REKLAMA

"U nas po tej drogiej sieci kolejowej jeździ stosunkowo mało pociągów"

Połączenie
Data emisji:
2022-08-19 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:21 min.
Udostępnij:

Według najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego punktualność pociągów w 2. kwartale 2022 roku jest na poziomie 90%. Skąd zatem biorą się opóźnienia? O szczegółach opowiada Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Piotr Rachwalski były prezes kolei dolnośląskich dzień dobry dzień dobry witam państwa, czyli na koniec taki temat wakacyjny można wypowiedzieć mianowicie będziemy rozmawiali o punktualności pociągów pasażerskich, która wg Urzędu Transportu Kolejowego w tym drugim kwartale br. no plasował się prawie 90 na 90% 90% pociągów pasażerskich przyjechał punktualnie co jest rzeczą chyba ten odsetek jest dość Rozwiń » zaskakujące, ponieważ wydaje się bardzo wielu z nas ma doświadczenia nieco odmienne od tej od tej wspaniałej statystyki, więc pytanie jak ona powstaje to przede wszystkim nie uwzględnia ona by opóźnić do 5 minut, których nawet, jeżeli ktoś może ją oczywiście też by tutaj nie są nie są rejestrowane z drugiej strony terapeutów by opóźnienia na stacji końcowej liczone na stacji końcowej, a bardzo często mamy taką sytuację, że pociąg jest znacznie opóźniony odrodzą się pociąg Wrocław główny Słupsk w Poznaniu opóźnione pół godziny, ale osóbka potrafi jechać jeszcze punktualnie, więc nie chodzi tu statystyki, mimo że w Poznaniu był opóźniony, ale zrobić z powodu właśnie wydłużonych sztucznie zwiększonych rezerw na rozkładzie jazdy po to, właśnie by poprawić statystykę, czyli rozumiem, że dość kulawy sposób się dane zbiera i w zasadzie całą rzecz bada ten może tak powiedzieć oczywiście tutaj jak widać odczucia pasażerskie są zupełnie inne niż niż te statystyki, które wyglądają dość dobrze jednak, że 90% w porównaniu z innymi krajami to jest to źle tutaj jeśli chodzi o dobry wynik to jest około 9089% jest to realne i tak to powinno wyglądać niestety u nas jest inaczej na to nakładają się oczywiście różne bardzo różne elementy, ale przede wszystkim lata lata zaniedbań to powiedzmy trochę więcej tych elementach mamy jednak jeszcze także liście paremii co z tych rozwiązań oczywiście oczywiście ta jest główną przyczyną podawaną przez Urząd Transportu Kolejowego, czyli tego naszego regulatora kolejowego jest tak ogólnie tabor, czyli różnego typu awarie spowodowane tak, aby wiekiem awaryjnością taboru to świadczy o tym, że mimo miliardowych inwestycji tory troszkę zaniedbaliśmy to co po nich jeździć i to ewidentnie widać zresztą też przez te inne tematy nasze wakacyjne, czyli chociażby kwestia uczenia w pociągach to również kwestia właśnie tych wielu lat zaniedbań pewnego skarżenia kolej nie ma już takiej sytuacji jakie, bo kiedyś były stacje czynne po drodze, który był lokomotywy można było zmienić lokomotywę dosyć szybko, która uległa awarii obecnie tak naprawdę wszystko za przegrane z taką do minimalny sposób nie ma jak sam lokomotyw rezerwowych nie ma takich a takich sytuacji, że dziś mamy na stacjach węzłowych czekający lokomotywy którymi możemy ewentualnie zastąpić tabor re, które uległy awarii osobnym tematem jest właśnie wspomniany przeze mnie już program inwestycyjny czy faktycznie torach robi się bardzo dużo te remonty prace modernizacyjne podnoszą ostatecznie jakości i czas przejazdu różnie różnie bywa jeśli chodzi o inne parametry, czyli przepustowość czy tutaj ogólną efektywność i remontów, ale to jest temat się osobną rozmowę, jednakże w czasie remontów zmienia rozkłady jazdy odpowie uwzględniać ten wydłużony czas przejazdu, jednakże wiemy dobrze, że nasi wykonawcy i tutaj PKP PLK ma wiele za uszami, choć nadzór nad inwestycjami nieprzestrzeganie pilnuje zbyt dobrze tych terminów i w to niestety powoduje to, że mimo 5 zmian rozkładów jazdy w czasie roku 5 Tur takich sezonowych można powiedzieć, które powinny uwzględniać te prace remontowe w rozkładzie jazdy dochodzi do opóźnień spowodowanych tym, że no te prace się przedłużają opóźniają mamy kłopot w postaci takiej, że np. tor miał być oddany jeszcze w lipcu, ale niestety jeszcze we wrześniu jest ciągle w remoncie osobną kategorią są oczywiście tutaj przyczyny też wynikające z braku maszynistów w Polsce pociągi dalekobieżne pośpieszny Bukownie to się o nich mówimy poruszać z prędkością zwykle 162 godziny na głównych liniach na niektóre 200, ale z tą jest to takiej obsługi potrzeba 2 maszynistów z powodu braku maszynistów bardzo często trasy te pociągi ta kieruje nimi 1 maszynista co pod względem bezpieczeństwa oczywiście nie ma jeszcze większego znaczenia co więcej nawet może czasem bezpieczni, ale powoduje to ograniczenie prędkości do 130km/h może niedużo, ale powoduje to kilka kilkanaście minut oczywiście opóźnienia na stacjach po drodze na i to jest oczywiście skutkuje kaskadą innych opóźnień, ponieważ pociągi są skomunikowane na stacjach węzłowych i bardzo często muszą na siebie oczekiwać, dlatego że w umowie nasza oferta kolejowa nie jest zbyt bogata w porównaniu z innymi krajami rozwiniętymi tutaj kary i Europy zachodniej u nas po tej drogiej utrzymanie sieci kolejowej jeździ stosunkowo mało pociągów to powoduje, że mamy my konieczność chociażby dąb przypomni tamtą sytuację właśnie tego Poznania czy Zając z Wrocławia Poznania pociągiem opóźnionym pociąg w kierunku np. Gniezna będzie czy Bydgoszczy będzie nas czeka, żeby mogli przejść się, gdyby pociąg jedzie co pół godziny po prostu pasażerka oby następnym, ale z tego powodu, że bardzo często już o godzinie piątej szóstej ostatni pociąg w dobie w danym kierunku no to już niestety ten pociąg musi czekać by jednak 2 osoby się przesiadł kilkaset osób czeka na to jedno 2 osoby ze spóźnionego pociągu z tego powodu, że właśnie ta oferta jest zbyt skromna to są tzw. przyczyny wtórne, czyli opóźnienie 1 pociągu powoduje kaskadowe opóźnienia innych przypomnę sytuację czy 2 tygodni awaria pomiędzy w okolicach Opola z Unii awaria sieci trakcyjnej spowodowała łączne opóźnienia na 1 na różnych pociągach w całym kraju na 11 000 minut to tak brzmi może trudno porównać do czego nie powiem, że to jest 7,5 doby w tyle wyniosła opóźnienia strajkowi tak różnych pociągach z 1 tylko awaria, więc widzimy tutaj tak kaskadowe opóźnienia są i wtórne właśnie są tym co bardzo często powoduje opóźnienia również zupełnie innej części kraju w przypadku tego typu dużych awarii osobną rzeczą jest też program inwestycyjny po części może jeszcze nie jest do końca dopracowane mamy sytuację taką, że co jakiś czas mamy można powiedzieć taki Blackout i upadek systemu sterowania ruchem kolejowym chociażby na węźle poznańskim, które 1 największych piersi albo drugim w Polsce, choć liczba odprawianych podróżnych wynika z tego, że tam bardzo nowoczesny system jakoś tak jakiś czas się w sobie jeszcze nie wiadomo tak naprawdę, dlaczego Liska, chociaż kosztował bardzo dużej powinien być idealny niezawodny to dzieją się takie awarie, które powodują to prawda można być pandemonium biorę Armagedon w prawie całym kraju tak jak działem nawet pociąg z Przemyśla do Szczecina przyznany przez Poznań łapie opóźnienie i powoduje to na całej trasie dziesiątki innych opóźnień w ruchu pociągów osobną rzeczą, która wpływa kolejna te opóźnienia polegające na wydłużeniu czasu przejazdu, które może być z różnych przyczyn czasami losowych ktoś zasłabnie czy pociąg czeka na karetkę zdarza się nieczęsto sytuacja może oczekiwać na policję dajmy na to czy chociażby z tego powodu, że podróżni za wolno się lokują jak to się mówi, czyli chodzą za wolno wymieniają na stacji to często związane z tym, że niestety nasze perony nadal nie są mimo tego dużego programu dotacyjnego dostosowany do wysokości taboru by ułatwiać przesiadanie się, zwłaszcza osobom starszym i na takiej długiej trasie, kiedy mamy kilkanaście przystanków przy stacji kolejowych o wydłużeniu na każdym o minutę może powodować 2030 minut spóźnienia wydaje się, że to jest nic minuta co to jest minuta duże ludzie przesiadali Toma znaczenie przy tego typu tak dużej liczbie połączeń każda każda minuta jestem ale by nadrobić ewentualne opóźnienia czy wspomniałem jest to możliwe, kiedy albo sztucznie zrobimy właśnie zabierzemy przerwy i czas taki rezerwowy na rozkładzie jazdy na ewentualne opóźnienia i to na tej stacji końcowej wypadają statystyki ten pociąg połączy punktualnie do tego sutka trzustki dojedzie na czas, ponieważ po drodze kilka przerw po 510 minut, które zostaną niejako wybrane i niewykorzystane pociąg przyjedzie czas także, jednakże mamy sytuację wynikającą z opisywanych ostatnio nawet nowym numerze polityki kwestii inwestycji linie kolejowe, które co to były planowane jeszcze dla morza po takiej kolei trochę Carla, czyli w miejsce stacji, czyli możliwości, gdzie możemy wyprzedzić pociąg wolniejszy przez szybsze pociągiem czy wyminąć linii jednotorowej tego typu stacje są likwidowane zamieniono przystanki osobowe co powoduje, że mamy na takim odcinku jednotorowy np. mamy po prostu 1 pociąg, który na końcu tego odcinka musi czekać kolejny był on z niego zjechał, gdyby po drodze była taka Janka czy stacja, która umożliwiłaby krzyżowanie czy omijanie tych pociągów ten pociąg z przeciwka nie miał bezpośrednio lub miałby mniejsza niestety właśnie kolej przez lata robiła ten błąd nadal robi przy inwestycjach bardzo dobrze nawet przy inwestycji pas w kierunku Radomia duża linia Radomska duża inwestycja od lat planowana zaplanowano długie 20 kilku kilometrowe odcinki bez możliwości przeżywania mijania pociągów to powoduje tak wspomniałem później problemy w samej eksploatacji najbardziej jest to widoczne i powoduje największe spóźnienie na liniach jednotorowy to właściwie tak zebrać co pan powiedział poza tym inwestycjami tory to niewiele pozytywów raczej taka nie da powiedział wyżej raz tego raz ja i tak jest faktycznie mamy rekordowe Przewozy w zakładzie, że ludzie trochę inaczej odbierają głosują nogami troszkę może z przymusu wynikającego z Kampali tylko czy kolej potrafi to zdyskontować ten sukces wydaje się niestety, że nie na razie z poszło duże inwestycje w tory zabrakło inwestycji tabor, a przede wszystkim, czego nie ma u nas nie ma dofinansowania stałego źródła finansowania oferty przewozowej i inwestycje nawet taborowe finansowane z Unii Europejskiej później trzeba trzymać pieniędzy bieżących wydatków bieżących i samorządy państwo na tym już tutaj nie ma dofinansowania to trzeba wyłożyć pieniądze własne by pociągi pojechały i okazuje się, że to jest jestem kłopot z województwa, które uruchamiają tzw alibi CUK cieśni takie pociągi, żeby były co w slangu tak nazywa kibiców właśnie pociąg, żeby było, że nie może pani, że nie ma z jak zapytano jak nie ma pociągu czysto to, że do drugiej w nocy tam jest dziesiąty dzień to już inny temat, ale są są taką inwestycję niestety tak większość na ścianie wschodniej, ale nie tylko gdzie 300400 000 000 pieniędzy RPO czy innych pieniędzy unijnych ułożono tory po, których jeżdżą 23 pary pociągów albo 4, ale tylko vide, czyli od poniedziałku do piątku już nie w niedzielę nie czy w dacie dni robocze nie w weekend to nie jest oferta dwudziesty pierwszym wieku, które możemy przyciągnąć pasażera dziękuję bardzo, Piotr Rachwalski były prezes kolei dolnośląskich był państwa moim gościem 1435 program przygotowała Martyna Osiecka realizował Szymon waluta, a po informacjach raport gospodarcze i Tomasz Setta koło łączenie audycji Jakuba Janiszewskiego zawsze sobą bądź na bieżąco dzięki aplikacji TOK FM zintegrowanej z twoim samochodem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA