REKLAMA

''Dlaczego robię filmy? Chcę porozmawiać''. 11. edycja MMF Hommage à Kieślowski

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-08-25 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:03 min.
Udostępnij:

Marta Perchuć-Burzyńska rozmawia z Dianą Dąbrowską - filmoznawczynią, dyrektorką artystyczną festiwalu MMF Hommage à Kieślowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, kiedy pytają mnie, dlaczego robię filmy odpowiadam zawsze, dlatego że chce porozmawiać mówił Krzysztof Kieślowski, a ja przytaczam te słowa, bo za chwilę rozmawiać będę z Dianą Dąbrowską dyrektorką artystyczną Międzynarodowego festiwalu filmowego Hommage Kieślowski, który jak co roku odbywa się w Sokołowsku pod Wałbrzychem, a rozpoczyna się już jutro Diana Dąbrowska jest już z nami na łączach sklepowych witam Rozwiń » serdecznie ci dobre czy Sokołowsko żyje już festiwalem i myślę, że tak myślę, że żyje festiwalem, ale też w ogóle żyje sztuką żyje różnymi imprezami bardzo ważnymi, które determinują właśnie to połączenie między Sokołowskim zdrowiem takim senator sztuki sanatorium dźwięku i senator kina mam wrażenie, że i w tym miejscu pewnego rodzaju magia i mówimy tak naprawdę 3 imprezach, które przez całe lato przyświecają po prostu każdemu, kto decyduje się na pobyt w Sokołowsku to jest sztuka współczesna jest muzyka jest właśnie kino w najbliższej oczywiście festiwal Hommage Kieślowski i wydaje się, że to jest takie spotkanie 11 edycja właściwie, gdyby nie problematyczny rok dla nas wszystkich 2020 to mielibyśmy tak naprawdę dwunastą edycję także jest to wyczuwalne i mam nadzieję, że to się szykuje na bardzo ciekawe spotkanie filmowe i ludzki przede wszystkim, dlatego że te spotkania z twórcami twórczynią ami są jednym z ważniejszych elementów naszego festiwalu w tym roku Sokołowska jeszcze bardziej rozsławione to ze względu na sympozjum Olgi Tokarczuk, bo przecież właśnie w Sokołowsku, czyli niegdysiejszym Gersdorf toczy się akcja najnowszej powieści noblistki trzeba przyznać, że to też pomaga wydaje się, że też mieliśmy wcześniej książkę Bator także to jest jak pisarki uwierzyły Sokołowską bardzo mocno, ale też muszę państwu powiedzieć, że jestem związana z Sokołowskim 2019 roku jest po prostu coś w tym miejscu magicznego przyjechałem raz od razu wiedziałam, że chcę się zdecydować na współtworzenie tej imprezy i ten wątek filmowy gdzieś, które sobie też na pewno mocno swojej głowie zapisało, czyli ten młody Kijowski, który mieszkał w latach pięćdziesiątych mieszka na ulicy głównej 22 tys naprzeciwko kina teatru historycznego kina teatru zdrowie dziś wyobrażam sobie właśnie, że chciałby nie uczyć w kinie edukować też w miejscu, w którym tak ważny twórca dla polskiego europejskiego kina tak naprawdę zdobywał swoją wrażliwość na siedzisz tam tworzyła z tych urwany sensu, bo nie zawsze też było dostać, żeby dostać się do tego kina może tworzyć relacje trochę na wzór China oraz wizytą bliskość tego domu do tego kina jest naprawdę 10m czy 15, ale wydaje się, że jest z tym pewna magia dlatego też zależy mi, żeby to nie tylko przegląd najważniejszych polskich filmów czy europejskich filmów one też oczywiście są ważne rozmowy związane z tymi firmami są ważne, ale cieszę się, że udaje się też zawrzeć w programie pewne elementy związane z klasyką filmową takie ukochane filmy Kieślowskiego też twórcą np. Charlie Chaplin i pokazanie dyktatora w tym roku w tym kontekście historyczno społeczną, w którym żyjemy z tą słynną przemową dyktatora, który nie traci aktualności czy radny pewnego rodzaju przeżycie myślę, że jest bardzo zgodzie z filozofią w ogóle osobą Krzysztofa Kieślowskiego tak samo jak myślę hasło jedenastej edycji festiwalu kino interwencji, czyli kino uważne na człowieka rozumiem takie kino biorących garściami z wartości, jakimi hodował twórca Dekalogu zdecydowanie tak wydaje się, że to inny nie znajdziemy zarówno w dokumencie dlatego, że to jest dla nas ważne, żeby nie zapominać o tym jak złożoną osobowością artystyczną pod kątem jego filmografii wywiadów, które zostawił tekstów, które napisał jest Krzysztof Kieślowski dlatego ten hołd tytułowy, której zawsze też nas, bo 1 sekcji festiwalu, choć dla Kieślowskiego ma się Kieślowski i zawsze właśnie w tym wymiarze podwójnym z 1 strony dokument, a z drugiej strony fabuła i muszę pani powiedzieć, że po zeszłorocznych doświadczeniach mieliśmy 80 rocznicą osiemdziesiątych urodzin Kieślowskiego myśmy pokazali bardzo dużo filmografię Kieślowskiego nawet miałam pewnego rodzaju wyzwanie włączeniu w taki oczywisty sposób np. właśnie tych filmów wcześniejszych filmów dokumentalnych z tobołami łączenie np. filmu referent filmem bez końca dzięki dokonywania takich połączeń, które będą otwierały twórczą, żeby pokazać, że to jest pewne continuum, że ten człowiek tak naprawdę cały czas ze sobą zgodne artystycznie przynajmniej tak się tu widzi tak czuję i w tym roku jest zmiana względem tego co było dotychczas, dlatego że głównym filmem tegorocznej edycji jest film niebo, które de facto wyreżyserował Krzysztof Kieślowski Kontek fair jest oczywiście na podstawie scenariusza legendarnego duetu Krzysztof Kieślowski Krzysztof Piesiewicz to miał być cała trylogia kolejna trylogia po 3 kolorach także podoba mi się liga, w której ten Kieślowski jest cały czas jest bohaterem jest tutaj przedmiotem naszych dyskusji jest podmiotem jest patronem festiwalu i to jest ciekawe, że właśnie zastanawianie się współcześnie czym miał być niebo niebo na ziemi wydaje się, że doskonale wpisuje się to hasło kina interwencji jak instrumentalizacją jest to pojęcie raju raju na ziemi i z 1 strony to jest ten hołd i tutaj ten Kieślowski będzie się objawiał, a z drugiej twórca, którego niesamowicie cenię zresztą zrobił, który również będziemy pokazywać wydaje się, że doskonale wpisuje się to hasło kino interwencji, żeby nie było śladów, czyli film Jana Matuszyńskiego Matuszyński zrobił taki film gadające głowy 2021 niestety bardzo rzadko pokazywano premiera była na festiwalu w Gdyni później trafił od razu do przestrzeni online zachęcam do obejrzenia jeśli ktoś akurat nie będzie mógł być w Sokołowsku zupełnie inne to jest oczywiście doświadczenie na duże mieszkanie, ale podoba mi się niesamowicie ta jego wariacja na temat gadających głów tworzenie takiego Palin Sesto, które są zapisane myśli Kieślowskiego myśli tego młodego twórcy, który właśnie jest niesamowicie odważny i czy w ogóle jeden z twórców polskiego kina, które najmocniej kibicuję teraz współcześni nie w tym filmie gadające głowy 2021 osoby związane z Krzysztofem Kieślowskim odpowiadają na pytania, które były bardzo ważny dla Kieślowskiego, czyli miasta, czego byś chciał coś dla siebie najważniejsze tak minister taki mały Twist powiedziałabym tutaj dużo nie zdradzę, bo jest dodatkowe pytanie związane z tym, gdybyśmy jeszcze się spotkać raz Kieślowski, gdyby ten kontakt mógł być co byśmy powiedział i osoby właśnie z nim blisko związane, ale też i to jest ciekawa zmiana osoby, które bardzo współcześnie cenimy cenimy jak mieli oko nie twórczyni takiego filmu dusza ciało, które wygrał Berlinale kilka lat wcześniej Carlos brygada twórcy z całego świata też są leczeni w tę układankę i jest to jeden z bardziej powiedziałbym też wzruszających hołdów dla kina ten film cały nagrany w takiej stylistyce z umowy powiedziałbym właśnie tych okienek, które tak bardzo stały się naszą codziennością w trakcie szczególnie lockdownu także, a do teraz też już zmieniły też kwestie postrzegania ekranów i w ogóle takiego medium wania naszego kontaktu z rzeczywistością rzeczywistością wirtualną także podoba mi się to jak film staje się świadectwem zarazem właśnie ten taki uniwersalny Paul, który miałki Śląski tutaj cieszę się, że ma Tuszyński też pokazuje, że nie jest tylko tłustą wybitnych filmów fabularnych, ale przecież ma ogromny dorobek, jeżeli chodzi o dokumenty i rękę do tego pewne wyczucie i myślę, że do tych Kieślowski pytań kim jesteś właśnie tego by chciał może nawiązywać nagradzany i uwielbiany już przez widzów film balkonowy Pawła Łozińskiego, który również w Sokołowsku z tego co wiem będzie można zobaczyć w sekcji nowe kino polskie tak jest jedną z tych spotkań, na którym niesamowicie mi zależało też miałem takie poczucie, że pandemia, zmieniając nasze przeznaczenie odbiorcze wprowadziła pewne firmy do obiegu V0D i w ogóle do obiegu internetowego, ale niesamowicie się cieszę, że ten będzie pokazywany na dużym ekranie i że porozmawiamy no dla mnie królem polskiego dokumentu hit tej w fazie mówi to odrobinę, ale naprawdę bardzo cenię w ogóle rodzinną pracę łomżyńskich i toteż ciekawe, że tutaj mamy taki link do Kieślowskiego, bo podczas spotkania będziemy też rozmawiać z Piotrem i jak są Piotr jak z Kwiatkowskim, który był przyjacielem Krzysztofa Kieślowskiego był operatorem chociażby z miasta Łodzi jest bardzo cenionym na świecie Otóż istotą i też maczał palce też był obecny przy pracy przy filmie balkonowym także tutaj ten linki z Kieślowskim mam wrażenie, że bardzo często słowo przypadek, który zakończymy jego filmografię żonę takiego się krystalizują, że to wszystko się ze sobą łączy jest zawsze po coś także w tym w ramach nowego kina polskiego też trzymający w ciąży cały czas tego, że ten dokument jest ważne że, że bardzo zależy, żeby był obecna festiwalu, żeby też skłania do dyskusji to jest film balkonowy, ale to też taki film debiutującego twórcy o tym kim wygrał tegoroczną edycję Docs Against Gravity Festivalu Millennium Docs Against Gravity film Lombard Łukasza Kowalskiego, który absolutnie polecam zobaczymy go przedpremierowo w Sokołowsku oczywiście miał kilka pokazów festiwalowych chodzi o to, że jeszcze w regularnej dystrybucji i to dla mnie też jest dziś nowy świeży głos to zestawianie właśnie też filmowców filmowcy dzień w różnym momencie swojej kariery różnym też spojrzeniem świat wydaje się, że może być budujące dla tych dyskusji, które na, które liczymy w Sokołowsku i tu właśnie spotkanie, aby ta interwencja by ten proces proces interwencji dziś za udział nawet na takim poziomie mikro dla kogoś ten film okaże się ważne skłoni do jakich refleksji z powodu jakiś taki element dyskusji i to pójdzie dalej, że to się rozpocznie w Sokołowsku, ale nadzieja może bardziej realistyczną, ale wciąż nadzieja jest taka, żeby to trwało, żeby po prostu został zapoczątkowany w tym miejscu ważnym już teraz szeroko dla polskiej kultury dotyczy nie tylko Kieślowski, ale chociażby wspomniana Olga Tokarczuk jedną z bohaterek festiwalu będzie hiszpańska reżyserka Carlos Simon zdobywczyni złotego niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale no jedna z kluczowych przedstawicielek nowego hiszpańskiego kina z pewnością tak jak w ogóle mam takie poczucie że, gdyby teraz zrobić, aby taką szybką ankietę twórców czy twórczynie z kręgu kina hiszpańskiego czy hiszpańską fizycznego wydaje mi się, że tak naprawdę wciąż dominowały te kluczowe nazwiska jak Bunuel Almodóvar Saura i tutaj wreszcie też otwieramy się na te głosy reżyserek myśmy już w zeszłym roku nawiązują współpracę z Instytutem Cervantesa z taką fundacją Awards, która robi od wielu lat w Polsce takie przeglądy Mistrzów kina hiszpańskiego zrobiliśmy już retrospektywy takiej twórczyni, czyli kolej także dziś staraliśmy się tego żeńską genealogii kina hiszpańskiego prezentować nasz w tym roku udaje się tą sprawą twórczyni, która już była obecna na polskich ekranach za sprawą takiego filmu lat 199033 i Teresę film Alcaraz, który wystrzelił zasłużenie na festiwalu w Berlinie tegorocznym także mamy taką autorkę, która wydaje się, że doskonale wpisuje się w myśl tutaj wspomnianej wielokrotnie Olgi Tokarczuk to właśnie taka czuła narratorka jest reżyserka, która potrafi w takich bardzo mu udział w prosty, ale straszniejsze, kto inny sposób przyglądać relacjom rodzinnym relacjom między ludzkim opowiada też młodszy o bohaterach jak to czyni w lecie właśnie w tym filmie Alcaraz, który zdobył złotego niedźwiedzia, ale co wydaje się, że jest jeszcze bardziej wartościowe, bo te firmy one są dostępne będą dostępne Alcaraz będzie oczywiście w polskich kinach, ale są 2 filmy krótkometrażowe, które po raz pierwszy będą w Polsce pokazywane w ogóle z polskimi napisami i to jest dla mnie niesamowity prezent, który tutaj mamy, żeby pokazać też twórczynie z tej perspektywy dokumentalnej krótkometrażowej jest przede wszystkim takie filmy korespondencja, której właśnie takim kinem interwencji kinem, które dotyka tematów historii historii rodzinnej polityki tego co prywatne staje się polityczne także podoba mi się to rzeczy staramy się odkryte twórczynie i tych twórców z różnych perspektyw i to i to cięć chociażby filmy krótkometrażowe, których nie wolno zapominać, bo to też przejaw artystycznej wrażliwości koncepcji i też są warte docenienia w tak jak pani mówi Sokołowska jest miejsce spotkań z osobami twórczo z Kieślowskim związanymi m.in. ale także rodzinnie córka Marta Hryniak potwierdziła tego co wiem obecność na festiwal tak to jest ogromny zaszczyt wydaje się, że dotychczas tylko Maria Kierzkowska była przede wszystkim to przedstawicielką i też pod honorowym patronatem impreza odbywała tego zostaje niezmiennej to jest Arce cenny dla budowania tożsamości Sokołowska archiwum twórczości Krzysztofa Kieślowskiego z siedzibą w Sokołowsku, ale w tym roku rzeczywiście jest to jest to nowe spotkanie dla widzów widzę Sokołowska Marta Hryniak będzie obecna i muszę przyznać, że miałem okazję porozmawiać z panią Martą w ramach takiego projektu podcastów Kieślowski dba 0 i tu jednak bardziej takich wzruszających rozmów, które miałam na temat i ojca, ale też Kieślowskiego rozumianego po prostu się artysta tak, żeby oderwać też z tego rodzinnego postrzegania, żeby też porozmawiać z jego o jego twórczości, więc cieszę się bardzo, że mamy mamy wsparcie i na pewno też inaczej się pracuje, kiedy też jest po prostu wsparcie i tutaj wydaje się, że nie sposób też nie nazywa się rodziną no ogromnie ważną postacią dla Krzysztofa Kieślowskiego Krzysztof Piesiewicz z niego wsparcie też jest jego obecność też jest potwierdzona, czyli cóż nie mamy wyboru w ten weekend kierunek Sokołowsko jeśli ktoś jeszcze niema planów to proszę tam właśnie się wybrać na 11 międzynarodowy festiwal filmowy Hommage Kieślowski, który od jutra do niedzieli Diana Dąbrowska dyrektor artystyczna festiwalu była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję bardzo, bardzo pani dziękuję też poświęciła nam pani czas bardzo panią zapraszam Sułkowski dziękuję dziękuję również Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Szymonowi walucie za realizację za chwilę Mikołaj Lizut i a teraz na poważnie Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA