REKLAMA

Jak dobrze przygotować się do publicznego wystąpienia?

Praca od podstaw
Data emisji:
2022-08-21 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Agnieszka Poliwka dzień dobre dzień dobry trenerka wystąpień publicznych ma też wiele innych ról, w których zawodowo występuje, ale dzisiaj zaprosił ją właśnie w kontekście wystąpień publicznych i tego jak się przygotować do wystąpienia publicznego, dlaczego to jest takie trudne właściwie czemu, dlaczego twoim zdaniem swojego doświadczenia swojego doświadczenia tak trudno jest Rozwiń » tam występować publicznie, dlaczego twoi klienci swej klientki potrzebują twojego wsparcia Zuza to zaczniemy od tego, żeby zobaczyć, że my jesteśmy w wystąpieniu publicznym PPP, więc zrobiłeś, a i u Pp po podchwyciła żuchwę trochę ćwiczyłam żuchwę w rozmowie przed wejściem na antenę, bo możemy tutaj też, że dość długo rozmawiałyśmy, zanim zaczęliśmy to nagranie uczy się rozgrzana ja też często używam przed przed na początku dnia, żeby właśnie rozgrzać tutaj cały ten aparat mowy i rozróżnić, ale zapytała piję wodę i ten temat, który tras wniosło czy takie techniczne rzeczy co co zrobić jak zrobić to jest bardzo ważna rzecz, ale jak ja myślę o swojej pracy to myślę o tym, że wystąpienia to nie jest tylko proces intelektualne, ale też przede wszystkim emocjonalne i jak ty pytasz mnie się czuł też takie trudne to myślę, że dlatego, że warto sobie zadać pytanie może w tym stronę co się takiego dzieje, że odpala się tyle emocji, kiedy my występujemy publicznie i to jest trochę tak, że czasami tak myślę, że jak państwo słuchacze słowem może myślicie, że ileż ja mam dialogów wewnętrznych w głowie, zanim zacznę mówić do ludzi i te dialogi wewnętrzne są dlatego nas, bo mamy właśnie emocje w związku z tym, że występujemy na bardzo w tej różnie przebiega i myślę że, że to co ja jak szacuje to jest bardziej o tym jest taki proces dojrzewania do wystąpienia ja bym tak jakby siebie nazwała ja pomagam z 1 strony nie odcinać się od publiczności tylko nią być, ale niejako gadająca głowa nie jako gadająca głowa w takim sensie, że jestem tylko przy tym co chcę powiedzieć, ale jestem z tym co chcę powiedzieć, ale jestem też rolę w relacji z człowiekiem i to jest coś takiego co jest jakoś no taką drogą, którą najczęściej zmów sami z moimi klientami przed nim prze przebywam taką drogę, czyli to nie jest tylko czy odczarował dwóje proszę państwa trochę tą, że to nie jest tylko przygotowanie do wygłoszenia mowy tylko czy to nie tylko ton głosu ciało gesty to wszystko, ale też taka merytoryczna wartość tego co co co chcecie wypowiedzieć jako mówcę tylko, że to jest takie przygotowanie człowieka do po pierwsze, usłyszenia siebie i odnalezienia się najczęściej na scenie no i teraz my powiedział, jaką drogę przechodzi przechodzą mówcę co się z nimi dzieje jak jak to wygląda, z czym się zmagają jak jest moment kulminacyjny i też, jaki jest moment po wystąpieniu, bo przyznam się w Zarze za nim, że przygotowywałem się w takim do tego tego spotkania naszego, że z Prusa w nocy będą wymyślać emocje, jakie przedmioty towarzyszą przy wystąpieniu publicznym po prostu zapytałam w miejskich i ludzi, z którymi pracowałam nad ich wystąpieniami jak to jest i jak tak popatrzyłam na to pomyślałam, że i, jakie to jest, że zwróciła uwagę na to np. jakie to jest taki moment po wystąpieniu jest ważne, żeby często się przy, jakby patrzymy na to dobra trzeba się przygotować trzeba wejść, żeby jakoś to ogarnąć sobie i potem moment po wystąpieniu najczęściej jest najbardziej niezauważony momentem, a z tych rozmów widzę, że to jest jakość ważne, kiedy my, żeby go przetrawić, żeby zobaczyć jak się czuje po i wokół, czego kierują się moje myśli, bo od tego zależy czy nas następnym razem wystąpień i jak to zrobię, z czym wtedy będę, więc to tak bym powiedziała i takie rzeczy, które myślę, że z tych rozmów z państwa zaciekawić aktualność np. w mieście coś co mi się bardzo podobało to jeden z moich rozmówców podzielił te emocje kojarząca się wystąpienie publiczne na części przed wystąpieniem w wystąpieniu i po wystąpieniu i to było ciekawe dla mnie bo, bo wyszedł od zachwytu fascynacji radości poczucia siły poprzez to, że na etapie wystąpienia ma przerażenie ekscytację i zwątpienie i na koniec ma smutek poczucie porażki złość wstyd i takim wystąpieniu po ustąpieniu wszystkiemu, ale właśnie była de czeka miła mnie to bardzo, bo to jest niestandardowe jako jakoś ma swoje jedzie się z drugiej strony prawda no właśnie właśnie dlatego jakoś tak złym chce no ciekawe ciekawe i Sousa no dobra zbitą go wtedy czy to znaczy, że był niezadowolony z tego wystąpienia my i tak jak wino, a jakoś im tego co się, jakby działo on mówi no nie byłem zadowolony, bo musiał mówić co to co wypadało i co należało, a nie to co chciałem i dla mnie to jest taki temat autentyczności i to co ja Robbie z moimi klientami to najczęściej zaczynam od od tego co ma ten człowiek, czyli od potencjału i co może się oprzeć jakieś swoje mocne strony może się oprzeć w tym w tej sumie stresującej sytuacji często nie jak ktoś mówi, jakie to są emocje to mówi, że to jest stres na dobro rozbudowujemy to rzecz rozpatrujemy stres w takim sensie, jakie są pod tym emocje nie więc, ale wracając z tego, czyli że, żeby co robić, żeby mówić to co chce się powiedzieć nie to co wypada należy powinno się to jest autentyczności naprawdę bo nawet jeśli jest taka sytuacja, w której musisz powiedzieć to co jakimś sensie wypada to myślę, że jest na to miejsce w przygotowaniu się do tej drogi, żeby zobaczyć, gdzie czy czujesz, że to jest twoje od co możesz oprzeć to wystąpienie, żeby to było bliżej tego jak ty chcesz ja może nie 100%, żeby się do tego przybliżyć i dla mnie w tym kontekście to jest o autentyczności, ale też o tym myślę że, że często strach jest lęk wokół tego, że wokół wystąpienia mojego publicznego rada ale gdy popatrzymy na strach jako odwagę, że odwaga to jest strach ruchu to osoba myślę, że to jest właśnie tak ja bardzo doświadczeniu, że im częściej występuje im bardziej świadomie to robisz, tym bardziej czujesz strach ruchu i jest od swojej odwadze ani strachu czy to jest takie przetwarzanie się w tej drodze w tym, żeby czuć siebie, ale być w kontakcie z też z publicznością nie ma to jest jak inna osoba, która strona omawiamy te zmiany takie to zachwyt w sumie wpadłem, bo ta opowiedziała o czymś takim, że tak nie pokazała określiła to druga droga, że na początku to było duża niepewność i że to, że wystąpienie było porównywalne z wysiłkiem i potrwa do treningu tanecznego, więc na poczucie to państwo to jest no to nie jest tylko siłownia happy, a i po wystąpieniu ten człowiek ulgę nie pamięta w ogóle swoich wystąpień to jest częsta w ogóle w takim w pierwszych w takich momentach i potem tak pani o tym opowiadał, że dopiero po informacjach zwrotnych on zrozumiał, że to jest dla niego szansa na rozwój i te wystąpienia i że on chce i tutaj jest w moim pracy objawem miała powiedzieć rola informacji zwrotnych w jaki sposób pracujemy z tymi wystąpieniami czyni, jakby występujesz czasem możemy nagrać czasem mnie, ale potem masz informację zwrotną co robić dobrze, ale też, w którą stronę by chciał też wspólnie to nie jest także informacja trudno też jakiś akt objawia one w sensie, że nie są objaw nie objawia nie do swojego klienta tylko po prostu mam więcej to w tym taktyki no i sprawdzamy co on na ten moment sam może sobie rząd chce wziąć to jest decyzja w tym mnie no i ten człowiek właśnie fani też powiedział, że początkowo był mówcą agresywnym to pamiętam z doświadczenia z nim i Antek nie powiedział byłem agresywny, żeby odstraszyć niewygodne pytania i pytających, że na początku w ogóle miałem poczucie, że mam kontakt wzrokowy z publicznością, ale wcale nie widziałem twarze tych ludzi myślę, że ta może być bliskie państwu takie podejście do tego i potem z czasem jak on sobie odpowiadał na pytanie poseł po co chce występować to chciał dzielić się i wymieniać wiedzą, że to jest coś co co wprowadza nas, jakie taki stan radości dzielenia się wiedzą, bo przez to my robimy przez wystąpienia publiczne możemy to robić no i i bardzo fajnie przeszedł taką drogę przeszliśmy w sumie wspólnie, że chciał interakcji, bo zrozumiał, że one dają szansę na spotkanie się i danie czegoś od siebie innym i fajnie powiedział, że najbardziej specyficzne uczucie, które teraz ma to jest coś takiego, że kiedy wchodzi na sale to jest sala ja i siedzący w sali, ale po wystąpieniu ma coś takiego, że jego to była moja sala w sensie jak stał się częścią tej sali ze wszystkim ze wszystkimi, którzy nie słuchali i to jest wspólnocie proszę państwa, że my mówi z ludzi przed czym, występując publicznie istnieje rzeczywiście słyszymy siebie i chcemy być interakcji z naszą publicznością i chcemy być w tym autentyczni netto to to o ta radość z wystąpienia może wstąpić w nas wtedy, kiedy jest zgranie audio wideo tak bym powiedziała i też tym co mamy w środku i ludźmi, do których idziemy no, czyli jesteśmy Spójni na poziomie tych komunikatów, która z siebie wydajemy Agnieszka Poliwka trenerka wystąpień publicznych oraz mam się Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw do rozmowy o tym jak się przygotować do wystąpień publicznych wrócimy po skrócie informacji Radia TOK FM to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Agnieszka Poliwka trenerka wystąpień publicznych rozmawiamy o tym jak się przygotować do wystąpień publicznych jak pracuje się swoimi klientami klientkami powiedziałem o tym lęku strachu ja też myślę, że warto zobaczyć sobie ten lęk strach to znaczy bardziej strach przed czym on jest ja myślę, że tutaj bardzo ważną częścią tego strachu jest strach przed oceną przed tym, że kiedy występujemy publicznie tak jak my teraz tak to znaczy państwo słuchają tego co ty masz do powiedzenia moich pytań mogą jakoś do tego odnosić mieć poczucie, że mówimy może sensem może bez sensu, a może coś tutaj jakaś końcówka została odmieniona, a może ten głos albo moja dykcja jest w którymś momencie nie taka jak być powinna i to jest to wszystko co może się państwa pojawiać a czego my jako osoby występujące możemy się właśnie obawiać tak w ZUS dokładnie bardzo ładnie to charakteryzowała my jest, toteż pomocne w tym co co czy chciałabym się z państwem podzielić, bo myślę też, że czasem mam takiej takich klientów, którzy nie czują w rzeczy mówią, że nie mają stresu albo mówią, że nigdy nie zastanawiałem się na MO nad emocjami, które towarzyszą wystąpieniom publicznym i to też jest taki rodzaj ja bym powiedział odcięcia się i skupienia się na zadaniu, które ja mam wykonać to jest bardzo ważny musi nie czują, ale to nie jest prawda to znaczy nie ma takiego momentu w życiu człowieka, kiedy nie towarzyszą nam jakieś emocje są na różnym atak na te różnym natężeniu, ale one zawsze są i w momencie, w którym nie mamy świadomości emocji nie możemy tych emocji regulować kontrolować, bo jak możemy regulować kontrować coś, czego nie zauważamy no tutaj mamy po prostu taki szybki przepis na katastrofę tak to prawda to prawda, ale powiedział, że tym strachu przed oceną i myślę też, że to jest z 1 strony on się pojawia nam się 1 dołączyła do tego takie pytania, które mogą moim zdaniem państwo pomóc się przygotować po prostu oswoić ten strach, który może być dla was tak naprawdę odwagą czy na pewno, bo ten strach jest mniej, gdyby przełożyć na pytania to ja bym powiedziała także zastanawiamy się wtedy czy na pewno powiem coś co ma sens co zaciekawi słuchacza czy to co mówię coś w nich zmieni w i czy coś z tego co chce przekazać w nich jakość zadziała i to jest też odpowiedzialność za publiczność, której się nie chce rozczarować, ale też jeśli występujemy w grupie w sensie takim, że nie wiem to jest jakieś wystąpienie z firmy coś prezentujemy to mamy też odniesienie do tego no właśnie takie z poczucia odpowiedzialności w odniesieniu do grupy do zespołu też mamy czasem taki strasznie czy dobrze to zrobimy, ale też ten strach dotyczy nas samych to znaczy czy będę wystarczająco dobre czy się nie potknąć, a jak się potknie to, że ktoś to zapamięta i osłabi to mój autorytet, ale może nawet to nie tylko jakby dla kogoś ten autorytet, ale dla siebie samego co ja wtedy osoby po Myśla czy będę uznawał siebie za człowieka, który robi mówi wartościowe rzeczy nie to jest to jest taki kosmos z tym się przy strachu zmagamy i teraz myślę, że uświadomienie sobie tego i powiedzenie sobie na co ja mam wpływ na co ja nie mam wpływu to bardzo pomaga być w kontakcie ze sobą podczas wystąpienia publicznego to jest bardzo ważne, dlatego że tylko wtedy my skupiamy się na sobie taki dobry sposób, kiedy ludzie mogą się nami po prostu zaciekawić i miałem też takiego to się może przydać teraz klient, który genialny był w sporcie proszę państwa czy triathlon nie ma problemu wspinaczka niema problemu i zastanawialiśmy się, ale z wystąpieniami publicznymi absolutne problem i Aga ratuje i zastanawialiśmy się wspólnie i by jak zrobić transfer między odwagą, którą ma na ścianie, a wystąpieniem publicznymi naprawdę bardzo się nad tym zastanawiałam i on pani powiedział Aga ja jak jestem na ścianie to jestem sam nikt na mnie nie patrzy jak jestem na nie występuje pocięto wszyscy na mnie patrzą to jest po prostu no ja no nie wiem nie niech najpierw będę się moje i i pracowaliśmy nad tym i są tak pomyślałam, że tego miała powiedzieć państwu teraz takie coś co mówię swoim klientom tobym powiedział tak występujesz Tomasz coś ciekawego do przekazania coś co kochasz robić nie musi nie musisz zadowolić swoim wystąpieniem innych nie musi spełniać ich oczekiwań, których tak naprawdę nie znasz i nie spełnisz oczekiwań wszystkich osób nigdy dokładnie masz tylko wyobrażenie tego co oni tam stówę oczekują to nie jest cel proszę państwa celem w pierwszym momencie jest nawiązanie kontaktu ze sobą i potem z ludźmi, do których będzie mówił i po prostu popatrz na nich Uśmiechnij się do nich myśl o nich, kiedy mówisz jesteś dobrze przygotowany jest z 1 strony coś takiego i drugiej stronę kiedy, jakby ćwiczysz skupia się nad tym co masz do zrobienia jak zabytek ćwiczymy nie wiem czekamy na cokolwiek robimy takiego niezwiązanego z wystąpieniem publicznym i teraz skorzysta z tego, kiedy stoisz tuż przed przed momentem kiedy, zapowiadając sobie i skorzystać z tego skupienia w momencie wystąpienia, które masz, kiedy biegniesz wspina Szcze robisz inne rzeczy pomyśl o tym wtedy i mniej miej dobre skupienie na celu, a i tak będą inni patrzeć, bo są ciekawi tego co masz do powiedzenia nie, dlatego że chcą ocenić ja bym tak to umawiamy tutaj te emocje, ale to wystąpienie publiczne to nie tylko emocje, jeżeli mogłybyśmy spróbować, bo mogłoby spróbować przez te kilka minut, które nam zostało powiedzieć o tym, o czym warto pamiętać przy okazji wystąpień publicznych może jakąś taką cyklista tego co może prosty sposób sprawić, że nasze wystąpienie publiczne jest po prostu lepsze myślę o ciele jak jak mówisz o tym, że to jest coś co nam albo bardzo pomaga albo bardzo przeszkadza, czyli mam na myśli np. to jak brzmi jak ja sobie słyszał czy dlatego na początku zwykle, kiedy np. debaty oksfordzkie ogarniam to tam bardziej pracujemy z zespołami, toteż tuż przed wystąpieniem po prostu z młodymi masuje sobie uszu mocujemy żuchwę, żeby trochę dać sygnał ciału, że no jest bezpieczne, że po że, żeby zaprosić go do 1 do gotowości z bycia w takim dobrym komunikacji cie samogłoski proszę państwa są ważne jeśli my się jest wspinamy to najczęściej mamy szczęk Kościński i wtedy bardzo ściśnięte mi rzeczami mówimy po prostu bardzo szybko mówimy, żeby to powiedzieć, ale nic nie słychać no bo nie ma samogłosek raz trochę się tak przepraszam mam dystans do tego co robię ale gdyby nie samogłoski, które teraz przesadnie wypowiadam to państwo byście nie zrozumieli, a to są ważne rzeczy, więc AIU to jest bardzo ważne, żeby sobie coś takiego zrobić przed dla takiej własnej higieny tak to powiedziała no i oddać to jest coś co nam bardzo reguluje ciało i o co możemy sobie sami dać, o czym najczęściej zapominamy mnie oddychamy, kiedy mówimy albo oddychamy tylko płytko chodzi o to żeby, żeby zrobić coś takiego też bym my to sobie wyobrazić, że jest wydech i dopiero wtedy mówię i wydech podczas kiedy mówię potem następne zdanie wdech i dalej i wtedy ja korzystam z zasobów, jakie ma moje ciało, czyli np. przepony nie i myślę o tym też o czymś takim jeszcze, że wtedy, kiedy coś drga wciela głos ręka noga nie proszę państwa regularnie Tylka kolano, kiedy wypowiadam się historie i wtedy, gdy osoby to mogę z tym zrobić tylko coś wtedy też sobie to świadomie no muszę jeszcze czy Musia potrzebuje czasu dla swojego ciała wtedy, kiedy występuje, czyli 2 drogami to kolano i wtedy potrzebuje intencjonalnie wziąć oddech do tego kolana, bo droga, dlatego że nie ma tam powietrza nie ma tam oddechu tlenu po prostu tak biologicznie, więc to są takie rzeczy, które moim zdaniem bardzo są potrzebne nam, żebyśmy o tym pamiętali, żebyśmy z tego korzystali, bo to mamy właśnie to jest takie cudo, żeby to mamy wszystko na wyciągnięcie no nawet nie ręki no to jest u nas tylko chodzi o świadomość tego, żeby to umieć i że to pracowało na nas nie przeciwko nam tak bym za to działa czy wystąpieniach publicznych praktyka czyni mistrza tak myślę powiedziałabym, że to zdecydowanie pomaga jeszcze mała taka właśnie w tych przypominamy jedna z rozmów po prostu, że ktoś mu rozum sam mówi, że kiedyś wystąpienia były dla niego barierą nie do przejścia, a przeszedł do tego, że ma ogromną radość z tego, więc jak to zrobiłaś on mówi przede wszystkim praktyka, że wystąpienie na różnym poziomie i przy różnej publiczności i próbowanie próbowanie IT mu jednak, skąd nasza radość mi na praktyki, ale też polubiłem to bardzo dotarło do mnie, że jestem w tym dobre i że jak ktoś coś lubi to, że to sprawia radość sobie myślę, że to praca na mocnych stronach w oparciu o mocne strony wystąpieniu publicznym, którą ja praktykuję też z klientami bardzo w tym pomaga, żeby się skupiać na tym jak Grecja dobrze Robbie i też na co natomiast mogę oprzeć doby i to jest bardzo indywidualne każdego dlatego nie da się w tym my zrobić jakiegoś takiego przepisu ogólnego dla każdego na tym polega trochę taki rodzaj indywidualizacji tej pracy myślę, że tutaj też jest ważne dla nas osób widowni żeby, jeżeli chcemy dać feedback nie powiedzieć tylko o tym co można było skorygować poprawić, ale też o tym co poszło dobrze i co można szlifować albo czego można być dumnym także to jest moim zdaniem to jest bardzo ważne, bo to jest właśnie o tym w jaki sposób ten mówca ne by przetrawić to doświadczenie wystąpienia i to, o czym mówią na samym początku czyli w jakim kierunku pójdzie w myślach osobie, ale nie tylko o tym doświadczeniu to jest bardzo ważne, żebyśmy rzeczywiście feedbacku, bo feedbacku chodzi też relacje nie racja rodzinie o uprawianie tylko też docenienie tego co jest tego co było i ten Fokus na to co dobrze poszło i opowiedzenie temu mówcy o tym może sprawić po prostu, że może dodać odwagi, a wiemy dobrze, że te wystąpienia, że będą nie uciekniemy od wystąpień publicznych w takim sensie, że to jest bardzo przydatne to bardzo często nam pomaga w ogóle nie mówi już o wystąpieniach takich tekstowych np. ale myślę o takich o codziennym życiu mnie, że czasami nie wiem to jest mowa do rodzica, bo coś tam trzeba coś tam jest potrzebna nie to też mu to też jest wystąpienie publiczne jakimś sensie albo na w klasie czy Niewiem firmie to jest coś co znaczy na na co dzień robimy i ważne jest to jak my robimy i też dużo z tych rzeczy, które powiedziałem można bardzo łatwo przełożyć na wspieranie dzieci wystąpieniach publicznych, ponieważ dzieci bardzo często o systemie szkolnym w Polsce występują to jest też często bardzo trudne doświadczenie, jeżeli chodzi właśnie o poziom emocji, więc zachęcamy też do tego by wspierać tych młodszych wystarczające pływanie wspiera to znaczy powiedzieć coś dobrego, ale też konkretnie powiedzieć co to było nie na zasadzie fajny występ tylko co się na tę fajną czy dobry występ składa i nie chodzi o ilość chodzi o jakość bardzo dziękuję za rozmowę Agnieszka Poliwka trenerka wystąpień publicznych, jeżeli są państwo zainteresowani w większą ilością wiedzy o wystąpieniach publicznych to na swój profil na nikt nie odsyłam państwa tam ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to audycja praca od podstaw teraz czas informacje Radia TOK FM, a zaraz po nich Ewa Podolska audycja dr dobrej niedzieli dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA