REKLAMA

Wpływ Black Sabbath na światową muzykę

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-22 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:25 min.
Udostępnij:

Gościem Filipa Kekusza jest prof. Waldemar Kuligowski, antropolog z Instytutu Antropologii i Etnologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Filipka kosz przed mikrofonem dzień dobry, a ze mną prof. Waldemar Kuligowski antropolog z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze pan i zacznijmy od cytatu wreszcie wspomnieć trzeba o muzyce heavy metal i protoplastą był w latach siedemdziesiątych zespół Black Sabbath, który do hałaśliwego hard rocka dodał jeszcze więcej hałasu i elementów diaboliczny za tym zespołem poszła cała masa innych takich jak Rozwiń » Judas Priest Iron Maiden Megadeth czy Venom wszystkie te zespoły reprezentowane przez nich podgatunki to istotnie rodzaju pytania hałasem chrapliwym wrzaskami solistów malujących się na upiorne kolory wykrzykujących wśród migotania laserowych świateł słowa pełne nienawiści agresji oraz wykonujących gesty sprośne lub bluźniercza ich symbolice przeważają odwrócone krzyże Pentagram na scenie można zobaczyć ukrzyżowany postacie teksty ich dotyczą marności życia oraz wściekłości na los to jest cytat może państwo się z nim spotkali książki prof. Wojciecha Roszkowskiego roztrzaskane lustro upadek cywilizacji zachodniej 2019 roku ten cytat wrócił on został przypomniany przez internautów przy okazji dyskusji o podręczniku do historii teraźniejszości, w którym również pan profesor bardzo mocno krytykuje wiele gałęzi współczesnej popkultury taka mini dyskusja wokół tego cytatu toczy, a z drugiej strony zupełnie niezależnie grupa brytyjskich posłów z biegiem w dość nietypowym jeszcze zwróciła się właśnie do królowej Elżbiety drugiej bezpośrednio w jaki sposób uhonorować członków zespołu Black Sabbath za ich wpływ na światową muzykę i promocję swojego miasta to też wywołało pełną pewną dyskusję na Wyspach panie profesorze bliżej, której emocji by się pan opowiedział czy w tych emocjach zachodzi w ogóle jakaś sprzeczność prof. Roszkowski jest historykiem trudno żeby, żeby znał się na wszystkim ja w ogóle się dziwię, że przyjął propozycję napisania książki poświęconej współczesności nie zapraszają nikogo, że to nie powstawało w ogóle w ramach jakiejś grupy ekspertów tylko wszystko wziął na klatę postanowił tam młodzieży wyjaśnić wytłumaczyć mówiąc bardziej poważnie to nie jest oczywiście żadna żadna definicja to przed chwilą pan pan czytała historyczna ani tym bardziej muzyka logiczna czy socjologiczna to jest raczej upust upust dane pewnym emocjom to jest takie bardzo wartościuje łące wartościujące spojrzenie na pewną ważną wpływową gałąź, a współczesnej działalności artystycznej określanej generalnie jako jako muzyka metalowa jestem, a Black Sabbath jako jako jej ucieleśnieniem czy też czy też ikoną ja bym wolał, żeby np. znalazło się tam zaraz się tam informacje, które mogłyby rzeczywiście być część na kształt charakterystyki, czyli np. że lexa w swojej twórczości stosował też taką regularną strukturę pieśni czy częściowej, że nie bardzo charakterystyczne było granie w oparciu o riffy gitarowe ta gitara była nisko nastrojonych zresztą wiązało się z pewnym wypadkiem to jego panie dają mi głównego głównego muzyka tego tego zespołu mamy silnie zaakcentowaną linię basu tej towarzyszy dość dramatyczne zwykle śpiew wokalisty na wersji lirycznej są dość ponure efekt państwo przyjmujące taką nie taką taki format taki format makabreski, że jest to zespół, który sprzedał ponad 70 000 000 płyt na całym świecie jeden z najbardziej wpływowych nie tylko na polu, czyli metalu, ale w ogóle współczesnej muzyki i nie i to byłaby to byłby jakiś wstęp to byłyby takie informacje, które pozwoliłyby młodym odbiorcom z zorientować się na czym polega specyfika tego tego gatunku na dalej by te wspomnienia odrabialiśmy Kulka zmianą znów to jest jakiś jakiś taki powiedziałbym bardzo bardzo życzliwy ogląd uroczo ości po części tego zespołu jeśli tylko weźmiemy klasyczną dla dla Black Sabbath płytę paranoi na to za tą ścianą dźwięku, której mówiłem przed momentem kryją się wcale zróżnicowane poważne treści np. o niczym innym niż antywojennym protestem protest ciągiem jest utwór PiS i mamy bardzo wiele takich wind and Will element realistycznych nie jest skupionych na trosce o ludzkości przyrodę utworów wymieńmy choćby elektryk elektryk ci generale chcą też wątki pacyfistyczne jak to wszystko jest odległy od tego co chciałby wierzyć prof. prof. Waśkowski tak jak pan wspomniał mamy niezwykły zbieg okoliczności oko królowa angielska została poproszona o uhonorowanie Black Sabbath jednym z najważniejszych orderów jest przyznawany od 1917 roku demos sektorem Odrobny boli piszą Pajor czyli, jakbyśmy przetłumaczyli nieco pompatycznie miasta brzmi to najwspanialszy Order imperium brytyjskiego nie polder przyznawany ludziom sztuki i kultury sportu u pana przykład, gdybyśmy spojrzeli na pole muzyki to nie to najwyższym stopniem tego Orderu pozwalającym tytułować kogoś wcale albo Madame wyróżnieni zostali np. forma karnej sędziego, ale to rząd nieco niższymi stopniami mnie fakt przedstawiciele muzyki jak wszyscy członkowie wybita w 1965 roku, ale też Adele czy cieni tlenu z UE no, gdyby spojrzeć dlatego, dlaczego o tym mówić, gdybyśmy spojrzeli na to z tej perspektywy to moim zdaniem nie ma nic niezwykłego nie zaburzają tego nic szokującego tym, gdyby jeden z ze stopnia tego Orderu przyznać Group grupy Black Sabbath oraz z pewnością zapisała się w historii muzyki, która z pewnością doprowadziła do tego, że do kasy imperium brytyjskiego spłynęły ba miliony punktów za sprzedane płyty trasy koncertowe, bo samo miasto Birminghamu, którym grupa Black Sabbath samego początku, czyli 1968 roku związana także jest beneficjentem jej jej działalności no wiem bardzo dobrze o tym, że setki, a może tysiące ludzi rocznie przyjeżdża do Birminghamu właśnie, żeby zamiast rozwiewać nie śladami tego i to właśnie Birminghamu w 2017 roku Black Sabbath 2 specjalnymi wielkimi koncertami zakończyli oficjalnie swoją działalność na kilkanaście dni temu również Birminghamu tony mają i Ozzy Osbourne wystąpili po raz pierwszy od czasów tych finałowych koncertów na zakończeniu igrzysk Commonwealth są ja zastanawiam się czy tezy, które przedstawia prof. Wojciech Roszkowski w tym fragmencie przytoczony na początku rozmowy to są tezy, które jeszcze trafią na podatny grunt w Polsce dlatego żonę bardziej się wydają przynależeć do lat siedemdziesiątych do lat osiemdziesiątych, kiedy jeszcze heavy metal był u swoich początków, kiedy budził rzeczywisty szok wśród krytyków był zresztą bardzo kiepsko na początku oceniane przez najważniejszych recenzentów muzycznych, którzy mieli kiedyś o wiele większy wpływ na to jak jak wygląda scena muzyczna co jest popularne co nie jest popularne natomiast moher metal oswoił się nie z nami przez lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte ewoluuje gdzieś cały czas coraz bardziej wpisuje się w taki popkulturowy Main Stream dlatego zastanawiam się czy ta dyskusja w Polsce jeszcze może trafić na podatny grunt i czy może rzeczywiście wywołać rozmowę na temat tej tu biorę cudzysłów szkodliwości muzyki heavymetalowej z 1 strony ma pan rację rzeczywiście minęło minęło pół wieku od pierwszych publicznych wystąpień pierwszych płyt Black Sabbath no już ten marsz wzrost King niedawno został starty już pewnym sensie oswoiliśmy tę nową estetykę, która zresztą potem nie zaowocowała kolejnymi jeszcze szybszymi jeszcze głośniejszy mi by przekazami, które jednak niekoniecznie dadzą się zamknąć tylko w sloganach o jak byliśmy i okultyzmie no, a z drugiej strony myślę sobie, że ciągle podatny grunt jest przypomniałem sobie, kiedy pan przeczytał ten fragment wydaną w zupełnie niedawno kilka lat temu książkę nie Grzegorz Kasjaniuk KO takiego ważnego katolickiego prawicowego publicysty książkę zatytułowaną zło w popkulturze, bo ona zaczyna od zasady takich anegdot o tym jakie to ukryte treści znajdują się w pewnych i tak, gdy zaczniemy słuchać ich słuchać ich Fuck para ta historia teksty książki najpierw drukowane były w takich czasopismach i mówi o tym celowo, bo to pokazuje miejsce konflikt jak egzorcysta któż jak Bóg i Kasjaniuk przeprowadza bardzo taką jego zdaniem szczegółową moim zdaniem kolejny do rzeczy na analizę mówiąc o tym jak wiele zła jest tych przekazach kulturowych, które w ogóle pewnie przyszłyby nam do głowy, gdyby ktoś mówił o oni niż mienie np. bo on mówi np. proaborcyjnych zespołach wymienia lekko chilli Peppers i powiedziałem dziękuję luźniej raczej grupie najmniej licznej mówi feministycznej Alanis Morissette o zakażonych egzorcyzmy zakażonych okultyzm mem takich twórcach jak Jimi Hendrix Vitor Gabriel David Bowie ci Alice Cooper nie przestrzega, aby młodzież strzegła się pełnych występku teledysków uwaga Diany grupy Ergis taka suma Christiny Aguilery czy Avril Lavigne przestrzega nawet przed dzień ROP czy Enrique Iglesiasa tu oczywiście nazwisko jest tylko listkiem listkiem figowym książka została wydana książka spotkała się dobrym odbiorem jak autor pisze odzywają się do niego Czytelnicy, którzy sami oglądając niektóre występy, słuchając niektórych płyt czują, że ktoś jest także tutaj kupuje niemal wprost jeden z listów Otóż dziewczynka skarżyła się jakaś młoda nastolatka, żeby zaczęła fakt słuchać piosenek towarzyszących popularnemu serialowi pt. Wioletta to te utwory pokazały zupełnie inne oblicze i przyznaje rację w większości przypadków tak jest, że słuchamy od tyłu pewnych wielkich hitów to one są dziwne one są symboliczne zastanawiam się czy te 50 ponad 50 lat po debiucie Black Sabbath nie ma w muzyce popularnej zjawisk bardziej niebezpiecznych teraz mówię tu realnym niebezpieczeństwie z tą pewnością tak pomyśl o takim zjawisku jak np. festiwal Orle gniazdo festiwal, który w zasadzie nie można się dostać festiwal, który jest takim pół legalnym konwentykle, na którym śpiewa się o przemocy o nienawiści niektórym wprost nawołuje do tego żeby, żeby nieść ból i cierpienie tym, którzy są inne niż wyobrażony biały katolicki i prasłowiański Polak to są te miejsca, które powinny, które powinny nas stawiać się w pogotowiu są te miejsca, które prof. Raczkowski Emu powinny stawiać włosy włosy na głowie to są prawdziwe niebezpieczne miejsca na polskiej popkultury oddaliśmy się troszeczkę od Black Sabbath tego głównego tematu rozmowy, ale wróćmy do niego jeszcze na koniec zwrot z skupmy się na postaci samego z jego Sborna, dlatego że w na ile ten pewien niepokój wzbudzane przez ten zespół na początku w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych wynikał z tego co ten zespół przedstawiał sobą warstwie muzycznej na ile tej kreacji z jego Sborna oraz czy dobrze czuje, że to jest troszeczkę kreacja nastawiona z 1 strony szokowania z drugiej strony na zabawę ja mam podobne ja mam podobne odczucie mało tego wydaje mi się, że Ozzy Osbourne spółkach nawet do końca nie zakładali nie przewidywali, że staną się tak takim fenomenem w jeden z wywiadów powiedział, że jest chyba ostatnią osobą, która powinna odnieść sukces była na to przygotowana właśnie i takich wypowiedzi jest znacznie więcej, a więc mamy tu na pewno pewną pewną kreację dzieli się odróżniać lub innych także poprzez nazwę, chociaż przypomnę że, zanim Osborne spółka nazwali się na tym najbardziej znanym określeniem czy Black Sabbath zespół nazywał się uwaga RO, czyli ziemia nie oni chcieli być głosem klasy Robotniczej oni chcieli zerwać takim ich zdaniem lekko duchowym przekazem kontrkultury hipisowskiej i powiedzieć coś poważniejszego ktoś w imieniu klasy Robotniczej, której położenie wtedy nie w wielkiej Brytanii w tym także Birminghamu wcale nie było wcale nie było kolorowe my, żeby wyjść poza to co już było oswojone co było przedstawione przez ówczesne radio telewizję sięgnęli po, a po inny wizerunek nie, szukając rozmach w rozmaitych miejscach inspiracji i nakładamy pojawiło się legendy o np. o Gołębiu, którego rzekomo rzekomo o o BOR miał uśmiercić poprzez przed odmrożeniem głowy na koncercie może się tak zdarzyło może nie mamy tysiące opowieści na ten nie jest znana strona tego czy nie to nawet tak by później pewnie tak pomyślałem gołębie, bo potem był jeszcze inna opowieść o wyrzucanych martwych gołębiach na następne to wszystko pewnie tylko trochę było kontrolowane przez zespół jego menadżerów, ale rozlało się szeroko szeroką falą na dzisiaj czytamy nie dzisiaj czytamy takie wyznania największych muzyków takich zespołów jak Iron Maiden Metalika Report chilli Peppers albo gazem Krauze oni wszyscy jak 1 mąż powtarzają to samo bez Black Sabbath bez rewolucji lirycznej dźwiękowej estetycznej wizerunkowej, którą ten zespół przeniósł nie byłoby całej reszty nie byłoby także trash metalu, który nie prof. Roszkowski znów jakiś niedorzeczny sposób z skojarzył jak najprostsze możliwe możliwy sposób za ze śmieciami to po prostu dość skomplikowana muzyka znowu, gdyby tutaj jakąś taką definicję choćby roboczą i podać muzyka opierająca się ma bardzo częstych zmianach rytmu na szybkim rytmie perkusji riffów, które wykorzystują uwaga skale chromatyczne zamiast jak najczęściej takie oparte tylko na pojedynczej skali, ale najważniejszym aktem jest mojego punktu widzenia, bo na tym się pewnie znam trochę lepiej no krytyka establishmentu krytyka nie konserwatywną konserwatyzmu epoki Reagana Margaret Thatcher to było bardzo ważne moim zdaniem to jest klub przekazu, który stoi za muzykę heavymetalową rej początki początki wyznaczył Black Sabbath bardzo dziękuję prof. Waldemar Kuligowski antropolog z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był z nami za kilka chwil godzina dwunasta informacje w radiu TOK FM po nich na program, a teraz na poważnie zaprasza Mikołaj Lizut ja nazywam się Filip Kekusz program przygotował Tomasz Kopka dziękujemy bardzo spokojnego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA