REKLAMA

Co jutro na obiad, czyli jak planować posiłki

Gościnnie: Zdrowa Rozmowa Podcast Gazety Wyborczej
Data emisji:
2022-08-17 05:40
Prowadzący:
Czas trwania:
20:41 min.
Udostępnij:

Czy wiesz, że planowanie posiłków pomaga oszczędzać czas i pieniądze? - Nawet kilkaset złotych miesięcznie - przekonuje dietetyczka i psycholożka Agata Ziemnicka. Tłumaczy, jak skutecznie planować, dzieli się swoimi trikami. Kto planuje, co kupi, ugotuje i zje, odżywia się zdrowiej. Planowanie pomaga też obniżyć stres związany z poczuciem, że nie mamy kontroli nad swoim dniem. O tym opowiada druga ekspertka tego odcinka "Zdrowej rozmowy" - Bożena Kowalkowska, autorka poradników, które pomagają odzyskiwać czasu na rzecz odpoczynku i przyjemności. Rozwiń »
Na podcast zaprasza Katarzyna Staszak. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam w kolejnym odcinku podcastu zdrowa rozmowa nazywam się Kasia Stasiak dziś jestem bez Mariacka Sobecki za to gościnnie wystąpią ekspertki psycholożka dietetyczka oraz specjalistka od odzyskiwania czasu jak coś łączy wszystko mówi tytuł tego odcinka co jutro na obiad, czyli o planowaniu posiłków, kiedy byłam małym dzieckiem pamiętam jak moja mama późnym popołudniem niemal codziennie mówi do siebie o książce jutro na obiad najgorsze jest to wymyślanie w latach Rozwiń » osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych nie było blogerów kulinarnych inspiracji Instagrama, a przez pierwszą część mojego życia problemem było zrobienie samych zakupów, a ja mam, więc na pewno łatwiej niż moja mama kiedyś mówi mamie, bo tata gotował w domu w weekendy tylko dodam, że dziś tego tu codziennie mama piecze ciasta, a ja z wyprzedzeniem myślę o tym co będzie na obiad po to, dla mnie element zarządzania czasem zdrowiem coś co bardzo ułatwia życie, ale też taki mój luksus wiem, że każdy może sobie zrobić przerwę w pracy Skawą PIT po obiedzie na balkonie, ale może wracać do domu późno i macie zwyczaju dania razem kolacji, toteż planowanie jest ułatwieniem jednak nie wszyscy tak to widzą i niedawno rozmawiałam z koleżankami o szparagach rzuciłam, że szparagi planuje zrobić jutro koleżanka powiedziała dość złośliwie planujesz co jutro jest obiad co masz nadmiar wolnego czasu wiem, że mam fajnie, bo części mogę pracować z domu, ale to nie znaczy, że nie pracują planowanie posiłków jest opcją dla każdego uważam wręcz, że ktoś bardziej zabiegany, tym bardziej zyska na zaplanowaniu tego co da się zaplanować co to znaczy planować posiłki dla mnie oznacza to, że kiedy trafią w internecie czy magazynie na interesujący przepis albo myślę, że mam na coś ochotę albo zaczął się sezon na szparagi bób, a córka zgłasza, że byłaby domową pizzę sprawdzam w szafce lodówce czy mam składniki na taki obiad to, czego brakuje zapisują na krytyce przez cały tydzień na tej karteczce dopisujemy produkty, których używamy regularnie, które się kończą tę karteczkę w sobotę rano wręcza osobie odpowiedzialnej nas w domu zaopatrzenie w taki mamy podział kupuje jak gotuje sprząta po gotowaniu oczywiście listy zakupów można łatwo prowadzić w aplikacjach w telefonie, ale mój zaopatrzeniowych używa telefonu bardzo tradycyjny sposób dlatego też listy zakupów ropy na papierze, kiedy już, więc weekend mamy zrobione zakupy z listy przez cały tydzień wiem, że mam w domu wszystko na kilka różnych obiadów nie muszą myśleć co ugotuję nie muszą codziennie wychodzi do sklepu po coś, czego brakuje, bo to byłoby dla mnie prawdziwą stratą czasu to jest bardzo luźno planowanie mogą zrobić kilka obiadów z tego co jest w domu, ale prawdziwą mistrzynią planowania posiłków jest Agata Zimnicka psycholożka dietetyczka mamy 2 dziewczynek poprosiłam, żeby opowiedziała nam, dlaczego jak planuje posiłki Słuchajcie Agaty niemiecki planowanie posiłków wydawał się możliwe właściwe w moim przypadku również jestem osobą niezwykle chaotyczną w no i doszło do takiego momentu pandemii jakoś byłam z 2 dziewczynkami przez te kilka miesięcy w domu i biegała między pokojami komputerami, że właściwie ze wszystkich tych rzeczy, które się wydarzyły trudne nowa najbardziej frustrujące było dla mnie to gotowanie w i po chyba 3 miesiącach taki złości już na to, że ciągle się w kuchni i właściwie ciągle nie jestem zadowolona z tego co się dzieje w naszym dziesiątka ach, dużą do wniosku, że to nie gotowanie mnie męczy tylko chaos planowania czy żyje właściwie nie wiem jak to wszystko powinno wyglądać, że to jest za dużo kupuje za dużo i wodę tak naprawdę mam poczucie, że nie do końca wiem co, jakbyśmy siąść i wymyśliłem taki koncept, żeby sobie ułatwić życie no bo jeżeli wielka frustracja zostaje wielkiej frustracji, bo to jest rewolucja wymyślona system planowania posiłków w ten sposób, że oczywiście kluczowe są obiady, ale też śniadanie kolację w kij myślę taki system, że zrobi szybką matrycę, która będzie zakładała, że 2 pierwsze dni tygodnia jest 1 posiłek to po prostu dzielimy na 2 dni potem 0304. kolejny posiłek i potem przez kolejne 2 dni znowu 1 poświadczeń gotuje na 2 dni i że zawsze w ten poniedziałek wtorek jest ryba potem środę czwartek jest jakieś danie strączkowe nie ma miejsca, a np. w piątek w sobotę i takie zdanie jednokierunkowe nie nawet z jakimś miałem albo z jajkiem i usiadłem z moimi dziećmi i wybrałyśmy obiady książek kucharskich internetu, które pasowałyby nam w daniach rybnych dania jedno warunkowych albo zdaniach tych stron szkoły i po prostu ustaliliśmy sobie co może być na kartce no trochę czasu, ale tylko 1 raz się byśmy do tego i tak samo zaplanowano śniadanie kolację umówiłyśmy się w poniedziałki zawsze mi jajko we wtorki zawsze jem owsiankę w środę za przejaw znowu jakoś i paradoksalnie jak się budziłam rano we wtorek już nie miałam tej gminy brzydko mówiąc po dziecięcemu co to będzie wiedziała, że będzie jajko mogący zdecydować jak i okazało się, że to jest niezwykle proste w realizacji jak już ma się gotowy plan, ponieważ ten cały koncept wymyślania i różnicowania tego jedzenia najzwyczajniej w świecie po prostu był zrobiony 1 raz jak musiał podłożyć forma tego jakaś dało też ogromne koncerty moim dzieciom, bo nie było tych negocjacji tego się nie chce tylko nam się okazało, że wszystkie wiemy co będzie z mało tego jak ja wiem, że na śniadanie np. z ekonomiką ja już nic więcej nie musi wymyślać tylko mogę myśleć czy będzie do tego papryka pomidor ogórek kiszenia czy zrobimy sobie Klatt stosowane czy nie i tak naprawdę im bardziej ustrukturyzowane jedzenie przez w moim przypadku, tym bardziej różnorodna jest jedzenie zwykle produktem no myślę sobie, że to co to dało to po pierwsze, jak ważna jest świetną marką poza tym uważam, że są niezwykle zorganizowaną osobą opowiedzenie tego mnie co jest naprawdę cud no i faktycznie muszę przyznać, że w sumie ten projekt zajmuje może nawet 2 godziny na początku, żeby to zaplanować, a następnie rozpisać, żeby te potencjalne produkty i dania natomiast potem realizacja i czystą przyjemnością kluczowe jest też to czy po zrobieniu takiego tygodniowego jadłospisu ja od razu robi sobie listę zakupów i listę zakupów pozwala mi kupić składu tyle trzeba, czyli kupuje 5 od 5 gruszek 10 śliwek czy analogu nie wiem co będzie kupuje dokładnie co chciałam zaplanowano w tym swoim ni i to jest wspaniałe, dlatego że np. jeżeli sobie zapisuje dane jednokierunkowe ja wiem, że potrzebuje kilku waży, a potem te warzywa wiem, że będę mogła wykorzystać następnego dnia do kolacji, która będzie kolacja np. nie kanapki jakąś pastą i potem wykorzystuje to co było w środę w czwartek na kolację w jakiś taki porządek czystość w tym życiu mało frustracji mało wyrzucania trochę 0 waste w tej całej koncepcji, ale też w budżecie naprawdę zmniejszą myślę, że różnica w wydawanych pieniądzach wtedy pandemiczny to było 600700zł teraz się nawet 1000 mogłoby dojść i to ogromnie dużo racji plus mam takie poczucie, że dokładnie wiem ile jego nie więcej Białek węglowodanów tłuszczów wiemy ile waży też spożywamy daje jakieś nieprawdopodobne poczucie kontroli i to poczucie kontroli dziś nie zna już tak potrzebne, bo nie ma pandemii dzieciaki chodzą do szkoły, więc to planowanie jeszcze prostsze i myślę, że musimy zrobić połowę z tego co ja opowiadam dlatego życie teraz wygląda zupełnie inaczej, ale jeżeli wtedy udało się zrobić to tak prosto to myślę, że dzisiaj będzie jeszcze łatwiej trzeba sobie powiedzieć okej soboty zawsze chodzimy to babci, więc nie robimy obiadu, a w niedzielę to zajęcia jak tam dzieci nie tanecznych jemy jakąś tam sałatkę kanapkę albo PIT w restauracji albo, jakkolwiek i to wszystko się wtedy jeszcze wtedy też można zaplanować, a dziś SMS-owe dania zjadanie resztek z lodówki tak dalej czy spontaniczne gotowanie jest lepszy czy takie myślę, że spontaniczność wspaniała jak np. idziemy i warzywniaków widzimy szparagi nagle wymyślam, że zrobimy też Pragi z jajkiem z młodymi ziemniakami natomiast im bardziej ustrukturyzowane jest jedzenie, tym bardziej spontanicznie można gotować wtedy właśnie miejsce na myślenie jest miejsce na inspiracje wiadomo, że jeżeli to ma być np. ryba wtedy już wiem w niedzielę, że to musi być chyba ja sobie myślę, że to będzie chyba suszonych pomidorach z tymiankiem to już wiem, że to ryba, więc tak naprawdę moje doświadczenie takie, że nigdy nie gotowałem tak różnorodnie od kiedy mam zaplanowany jedzenie i jestem szczęśliwsza spokojniejsza czuję, że znacznie lepiej świadczy tam mnóstwo błędów popełniłam, planując mnóstwo raz się przeliczyła mnóstwo dałam sobie zbyt ambitnych koncepcji i potem się tydzień po tygodniu weryfikuje wspaniale jest mieć kartkę, na której się to pisze potem sobie poprawić okej tu nie dało rady fuzja byśmy więcej tu mniej i potem po 234 tygodniach Tusk jest mistrzynią planowania posiłków w planowanie posiłków to ogromne ułatwienie, ale też ważnym wątkiem tutaj zdrowi jesteśmy w podcaście o zdrowiu chciałbym więcej powiedzieć, dlaczego planowanie ważne dla poprawy naszej diety no pierwsze pytanie, które sobie ktoś może zadać czy to się w ogóle pogodzić z apetytem na nowe smaki na chęć wykorzystania nowych przepisów inspirację z internetu to się da pogodzić te właśnie robią śledzą na Instagramie rozkoszne ego Ali son Roman dzień jego Olivera Annę uczący wiele innych gotujących osób ich przepisy są dla mnie inspiracją mogące w tych receptura zmienić do makaronu mogą podać miskę sałaty i uważam zresztą, że to co zdrowe bezpieczne i jeśli chcecie zdrowie jeśli potrzebujecie takich prostych porad jakiś małych kroków, które pozwolą nam poprawić dietę to zaprzyjaźnione dietetyczki naukowcy podsuwają kilka rad jest rad korzysta pierwszy na liście zakupów powinny się znaleźć świeże owoce warzywa to jest dodatek do każdego dania, ale może być też samodzielną przekąską między śniadaniem obiadem np. Katarzyna Błażejewska-Stuhr dietetyczka w rozmowie ze mną radziła, żeby kupować kalarepy cykorię marchewkę seler naciowy i z tych warzyw zrobić np. w pudełeczku tego mam przekąska do zabrania do pracy można zjadać nawet przy komputerze można coś takiego dawać do przybliżenia dzieciom na podwieczorek warto też zawsze mieć w domu orzechy najlepiej włoskie skorupce, które dłużej zatrzymuje ceny substancję w orzekł jeśli takich nie możecie kupić albo wiecie, że i tak nie starczy wam siły, żeby sięgać po dziadka do orzechów możecie kupić już przygotowane różne orzechy obrane codziennie zjadać garść dorzucić orzechy do porannej owsianki albo zrobić z nich też część przekąski między posiłkami, że to bogactwo kwasów omega 3 działają przeciwzapalnie są ważne dla naszej odporności pomagają przy chorobach serca skóry czy chorobach autoimmunologicznych warto też hodować w domu zioła i pracy generalnie mówią eksperci od odżywiania nie dają mało Zhou przynajmniej jest ich mniej u nas niż w kuchni śródziemnomorskiej zioła i suche przyprawy wydaje się takim drobiazgiem, który nie ma znaczenia dla zdrowia jest inaczej z badań naukowych wynika, że osoby, które regularnie jadają zioła przyprawy mają choćby niższe ciśnienie krwi jak można to wykorzystać, czyli tutaj np. cynamon do owsianki pamiętać, żeby każdą sałatkę posypać świeżą pietruszką kolendrą tym co lubicie jeśli tak działa stoją w doniczkach na blacie kuchennym to jest szansa, że części poniesie sięgnie my warto też w ogóle jadać w domu i gotować, bo mamy wtedy większą kontrolę nad swoją dietą domu używa się mniej soli tłuszczu niż w restauracji poza tym to plan wania posiłków pomaga wyregulować posiłki regularność posiłków to takie pierwsze zalecenie, które słyszą osoby, które chciałyby schudnąć czy poprawić swój sposób odżywiania i które idą po paradą to gdzie tyczek mam koleżankę, która przez lata chciała poprawić swoje odżywianie uważała, że waży za dużo chodziła jak często dietetyczki ale kto nigdy nie stosował się do tych porad w końcu się przyznała, że dla nich problemem zrobienie zakupów on jest przyzwyczajona do zadania na mieście wychodzi z domu bez śniadania w zakładach, gdzie kupić kanapkę koktajl granulek z jogurtem to się nie zawsze udawało, bo czasami musiał pędzić na spotkanie przez to często pierwszym posiłkiem był dopiero obiad nie miała kontroli nad tym co w ciągu dnia zje ile zje warzyw owoców i po kilku latach miała problemy z żołądkiem no i lekarz po całym procesie diagnostyki powiedział, że po pierwsze musi zapanować nad swoim odżywianiem, że musi zadbać o regularne posiłki, bo stres wywoływany pracą plus problemy z jedzeniem no doprowadziły do dolegliwości i znowu nie wiedziała jak od czego zacząć im te występują w roli ekspertki poszłam z nią do marketu na zakupy zrobiliśmy listę takich podstawowych produktów, które powinny mieć w domu i podzieliłam się z nim prostymi przepisami, a potem przysyłała mi zdjęcia z tego co dało się zrobić im trakty nie pomogło to na ten zestresowany w brzuch planowanie posiłków może być właśnie tylko taką drogą do poprawienia jakości naszego jedzenia, ale też może obniżyć stres związany z tym, że mamy poczucie ciągłego biegu tego, że nie panujemy nad swoim dniem, że nie mamy nic czasu i dlatego gotowaniu w domu rozmawiałam także z Bożeną Kowalkowską, która prowadzi warsztaty poświęcone organizacji planowaniu i może sama o sobie mówi, że zajmuje się odzyskiwaniem czasu na rzecz odpoczynku przyjemności z autorką słynnego poradnika odzyskać czas w najnowszej książce pt. w swoim czasie napisała, że posiłki obok snu i ruchu są tym obszarem życia, które najbardziej chciałby poprawić osoby zgłaszające się do niej poradę czy planowanie posiłków może dać nam poczucie większej kontroli nad życiem jak to zrobić odpowiada Bożena Kowalkowska no faktycznie jest tak, że to osoby, które zgłaszają się do miana konsultacje coraz częściej marzą o tym, żeby zadbać o to sfery jedzenia nowo i jakoś tak już jest, że to jedzenie jest najczęściej zaniedbywany obszarem życia to jest zaraz obok odpoczynku i są jest też takie bardzo mylne przekonanie w społeczeństwie, że na takie planowanie posiłków czy w ogóle dbanie o siebie trzeba mieć bardzo dużo czasu, że to jest jakaś taka sfera luksusu, a ja uważam zresztą mogę powiedzieć nawet wiem, że jest dokładnie odwrotnie, czyli że wystarczy minimalny wysiłek, dzięki któremu jakoś te dni i to życie ogólnie po składa tylko wydaje mi się, że ten problem z planowaniem polega na tym, że wszystkim wydaje się, że trzeba myśleć tak bardzo do przodu to znaczy, że tak mieć precyzyjnie zaplanowanych kilka dni tygodni, a ja zawsze proponuję, żeby planować krótko, czyli tak na 23 dni do przodu, bo wtedy faktycznie mamy wpływ na to co się będzie działo w najbliższych dniach, ale też możemy sobie pozwalać na takie drobne modyfikacje, bo ja jestem fanką planowania takiego elastycznego czyli, jeżeli zaplanujemy sobie jakieś określone zakupy czy też posiłki na 2 wybrane dni, a potem niespodziewanie ktoś zaprosi nas na jakąś świetną kolację to, że możemy swobodnie sobie te rzeczy po przesuwać chcą się zepsuje możemy sobie po prostu przesunąć trochę ten grafik i wszystko jakości mimo wszystko ułoży wydaje się, że w planowaniu też to co jest najważniejsze to, że ono wymaga skupienia, ale bardzo krótkiego, czyli wcale nie chodzi o to, żeby spędzać ileś godzin nad wymyślaniem jakiegoś całego procesu czy jadłospisu tylko na takim skupieniu się naprawdę 15 maksymalnie 30 minut w tygodniu, żeby sobie jakoś ułatwić tą codzienność lubię takie odpowiadanie sobie bardzo podstawowe pytania i na taki bardzo proste czynności, czyli co chciałabym zjadać np. na śniadania, czyli nie myślę od razu o tym co ja będę jadła w każdej porze dnia i nocy tylko przykład wybieram sobie 1 obszar i skupiam się na nim, czyli co sprawiłoby mi radość na śniadanie, bo wtedy całe planowanie dużo prostsze znaczy wydaje się, że ten pierwszy krok, żeby nauczyć się czegoś więcej i wprowadzać sobie to powoli do codzienności, bo ja jestem fanką też zasady małych kroków, czyli zaczynamy powolutku wprowadzamy 1 mały nawyk i potem mam nadzieję, że się rozszerza i na dalszą sferę dnia czy też tygodni po prostu chodzi nam krew i to co jest jeszcze bardzo ważny to trzeba pamiętać czy to przy planowaniu posiłków czy innych rzeczy, że początki zawsze są wyboista i nigdy nie jest także od razu wszystko układa się tak jak sobie wyobrażaliśmy, że po prostu jemy takie wspaniałe rzeczy same zdrowe i mamy na to wszystko czas itd. pewnie nie i pewnie czasem nie uda nam się zrobić zdalnych zakupów kupimy czegoś za mało za dużo coś nam nie wyjdzie podczas gotowania coś nam nie będzie smakowało, ale biorąc pod uwagę wiedząc, że takie potyczki się zdarzają, że to jest normalne wydaje się, że łatwiej jest jednak te trudności pokonać pogodzi się z nimi przyjąć jako o taką stałą w tym procesie i po prostu dążyć do tego co się założyło, gdybym miała sformułować taką najprostszą podpowiedź dotyczącą zakupów to pomyślałabym sobie o takich daniach, które bardzo lubimy albo, które nam bardzo dobrze zawsze wychodzą mówi oczywiście wciąż bardzo proste typu grzanki z serem jakaś sałata z mozzarellą i jakaś ulubiona kanapka, czyli taki bez dziko wydania, które wiemy, że zawsze będą nam smakowały są proste szybkie itd. i ja uważam, że zawsze dobrze jest mieć rzeczy na produkty w domu, czyli też nawykowo trochę wprowadzić na listę zakupów i w ogóle skupiać się na tym, żeby ta lista zakupów była stała pomaga w tym wizualizacja czyli, jeżeli wyobrażam sobie robię to kanapkę z serem czy też Grzanka czy makaron z pomidorem no to pani sobie idealizować krok po kroku co ja muszę zrobić, żeby to się stało zagotować wodę i makaron sól i trochę oliwy patelnia itd. tak dalej w ten sposób łatwiej wyłapać wszystkie te kroki, które zawierają się w tym procesie i też zaopatrzyć w odpowiednie przyrządy narządy i składniki i w ogóle polecam wizualizację tak naprawdę w każdej sferze życia jeśli chodzi o planowanie prawda czy mit, a czy naprawdę powinniśmy jadać 5 porcji warzyw owoców dziennie cóż wg niektórych naukowców nawet 7 porcji to, dlatego że badania pokazały, że każda dodatkowa porcja warzyw owoców ma ogromny wpływ na obniżenie ryzyka zachorowania na raka udar zawał serca i tak przy 13 porcjach warzyw zjadanych dziennie to ryzyko maleje 14% przy 3 porcjach 45 ryzyko spada o 29% jeśli damy od 56 porcji ryzyko maleje 36%, a przy 7 porcjach nawet 42% co jest porcja garść albo filiżanka jagód borówek malin pułapka pomidor to jest porcja też wszystko w tym odcinku zdrowia rozmowy zapraszam następną środę żegna się z wami Kasię Staszak suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: ZDROWA ROZMOWA PODCAST GAZETY WYBORCZEJ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA