REKLAMA

Jak wytłumaczyć dziecku dlaczego "ciągnie po nogach"? Paweł PIszczałka o tym, jak popularyzować wiedzę

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2022-08-14 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 punktualnie na zegarach jak z dzieckiem nasze stałe cykle w naszym studiu sprawy piszczałka dzień dobry witam wszystkich dzień dobry cześć popularyzator nauki prowadzący warsztaty dla dzieci pokaz bez skazy, o których też mówić będziemy reprezentujące nadwiślański Uniwersytet dziecięcy znany także z telewizyjnego programu popularnonaukowego alchemik ja miałem w swoim dzieciństwie Wiktora Niedzielskiego, które prowadzone po świecie nauki, proszę bardzo, zresztą Rozwiń » naszego gościa tutaj niejednokrotnie w radiu TOK FM pan to obecne młode pokolenia też przeprowadza przez ten świat czeka się w miarę moich możliwości tak w jaki sposób pan robi czy w sytuacji, w której technologia bierze bierze górę dziecko jest skłonne pochylić nad pokazami, które nie mają wirtualnego charakteru tylko tradycyjne jak najbardziej to silnie zależy od dziedziny trudniej polonistą trochę matematyką zachęcić dzieciaki do eksplorowania ciekawych zagadnień akurat proste, że tak powiem w cudzysłowie dziedzinę chemia fizyka są bardzo widowiskowe bardzo donośne takie Wizz Aira, że tak powiem odczuwać możemy ciepło eksplozji możemy poczuć jak zimny suchy lód ciekły azot niektóre roczniki śmierdzą niektóre zmieniają kolor wbrew pozorom mimo mimo szoku dopaminę owego, jaka młodzież dzieci mają w tym momencie dzięki technologiom, które uzyskają do nich światłem ekranów, gdyby kolorowymi dźwiękami no jednak nie ma nie ma nie ma takiej siły przebicia ta technologia, żeby wygrać w bezpośrednim kontaktem z nauką w ten efekt celujemy w pracy eksperymentem mniej wzorów więcej faktycznie mieszania rzeczy odpowiadania na pytanie co się stanie połączymy te 2 rzeczy sprawdźmy co też jak mają pisać nasza misja nie jest to sam tylko moją partnerką Weroniką szybsza, ale jej stan głosu nie pozwala uczestniczyć w audycji Kazimierz Piet wspieramy tam za siebie, ale razem pracujemy właśnie w tej na tej technologii, jakby kontaktu z nauką to to myślę, że te od dziś jeszcze nie bał może pan mi wybaczyć, bo na to się w ogóle nie umawialiśmy, ale to wtorek mówi z poprzednich rozmowach życie przynosi nam scenariusze z naszych audycji przyszli do pana przeszły do pana dzieciaki ten trudno sobie wyobrazić ten przedział proszę zaproponować 8280 lat i próbował pana zapytać, o co chodzi z tą Tęczą chodzi z tą Odrą, o co chodzi z tymi rybami pan potrafiłby wytłumaczyć się w przystępny sposób, żeby dzieciaki i percepcja nie działała tylko za pomocą informacji, które mają niestety kontekst polityczny jasne nie grałem szczerze przyznam bardzo głęboko, jakie substancje zostały zaangażowane jak wygląda stan, ale nie wiemy wciąż i tym bardziej zagadkowa sytuacja także na młodych ludzi, tym bardziej, tym bardziej byłbym ostrożny w swoich wypowiedziach, ale pewne reguły czy też mechanizmy działające jako systemami są ogólno ogólną poznane już od wielu wielu lat jeśli wprowadzimy pewne czynniki, które za kruszą ten ekosystem lub zatruwają jego Królik liter krytycznie ważne elementy no układanka się sypie to jest proste do wytłumaczenia, że ten nie jest czymś przerażającym jednym z wielu pierwiastków używaliśmy rtęci w termometrach używamy dalej do konserwacji wielu różnych rzeczy, ale związki rtęci, zwłaszcza organiczne formy odpowiednich okolicznościach koncentracja no już nie są takie przyjazne nam jak większość rzeczy chloru znam czasem przyjazdu do wybierania rzeczy czyszczenia toalety, ale w okopach pierwszej wojny światowej lat był czymś zupełnie przerażającym koszmarnym to jest potęga piękna chemii, że na wszystko możemy odpowiedzieć zderzenia koncentracja używać ku naszej porządkowych czy dobrobytu, ale odpowiedników w miejscach czy koncentracja już nie to jest prawdopodobnie właśnie od 810 także takich, gdzie dzieciaki mają swojego rodzaju podstawy na swój sposób zbudowano już trochę Pionek świat funkcjonuje już są takie przedszkolne w swojej naiwności i niewinności, ale jeszcze nie są skrępowane normami społecznymi jeszcze się nie boją zadać pytania, które dorosły się np. krępował wielu dorosłych ma obawy zapytać co dziecko nie ma żadnej bariery nie ma nie ma nic przerażającego, żeby wytłumaczyć, że pełni ludzie zrobili coś złego konsekwencje tego widzimy w postaci martwych bobrów czy decima akcji populację ryb dzieciaki to także ogarniają nie ma nie ma co straszyć ma też co owijać bawełnę, bo radzą sobie z tym wszystkim starcza 5 na większości wydaje, ale tak słucham pana tom to przede wszystkim przyjmuje pan metodę, żeby dzieci miały świadomość, jaka jest zależność między akcją na reakcję dokładnie tak to działa w w skali atomowej dokładnie tak to działa w skali przyrodniczej międzyludzkie jeśli urządzimy komiksie to między nami próbował tę krzywdę wyrządzić, ale będzie skrzywdzony lub będzie cały proces skomplikowany ekosystem działają bardziej złożenie to oczywiście upraszczam wszystko pot spod sumy odbiorcy, żeby nie przodować, ale jeśli wlejemy coś do czegoś to coś będzie tam działać rzadko kiedy nie pozostają obojętne akcja reakcja jest dobrze tutaj określone, więc taka Odra byłaby świetnym przykładem gdy, gdyby nie to, że tak tragicznym nadal szeroki pogadanki o tym jak działają właśnie złożone środowiska w tym środowisko wodne na niewiele się tego w sposób właściwy moim zdaniem pokazuje w szkole takiej popularnej w powszechnej szkole to jest ekologia skojarzona ze zbieraniem butelek i sortowaniem śmieci, a o Eko znaczy dom, więc poszliśmy pograć tym jak ten nasz dom działa wygląda, że jeśli wydajemy na strychu coś gorącego prawdopodobnie jest szansa się przez radę do kuchni również takie, jakie metafory dzieciakom przemawiają na nie da się pewne rzeczy zamieść pod dywan to ktoś miał dokonać tak mi się wydaje, ale to nie wyszły na szczęście czy szczęście na czym polegają pokazu bez skazy na tym, że świat rymuje łatwo zapada chętnie czyta nie jestem aż tak ważne, żeby powiedzieć, żeby nasze pokazy są bez skazy, ale pokaz bez skazy zapada w pamięć założyłem, że to po prostu chwyta jestem trochę tzw. chwyt marketingowy, ale nasza jak misja nasza idea polega na tym, żeby docierać do jak najszerszej grupy odbiorców i pokazać, że chemia fizyka, a to są nie tylko chemia fizyka, ale głównie na tym skupiamy się chemia fizyka, a to nie są tylko przedmioty w szkole, ale sposób patrzenia na świat nie zabrania tego kogo zaangażujemy czy rodzica czy sześciolatka w przedszkolu no warto warto pamiętać o tym, że to są dziedziny, które decydują o tym jak działa wszystko wokół nas łącznie z nami też, dlaczego rzeczy zamarzają czy topią się, dlaczego coś po uderzeniu wydaje twarde lub miękkie dlaczego, gdy przeczą ciągnie po nogach otworzymy balkon jak jak od kamieni czajnik bezpiecznie jak nie popełnić sobie jak zrobić sobie krzywdy, czyszcząc basen no jest cały szereg rozmaitych aspektów, które są bardzo ciekawe dla, zwłaszcza młodych ludzi, że rząd wg mnie pan zaintrygował obu, o ile zdaję sobie sprawę z tego w jaki sposób od kamienia się czajnik wal przy użyciu chemii albo kwasku cytrynowego fizycznie chemicznie tak, ale jest, ale już, dlaczego ciągnie po nogach, proszę bardzo, duże jest bardzo szeroka rok temat czekano gęstość jeśli ktoś ska widział ba balon latający na niebie tony w powietrzu jest wewnątrz niego również powietrza jak to się dzieje rząd leci do góry, bo to powietrze balony jakże wam takiej karze koszyk ogień balon, ale trzeba wytłumaczyć, że rzeczy ogląda się poszerzy rozszerzają energia cząsteczek czy atomu jest większa, gdy są ciepłe, więc więcej bardziej trwają 6 od siebie odbijają zajmuje więcej miejsca możemy przejść płynnie do korelacji między masą objętością, czyli gęstość jeśli jest to, czego zmniejsza dojdzie do góry, a wracając do tego, dlaczego ciągle podłogach na zimne powietrze jest gęstsze dlatego leci dołem tak naprawdę wlewa się do pokoju bardzo fajny celem testu można zrobić zachęcam wszystkich, którzy słuchają do tego testu czy odchylić balkon lub okno i przełożyć takie kadzidełka czy cokolwiek co łagodnie dymi jeśli podniesiemy do góry to będzie wylatywał spokojny ciepłe powietrze wypychane z powietrza czy pojedzie do góry, więc wylatuje w tamtą stronę, obniżając kadzideł oczy płonący nie wiem kawałek papieru bym się zatrzyma do pionowego nadal będzie wciągany do środka razem zlewające się powietrzem na co dzień nie widzimy tych rzeczy co niewidzialne ruchy niewidzialnych mas, ale możemy zapracować zwykle dynamikę Pagacz o tym czy gęstość, więc zimne rzeczy są gęstsze idą zwykle na dno ciepłe rzeczy są dobre dlatego tak działa, czyli wietrząc pokój zakładamy ciepłe skarpety niekoniecznie zakładajmy z rzadka czapkę i rynkowi, którzy skrycie, ale nie pomaga właśnie dlatego to no dobrze proszę powiedzieć jak jest rola rodziców w tym, żeby zainteresować dzieci nauką, bo jeśli mamy do czynienia z rzeczonym już 80 latkiem to sam wybierze się na pokaz bez wskazań, aby rada będzie brał udział w warsztatach zdradza, jaka jest w tym wszystkim rola rodzica do czego pan zachęca choćby naszych słuchaczy w dużym skrócie nie przeszkadzać dzieciaki mają instynktownie budowany swój organizm ciekawa świata w ten sposób uczą są bardzo ciekawe teorie na ten temat, dlaczego ludzie rodzą dziewiąty ma np. 12 miesiącu życia i pierwotnie uważano, że chodziło zaś szerokość bioder kobiet na Tatarach hipoteza, bo nie stała się cerę upadła, ponieważ nie ma nie ma większej korelacji między wiekiem rok, w którym kobieta rodzi dziecko czy 9 miesięcy średnio, a szerokość bioder chodzi o to, że ludzkie mózgi, kiedy są, kiedy pojawiają się na świat nie są do końca rozwinięte tak jak naszych np. najbliższy krewny czy szympansów jest około 30 paru procent maksymalnego rozwoju pasmem 40 młode dzieci rodzą jako topole razach puste czyste umysły puste głowy na swój sposób można powiedzieć są trochę jeszcze larwami człowieka dopiero w zależności tego środowiska jakimś rodzą nasiąkają nimi się przyzwyczają eksplorują badając, testując wszystkie możliwe kombinacje i myśli mamy dziecko, które chce wskoczyć do kałuży to, parafrazując niech da Grasso Thai sona należy mu na to pozwolić, bo to jest efekt działania siły pionowej na ciecz w środowisku grawitacji wizyta u władzy ładniej powiedzieć, ale tak po prostu sprawdzić co się stanie i jeśli jesteśmy skłonni jest, że matka która, a później wybrać czy te ciuszki z mało nas za to co możemy stracić moim zdaniem możesz być innego zdania ja wiem wiem, ale właśnie dlatego robimy co robimy, bo jeśli zamontujemy ciekawość i chęć eksploracji na tym wieku również marnujemy częściowo w tym kreatywność jeśli takie dziecko zostanie przemianę przez tradycyjną szkołę to to no to możemy dużo stracić co mogłoby być pozytywnym wkładem nie tylko życie tej pojedynczej osoby, ale również całe społeczeństwo i jakkolwiek nasza praca wydaje się być czasem bardzo ciężka niewdzięczna to jednak zawsze to osładza fakt, że jest fundamentalna praca u podstaw to praca organiczna może przynieść duże efekty w przyszłości jeśli teraz zarazimy młodych ludzi albo, chociaż nie będziemy przeszkadzać nie będziemy tłumić tej ciekawości NATO niezależnie tego czy będą polonista ami taternika ami politykami czy zanikami jeśli ta myśl odpowiednim wieku pozwolimy eksplorować nastawimy kogoś pozytywnie do dziedziny na to to będzie procentować przez całe życie, więc mam taką odpowiedź jest trochę krócej przede wszystkim nie przeszkadzać dzieciakom badać rzeczy tylko pilnować, żeby nie zrobiły sobie przy tym krzywdy i zachęcać do zgłębiania przyczyn skutków nie tylko bezmyślnego mieszania rzeczy, bo też oczywiście taki po prostu van z czystego połączenia rzeczy wrzucenia czegoś gdzieś co się stanie zwane młotkiem szybę jasne to jest dobre ważne, ale dobrze dodać do tego szczyptę jakiegoś takiego wytycznych prowadzenia pomóc zrozumieć co tydzień, ale rywale wyżej, jaka jest najczęstsza odpowiedź rodziców znam to z własnego doświadczenia proszę zobaczyć raz jeszcze w pierwszej, kiedy dzieci pytają wskutek ciekawości świata to rodzić bardzo często to idź Poczytaj Ewę ma przecież internet ma przecież Wikipedię, który w, których kiedyś nie było i rodzice dostali obowiązku, żeby próbować przynajmniej na te pytania odpowiedział znaleźć kogoś kto, kto zna odpowiedział, a teraz ja mamy bardzo prostu wytrych właśnie właśnie skończyłem dwutygodniowy zakończyliśmy dwutygodniowy maraton kolonii czekamy mieliśmy tam ósemka dziesiątka dwunastka średnio ja jestem gorącym duży podziw dla rodziców, którzy mają, chociaż jedno dziecko, które ciekawe, bo mających całe stado po prostu na koniec nie wiem, jaką dajmy co robię gdzie, dokąd idę po 8 godzinach, bo to jest bardzo wyczerpujące poświęcić dziecku tak faktycznie ciekawości zgłębić razem z nim jakieś zagadnienie, a dorośli mają swoje dorosłe sprawy chodzą do pracy są zmęczeni muszą iść do znajomych, bo obiecali trzeba naprawić wersalkę wyprowadzić psa zapłacić podatek dziecko pyta, dlaczego co po co ja w pełni rozumiem, że jest do prostszych opcji no idź Poczytaj o tym, gdy ta jest nawet w stanie poczytać jest dużo ciekawych książek źródeł, ale pokażmy te książki, które są właściwym momencie we właściwym czasie pilnujemy, żeby nie zależało od tego ile dla państwa, ale problem w tym, że my mamy ograniczone kompetencje ten, czas więc kurczy się tak niesamowicie trudno byśmy jeszcze znali wiarygodne właściwe źródła do polecenia naszym dzieciom no jest jest natłok informacji 201520 lat temu uzupełnienia sytuacja nie była z czego korzystać nie miałem dostępu do internetu jako młody człowiek i pożerają książki eksplorowanie sami to było czasami nie do końca sensowne, bo pamiętam jak miałem taką taki dylemat co będzie jak poszło połączy 3 różne typy oprysków takich do pacyfikowania roślin na polu połączy wszystkie 3 w jednym z mieszczaństwa 3 strzykawki w drzewo konkretną gałąź co się stanie całe drzewo umrze czy może tylko 1 gałąź może nic nie stanie, bo to są przecież wszystko przeciwko pastą, ale także przeprowadziłem eksperyment potem złapał tata happy end tyle państwo w ogrodzie to było nas napoju w domu powiedzmy wychowywałem się na wsi wzrośnie tak prezentowania władz masa środków ochrony roślin też postawie mojego taty, bo nie chciałam aż tak dużo architekt jednak eksplorował potem biochemia biotechnologia nadal, ale perspektywy dobrze pan tego nie próbował od przy zaczyna od roślin z tych dni od chomika żółwia, którego znałem, ale roślin, więc nie byłem nie miałem tego sprawie nie miał, kto kogo spytać szukałem sobie sami, ale teraz jest gdzie szukać kogoś pytać bardzo dużo źródeł, zwłaszcza że ktoś ma jeszcze język angielski zapasem, ale nie wszystkie są godne polecenia wszystko są wygodne, więc faktycznie trudna kwestia do kogo sięgnąć zawsze zawsze zachęcam do poszukania takich ludzi jak my pasjonatów, którzy mają lepsze naukowe korzenie, a ja kończyłem technologię potem realizowałem doktora biologii molekularnej po drodze skręciłem w stronę robienia tego co kocham swoje myśli nie będę podąża swoją pasją to się zamęcie może jako zamożniejszy biotechnolog czy naukowiec, ale na pewno bardziej sfrustrowanej wyczerpany wraz z młodym człowiekiem dla mnie czymś ważnym, więc szukam zachęcam do szukania ludzi, którzy wiedzą, o czym mówią i radę z pasji wtedy duża szansa, że będą wiedzieli jak dotrzeć waszego deptaka, bo dzieciaki są bardzo różne, ale pewne pytania są uniwersalne pan mówił teraz nie wiem w półkoloniach w Kazimierzu zorganizowanej formie wakacyjny to jest ambitniej sza wersja tak tak, ale sztuką jest, żeby tę wiedzę podawać regularnie przez kompetentnych ludzi czy są miejsca, gdzie można nie wiem zapisać dziecko, a na kółko właśnie, jakie Cook to dużo zależy od zamieszkania im większe miasta tym łatwiej oczywiście to zatem jakie środki, ale dużo otwartych źródeł w internecie są dobrzy wykładowcy, którzy publicznie udostępniają swoje swoje materiały są materiały chociażby centrum nauki Kopernik to ma internet może sięgnąć do ich zasobów, które przecież są no nie nienaganne co najmniej, więc kwestia kwestia determinacji w poszukiwaniu pana można znaleźć w internecie myślę, że tak część naszych wykładów z czasów fundacji jeszcze mieć dosyć większe środki z budżetu obywatelskiego są wszystkie publiczne i wszystko nadal powinny gdzieś tam wisieć jak szukać stawy piszczałka pokazy wskazują raczej nadwiślański Uniwersytet dziecięcy go nie tylko wykładałem, ale już nasi partnerzy archeolodzy czy inni specjaliści z różnych dziedzin, którzy nie są pasjonatami mieliśmy ornitologów chwały takich naprawdę ludzie z pasją, którzy wiedzą czy mówią to dociera prędzej czy później to wygodna forma można sobie zatrzymać cofnąć powtórzyć lub na żywo to umyka im więcej zostaje wrażenia mniej danych, a on formę nagraną czy czy zarejestrowana można poznawać i wrzucić do niej odpowiedni momencie, więc może w ten sposób tak w prawo piszczałki popularyzator nauki prowadzący warsztaty dla dzieci pokazy bez skazy, o których była mowa także nadwiślańskiej Uniwersytet dziecięcy był staw dziękuję panu bardzo dziękuję serdecznie naszych słuchaczy zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM po informacjach rozpoczynamy nasze cykle życie zdrowie czeka już nasz kolejny gość prof. Wojciech Kulesza psycholog społeczny z uniwersytetu SWPS, który opowie o tym dlaczego się szczepimy lub też, dlaczego się nie szczepimy no mamy 2 wybór przecież informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA