REKLAMA

Przejściowe zawirowania czy apokalipsa - jaka będzie przyszłość serwisów streamingowych?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-20 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:03 min.
Udostępnij:

W dyskusji pojawiły się również polecenia serialowe i filmowe: Rozwiń »

Irma Vep
Light&magic
Czarny ptak
Responder
Nasza Bandera znaczy śmierć Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mikrofonie Anna Piekutowska zaczynamy drugą godzinę weekendowego magazynu Radia TOK FM dzisiaj w zastępstwie Janka Stawisińskiego jest godzina 126 ze mną aż troje gości bardzo miło powitać Joanna Kopeć socjolożka badaczka mediów, która w nim scenie specjalizuje się zgłębianiu zachowań widzów i analizie trendów dzień dobry dzień dobry Radosław Czyż gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry i zdalnie łączy się z nami Jakub Majmurek z krytyki politycznej dzień dobry Rozwiń » dzień dobry już w poniedziałek dla HBO Max najgorętsza premiera sezonu chyba, czyli ród smoka prequel gry o tron serial, który rozgrywa się w świecie gry tron tylko około 200 lat wcześniej na ten serial wszyscy fani gry strony bardzo czekali z niecierpliwością 3 lat od premiera ostatniego sezonu no ta gra o tron była prawdziwym fenomenem w świecie seriali jednym z najpopularniejszych seriali w ogóle historii, a niektórzy uważają, że ten rok 2011, kiedy gra o tron w ogóle pojawiła się i jest w pewnym sensie przełomem cezurą umownym początkiem ery nowych seriali, ale też zmieniającego się sposobu oglądania tych seriali tej rewolucji streamingowej oczywiście tak podobnych kamieni milowych można wymienić bardzo dużo to serial Franz rodzinę Soprano czy chociażby powstanie Netfliksa, ale jeśli przyjmiemy jednak, że to gra tron była tym przełomowym momentem w tym jak oglądamy, jakie seriale oglądamy toczy dzisiaj ponad dekadę później następca gry tron róg no Rud smoka może zająć miejsce gry kontrolne i może odnieść taki sukces może Jakub Majmurek rocznie na wyda wójt polemizował z tym czy ten sam rok 2011 był takim przełomem powiedział raczej rok 2016, czyli wtedy, kiedy Netflix globalnie chodzi na cały świat, kiedy pojawia się też Polska wersja Netfliksa jeden z serwisu, który jest dostępny w kilku obszarach globu staje się w zasadzie serwisem ogólnoświatowym poza kilkoma wyjątek wyjątkami z tej najważniejszym były chyba kontynentalne Chiny, więc to jest to jest moment przełomu on, gdyby bardzo zmienia wiele w tym jak odbierane seriale te jak gdyby następuje przejście mniej więcej w połowie poprzedniej dekady właśnie z telewizji do platform streamingowych od 1 rytmu oglądania wyznaczonego przez premier konkretnych odcinków do oglądania w postaci całych sezonów przerzucanych na Platformę pro i wreszcie trzecia przemiana bardzo ważna, czyli torze ten rynek telewizyjny staje się naprawdę globalne też w takim sensie się staje globalne w tym samym momencie te produkcje Netfliksa na całym praktycznie świecie odrzucane w tym samym momencie na początku jeszcze wyglądało trochę bardziej skomplikowanie tam była kwestia równych praw w Polsce na początku jak może część państwa renta nie była np. House kart, ponieważ wtedy miała go wykupił prawa do niego miała wykupiona miał wykupiony inny nadawca nawet mini ustala się ten standard, że po światowe premiery sama wszędzie wszędzie na całym świecie w tym samym miejscu podobną decyzję o rok wcześniej w odniesieniu do gry o tron podejmuje HBO, kiedy też po pierwszych 54 latach działania serialu w tym samym systemie, gdzie te licencje były sprzedawane różnym regionalnym nadawcą często z kilkumiesięcznym opóźnieniem później wiemy jak też z plagą piractwa, która się rozwiązała mąż zostanie szukali tych filmów w internecie od razu po tym, kiedy były pokazane w stanach na liczby podejmuje dyskusji ta gra o tron będzie na całym świecie dostępna w tym samym momencie jak podział tej rzeczywiście gra o tron jest przełomowym serialem w tym sensie przez pierwszy taki globalny telewizyjnym bloku Baster taki, który właśnie jest przynajmniej tak mniej więcej od połowy odbierany przez światową widownie w tym samym momencie na całym świecie no dobrze to teraz porozmawiamy o tym czy możliwe jest w ogóle sukces na miarę gry od gry o tron teraz chociażby biorąc pod uwagę ród smoka nie pytam o jakość samego serialu, który zaczniemy, który zaczniemy poznawać od poniedziałku tylko właśnie raczej o miejsce sytuacje, które mamy w tym momencie na rynku streamingowym Radek już wydaje mi się, że można na to patrzeć w dwójnasób, bo z 1 strony raczej niemożliwe jest powtórzenie tak globalnego efektu sukcesu 1 serialu, który faktycznie oglądają wszyscy no gra o tron budowała swoją popularność na przestrzeni sezonów ta kula śnieżna narastała narastała dopiero tak powiedzmy od sezonu 0506. to taki globalny fenomen prawdziwego zdarzenia, gdy zaczęliśmy oglądać jednocześnie wszystko to też prawda, ale teraz takich seriali jest więcej jest częścią funkcję ród smoka będzie władca pierścieni i wydaje mi się, że tutaj konkurencja o uwagę widza jest dużo większa z drugiej strony też widownia jest szersza, bo dużo więcej osób ma dostęp do tych wszystkich seriali, więc jeżeli chodzi o statystyki oglądalności być może będzie serial, bo nawet kilka seriali, którzy przy, które przebiją grę tron, ale takiego 1 popkulturowego fenomenu nie wiem czy coś takiego zdaniem pani Anno jak od czasu gry o tron zmienił się ten streaming jak oglądanie sfery seriali takich platformach jak HBO czy czy Netflix zmieniło się od czasu gry tron w 2016 tak jak wspominał Kuba wszedł Paul do Polski Netflix, a 2019 premiera Wiedźmina to było tuż przed pandemią, która sama w sobie była dość dużym katalizatorem dla serwisów streamingowych i przez długi czas mieliśmy tylko Netflix tak naprawdę, bo premier HBO Max w tej wersji właśnie takiej ogólnej mamy dopiero w tym roku tak samo Disney, który wchodzi już w czerwcu, więc trochę spóźnieni, ale włączyli się bardzo dynamicznie to walka uwagę widza o pieniądze widzę też po to, przecież Service, za które się płaci, więc zdecydowanie sama pandemia przyspieszyła pewne trendy ewolucyjne, które już siedziały odpływ od telewizji linearnej też przepływ, jakby widowni w stronę takich właśnie serwisów na życzenie, bo tak naprawdę już nie mamy trochę takiej dychotomii pomiędzy telewizją i tym co jest w internecie tylko coraz bardziej mamy po taką dychotomia pomiędzy takim odbiorem linearnym, czyli tego co jest wg ramówki show na żywo sport na żywo, a takim wyborem na życzenie, czyli w tym momencie chce obejrzeć coś co mnie ekscytuje nas czeka chociażby właśnie grę tron i ten odbiór na żądanie właśnie na życzenie to jest to co wnoszą i jak tu najbardziej zwyczaj rewolucjonizują te serwisy właśnie streamingowe na ciekawe jest to, że np. bardzo dynamicznie wzrosła liczba gospodarstw w Polsce, które zaczęły kupować dostęp właśnie do tych serwisów w czasie pandemii w 2020 roku to było 20% gospodarstw domowych, a rok później już było 30%, czyli 10% gospodarstw domowych jest ponad 6 000 000 osób, które nagle, więc nie nagle to była decyzja gospodarstwo domowe decydowało się zakupić dostęp do dodatkowych treści, których potrzebowali, bo dużo czasu spędzali w domu intensyfikować się też te treści rozrywkowe, których chcieli, które chcieli oglądać, więc bardzo dynamicznie w krótkim okresie nastąpiło właśnie takie wejście tych serwisów streamingowych trochę dumy Streamu do codziennego codziennych zwyczajów polskich widzów pod strzechy dokładnie ostrze, chociaż jest to trochę teraz mówienie o wchodzeniu pod strzechy trochę brzmi obecnie właśnie skoro Olgę Tokarczuk przywołała myśląc o schodzeniu pod strzechy i to już Olga Tokarczuk w swej przemowie noblowskiej mówiła o tym, że właśnie poświęciła czas w swojej przemowie noblowskiej serialem filmowym jako nowemu sposobowi opowiadania świata przez rozumienia świata jest też tak średnio entuzjastyczne jeśli chodzi o seriale 2 zaraz jest skrót informacji będziemy musieli oddać głos, ale jeszcze przed nim środkowe z aktem o tym czy ekscytuje się zatem smoka oczywiście cieszy też że, że ten serial wraca Jakub Majmurek czy jestem pewna zresztą ciekawa propozycja wobec, że obie obejrzę pierwsze odcinki jak przeglądałem recenzje głównie z prasy amerykańskiej brytyjskiej to niebyły jakieś bardzo entuzjastycznymi czy są bardzo spolaryzowane opinie więc, tym bardziej jest właśnie ciekawy, do której opinii ja się osobiście bardziej przez tyle Radosław Czyż podobnie jak ja miał okazję zetknąć już sobie na sobie tak, ale świadomie widzę tylko 1 odcinek i chce oglądać ten po tygodniu nie psuć sobie zawał wybiegając zbytnio do przodu, ale takie sytuacje ja wam zazdroszczę te pierwsze, ale nie wiem czy mam w sobie taką ekscytację, bo to jest to, o czym mówią Rawa różne tak naprawdę seriali już tak dużą, że te premiery trochę przychodzą odchodzą i tak naprawdę jest lista rzeczy, które chciałabym obejrzeć, ale tego czasu do Baku czy się bardziej, więc Sejm jestem ciekawa co będzie w jak będzie zrealizowany serial, ale mam poczucie, że ten okres takiej ekscytacji serialami dla mnie trochę minut ja z tego co widziałam mam lekki posmak rozczarowania, ale zastanawiam się to nie wynika z tego, że idealizuje sobie grę strony i tym jak im ona była serialem, jakie oglądałam te 10 lat temu może ona nie była wcale taka ciekawa może właśnie te 2 seriale są do siebie podobne Joanna Kopeć Jakub Majmurek Radosław Czyż są gośćmi Radia TOK FM wracamy po informacji kontynuujemy naszą serialową filmową streamingowa rozmowa jest dwunasta 21 przy mikrofonie Anna Piekutowska, a moimi gośćmi są Joanna Kopeć badaczka mediów Nielsen specjalizująca się w zgłębianiu zachowań widzów Radosław Czyż z gazety wyborczej Jakub Majmurek z krytyki politycznej ostatnio coraz głośniej o kryzysie, w którym wchodzą Platforma udostępniająca nam filmy seriale w lipcu 2022 roku Netflix poinformował, że stracił około 1 000 000 subskrybentów sprawdzi wprawdzie spadki już jeszcze nie są aż tak bardzo spektakularne, ale zauważalne i zapowiadane jest też będą coraz większe słychać głosy część coraz częściej, że ci najwięksi gracze jednak przy szacowali rynek że, o ile ładowali latami pieniądze w dni nowe produkcje bardzo kosztowne produkcje liczyli, że to się zwróci z abonamentu tych kolejnych subskrybentów okazuje się, że ekskrementów już przestał tak dynamicznie przybywać rynek się wysycenie i tym najmocniejszym takim wydarzeniem ostatnich właśnie ze świata streamingowego było też ogłoszenie, że łączny wzrost zamyka pełny serwis HBO Max, który w ogóle w Polsce jest dostępne zaledwie kilku miesięcy i decyduje się na radykalne cięcia w obszarze streamingu zwalnia wstrzymuje produkcję te, które już nawet rozpoczęte bardzo mocno rozkręcone ogłasza, że nie będzie robił więcej seriali Europie środkowej co też mocno w Polsce dotknęło itd. itd. i czy wysoka rację z tymi takimi apokaliptycznym wręcz głosami, że oto tutaj mamy do czynienia z początkiem końca serwisów streamingowych, jakie znaliśmy do tej pory takich zdążyliśmy się przyzwyczaić muszą na początku ani atakować no ta rozmowa o te wątki, które pojawiają się śmierci serwisów streamingowych my bardzo przypominają toną w dyskusji o śmierci telewizji ona jest też widziano tam też sina oczywiście Radia, więc prawda jest taka, że jak lubimy takie narracje przełom może też takie chwytliwe, ale tak naprawdę w tym świecie mediów nic nigdy nie umiera do końca, więc myślę, że jeszcze nie śmierci zarówno telewizji jak serwis smogowy jest zdecydowanie przesadzone myśląc o Netflixie to historia Netflixa wyników finansowych tego przyrostu subskrybentów 10 lat stały wzrostów rok po roku dodatkowy gigantyczny wzrost w czasie pandemii i kiedyś takie taka weryfikacja liczby subskrybentów musiała przyniesione przyszła akurat w tym roku, ale ciągle mówimy o kimś pół procenta bazy subskrybentów na całym świecie oczywiście można rozmawiać o kwestie jakości np. produkcji Netfliksa w stosunku do innych produkcji, ale też mówimy bardzo silnym rynkowym otoczeniu konkurencyjnym w stanach Zjednoczonych mówimy o wielkiej dziewiątce serwisów streamingowych takich serwisów różnego typu spokojnie ponad 200, ale w Polsce w Polsce jest wyliczyć może jest ponad 50 serwisów usług płatnych, który przez, które można oglądnąć to są również serwisy subskrypcyjne są też serwisy transakcyjne, czyli wypożyczamy film płacimy za niego, więc takich usług oferowanych przez różne podmioty jest ponad 50 to dużo to dużo to dia dalej diagnozujemy sytuację tych największych graczy na rynku serwisów streamingowych Jakub Majmurek czy też szerokiej zgodził z tym, że to nie jest apokalipsa to jest korekta faktycznie przez ostatnie 10 lat mieliśmy bardzo dynamiczny wzrost ten ten czas, kiedy rzeczywiście można liczyć na niekończący się wzrost na niekończące się nowe strumienie pieniądza pieniędzy płynące od nowych subskrybentów pomału kończy trochę rynek się nasycił trochę potrzebna potrzebna potrzebna potrzebna jest jego korekta dodatku to że, gdyby być może czeka nas spowolnienie Jeślinie kryzys gospodarczy w większości gospodarek w tym gospodarka amerykańskich no wiadomo, że jednym z pierwszymi wydatków, jakie ludzie obcinają w sytuacji kryzysowej są właśnie wydatki na kulturę niestety no nie poszedł tutaj branża spodziewa się, że właśnie kryzys może być też takim punktem wyjścia do tego ludzie siadają w swoim gospodarstwie domowym zastanawiają się naprawdę tych wszystkich serwisów streamingowych, które mają za opanowane potrzebują 3 jednak nie potrzebuje może zrezygnować z jakiegoś pakietu pełnego przejść na jakiś tańszy itd. więc na pewno też tego typu tego typu tego typu korekta nas czeka na ogólnie mówiło się też, że poprzednia dekada to jest dekada tzw. Peek TV, czyli takiego szczytu telewizji, kiedy tych telewizyjnych treści jest po prostu trochę za dużo za dużo, żeby nawet, więc bardzo nawet zawodowiec śledzący uważnie był w stanie za tym wszystkim nadal budzi to wszystko ogarnąć w efekcie czego też nawet bardzo dobre produkcje mogły gdzieś zginąć w tłumie, więc myślę, że też po prostu trochę ten rynek się przegrzał trochę się nasycił taka korekta na jakość jest czymś zupełnie zupełnie zrozumiałe różni gracze będą do tego różnie podchodzić rzeczywiście HBO Max, który jest częścią trasy nowej wielkiej korporacyjnej Super struktury powstałej w wyniku fuzji Order Gross i Discovery na postawiło na takim bardzo ostre cięcia to jest polityka jej CEO tej struktury Davida za lata, który jest znany ze swojego takiego właśnie bardzo ekonomicznie oszczędnego podejścia do do treści ona oczywiście jak gdyby dosyć aktywnie, gdy nie niespecjalnie przejmuje się tym, że jakaś część chwalą się obraził się dla niego cały rachunek ekonomiczny stacji urny, które przejęło Discovery miał cały szereg mówi uważa, że długi trzeba uporządkować dlatego właśnie np. opłaca się wstrzymać się czy w ogóle anulować koniec produkcji filmu Bad Girl, chociaż wydano na niego 90 000 000USD, ale on podobno źle oglądał trzeba byłoby robić do ręki, że podobno, gdyby tak jak prasa donosiła kierownictwo uznało korporacji, że taniej będzie pisać o sobie jako stratę koszty tej produkcji w ten sposób zapłacić mniejszy podatek od książek, które przynoszą zyski Otóż Ano logika kapitalizmu niż dopłacać niż dopłacać do tych do tych do tych okręt tak to właśnie też m.in. Johna Olivera, który też jest częścią tej struktury jego szkoły jest produkowany przez liczbę ją powiedział też coś takiego mam wrażenie ze za nowe kierownictwo byłoby gotowe spalić jego stację, czyli właśnie, żeby ją, żeby tylko zyskać pieniądze z ubezpieczenia no ale różni gracze będą do tego do tego również po równie podchodzili widzimy na pewno, jako że gdyby kierownictwo tych platform telewizji to widzi widzimy także Netflix stara się ograniczać możliwości dzielenia konta przez kilku użytkowników itd. gdyby taki okres, kiedy można było ładować wielkie pieniądze pożyczać tanio na rynku robić kolejne drogie produkcje, licząc na to, że się wszystko wróci przez nowych subskrybentów skończyłem po prostu ten okres dynamicznego wzrostu czy gdzieś tam skończył będzie teraz raczej okres korekty także przez to, że po prostu platform miał być atrakcyjną alternatywą dla kablówki miały być tańsze ale kiedy mamy tych subskrypcji 567 to wcale nie jest już takie tanie ludzie zaczynają kalkulować co tak naprawdę, którą Platforma tak naprawdę potrzebują Radosław Czyż w bardzo wiele wątków Jakub Majmurek poruszył w wydaje mi się na pewno zgodzę się z tym, że mówienia o apokalipsie jest na trochę przesadzone i jeszcze nie śmierci serwisów streamingowych niektórych raczej wydaje mi się, że wciąż tutaj karty nie są jeszcze rozdane do końca jak w stanach i też na rynek globalnych pojawia się coraz więcej dużych platform produkujących treści wysokiej jakości najem Paramount plus, który ostatnio Wielkiej Brytanii też się pojawił mam bardzo ekspansywne plany, jeżeli chodzi o nowe seriale, ale też mam takie wrażenie, że obecny rynek jest przesycone i jeżeli chodzi o wybór treści, jeżeli chodzi o wybór platform i faktycznie czy to przez kryzys czy po prostu przez zwykłą ludzką oszczędność decydujemy się na to, że może jednak z tym Platformę warto zrezygnować od 3 miesięcy nie było niczego oglądaliśmy po to, za to płacić i takim myśleniem wiele osób, ale wydaje mi się, że jako społeczeństwo w ogóle wciąż uczymy się w streamingu cały czas i niewykluczone, że za kilka lat ten rynek będzie miał dużo większy potencjał niż ma teraz, więc na rok 2022 to jest korekta, ale niewykluczone, że za 23 lata potencjał będzie dużo większy, żeby wciąż rozwijać i gonić ten sen późnego kapitalizmu wiecznych wzrostach, które wiemy, że są nierealne, ale no przez ostatnią dekadę okazywały się okazywało się prawdą, a ja mam tutaj dodała jeszcze, że mając wydaje się, że Polski rynek jeszcze nie jest nasycony, bo sukces Disneya, który tak naprawdę w ciągu 1,5 miesiąca doszedł do drugiego miejsca jeśli chodzi o oglądalność serwisów takich świąt jest zaraz po Netflixie największy z w lipcu oglądało 11 000 000 widzów Addis najmu plus już 3 900 000 widzów, więc bardzo szybko zbudował sobie taką widownię oczywiście to jest efekt świeżości efekt nowości też, ale był oczekiwany w takim razie i i na pewno zgadzam się z tym, że będą wchodzić kolejne grupy w stanach Zjednoczonych bardzo mocno grupa powyżej pięćdziesiątego roku życia weszła w pandemii w właśnie oglądalność serwisów streamingowych oraz oglądalność jest wśród takiej grupy osób powyżej pięćdziesiątego roku życia dużo niższa natomiast to są osoby, które też znajdą tam dla siebie treści pamiętam ze Stanów zjednoczonych porównanie profilu widowni różnych serialu serial Kraus był świetnie oglądany właśnie tutaj w tej starszej grupie, więc to jest kwestia dołączania kolejnych grup, ponieważ same serwisy wchodzą właśnie w ten w ten Main Stream ten w takie zwyczaje codziennym, a czy wchodzenie w ten magistrem poszukiwanie jakichś kolejnych grup odbiorców odbiorczy dzień będzie wpływało na to, jakie treści na dane Platformy proponują to znaczy czy idziemy w stronę wyspecjalizowani się różnych platform, jakiego w jakimś rodzaju treści czy raczej rzeczywiście będą tyle ci najwięksi gracze będą iść w stronę tego, żeby mieć trochę wszystkiego i trochę wysokiej kultury trochę dys mniej jakościowych projektów programów, bo myślę sobie tej liczby Max właśnie ją liczby, które będzie transformować równo w nowy nową nowy serwis streamingowy i to mają być zarówno właśnie treści HBO Max, które są jakościowe, które się kojarzy z jakimiś fajnymi ciekawymi dobrymi ważnymi produkcja również drogimi, a jednocześnie zostaną połączone z Discovery plus, gdzie są programy o wyciskaniu pryszczy programy o urządzaniu mieszka tak dalej czy taka rozrywka trochę niższych lotów Radek nie deprecjonować obym programów w wyciskaniu pryszczy myślę, że mają bardzo dobrą oglądalność, ale to są takie treści, po które faktycznie nie uchylały się serwisy streamingowe do tej pory i wydaje nam się, że to jest dziwna decyzja, że wspomniany na nowy SIO pan pan Zasław tutaj bardziej chce inwestować właśnie te treści którymi dotąd stało Discovery klas i nimi jakoś wzbogacać ofertę tego jeszcze niestworzone nowego serwisu powstałego z połączenia tych tych 2 ale nie wiem czy będzie faktycznie także wszystkie serwisy będą starały się mieć coś dla każdego wydaje się, że jeżeli to są takie takie liczby, o których mówiliśmy, że w stanach to jest ponad 200 serwisów no to większość z nich to jednak są serwisy niszowe i one, chcąc utrzymać się na rynku się rzeczy będą musiały się wyspecjalizować i będą musiały zabiegać o jakąś bardzo konkretną grupę odbiorców ci najwięksi gracze tacy jak Netflix HBO czy trzydziestej oczywiście będą miały coś dla każdego, chociaż u nas to też wyjątkowa sytuacja, że Disney plus jest połączone z tymi treściami, które Sanah ma serwis Hulu w stanach Disney plus jest dość wyspecjalizowanym serwisem, jeżeli są m.in. tak tak treściami no dostaje taki to jest jak bardzo określony Target u nas to, że można to mogą w tym w tej części Star rzeczy no czasem przeznaczone wyłącznie dla widzów dorosłych jest czymś co się z Sejmu dziękuję, że jest jakiś ewenement, a więc wydaje się, że na rynku globalnym tak jak powiedziałem będzie także te największe serwisy będą faktycznie zabiegały o każdy widz Jakub Majmurek przed skrótem informacji króciutko proszę o to będziemy będzie część serwisu, która będzie szła specjalizacji będzie część, która będzie łowiła bardzo szeroką Netflix jest takim właśnie serwis, który stawia jednak przede wszystkim na jakość nad nim jakoś nikt na ilość treści na produkowanie bardzo dużej liczby treści na rynkach lokalnych, którym czasami udaje się dzięki refleksowi no bardzo skutecznie zglobalizowanej najlepszym przykładem jest hiszpański dom z papieru serial, którego fenomenu ja osobiście nie rozumiem to jest historia, którą można 2 godziny opowiedzieć nie tyle sezonów, więc to jest to jest ilość Białek tak uznał posiedzieć leczyli HBO HBO ma ma model jednak gdyby który przenosi przede wszystkim jakościową produkcję telewizyjną i bio na na Platformy są serwisy zupełnie niszowe jak np. mówi, który specjalizuje w kinie art House owym festiwalowy w oczach właśnie po dla dosyć ograniczone widoczne publiczności, ale z wysokim kapitałem kulturowym jest jego serwis HR w Polsce niestety niedostępne to się specjalizuje w nowym horrorze i gęsto będzie szło tą stronę obie strony specjalizacja z drugiej strony walki tych kilku największych graczy takiego ogólnego widza, który będzie przeciągane z 1 strony jak właśnie serialem wyprodukowanym na jego lokalnym rynku polskim francuskim hiszpańskim no, a z drugiej strony ogólno globalnymi hitami to mówił Jakub Majmurek ze mną studio jest jeszcze Joanna Kopacz i Radosław Czyż wracamy po skrócie informacji weekendowy magazyn TOK FM przy mikrofonie Anna Piekutowska jest dwunasta 41, a my cały czas rozmawiamy o filmach serialach i serwisach streamingowych razem z Joanną Kopeć Jakubem Majmurkiem i Radosławem czy trochę postawiliśmy diagnozę o pewnego rodzaju kryzysu pewnej przemianie, którą przechodzi rynek, ale na pewno nie jest to im pierwszy ani ostatni gwóźdź do trumny serwisów streamingowych tego jak teraz oglądamy głównie firmy i seriale, a teraz chciałbym zapytać o to jak wszystkie przemiany reklamy zakaz współdzielenia kont cięcia przełożą się na to co widzimy my widzowie Bicki na treść, jaką mają serwisy streamingowe oraz sposób oglądania one będą miały przełożenie w jaki sposób one zmienią sposób, jaki oglądamy seriale jak te seriale są Jakub Majmurek no wydaje się to na pewno cięcia mają bezpośrednie przełożenie w tym sensie, że ilość seriali z tego powodu nie zobaczyłem tego się decyzja HBO Max o zrezygnowaniu rezygnacji z produkcji na rynkach lokalnych produkcji lokalnych muzykach takich jak Polski no przełoży się bezpośrednio na torze nie zobaczymy tych kolejnych polskich produkcję biała w tej przynajmniej 1 Ślepnąc od świata była produkcją bardzo udaną jedna z lepszych polskich seriali poprzedniej dekady, a więc to jest na pewno decyzja, która jakoś jakoś tam jakoś tam dla nas wpłynie z kolei, choć takie rzeczy jak reklamy itd. to wydaje się, że no tutaj widzowie bardzo będą się bronić przed tym, żeby właśnie serwisy streamingowe nie przyniosły ze sobą znowu tego, czego ludzie do nich uciekali z telewizji liniowej uważa wielką zaletą serwisów streamingowych zawsze było to, że po pierwsze nie mamy tak jak w telewizji na telewizji polskiej tak ciągle jest lektora, którego nie da się wyłączyć możemy sobie wybrać ścieżkę językową, że możemy oglądać to dobrej jakości obejrzeć, kiedy chce starować, kiedy chcą wreszcie, że nie ma reklam i kiedy nagle się tutaj pojawią reklamy, bo trzeba będzie dodatkowo płacić, żeby tych reklam nie to jest oczywiście też część mitów może się poczuć oszukanych, a z drugiej strony to jest jakiś taki też pierwszy kierunek w jakim zarządy będą pewnie szukać szukać pieniędzy w sytuacji, kiedy skończy się już pozyskiwał możliwość pozyskiwania nowych nowych nowych abonentów, więc miejmy nadzieję, że po to, rozwiązanie mieszaną bo gdyby rzeczywiście doszło do tego należy z nich się nam się wyświetlała w połowie filmu reklama albo reklam nie byłoby dopiero w pakiecie jakąś Super hiper premium, który kosztuje 30% więcej niż zwykłe pakiet no toby to z pewnością no i obniżyło jakość naszego doświadczenia doświadczenia doświadczenia jako widz, ale wtedy, gdy powstawały też jest tajna tak naprawdę chyba nikt nie zna odpowiedzi jak teraz przełoży na politykę repertuarową tych platform czy to ten rynek staje się coraz bardziej nasycony skłoni Platformy do tego, aby uznać, że to nie jest czas na ryzyko, że produkujemy bezpieczne produkty, które się spodobają wszystkimi, które nie są też specjalnie za drogie czy też wręcz przeciwnie, ponieważ jest rynek tak konkurencyjny teraz trzeba szukać ryzyka albo się, sięgając po wielkie pieniądze i tak np. chyba myśli Amazon z tymi pierścieniami władzy który, które będą wielką konkurencją dla gry tron adaptacja ta piana, która ma ruszyć tydzień po po porodzie smoka czy może właśnie, gdyby w takiej sytuacji warto postawić na jakieś się, że mniejsze, ale bardzo oryginalne może jakiś sposób obrazoburcze produkcje, które właśnie tak często są zupełnie innymi wszystko inne co widać no to przyciągnąć jak i nowych Niemców jako chciałbym, żeby jak najwięcej decydentów decydowało się na taką właśnie drogę, ale to z 1 strony może zmienić też sposób oglądania tych seriali chyba czytałam jakąś zagraniczną analizę, która w, której była postawiona teza będzie coraz więcej takich seriali, które oglądamy tydzień po tygodniu, dlatego że one będą na tyle drogie i Platforma ponownie inwestować tyle pieniędzy, że nie będą mogły pozwolić na to, żeby skonsumować to 2 tygodnie, kiedy wszyscy po prostu windują, czyli 1 ciągiem oglądają wszystkie odcinki tylko właśnie rozłożyć tę przyjemność, ale też tę popularność na kolejne 12 tygodni 7 tygodni jeszcze zastanawia mnie tutaj pojawia się pytanie co z tymi reklamami, bo z 1 strony reklamy zmieniają nasze doświadczenie oglądania obniżają jakość tego w jaki sposób oglądamy seriale, ale z drugiej strony reklamy są też reklamodawcy np. Netflix, które przynajmniej w teorii słyną z tego takiego przyjaznego doświadczenia dla twórców może robić co chcecie macie nieograniczone morze możliwości, ale na pewno wolność artystyczną do teraz może przy tej reklamodawca ex powiedzieć do niej jednak może niekoniecznie w tym serialu ten wątek tamten wątek aktorka Joanna Kopeć, o ile Netflix nie miał rzeczywiście reklam do tej pory to już trzeci sezon Stranger Things nazywany był sen z serialem sponsor dźwięk spotami było ponad 60 kilka kooperacji z różnymi markami kończyli specjalne buty wypuszczony puszka Coca-Coli z lat osiemdziesiątych więc, jakby był bardzo wiele tych w tej współpracy było takiego branżowego kontentu, na które mogły pozwolić sobie tak naprawdę największe marki, więc być może nie było reklam, ale marki reklamodawcy byli obecni natomiast ten co do wątku w ogóle dostępu do przez reklamodawców do takich rosnących widowni to z tego co wiem chociażby w stanach Zjednoczonych HBO Max, który będzie miał reklamy jak gwarantuję, że ZN treści nie będą nimi przerwane one będą poprzedzały będzie to czy limit 4 minut na godziny, a ich oryginalnych produkcjach takich reklam w ogóle nie będzie w sensie ich oryginalne produkcje nie będą, więc te jak były sposoby w jaki chcą wprowadzać reklamy są bardzo zróżnicowane tutaj z tego co wiem nie będzie droższego pakietu bez reklam raczej będzie tańszy pakiet reklama i to jakby z punktu widzenia widza ma bardzo głęboki sens, bo w naszym badaniu w zeszłym roku złożyć tak naprawdę wśród widzów 16 plus jest jakieś takie o około 30% osób, dla których bardzo ważnym benefitem jest brak reklam, ale dla pozostałej części ta to, że nie ma reklam to tak naprawdę nie jest kluczowa zaleta serwisu problem w tym, że w zasadzie plus bardzo chyba nie płaci za te serwisy tylko im płacą rodzice się z 16 proc, czyli osoby od szesnastego do siedemdziesiątego czwartego roku życia w sensie, że 30% tej grupy, które opłacają serwisy streamingowe uznało, że właśnie serwisy, że bez obecności reklam to nie jest kluczowy taki taka cecha serwisu, za którą będą rezygnować z przywódcą jest duża grupa znacząca tak ona jest realizowana z wzniesień by ich motywacją jest to, że chcą mieć takie doświadczenie nieprzerwany natomiast ważniejsze dla tej pozostałej części jest szeroka biblioteka dostęp do najnowszych treści najnowszych filmów wysokiej jakości kontent i możliwości oglądania na dowolnym urządzeniu w dowolnym miejscu, czyli tak naprawdę to co w tej chwili w świetny sposób daje Netflix bo jakby technologiczne zaawansowanie Netflixa po względem user Experience, czyli tego doświadczenia użytkowania przełączania pomiędzy urządzeniami jest na bardzo wysokim poziomie i Radosław Czyż wracamy do pytania co zmieni się razem z pewną rewolucją, którą przechodzą teraz serwisy streamingowe z samej treści i też w sposobie w jaki oglądamy treści jest sobie może tak trochę po fantazjuje jak bardzo zmienić mogą się w ogóle seriale, które kręci się z myślą o tym, że może będą przerwane reklamami pewnie w większości serwisów będzie tak jak w tej pani Anna wspomniała, że z reklamy jeśli już będą szyby forował na początku 45 minut później możemy oglądać do woli no ale wciąż pamiętam czasy, kiedy serial, który oglądało się bez reklam i tak miał wycenia i tak miał taki mały albo 2 małe hangary w środku, bo tam było miejsce, gdzie amerykańskiej telewizji będzie wstawiona reklam tak już teraz seria nie kręci może za 2 lata znowu zaczniemy tak takie seriale oglądać po twórcy będą musieli przygotować się dobrze to ten odcinek blokujemy także po 15 minut będzie 1 reklama po trzydziestej piątej kolejna i będzie trzeba tam po prostu inaczej pisać inaczej podejść do tworzenia treści pod tą właśnie mam nadzieję, że tak nie stanie, ale ale, kto wie natomiast sam osobiście nie obawiałbym się tak, bo mamy w Polsce przecież serwisy, w których reklamy występują, a ja osobiście nie odczuwam tego jako jakiegoś wielkiego problemu może, dlatego że no chyba wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że oglądając rzeczy w telewizji oglądamy jest reklamami możemy na to psioczyć później tak wychodzimy zrobić w tym czasie czasie herbatę licząc, że się wyrobimy i nie jest dla nas taki wielki problem natomiast wydaje mi się, że też na początku, słysząc o 16 zrozumiem, że chodzi o młodą widownię wydaje się, że młoda widownia może najbardziej czuć się skrzywdzona tym, że nagle musi albo dopłacić albo ogony reklam panien czy wrócą tam może nie wrócą, bo cały czas na pewno są osoby, które pilotują po prostu treści, które są na serwisach streamingowych, ale czy to zjawisko może się zwiększyć, bo idzie recesja serwis tak powiedzieć będą jednak z grubsza droższe im jeszcze napakowany ekonomi tak myślę, że właśnie MF ograniczenie piractwa poprzez dostęp do wysokiej jakości treści to co przyniósł Netflix w chwili obecnej, kiedy tak naprawdę widzowie mają problem z z w tym rozproszeniem fragmentaryzacja serwisów i takim kontynentem odnalezieniem kontentu, który zainteresuje, a wierzcie mi w każdy sposób można się dowiedzieć o o tym co chciałby się obejrzeć w naszym badaniu, w którym towarzyszyliśmy naszym Polakom, którzy oglądali z takim badaniu tomograficznym opowiada nam, że np. rozmawiali z sąsiadem Żabce sąsiad polecił mi polecił im serial hiacynt w autobusie, a więc ta informacja o czymś ta rekomendacja, którą zostajemy, która nastawiona na oglądanie czegoś konkretnego jest czasem tak się nasza będziemy szukać w jaki sposób możemy dotrzeć jeśli chcemy płacić myślę, że ci, którzy kiedyś ściągali, a potem przestali mogą wrócić do tego zwyczaju to zostało nam 3 minuty, więc daję moim gościom pominął chce na to na koniec, że wyjście coś polecili naszym słuchaczom słuchaczką niekoniecznie musi być nowe, ale ciekawe 2 słowa o serialu Jakub Majmurek zaczniesz tak ja mogę na pewno polecić niedawno skończony na biało właśnie seriale firma ZEP z tą zimnej filmu pod tym samym tytułem zrobiony przez francuskiego reżysera Oliviera Sasa, który z kolei jest filmem o kręceniu jest filmem serialem też o kręceniu my ku kinowego serialu nica jada zatytułowanym wampiry z epoki jeszcze kina niemego otrzymujemy tak właśnie po amerykańsko francuską produkcie z bardzo gwiazdorska obsada jest, więc nie mieli jak kandydaci Starski uwag tam stary, że też świetni francuscy aktorzy, która jest taką ze strony bardzo zabawną z drugiej strony bardzo melancholijną medytacją nad współczesnym kinem ich wielkim marzeniem stojącym za kinem właśnie w epoce Violi streamingu wielkich filmowych franczyz c itd. jest to być może humor trochę insta liderki kino film ski, ale jeżeli ktoś poczuje ten poczuje klimat złapie w pierwszym odcinku to obejrzę zachwycony do końca nie dopisuje się obiema rękami pod poleceniem Jakuba i pytam Radosława czy ten może też zaczyna kino film ska od dokumentu dokumentu dla Magic, który można Disney plus obejrzeć o kulisach powstania firmy zajmującej się efektami specjalnymi inwestor za metr, którą założył, że Lukas, szukając ludzi, którzy pomogą jego nierealną jak na tamte czasy wizję jednak zrealizować przenieść na ekran to jest rewelacyjny dokument zbudowany może znanych z różnych artykułów czy innych materiałów historii, ale określone taką masą zakulisowych docent niedostępnych zdjęć i materiałów filmowych, że dla każdego fana kina lat osiemdziesiątych i późniejszych od Lukasa przez Spielberga i dalej to to jest gratka dla tej klasycznej plus, a takich seriali fabularnych to od tej poza anteną wspomniałem o serialu czarny ptak, który można podzielić czas zobaczyć to jest historia oparta na faktach do scenariusza napisanego przez Denisa China autora m.in. rzeki tajemnic wybitnego pisarza i tutaj stworzył kawał świetnej historii, która można porównać nie wiem trochę my hand trochę trudu tekst pierwszy sezon o mężczyźnie, któremu FBI składa ofertę pójdzie do więzienia o zaostrzonym rygorze to wyjdzie na wolność, ale musisz wydobyć zeznania od seryjnego mordercy, który może wejść na wolność, bo zabrakło dowodów, a jego zeznania są poddawane wątpliwość przez nowego sędziego ta NRD Everton w obsadzie jedna z ostatnich ról realia od no rzecz chwytające za serce za emocje bardzo polecam Joanna Kopeć to ja chyba respondenci spode na Canal plus sam Kuba dzisiaj wspominał o Ślepnąc od świata ja mam takie poczucie, że respondent jest taka historia z drugiej strony o policjancie, który cierpi na zespół PTSD Drago fantastyczny klimat i to jest chyba produkcja BBC w ogóle, ale świetnie pokazuje bardzo krótkiej formie 6 odcinków właśnie takie uwikłanie w zależności i sprawy rodzinne, które wpływają na pracę właśnie tego a tego policjanta, któremu opowiadań sir wszyscy ci, którzy teraz się denerwują, bo nie zdążyli, czego za zapisać to uspokaja Mich Katarzyna Murawska wydawczyni audycji obiecała, że wszystko pisze i wrzuci w opisie podcastów, więc będzie można zerknąć na raz na tokfm PL i zobaczyć jeszcze raz te tytuły ja ze swojej strony polecę nasza Bandera znaczy śmierć to jest serial komediowy, ale nie będą oni dużo mówiła, dlatego że mamy cały odcinek dzisiaj o nim szkoda czasu na złe seriale razem z Zuzanną Piechowicz o godzinie osiemnastej będziemy o nim opowiadały oczywiście bardzo zachęcam wszystkich, którzy jeszcze nie mają dosyć tych opowiadań o serialach bardzo dziękuję moim gościom, którzy dzisiaj towarzyszyli mi rozmowie Joanna Kopeć z Nielsena socjolożka badaczka mediów Jakub Majmurek z krytyki politycznej i Radosław Czyż z gazety wyborczej dziękuję jeszcze raz dziękuję bardzo, mi bardzo z informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA