REKLAMA

Wyciszenie zmysłów w "Pokoju do słuchania" [Pawilon Zodiak]

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-18 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:23 min.
Udostępnij:

Jak kompozytorka Hania Rani i architekt Igor Łysiuk stworzyli przestrzeń do zauważenia ciszy w warszawskim Pawilonie Zodiak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Filipka kosz przy mikrofonie dziś w kulturze osobistej Hania rani pianistka kompozytorka wokalistka laureatka Noma nominowane do najważniejszych polskich nagród fonograficznych dzień dobra i dobry i arch. Igor Łukaszuk dzień dobry dzień dobry w najbliższy piątek 19sierpnia w warszawskim pawilonie architektury Zodiak otwarcie instalacji pokój do słuchania nazwa instalacji jednocześnie chyba wyjaśnia wszystko trochę myli tropy ale zanim przejdziemy do doznań, których Rozwiń » będą mogli doświadczyć goście pokoju do słuchania porozmawiajmy o idei wydarzeniach, które do tej instalacji prowadziły, bo to jest ucieleśnienie czegoś, o czym mówię do Hani rani, a także Jan Szeliga i Łukasz Kaczyński ze studia architektury i rzemiosła Mir mówiliście już od wielu miesięcy 2020 roku również w pawilonie Zodiak odbyło się wydarzenie pt. preludium, gdzie opisali relacje w takim trójkącie muzyka architektura człowiek, skąd w ogóle pomysł by w takim składzie w tym miejscu rozpocząć albo kontynuować debatę na ten temat zostaliśmy zaproszeni przez obecnego i gore do poprowadzenia wykładu właśnie na temat przenikania się muzyki architektury to był taki cykl wykładów więcej niż architektura i co tydzień czy co miesiąc zostaje byli zaproszeni do grona czy do dyskusji z architektami również artyści z innych dziedzin m.in. pojawia się muzyka i pojawiłam się ja, jako że trochę już rzeczywiście miałam tych różnych połączeń z architekturą właśnie też dzięki studiu Mir no i wtedy to był czas pandemii, więc jedyną opcją, bo w zasadzie wykład online i pamiętam Łukasz wydział nie już wystarczy wykładów online nikomu nic życia za dużo nie wnosi zróbmy coś po prostu w przestrzeni miasta, jeżeli nie możemy zrobić tego w środku, ponieważ na nich nie pozwalają na to warunki nie pozwala sytuacja Epidemiologiczna zróbmy pewną interwencję w mieście i z zobaczmy co się wydarzy z tego względu ten pokój wysłuchania w zasadzie zawsze gdzieś tam się pojawia w naszych myślach, ale jedno z opcją wtedy 2 lata temu takim właśnie pierwsze utwory, które moglibyśmy sobie pozwolić, bo preludium takiego muzyce wstęp rodzin po prostu znaczy wstęp wprowadzenie no i postanowiliśmy stworzyć pozytywki czy coś takiego co nam się też czymś niezwykle kruchym delikatnym, a jednocześnie jest to rzeczywiście taki obiekt muzyczny, którym każdy może zakres jej wykonać melodie i te pozytywnie, do których też skomponowała melodię nie muzykę melodie ustawiliśmy przestrzeni miasta na obserwowaliśmy się nie obserwowaliśmy co się wydarzy co się też bowiem, że nie wszystkie pozytywki dotrwały do końca chyba tak tak tak się wydarzyło, ponieważ to było trochę wpisany cały ten proces, czyli czy to, że stawiamy właśnie pozytywki w kilku miejscach w w mieście trochę nie wiemy jak ludzie będą wchodzili w interakcję z nimi tam to było właśnie pytanie, na które szukaliśmy odpowiedzi na ile one będą przyciągały uwagę czy ludzie będą je zauważali jak będą się też z nimi obchodzili faktycznie jest także jedna z nich znalazła nowego właściciela nie do końca pewnie planowany sposób natomiast Tektura, które pozostały byłych pan 92 na przełomie 20202001. roku w kilku miejscach w Warszawie taki najbardziej charakterystyczne to to było rondo ONZ, gdzie w kontekście na tle wieżowców dookoła właśnie stanęła ta Pozytywka i a i to było właśnie bardzo ciekawe jak jak osoby dookoła wchodziły interakcji, które zauważały niektóre w ogóle nie zauważały niektóre się przyglądały nie wiedziały można wolno coś podejść dotknąć, a chyba tak tak jak zaobserwowaliśmy to najprędzej najczęściej do tego podchodzi turyści, którzy byli w taki naturalny sposób zaciekawieni tym co się dzieje w mieście a aby być może tacy co dzienni zwykli przechodnie akurat pędzący gdzieś do metra zapatrzeni w w telefon w zamyśle ani na temat spraw codziennych tak nie do końca zauważali to też, bo jakaś taka obserwacja którą, która była efektem rezultatem tego całego procesu z tych małych pozytywy wyrośnie właśnie teraz ewoluuje duży pokój do słuchania, którego trudno będzie nie zauważyli on stanie w pasażu Wiecha jednym z najgłośniejszych miejsce w Warszawie to takim, w którym gwarnie gaśnie całą dobę tak tam w ciągu dnia słychać hałas tych szerokich ATL w ciągu nocy ludzie z nocnych klubów restauracji wychodzą i te przestrzenie rozumiem chcecie wyciszyć na tyle by tam rzeczywiście komfortowe słuchać co znaczy wszystkim spróbujemy stworzyć zbudować przestrzeń która, jakkolwiek do tej nagrody przestrzeń w przestrzeni, więc też korzystamy z przestrzeni jak też się jakimś sensie kształtujemy w taki sposób, żeby jeszcze chociażby ze względu na przeniesienie światła czy zasłonięcie okien najwyraźniejszy sposób, żeby przystosować się, żeby stała się ona jakąś enklawą jakimiś schronieniem dla tego zmęczonego człowieka miastem takie też wspomniałeś też specyficzne bardzo miejsce w Warszawie jakiś taki zupełnie punkt transferowy też miesza się tam wszystko ze wszystkim i ten dźwięk bardzo rzadko źle hałas wygasa, więc liczymy na to, że po otwarciu drzwi do świata wyżynę przywita trochę chłodniejsze powietrze było też cały czas musimy bardzo mocno nawilżać to do pomieszczenia ze względu na 6 ton litego drewna zrozumieli my do środka i droga zbudowana jest pokój na jej liczymy na to, że to wszystko, czego mam nadzieję wszystko z czego składają się składać w tym po małych elementów z rodzaju tego drewna z tego, że emocje kiedyś on żywicą, że liczymy na to, że ludzie będą zdejmować obuwie wchodząc do pomieszczenia, ponieważ cała też podłoga specjalnie przygotowane i będą po prostu będą się krępować, żeby np. położyć się na ziemi ani słuchać muzyki, które się wydobywać wielu wielu zakamarków tego pokoju w zależności od naszego ułożenia czy tam, gdzie podejdziemy przesuniemy się do ściany czy do podłogi do sufitu też muzyka będzie inaczej brzmiała i innej części kompozycji tak naprawdę posłuchamy ona też jest taką pozycję na tyle długa, że ja w jakim sensie też liczę na pewien przypadek trudno przewidzieć, kiedy ludzie będą wchodzić, kiedy będą wychodzić może niektórzy zostaną one trwały ponad godzinę 15 minut może zostaną na całej niektórzy wejdą pewnie na piśmie środku też jest bardzo ciekawe każdy tak naprawdę zatrzyma się jakimś tam innym momencie też tego żywego organizmu ludzie pewnie też na siebie nawzajem będą też jakoś oddziaływać, więc to wszystko będzie bardzo bardzo mocno seksualne biorąc pod uwagę, że będzie tam emitowana konkretna kompozycja czy pawilon do słuchania jest budowany pod tą kompozycje czy bierzecie pod uwagę jako architekci konkretne warunki, które pozwolą uzyskać obiektywny jak najlepszą akustykę trochę z celem tego całego procesu było o było to i tak ten proces wyglądało, że ta muzyka architektura nawzajem na siebie wpływały i wpływają i oczywiście pod względem architektonicznym to głównymi obostrzeniami było to co fizycznie można w zodiaku zbudować kwestie jak zniesie to sobie jak zniesie to jest bardzo charakterystyczne, ale też bardzo trudna przestrzeń do takich działań wystawienniczych instalacyjnych kwestie już tak przechodzą w kwestii technicznych chociażby kwestie pożarowe czy kwestia odpowiednich odległości kwestie konstrukcyjne też związane z tym, że tak jak Hania wspomniała mamy tam ponad 6 ton drewna, a więc, więc biorąc to wszystko pod uwagę to też sama geometria tego parter jako taka oczywista, więc to wpływało na to jaki jaki ten układ tego pokoju tych pokojów w zasadzie są takie 3 przestrzenie, w których będzie można korzystać to ona to wszystko na siebie wpływało i oczywiście też wchodziło relację na etapie projektowym właśnie z kompozycją to jak od niej myślimy jak ten dźwięk możesz się, a roznosić po Annę po tej strukturze dźwięk będzie się wydobywała z głośników więc, chociaż wyłożenie tych chętnych głośników, więc tutaj mamy też pomocy wybitnego reżysera dźwięku Janka skorupy, który to kompozycje przekłada na język z tym tych właśnie odbiorników głośników, które pytane sanki zajmą superkomputera sieciowego dokładnie, więc tych głośników jest około 20 sztuk, a może nawet więcej, ponieważ my zaczynamy montaż dzisiaj jej wtedy okaże się jak duże jesteśmy w stanie umieścić ile ile ma sens, ale życie się takim głównym założeniem było stworzenie jakiejś 1 wspólnej całości myślę, że takie dla dla Łukasza dla Janka ze studia Mir dla mnie to powiedzmy, że chodzi o strukturę tej kompozycji jest wyobrażam, że tworzy 1 całość, jakby ograniczeniem było to, że obrażającym człowieka, który może chodzić w każdym momencie w ręce człowieka, który może tam zostać bardzo długo i też, żeby nie miał wrażenia zapętlenia np. 5 minutowego utworu, który oferuje część staje się jakąś torturą i poza tym też bycia w przestrzeni przemieszczania się, ponieważ tak jak te to najtrudniej było mi sobie wyobrazić na początku, że ta przestrzeń tak nowym spora i przejście pierwszym korytarzem zajmuje kilka kroków i panem jest drugim poruszenie w tym też można się usadowić po obu stronach jeszcze trzecie, którym największe, więc po prostu dobry szansy takie miejsce, w którym jakbyśmy już wyobrazić sobie rozczłonkowanie tej kompozycji w taki sposób żona cały czas działa równocześnie może działać jako pojedynczy element w zależności od tego, którym jesteśmy miejscu, przy której ścianie i którym momencie, ale może cały czas działać równocześnie i IT to było moje główne założenia jakaś taka forma to też ciekawy proces, bo polegało to głównie na dokładaniu dokładaniu czekiem, które do siebie będą pasować, a potem sprawdzają na sobie czy rzeczywiście ta muzyka relaksacyjna i muszę przyznać, że ja 2× przy niej zeznała pracując na nią, więc myślę sobie ze zmęczenia spowodowanego natłokiem pracy jak za nasze pawilony wtyk Kret, kiedy komponował utwory teście nie było też ile i chociaż wiem, że wzbudza różne emocje na pewno ma wprowadzać nas niesamowity komfort i takie poczucie bezpieczeństwa poczucie wolności ciekawości więc, więc to był nasz cel, żeby ta przestrzeń po prostu stała się jakąś taką enklawą w centrum miast wystawa będzie do sprawdzenia od piątku do 11września w sobotę spotkanie z twórcami z wami m.in. macie zamiar odpowiedzieć na pytanie jak zachęca pawilon Zodiak na stronie jak komponuje się przestrzeń akustyczną jak akustyka przestrzeni czy muzyka jest w stanie przekształcić mały pokój katedrę hale lotniska przedsionek domu, jaki kształt Maciesza jak smakuje drewno oczywiście nie chcę, żebyście teraz odpowiedzieli na te wszystkie pytania zapraszamy chętnych do pawilonu Zodiak 20sierpnia, ale na jedno szczególnie chciałbym, jaki kształt ma cisza, gdybym ciekawe pytanie to nie daje wymyśliłem nie siłę, ale to też jest początek tekstu też naszego kuratora Krzyśka Janasa zaczyna się ciekawą spostrzeżenie, że cisza też potrzebuje materii i myślę że, iż w kontekście naszego pokoju do słuchania to jest takie dobre połączenie, że w ciszy potrafimy zauważyć dopiero wtedy, kiedy jesteśmy otoczeni pewną przestrzenią może być otwarta przestrzeń natury, chociaż tam cisza wydaje, że się jak narody najrzadziej, ponieważ go żyje wszystko się zmienia, a właśnie dopiero jakiś przestrzeniach wymyślonych przez człowieka i szczególnie z materiałów, które pozwalają zamknąć stąd pisze w jakimś miejscu jesteśmy w stanie zauważyć tak naprawdę, więc piekarz piękna piękna rzecz, że 2 struktury się bardzo pięknie łączą i potrafią dać człowiekowi jakąś taką niesamowitą wartość jakim, jaką jest w dzisiejszych czasach lekkim nie są tym luksusem cisza mieście Hania rani pianistka kompozytorka i Orły szuka architekt współodpowiedzialni wraz ze studiem Mir, czyli Łukaszem Gałczyńskim Janem ligą, a także z Krzysztofem Janasem za instalację pokój do słuchania, która od jutra będzie otwarta w warszawskim pawilonie architektury Zodiak byli z nami dziękuję to była kultura osobista program przygotowała Katarzyna Murawska realizował Szymon waluta za chwilę południe informacje w TOK FM potem Mikołaj Lizut i program teraz na poważnie ja nazywam się w Lipkach już do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA