REKLAMA

45 lat temu Ameryka pochowała króla rock'n rolla

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-08-18 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:06 min.
Udostępnij:

O Elvisie Presleyu mówił prof. Mirosław Pęczak - kulturoznawca, publicysta tygodnika "Polityka", kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Mirosław Pęczak kulturoznawca publicysta tygodnika polityka kierownik zakładu interdyscyplinarnych badań nad kulturą na wydziale pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego jest gościem państwa moim witam czy Mirku bardzo serdecznie ach, dzień dobry dzień dobre 45 lat temu Ameryka pochowała Elvisa Presleya króla rock and rolla na w w tym dniu pożegnał go także prezydent Stanów zjednoczonych Jimmy Carter słowami jego muzyka i osobowość zmieniły oblicza amerykańskiej Rozwiń » kultury był symbolem buntowniczego ducha naszego narodu no ile bryzy z pierwsze zdanie z pożegnania prezydenckiego jest chyba bezsporne, bo presja zmienił muzykę i obliczenie do amerykańskiej kultury, ale także kultury światowej w o tyle ten buntowniczy duch w NATO można chyba mieć pewne wątpliwości to jest to jest sprawa sporna aczkolwiek trzeba by też do tej pierwszej części wypowiedzi prezydenta Cartera i się odnieść nieco krytycznie, bo Elvis nie był sam, owszem, on z czasem stał się taką ikoną tego wczesnego rock and rolla amerykańskiego, ale przecież wtedy, kiedy debiutował w pięćdziesiątym szóstym roku to dużo popularniejszą wykonawcą był chociażby Bill Haley czy czy dzieli Luis, więc no my mówimy o tym po prostu się później stało może rzeczywiście stał się najsłabszy najsilniejszy ale, gdybyśmy się zatrzymali właśnie na tym przełomowym momencie, kiedy w Cannes nowa muzyka rozda wyszła w obieg światowy no to było kilku kilku Jeślinie kilkunastu wykonawców, a co do, a co do tej drugiej wypowiedzi to ja się oczywiście całkowicie zgadzam, że z to jest grubo na wyrost, bo do właściwie coś, jakby takie takie no i 2 odsłony harda czy 2 wersje wizerunku Elvisa 11 rzeczywiście wzbudzająca kontrowersje prawda wśród konserwatywnych obserwatorów komentatorów kultury i sceny publicznej druga Logi najzupełniej konformistyczne i ta pierwsza wynikała z faktu, że w ogóle rock and roll prawda w połowie lat pięćdziesiątych był kontrowersyjny, bo był po prostu zanadto biologiczne no to muzyka rozrywkowa czysto rozrywkowa zatrutą warto zrobić to za czystą rozrywką zastrzeżenia, ale tak tylko że, gdy widzisz Mikołaju to jest także, że nawet ta niewinna rozrywka przestawała być niewinna jeśli dopatrywano się w niej np. aluzji seksualnych ta prawda to wtedy były chociażby oskarżenia o pornografię nie obyczajności tak dalej do tekstu się nie czepiam, ponieważ one były debil ne przeważnie niestety muzyka była szybka i jak będą sam szkolę muzyczną bardzo wyraźnie nawiązywał do już znanych gatunków prawda tanecznego jazzu takich jak Bóg długi chociażby natomiast zachowanie sceniczne dynamika tej muzyki energia prawda no to rzeczywiście była rewolucja to tyle jeśli chodzi o o ten rozrywkowy charakter rockandrollową no tak można powiedzieć, że presja to jest myśl Story mniej więcej sprzed 10 lat sprzed tego tego wielkiego nazwaliśmy byśmy go dzisiaj rockandrollowego boomu tak, czyli Bitelsów stosów tego wielkiego wystrzału zarówno muzyki jak w ogóle kultury młodzieżowej na, która wg niektórych teorii tak naprawdę narodziła się w latach sześćdziesiątych Presley był powiedzmy z zwiastował te te tak wielkie zmiany no ale sami nie reprezentował chyba przynajmniej w latach 50 nowych do pewnego stopnia tak bym powiedział pewnego stopnia reprezentował rzeczywiście raczej się uważa powiedzmy w studiach kulturowych, że początki kultury młodzieżowej prawda jako takie no to jednak jest Ameryka połowy lat pięćdziesiątych i tutaj debiutancka płyta Elvisa Presleya pięćdziesiątego szóstego jak najbardziej się w to wpisuje natomiast należy od razu ocenić taki drobny komentarze, że odnosi się to do takiej młodzieżowej kultury oficjalnej komercyjnej komercyjnej właśnie, dlatego że istnieje kultura młodzieżowa nieoficjalna to jest sfera kultu radna, która już, jakby trza chciałabym mówić o dużo wcześniejszych czasach tak powiedz Mirković chuligaństwa, choć w, dlaczego Presley stał się światową ikoną co znaczy czy potrafisz tutaj w ogóle rozebrać ten fenomen na czynna czy to jego uroda czy to jego talent czy tam Parker i jego menadżer, który zresztą nie cierpiał go serdecznie uważał za to znaczy za śmiecia z tzw. płk Parker w ogóle nie cierpiał rock and rolla od tego należy zacząć natomiast natomiast tak naprawdę wszystko naraz to znaczy niewątpliwie Elvis Presley miał wielki talent wykonawczy miał świetny głos, tyle że ten głos równie dobrze mógł pasować prawda do do takiego stylu, który uprawiał frank Williams wcześniej, czyli do country prawda zresztą notabene PESEL zaczynał od festynów Kantorowi działa mało, kto zdaje z tego sprawę no bo to trochę nie pasuje właśnie do tych redNet ich festynów country Sylwester no dla dosyć niewybredne publiczności, bo się okolicznych farmerów w ich nic i co ważne konserwatywnej dwuznaczność w, tak więc to tak było natomiast natomiast to, że któreś stał się ikoną rock and rolla jest jest przede wszystkim zasługą tego że, że się znakomicie wpisał tak powiedzieć, że proces kupowania tej estetyki muzycznej przez biznes to znaczy ja bym zaryzykował nawet taką tezie, że presja stał się pierwszoplanową garną rock and rolla dlatego, żeby był właśnie stosunkowo najmniej kontrowersyjny potrafił być konformistyczne, ale się przecież zgodził pomysłem Parkera, żeby się udać do wojska co co jakby na w kompletnie się kłóci prawda etosem kultury młodzieżowej nowe pan już chwilę później się kłóciło tak to no ale ale wcześniej kres prawda, bo lata pięćdziesiąte to były to były czasy bitników przecież ta tak i właściwie to był początek buntu młodzieżowego zauważmy, że wtedy powstaje w pięćdziesiątym piątym roku powstaje przecież film buntownik bez powodu wtedy trochę otwiera oczy Ameryce no na podziały międzypokoleniowe właśnie na takiego niespokojnego ducha prawda mu młodzieży i presja i od tego jak zostanie też inne inna ikona prawda to znaczy ufać właśnie takiego pięknego zbuntowanego młodzieńca prasy taki nie był oczywiście prostej tak jak pisał jak pisał biograf taki bardzo skandalizujący i biograf Presleya Albert Gold mam Presley był bankiem Parkera no właśnie lekarze Goldman pod słowem bank rozumiał to pierwotne znaczenie Zago zdecyduje greckiego słowa, dlaczego śmieciem no w no śmiecie, ale nawet gorzej wolę, gdybyśmy np. Józef slangu więziennego prawda takiego wywiezionego z gry sir toby znaczyło tutaj może 3 kropki zmiata z epatować no fakt złej, ale za zadziwiające jest to, że taka ikona jak presja zresztą wszystkie ikony w kulturze masowej mają też swoją mitologię mają jakieś swoje święta artefakty przedziwne, bo to w ogóle weszła na zachowaniu się tutaj od razu analogie religijna no tak o takim wielkim mitem kultury masowej jest święcie Elvisa Presleya właśnie sprzed 45 lat do dziś jeszcze są tacy, którzy widują przestawia rzucającego śmiecia dostali jednak, a przede wszystkim była to śmierć się w powiedziałbym mało medialna no bo przypomnijmy, że Elvis Presley u nas uda się dokładnie tak dokładnie, tak więc powtarzanie tezy, że ta śmierć nie wyjaśniona nie wiadomo jakich przyczyn no jest grubą przesadę, bo wiadomo, jakie były przyczyny i chodziło po prostu no jego wyczerpany lekami organizm on był po prostu głęboko uzależnione od leków uspokajających brał na przemian z lekami dopingującym no to się kończy tak jak jak jak to się skończyć skończyło w przypadku Elvisa niestety i nota śmierć rzeczywiście bardzo nie medialna można powiedzieć i i my i nos stanowiąca przez długi czas tabu prawda biograf FIS co poświęconej Lewisowi zresztą chwila presja bardzo dba o to, żeby nie wychodziło no Goldman nowi wytoczono prawda ileś tam proces ten procesów z tego powodu, że akurat ten wątek rozwiną tak, ale co ciekawe jak Presley w dalszym ciągu w kulturze masowej funkcjonuje, jakie w ogóle naczelne miejsce w dalszym ciągu dzierży no bo wieś to nie tylko cała biografii styka wieś dotycząca Presleya, ale też wietrzną w miliony nawiązań subkultur różnych bardzo ciekawych masowych niszowych zjawisk, które pojawiają się dzisiaj w obrębie kulturę no choćby fakt słynny minister Sejm Jima Jarmuscha wsi opowiada o w wielkiej fascynacji tą ikoną są nie tylko te ślady tego słowa będzie pub fiction w całym mieście Night Mare, że właśnie można można, jakby ten obraz jeszcze bardziej komplikować przypominając, że wielbiciele Presleya był przecież, bo dyla prawda i a dzisiaj to wydaje się dziwne jak można być jednocześnie wielbicielem młodych gaz jego ta banda, który był głęboko zaangażowanym politycznie Falco owce ME Elvisa Presleya, który poszedł na ochotnika do wojska prawda później jeszcze chciał od nich Seana właściwe konformistą walce z narkotykami dach w lata, ale faktycznie no ja myślę, że akurat z tak z tym, jaką się cieszył presja wśród innych wykonawców rockowych nie tylko rockowych no ona wynikała właśnie z tego nos jego talentu artystycznego oraz jego głosu no piosenek przecież do dzisiaj są wykonywane bosą nosa są fajne są dużo mówi nadal są też w kulturze masowej, które zdarzają się dla i takie, które starzeją się pięknie na, a Lewis starzeje się zresztą zbyt zachodzi to patyną bardzo szlachetną jednak no tak, ale ja myślę, że to jest trochę wpisane właśnie w te muzyka, bo no to to jest trochę także, że właśnie te największe przeboje Presleya są dzisiaj grane odtwarzane, ale także także także stają się kamerami no z tego powodu, że pasują właściwie do każdej epoki, a one odpowiadają na no takie no i silne zapotrzebowanie odbiorcę na coś co wywoływałoby nostalgia prawda w Polsce np. mamy to samo z piosenkami Piotra Szczepanika, chociaż tak i piosenki wykonywane przez Visa działają na podobnej zasadzie i zarówno te takie prawda bardzo rockandrollowe jak dzień House rock jak też takie liryczne dialogi lamin handel rada zawsze zawsze będą żywe bardzo dziękuję za tę rozmowę prof. Mirosław Pęczak kulturoznawca publicysta tygodnika polityka kierownik zakładu interesy dyscyplinarnych badań nad kulturą na wydziale pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego był gościem państwa moim bardzo dziękuję to wszystko przygotowaliśmy dzisiaj z Bartłomiejem pogranicznym program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich połączenie, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA