REKLAMA

„Uspokój swój mózg''. Po co nam emocje?

Życie w Zdrowiu
Data emisji:
2022-08-21 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:25 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była Katarzyna Kucewicz - psycholożka i psychoterapeutka, ambasadorka książki „Uspokój swój mózg''.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w życie w zdrowiu Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu to jest kolejna odsłona naszego stałego cyklu jest z nami pani Katarzyna Kucewicz psycholożka psychoterapeutka ambasadorka książki uspokój swój mózg dzień dobry kłaniam się pani dzień granic nie ma sporu co do tego, że żyjemy w niespokojnych czasach, bo najpierw pandemia oraz wojna na Wschodzie i generalnie kryzys ekonomiczny, który dopełnia te te Triady czynników, które nas destabilizują totalnie z całą Rozwiń » pewnością tak jest, że żyjemy w czasach, które nie ułatwiają nam spokoju z 1 strony mecenas zachęcają do tego, żebyśmy oddychali, żebyśmy się wyciszyli uspokajali, ale z drugiej trudno jest zachować faktycznie na taką pogodę ducha i nie zmącony umysł i skoku, kiedy wokół dzieje się globalnie bardzo dużo trudnych rzeczy, a przecież każdy z nas dodatkowo też ma swoje lokalne problem w natomiast z drugiej strony naukowcy i tutaj właśnie one też w książce, której pan wspomniał również możemy przeczytać wskazują, że człowiek tak naprawdę za dużo trochę sami wymaga od od siebie od świata, że chciałby tak życie spokojnie szczęśliwie, a w gruncie rzeczy tak jest, że my jako ludzie no jednak jesteśmy predestynowani do tego, żeby przetrwać ani, żeby być szczęśliwi jest bardzo kontrowersyjna teoria autora, który mówi o tym, że w zasadzie te wszystkie nasze lęki niepokoje one pełnią taką funkcje przystosowawcze one są po to, żeby nas też ostrzegali, żebyśmy byli jak najbardziej bezpieczni i naszemu umysłowi o to chodzi, a nie o to, żebyśmy byli częściej wiemy, że w takich czasach, które nas jak my dążymy do tego szczęścia prawda o bezpieczeństwo to już często dla nas trochę za mało jak niektórzy z nas mają charakter zadań owców i Niewiem moim takim dziś sposobem na NATO by nie ulegać histerii powodowane wieloma czynnikami jest ograniczyć swoje działania tylko do tych miejsc, w której działa nasza sprawczość, gdzie rzeczywiście mamy na coś wpływ trudno zrobić sobie to przetłumaczyć, ale ale, kiedy się uda to to jest prościej świetna metoda, bo to jest w ogóle Super metoda w terapii poznawczo behawioralnej np. też się stosuje takie właśnie oddzielanie analizowanie tych czynników, które możemy zmienić niektóre mamy wpływ od tych, które musimy puścić wolno, bo bez względu na nasze nastroje czy motywacji chęci na i tak nic z różnymi rzeczami nie zrobimy EU bardzo często jest także ludzie pozyskują dużo energii na rzecz, na które i tak nie mają wpływu np. nie martwimy się, jaka będzie pogoda na wakacje taka do martwimy się, jakie będą zachorowania jesienią na covid mamy bardzo, że w pani tacy, którzy chcieliby mieć wpływ na nie wiem dyktatora Władimira Putina, który wywołał wojnę, ale do sorry taki mamy klimat, że nie mamy na to żadnego wpływu inka nie mamy na to wpływu, ale z drugiej strony możemy się zastanowić, jeżeli to jest dla nas ważna sprawa, jeżeli to jest dla nas gdzieś jakaś wartość np. kwestia kwestie związane z wojną Ukrainie to możemy się zastanowić okej na co mam w takim razie wpływ, bo już ten lęk np. o to, że nie wiem Putin napadnie będzie się jeszcze większe zniszczenie ich życie oto martwimy to co tam pokaz to jest to znaczy, że to jest dla nas ważna sprawa skryte jest dla nas ważna sprawa to warto zastanowić, jaka co mogę zrobić co faktycznie z MOK jak mógł spożytkować swoją energię tak samo, jeżeli np. martwimy się o to jak będzie sytuacja pandemiczna wyglądała to też to na co mamy wpływ ten pokazuje okresie zdrowie dla mnie ważne tak chcieli, czyli na i to jest jakaś moja wartość to co mogę zrobić, żeby nie zadbać i zawsze tutaj też jak teraz naukowcy często o tym mówią psycholodzy i tej neurolodzy neuro psycholodzy mówią o tym, że MO, że faktycznie człowiek dobrze jak się skupia na szuka pozytywnych aspektów jakich wartości swoich trudnych emocjach czyli, jeżeli się lękamy to zadajmy sobie pytanie okej co w takim razie skoro się bardzo boję, jaka wartość o jakich wartościach mówi mój lęk, że np. że to jest dla mnie ważne ważne z dniem na zdrowie ważne są relacje się martwić o to czy mojej rodzinie nic nie będzie i warto jest pracować w takich obszarach ciele dbać, żeby w takich obszarach, które możemy faktycznie tutaj coś poradzić coś ulepszyć ani skupiać się na tych rzeczach, na które uzupełniając mema nie mam żadnej żadnego wpływu, ale nie pani mam wrażenie, że to jest też po swego rodzaju pułapką, bo wyobraźmy sobie sytuację, której świat łapie oddech pandemia się kończy totalnie wyciszają się wszelkie konflikty na świecie pewne kwestie globalnego ocieplania ocieplenia będą nam doskwierać ale, żyjąc cały czas nas ten w Baju mając podwyższony poziom adrenaliny no nie odejdziemy być może w świecie, który będzie totalnie spokojny po takich 3 latach, gdzie dostaliśmy no Fest po głowie, a myślę, że niestety coś coś się na rzeczy, że człowiek przyzwyczaja do na do wysokiego poziomu do takich skoków Adrenaline i IT jest niestety takie po uzależniające taki uzależniający taki mechanizm boi się, a potem się chwilę uspokajam, jeżeli mamy non stop tak jest od dziś nerwówka przeczytam jakiegoś newsa, ale dobrze, że to jednak tylko w czasie opinia ani fakt np. także, że będzie niewypowiedziane jakiś atak jądrowy na Polskę, badając i niestety takich emocji takich takich wahań emocjonalnych możemy się niejako uzależnić w takim sensie, że kiedy ich nie będzie to możemy np. część z nas, bo nie wszyscy ci z nas może szukać takich jego typy takich kontekstów, żeby właśnie tak czuł, że trochę się wspinam za chwilę się rozluźnia inne no z całą pewnością tego, kiedy już wszystko będzie dobrze też człowiek, chociaż zaczynamy myśleć, że czy kiedykolwiek będzie, że wszystko będzie dobrze czy wrócimy jeszcze raz do tej ciepłej wody w kranie takiego takiego już takiego spokojnego świata jeżeli, jeżeli wrócimy na pewno będziemy poturbowani między świadczeniami, które teraz dzieją trudno, żeby będzie mały procent osób, które wyjdą bez szwanku to są zbyt ciężkie na trudne doświadczenia, ponieważ one są za wielu z nas traumatyczne, ponieważ ludzie tracą miejskich martwią się mówi to jest pandemia oboje martwią się bliskich martwią się o czyjeś życie przeżywają bardzo często także, że człowiek czyta rzeczy dowiaduje się o śmierci ach, dookoła np. znajomych przyjaciół to jest to jest dla niego bardziej też ogromny ładunek emocjonalny, nawet jeżeli to nie są osoby jakoś bardzo mocno związany znam, więc no to wszystko będzie sprawiał, że będziemy potrzebować regeneracji, a ja wiem jak wiemy też często to nie bardzo szkół rodzice o tym rozwala rzecz na świat jako Polacy słabo sobie radzimy odpoczywanie New relaksować ani się w życie sianie jeszcze raczej ludzie jak sama zauważam, jakie zaczną o tym mówić, choć miał, o czym pani mówi na to czasu się tak będzie jak relaksować ani Senat to jest naprawdę ludzi, którzy mają nie wiadomo pieniędzy nie wiadomo ile czasu na prawda jest taka, że to jest po prostu to coś coś coś koniecznego, jeżeli dla wykończone osoby tak samo jak jesteśmy np. wykończeni na zapaleniem płuc no to naturalny jest, że bierzemy wolne kładziemy się do łóżka i leży licz i czekam aż przejdzie tak bierzemy leki czekam aż przyjdzie z depresją z obrębu 2 czas na obniżenie nastroju jest tak samo powinniśmy dać sobie chwilę przerwy i dopiero potem wrócić do aktywności, a tej przerwy często sobie nie dajemy no dobrze Bell wyobraźmy sobie, że naszych w naszej audycji słucha głowa rodziny już też nie nie parcel mając tak tego tytułu i obowiązków jest albo matka, bo ojciec bądź też nieformalny nieformalnym związku dowolnie proszę sobie wybrać ktoś czuje się odpowiedzialny przede wszystkim za za rodzinę czy jego obowiązkiem jest informować szczerze, zwłaszcza tych, którzy potrzebują tej jeszcze takiej szczególnej opieki np. dzieci, że dobrze to już było czy raczej być to troszeczkę zgodzie z prawdą, ale też nie wyśpiewać wszystkiego jak jak uważamy jak jak czujemy i ja i ja nie jestem jakby ne zwolenniczką takiej narracji negatywna jest dobrze to już było, że to się pożegnamy no to teraz będzie tylko równia pochyła itd. bardziej myślę, że to jest dla nas taki sprawdzian my jesteśmy w stanie nauczyć się czerpać zadowolenie z bycia tu i teraz, że nawet, jeżeli jest sytuacja ekstremalnie trudna to każdy z nas na jest w stanie, jeżeli oczywiście jest dobrej KON cie w miarę dobrej kondycji psychicznej i znaleźć jakieś ukojenie tu i teraz aktualnie, nawet jeżeli nie wiem ideę na wychodzą z pracy, bo została właśnie zwolniona jestem w stanie mimo stresu np. na chwilę nie był zrelaksować powiedzmy kąpielą obejrzeniu serialu niania i takie czerpanie tu i teraz czerpanie radości z dnia codziennego jest czymś szalenie ważnym, ale też bardzo trudnym, a szkoda, że trudne, bo przecież tak naprawdę przyszłość tak jak w przeszłości to są abstrakcje nie mamy pojęcia co będzie może być tego, że można będzie idealnie jednak to są to są atrakcje możemy to oczywiście przewidywać lepiej bądź nie prognozować ale, ale prawda jest taka, że jedyny pewnik to jest tu i teraz, a ludzie nie lubią być tu i teraz wolą być wyobrażeniach albo we wspomnieniach co też właśnie w książce na spokój swój mózg, a tym system mowa, że właśnie starać się jak najbardziej zahaczać o teraźniejszość i edukacji teraźniejszości ukojenia, aby jak być może ten błąd popełniłem z premedytacją podświadomie, bo uspokoić mózg to znaczy też wylogować swój mózg bodźców zewnętrznych takich jak media społecznościowe pani pani radzi taki taki eksperyment Piera taki te tak taki eksperyment często, żeby ograniczyć pole częściowe ich, żeby rozważnie z nich korzystać to znaczy zadać sobie takie pytania, które treści, które w mediach społecznościowych sądami najbardziej stresogenne w UE są np. jakieś takie aplikacje, które szczególnie mocno się denerwują stresują takie portale które, które podnoszą ciśnienie, a może są też tacy znajomi którzy, którzy np. ranią mnie swoimi treściami denerwują mnie czy wyprowadzają z równowagi dobrze sobie otwierać te treści, które są dla nas szkodliwe i jeżeli już, a potrzebujemy wchodzić do CEZ do tego internetu dotychczas coś widzę, chociaż na te strony, które nie podnoszą nam jeszcze dodatkowe, a ciśnienia z natomiast natomiast takie uczucia odcięcie się całkowicie zalogowanie się no myślę, że jest dobre, ale większość z nas nie jest w stanie albo nie może tego zrobić z racji tego, że duża jak często my dalej jednak pracujemy zdanie np. tak więc więc, więc myślę, że tutaj ograniczenie i takie świadome użytkowanie jest bardzo ważna mogę do czego się pani przyznać zresztą bardzo jak w naprawdę dużą uwagą powagą szacunkiem prowadzę rozmowy z panią, ale gdzieś jednak nie potrafię oprzeć się pokusie, żeby nie wiem tu litery towarzyszą mi wyskakują oczywiście skatalogowane informacje dotyczące frontu wschodniego i tak właściwie przy każdej czynności przy czym jeszcze raz podkreślam jestem bardzo skupiony być może mam podzielność uwagi na rozmowy z panią by jak to jest kwestia tego, że tak naprawdę tak 24lutego no właśnie czyli jakby permanentnie też gdzieś towarzyszy towarzyszy nam stres, kiedy już stres nie tyle związane z INFOR z mitu z treścią tuż tuż, ale z tym, że na tego typu aplikacje mają taką tendencję do tego, ale nam wyskakują znienacka powiadomienia i to już nas pobudza samo to, że widzimy, że się coś pojawiło się coś tam za ne tak za zagranie dało życie życie Zappa zapaliła jakaś ikonka samo to już na nasz mózg pobudza już dziś już Europie koncentrację na na tym ulice i to już samo w sobie eksploatując jeszcze umieć o tym jakie to są treści dobrze jest, jeżeli np. czujemy, żeby wiadomo, że takie palić dziennikarzy, więc pewnie też pana pracy pan potrzebuje na pasie informacja, jeżeli np. tego nie potrzebujemy nie jesteśmy dziennikarzami dobrze sobie wyznaczyć taki czas np. godzina 2 godziny w ciągu dnia, kiedy będziemy przyglądać się z aresztu po prostu robi celnego znajdzie dla siebie coś jakąś przestrzeń na to, żeby wrócić np. dochody i wrócić do czegoś co robiliśmy lubiliśmy robić Katia studiach tylko uwagę, czego będzie nieszkodliwe tak nie mówię tutaj np. piwem imprezowaniu piciu czy trzecie korzystają z jakich innych używek tego tylko właśnie taki o takie formy relaksu które, które pozwolą nam pomóc przetrwać w czasach dziękuję pani bardzo za za rozmowę też myślę, że nasi słuchacze wezmą z niej coś dla siebie Katarzyna Kucewicz psycholożka psychoterapeutka była 1 ambasadorka książki uspokój swój mózg, ale zalogować też ktoś może jeśli chce prawda zdecydowanie zdecydowanie tak dziękuję pani bardzo państwu również jeśli chodzi o cykl życia zdrowia oraz informacje, ponieważ sami opowiemy, ale spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak rozwiązać problemy mieszkalnictwa w Polsce Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W ZDROWIU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA