REKLAMA

Dlaczego amerykańska prawica prowadzi wojnę z "krytyczną teorią rasy"?

Nagłe zastępstwo
Data emisji:
2022-08-14 10:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
51:31 min.
Udostępnij:

Jeśli ktoś pamięta polską "wojnę z dżenderem" może znaleźć pewien klucz do zrozumienia amerykańskiej wojny z "krytyczną teorią rasy". Jest wiele podobieństw. Krytyczna teoria rasy to głównie uniwersyteckie zajęcia i akademickie badania nad współczesną pozycją czarnoskórych w USA - jak więc miałyby stanowić dla kogokolwiek problem?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
te Maguire zastępstwo wraca stary to właściwie mógłby być swoisty tytuł audycji powrót znanego albo stare potwory nowej władzy, kiedy zastanawiam się nad tematami, o których tutaj przez parę miesięcy nagłego zastępstwa rozmawialiśmy okazuje się, że właściwie prawie żaden z nich nie jest nowością samą w sobie wszystkie dyskusje gdzieś już toczyły, ale albo nie miały konkluzji albo utknęły w martwym punkcie albo skończyły się zgniłymi kompromisami, które Rozwiń » zrodziły tylko nowe jeszcze gorsze konflikty dziś też w ramach rozmów o nowym Starym świecie nowych starych kłopotach porozmawiamy o napięciach rasowych w stanach Zjednoczonych, a konkretnie, o czym co w nieco zaskakujący sposób stało się jedną z kluczowych osi współczesnej dyskusji o prawa czarnoskórych w USA spróbujemy mianowicie zbliżyć się do tematu zwanego krytyczną teorię rasy to pewien sposób podejścia do problemu amerykańskiego rasizmu, który w czasach schyłkowej prezydentury Trumpa i początków ery Bidena zaczął być przedstawiany przede wszystkim przez amerykańskie prawicowe media jako jeden z głównych problemów Ameryki krytyczna teoria raz była wykładana na wielu uniwersytetach jej korzenie są de facto akademickie czerpie głęboką tradycję Michela w oko, badając to jak pojęcia takie jak rasa funkcjonują dzisiaj jakich znaczenia nabierają we współczesnym kontekście to brzmi niewinnie, ale często oznacza bardzo prowokujące lub skrajne stwierdzenia niektórzy aktywiści i krytycy twierdzą np. że wszelkie działania państwa i jego instytucji na rzecz czarnoskórej mniejszości wynikają tylko interesów białych i są sankcjonowane tylko wtedy, gdy opłacają się białemu profesorowi w ostatnich miesiącach nauczanie z partii, bo tak w skrócie mówi się krytyką rejs Siri zaczęło być w wielu Stanach administracyjnie zakazywane Fox TV uczyniła z tego tematu swojego konika, przywołując hasło częściej, niżby na to zasługiwało krytyka swej figury stało się w stanach Zjednoczonych czymś co moglibyśmy w polskich warunkach porównać do wojny z blenderem i dekomunizacją w 1 zarówno płeć kulturowa, jaki stosunek polskiego społeczeństwa do komunizmu z rzadka stawały się tematami powszechnej masowej debaty wymagają też pewnego intelektualnego wyrafinowania wrzucone w machinę polityczną medialną zmieniają się dwuwymiarowe rysunkowe potwory same w sobie nie stanowią zagrożenia, ale nadają się idealnie by jako takie pokazać, bo po pierwsze, są skomplikowane po drugie, dotyczą spraw mniejszościowych po trzecie zaś podważają powszechne mniemania na temat rzeczy pozornie oczywistych te porównania mają jednak pewne istotne ograniczenia te słynne kwestie rasowe w stanach Zjednoczonych to coś co w gruncie rzeczy pozostaje nie przekładali ne na polskie realia społeczne kulturowe coś czym stany Zjednoczone mają nieprzerwanie problem coś co od wybuchu społecznego gniewu w latach sześćdziesiątych nie zostało rozwiązane ani do końca uświadomione i właśnie dlatego wraca problem wykluczenia rasowego od czasu zabójstwa Georga Floyda to jeden z najpoważniejszych tematów współczesnej Ameryki i o tym właśnie próbujemy dzisiaj porozmawiać nagłe zastępstwo Jakub Janiszewski przy mikrofonie państwa i moim gościem jest Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień ryby i będziemy rozmawiali o czymś co nazywa się po angielsku uczyła się nawet może trzeba powiedzieć amerykańską to amerykański wynalazek krytyka rejs Siri, czyli krytyczna teoria rasy tak trzeba by chyba było przetłumaczyć, czyli pewien sposób myślenia o amerykańskim rasizmie to chyba trzeba wprost adresować, że chodzi o kwestie napięć rasowych z wynikających stricte z amerykańskiej kultury i amerykańskiego modelu niewolnictwa, które był jednak dość specyficzne to znaczy ile niewolnictwo towarzyszy ludzkości właściwy chyba od zarania o tyle w stanach Zjednoczonych zdaje się wcześniej w niektórych krajach Maghrebu niewolnictwo miało kolor skóry niewolnictwa, bo jednoznacznie połączone z myśleniem o statusie rasowym ten status rasowy tutaj był mocno akcentowane i odróżniał jak stany Zjednoczone, zwłaszcza reszty świata to co w tej chwili nazywamy w stanach krytyka rejs stwory zaczęło się w latach siedemdziesiątych i dotyczy tzw. strukturalnych uwarunkowań rasizmu amerykańskiego, ale będziemy rozmawiali w kontekście jak najbardziej dzisiejszym, czyli dzisiejszych napięć politycznych krytyka rejs solo staje się właściwie takim ulubieńcem części partii Republikańskiej ulubieni ulubionym celem ataku niewątpliwie to będzie coś jest coś co będzie bardzo mocno łączyło trumpistów przy nadchodzących wyborach, jeżeli oczywiście Trump będzie tym kandydatem partii Republikańskiej wiele na to wskazuje, że może nim być to jest coś co pomaga wielu politykom republikańskim przy wygrywania wyborów lokalnych to jest też coś co bywa w stanach zakazywano kilkanaście Stanów bodajże 17 zakazało już nauczania krytyka jest z Syrii z różnych pozycji z różnych powodów to się stało i to wbrew pozorom, jakby ktoś pomyślał tak proste to nie jest tak, że samo południe co zrobił tak na południu zdaje się tylko Floryda np. Oklahoma, która jest takim stanem symbolicznym też tego rodzaju regulacja wprowadziła, ale może zacznijmy właśnie od samego początku to znaczy, kiedy kryzys rejs Siri stało się takim elementem wybuchowym, kiedy zaczął być granat czy od początku był ten krytyka agresję Sojusz to założenie jest takim granatem, bo jest teoria jeśli w ogóle można mówić tak jakby ściśle określony sposób jest to sposób myślenia o tematyce rasowe, które jest nakierowane na to żeby, żeby kwestionować istniejące hierarchie i burzyć zastany porządek także to niema wygodnego idea tego, że to może być grana jest wpisana w sam proces działania sama teoria nie jest taka tak w 100%ową ściśle określona to nie jest zasób ksiąg całych tomów, które określa ściśle granice tej teorii jest bardziej czymś co się dzieje w praktyce i to praktykę na początku kierunkową Namysł nad tym jak to się dzieje, że w państwie, w którym właśnie dokonała się w latach sześćdziesiątych rewolucja ustawodawcza, która w zamyśle miała doprowadzić do zrównania żadnych białymi względem prawa nie doprowadziła do sekretarzy tego oczekiwanego skutku de facto w praktyce nadal funkcjonują funkcjonuje hierarchia rasowe jako jak chce coś aktywnie odczuwane i realizowana w społeczeństwo amerykańskim, więc nic dziwnego, że jakby na czele, a które kierowały kształt tej teorii są prawnicy z początku to właśnie była był ruch stworzonej kierowany przez przez prawników panie, ale rola prawników tutaj jest bardzo istotna w całej tej historii tutaj warto przywołać przede wszystkim taką postać, chociaż ona akurat z krytyczną teorią ras jako taką, że ma wiele wspólnego, ale jej pomysł nazywa się troszeczkę inaczej to też bywa często nauczany jako studia interesy akcjonariuszy chodzi o kryzysie, czyli o amerykańską prawniczkę czarnoskórą, która właśnie wymyśliła taki sposób postrzegania wykluczenia przez konkretne grupy społeczne nazwane interes akcjonariuszy oznacza ona powiedziała, że jeżeli popatrzymy na sytuację danej osoby musimy patrzeć na NATO jak bardzo często ona może trafiać w takie, jakby podwójne wykluczenie czy jak zwykle wykluczenie możesz się piętrową na siebie nakładać jak ta pozycja może się zmieniać w zależności od tego kim mamy do czynienia ona przede wszystkim patrzyła na sytuację czarnoskórych kobiet, które były dyskryminowane, bo patrzymy jak w tym momencie 108 feministyczne, bo były kobietami i zarazem były czarnoskóre pozycja była inna niż pozycja białych kobiet i inna niż pozycja czarnoskórych to był, jakby w pewnym sensie jej taki skład potem się okazało, że sama teraz na to zwraca uwagę, że zaczęto stosować właśnie dowolnych konfiguracji, a nawet zaczęły powstawać coś co Niemcy do końca było po myśli czy taka hierarchia wykluczenia czy anty hierarchia czyli kto ma najgorzej mówiąc bardzo brutalnie czy to będzie czarnoskóra lesbijka na wózku inwalidzkim tak przysłowia zajmującej się spłaszcza mając to czy będzie nie wiem ktoś jeszcze inne i jej zdaniem dzisiaj to ten ten sposób podejścia też jest mocno nadużywane to znaczy jej chodziło o to, żeby wykształcić metody przeciwdziałania, a to co się właściwie stało to jest metoda gadania o to jest ten ten argument, która często podnosi, że nie miało służyć temu, żebyśmy sobie opowiadali o tym jakie są różne punkty widzenia jak to się ludziom źle życzy wierzę tylko chodziło o to, żebyśmy zmienili ten element właśnie coś zmieni ich jest ten element, który w zasadzie gdzieś tych wszystkich rzeczach związanych z rasą się powinien znaleźć, ale niekoniecznie się znalazł drugi raz może zadać pytanie na ile, jakby Herthy daje jakieś narzędzia ana ile właściwie okazuje się sposobem na no właśnie tutaj jedni powiedzą na wypaczenie historii albo na akcentowanie historii na akcentowanie takich elementów History, który do tej pory były niedowartościowane czy być może jeszcze może powiedzieć gorzej na biadolenie, a nie zmienia nierzeczywiste, jakby struktury społecznej może nawet kulturowej to pan mówi to jest zbieżne z tym jak funkcjonuje zarzut rasizmu w społeczeństwie bądź też często się pojawia nawet konieczne ze strony czarnych cieczy innych grup wykluczonych ze względów rasowych tylko raczej jako takiej przejaw tego się zwłok z takiego nadmiarowe zwracania uwagi ważne na żadne zjawiska czy zdarzenia, które czasem jest w zasadzie nic wspólnego tracimy, które łatwo da się dojść do tego, że nie wynikają z opresji rasowej, ale np. bardziej z perspektywy klasowej, bo albo z innych takich sytuacji i wydaje się, że tutaj w tym co na co zwracała kręci, choć przed wszystkim o pozycyjna to że, że te ta presja nie ma charakteru pewnego konsensu i rzadko się zdarza, żeby to był Constans rzadko zdarza by było kwestionowane przez każdą minutę swojego życia natomiast to presja się ujawnia na różnych poziomach w różnych sytuacjach życiowych i dlatego ta sytuacja żadnej kobiety jest szczególna, że nakładają się na siebie formę opresji związane właśnie teraz za współudział, bo można być jednocześnie proponowane masowo jednocześnie prezentowane we własnym domu np. swojego męża a by jego ofiarą pewnego pewnych hierarchii systemu społeczne, które narzucają pewien pewne rola ograniczająca możliwości na sobie też, jakby utrudniające życie jest odbierającego jakość mówiąc tak bardzo oględny sposób co też to jest właśnie ten element, który właśnie niewinnej lekarz o tym mówiła, ale wydaje się, że to jest właśnie coś co bardzo mocno się łączy z tym tematem, czyli jak w relacji wewnątrz danej grupy prawda to jest to co na co zwrócić się zwróciła uwagę znaczy bardzo często tak czarnoskóre kobiety były by padały ofiarą przemocy ze strony reprezentantów swoje własne grupy społecznej prawda, bo to było podwójne wykluczenie natomiast pytanie czy ten sposób oglądu jeszcze dzisiaj właśnie tzw. łąki nie ma prawa w ogóle zaistnieć to jest chyba trochę też problem z tym jako perspektywa się przykłada do tych tego pomysłu tego namysłu, bo to też nie nie chodziło i co do zasady wydaje się, że tutaj nikt żaden teoretyków czy też praktyków raczej SRT krytycznej teraz nie będzie takiego założenia, że próbują zbudować taką wielką dyrektora to wszystko określi i jej kategoryzację tak jak mówił wcześniej na tych tej hierarchii presję, że właśnie wszystko w katalogu jemy uporządkujemy też będziemy mieli ostateczny wynik będziemy wiedzieli, jakie nie jest to w zasadzie tyle natomiast tutaj chodziło o to żeby, żeby dojść do tego też najbardziej proponowane do tego, żeby znać praktyczne rozwiązania konkretnych problemów, żeby zobaczyć, gdzie taki sposób ta presja się, jakby rozgrywa znaleźć rozwiązanie, gdyby tego jak się tej presji pozbyć jak rozładować, skąd nasze wzięła jako swoje źródła i wydaje się, że to jest trochę taki to jest skutek uboczny budowania takich tak naprawdę bardzo bardzo szczegółowych bardzo konkretnych narzędzi w atmosferze takiego ciągłego dozoru ze strony dyskursu publicznego, kiedy pojawia się głos krytyczny wobec status quo, który pochodzi z jakiegoś marginesu mniej mniej lub bardziej zmarginalizuje realizowanego zawsze istnieje ryzyko, że zostanie właśnie wyolbrzymiany na starcie przez reakcję medialną nadmierną reakcję przeciwnej strony, która ma po prostu szersze pole działania i tam, gdzie mogą prawicowe konserwatywne nastawione media do swojej publiczności zaadresować komunikat, który z kredytu to teoria, posługując się właśnie takim takim bardzo powstającym punkt widzenia właśnie jest tym chłopcem dobicia, bo jest to pudełko, które można zamknąć w nim jest konkretna rzecz my możemy nazwać oczywiście, ale z drugiej strony to też pytanie, czego się w zasadzie uczy w w w tych na tych zajęciach, które nazywają właśnie krytyka jest, jeżeli na ile to jest coś co w pewnym sensie wypacza samą ideę to znaczy na ile rzeczywiście być może tak właśnie związane też z tym, że to jest w pewnym sensie bardzo otwarty projekt jest chyba trochę wór bez dna można przeróżne rzeczy wrzucić ilość każdy to robi co tam komu w duszy gra ten Sejm może doładować do właśnie krytycznej teorii rasy, które jako taka teoria nie ma w pewnym sensie może dorzucić swoje w efekcie jest jakby po pierwsze, bałagan, a po drugie, by straszliwe pole do rozmaitych nadużyć, których nie brakuje to też czas powiedzieć od razu znaczy koncepcja czy sposób myślenia o napięciach rasowych w stanach to jest to właśnie wachlarz wszystkich możliwych odcieni kolorów znaczy naprawdę to co potrafi się to co można usłyszeć na ten temat od różnych także działać mieszka w czarnoskórych, którzy mogą być bardzo sensowne założenia równocześnie bardzo dziwny sposób myślenia o samych sobie np. nie wiem ostatnio wyszła w Polsce taka książka Lee czarne Granta, która nazywała najgłębsze południe, czyli his historia inaczej historia amerykańskiego miasteczka misji, które było na takim właściwie sednem takiej Ameryki opartej właśnie na niewolnictwie macie to jest to miejsce, które pojawia się przy skale cha pochodził to jest to miejsce, które się pojawi Przeminęło z wiatrem i opisuje na czym współczesny, który już jest kompletnie zapomniane można je porównywać trochę z nowym Orleanem, ale nie ma takiej legendy miał nowelę i próbując opisać co tam się dzieje jak jak to miasto wygląda jak z 1 strony biali dalej żyją w tych wspaniałych kart postkolonialnych liściach opowiedzieć Mans Yamahy np. dalej organizują takie inicjatywy podczas, których są zapraszani goście turyści mogą sobie zwiedzić dom panie siedzą w Gryźlinach, a zatrudnieni czarnoskórzy pracę jak ja jako lokaje jako pokojówki w pewnym sensie, żeby się taki rodzaj, jakby czegoś na kształt można by nazwać rekonstrukcją historyczną od tamtej Ameryki tamtych relacji społecznych równocześnie są też działacze czarnoskórzy miejscowi, którzy próbują przypomnieć, że tam działał jeden z najważniejszych największych w okolice targów niewolników w dal leci działaczy równocześnie przebierają się za wojowników czy za kraj szuka odpowiedniego słowa WEK za za pot potomków Afrykanów w taki sposób niemający nic wspólnego Amerykę czy w pewnym sensie dzielą wydzielają tą czarnoskórą mniejszość podwiozą ją ją pod historie Afryki nie podpisał ze Stanów zjednoczonych, którą czesne skoro wnieść dużo więcej wspólnego toteż, jakby pewne pewien absurd proces 1 przykład pani mówi, że w ten sposób się uczy krytycznej teorii rasy w stanach, ale to jest pewne w jeden z przodu myślenia, które często manifestuje co myślę, że te są 1 rzecz, która na pewno się z tym z tym kojarzy to jest test to, że w zasadzie tego rodzaju obrazki ilustrują jak trwanie dalsze tych napięć sposobu ich rozładowywania, w które napędziły sytuację polityczną stanowe w 6170 tych ram, gdzie właśnie zderzenie z ze sposobem myślenia, w którym jak jest pani normalnej w porządku rekonstruowane historyczne czegoś co jest dla części społeczności wskazał te plantacje są są nie są pamiątką pięknej przeszłości pięknym Pałacem tak jak w kwestii, że są z tak, ale jest tak samo jak chcielibyśmy spojrzeć na łańcuch jako z 1 strony właśnie tego dnia pomyślałem, że to jest test jest jest częściowa analogia między między tymi partiami, a pałacami chociażby w Polsce czy Europy z tą różnicą, że jest to po prostu realizowany winny sposób, że ich, że ta presja, jakby umieszczona jest troszeczkę innej perspektywy co to co zawsze zwracają uwagę, gdzie różnicujące okresu pańszczyźnianego opresji rasowej to jest ten element wyrwania z własnego miejsca i własnej kultury tak jednoznacznego zerwania bez możliwości powrotu, a i zdecydowania ze strony dla mnie wydają się wydać nowe przekonujące trudno jest wyobrazić sobie, że czarne Amerykanie, że w zupełnie naturalny sposób wejść przez takie plantacji na południu i zachowywać się bez jak bez jakichkolwiek zgrzytów jak był właścicielem tej plantacji to nadal się wydaje trudne do wyobrażenia podczas gdy dzisiaj do całowania się może przyjechać ktoś, kto pochodzi z rodziny no taka firma pochodzi pani jak, bo kupił bilet już kwestia panele, ale też pamiętajmy o tym, że w rzeczonym na czas burmistrzem czarnoskóry gej więc, żeby się nie, żebyśmy się nie zapędzali w taki sposób myślenia, że jeżeli oni tam tak bawią to znaczy od razu, że prawda cała lista, żeby w pewnym sensie żyją rasizmem nie do końca to oczywiście nie tam dochodzi, bo to jest to jest pewien pewien teatr, które no to nie jest to nie to samo nie jest to dokładnie przeniesienie tego czasu tak samo też nie było nie było to tym samym wtedy, kiedy pod koniec sześćdziesiątych Przeminęło z wiatrem wróciła do kin i było 1 najbardziej kasowych filmów tego takie to jest coś się wydaje absurdalne dzisiaj dzisiejszej perspektywy, ale umówmy się też po prostu bardzo firm i jeszcze w dodatku z tym elementem nostalgii, która doskonale trafiała w nastroju w tym momencie absolutnie jestem pewien, że to nie jest tak, że widzę weszli na ten film tylko biali pierwsze, a po drugie, że jeśli na ten film właśnie, dlatego że jej potrzeby powrotu do czasu tych pięknych czasów sprzed wojny w związku przetrwają secesyjnej dochodziło co innego dzieła nostalgii za jakim się jakimś pewnym tego słowa znaczeniu rajem, który nie był obciążony tymi napięciami, które sektory funkcjonowały w tamtym momencie na IT napięcia, ale właśnie to jest ważne, żeby ten raj też tutaj nazwać, że to jest taki reali polegające na zamknięciu oczu na to co było źródłem prawda, że tym motorem, bo jednak niewolnictwa motorem rozwoju gospodarczego amerykańskiego południa wtedy, że to niewątpliwie budowało plantację i że to piękno i te fantastyczne domy i te piękne krynoliny i cały, jakby ten rodzaj właśnie takiej sympatycznej rzeczywistości portretowanej w Przeminęło z wiatrem no to jednak wynikało z faktu, że odebrano właśnie zdemoralizowana całą grupę ludzi powtarza to trzeba pamiętać o tym, że status amerykańskiego niewolnika był de facto status przedmiotu czyta to nie jest tak, że traktowano tych ludzi jako ludzi traktowano ich jako obiekty, które trzeba serwisować karmić czasem leczyć, ale to też różnie w zależności od opłacalności i tyle, jeżeli one się np. mnożą, czyli po powstają tam zawiązują się jak rodziny rodzą się dzieci to świetnie możemy sprzedać część dzieci tak warto zwrócić uwagę na to, że to też jest w ramach tego przemysłu, które niewolnictwa w Ameryce jednak to nie jest do końca także to jest naturalna kolej rzeczy po prostu zostaje rodziny oraz siedzieć to też jest Przemysłowo wytwarzane tak jest, że te rodziny też są celowo rozbijane, ponieważ jednocześnie funkcjonuje poczucie, że te nie są do końca ludzie jednocześnie funkcjonuje świadomość, że jeśli pozwolimy im funkcjonować wg tego, jakim się podoba to może to źle dla nas skończyć oczywiście to był rodziny prezesie kontrolowane jeśli w ogóle można mówić do rodziny i z tego wynika też pewien to jest niesamowite jeszcze moment wrócę do tej ciężkiej to książka pisana ze współczesnych pozycji to znaczy autor pisze o tym naczep, które dalej się przebiera w ten trend line mając świadomości to, że oni też pomijają prawda, że próbują nie widzieć w tej swojej przyszłości, że żyją właśnie takie legendą Przeminęło z wiatrem, które też wycięło całą tą ciernie jeśli można tak powiedzieć na wielu poziomach i równocześnie te autor próbuje przywrócić te opowieści niewolnicze znaczy próbuje jakoś wpleść całą tę historię co się wtedy dzieje nagle się okazuje, że pojazd o właśnie losach niewolniczy wiadomo bardzo mało bardzo mało wiadomo tych ludziach, bo oni w pewnym sensie byli też pozbawiony swej tożsamości udają się złapać 1 historię człowieka, który był potomkiem przywódcy plemiennego w jednym z nas jeśli można w ogóle nazwać krajem z w Afryce przypuszczalnie środkowej tak chyba się wydaje i który w wskutek wewnętrznych tarć między klasowych dotyczą też powiedzieć niewolnictwa nie taki wynalazek, jakby znowu importowany ze Stanów tylko po prostu amerykańscy kupcy kupowali w Afryce niewolników od tamtejszych to jest znowu tak taki element, który ma zapewnić zakłamuje opowieść o niewolnictwie amerykańskim, czyli przysłane korzenie prawda mamy taką słynną scenę w korzeniach porywania kontakt to wprost z buszu zasad co zasadniczo nie było prawdą to nie tak się odbywało i udaje się dziś odtworzyć losy tego człowieka, ale co się wtedy dzieje wtedy autor wpada w taki bardzo wysoki górnolotne tom właściwie dziewiętnastowieczne znaczy, próbując przywrócić godność temu człowiekowi zaczyna fantazjować zaczyna mówić, jaką cierpiał co przeżywa co się działo się w głowie tak tak dalej, czyli znowu jest ten element pewnego zaburzenia czy trudno jest zachować w tej narracji taki rodzaj myślenia historycznego, czyli to, żeby tak rosła nie wiemy zatem, że czuł nie mamy na to żadnych zapisów nie wiemy czy związany z tymi ludźmi, z którymi był wspólnie walić być może nienawidzi uprawia też to też jest prawdopodobne, żeby znowu mamy takie pytanie w jaki sposób rozmawiać o historiach tak, żeby zachować jakiś rodzaj prawdy albo, żeby pamiętać o niewiedzy naszej własnej wydaje się, że to też jest właśnie 1 spot, dla których ta krytyczna teoria rasy jest przydatna, bo w niej chodzi o budowanie legendy takie trochę by opowiedzieć nam skansen nowy odzyskiwanie, jakie są historii przypominam, że to ten Aten ryzyko od pisał o swoim takim trochę za nie zdruzgotani, ale zawodzie, jaki spotkał, kiedy najpierw w cudzysłowie zakochał się w postaci afrykańskiej królowej, która postawiła się Europejczykom, którzy przybyli do ziemi, a potem dowiedział się, że ta sama kobieta mierzyła swój własny lub podobnie jak robili to biali i wydaje się, że właśnie krytyczna teraz trochę jest skonstruowana w taki sposób by nie wchodzić w tego rodzaju dyskusje czy jest możliwa taka historia, w której nie będzie presji, w której nie będzie jak i takie czarne karty, która wskazała dni, bo to właśnie o to chodzi chodzi o to żeby, żeby oglądać te sytuacje społeczne, w których funkcjonujemy i rozpoznawać właściwie rozpoznawać ich korzenie ich przyczynę adresować i mówić o tym otwarcie mego podnosić co ona na poziom dyskusji codzienny zamiast zostawiać, gdzie właśnie na marginesie czy u podstaw i w tym czasie jak ważne mówienia o tym, że u korzenie tej presji jest właśnie to rozróżnienie masowy na początku, bo to nie jest coś co się stworzyło naturalnie, ale jest to konkretne prace, które trwa on oszczędź aż nigdy nie skończył mimo wszystkich ciąż właśnie jestem, ale myślę sobie zadać pytanie co się stało takiego z podejściem do niewolnictwa i podejściem do emancypacji czarnych po tej stronie prawej, czyli po stronie partii Republikańskiej co tam się wydarzyło, dlaczego to jest tak, że Partia Republikańska w dalszym ciągu o oczy się zmienia retorykę, ale w zasadzie pozostaje państw partię rasistowską to jest też efekt sześćdziesiątych tak to jest to jest to co zostało po ówczesnych kandydatach w wyborach prezydenckich w dole się i barem godło tezie to jest republikanizm, w którym właśnie kategoria raz i różnice rasowe w ogóle jako taka jest jednym z głównych narzędzi budowania poparcia wśród wyborców przy czym jeszcze to widzimy teraz, zwłaszcza w ostatnich latach szczególnie wyraźnie jesteś ciągła ciągła próba konstruowania wyborów taki sposób by te głosy marginalnej te głosy właśnie potencjalny przeciwne tej postawie miały jak najmniejsze pole działania konstruowanie prawa bo czego tak, żeby ograniczyć jak najbardziej dostęp mniejszości rasowych da do skrzynki wyborczej i a w to ma korzenie właśnie wolę się go o to, żeby to ani byli takim w sumie od nich zaczął skręca ostro wprawo w partii Republikańskiej właśnie w tamtym czasie się okazało, że partia Demokratów ze względu na zaangażowanie w ruch praw obywatelskich względu na ten skręca w lewo rozjechały się drogi prawego skrzydła Demokratów i tej centrowej strony partii i partii Republikańskiej zarzuca się podobny proces natomiast by dużo mniej skaz całościowy sposób i dzięki temu bardzo amerykańska zachowała pewną całość, mimo że od tych cieszących znacząco zmienił profil pani Jaworowicz jest także postu jak się prześledzi to w jaki sposób kopertę konstruuje swój wizerunek to zmiana jest bardzo widoczne jak spojrzę na to jak partia działała funkcjonowała od lat sześćdziesiątych najbardziej bazowym poziomie to widać po tym, jak głosują przedstawicieli partii jak często zdarzają się głosować inicjatywy, które są niezgodne z tą linią przewodnią teraz jest to, że zdarza się znacznie rzadziej niż zdarzało się to 80 np. a wtedy jeszcze było możliwe to co to na co się powodu Demokraci tacy jak jak Roman czyn, czyli to sięganie druga strona wciąganie ręki z drugiej strony szukanie rozumienia dziś brzmi absurdalnie, dlatego że Partia Republikańska reguł głosuje 1 głosem jest w obozach albo przeciw i raczej nie zdarza, żeby rozjeżdżały jakikolwiek sposób więc, gdzie szukać porozumienia z kim w latach siedemdziesiątych jak najbardziej często zdarzały inicjatywy łączone polityków Demokratów Republikanów nie były inicjatywy wszystko wszystko konserwatywne co do zasady jak ten ten ruch się zdecydowanie zatruwa sześćdziesiątych w sadzie każdy jako kandydat na prezydenta ze strony partii Republikańskiej w jaki sposób aplikował tę samą metodę, którą określa mianem, ale tylko, gdy czyli, czyli kodowanym kodowania rasowego, czyli mówienia o czarnych przedstawianie czarnych jako problemu społecznego bez mówienia, że to chodzi o tak to jest konsekwentne stosowane w za Trumpa to jego tym biednym tylko w Gromniku był była też sprawa imigracji też to dotyczyło oczywiście pytanie tylko czarny dotyczy okresowa tamto nawet widoczne tak mówienia właśnie o imigrantach tak jak to słynna wypowiedź jeszcze z stosów kandydackiej jego, które kończyły się stwierdzeniem, że niektórzy jak mniemam są w porządku chęć, ale wcześniej była mowa, że to są mordercy wodzić za taki to jest dokładnie ten temat działania nie powiemy, że chodzi o to, że oni są obcy, ale powiem, że oni przynoszą ze sobą złoża nie powiemy, że to nie powiemy o tym, że chodzi nam czarnych będzie mówić o biedzie i miasta wewnętrznych i są takie chwyty właśnie z no właśnie to jest bardzo ciekawe do jakiego stopnia koncepcje, które w Europie niewątpliwie mają już inne znaczenie czy ośrodki koncepcja pomocy społecznej koncepcja publicznej służby zdrowia do jakiego stopnia te sprawy są właśnie w amerykańskim dyskursie prawicowym połączone z tematem czarnoskórych to znaczy jeżeli, więc pomoc społeczna to można to zdecydować w języku Republikanów nie będziemy im dawać pieniędzy naszych pieniędzy, które często ciężko zapracowaliśmy, kiedy mówimy o zdrowiu publicznym to niech sobie sami siebie zapłacą 8 znowu wracamy do samej koncepcji to jest być może ta podstawowa bariera, dlaczego te projekty z takim wielkim trudem w stanach jak w ogóle uzyskują po pierwsze, większość w kongresie także udało się coś uchwalić po drugie, zaraz za chwilę są rozbudowywane to jest to rozmowa o reformie Baracka Obamy czy ja Medica, które no ledwie udało się z wielkim wielkim wielkim wysiłkiem bólem jak wypracować stworzyć obraz został rozmontowany przez Trumpa na tak oczywiście i to na pewno tak jest że, zwłaszcza właśnie kwestie te kwestie pomocy społecznej kwestia zdrowotna wszystkie te rzeczy, które da się jakoś tam mnie bardzo łatwo przedstawić jako jako o pieniądze za darmo to jest coś co bardzo często kojarzy właśnie z mniejszościami rasowymi i też z problemami społecznymi, które są u nas mniejszość ami związek bardzo mało miejsca mówienia o tym właśnie w jaki sposób wieloletnie praktyki ograniczania dostępu przedstawicieli tych mniejszości rasowych do rynku pracy do jej zamieszkania tego typu sprawy oraz dług wieloletnie szykanowanie przez policję tego typu sprawy w przykładają się do tego nakładają się na to że, że te grupy właśnie spotyka się z większymi problemami i w związku z tym przedstawiciele mają dużo dłuższą drogę do do prosperity, której wszyscy zmierzają zdarza się to dużo rzadziej osiągają sukces taki sposób, jaki zdarza się to miałem także te brak tego namysłu to to jest jedna z tych rzeczy, która powoduje, że krytyka kwestią jest jest jakby nadal przydatnym narzędziem mimo tych opolskim spotyka i wydaje się, że to też jest coś co ta ten hałas wokół wokół tej teorii jest też czymś zupełnie ubocznym, dlatego że krótka kwestia w ogóle nie jest zjawiskiem, które w zamyśle ma być medialne w tym sensie to nie jest jakby coś co ma być wniesiona na sztandary tylko właśnie ma to być coś co nam pomoże znaleźć język sposób mówienia o problemach strony społeczeństwo się mierzy i to w jaki sposób Patriot republikańska mówi na ten temat jest bardzo charakterystyczna tak, ale to jest to oczywiście, ale z drugiej strony jest też spora część krytyków krytycznej teorii rasy, która się jednak rekrutuje takich stanowisk bardziej liberalno-lewicowych ani mówią o tym, że kiedy za, jakby wykładanie tej teorii bierze się ktoś, kto może nie ma kompetencji, a może ma swój własny ogląd sprawy, który nieco Skrzywiona perspektywa mniej lub bardziej uniwersalną zaraz ze się odniosę do tego właśnie pojęcie uniwersalne to wychodzą z tego nie nieźle pokraczne historie to znaczy jeden z takich nurtów m.in. interes akcjonariuszy mówi zakłada, że w zasadzie jedyne co możemy zrobić, jeżeli chcemy przeciwdziałać wykluczeniu to bardzo uważnie słuchać w głos tej osoby wykluczone też zupełnie naturalne od tego trzeba zacząć, ale bardzo często to jest do doprowadzone do pewnego ekstremum to znaczy do przekonania, że ta osoba ona nam powie, jaki jest, że my nie wiemy nie mamy dostępu do rzeczywistości jako takie już właściwie pan pogląd filozoficzny tylko dostęp do rzeczywistości to jest szereg punktów widzenia i nic więcej tak, aby rzeczywiście tylko taka nie istniała tak jakby właśnie nie istniał ten uniwersalizm jakiejś postaci tak jakby świat składał się tylko wyłącznie z punktu widzenia w pewnym sensie zawieszenie zawieszenie przekonania o tym, że istnieje coś takie jak obiektywna rzeczywistość to jest to ryzyko jedną z ryzyk związanych właśnie z, choć zarazem konsekwencja tego pęknięcia społecznego w stanach prawda raczej tego, że biali nie chcą słyszeć czarnoskóry w historii Czarni nie chcą w pewnym sensie się otwierać na dialog z białymi i i w efekcie mamy właśnie takie coś to takie przekonanie, że istnieją równoległe opisy rzeczywistości one się nie przecinają to są inne rzeczywistości no tak no to jest właśnie bardzo głębokie historyczne ugruntowana rzeczywistość wydaje się, że ta praktyka stosowania języka agresji rejestratory ja nie wiem na ile nam ona ma realny wpływ na to wygląda rzeczywistość to jest jakby to pytanie, które zadania czy jakie są szkody związane dar nauczaniem krytyka już istniejące są właściwe zmienia że, że 1 konkretnym miejscu na 3 będzie wykład krytyka Res, który w sposób, który jest konstruktywne tak jest sporo inicjatyw w w żadnej Akademii w Stanach, które patrząc na nią obiektywnie pewnie nie są konstruktywne pewnie raczej służą temu, żeby zaognić pewne konflikty niż szukać odpowiedzi na pytanie jak rozwiązać ale, toteż efekt tego, że po tak jak mówił wcześniej mamy za sobą kilkadziesiąt lat nierozwiązanego dylematu, który został zamieciony pod dywan przy pomocy właśnie konserwatywnego w klasie nie rozmawialiśmy o tym przez wiele lat co teraz wraca w formie bardzo podobny do tego słowa sześćdziesiątych, gdzie w latach sześćdziesiątych szukano języka do tego, żeby o tym rozmawiać i te formy działalności tak jak jak ruch czarnej siły w latach sześćdziesiątych był sposobem na poszukiwanie tej odpowiedział jak o tym mówić, gdzie szukać oparcia co zresztą widać po tym, jak kruchy ruch się kształtował potem się zmieniały postawy jedni szli w stronę radykalną, żeby w żadnej żadnej organizacji nie może być białych członków niż w stronę powinniśmy szukać porozumienia z innymi przedstawicielami innych grup represjonowanych czy to będą represjonowani klasowe czy rasowo wszystko jedno budujmy 1 taką koalicję tęczową tak, stosując terminologię tak bardziej ducha liberalizmu, jakby tego czy łamania prawa jak obywatelski właściwie to nawet nie męczy czy to byłaby kwestia liberalizmu czy nie była to bardziej kwestia myślenia w kategoriach takich stricte rewolucyjnych to rzucanie hasłami takimi jak tezie, że radni są żadne rybę po grupę lumpenproletariatu jest awangardą pewnej rewolucji i idące za tym hasłem krok w stronę właśnie wykluczonych biały wykluczonych mecenasów w celu stworzenia szerokiego frontu wykluczonych przeciwko obecnemu systemowi to zostało tam w tamtym czasie stłamszony zamiecione pod dywan tej rozmowy nie podjęto dyskusji nie podjęto Partia Republikańska poszła w stronę właśnie szukania kluczy językowych to zamykanie pola dyskusji i stosowania takich chwytów właśnie ideologiczne, które pozwalały na to, żeby wszystkie te rzeczy pozamykać w pudełkach Iza i wsadzić do szafki z napisem zakazane lub taktyczne, a i przez to teraz powraca w formie, która często właśnie był bardzo podobnie konstruktywna, a natomiast z tego wynika, że sama tak, że teraz jako taka jest konstruktywna to to też jest coś co jest związane z każdym pomysłem, który w zamyśle ma być praktyczny, a nie teoretyczne nie chodzi o to żeby, żeby sformułować teorie w sposób definitywny i potem działać w myśl tego co się ustaliło raczej o to, żeby właśnie konfrontować swoje swoją perspektywę z kolejnymi zdarzeniami sytuacjami społecznymi szukać tam odpowiedź na pytanie co, czego tutaj z tej perspektywy brakuje w jaki sposób można w tej sytuacji coś zmienić cieszy to de facto miała być jakaś, gdyż pole do debaty publicznej, a co z tego wyszło to właśnie widocznie, że w pewnym sensie ta debata jest niemożliwa jest trochę tak jak ta inicjatywa słynna New York Timesa, czyli 1600 dziewiętnasty problem to, żeby pewnym sensie uznać, że to nie 1700 siedemdziesiąty czwarty jest jakby tą datą przeszłam się z jest jest datą dla taką konstytutywne dla Stanów zjednoczonych tylko właśnie 1619 czy początek niewolnictwa, żeby zaczynamy rozmawiać o historii w innej perspektywy to jest rzeczywiście bardzo prowokacyjne to miało sprowokować domyślenia to jest troszeczkę tak jak byśmy sobie powiedzieli, że nie zmieniamy datę symboliczną datę powstania państwa polskiego prawa albo nie wiem zmieniamy treść Mazurka Dąbrowskiego dobrze sobie wyobrazić sobie siedziało wtedy w Polsce prawda jest podobny rodzaj prowokacji intelektualnej, która w stanach właśnie z efekcie przyjęta przez przepuszcza przez filtry partii Republikańskiej noga takie wypluł, a na pewno taki obraz rzeczywistości, w której przeprowadza się jakąś rewolucję czy właśnie zamach stanu taka jesteś podobna perspektywa tak to się pojawia w temacie pomników konfederatów tam, gdzie usunięcie pomnika jest równy zwane zamazywanie historii co jest znów tak czy kuriozalnym no to jest pewien kłopot, bo właściwie nie wiemy czy z naszej perspektywy nam się wydaje, że usuwać pomniki można całkiem łatwo go zrobili, ale z drugiej strony trzeba zadać pytanie czy zrobiliśmy słusznie, usuwając swoje pomniki czy np. dekomunizacja w Polsce to był dobry pomysł do jakiego stopnia i to jest jednak dyskusja otwarta oznaczenie takie proste prawda i w tym sensie usuwania pomników konfederatów no jedni powiedzą, że jest zamazywanie historii ani prezes jest odzyskiwanie pola czy Niewiem czy zmiana perspektywy historycznej na bardziej sprawiedliwą na pytania wyższy jest takie jako konkretne historie zamazuje w ten sposób w PS inna sytuacja wtedy, kiedy usuwa się pomnik w takie powiedzmy w naszych krajach osuwa się tzw. pomnik 4 śpiących tak jako relikt pewnej przyszłości które, którą chcemy odsunąć przez przestrzeni publicznej, ponieważ ona jest taktycznej wydana przez zarząd za jednoznacznie złą powiedział nawet, że raczej wyburzanie Dzierżyńskiego jest lepszym przykładów mówią, że Sojusz wiatr dlatego, że to jest dość specyficzny przykład curry to jest też, bo to jest także, że część tych pomników oczywiście powstaje i tak często to jest z pomnikami konfederatów one są zbudowane właśnie specjalnie po to, żeby do historii przypominać konkretny sposób, żeby celebrować History konkretny sposób jeśli dopóki one tam stoją to historia może być dalej celebrowana w ten sam sposób można o tym nie mówić publicznie mogą media nie mówić, ale ludzie mogą nadal pamiętać właśnie w ten sposób, bo te pomniki, ale też są i ich usunięcie właśnie służy temu, żeby uniemożliwić TEN-T ten prosty gest, żeby został o nich może jakiś ślad, ale nie ten pomnik sam wtedy ta pamięć będzie funkcjonowanie co inaczej co innego, kiedy mówimy o pomniku, który już jest jakby zawłaszczony przez przez przestrzeń, która w tej funkcjonuje nie jest jakimś takim wystającym z bolącym zębem w tej przestrzeni tylko jest częścią, na które niektórzy pewnie spojrzał krzywo skoro niektórzy śmieją, a oni przejdą obok obojętnie to nie jest do końca taka sama perspektywa wydaje się, że jak się usuwa pomnik, który jest ustawiony w takim promieniu tym miejscu jak to jak to było zdaje się z pomnikiem gen. Lee wręcz man tam ma znaczenie tak to jest gest symboliczny które, które odnosi się czegoś znacznie ważniejszego niż tylko, że tam stoi pomnik i też dlatego myślę właśnie kędzierzyńskiej jest też bardziej to jest trudniejsza sprawa dlatego, że to jest właśnie ekipami, który jest tak prominentny jego i jego usunąć wręcz trzeba, bo to jest to symboliczny gest dla nas natomiast mam wrażenie pomnikiem 4 śpiących jest nieco inaczej, bo to jest to niektóre już jest naszym pomnikiem 4 śpiących trochę my z niego możemy się podśmiewali no to jest tak jak usuwanie ulicy Dąbrowszczaków słynna historia prawda znaczy co nam to warsztaty winni w Afryce aktywność czar chcemy powiedzieć nie wiem idee komunistyczne w ogóle w Polsce nigdy nie istniały być może tak dalece chcą wyposażyć oczywiście inna dyskusja prawdę to jest tak ale, toteż rozmowa o tym do jakiego poziomu niuansów jesteśmy w stanie dojść w tej rozmowie i toteż wszyscy coś co jest jakoś tam paralelne do tego co się dzieje właśnie krytyka jest chory ile mamy marginesu na niuans i na na przyjęcie perspektywy alternatywnej do tej jednoznacznie perspektywy tak, aby nie i ta dopóki to miejsce jest to możemy normalnie dyskutować możemy traktować ten głos, który prezentuje SLD jako jako pewien przyczynek do dyskusji jest margines usuwamy mówimy, że tutaj nie ma mnie opowiada dyskusyjna to wtedy artysta się właśnie tym jednoznacznym pudełkiem, które znaczy tylko zawsze jednak tą samą rzecz nie ma dyskusji właśnie, ale co zrobić taką sytuacją, w której w miejsce pola do dyskusji wytwarza się postawa siada Pen SN to też jest jeden z takich argumentów przeciwko Arce przeciwko temu Ruchowi zwanego zwane łąki zmęczy takiemu wielkiemu otwarciu w stronę tych wszystkich takiemu progresywnie zmowie daleko idącemu, czyli nie powinniśmy w takim znowu mu ja tutaj przedstawia pewne sytuacje skrajne nie powinniśmy w ogóle dyskutować z czyimś poczuciem krzywdy tylko właśnie otworzyć się słuchać, bo oni, bo jak biali mamy z tym problem jak co wtedy tych nowo jednak rozmowa oczy w poczuciu krzywdy też powinna być rozmową wydaje się, że tak naprawdę rozmowę część poczucie krzywdy może być rozmową też tylko określonych warunkach to jest także te to czy Pen lite to postawa siadałem SN jest właściwe w konkretnych przypadkach w naszym kontekście np. taką sytuacją byłaby byłoby oświaty doświadczenia osobiste ofiary obecnej wojny w krainie można dyskutować z tym czy z poszczególnymi faktami, które ta osoba przedstawi, ale ich relacja będzie zawsze prawdziwe jest relacja i tutaj też są także, kiedy mówimy o krzywdzie uznawany przez przez pojedynczą osobę to imprezy, które osoba zła doznaje uważa, że doznaje, dlaczego ten zależy od tego gdzie sobie zaznaczymy pole pytań prawda do jakiego stopnia możemy pytać do jakiego stopnia możemy się dogadywać, więc do, jakiego stopnia możemy w pewnym sensie drążyć w, a w, którym momencie właśnie pojawia się ten zarzut, że chcemy podważać prawda to jest to napięcie podstawowe to znaczy to czy w ogóle takie zaufanie obu stron do tego, żeby zadawać sobie pytania odnośnie tych doświadczeń no tak wykorzystywać co mi chodzi o to jak definiujemy te strony tak czy wydaje się, że sam ten głos represjonowanych czy głos ofiary jako taki jest jest to osobna, że dla samej dyskusji one są w pewnym sensie kimś takim przyczynkiem czy wezwaniem do czegoś czym dopiero musimy zmierzyć i tutaj zadaniem dla dlatego chce podjąć dyskusję na temat, który został ten gol przez głos podniesiony jest to, żeby być otwartym na słuchanie drugiej strony kwestionowanie własnej postawy to jest jakby tak dobra strona jest ona jest taka, że my się po momencie po prostu trzeba wycofać swoje własne ja z tego z tego z tej perspektywy przestać myśleć w kategoriach, które dla mnie są oczywistej dla mnie jest się aplikują spróbować pomysł z perspektywy tej osoby która, która do mnie mówi nie próbować na siłę przykładać swoich miar do do te rzeczywistości budować jakieś hierarchie właśnie to trój teraz na podstawie tego co ja już wiem z wcześniej ze swojego doświadczenia ze swojej wiedzy wprowadź konfrontować swoją wiedzę swoje doświadczenie w tym doświadczeniu, które zostały przeniesione tek przez kogoś, a i to jest coś na co na pewno nie ma miejsca w takiej w takim dyskursie publicznym codziennie tak, bo tam ze względu na to jak i jakie skonstruowane na dysku publiczne głos, który do nas mówiły zawsze głosem jak jakaś dominujących też jest rzeczywistość już jakoś określającym rzeczywistość wszystko to już jakoś nazwana nie ma miejsca na to, żeby dyskutować i wtedy jedynym modelem dyskusji jest właśnie wydajemy wzajemnie przekrzykiwać przeszukiwanie się to, o czym mówi znaczy stek z 1 strony mamy tych, którzy w w sposób bardziej karykatur karykaturalne odtwarzają rzeczywistość sprzed wojny secesyjnej z drugiej strony niektórzy mieli bardziej karykaturalny sposób biuro za wojowników określa historię łagodzi afrykańską to oczywiście do niczego nie prowadzi, ale też to nie jest coś co można by nazwać takim prostym skutkiem tego w jaki sposób funkcjonuje rzeczy tak jak kiedyś teraz to jest uboczny skutek tego, jakie rzeczywistości kraju też NATO oraz jest konstruowana innego tworzoną właśnie skonstruowana dziękuję bardzo, państwa moim gościem był Antoni górny jest ośrodka studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego te nagłe zastępstwo i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NAGŁE ZASTĘPSTWO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA