REKLAMA

Zdrowy miks! Jak przyrządzić smaczny i wartościowy koktajl

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-08-14 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1221 na zegarach to jest najlepszy czas by rozpocząć nasze stałe cykle niedzielny obiad pani Katarzyna Błażejewska-Stuhr jest z nami dzień dobry dzień dobry dietetyk kliniczny przychody te etyk pani Katarzyna w obliczu tych informacji, które do nas docierają pewnie wielu z nas zastanawia się czy aby powinniśmy sięgać po pod podarł ziemi tak się wyrażę, które są fundamentem wielu potraw, które pani proponuje Top niekoniecznie teraz wszystko jest zdrowe i nieskażony o i tak Rozwiń » natomiast już od kilku lat się nad tym zastanawiamy jednak badania pokazują, że mimo wszystko cenne składniki, które możemy przyswoić sobie witam z warzyw owoców ochronią nas bardziej niż zanieczyszczoną podobnie jest z rybami i nawet z zrobiono wydano takie oświadczenie, że wprawdzie kobiety w ciąży powinna ograniczyć spożycie szczególnie dużych ryb to 2 porcje w tygodniu, ale dla nas wszystkich niebędących w ciąży, żeby dobre tłuszcze, które są w nich zawarte działają na teren ochronny, że powinniśmy jeszcze częściej, więc ja myślę, że powinniśmy szukać jak najlepszych źródeł pożywienia, jeżeli tylko mamy możliwość jest jedzenie, które przebadane ze znajomego nam źródła i znam rolników, którym ufamy wiemy, że nie stosują dodatkowo nadmiaru nawozów oprysków albo, jeżeli je stosują to zgodnie z zaleceniami producenta, bo niestety to jest duży problem, że np. opryski są często robione niezgodnie z zaleceniami bez takiego okresu karencji no to to powinniśmy jednak jej te warzywa owoce i one też są te wszystkie płody ziemi są teraz mimo wszystko jednak tańszy i wzrost cen żywności jest nieco mniejszy w przypadku tej mniej przetworzonej żywności niż w przypadku żywności bardziej przetworzonej, czyli np. mięsa nie wiem czy bardzo będzie pani zdenerwowana umówiliśmy się na rozmowę koktajl ach, w owocowych warzywnych do tego też przejdziemy natomiast życie przynosi nam tematy czy nie obawia się pani, że ryby, do których wszyscy dietetycy namawiają za chwilkę staną się do takim produktem w kuchni niekoniecznie pożądanym, że w obliczu tych informacji to jest tak jak z pandemią będziemy po prostu unikać nie wiedzą, jaki jest źródło ich pochodzenia i tak decyzję jestem przekonana, że tak będzie sama myślę, że bardziej będę się zastanawiała, sięgając pory w sklepie, skąd ona pochodzi, ale na szczęście w wielu sklepach jest już 3 informacja o miejscu pochodzenia ryb właśnie, więc myślę, że jeżeli będziemy znowu tutaj ów jest myślę, że bardzo ważne zaufanie między producentem a, a odbiorca urzekł narodowej te słowa, ale skoro słyszy się tej historii nawet jeśli one mają źdźbło prawdy tych truskawka sprowadzonych z innych krajów przez cytowanych w tutaj u nas w kraju i dziś wystawiane jako tę Polskę oto mamy wątpliwości właściwie na tym polu nie ufamy nikomu niczemu nowym ja uważam, że są w naszym kraju służby, które odpowiadają za tą powinny kontrolować, skąd pochodzi nasza żywność jaką, jakie jest jakość niestety po raz kolejny przekonujemy się, że nie do końca te służby spełniają swoją rolę i działają w należyty sposób ja mam swojej okolicy stawy rybne i znam właściciela tych stawów i też często tam chodzę i obserwuje stąd, jakby moja pewność, że tamte czy może niepewność, ale duże prawdopodobieństwo, że te ryby są czysta, ale rzeczywiście i coraz częściej dostaje pytania od osób z obserwujących mnie w mediach społecznościowych co właściwie można jest rzeczywiście doskonale rozumiem wątpliwości często też w gabinecie, namawiając pacjentów np. do jedzenia kiełków słyszy, że pamiętają historię sprzed kilku lat, kiedy kiełki warzyw były zanieczyszczone i się tego obawiają, więc takie stresy obawy oczywiście nam towarzyszą i niestety będą towarzyszyły, ale znowu ja uważam, że jeżeli mamy tylko możliwość poznać producentów naszej żywności i nawiązać z nimi taką ludzką relację co wtedy już po za tymi mechanizmami funkcjonowania zabezpieczenia państwa jakoś możemy się czuć bezpieczniej, czyli tak będziemy się obawiać mięsa nie wypada jeść, bo jest trendy poza wpływa na globalną globalne ocieplenie na klimat poza tym niekoniecznie dużych ilościach zdrowe dla naszego organizmu, czyli proponuję pani myśmy się na tę koktajle przerzucić za, tak więc może teraz przechodzimy do rozpraw rzeczywiście koktajle to jest coś czy chce jakoś bardzo wierzy jako dietetyk i od wielu lat zachęcam do picia ich, ponieważ rzeczywiście dużo łatwiej koktajlu jest wypić odpowiednią ilość warzyw w niż, gdybyśmy mieli je jest i w zmiksować główki sałaty z brzoskwiń czy z Morello i i jeszcze jakimś innym owocem np. jabłkiem w jest taką UE w szklankę koktajlu, która nas na Sycylii, ale damy radę ją przyswoić natomiast jedzenie i pogryzienie główki sałaty może być dla nas trudna także także bardzo wierzę w to, że im więcej tych koktajl będzie PiS i więcej różnych rzeczy do nich dodawać to tym będzie to dla nas lepszy wartość w pani Katarzyno proszę wybaczyć być może za chwilkę skieruje mnie pani do specjalisty, który wyznaje się na artykuły gospodarstwa domowego, ale ja mam problem nie wiem czym różni się wysoko Wilk czy wiem mniej więcej tak, ale co, czego powinniśmy używać dotyku elit w wysoko wirówki blendera czy też wyciskarki do soków ręcznej bądź też automatycznej jak i jakie są różnice jeśli chodzi o właściwości później takiego takiego koktajlu możemy po prostu zmiksować to będzie najlepsze metody możemy zmiksować takie koktajle planowane są właściwie dla nas najlepszy, ponieważ jest w nich również dużo błonnika, więc one też będą dla nas o wiele za jakie są ruchy co sokowirówki jest świetna dokładnie tak także także ma swoje plusy minusy po z 1 strony z przyswaja ten błonnik, który jest bardzo potrzebne i który z badań spożycia pokarmu przez Polaków wynika, że mamy niedobory, bo jemy za mało błonnika, więc tego kraju Błędowa będą dla nas bardzo dobre, ale z drugiej strony błonnik nieco hamuje wchłanianie niektórych składników odżywczych w naszych jelitach i wiąże część minerałów, więc jeżeli mamy do czynienia np. z dziećmi czy z pacjentami w okresie rekonwalescencji to lepsze mogą być soki wyciskane, które są pozbawione tego Górnika wtedy już mamy samy witaminy minerały i różne składniki pochodzenia roślinnego, ale myślę, że tutaj jak w przypadku wszystkich innych rzeczy w kuchni urozmaicenie też dobrze dobre, jeżeli ktoś ma tylko wyciskarka albo tylko blender to to spożycie tylko 1 rodzaju napojów będzie jak najbardziej wskazane, jeżeli blendujemy to ja zachęcam do tego, żeby zblendować dłużej rośliny, bo np. w przeciwieństwie chociażby do przeżuwaczy nie jesteśmy w stanie strawić ścian komórkowych np. sałaty, o której mówiłem wcześniej, a jeżeli będziemy dłużej ją zblendować wtedy pod siatką jemy wszystkie te komórki i roślinnej dzięki temu będziemy w stanie wchłonąć jak najwięcej tych składników z wnętrza czyli, jeżeli wrzucimy różne składniki do koktajlu nie ma np. natkę pietruszki i cytrynę Gruszkę i maliny i zaczniemy zblendować to już po kilku sekundach będziemy mieli w miarę jednorodnym płyn, ale ja bym zachęcała, żeby miksować minutę, żeby już dokładnie rozpakować te wszystkie komórki natki pietruszki i innych roślin natomiast, jeżeli chodzi o wyciska Arkę sokowirówka to zdecydowanie lepsze jest wyciskarka, która właśnie miażdży te komórki roślinne i wyciska z nich sok sokowirówka je w Szadku je, ale jeszcze oddziela te gęste, więc my ich nie przy swoim i jeszcze sokowirówka też troszkę podgrzewa się w trakcje swojej pracy w związku, z czym część składników odżywczych tracimy, bo one rozpadają pod wpływem wyższej temperatury także na pierwszym miejscu sokowirówka na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o zdrowie to właśnie wyciskarka blender sokowirówka trochę dalej bardzo lubi odwoływać się do mądrości życiowych naszych przodków ma często powtarzała, że we wszystkim trzeba znać umiar tak i pewnie w tym miejscu Kamil koktajlami warzywną owocowymi jest podobnie co pani sądzi na temat takich kuracji owocowo-warzywnych, a nawet turnusach organizowanych z zabił miliony złotych jest dzisiaj tylko spożywa się takie koktajle pewnie jakaś terapia szokowa dla naszego organizmu skoro jest przyzwyczajone do czegoś innego na co dzień później no wyjście z tego też musi być terapią szokową, kiedy znowu zaczynamy po szóste miejsce np. no, więc ja myślę, że tutaj, jeżeli ktoś decyduje rzeczywisty i wyjście powinno być stopniowe samo wejście w taką kreację toczone są w ogóle kurację dotyczy panie polecą pani specjalistką, więc chciałbym zostanie usłyszeli ja nie stosuje i zachęca zalecam tutaj duży umiar i zastanowienie się i nawet tych książkach zachęcających do tej diety warzywnej owocowej we wstępie już wiele wiele lat temu jej autorka pisała, że jest to dieta nie zalecana dla wszystkich m.in. dla osób mających tendencję do depresji i znam z mojego bliskiego otoczenia osoby, która wiele lat tą przyszła na taką dietę i z powodu niedoboru kwasów tłuszczowych, które są nam potrzebne, żeby nasz mózg i układ nerwowy mógł dobrze funkcjonować zachorowała na depresję po nie każdy z nas wie czy ma tendencję do depresji czy nie więc, więc ja uważam, że jednak pozbawienie się tak dużej części składników odżywczych, które są nam potrzebne do codziennego funkcjonowania, czyli właśnie Białek tłuszczów to nie jest dobre i uważam, że we wszystkim należy zachować umiar i jeżeli przez lata zanieczyszczamy powiedzmy swój organizm wiedząc w niewłaściwy sposób właśnie i mając dietę bazującą na szóstym miejscu ja np. to lepiej też może nie latami, ale tygodniami miesiącami się oczyszczać i zmieniać wtedy też zmieniać nawyki na stałe niż robić taką terapię szokową dla naszego organizmu użyła pani bardzo istotnego słowa w ogóle w życiu nawet, zwłaszcza jeśli chodzi o dobry nawyk, kiedy rozbudzać go w dzieciach, a od początku najlepiej od początku no my je najbardziej lubimy pokarmy, które nam się dobrze to kojarzy z dzieciństwa tzw. komfort, ale pani Katarzyna w dzieciństwie jak jest do zjedz mięsko z zielonego nie musi tak tak było rzeczywiście, ale teraz powoli się od tego odchodzi no ale w ten sposób też wielu z nas pamięta tak podchodzi do swojej codziennej diety jednak mamy poczucie, że jak nie jem mięsa to będziemy niedożywienie czemu przeczą przeróżne badania i w centrum zdrowia dziecka w Warszawie prof. Książyk zrobił bardzo duże badania na dzieciach na diecie wegetariańskiej wegańskiej okazuje się, że te dzieci rozwijają się w sposób jak najbardziej prawidłowe są zdrowsze niż ich rówieśnicy jedzący mięso no im wcześniej zacznie wprowadzać dobre nawyki u dzieci tym będzie to dla nich łatwiejsze natomiast nigdy nie jest zły moment, żeby zmienić coś z najlepszego miejmy jakąś taką wyrozumiałość i wrażliwość na te dzieci, jeżeli całe życie jadły w całe swoje życie jadłem białe pieczywo to jak damy im nagle razowe pieczywo na zakwasie to będzie im ciężko przedstawić, więc można małymi kroczkami wchodzić np. w pieczy w grach to jeszcze 1 rzecz czy generalnie badanie krwi mówi wiele o człowieku takie niedobory, gdzie ma też, gdzie jesteś w pole do tego by zapadł na jakąś groźną chorobę czy badanie krwi też potrafi nam zasygnalizować, że mamy niedobór warzyw owoców znajdziecie no targa z żelaza podstawowa morfologia nie jest specjalnie, ale rzeczywiście i nawet i można sprawdzić czy mamy odpowiedni poziom żelaza, aczkolwiek warzywa owoce nie są takim głównym źródłem żelaza w przeciętnej diecie Polaków, ale można zrobić takie już przy bardziej pogłębione wyniki badań, ale też warzywa owoce mają przeróżne substancje, które wpływają na to, że nasz organizm funkcjonuje lepiej chociażby przeciwutleniacze, które chronią nas przed zanieczyszczeniami i przed negatywnym działaniem substancji, które np. zjadamy nie mamy na to wpływu, że jednak w tak żywność zdarza się, że jest zanieczyszczona przeciwutleniaczy nas będą chroniły przed tym złym działaniem różnych chociażby metali ciężkich w związku, z czym warto jest ich jak najwięcej szczególnie, jeżeli są osoby słabe apatyczne, którym grozi anemia, bo np. anemia nie jest tylko niedobór żelaza, ale też często związana jest niedoborem witaminy 12 czy kwasu foliowego, o czym bardzo często zapominamy, więc im ta dieta jest bardziej urozmaicona ma więcej składników odżywczych mniejsze ryzyko niedoborów i osłabienia, które w podstawowej morfologii może nie wejść, ale też należy słuchać swojego organizmu, jeżeli my się czujemy źle no co znaczy, że powinniśmy zadbać o to, żeby dać sobie jak najlepsze paliwo no dobrze to ostatnie pytanie przepis na koktajl niedzielny z ja zachęcam do mieszania owoców warzyw teraz tych owoców warzyw w mamy pod dostatkiem ja myślę, że dziś z wyciszeniem my cukinie i jabłko papierówki, ponieważ póki nie mam pod dostatkiem obrodziła mi da grządki, a więc będziemy je w ogóle mieli dzień cukinia na oba będą też placki sukien tych daje też tym samym polecamy naszym słuchaczom dziękuję pani bardzo dziękuje w naszym studiu dziś niedzielna bez panią Katarzyną Borowską szczur dietetykiem klinicznym przychody dotykiem wszystkiego smacznego życzymy dziękuję za słuchaczom pani również teraz informacje Radia TOK FM po nich praca na kolejny stały cykl jak z dzieckiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA