REKLAMA

Jutronauci: Czy rowery elektryczne uratują klimat?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-08-19 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
35:00 min.
Udostępnij:

118. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Skupiamy się na popularyzacji elektrycznych aut, choć mamy pod ręką znacznie tańszy i bardziej neutralny środek transportu. IPCC, czyli Międzyrządowy Zespół ds. Zmiany Klimatu, uznaje popularyzację rowerów elektrycznych za jeden z kluczowych środków obniżenia śladu węglowego miast. Rosnące ceny paliw sprawiają, że coraz więcej Polaków kupuje e-rowery. Tymczasem kraje Europy Zachodniej często zachęcają do zakupów rowerów cargo, czyli towarowych. Chcą, żeby na rower przesiadły się nie tylko rodziny z dziećmi, ale też mały biznes - firmy dostawcze i zakłady usługowe. Jak może wyglądać miasto przyszłości i jakie problemy trzeba rozwiązać, żeby ludziom chciało się przesiadać na rowery elektryczne? Vadim Makarenko z firmy Statista rozmawia o tym z Maciejem Lubasiem, ekspertem ds. mikromobilności z Lublina oraz Krzysztofem Gubańskim, analitykiem miejskim z Warszawy i miłośnikiem rowerów cargo. Rozwiń »
Więcej tekstów i rozmów o przyszłości znajdziesz w najnowszej edycji programu "Jutronauci": https://wyborcza.pl/jutronauci Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca InCredibles programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców to jest ósma 10 podcast gazety wybory o tym jak przyspieszają rower elektryczny, dlaczego potrzebujemy rowerów towarowych i czy to możliwe, że rowery elektryczne uratuje klimat ósma 10 podcast gazety wyborczej w witam państwa w podcaście Jutronauci tu Vadim Makarenko dyrektor badań sektorów cyfrowych firmy Statista dziś chciałbym Rozwiń » porozmawiać z moimi gośćmi tzw. oszukanych rowerach, czyli takich, dzięki którym oczkach wycieczka na plaży 2030 km od naszego domu my nie robi wrażenia najchętniej szczerze mówiąc gościł dzisiaj matkę dwójki dzieci, które co rano zawodzi rowerem do przedszkola takie panie często nie wyprzedzają na ulicach Hamburga, gdy jadę do pracy i to pod górkę i rowery elektryczne w Niemczech w ogóle stają się czymś coraz bardziej powszechnym używają ich rodziny dostawcę Deutsche post mnóstwo małych biznesów do mojego sąsiada np. elektryk przyjechał właśnie elektrycznym rowerem towarowym skrzynie z narzędziami już na Pace, czyli o takich towarowych rowerów w Niemczech używa już ponad 1 000 000 domów, a konkretnie 1 200 000 czy jakieś 3% niemieckich pomost, a rowery elektryczne w ogóle to ma już ponad 7 000 000 niemieckich gospodarstw domowych czy jakieś 18% i ze wszystkich prognoz wynika, że tych rowerów w całej Europie będzie coraz więcej np. IPC misji międzynarodowy zespół do spraw zmiany klimatu w swoim tegorocznym raporcie uznał, że rowery elektryczne są jednym z kluczowych środków obniżenia śladu węglowego miasta jak my możemy w ogóle wyobrazić sobie przyszłość takich naszych miast, w których jest pełno rowerów elektrycznych i zamiast matek moimi gośćmi są dzisiaj Maciej Lubaś ekspert do spraw mikro mobilności dzień dobry dzień dobry i Krzysztof Gubański autor bloga 1 samochód mniej analityk miejskiej Warszawy i miłośnik rowerów Cargo dzień dobry dzień dobry pozwolę sobie dodać, że moja żona jest matką dwójki dzieci odbiera Senat przedszkola z córką zaworze rowery Cargo oczywiście od osób, czyli możemy uznać, że przynajmniej pośrednio taka matka uczestniczy naszej rozmowy w oka i słuchacze w połowie 2020 roku, kiedy pandemia trwała najlepszy Polacy kupowali rowery wszyscy pamiętamy ten moment w ogóle trudno było rower i wtedy rowery elektryczne w Polsce w ogóle raczkowała przynajmniej tak twierdził w rozmowie z serwisem data dyrektor biura polskiego stowarzyszenia rowerowego, jaki dziś one są bardziej popularne z tego co widziałem w mediach Polacy chyba zaczęli w końcu kupować elektryczne Krzysztof Gubański w Polsce nie mamy niestety bardzo konkretnych danych na ten temat wiemy faktycznie, że w Europie wzrost tego rynku te 50% rocznie mówimy o milionach rowerów elektrycznych o setkach tysięcy kart sprzedawanych rocznie polskie Stowarzyszenie rowerowe od niedawna zbiera takie dane podało faktycznie rynek wzrósł o 100% 2 lata, czyli ta dynamika jest podobna, ale liczby bezwzględne w Polsce na pewno są zdecydowanie mniejsze natomiast ciekawe jest to, że Polska jest właściwie jednym z czołowych w Europie eksporterów rowerów elektrycznych także produkujemy je, ale nie dla siebie bardzo rzeczywiście ciekawe Maciej Lubaś, a co twoim zdaniem sprzyja temu rozwojowi tego rynku, jakim są rowery elektryczne, dlaczego Polacy, których więcej kupują przede wszystkim warto tutaj powiedzieć na samym początku, że pojawienie się pandemii na świecie przede wszystkim wpłynęło na to, że ludzie zaczęli myśleć o tym jak można zachować dystans społeczny dojeżdżając do pracy na zakupy, więc to jest jeden z czynników, które wpłyną na wzrost popularności rowerów elektrycznych druga kwestia to jest taka, że rowery elektryczne dają nam możliwość codziennie dojeżdżania dalej i Andrzej z racji tego, że wydatkujemy swoją energię własną zdecydowanie mniej, a kolejną kwestią, która na pewno strona na rozwój tego rynku to są kwestie związane z wzrostami cen paliw, a obecnie dzisiaj akurat żona tankował samochód benzynę tankował za 692zł za litr wg mnie te są kwestie takie, które ekonomicznie zachęcają do wyboru roweru elektrycznego, ale oczywiście też trendy zmiany w postrzeganiu tego środka transportu no tak ekonomia zawsze jest bardziej przekonująca, a słuchacza co zrobi Rami Cargo, bo nigdy nie widziałem tych rowerów w takich ilościach jak teraz widzę np. w Niemczech też w innych europejskich miastach w Polsce jeszcze nie są chyba tak widoczne ja wiem, że mamy mało danych czy wiemy ile może być tych umownych matek rozważających dzieci do szkół, gdzie ich szukać, jaki jest w ogóle profil użytkownika Krzysztofie zdaje się też miłośnikiem rowerów Cargo tak ja mogę podać takie własne bardzo zgrubne szacunki, ale mówimy ma mniej więcej 23000 gospodarstw domowych na całą Polskę w moim bardzo reprezentatywnym Mokotowskim przedszkolu jest już 5 takich rodzin natomiast kraju to jest nadal wielkomiejska nisza, jaki to jest profil to są rodziny z dziećmi, zwłaszcza z dwójką albo więcej, bo tak bywa łatwiej niż samochodem, kto zapisał foteliki samochodowe ten wie to są nie tylko osoby z dużych miast, ale głównie bardzo często jest też ciekawe w Polskim kontekście to są osoby aktywne lokalnie dlatego to środowisko obecne rowerów Cargo jest mocno sieciowa ne i 2015 roku odbywają się nawet krajowe zloty natomiast dodałbym jeszcze, że 50% rowerów Cargo to jest także użytek biznesowy to jest logistyka i przedsiębiorcy firmy logistyczne w Polsce to jest na razie taki trochę greenwashing, ale osobiście znam z hydraulicznym 100 lat, że ogrodnik KO lekarza rodzinnego Jaya nawet obwoźny teatr Lalek na rowerze kark po własny teatr Lalek rowery Cargo to brzmi naprawdę już tek powiedziałbym wzorcową mały biznes przyjazny sympatyczny uśmiechnięty i na rowerze skargę itd, a powiedz, a co z rowerem elektrycznym szerzej, bo ja cały czas słyszę takie opinie to koła nie wiem ja pojechałem na wycieczkę rowerową przez miasto i potem spotkałem się na kursach niemieckiego z koleżanką Francji on mówi tym swoje oszukanym rowerem jeździ się weekend znajoma kupiła rower zamieściła na Facebooku zdjęcie z komentarzem rodzaju będę panować Zakrzewski na temat oszukanych rowerów, choć co bym to właściwie mówi Maciej przede wszystkim to mówi nam, że użytkownicy rowerów są naprawdę różni zdaje mi się, że przez wiele lat utarło przynajmniej w Polsce, że każdy, kto korzysta z roweru, czyli od takiej autorka dla osób z ograniczeniami mobilności owymi oraz kolarzami wszyscy byli użytkownicy rowerów moglibyśmy powiedzieć, że każdy kierowca, czyli od osoby, która jeździ śmieciarką oraz po Formuły 1 to co wszyscy użytkownicy pojazdów natomiast w rzeczywistości przez wiele lat wytworzyła się pewnego rodzaju charakterystyka różnych osób, o których już wcześniej TUI Krzysztof mówił i tak naprawdę nawet wśród moich znajomych aktywistów rowerowych właśnie posiadanie roweru ze wspomaganiem elektrycznym jest czymś niebywałym czymś, czego nie potrafią zrozumieć natomiast trzeba pamiętać, że to przez cały czas jest środek transportu i dla osób, które mają do pokonania większy odcinek oraz w miastach takie Lublin Gdynia Bydgoszcz, gdzie mamy zdecydowanie większe przewyższenia tego typu rowery mogą stać pewnego rodzaju substytutem samochodu innym czysto 1 te nowe właściwie są twoim zdaniem, bo tak jak widać ci rowerzyści ortodoksyjni to nie patrzą nieprzychylnym okiem no to jest w ogóle bardzo ciekawe zagadnienie boją się też często spotykam z taką opinią, że to jest taka szalona idea, że będziemy teraz rowery zwykłe, które przecież działają są zielone zastępować rowerami elektrycznymi, a właśnie z punktu widzenia takiego systemu transportowego w mieście i w ogóle tego rynku to nie do końca tak działa, bo głównym, że tak powiem targetem czy też grupą docelową rowerów elektrycznych są osoby, które w tym momencie nigdy w życiu nie wsiadł na rower w takim celu transportowym pomieści właśnie z różnych powodów mają dzieci, bo mają dress kod, bo mają daleko do pracy, bo nie mające jakieś ograniczenia ruchowe, więc tak naprawdę chodzi o to, że rowery elektryczne nam poszerzają pulę potencjalnych rowerzystów, a nie Kani realizują rowerzystów już obecnie oczywiście może być także osoba, która sobie na rowerze zwykłym kupuje rower elektryczny natomiast dane z rynku pokazują nam, że to są raczej osoby, które do tej pory na rowerach i nie jeździł albo poruszały się na co innym środkiem transportu albo właśnie samochodem albo komunikacją miejską, gdy wybieram rower zobaczyłem w takich post na blogu o takim dziwnym tytule tytuł nie rozbawił tytuł brzmiał rower dla prawnika i to był taki wpis mi takiego pana średnim wieku, który pracuje w kancelarii prawnej 1 większy, że kupił sobie rower elektryczny i po prostu nie może się nacieszyć rozum to jest taki ikoniczny użytkownik Krzysztofie e-rowerów prawda taki człowiek, który wcześniej zazwyczaj samochodem jeździł do pracy w garniturze, a teraz przesiadł się, bo pojawił się tak aktywny rower czy to co jest powszechne, jeżeli zbieramy świadectwa osób, które wsiadły na rowery elektryczne i to niezależnie czy w Polsce czy za granicą nawet w stanach Zjednoczonych to też jest bardzo żywy temat to nie jest kraj, który nam się kojarzy bardzo mocno z rowerami powszechna jest jest doświadczenie takiego olśnienia tak czy zupełnej zmiany nawyków transportowych właśnie pod wpływem tego pan tego pojazdu bardzo często nawet tak, że ktoś nie wiem może trochę za dużo pieniędzy kupuje sobie taki rower trochę jako gadżet, a potem ze zdziwieniem stwierdza, że zaczynanie jeździć codziennie, a jeżeli jeździ tylko słoneczne dni to zaczyna nim jeździć także dni deszczowe czy kiedy pada śnieg właśnie teraz przejdziemy do tych dni deszczowych i tej takiej naszej trudnej pogody ale zanim do tego przejdziemy chciałbym zapytać w ślad węglowy e-rowerów no z poglądem na niej dręczą niepewne oba no bo ile zwykły rower to jest rzecz, która została zbudowana by służyć czysty kawy o tyle elektryki, które no raz mają baterię i materii są trudne dla środowiska jeśli chodzi o Recycling A2 jeszcze mają na dodatek coraz częściej taką integrację z naszymi gadżetami samych wyglądają gadżety coraz częściej to teraz jest pytanie co byście powiedzieli wszystkim ludziom, którzy martwią się o środowisko wyżyny swoich decyzji Maciej europejska federacja cyklistów wyliczyła, że rowery oraz rowery elektryczne na maj są średnio 13× mniej szkodliwe dla środowiska od jazdy samochodem i też ta federacja liczyła, że my średnio rowerem zwyczajnym emitujemy na 1km 21 g dwutlenku węgla w przypadku rowerów elektrycznych jest to 22 g i tak naprawdę, jeżeli popatrzymy przez pryzmat tego, jeżeli się tego Krzysztof powiedział, jeżeli otworzymy kolejny zbiór osób, które nigdy do tej pory by nie skorzystały z roweru, a skorzystają z roweru elektrycznego tak naprawdę, zamieniając samochód na rower elektryczny to taki tak środowisko jesteśmy na plus warto też dodać, że budowa 1 baterii dla samochodu elektrycznego to jest przeciętnie 300400 baterii dla rowerów elektrycznych wyliczono, że 100 km kosztuje około złotówki, więc tak naprawdę z punktu widzenia takiego ekologicznego to jest i tak i tak zysk sprawdzałem też informacji na temat żywotności baterii i tutaj oczywiście te dane są bardzo trudne do wyliczenia z racji tego, że to jest uzależnione od częstotliwości jazdy od tego pańskim terenie jeździmy, jakiego typu jest bateria to natomiast szacunki mówią o tym, że bateria powinna przetrwać od 5 do 8 lat także stajemy się, że to są pewnego rodzaju informacje, o których warto od samego początku mówić dziękuję Krzysztofie te numery kart, których jesteś miłośnikiem ja też, choć ich wszystkich skarg rok towarowego mają większe baterie jeszcze być bardziej teoretycznie szkodliwe dla środowiska jeśli chodzi o pisanki można po prostu odłożone decyzję o większej emisji tak mamy teraz produkujemy, kiedy słyszałam o bateriach słonecznych podobną rozmowę, że my wprowadzamy dużo teraz tej energetyki solarnej jeszcze nie wiemy co będzie z recyklingiem zużytych baterii tak samo nie zrobili baterię to jest temat w ogóle na osobny patka cała seria podcastów ja polecam tekst Agaty żydowskiej dziennikarki motoryzacyjnej na ten temat jest bardzo dużo takich też tu też informacje chodzi o 4 oczywiście to nie jest temat neutralny klimatycznie, ale to nie jest także w tym momencie nie mamy dostępnych technologii recyklingu ona nie jest wdrażana na dużą skalę, ale tak różne firmy chemiczne ostrzą sobie zęby już na to tylko po prostu tych baterii wcale nie mamy na razie aż tak dużo, więc wielkoskalowe rozwiązania po prostu trochę czekają na swój moment poza tym w ogóle chodzi o rowery już pracuje nad innymi typami baterii to jest pewnie dzięki jakaś taka pieśń przyszłości, ale już są nawet rowery na ogniwa wodorowe to jest zresztą takie rozwiązanie, które się opłaca przy dużej Flocie rowerów dostawczych wtedy ten jakby ten marginalny koszt jest na tyle duży, że ekonomia skali sprawia, że można trochę zaoszczędzić, więc były firmy logistyczne zaczynają pracować nad rowerami dostawczymi ogniwa wodorowe, ale też odwrócił niestety pytanie spojrzał na rowery jako na pojazdy elektryczne i dzisiaj pakujemy ogromne pieniądze subsydiowanie aut elektrycznych, które jak tutaj macie powiedział mają kilkaset razy większy baterii wiemy, że efektywność roweru elektrycznego, która jest rozumiana jako stosunek włożonej energii do liczby przejechanych kilometrów albo jako wagi pojazdu do przewożonego ładunku jest po prostu o wiele większe, więc jak myślimy o śladzie Węglowym to myśmy też włożonych kaloriami ach, w stosunku do do wykonania pewnej pracy i wiem, że to mało intuicyjne, ale jednak to nie jest aż takie trudne co do trwałości tych rowerów to oczywiście odpowiadam za wszystkich producentów, ale moje własne doświadczenie takie, że trzeba kilkaset złotych rocznie wydać na serwis, a wytrzymałość baterii należy pamiętać, bo też można nie możemy być oczywiste dla dla wszystkich słuchaczy i rower elektryczny to nie jest hulajnoga elektryczna to nie jest skuter, który całą energię czerpie z akumulatora tylko nadal darujemy tak i w pewnym sensie dzielimy trochę po połowie ten skład energetyczny między człowieka, a silnik elektryczny, więc np. ta żywotność baterii wspomniał macie jest o wiele większa niż w przypadku np. hulajnóg elektrycznych właśnie to minimum 5 lat przy codziennym użytkowaniu ci kawę jak próbujemy zachęcić ludzi do przesiadki na rowery elektryczne to słyszymy różne argumenty ja np. mojemu znajomemu, który ma dwójkę dzieci powiedziałam, że przeszedł się Carlos powiedział sorry mamy tutaj inny klimat niż w Europie zachodniej przewidzenie w Hamburgu, gdyż ta akurat argument obudowy to on pasuje do wszystkich rowerów niekoniecznie do elektrycznych Cargo w niemieckim jest nawet ładne określenie przez UEFA, czyli taki, który jeździ rowerem wyłącznie dobrą pogodę rozumiem to jest jedyna bariera, jakimi jeszcze bariery jak gdzieś w ogóle ten moment, który możemy powiedzieć dobrze kupiłem rower elektryczny przesiadam się jeszcze Maciej o to jest temat rzeka, jeżeli chodzi o barierę, bo wiem czy teraz już mogę powiedzieć na temat barier infrastrukturalnych czemu nie to przede wszystkim warto jest od samego początku powiedzieć, że rower elektryczny przede wszystkim jest wiele wiele cięższy niż normalny rower i zaczynają od infrastruktury stricte domowej albo około domowej to zaczynamy tutaj mierzyć z pewnymi rodzaju problemami, a mianowicie, jeżeli nie mieszkamy na parterze, jeżeli mieszkamy w domku, jeżeli nie mamy garażu to wnoszenie roweru jest piekielnie trudne, bo rowerze zdecydowanie więcej waży, a takiego roweru oczywiście nie pozostawimy na twarzy, bo fundusz uciec sam albo przy pomocy jakiegoś złodzieja druga kwestia to jest taka, że no niestety, ale w Polsce kwestie infrastruktury rowerowej ciągle gonimy zachód i znany nam są przypadki z różnych miast, gdzie infrastruktura rowerowa wprawdzie powstaje, ale powstaje likier nie słaba, czyli mamy sytuację Taku, gdzie łuki są niedostosowane do prędkości minimum 25km/h, gdzie rower elektryczny z taką prędkością się rozwija i wypadnięcie z takim łuku grozi jedno urazem kolejna kwestia to jest taka, że bardzo mało się niestety w samorządach dotychczas rozmawia na temat ilości świateł i dostosowania świateł pod potrzeby rowerzystów co z tego, że mamy szybszy rower jak będziemy stać 3 minuty 10203. czwarty raz na światłach kolejną kwestią, która jest bardzo taka widoczna to jest też jakość nawierzchni w przypadku rowerów Cargo, gdzie mamy wydłużony cały rower wszelkie uskoki, które są na drogi dla rowerów albo na poboczu na pasie rowerowym będą wyczuwalne zdecydowanie bardziej, więc jeżeli popatrzymy przez ten pryzmat to na pewno mamy sporo jeszcze do nadrobienia jako samorządy dlatego zdaje się też warto jest od samego początku myśleć przez taki pryzmat, gdzie będę go otrzymał taki rower, a druga kwestia czy faktycznie, jeżeli będę miał szybszy pojazd czy szybciej dojadą do pracy w Krzysztofie jak to jest numerem skargi faktycznie czujesz wszystkie uskoki dzięki tej dłuższej ramie ja będę miał trochę głos osobny od Macieja, jeżeli chodzi o infrastrukturę, ale odniosę się na pierwszy do tej kwestii parkowania zrobi Rami elektrycznymi zwykłymi faktycznie może być pewien problem, bo one efektywne bardziej podatne na kradzieże wiemy, że taka infrastruktura parkingowa serwerownie w Polsce to bywa z tym różnie, jeżeli chodzi o rowery Cargo to raczej się tego typu rowerowe już na tyle duże, że się po prostu trzyma na ulicy traktuje skuter tak przykrywa się go plandeką, bo też próba po prostu właśnie stara badania się tym gdziekolwiek ile nie ma garażu jest po prostu grą niewartą świeczki tak, jeżeli wychodzimy z dziećmi rano chcemy zabrać do przedszkola to chcemy mieć pojazd, który po prostu stoi na ulicy możemy od razu oko uruchomić natomiast ja uważam do pewnego stopnia się z kolei rowery elektryczne rowery elektryczne Kargowa trochę pozwalają więcej wybaczać infrastrukturze, jeżeli to są oczywiście rowery ze wspomaganiem i ja mam więcej tolerancji właśnie dla jakich takich niedoróbek infrastrukturalnych dla krawężników nierówności właśnie w o wiele pewniej się czuje na na rowerze organiczna zwykłym rowerze spędzamy w polskich warunkach i no też słyszę taką opinię od wielu osób, zwłaszcza kobiet, że one się na rowerze takim czują bezpieczni to jest oczywiście też spowodowane tym, że kierowcy w Polsce widzę takich ofert traktuję trochę statek kosmiczny, więc czują większy respekt i omijają go z dużym zapasem natomiast chodzi w ogóle jeść to pytanie dotyczące barier Noto ja widzę dużą barierę cenową koszt zakupu roweru elektrycznego jest od kilku lat państwo do 10 000zł jak mówimy o takich rowerach wyczynowych rower Cargo ze wspomaganiem elektrycznym jest co najmniej 20 000zł tak i nasza siła nabywcza Moyes po prostu inna ja bym bardzo chciał, żeby przestało być drogim gadżetem stało się dostępną alternatywą transportową ministerstwo klimatu uparcie odmawia wpisania rowerów na listę pojazdów elektrycznych co otworzyłoby drogę do subsydiów np. z Narodowego funduszu ochrony środowiska miasto Gdynia jako jedyne w Polsce subsydium zakup takich rowerów poza tym zresztą setki miast regionów w Europie nawet Litwa to nie jest także tylko na mitycznym Zachodzie co się dzieje jeszcze chciał odnieść do tego argumentu pogodowego, bo ja uważam, że jest bardziej psychologiczny niż realny to znaczy każdy, kto wsiada na taki rodzinny oraz elektryczny i w zasadzie po pierwszym sezonie staje się rowerzysta, którego pokłada się nie ima znaczy widziałem to wielokrotnie na własne oczy takich koncertów tak to znaczy korzyści w zakorkowanym mieście po prostu zaczynają przewyższać iść tą nie wiem niedogodność związaną z niezłożeniem czasem peleryny przeciwdeszczowe peleryny przeciwdeszczowe to jest coś mnie osobiście bardzo zniechęca do wsiadania na rowery i takie deszczowe dni, kiedy wychodzę do pracy myślę sobie myśli pan znowu może lepiej metrem albo coś na trochę na mnie działa ten argument, że jak już kupiłem trzeba używać ich rozumiem, że na wszystkich działa macie chyba miałeś kiedyś rower Cargo taki jest raz jeszcze opowiem o rowerze Cargo natomiast jeszcze się tym chciałem odnieść do bariery cenowej, której Krzysztofa powiedział faktycznie, jeżeli chodzi o ceny w Polsce wartość nabywcza może ograniczać możliwość zakupienia rowerów natomiast warto jest też patrzeć trochę przez inny pryzmat, a mianowicie obecnie benzyna waha się około 7zł za litr 6000, czyli taki rower ze wspomaganiem elektrycznym lub rower Cargo ze wspomaganiem elektrycznym 12 000, jeżeli mamy samochód 60 litrowy to rower ze wspomaganiem elektrycznym jest 14 tankowań natomiast rower Cargo to jest 28 tankowania, więc można popatrzyć przez pryzmat utraconych pieniędzy na tankowanie samochodów wydaje się, że trochę tej ekonomii rzadko rozmawiamy ja myślę, że Krzysztof też do tej pory może być kierowcą ja jestem do tej pory kierowcą jak muszę szukać miejsca parkingowego to później myślę sobie ile ja musiałem przypalić benzynę, żeby zaparkować samochód i w przypadku rowerów ten problem po prostu nie istnieje, więc tej zawsze można patrzeć przez pryzmat oszczędności Ano właśnie ja chciałem powiedzieć, że jak słucham ja rozumiem ekonomię rozumiem, że można przeliczyć ceny rowerów nie wiem zużycie energii cokolwiek można przeliczyć na koszty związane z nie wiem z posiadaniem samochodu prawda umownie tankowaniem obsługą tego samochodu tak jak tylko jakiegoś powodu już wcześniej do końca dzieje mianowicie dlatego prawdopodobnie, że ludzie po prostu nie widzą tego jako równoważnych środków transportu może po prostu Holik Krzysztof znaczy jest także to sobie jeszcze rozmawiamy w podcaście natomiast należy pamiętać, że nadal jest temat mało w Polsce rozpoznanych znany to, że w Niemczech jest tyle rowerów Cargo czy rowerów elektrycznych to niech się znikąd tylko z tego, że no tam niemieckie Ministerstwo Transportu w 2012 roku wzięło ten temat na tapetę i zaczęło aktywnie traktować możliwość w ogóle tego, że rowery elektryczne rowery Cargo zaczną się pojawia, że trzeba promować rzeczy basów studiować być może tworzywa jakieś dodatkowe rozwiązania podatkowe prawne tak dalej to nie wydarzyło samolotem był bardzo aktywny sektor publiczny, jakbym ciągle mówi o tych Niemczech dlatego też bardzo ciekawy przypadek, ponieważ takie kraje jak Niderlandy dania na rowery Cargo było zawsze natomiast Niemcy Austria to jest w ogóle niesamowite właśnie przypadek takiego od zera do bohatera, gdzie ten boom na rowery elektryczne rowery towarowe to jest właśnie kwestia ostatnich paru lat no wspomniałem właśnie o tym, że nasze ministerstwo tematu ewidentnie nie rozumie nawet nie, tyle że jest wrogo nastawione tylko jest po prostu troszeczkę odporne na wiedzę Maciej chciałem zapytać jeszcze taką rzecz to tak jak mielibyśmy ułatwiać ludziom posiadanie rowerów elektrycznych już dobra już mieliśmy Cargo może przydałoby się jakieś udogodnienia oprócz oczywiście infrastruktury wspomnianej oprócz tego to musimy mieć, gdzie trzymać może przydałyby się jakieś trochę lepsze traktowanie rowerów np. w transporcie publicznym albo pociągach, bo to jest jedna z tych rzeczy, które mnie niesłychanie zachęcają do użytkowania roweru, kiedy wiem, że będę mógł wsiąść do metra jestem dla to miejsce ludzie patrzą przychylnie ani patrzyłbym jak intruza mogę się do pociągu pojechać sobie na inny koniec kraju z rowerem po specjalnym wagę do tego no to jest temat rzeka, jeżeli chodzi o multimodalny dość w przypadku Polski z racji tego, że nawet na trasach pomiędzy dużymi aglomeracjami, a takimi destynacja mi stricte turystycznymi niestety do tej pory bardzo często nacji nie zdarzają pociągi przystosowane do przewożenia rowerów już nie wspominam o kwestię rowerów Cargo, które są dłuższe większe no to jest temat rzeka i w ogóle łączenie transportów z jakiś taki łańcuch podróży to jest bardzo interesujący temat, ale wydaje mi się, że chyba goń tutaj nie rozstrzygniemy natomiast na pewno to jest ogromne wyzwanie, bo w tym momencie zazwyczaj mamy sytuację tak, że jeżeli chcemy przewidzieć rower to musimy go przywiązać na samym końcu składu pociągu i nie mamy pewności, że nic nie stanie wprawdzie już teraz co jakiś decyzję, że bodajże w aglomeracji Śląskiej będzie się pojawią wagon rowerowy, ale to z tego co nie wiadomo też to nie funkcjonuje to jest temat do rozważania, ale to zatem pytanie inaczej jeśli chodzi o nisko zawieszone owoce aktor, który z tych owoców jest niżej zawieszonych przygotowanie tego transportu publicznego pod kątem właśnie wspomnieliśmy moralności czy nie wiem zmiana struktury infrastruktury miejskiej straż tak zależy patrzymy, jeżeli naszym nisko zawieszonym owocem jest wzrost udziału rowerzystów to my jako samorządy musimy zacząć myśleć o tym co zrobić, żeby ta infrastruktura zachęcała na terenie naszego miasta, czyli tworzenie infrastruktury w taki sposób, żeby ona była bezpieczna szybka, żeby nie wymaga zatrzymania oraz, żeby w bloku albo pojawiały się rowerową albo tek przykładem np. z Anglii takie wielkie tą nazwą chleb banki, gdzie rowery możemy zamykać w takich działacze rowerowej, a się nie martwić takie szafy duże widziałem tak, tak więc to są kwestie, na które my jako samorządy bezpośrednio mamy stres i te są kwestie, które zdecydowanie wpłyną na dostępność natomiast z punktu widzenia takiego holistycznego ich stricte ekonomicznego to co już Krzysztof powiedział no mamy z NFOŚ program mój elektryk, gdzie na zachęcam do kupienia samochodów elektrycznych, w których znajduje się bateria składająca się z wielu ogniw, które wydały około 300400 baterii dla rowerów natomiast nie mamy żadnego dofinansowania dla rowerów elektrycznych to, że Gdynia otworzyła pewnego rodzaju możliwość kupowania rowerów elektrycznych no to to jest 1 jedyne miasto póki co oni też oczywiście się mierzyć z tragedią sukcesu, ponieważ po 7 minutach od otwarcia programu program się zawiesił takie było zainteresowanie Tammy elektrykami rozumiem na koniec chciałem zapytać po takie miasto przyszłości, w którym jest pełno rowerów elektrycznych tak się starają, żeby trochę idealizujemy tej wizji no widziałem wiele takich analiz na temat samochodów np. bezzałogowych nim tych samochodów będzie przybywać w związku z tym, że stały się dostępne prawda car-sharing te słynne np. Paryż zrezygnował, kiedy car-sharingu no bo prowadzenie tej usługi spowodowało, że tych samochodów w mieście zrobiło się więcej to wyobraźmy sobie, że te rowery stają się elektryczny rower staje się bardziej dostępne stają się bardziej masowo co się w takim mieście będzie działo czy taka jazda przez miasto rowery elektrycznymi nie będzie jakąś męką te rowery Cargo trudno jest wyminąć na ścieżkach rowerowych wspomnieliśmy już Promienia skrętu, że wiele ścieżek dostosowanych jest jak sobie realizuje takie miasto przyszłości Krzysztof myślę o tym taka dyskusja w zasadzie też już odbywa na Zachodzie w Niemczech np. pojawiło się pewne problemy z parkowaniem Niemcy zaczęli to jakoś tam regulować natomiast chyba faktycznie to jest jeszcze odległa wizja dla nas tutaj w Polsce i jakby miał wskazać taki 1 problem, który widzę, zwłaszcza w Polskim kontekście to jest totalny brak poszanowania przepisów, który charakteryzuje się tym, że po prostu są zdejmowane blokady prędkości z rowerów elektrycznych i w Niemczech takiego delikwenta od razu byłaby policja, bo ktoś, kto porusza się po drodze dla rowerów z prędkością 45 km na godzinę stwarza po prostu zagrożenie dla ruchu no czekam niestety stworzą na pierwszy wypadek, który oczywiście zrobili rowerom elektrycznym czarny PR, ponieważ takie osoby poruszające się tak naprawdę nielegalnych skutera bądź nielegalnych motocyklach elektrycznych ja widzę takiej osoby codzienny i tego się przyznam szczerze obawiam nie większej liczby rowerów elektrycznych tylko obawiam się piratów drogowych, którzy są po prostu nie uniknie w każdym rodzaju transportu Maciej miasto przyszłości pełny rowerów, jakie tu mamy problemy jak być to jest nie wyglądał pytanie w tzw. tragedii sukcesu co zrobić, żeby do tego do dopuścić czy tak między żartem, a prawdą to powiedziałbym, że uważam, że już w tym momencie powoli rozpoczynają pewnego rodzaju prace, które do tego doprowadzą warto jest wspomnieć, że od 2 tysięcznego 2005. roku dużych miastach powyżej 100 000 po jawią się obowiązkowo strefy czystego transportu takich miast mamy w Polsce 38 natomiast niewykluczone jest, że te strefy czystego transportu zajdą też na mniejsze miasta tam, gdzie będzie ograniczony ruch samochodowy tam też zacznie się pojawia, więc rowerów z racji tego, że ludzie po prostu chętniej zaczną szukać alternatywy do podróżowania na pewno, jeżeli chodzi o kwestię przyszłości ja bym się tak za bardzo nie obawiał kwestii pomieszczenia wszystkich rowerzystów w przestrzeni, bo warto jest dalszy obecnie taki standardowy samochód 2 na 5 zajmuje 10m² w tej przestrzeni mieści się około 8 do 10 rowerów zaparkowanych im szybszy pojazd więcej potrzebuje przestrzeni i w przypadku wzrostu Ania ruchu rowerowego będzie dochodziło do tzw. odchudzenia pasów drogowych, czyli zabierania przestrzeni kierowcom z racji tego, że tych kierowców będzie mniej, więc to będzie naturalna kwestia polityki lokalnych samorządów i to przestrzeń będzie po prostu przekazywana osobom poruszającym się na rowerach elektrycznych rowerach hulajnogach należy się spodziewać takiego trendu, że to nie jest jakaś pieśń przyszłości nie są szklane domy my obserwujemy za granicą obserwujemy już też powoli siły naszych miastach polskich takich jak Gdańsk takich jak Poznań, gdzie zaczynają się pojawiać bardzo odważne decyzje, jeżeli chodzi o zarządzanie przestrzeni też podchodzenia do mobilności miejskiej, a więc więcej rowerów to wyższy jest mniejszy ścieżki rowerowe bardzo optymistyczną wizję bardzo dziękuję państwu moimi gośćmi byli Maciej Lubaś ekspert do spraw mikro mobilności dziękuję bardzo, oraz Krzysztof Gubański analityk miejskich Warszawy miłośnik rowerów Cargo dziękuję bardzo, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję i usłyszenia gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca InCredibles programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA