych pociągów będzie za dużo może dla dobra pasażerów Jana pisze decyzję, w której odmówił uruchamiania pociągu skoro i nawet w sytuacji, kiedy ktoś nie chce dofinansowania paradoks polega na tym, że my na bardzo wielu liniach pociągi dalekobieżne dofinansowujemy to są pociągi do mniejszych miejscowości są pociągi mniej popularnych godzinach po to, żeby ta częstotliwość by ten ruch był miary gęstym i teraz już mówić ja pojadę tam bez tej dotacja weźmy na swój biznesowy rachunek ktoś musi kupić te wagony kupić lokomotywy zapłaci za dostęp do trasy kupić energię elektryczną zatrudnić zatrudnić całą załogę maszynistów konduktorów i pojadę i zarobię biletów, a myśli ten urzędnik i koniec wiem czy to dobry pomysł jest tych pociągów 3 na doby, o co nam czwarte w sumie jakość tych ludzi ufnie część po prostu dowie się, że nie ma biletów dziwny paradoks, którego w innych dziedzinach już na szczęście nie mamy wydaje mi się, że skoro jest taki tłok skoro tak duże ciśnienie na to, żeby jeździć pociągami to powinniśmy zapraszać każdego, kto chce zainwestować w branży i cieszyć się, że na własne ryzyko chcę tych naszych polskich pasażu Voigt no właśnie, bo co nas nie kosztuje natomiast w momencie, gdy pan mówi za mało taboru czy czy rzecz leży tylko w kwestii przeznaczenia odpowiedni ilości pieniędzy na inwestycje w tabor do głównej mierze tak rzeczywiście ma myśmy mieli mało pasażerów, więc się by zwracało składy nie było niczym dziwnym, że pociąg miał 4 czy nawet 3 wagony, a dzisiaj jak stoję na peronie liczy jest ich 13 czy 14 to widać, że już parą po prostu nie jest w stanie zmieścić tych wagonów więcej to znaczy, że pociągi powinny iść wcześniej różnie to nie wydłużenie tego pociągu, jeżeli część to potrzebna dodatkowa lokomotywa potrzebnej maszynista, który tą lokomotywę poprowadzi trzeba takiego człowieka wykształcić no ten system nie jest bardzo dynamiczny wzrost czy widzą to co się dzieje dzisiaj powinniśmy już myśleć co zrobić, żeby przyszłe wakacje pociągi jeździły punktualnie, żeby nie brakowało w nich wiele biletów, bo niestety w tym co mamy dziś niewiele da się zrobić myślę, że jedyną rzeczą, którą uczciwie powinniśmy sobie powiedzieć to jest rzetelna informacja, jeżeli ten pociąg naprawdę jedzie godzinę później to nie opowiadajmy na peronie, że spóźni się za 10 minut aż 10 minut powiemy państwu, jaki jest następny odcinek naszej dramatycznej historii, żeby kolejne 10 minut i tak 6 rady powiedzmy uczciwie pociąg spóźniony przyjedzie konkretnej godzinie może ktoś sobie jeszcze zdąży załatwić może wypić kawę i przyjdzie na tor przeprosimy go i oddamy mu pieniądze pamiętacie państwo wszyscy, którzy korzystać z kolei godziny spóźniony pociąg to 14 pieniędzy z powrotem 2 godziny to połowa biletów na naszą kieszeń a gdy był 4 godziny spóźniony to co dalej połowa biletów tylko tak dzisiaj przepisy europejskie przepisy konsumenckie mówią o 2 drogach godzina 25% 2 godziny 50% ceny biletu jest nam winny przewoźnik w docent do tego co pan mówi od informacji nie ma nic gorszego, gdy nawet usłyszeć, że pociąg spóźniony 60 minut, ale potem usłyszę opóźnienie może ulec zmianie to powody, że jestem przykuta do tego miejsca po prostu muszę mogę nawet gdzieś pójść na dworcu gdzieś usiąść, ale to opóźnienie może ulec zmianie rodzi tę wątpliwość, że nie mogę wyjść z tego dworca sobie wrócić za 45 minut no bo może ulec zmianie jacht o ziemi uciec w powinno się uczciwie powiedzieć może wzrosnąć nie ma fizycznej możliwości, żeby pociąg, który znajduje się w piernikach w Warszawie szybciej niż za kilkadziesiąt minut można właśnie o tym mówię o tej uczciwości o tym, że w Niemczech dostajemy SMS-a zanim jeszcze wyjdziemy z domu Szanowny panie z pana pociąg jest opóźniony godzinę niech pan jeszcze chwilę posiedzieć im szybciej dotrzemy z tą informacją im bardziej ona będzie, że na tym mniejsze będzie frustracja tych wszystkich, którzy na ten pociąg czekają, bo pociągi będą się spóźniać, ale powiedzmy o tym uczciwie poinformujmy umożliwimy komuś podjąć jakąś decyzję czasem zwrócić bilet, jeżeli ktoś jedzie na ścianie, które później godzinę to być może jego podróż nie ma sensu niż zwrócić ten bilet szybko sprawie wtedy nie będzie taki nieszczęśliwy, że kolej w Polsce ciągle niedomaga, ale poważnie w Niemczech czy dostaje SMS-a może jeśli chodzi o bilety na pociągi najdroższe najbardziej tak powiem kasy klasy Lux z tego co wiem PKP też pracuje nad taką opcję, że można będzie dobrowolnie przy zakupie biletów do telefonu telefonu i wtedy rzeczywiście można z tego systemu wysłać SMS i poinformować to są właśnie dobre kroki, które powinny zmieniać to kolej szybciej niż to kiedy kupimy nowe wagony i lokomotywy, które też należy kupować i szybciej będą w kraju pieniądze unijne, które właśnie na to kolej dużej części są przeznaczone w tym szybciej to pociąga się rozluźnienie i tym częściej one będą jeszcze rodzaj tutaj pan już kilka razy przykład niemiecki czy to oznacza, że w Niemczech sieć kolejowa najsprawniej działa jeśli popatrzymy na inne kraje europejskie w Boniewie powiem, że paradoksalnie chyba nie, bo statystyki opóźnień niemieckich z tego z tego roku są bardzo podobne 50 proc pociągów punktualnych i tam też jest właśnie ten przykład ogromnej popularności kolej wysokie ceny paliw duża świadomość ekologiczna kwestie bezpieczeństwa zdecydowały, że pasażerów jeździ więcej i że w sumie ten system tak samo z zmaga się z naporem chętnych NATO wydaje się, że całkiem nieźle działa kolej w Czechach, gdzie też można przez cały kraj nawet bardzo małych miejscowości jest często i w związku z tym nie straciła tego waloru dużej dostępności tam w podróży koleją jest jednym z pierwszych wyborów, aby dzisiaj w Polsce od głębokim dołku i zafascynowania autostradami zaczęły się zaczynamy się dopiero uczyć tej kolejna nowość wiele osób, które przychodzą na dworzec mówią nie byłem tu od 20 lat nie wiedziałem, że tak się zmieniło siadają do pociągu było jej tu jest Europa my, bo ja ostatnio jechałem na studiach zaraz nam, że w toalecie na siedząco z plecakiem na głowie i wydawało mi się, że tak jest wszędzie kolej mocno zmieniła myślę, że tak pozytywnie kończąc trochę tę rozmowę najbardziej na nią narzekają ci co nie jeżdżą z Bogiem się wydaje, że ona tkwi gdzieś tam, kiedy oni ostatnio co prawda nieraz jechali pociągiem zapraszam, żeby tą koleją jeździ, bo mimo tych wszystkich mankamentów jednak to jest dobry wygodny bezpieczny środek transportu no stąd moja słabość do kolei, bo ja jeżdżę z przerw i rzeczywiście pan rację tak, krytykując ją ci, którzy jeżdżą koleją popraw się tym wyzwaniem kończymy ten program bardzo serdecznie panu dziękuję panu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był naszym gościem dziękuję panu dziękuję bardzo, widzenia proszę państwa ja z państwem żegnam wydawcą programu był pan ma dziadek, a realizował Kacper Gonera za chwilę informacje Radia TOK FM po nich program świadczy chwieje, na które zapraszam w imieniu Grzegorza Sroczyńskiego dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA