REKLAMA

5 proc. PKB na zbrojenia? Bezprecedensowe wydatki. Czy z sensem?

Światopodgląd
Data emisji:
2022-08-16 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tam świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Marek Świerczyński szef działu bezpieczeństwa i spraw międzynarodowych w ośrodku analitycznym polityka Insights dzień dla dobra Mieszko witam państwa bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia, bo chciałabym byśmy trochę się o tym mówi, ale mam poczucie, że stosunkowo mało mamy publicznej świadomości nie tylko eksperckiej o tym jak wielkie zakupy zbrojeniowe właśnie jak wielkich zakupów dokonuje Polski Rozwiń » rząd, a więc Polska, jeżeli czytaliście państwo ostatni tygodnik polityka to m.in. w tytule pewnie zauważyliście w tytule ma tekst Marka Świerczyńskiego, że to są największe w tej chwili zakupy na świecie dobrze rozumiem można tak powiedzieć oczywiście zależy, gdzie postawić ten punkt odniesienia, bo oczywiście można stwierdzić z całą pewnością, że większe wolumeny wdają stany Zjednoczone tak, ale nie porównujemy się takimi gigantami na pewno jesteśmy liderami wydatków obronnych w tej chwili w Europie i na wschodniej flance nad nie trzeba było święto wojska polskiego rozumiem, że wszyscy w rządzie są samozadowolenie, że dobrze się dzieje mogą liczyć na poparcie obywateli obserwowałem te wczorajsze uroczystości i innego rodzaju wydarzenia i byłem na początku lekko zdziwiony, bo minister Błaszczak uderzył w taką nutę w taki ton że, jakoby się tłumaczył trochę tych właśnie gigantycznych zakupów i narzekał na to, że jest za to krytykowany i tutaj użył takiego typowego formowania przez niektórych polityków opozycji totalnej i przez niektórych jakiś tam innych uczestników życia publicznego eksperci krytykują nawet obserwuję widzę te te decyzje te zapowiedzi te umowy podpisywane bywają kontrowersyjne no ale żyjemy w demokratycznym świecie i każdy ma prawo do wypowiadania swoich opinii tak jak minister wypowiada tak również mogą być one przedmiotem po prostu dyskusji otwartej tak tylko zanim przy poproszę PiS wskazał te kontrowersje potencjalne, ale jednak zwróciłbym uwagę na to, że to się dzieje w dużej mierze bez przetargów i w dużej mierze niezbyt przejrzyście, aczkolwiek zgodnie z prawem tak, bo ono takie są przepisy również takie regulacje na poziomie europejskim, że zakupy zbrojeniowe mogą być w wyłączy wyłączane z tego ogólnie przyjętej ogólnie przyjętych zasad zamówień publicznych to ogólnie przyjętą zasadą zamówień publicznych jest tryb konkurencyjny taki czy inny, ale w w zakresie zamówień obronnych można to wyłączać i ministerstwo obrony bardzo szeroko i od dawna to stosuje to nie jest tylko, że tak powiem sytuacja, która następna stąd mówi następuje za obecnej władzy natomiast w tej chwili z uwagi na właśnie to kumulację 3 strumieni zakupów zbrojeniowych mamy takie wrażenie, że kupuje się wszystko i wszystko naraz tak i rozmaitych kierunków, które do tej pory nie były albo wcale albo głównymi kierunkami naszego oraz zaufać no właśnie by sam ten pakiet koreański czasem uzmysłowić liczby, bo ministerstwo obrony nie nie podaje na razie wartości umów również, dlatego że że na razie podpisuje takie ramowe porozumienia, które dopiero potem będą wypełnione umowami wykonawczymi na konkretne dostawy czy też uruchomienie produkcji w Polsce natomiast szacunki takie bardzo zgrubne dotyczące tego pakietu koreańskiego, który obejmuje przypomnijmy czołgi samoloty znalezione w 1000 czołgów aż tak haubice samobieżne również gigantyczne ilości prawie 700 być może również transportery opancerzone kołowe i gąsienicowe cały ten pakiet jest wyceniany bardzo ostrożnie na 100 000 000 000zł, tak więc to jest miliardów tak jest, jeżeli doszłoby do realizacji tych wszystkich prawda i kieszeni zamówień, które zostały otwarte niejako, więc mówimy tutaj o kosmicznych kwotach znowu ostrożne szacunki tutaj mam przygotowałem sobie taką ściągawkę też polecam, jeżeli państwo są zainteresowani takie zestawienie przygotował portal FS 24 sąd publikacji innych autorów tylko umowy, o których ministerstwo mówiło czy też zapowiedziało czy też podpisało w tym roku są warte około 200 000 000 000zł tak i jak mówię to jest pewnego rodzaju kumulacja 3 strumieni zbrojeń pierwsza pierwszy Strumień to jest taki program modernizacji technicznej taki regularny, o którym od lat wiemy, że istnieje co prawda coraz mniej niestety z ministerstwa docierały jego zawartości, ale to są takie znane rzeczy typu właśnie te patrioty tak system Wisła samoloty 35 system obrony powietrznej Narew fregaty Miecznik, jakby 1 może po ukraińskiej ostatniej wojnie wszystkie Ukrainie widać jak bardzo potrzebne, że ta kwestia rozrywek jest tu będzie można i to potwierdza słuszność brodatych zamówień, które jednak tych tych założeń, które zostały sformułowane już nawet ponad dekadę temu drugi Strumień to jest to są umowy poza programem modernizacji technicznej, a ściślej no takie, które dopiero do niego weszły w momencie, kiedy zostały ogłoszone, której największą tego typu umową są te nowo produkowane czołgi Abrams najnowszej wersji, których Polska w kwietniu tego roku podpisała umowę na zakup 250 sztuk one oczywiście muszą być wyprodukowane one trafią do Polski dopiero za kilka lat innym tego typu zamówieniem z zeszłego roku są chociażby te bezzałogowce tureckie Bayraktar TB 2 również sprawdzające się na Ukrainie jest to coś, jakby potwierdza ogólną słuszność budowania tego typu zdolności no i do tego dochodzi ten pakiet, który niejako wynika wprost z ostatnich miesięcy z zagrożenia wojennego z tego takiego wzmożenia zbrojeniowego tutaj otwiera się właśnie ten po pierwsze, ten cały worek koreański samoloty czołgi haubice być może wozy bojowe zamówienie gigantyczny na systemy artylerii rakietowej HIMARS tak, których Polska chciała przecież raz, że KE Frans właśnie Marka wszystkiego tekst przeczytam, że zamówiliśmy więcej HIMARS niż kiedykolwiek wyprodukowano ich w tak to to właśnie dziękuję okazuje pokazuje z 1 strony poziom naszych ambicji z, zupełnie jakby niestandardowy po drugie, pokazuje też pewnego rodzaju no nie chciałbym zbyt mocnego języka użyć tak, ale oderwanie nieco od realiów, bo chyba nikt sobie nie wyobraża, że po otrzymaniu polskiego zamówienia polskiego wniosku Letter Flick jest nagle amerykański przemysł obronny przedstawi się całkowicie w tym zakresie tak na produkcję dla Polski nie tylko wyrzutni, ale również rakiet prawda do tych wyrzutni sam sad rakietowy do tych 5 set High marszów jeżelibyśmy rzeczywiście chce, więc co to są 3000 pocisków tylko na jedną z urzędem jest czasem móc powiedzieć, że tyle zamówiliśmy, więc właśnie, więc trzeba chyba wiele z tych zapowiedzi rozpatrywać właśnie w takim trybie politycznym, a może nawet kampanijnym to jeszcze do tego do tych najem wypowiedzieć słowo, bo tutaj jest z Katarzyną mamy pytanie Murawski takie trochę się krępuje, ale jednak tak na chłopski rozum, dlaczego my kupujemy polskich haubic, czyli pragnienie kupujemy polskie haubice i mało ministerstwo obrony spędziło nadzwyczajną ilość czasu w ostatnich tygodniach na wyjaśnieniu, że kontrakt koreański nie ma zagrozić przynajmniej obecnie próby kontynuacji produkcji armatohaubic krab w Hucie Stalowa Wola mamy nadzieję straci no, więc tutaj trzeba by sięgnąć naprawdę wiele lat wstecz i zastanowić się jak przebiegały właśnie te zamówienia MON-u, pod które pod, które Polski przemysł obronny budował swoje zdolności produkcyjne i może to jest pytanie z gatunku co było pierwsze jajo czy kura tak, ale no nie da się wytłumaczyć niczym innym jak skalą zamówień z MON-u tego, że Polski przemysł, który przecież nie jest liderem eksportu zbrojeniowego nie ma innych klientów w ponad 90% niż Polski MON, że nie jest w stanie wyprodukować więcej tego co akurat MON sobie życzy więc, owszem, do tej pory zdolności produkcyjne hutę Stalowa Wola w zakresie armaty haubice krab wynosiły 20 kilka pojazdów czy też systemów rocznie Huta twierdzi, że mogłaby zwiększyć produkt te zdolności dwukrotnie ministerstwo to podchwytuje ich chętnie za to zapłaci natomiast no to wzmożenie właśnie zbrojeniowe wywołane efektem również wojny Ukrainie sprawiło, że te nasze ambicje wzrosły aż tak, że Polski przemysł nie będzie w stanie po prostu na nie odpowiedzieć pytanie oczywiście czy ambicje są realne tak naprawdę do spełnienia do zagospodarowania tego całego tej całej ilości sprzętu, jaki jest horyzont czasowy, jakie są koszty o kosztach już trochę jak sprawdziliśmy Jarosław Kaczyński tego nie stanowią właśnie, więc teraz pytanie jest wydaje się zasadne czy odbyła się w Polsce jakaś publiczna poważna dyskusja na temat tak drastycznego przekierowania wydatków publicznych prawda, bo my mówimy już nie tylko o spełnianiu tego minimum natowskiego 2% co dawno mamy tak powiem otoczone nie tylko o dojściu do poziomu 3%, które od przyszłego roku będzie progiem, a nie limitem prawda czy będziemy wydawać minimum 3% tak naprawdę dużo więcej to pytanie, jaki charakter mają właśnie te zapowiedzi rzucane tak też w trybie wieczorowym o 5% procentach, bo już już te 3% to będzie może sięgnąć kilkunastu może nawet 20% wydatków budżetowych co roku, a jeżeli mówimy o 5% to idziemy już do nie wiem do 14 corocznych wydatków budżetu i ja rozumiem, że politycy posługują się takim hasłem bezpieczeństwo nie ma ceny no i oczywiście jestem jednym z ostatnich osób, które tutaj zapraszam do Radia, które wypowiedziały się zbrojne nie mają sensu prawda i wydawanie też pieniędzy na obronność natomiast domagałby się jako obywatel jako podatnik jako wyborca również prawda, żeby ktoś ze mną poważnie odbył taką dyskusję i poza tym wie co mi nieco oświadczeniami o takiej dyskusji na razie nie widzę tak, bo bezpieczeństwo nie ma ceny, ale wiele rzeczy nie ma ceny i zawsze przyjemność ważymy zagłada nowość, ale jeszcze tak na koniec, ale zapytałbym, a czy też pokrywa jakąś refleksję albo wnioskami, które wyciąg jak bardzo zmieni też Polska doktryna obronna czy jest refleksja czy wydatki zbrojeniowe się z nią refleksja na pewno jest podstawowa dotyczy tego, że agresor rosyjski udowodnił swoją postawą, że nie wolno go wpuścić na terytorium kraju i taką refleksję taki wniosek z tych doświadczeń wojennych wyciąga nie tylko Polska nie tylko kraje bałtyckie, ale również całe NATO prawda i dlatego zaszły tam zmiany w języku opisującym model odstraszania obrony, które zostały ujęte w nowej koncepcji strategicznej NATO w skrócie to polega na tym, że obrona ma być wysunięta na granicach Polski czy też Sojuszu po to, żeby właśnie nie wpuścić przeciwnika co się sprowadza do tego, że tak naprawdę w przypadku sytuacji wojennej tę obronę należy przeprowadzić na terytorium przeciwnika prawda stąd właśnie ten nacisk na teren na artylerię rakietową dużego zasięgu na Th Marsy stąd ten Polski wniosek ofertowy zapytań o możliwość zakupu aż 500 wyrzutni stąd rozmaite też programy wdrażane autorów no Polska twierdzi, że chce utrzymać rolę potentata pancernego takiej największej potęgi, bo już już w tej chwili Polska posiada bardzo dużo czołgów oczywiście częściowo one są oddawane Ukrainie i tę powstają pewnego rodzaju luki w tych zdolnościach, ale zmierzamy do odbudowania tej potęgi pan Pancernej no i i jest to również skutek tych zapowiedzi dotyczących powiększenia w ogóle sił zbrojnych tak, bo jeżeli ma być 6 dywizji to każda z nich ma mieć przynajmniej 2 brygady pancerne one mają 4 bataliony czołgów, a nie 3 jak teraz itd. tym podobne z tego te liczby wynikają ciąg dalszy nastąpi mam nadzieję Marek Świerczyński szef działu bezpieczeństwa i spraw międzynarodowych polityce sam był państwa gościem bardzo dziękuję cięć tak świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA