REKLAMA

Populizm jest odporny na komedię

Prawda Nas Zaboli
Data emisji:
2022-08-22 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:36 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Maciej Łubieński, współtwórca "Pożaru w Burdelu" rozmawiamy o komedii, kabaretach i codziennym życiu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
teraz zapraszam na rozmowę z Maciejem Łubieńskim historykiem dziennikarzem autorem książki książek, a dla mnie w tej rozmowie ważne jest to, że był współtwórcą ostatniego kabaretu w Warszawie, czyli pożar w burdelu część Max częściej dzień dobry słyszycie mnie dobrze tak tak, żeby się do oka do Max powiedz mi po zmianach mają fundamentalne takie ciastka i dlaczego w dwumilionowym mieście nie ma żadnego kabaretu, czyli w Warszawie w to jest chyba ewenement na skalę Rozwiń » światową uda dobre pytanie na czym im w wiecznej mi się zdaje źle, lecz jakoś tak, ponieważ my tak jakoś poważnie przedstawiła to ja tak staram się udzielić takiej poważnej odpowiedzi, ale jak każda poważna, choć będzie ona banalna do w, że wydaje się, że wydaje, że z żadną trochę ten internet po prostu wieś z absolutną dostępnością śmiech ów i seriali i wygłupów stand-up ów w plus pandemia, która trochę chyba zwyczaju od wychodzenia z domu, ale jeszcze no wiesz tak od, broniąc trochę jednak tej płatne kabaretową ości warszawskiej jednak jest klub klub komediant na PS bardzo szanuję latek jest spektakle atak, a nie ma teraz już złożyli cały czas ciało i choć gdzie pierwsza wieś wygląda pięknie ser groźby chciał się po śmierci oczywiście może możesz podać sucha i nie wiem ja mogę tylko mówić w w swoim imieniu to znaczy po prostu pewnie wiesz no wszystko ma swój jakiś tam jakąś datę ważności, a poczucie humoru jeszcze mogę pokusić o 1 profesor wciąż pewien typ może tak, a jeszcze 1 ba po poważnej, a zarazem bb banalnej wypowiedź, że strasznie jednak za mumia, jakby norma te osoby, które zwykle można by było to zjawiska, które można by było parodiować są już same w sobie pół komediowe no znaczy ale, toteż jest argument wielokrotnie podniesiony, więc nic chyba nie nie wniosek i on, bo przetoczyła się dyskusja po skeczu Mioduski ja tam widziałem bardziej ginie w nich rządzący humoru mina, więc nie zastanawia, bo daliśmy jednak narodem ja to jeszcze pamiętam z lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych no, dla którego Kavala był bardzo ważny zawsze powtarzam, że w moim małym miasteczku 12 ludzie oglądali kabaret starszych panów rozumieli go przecież to był bardzo wyrafinowany język bardzo wyrafinowane poczucie humoru, a ludzie na ulicach wymieniali się tymi tekstami, więc co się nagle stało, że po 45 latach wyparowało kompletnie i takie ogólne chamstwo i DHL, choć wspiera zapanował psy w do dobrobyt jest dobrobyt przyszedł nie rocznie to jest to to jest ciekawe pytanie, kiedy ojca zanikły no poczekajmy, bo musimy położyć na nowo zmarłemu miejskim jak mówiłem współautorem współtwórcą jest jest też dobra jest przepraszam tak i znowu coś z tą, a do Polski za zacząć działać słuchałem właśnie uważnie prognozy pogody w, a jesteśmy teraz teraz rozumiem do Radomia o, więc New noc z to mam stało no czy my patrzymy na to jednak z perspektywy wiesz trochę trochę trochę, żeby nie chodzić nie użyć modnego słowa dziaders, ale perspektywy takiej około starcie wiosną tęsknimy za lepszymi czasami dla perspektyw młodzi młodych ludzi, którzy prawa teraz komedią nie mają tego rodzaju chyba wiesz jakiś przemyśleń, że teraz jest jakoś gorzej wiesz, że oni oni mają, że kiedyś wspomniała poczucia humoru dzisiaj poczucie humoru jest jakieś wieszanych gorsze czy trudniej mniemam nie warto więc, ale myślę, że unikałbym chyba takiego generalnie sądzę generalizować tak Monika Utah, ale czy swoje nie zrobiły te wszystkie rozliczne i straszne kabareton ten program celem jest ona wychowały pokolenia widzów, którzy ochoczo, bo padnie życzliwy ja ja ja o ja oczywiście wieszano też poddaje się pokusy pokusy tego rozważania z drugiej strony wiesz no to to też mam taki po po jakimś czasie takim na ten temat wiesz takie jak taką refleksję, że w no, toteż będę jak będzie nestor to jest on moment tej tej tej tej wieś jakiejś takiej wobec tego tego etapu historycznego ku, że może nie jest to coś z domu i poszukać zasięg ma moralnego niepokoju nie znika wam znikam cały czas tę szansę również teraz nastał teraz zarządza o dobrze muszę po prostu stać w 1 miejscu tak nie ruszaj, bo chodzę mówiąc tak słuchaj no, więc nie było tam kupę zdolnych ludzi jednak jakiś mieszka barek moralnego niepokoju tak Dalinu oni oni oni mi jakoś poszli mówiono właśnie były były były też bardzo dobre były też rzeczy złe ja ja wyczuwam w swoim pytaniu raczej takie czy ja sobie taką bowiem przy prze prze przedstawiam, że jeżeli kogoś czynić odpowiedzialnym to jest to wina wina telewizji no zarówno wśród publiczne jak i prywatnej, która postawiła na coś takiego i w dzisiejszych czasach, gdyby nie presja Netflix SUV i HBO ów różnych biznesów to co kraj mówi to w ogóle pewnie by nie zwracała uwagi na nogę średnie nie nie starała, ale ja mam wrażenie, że wszystkie adaptacje, które przez lata tłukły stacje wielu zagranicznych np. komedii Todd to był ten wyrasta jakiś bezradności no kapitulacja ma tej kapitulacji, ale to nie jest wieś ani nasza wina ani historii tylko myślę, że to jest no właśnie jakoś tak, iż w z powoli dojdzie do jak z Suwałk jakieś tegoż oskarżenia może to jest, że to jest wina wina po prostu telewizji no tak tak tak tak moim zdaniem rozrywka to, że rozrywka jest jak Ross, jaka jest to jest to jest strach decydentów przed przed jakimiś odważnymi pomysłami na, a te znana na w sitcom takie, że tak ten rodzimy no, a nie na przeróbki amerykańskich czy nie amerykańskich po prostu Note adaptację cały czas w kółko robienie polskiego czego, więc ja cały czas zróbmy polskie co i vito jest to od towarów jest dla mnie jak jak jakiś taki też pro prod est połączone z gniewem w no tak, że tak jest myślę, że ogólnie to poczucie humoru teraz potwornie znowu jest rozpędzona przez tą sytuację polityczną z no tylko ze względu na to jakby ogólną dostępność wszystkiego wszędzie to jakby nikt tego nie nie filtruje i dostajesz i rzeczy niskie wysokie no i absolutnie niedopuszczalne i histerycznie śmieszne no dobra, ale jeżeli czym innym jest kabaret, do którego możesz pójść śmiać się razem z danymi podobnie myślącymi rozumianymi, a i to jest takie doświadczenie moim zdaniem w tej przestrzeni inteligenckiej ważne, którzy z nim w ja WI rysuje ja się debacie wrócę do tej myśli, że po prostu Coma dziś swój swoją kosztami datę przydatności albo i tak jak to by pan zielsko to brzmi zawsze coś tak jakoś bardziej, gdyż łagodnie Best for, czyli jak najlepsze przedrze potem jest trochę gorsze, ale nie, że to, że nie wolno w misie, a że tu jest oczywiście pro też tak tak, że nowi myśmy, jakbyśmy zaczynali pożar w burdelu zaczęliśmy w piwnicy no bo to on nie był to nie ufa, bo tak dodatek do życia, które stopniowo stał się życiem zawodem, a potem stał się zawodem w tym sensie, że wszystko z zakończyło, więc więc, więc ten moment tego po tej profesjonalizacji jest dla niego dla kabaretu oczywiście niebezpieczne i i wydaje mi się, że to jest ten problem tt tt tych tych pieniędzy tych no krótko mówiąc jak to zaczyna być jak wchodzi ta jak chodzi o komercjalizacji i New nota to się zaczyna robić chyba ryzykownie i w tym sensie nie płaciłby kabaret było robić młodym ludziom, którzy nie mają nadal nic do stracenia, a chcą zaryzykować, a my już jesteśmy właśnie wieś to znów ten rywal w tej chwili rozmowę proszę nadać informacje Max nie jesteśmy już w grupie do grobu, ale ta informacja zwrócimy i wracamy do rozmowy z Maciejem Łubieńskim historykiem dziennikarzem autorem książek, ale tu jednak w roli współ w walce pożarów udają legendarnego niegdyś kabaretu w Warszawie powiedz mi, bo też PRL-u Płatek tradycja, że w kabarecie występowali najlepsi aktorzy oni też znieśli ten kabaret, bo byli po prostu bardzo dobrymi aktorami Gajos Kobuszewski myślę, że z to mogło być dla młodych czy średnim wieku aktorów dzisiaj jakieś pole do popisu ani mówić można by zaciągnąć do grania w kabarecie w słuch mi się wydaje, że absolutnie wszyscy mają ten ten tata tą jak powiedział gość pod PL takiego pojechał Ania i tak zgadzam się, że Rze, że tak kabaretowe przepraszam taka kabaretową to jest pewien rodzaj też warsztatu takiego taki podział mistrzostwa one mieliśmy wielkie szczęście no czy cała grupa składa się z osób z szeregiem wybitnych jest przepraszam, ale myślę sobie dzisiaj podstawowy problem polega na tym, że wieś w czasach, których wspominasz było dosyć łatwo chyba powiedzieć, kto jest wybitnym aktorem, a dzisiaj zdaje się 7 jest mierzone ilością influencerów i i nowe jesieni nie nie wiem nie wiem, kto nikt, kto dzisiaj zasługuje na to miano to trochę Ross z racji rząd radę no nie macie kształtu wiadomo człowiek człowiek człowiek orkiestra rzeczywiście łączy i klubów zwodzi kart i wybitne aktorstwo tak tak, ale mógł jeść ja zresztą wszyscy chyba mieli talent mieli takie momenty, że tam zerkali za ocean jest taki program kultowy satyr Night Live i to jest to się za to wyrosło, jakby takiego właśnie powiedzmy właśnie kabaretu przełożonego na telewizję jak pierwszy skład, który wiadomo po paru latach zgodnie z prawem przydatne term, jakby wszystko ma swoją przyszłość termin przydatności odszedł wtedy zasadne w tej my tutaj się załamało, ale później się pojawił Eddie Murphy i kolejna grupa oni już później nauczyli po prostu dokonywać to już trwa prawie 50 lat Saturday Night Live znaczy, że po prostu kolejne pokolenia wychowane już na tym terenie Night Live tam są to jest taka dla aktorów przepustka dalej nie wszyscy oczywiście robią wielkie kariery natomiast to co to co tam jest niesamowitego to jest taka wszechstronność znaczy, że pan tam jest tam są i paru odejść czy taki we wzorcowy wzorcowy pracownik Saturday Night Live jest parodysta świetnie śpiewa świetnie tańczy i potrafi też jak dramatycznie coś tam zaszaleć poza tym potrafi to jest właśnie niesamowita cecha, którą łodzie rów zasad, acz wieś 1,5 strony tekstu w godzina to jest kot krótko mówiąc ciężka praca, więc też kabaret no w ten kabaret po prostu zwyczaj, jakby się zaangażować poświęcić temu czas, a na nieistnienie jest w dzisiejszych czasach proste nie jest marzeniem pewnie lepiej, bo no tak, ale pewnie, gdyby było, gdyby była, gdyby były takie polskiej odpowiedź na tak no właśnie przecież to nie daje tego nie daje tak nie niesie jak filmik na Instagramie, na który można porobić jak to się mówi porobić zasięgi tutaj jednak odroczono sale są powiedzmy takie, żeby przyjąć taki kabaret taką kabaretową treść to nam, że są tylko ona nie 200300 osób nawet się zaczyna pro ten tusz jak w odporności na wyż i ludzkiego ciała na siedzenie na niewygody dnia na niewygodnym krześle Wiesław w dużo dużo dużo dużo dużo wrażenia czynników tutaj już ten kabaret trochę tak jakby to sprawiło, że ten kabaret nie jest już taki powiedzmy atrakcyjne tak to co to co to co tak tak to ująć w panice słusznie, ale powiedz mi czy twoim zdaniem ten niech huk wokół skoczył na dniówki czym przyniesie, bo też w stanie potem wypowiedzi różnych kabareciarzy o tym, że oni się albo są cenzurowanie albo sami cenzurują, żeby wystąpić w telewizji, żeby coś tam tak czy myślę, że ten skecz neonów i coś przełamie i nie moim zdaniem nie ma zdaniem wieś to jest taka może nie jest moja jakąś wieś opinia, którą nad innych dat, które sformułowaniem pracowałem przez dziesiątki lat, ale w Montego mama mam taką taką nad na takie zdanie na ten temat, że populizm jest absolutnie odporne na komedię znaczy taki i że tyrania taka jawna ostra tyrania oczyszcza nasze może dać komedii natomiast ten taki właśnie spryt podskórne ułóżmy już o taki i ją rządzący by ten jest jest odporny na komedię oni oczywiście wiedzą, że śmieszni i ich to oczywiście denerwuje, ale moim zdaniem nie ma ktoś robił badanie badanie po tej całej o tym samym skeczu badania opinii publicznej tą miała wpływ, ale to przez nie podzielił nic, czego ludzie, jakby nie wiedzą nie czują czyli by wieś się w ogóle zdziwiłem byłem szczerze, że Trump przegrał, że Trump przegrał wybory to drugie, bo byłem przekonany, że ta będzie tak jak z tymi pierwszymi wyborami, że on ma taką mobilizację tej swojej grupy też mijania się z niego w ogóle nie jest kierunek jakby, żeby mnie śmiechem to władza powinna się odsuwać tylko właśnie to za dużo za dużo stawiać wymagania komedii moim zdaniem od pani zawiedziona zrobiła po równo jednak była ważnym elementem ja uważam, ale starszych panów też, że judo tak do uważa, że jak pachy obok obraz papieża czeka bardzo natowskie po akta wrak atak nawet do wymagań papież i ich Jeremi Przybora lata no może zaś no oczywiście, że to jakoś tam tam tam tam rolę odgrywa nie sądzę, żeby mieszkać no i pamiętać co się działo właśnie przy uchu prezesa, że nawet w pewnym momencie tam PiS jakoś sprytnie tam jakoś do tego nawiązał tam też, że tak by ogląda Kaczyńskiego na jakich były takie, że w sumie ja też nie wiem czy czy rzeczy czy oni robili jako odbierze oni zrobili jakąś swoją kabaretową sytuację nie było to chyba wymyślone jako broni, która uderza w PiS nie wyglądało tak szybka panie a, ale my będzie tego jako widzowie spodziewali, że coś się stanie Kaczan pisze dowie, że w dosyć dosadne i prawdziwy sposobie przedstawia łączy, a prezydentem Dudą, który zawsze przed przedpokoju tam ja osobiście myślałem, że coś się zatrzęsie, ale nic chciał wiesz oni może miesiące rząd po prostu już na pewnym poziomie polityki jest taki teflon i taki tancerz znaczy, że rzuca w nich nie rozmaitymi ziemi z po nich chyba jakoś tam spływa oburzenie jest chyba reżyserowane, że to jest wyda wszystkie głosy, że to skandal coś oni oni to nawet jakąś myśl tegoż po sklep ja w ogóle wiesz no nie wiem w każdym razie mi się zdaje, że skoczną nóżki wywołał oczywiście zabawne reakcje na temat właśnie upadku języka kultury, a także taktyczne a, ale ale, ale jego o, a jego też jak wszystko teraz mówię już już już tego nie ma no dużo większe mam wrażenie na nasze wrażenie robi jednak nie wiemy czarujący taty z podręcznika Sicz nożną też rano wszyscy to czytamy, iż się łapiemy za głowy i też wygląda przecież znana na, toteż trudno to co mówiłem wcześniej, że jeżeli jednak te ewentualne obiekty żartów czy obiekty kabaretowe same są już sobie w tej chwili zabierają GUS i tak mając ładunek komizmu nie potrzebują w jakiś stan w jakim pośrednik gadami ale gdyby istniała piwnica pod Baranami myślę, że fragmenty hitu byłyby odwoływane ze sceny tak jak oni zrobili nie wiem czy pamiętasz z dekretem o stanie wojennym posła la Torre zaśpiewali tak samo to przemówienie Gomułki tam datek każdy prowokator lub szaleniec, który tam, że odrobię tamtemu tę rękę klasa robotnicza Odrą biorąc tak tak proboszcz zaśpiewany oczywiście do tego by szyi no wie się w wyda wydaje mi się, że to przy przy tych przecież z zasięga ach, rozmaitych twórców internetowych to to kabaret już takiej moim zdaniem władze nie Bano stand-up jest dużo taki bardziej powiedziałbym tak czyste wagony tańsze wobec 1 człowiek, który odchodzi z mikrofonem nagłośnienie mikrofon dno kabaret musi z zapłacić taką osobą jest gość, który tam grana napis na pianinie czytam już jakiś zespół odgrywa, więc więc, więc się wydaje, że to też taka taka z biedy rolę sali nie ma kabaret bieda po prostu bieda właśnie w rodowym to jest pierwszy dowód na to, że ta, że ta recesja się zaczęła ni i recesja wieś trwa i nas nas na nas gniecie nas zje nas, ale nie rozbawił maks bardzo dziękuję za rozmowę nie przybliżyliśmy się, choć nie mogąc podzielić tak dlatego w dwumilionowym mieście nie ma porządnego kabaretu literackiego na trudne, ale próbowaliśmy próbowaliśmy i państwa mam nadzieję nasi władcy nas za to ocenią bardzo dziękuję za tę rozmowę teraz informacje bardzo dziękuję do zobaczenia w Realu tak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA