REKLAMA

Kosmologia, ruch, ciało, zdarzeniowość - witkacowska filozofia

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-23 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
15:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska tuż po urlopie państwa witam i po powrocie z festiwalu literacki Sopot, gdzie tłumy wielbicieli czytanie książek się pojawiły tłumy również muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie od kilku tygodni możemy oglądać wystawę Witkacy sejsmograf epoki przyspieszenia Paweł Polit współ kurator warszawskiej wystawy kustosz muzeum sztuki w Łodzi dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry pani dzień dobry pani Rozwiń » ekspozycję przygotował Paweł Polit razem z Zofią Machnicki, a wystawa poświęcona jest oczywiście twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza jednego z najwybitniejszych twórców dwudziestego wieku artysty wszechstronnego tak się zastanawiam czy zaskoczeni są państwo tym, że tak wiele osób już w dziesiątkach tysięcy podobno możemy liczyć zwiedzających postanowiła odwiedzić wystawę, która nie jest zwykłym chronologicznym przeglądem życia i twórczości Witkacego w taki nie znaczy rzeczywiście te ilości są dla nas zaskakujące ilości widzów, a z drugiej strony szczerze warto wziąć pod uwagę, że to jest muzeum w końcu w stolicy kraju w centralnym punkcie miasta takie muzeum, na które zwraca uwagę na dużą część publiczności ponadto zainteresowanie myślę odzwierciedla pewien głód takie zapotrzebowanie na wystawy poświęcony artystom zjawisko artystycznymi istotnym w historii sztuki, a Witkacy jest swego rodzaju legendą Unii to też wytłumaczy tę frekwencji w zamiast chronologii mamy podział na wystawie na takie zagadnienia jak kosmologia ruch chciało jedność osobowości Dada zdarzenia owo wizja pierwotna historia i indywidualna dla tajemnicy istnienia czy to są ważne powiedziałby pan nawet ikoniczne tematy w Witka co z ich twórczości myśli filozofii sądzę, że tak czy większość tych haseł wzięliśmy z PiS Witkacego tutaj myślę, że warto podkreślić, że handy takim ważnym źródłem inspiracji była dla nas filozofia Witkacego i to niekoniecznie jego refleksja estetyczna, która była, jakby do tej pory często brana pod uwagę przez kuratorów i jego zestaw z dosyć chętnie eksploatowana, ale była to chodzi tutaj Roefler jego refleksje z zakresu antologii refleksje dotyczące podstawowych zagadnień filozoficznych takich jak istnienie indywiduum podmiot itd. także te te hasła psiej te pierwsze hasło, które dotyczą tych pierwszych części wystawy są na prawie skopiowane z jego głównego dzieła filozoficznego pojęcia twierdzenia aplikowane przez pojęcie istnienia bowiem hasło kosmologii w naszym pojęciu łączy się strofą pojęcie istnienia kolejne hasło ruch to też jest jedną z tych pojęć omawianych przez Witkacego w jego pismach teologicznych, tudzież ciało z pan przypisywał bardzo istotną rolę rolę w nas w sferze doświadczenia cielesnego konstytucję podmiotu jedność osobowości to jest jakby taka Centralna kategoria refleksji filozoficznej Witkacego kolejne hasła są luźniej związane z jego antologią na są może bardziej związane z jego refleksją dotyczącą kultury wsi kryzysu refleksją his historia profesor historiozoficznej ten też hasła poniekąd związane z jego biografią artystyczną bowiem w nas myślę, że warto brać pod uwagę, że on w pewnym momencie zaprzestał twórczości artystycznej we właściwym znaczeniu na rzecz takich działań, jakby para artystycznych w związku z tym po wiązaliśmy jego twórczości z hasłem rada i hasłem zdarzenia aż tutaj chodzi o te jego działania performatywne właśnie sporo nowych interpretacji jego twórczości na wystawie odnajdziemy w pewnej mierze tak czy my tutaj w dużym stopniu opieramy się na tych, jakby odkryciach interpretacjach dotyczących twórczości Witkacego już, jakby dokonanych wcześniejszych, więc owa performatywne była już od dawna zauważana przez badaczy twórczości Witkacego jeśli chodzi o tę kategorię zdarzenia gości myślę, że to jest w pewnym sensie w pewnym sensie te w PIT nowa perspektywa, w której Unia ujmujemy jego jego twórczość to zdarzenie owo też pojęcie ukute niejako przez poetkę filozofka i krytyczka sztuki Debory Vogel, która funkcjonowała w okresie dwudziestolecia międzywojennego w środowisku lwowskim osoby, która zajmowała się twórczością Witkacego komentowała ją i która w odniesieniu do pewnych aspektów jego dzieł literackich właśnie ze zaproponowała to pojęcie zdarzenia gości, który my zastosowaliśmy do tych jego działań do kamer owych takich synka improwizowanych, które on w we współpracy ze swoimi przyjaciółmi dokumentował fotografiach im też okazuje się filmie bowiem do tej części wystawy włączyliśmy zapisy różnych zabawnych sytuacji filmowanych przez przyjaciela Witkacego ważnego rzeźbiarza Augusta Zamoyskiego w na wystawie zostawiają państwo prace Witkacego z wybranymi przykładami dzieł najważniejszych przedstawicieli sztuki nowoczesnej takim jak Wasyla Kandinsky Max Ernst czy Marcel piszą co nowego o Witkacym zestawienia mówią dzisiaj o jakiej jego pozycji w przestrzeni sztuki europejskiej to zaczynam się one z 1 strony, jakby ujawniają rangę osiągnięcia artystyczne Witkacego to nie jest odkrywcze znowu tutaj na tę Freddy pokrewieństwa powinowactwa artystyczne zwracali uwagę badacze wcześniej do tej pory mam wrażenie, że nie w niewiele było takich okazji, żeby konfrontować Witkacego z dziełami znaczących artystów w sztuce XX-wiecznej nam się to udało z dużym trudem tutaj zasługa muzeum Narodowego starań działu realizacji tutaj moje koleżanki Zofii Machnicki, ale tu właściwie przede wszystkim w tych zestawieniach chodzi nam o to, żeby ujawnić pewne aspekty dzieł Witkacego poprzez skonfrontowanie jego prac z pracami takich artystów w Kandinsky chociażby jak Umberto bociani, bo rośnie nie chodzi wyłącznie taką byli to sam fakt konfrontowania tylko wydobycie pewnych tych właśnie wątków np. pokrewieństwa Witka Borowskiego pojęcia uczucia metafizyce wizję uczucia metafizycznego z pojęciem wibracji duszy, którym operował Kandinsky w odniesieniu do do do swoich obrazów chodzi nam o ukazanie pokrewieństwem między sposobem pojmowania przez Witkacego ruchu dynamizmu Compo dynamizm kompozycji malarskiej i efektów ruchów obrazach futurystów włoskich, ale też polskich tam jest w tej 5, ale wystawy do Inter do tego działu wystawy włączony obraz Leona świńska, ale nie tylko chodzi oto takie, jakby nazwijmy to formalne podobieństwo tych prac chodzi również sięgnięcia głębiej o ukazanie tego, że sposób ukazywania ruchu w obrazach Witkacego wynika z pewnych przesłanek filozoficznych, które były w jakim sensie zbliżone do do teorii filozoficznych inspirujących bocianiego bowiem on był takim filozof mówiący artystą jest inspirował się filozofią dyrekcja one Witkacy polemizował z Ericssonem ale, więc tutaj ta ta korespondencja i w polemikę między artystami dokonuje się jak na głębszym poziomie, więc tego typu jak głębszych związków szukamy między Witkacym i innymi artystami, choć my również, konfrontując jego pracę z obrazem Maxa Ernsta pt. barbarzyńcy tutaj chodzi już bardziej on na refleksję nad historią o poczucie zagrożenia związanego z rozwojem wypadków historycznych wielu zmierzających w stronę takiego nic rozwoju ruchu faszystowskiego zbliżającego się kataklizmu drugiej wojny światowej w na wystawie ponad pół 1000 dzieł oczywiście pastele i jest chyba najwięcej są czy oczywiście też obrazy fotografie i tak się zastanawiałam oglądając wystawę, podziwiając naprawdę wielką fascynacją czy nie przytłacza państwa ta mnogość w czasie konstruowania ekspozycji przeciwnie my zabiegaliśmy z premedytacją zgromadzenie dużej ilości prac takiej, że trochę z powodu takiej racjonalnej obawy że, że trudno będzie wypełnić tak tak obszerną przestrzeń, ale pięknie zaaranżowaną pięknie zażądano tutaj należy podkreślić rolę architekta wystawy Jarosława Kozakiewicza skądinąd znaczącego artysty czym w pewnym momencie okazało się tych prac jest rzeczywiście nużące uświadomił nam właśnie architekt wystawy, który czuwał nad nad rozmieszczeniem prac w przestrzeni i staną się zaczęliśmy mitygować, ale w pierwotnie chcieliśmy zgromadzić tych prac dużo i ta mnogość którą, który udało nam się pozyskać kogoś prac uświadomiła tam nam to, że dowodzi tego, że to był artysta niezwykle no, więc powiedzieć chłodnych w swojej twórczości uprawia malarstwo w sposób taki spontaniczny nie uwarunkowany nigdy nie było z niego wymuszone to raczej przychodziło w sposób zupełnie naturalny minimalna na porządku dziennym w jego wypadku tutaj, kiedy już zaaranżowali wystawy przyszło do głowy to że, gdyby chcieć pokazać to te wszystkie prace Witkacego, które zachowały się potrzebna byłaby przestrzeń wystawowa Niemcy 3 lub 4× większa od tej, którą mamy do dyspozycji, a w warto również pamiętać o tym, że wiele prac Witkacego zaginęło i i tutaj można się zastanawiać jak jak duże było to co można spekulować, ale na pewno bardzo dużo sygnałów dnia Witkacy prywatnie była Ania się z tej wystawy w jakimś sensie również w dużej mierze tak to znaczy na szczególnie ze względu na te archiwalia, które włączyliśmy do działów zdarzenia złości Dada to jest taki Witkacy który, który eksperymentuje z życiem codziennym z, zapraszając do współpracy osobie z najbliższego kręgu przyjaciół również często pojawia się w tych sytuacjach jego i jego żona Jadwiga Witkiewicz owa Witkacy, który również uprawnienia korespondencję listowną w sposób niezmiernie twórczy on już w momencie zastał zaczął stosować się taką metodę pisania listów na już gotowych przysłanych do niego listach czy jak przetwarzał przetwarzał korespondencję przychodzą przychodzącą do niego i wykorzystywał te te te listy do pisania własnych listów przetwarzał jest niekiedy w sposób bardzo bardzo dowcipny chodzi o tak z kategorii tzw. listów ekonomicznych sądzę, że też badacze biografii tutaj mieliby mają chyba dosyć dobrą okazję do śledzenia jego koneksji towarzyskich choćby ze względu na ile portretów znajomych które, które z jego znajomych, które zgromadziliśmy na tej wystawie bowiem Witkacy jako firma portretowa Stanisław Ignacy Witkiewicz malował portrety nie tylko na zamówienie, ale wykonywał je również czy często nieodpłatnie dla dla osób zaprzyjaźnionych i często właśnie te portrety wykonane bezinteresownie to jest ta należą do tej grupy portretów, które uważam, że bardziej istotne swojej twórczości to są takie portrety, w których pan po prostu eksperymentował z formą kolorem, których osiągną być może lepsze jak wyniki artystyczne niż w tych procesach bardziej realistycznych no wychodzących naprzeciw oczekiwaniom klientów w wystawa Witkacy sejsmograf epoki przyspieszenia będzie proszę państwa czynne w muzeum Narodowym w Warszawie do 9października tego nie można przegapić Paweł Polit współ kurator wystawy kustosz muzeum sztuki w Łodzi był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, dziękuję Tomaszowi kopce za pomoc w przygotowaniu programu program realizował Szymon waluta Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę program, a teraz poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA