REKLAMA

Elektromobilność się nie zatrzyma

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2022-08-26 14:40
Czas trwania:
48:13 min.
Udostępnij:

Za nieco ponad 12 lat z europejskiej oferty na dobre znikną auta spalinowe. O tym, czy jesteśmy na to gotowi, oraz o konsekwencjach tej transformacji opowiadają goście Pulsu Biznesu do słuchania. Rozwiń »

0'57" Maciej Mazur — o gotowości do elektromobilności

17'57" Andrzej Gemra — o drugim życiu baterii

29'30" Rafał Czyżewski — o inwestowaniu w infrastrukturę

38'07" Jacek Fior — o elektrycznych kamperach Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania za nieco ponad 10 lat nikt z nas nie kupi już w unii europejskiej nowego samochodu z silnikiem spalinowym, a data śmierci silników w układzie FAU silników Wankla tych rządowych i moich ulubionych bokserów została wyznaczona na 2030 piąte roku co więcej komentarz aut hybrydowych on również spalają paliwo zostaną na elektryki niektóre kraje takie jak np. na taki zakaz wprowadzi znacznie wcześniej tam Rozwiń » auta konwencjonalna będzie nie będą dostępne w salonach już od pół roku zapraszam kilka rozmów o tym, którzy tej rewolucji jest gotowe i o tym kto ma z tym problem obalamy też 1 mit i pojedziemy na wakacje na kampanię kamperem oczywiście elektrycznym to kto, z czym musi zdążyć przed 2030 piątym rokiem pytam Macieja Mazura szefa polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych co dzieje się już teraz na naszych oczach to jest zmiana charakterze rewolucyjnym, a to jak będzie wyglądał świat w roku 2030 piąte na to jest coś co bardzo trudno przewidzieć się na tę chwilę bo gdy cofniemy się od 13 latce i wylądujemy w 2009 roku to niema takiego eksperta, które przewidział, że w 2022 będzie tak istotny udział samochodów elektrycznych będzie takie barcie dla rozwoju elektromobilności i będzie taki odwrót od motoryzacji konwencjonalnej zatem 13 lat co tak miło myślę, że taką historię, która nas uczy 1, że niczego nie możemy być pewni, bo te zmiany mogą następować dużo szybciej niż się nam się mogłoby wydawać się w tej chwili wydaje się, że jeśli jednak chcemy się pokusić się o to, aby zobaczyć ten świat w roku 2030 piąte MO do faktycznie musimy myśleć o zupełnie innym systemie transportowym o systemie mobilności połączonym z innymi systemami choćby systemy energetyczne ma zupełnie innymi miastami zupełnie innymi sposobami poruszania się w związku z tym taktycznie jeśli my chcemy, żeby ten 2035 rok to był rok, chociaż to jest symboliczny rok ja bym nie przyzwyczajał się, że w tym roku zmieni się świat on się zmienia już teraz ono od c na pewno początku kolejnej dekady będzie wyglądał zupełnie inaczej, bo te zmiany, które już teraz się dzieją one zaczną być już spotykane na skalę masową to w kolejnych latach nie trzeba czekać 13 lat, więc 3005. rok traktujemy jako symboliczną datę, od której faktycznie warto spojrzeć wstecz i zastanowić się co musi zostać zrealizowane, żeby ten scenariusz, w którym sobie zarysu wiemy scenariusz, które ma 1 podstawowy cel sobie dotarcie do celu, które sobie stawiamy w różnych obszarach gospodarki, czyli do neutralności klimatycznej w transporcie ten cel jest dokładnie takie samo wezwanie jest tutaj te albo tak samo duże albo nawet większe niż w innych sektorach my musimy walczyć z emisjami musimy robić skuteczne, a zatem jeśli ten 2035 rok będzie dla nas tym rokiem, nad którym ten świat przysłowiowo zacznie się zmieniać to my musimy być na to zmiany przygotowani to oznacza to oznacza oczywiście po pierwsze, że zmiana, która już siedzieli po stronie motoryzacji musi być dalej pogłębiana bowiem pamiętajmy, że my dziś spotykany na ulicach polskich miast coraz więcej samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi, ale doskonale znane statystyki wiemy, że to jest na razie bardzo mała liczba wobec barku obwołana musimy także powiedzieć sobie otwarcie, że to jest segment, którego my zaczynamy pojazdy osobowe lekkie dostawca 3 był to one zostają nam wyzwania, które przez 13 lat na pewno będą musiały zostać zaadresowane to już zaczyna choćby transport ciężki powyżej 16 tam ten obszar też musi być dekarbonizacji one zatem w obszarze motoryzacji jest na pewno bardzo wiele do zrobienia, a to, że to się dzieje na to choćby to pozwala spojrzeć przez pryzmat tego, gdzie się dzieje pamiętajmy, że elektromobilność to nie tylko Unia europejska te spojrzymy sobie na te państwa, które na świecie są najbardziej przygotowane na elektromobilność na pierwszym miejscu wskażemy Norwegia na drugim miejscu skarżymy Chiny na trzecim miejscu ewentualnie wskażemy dopiero Niemce później wielka Brytania Singapore i inne państwa europejskie stany Zjednoczone, czyli dochodzi do tego, że z tego Top 5 to 6 państw najlepiej elektromobilności dziś przygotowanych zaledwie jedno jest w unii europejskiej to też ważne, żeby pokazać, że ten trend, którym mówimy jest trendem globalnym ją zmienić świat globalnie w perspektywie kolejnych 1013 lat ten motoryzacja, która już teraz się zmienia już teraz koncerny nie patrząc przez pryzmat 3005. roku tylko stawiają sobie bardziej ambitne cele trzydziesty rok dla przykładu jest bardzo popularne wśród koncernów jak ten rok, od którego my faktycznie skupiamy się tylko wyłącznie na produkcję pojazdów zeroemisyjnych oczywiście, żeby to było możliwe musi być zapewnione cały ekosystem, który pozwoli te pojazdy wyprodukować, że co zresztą się dzieje już teraz ten ekosystem się powiększa choćby segment bateryjne zwrócimy uwagę, że koncerny motoryzacyjne coraz częściej inwestują firma produkująca akumulatory trakcyjne bądź same w ramach swojej działalności starają się ten obszar właściwie zaadresować ten motoryzacja to jest 1 obszar, który się będzie musiał zmieniać, które się zmienia myślę zbliżamy powoli do Kongresu nowej mobilności, który dwunastego 14września odbędzie się w Łodzi podczas tego Kongresu zaprezentujemy po raz pierwszy 40 tonowe ciągniki siodłowe o napędzie elektrycznym zatem nie tylko segment ten najlżejszy w cudzysłowie, ale też najcięższy on uszczelek oczekuję tylko my mówimy o pierwszym zarejestrowanym to jeszcze 40 tonowym, a my pojazdów ciężkich mamy liczonych w setkach tysięcy w Polsce to pokazuje jak wiele jeszcze trzeba zrobić, gdybyśmy podzielili tą Moto społeczne takie 3 obszary pierwszym obszarem są producenci dostawcy pojazdów drugim infrastruktura spadku od spalinowych na zapewniająca paliwo w przypadku elektrycznych zapewniająca energia i trzecim obszarem są konsumenci, który z tych obszarów jest w tej chwili najlepiej przygotowane do tego, żeby czasach używać produkować samochody spalinowe, które najgorzej w tej chwili wydaje się, że ten, którym tak wiele mówiłem, czyli sektor motoryzacyjny jest przygotowane to tej rewolucji w sposób co najlepsze oczywiście cały czas musimy wejść w to skalę produkcji, która będzie porównywalna ze skalą produkcji samochodów konwencjonalnych, ale coraz więcej fabryk Platforma dedykowanych projektów jest już w obszarze elektromobilności uruchamianych zatem to jest ta branża, która ma świadomość, że jeśli nie pójdzie stronę zeroemisyjnego transportu to z tej mapę motoryzacyjne po prostu zniknie tym obszarem, które jest na pewno dynamicznie zmieniające ale, w ramach którego zmiany będą musiały następować dużo szybciej niż się dzieją się obecnie jest obszar infrastruktury i to zarówno infrastruktury prywatny, jakim infrastruktury ogólnodostępnym w naszym szacunku OFE wynika, że my w tej chwili łącznie moc zainstalowaną w stacjach ogólnodostępnych w Polsce mamy na poziomie około 80MW, gdy spojrzymy na regulacje unijne na projektowane rozporządzenia, które pokazują jak ta infrastruktura powinna się rozwija się to zwrócimy uwagę na to, że w tych projektach, gdy przeliczymy moc, jaka powinna być w Polsce 2005. roku to zobaczymy, że to jest mocna poziomy 440MW 2005. roku i nawet powyżej 1000MW w fazie roku 2030 zatem to są tak wyzwania, które infrastruktura będzie miała przed sobą infrastruktura widzi te wezwania, ale mamy bardzo dużo barier w charakterze regulacyjnym, które sprawiają, że inwestycje trwają zbyt długa to zresztą coś, o czym wielokrotnie mówimy też się na łamach Pulsu biznesu ten temat też się pojawia, żebyśmy byli gotowi na elektromobilność infrastruktura musi chcieć gotowa w pierwszej kolejności, ale także musi się zmieniać infrastruktura prywatna też bardzo ważny obszar, który może stać się również wąskim gardłem rozwoju elektromobilności bo by pokazać, jaka to jest skala to jak zwrócę uwagę, że my szacujemy, że w roku 2025 ogólnodostępnych stacji ładowania punktów ładowania powinna być mniej więcej między 3040 000 w Polsce, gdy mówimy o infrastrukturze prywatnej to zakładamy, że 2005. roku ten potencjał jest na poziomie około 66 000 tylko wyłącznie jeśli mówimy o infrastrukturze, która jest instalowana we miejscach pracy ta liczba idzie do nawet ponad 130 000 w roku 2030 to nie tylko chodzi oczywiście o to, żeby zainstalować taką liczbę punktów ładowania ale, żeby te punkty ładowania nie były punktami, które obciążają tylko wyłącznie sieć elektroenergetyczną, więc musimy myśleć także o systemie, które będzie wspierał to sieć i wspierał nas wszystkich jak można to zrobić choćby rozwijać infrastrukturę jakościową opartą o wsparcia myślę, że to jest ten moment, w którym powinniśmy popatrzeć na to jak ten rynek będzie wyglądał właśnie 3005. roku i on musi wyglądać taki sposób, żeby stacja komunikowała się z pojazdem koń Moniką wała się z siecią elektro energetyczną, bo wtedy będziemy mieć sytuacje, które będziemy mieć dynamiczne ceny energii będziemy mieć sytuacje, kiedy nasz samochód może się naładować w momencie, kiedy ceny są najniższe może wyłączyć doładowania w momencie, kiedy ceny są najwyższe my możemy zarządzać, żeby także wspierać sieć elektroenergetyczną IT zmiany musimy zacząć już teraz, bo to się sprowadza to bardzo prostych problemów, z którymi będziemy się zdarzać na bardzo wczesnych etapach rozwoju elektromobilności, gdy mamy garaże podziemne to teraz najczęściej zabezpieczamy sobie nominalnie ilość kilowatogodzin, które są potrzebne do naładowania 1 samochodu musimy spojrzeć z perspektywy tego, że 3005. roku praktycznie wszystkie miejsca powinny być elektryfikacji gamy wtedy ta moc nie powinna być sumaryczna tylko powinna się dzielić na cały parking, bo nie ma takiej sytuacji, w której wszyscy w tym samym czasie ładują swoje samochody mają dokładnie takie same potrzeby co, więc to jest spojrzenie infrastrukturalne i tu na pewno jest bardzo wiele do zrobienia myślę, że jeszcze więcej do zrobienia jest w tym trzecim obszarze, w którym pan redaktor wspomniał przed w obszarze świadomości społecznej my jesteśmy na samym początku drogi wokół elektromobilności wokół generalnych zmian w systemie transportowym systemie mobilności narosło bardzo wiele mi to pojawia się bardzo wiele pytań potrzeba tutaj edukacji to edukacji nie tylko w kierunku nas klientów tylko także w kierunku tych osób, które będą ten rynek rozwijały, bo to także są zmiany na rynku pracy zatem edukacja pojawi się jako hasło tylko w ramach kampanii społecznych, które są absolutnie niezbędne, ale także zmian w obszarze edukacji czy to podstawowej technicznej czy wreszcie edukacji wyższej po to, żebyśmy my jako Polska gospodarka byli przygotowani, żeby zająć miejsce w tych sektorach, które będą sektorami przyszłości sektorem bateryjnym sektorem pojazdów autonomicznych sektorem Connect gliwicki to są te sektory którymi ten rynek będzie rosła i my musimy także zapewnić odpowiednią kadrę, żeby być konkurencyjnym wobec innych gospodarek europejskich światowe na koniec jeszcze jedno pytanie w zasadzie obawa, którą być może pan rozwieje jedną z pierwszych krajów, które zabroni sprzedaży samochodów konwencją, ale będzie Norwegia to już za 2,5 roku takie samochody nowe nie będą mogły być rejestrowana w terenie uwagi kolejne państwa wyznaczył swoją datę często właśnie przed 3005. rokiem czy w związku z tym również w związku z tym, że w Polsce nie ma podatków uzależnionych od emisyjności samochodu nie obawia się pan do Polski zacznie płacić jeszcze więcej niechcianych samochodów właśnie z Norwegii czy państw, które wcześniej niż my wycofują się samochodów spalono bardzo się tego obawiam, bo to jest bardzo realny scenariusz i faktycznie to jest ten obszar, który należy, że już teraz adresować mądrą polityką o charakterze strategiczne na pomysł tego trendu jako kraj niepowstrzymany nie powinniśmy chcieć powstrzymać tego trendu, ale nawet, gdyby nam przyszły takie pomysły do głowy to my tego trendu nie zatrzymamy to jest trend ogólnoświatowe to nie jest tylko wyłącznie realizowane w unii europejskiej na poziomie Unii Europejskiej on jest realizowane ze bardzo dużą dynamiką zatem my nie zostaniemy na pewno samotną wyspą musimy sprawić, żeby elektromobilności ze zmian w sektorze transportu skorzystać jak najwięcej, a nie stracicie tracić byśmy zaczęli wtedy, kiedy byśmy Stali się faktycznie takim wysypiskiem dla motoryzacji konwencjonalnej i te pojazdy, które nie tylko drugie życie te musiały gdzieś znaleźć, ale także trzecie czwarte piąte życie znajdowałyby życie w Polsce stąd jako organizacja wskazujemy, że musimy patrzeć dużo szerzej musimy myśleć też o tym jak wspierać rynek pojazdów używanych, żeby one stawały się coraz mniej emisji na stan bardzo dużo mówiono chodzi o mechanizmach wsparcia dla pojazdów używane jak zresztą, o czym my mówiliśmy, że w roku ubiegłym i propozycje konkretną bardzo przygotowaliśmy potwierdza też się tymi trendami międzynarodowymi w niedawnym pakiecie regulacyjnym potężnym największą w historii stany Zjednoczone jako izba reprezentantów Senat zaprezentowały zmiany, które także wchodzą w obszar pojazdów używanych tam także pojawiają się dopłaty do pojazdów używanych elektrycznych właśnie, więc musimy rzeczywiście sprawić, żeby Polska mogła rosnąć w obszarze nie zadaje misyjny ma w segmencie nowych pojazdów w segmencie pojazdów używanych, żeby to stało się standardem to jest oczywiście największe wyzwanie nie tylko w Polsce we wszystkich krajach Europy środkowo-wschodniej, ale tak naprawdę we wszystkich państwach także Europy zachodniej czy na świecie generalnie oczywistym jest, że ten rynek samochodów używanych 8 zmienia tak szybko jak zmienia się rynek samochodów nowe na rynku samochodów używanych dopiero pojawią się te samochody nowe, które są teraz rejestrowane pojawia się za kilka lat c musimy sprawić, żeby te samochody nowe elektryczne, które są dziś rejestrowane także pozostawały w Polsce mamy już coraz więcej przykładów państw Europy, które wspierają to, żeby samochody używane był samochodem elektrycznym, a nie był konwencjonalnym, więc tutaj na pewno bardzo wiele musimy zrobić się też te trendy, które obserwujemy skutki wojny, że Ukrainie one także myślę, że sprawiają, że samo posiadanie pojazdu zdaje się coraz większym wyzwaniem ceny nośników energii, jakiego cokolwiek typu byśmy nie wzięli pod uwagę one rosną i myślę, że to jest też trend, który będzie się utrzymywał stąd te zmiany modelu transportowym zmianę w podejściu do mobilności myślę, że to temat zupełnie odmienną rozmowę, ale myślę, że one także będą postępowały elektromobilność jednym z elementów tych zmian, które myślę, że będą definiowały mobilność we roku trzydziestym trzydziestym piąta bardzo dziękuję panie Macieju rozmowa do usłyszenia następnym razem gościem Pulsu biznesu do słuchania był Maciej Mazur szef polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych bardzo dziękuję panie redaktorze do usłyszenia pół jest taka teoria, że wraz z rozwojem elektromobilności rozwija się będą wysypiska zużytych akumulatorów rozprawia się dla państwa Andrzej Gemma z polskiego oddziału rano moim zdaniem to nie jest teoria to jest raczej mity mit, który właśnie obala sensowność napędu niskoemisyjnego czy nisko emisyjnego takim napędem jest właśnie napęd elektryczny rzeczywiście samochodach spalinowych tym źródłem energii jest zbiornik paliwa natomiast w samochodach elektrycznych jest akumulator trakcyjny jest to przedmiot, który jest bardzo wartościowy, bo zbudowany jest z pierwiastków ziem rzadkich bardzo drogi przede wszystkim, dlaczego to jest mit, dlaczego chciałbym obalić ten mity wie, dlatego że funkcjonowanie takiego akumulatora trakcyjnego samochodzie gwarantowany jest przez producentów praktycznie wszystkich w przeciągu 8 lat i możliwość przejechania ponad 160 000 km i to, że również jego sprawność w tym okresie zostanie zachowana, więc kupując nowy samochód mamy przed sobą 8 lat bezproblemowego funkcjonowania spokoju, że nasz akumulator trakcyjny nasze źródła energii w tym samochodzie będzie funkcjonował oczywiście po tym okresie nie oznacza, że ten akumulator jest obrzucenie nie będzie nie będzie sprawny jak mówiłem producenci gwarantują 70% sprawności co najmniej takiego akumulatora, ale jeśli rzeczywiście już nie będzie funkcjonował w samochodzie rzecznika jego funkcjonalność jego pojemność nominalna będzie wynosiła poniżej 70% to nadal pozostaje to bardzo dużym parabanki bardzo dużym magazynem energii potencjalnie do wykorzystania gromadzić taką energię z analiz fotowoltaicznych czy wiatraków, które wytwarzają prąd w sposób niestabilny i możemy tą niestabilną energię sukcesywnie magazynować w takim akumulatorze trakcyjnym Ince dlatego należy absolutnie obala z tego typu mity, że taki jak latać już niczego nie nadaje, a te pierwiastki, które zostały wykorzystane już dzisiaj w procesie recyklingu jesteśmy w stanie zdecydowaną większość to są procenty 8090% już wykorzystać, a ponieważ ta elektromobilność praktycznie bardzo intensywnie zacięła się rozwijać się od 2 lat, czyli ta ilość sprzedawanych samochodów rośnie bardzo intensywnie o tym lat to za 8 lat procesy, które będą już opracowany do tego by odzyskać 100% pierwiastków tworzących tak jak lato i ponownie je złożyć do produkcji nowe com akumulatorów w takim trybie zamkniętym jest nie ma mowy absolutnie o zanieczyszczanie środowiska i tym negatywnym wpływie na nasze środowisko no Renu już to robić, bo historia elektrycznych samochodów remontu jest dekada ta pierwsza zła pojawiło się 10 czy ponad 10 lat temu i rano odkupują użytkowników akumulatora co z nimi robi jesteśmy liderem pionierem produkcji sprzedaży samochodów elektrycznych sprzedaliśmy ich już w Europie ponad 400 000 część z tych akumulatorów z tych samochodów już staramy się od kupować odkupiliśmy już ponad 2000 takich akumulatorów z terenu zła odkupiliśmy też ponad tysiące takich akumulatorów z Reno Kangoo takiego naszego modelu dostawczego co się z nimi dzieje no one są bardzo poszukiwane przez nas, dlatego że tworzymy z nich różnego rodzaju różnej wielkości magazynek takie magazyny energii i 2 bardzo duże już powstały przy naszych fabrykach Francji i one służą do tego by takie fabryki zasilać, ale również mamy takie zaawansowane duże magazyny energii, które służą różnym osiedla jak powstaje po prostu te zużyte nie funkcjonujące już w samochodach akumulatory trakcyjne gromadzone są po około 60 sztuka w kontenerach takich kontenerach, które znamy z transportów towarów wraz z nowymi akumulatorami chodzi o to, żeby zapewnić tam odpowiednie napięcie i takie akumulatory zasilają tak jak mówiłem bądź fabryki bądź osiedla 1 taki kontener zawierający około 60 akumulatorów jest w stanie zasilić przez 3 miesiące gospodarstwo domo jest tutaj nie ma mowy o tym by takie akumulatory były wyrzucane, bo chociażby też względów prawnych jest niemożliwe one muszą być w jaki sposób zagospodarowywać, a i to jest ten drugi etap życia, kiedy one służą jako magazynek na trzeci etap życia to jest oczywiście recykling wtedy, kiedy już nie spełniają swojej roli samochodach ani jako magazyny energii no wówczas następuje recykling tych akumulatorów trakcyjnych efekty, dzięki któremu już dzisiaj potrafimy jako o 90% tych tworzących pierwiastków odzyskać, bo to są zarówno elementy obudowy, które są albo metalowe stalowe albo aluminiowa jest po prostu jest odzyskać recyklingowe, ale również się te pierwiastki te poza skład już tych samych akumulatorów, czyli elektrod między którymi płynie prąd i elektronik, który wypełnia ten Motor i też poszczególne moduły mogą być wykorzystywane do tego służyły jako takie mniejsze magazyny energii czy zasobniki energii elektrycznej właśnie, bo to jest nowy pomysł i Tomasz Leleno jakiś czas temu wraz z debiutem pierwszego zła padła, jaki pomysł realizowało ten pomysł przez jakiś czas, że samochód i bateria były szanowane osobno na czym polegały czemu to miało służyć tak to był pierwszy etap naszego zaangażowania w elektromobilność już ponad 10 lat temu wtedy stworzyliśmy całą gamę samochodów elektryczny, bo to było wizowe i to był też Rena Chloe czy wizji czy Reno Kangoo i w tych samochodach w tym pierwszym okresie rozwój elektromobilności ten najważniejszy element, jaką lata atrakcyjny nabył ze względu wielu względów bardzo drogi bez względu na wielkość produkcji początkową fazę rozwoju więc, żeby umożliwić się naszym klientom możliwość poruszania się takimi samochodami kupna takich samochodu do stworzyliśmy taki biznes model polegający na tym, że można było kupić sobie samochód natomiast akumulatora myśmy wynajmowali na określony okres czasu klient podpisywał umowę by w tym czasie korzystać z takiego lata na akumulatory też była możliwość i szybkiej wymiany na takich stację Drog ten model funkcjonował przez dłuższy okres czasu, ale co się zmieniło zmieniła się przede wszystkim my skala wielkości produkcji akumulatorów co spowodowało dosyć szybkie zmniejszenie ceny tych akumulatorów i po drugie, dzięki rozwoju technologii budowy takich akumulatorów również bardzo mocno wzrosła pojemność i ile pierwsze Reno za właśnie wprowadzane w 20112012 roku bateria akty akumulator trakcyjny wówczas miał pojemność 22 kilowatogodzin to zapewniało wtedy zasięg około 200km dzisiaj 2020 roku w zasadzie od 2019 roku brano za takim samym modelu, który nie zmienił swojego kształtu oczywiście ewoluował natomiast najbardziej ewoluował wiek go akumulator trakcyjny właśnie pod względem pojemności na akumulator trakcyjny o 2019 roku ma pojemność 52kW, czyli ponad dwukrotny wzrost pojemności akumulatora trakcyjnego tego zbiornika energii elektrycznej i w związku z tym zasięg wynosi owe od 2019 roku prawie 400 km i różnych warunkach można dużo więcej również przejść już też zmienia to spowodowało, że ten model wynajmu akumulatora samego akumulatora no już stracił na atrakcyjności dzisiaj bardziej funkcjonuje ten na najem całego samochodu wraz z akumulatorem trakcyjnym obarcza się włączy się opłaca możemy kupić na własność taki akumulator samochodu wspomniał pan opłacalności wrzucania amatorów najzwyczajniej w świecie nie opłaca, bo sami producenci mogą na tym zarabiać, tworząc magazyny energii czy, odzyskując związki, które są coraz droższe w tej chwili no i mogą powstać na około jakieś zupełnie nowe biznesy, o których jeszcze nawet nam się znacznie oczywiście najbardziej akumulatory trakcyjne na każdym etapie życia są bardzo już dzisiaj są bardzo poszukiwanymi elementami, bo jak mówi można zrobić magazynek takie bardzo dużej skali kilka kilkanaście kontenerów, których jest o 60 akumulatorów i to może być magazyn energii, który zapewnia zasilanie dużemu osiedlu nie wiem 5000 gospodarstw czy pojedyncze akumulatory trakcyjne, które mogą np. służyć do zbudowania sobie prywatnego magazynu składającego się jest tego kuratora czy 2 akumulatorów podłączonego do wiaty parkingowej, po której dachu możemy zainstalować panele fotowoltaiczne i będziemy mieć się stanowisko własny do ładowania za darmo pewnym czasie oczywiście za organizację tych kosztów budowy wiaty mieć możliwość własnej stacji ładowania czy wykorzystywania poszczególnych modułów z jakich składa się akumulator trakcyjny tego by budować większe bądź mniejsze zasobniki energii do, a więc zasilania latarek prostych do zasilania silnika elektrycznego w Łodzi, którą się poruszamy czy zasilania foodtrucków u różnych urządzeń podtrzymujących temperaturę klimatyzację czy płytę grzewczą znaczy w samochodach do przewozu leków, których utrzymywana będzie stała temperatura po wyłączeniu spalinowego silnika także tych możliwości wykorzystania całych badań i całych akumulator trakcyjny czy poszczególnych elementów jest naprawdę bardzo duża, a ilość tych kuratorów, które się pojawią będzie coraz większa ze względu na bardzo dynamicznie rozwijający się ten rynek samochodów elektrycznych przeciwieństwie do samochodów spalinowych, które zresztą ich sprzedaż się jest coraz bardziej utrudniona ze względu na wymogi, jakie są stawiane przed te z napędem spalinowym ze względu na ochronę środowiska, którym żyję poniżają bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był Andrzej Gemra Rena Polska dziękuję również praca PUP jeden z kluczowych czynników wpływających na rozwój elektromobilności jest infrastruktura ładowane otoczy w Polsce trudno się buduje pytam Rafała Czyżewskiego prezesa Greenway Polska właściciela największej polskiej sieci ładowarek no nie jest łatwy proces z kilku powodów po pierwsze z tego powodu, że coraz trudniej jest uzyskiwać dogodne warunki przyłączeniowe stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej ten proces przyłączenia, że bardzo często trwa długo projekty wymagają czasami okresu 23 letniego, zanim uzyska się przyłączy odpowiednie do danej stacji ładowania dodatkowo dochodzą problemy związane z pozyskaniem niezbędnych nieruchomości na budowanie tam stacji ładowania mamy wyzwania związane z odbiorami stacji ładowania przez Urząd Dozoru Technicznego, tak więc nie jest to łatwe ani krótki proces, gdyby te wysokie schody, które są stawiane przed inwestorami albo byli nie było w ciągu ostatnich 5 lat jak dziś wyglądałaby Polska sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych to pewnie stacji byłoby więcej natomiast myślę, że tak patrząc na rozwój tego rynku w ciągu ostatnich kilku lat to jednak kluczowy wpływ na to miał rozwój floty samochodów elektrycznych tych samochodów no przybywa nam z roku na rok natomiast ten przyrost jest znacznie mniejsza niż to co obserwujemy w krajach Europy zachodniej, tak więc pojawił się pewien problem w ostatnich latach, że sieć rozwijała natomiast aut przybywało wolniej co z kolei przekłada się na pewne mniejsze zainteresowanie różnych podmiotów inwestowanie w infrastrukturę, tak więc patrząc na te ostatnie lata głównie tutaj widział podstawy problem to się w tej chwili zmienia samochodów elektrycznych mamy coraz więcej uruchomione zostały systemy dopłat teraz trochę sytuacja odwraca, aby móc zaspokoić szybko rosnący popyt na usługi ładowania musimy robić wszystko co możliwe, aby upraszczać procedury związane z budową stacji ładowania przede wszystkim doprowadzić do tego, żeby sieć dystrybucji energii elektrycznej i przyłącza, które są budowane przez firmy powstawały znacznie szybciej właśnie w związku z rozwojem floty samochodów elektrycznych, która rzeczywiście w ostatnich 2 latach bardzo mocno się rozkręciła GreenLine dosłownie kilka tygodni temu ogłosił bardzo ambitne plany rozwoju w Polsce zdradzi pan nam trochę szczegółów no jest to związane wszystkim z tym, że na początku tego roku udało nam się pozyskać znaczące finansowanie ze strony nowych akcjonariuszy, którzy dołączyli do naszej firmy to stworzyło nam zupełnie nowe możliwości rozwoju w ramach naszych planów zakładamy wydanie kwoty ponad 300 000 000zł w perspektywie to rok 2026 co z kolei przełoży się na to, że będziemy w stanie wybudować około 1,51000 nowych punktów ładowania w ciągu tych właśnie 4 lat to inwestycje już zostały uruchomione jeszcze do końca tego roku planujemy uruchomienie 120 punktów ładowania oraz realizujemy proces wymiany istniejących stacji ładowania na stacji o większej mocy czy też jest to w tej chwili oczekiwane przez wielu użytkowników samochodów elektrycznych, więc przed nami dosyć ambitne cele jak mówił już realizacja celów rozpoczęło właśnie stacji przybywa samochodów przybywa przybywa też zapotrzebowania na energię gdzieś wyczytałem proszę nie poprawi wcześniej to jest ta nieprawdziwa informacja, że sieci Green ma obecnie zarejestrowanych około 50 000 kierowców i potrafią pobierać miesięczną ponad 850 000 kilowatogodzin energii jak pan szacuje wzrost zapotrzebowania na alergie w najbliższych latach na pewno ten rok będzie bardzo znaczące tak jak rośnie liczba samochodów elektrycznych dodatkowo na to nakłada się to, że coraz części posiadaczy nowych samochodów elektrycznych korzystają z nich nie tylko, jeżdżąc po mieście, ale również podróżując po kraju np. mamy bardzo dużo też kierowcy z zagranicy, którzy przyjeżdżają do Polski szczególnie w okresie letnim to wszystko przekłada się na wzrost zapotrzebowania na energię natomiast różnych analiz wynika, że nawet przy bardzo optymistycznych założeniach dotyczących floty samochodów elektrycznych w Polsce popyt na energię, gdyż generowaną z tej floty będzie rzędu kilku procent zapotrzebowania na energię w całym kraju jak dobrze pamiętam obliczenia to przez miliony samochodów elektrycznych mówimy od 2 do 4% dodatkowej energii, która będzie potrzebna na to, aby te samochody ładować natomiast trzeba zawsze pamiętać, że samochód elektryczny głównie ładowany jest w nocy szacujemy, że nawet do 70 być może nawet 80% zapotrzebowania na energię pozyskiwana jest w momencie, kiedy parkujemy taki samochód w garażu w waszym domu hali garażowej w przyszłości to się będzie postój na ulicach ładowania infrastruktury miejskiej to jest okres, kiedy mamy stosunkowo dużą nadwyżkę mocy produkcyjnych w zakresie energii elektrycznej, tak więc ja nie widzę większych ryzyk związanych z tym, że zapotrzebowanie na energię samochodów elektrycznych może być problemem dla krajowego systemu elektroenergetycznego wręcz uważam, że to w pewnym zakresie doprowadzi do tego, że ten system będzie lepiej wykorzystywane wciągu poszczególnych godzin doby czy wpłynie pozytywnie na jego funkcjonowanie w kluczowym elementem natomiast jest to, aby odpowiednio rozbudowywać sieć dystrybucji energii elektrycznej tak, żeby nie było problemów polegających na tym, że jeżeli jakieś miejsce na jakieś ulicy osiedlu nagle pojawi się wiele samochodów elektrycznych to istniejąca sieć dystrybucji energii elektrycznej będzie niewystarczająca do tego, żeby to energia zabezpieczyć się np. wtedy, kiedy o tej samej godzinie w nocy wszyscy rozpoczną ładowanie, bo zbliża się tańsza taryfa na samą energię tutaj widzę postawy problem nie w produkcji, a dystrybucja energii chcesz skorzystać przy dystrybucji teścia bardzo pewnie wspomnieć trochę o źródle pochodzenia tej energii już dziś auto elektryczne nawet w polskich warunkach jest dużo dużo mniej uciążliwe dla środowiska mi się samochód spalinowy nad maszyną oczywiście może być lepiej dla nie będzie wtedy, kiedy ta energia będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii takim modelowym przykładem jest Norwegia, gdzie ogromna większość energii pochodzi z elektrowni wodnych wiatrowych ceny paneli fotowoltaicznych w Polsce misję cały czas prom z węgla tak około 17% w zeszłym roku wyprodukowaliśmy z odnawianych źródeł energii jak pan tutaj widzi w Polsce w przeszłości czy w Polsce oczywiście można zwiększać tą zieloną energię szczególnie, wykorzystując do ładowania aut oczywiście, że taki dom ma kilka wymiarów po pierwsze to bardzo często obserwujemy posiadacze samochodów elektrycznych to osoby, które są bardziej powiem uświadomione ekologicznie i same podejmują działania w kierunku korzystania z energii Zielonej bardzo duża część tych osób inwestuje własne panele fotowoltaiczne i w momencie, kiedy słońce świeci może zasilać swój samochód energii ze słońca również widzimy to, że operatorzy zwracają na to uwagę w tym również Greenaway mamy zawartą umowę na dostawę właśnie Zielonej energii do naszej sieci, tak więc ładują się na ładowarkach Greenawaya jest pewność, że jest energia, która pochodzi w tym wypadku z farm wiatrowych uważamy, że trzeba, gdyby aut poprzez również takie działania wspierać transformację w kierunku Zielonej energetyki i myślę też jest taka sytuacja, że wraz z rozwojem samochodów elektrycznych będzie zwiększała się presja na regulatorów na administrację państwową do tego, żeby szybciej następowała transformacja polskiej energetyki w kierunku odnawialnych źródeł o więcej będzie właśnie ludzi, którzy są bardziej tu świadomie ani korzystają właśnie z samochodów elektrycznych tym mam nadzieję, że szybciej będzie można odchodzić od kopalnych źródeł energii w kierunku Zielonej energii dziękuję państwu moim gościem był Rafał Czyżewski prezes Greenway Polska dziękuję bardzo, zdrowiu Andrzej czy później każdy motoryzacyjny segment zostanie zelektryfikowana również segmenty rekreacyjne kamper na front to się może udać odpowiada Jacek pion Polski koordynator Platformy Kam tutaj el to się musi udać w samo pytanie zadawaliśmy przez wiele lat samochodami też sceptyków było mnóstwo oczywiście zresztą dzisiaj jest, ale wiemy, że przyszłość jest elektryczna, więc docelowo również doszczętnie tego rynku segmentu kamperów no właśnie kamper samochód mieszkalne jest dużo cięższe ze względu na zabudowę wszystkie potrzebne do życia w nim przyjęte to część odpowiednika w dostawczego, na które został zbudowany podobnie samochodami elektrycznymi są zazwyczaj cięższy od spalinowych odpowiedników ze względu ma te pakiety akumulatorów magla mam się połączą 2 ciężkie rzeczy jak pan to obraża no tak rzeczywiście jeśli miałbym wymieniać tak największą przeszkodę i trudności to rzeczywiście będzie to uwaga czyni szczególnie w tym segmencie, w którym mówimy o tych dopuszczalnej masie całkowitej do 3 pół 1000 kg ona jest na jej najszerszą najbardziej komercyjna część z nich korzystamy, bo pozwala na to prawo jazdy Kubę no tutaj te ograniczenia oczywiście są, ale już powstają kampery są kampery, które mieszczą w tym limicie wagowym to zawsze będzie, jakby kompromis pomiędzy tym ile możemy w tej materii włożyć jeszcze, jaki osiągniemy zasięg tego kampera, więc te rzeczy będą w tej jednak drugi cały czas balansowała no cóż jeśli mówimy obywateli ciężarze i tym zasięgu to wrócimy do pytania co chcemy od kampera kamper ma nas spowolnić my nie musimy mieć zasięgu 400km czy 500km, bo tak zwykle ludzie mówią mówią o samochodach osobowych ja bym zadowolił się naprawdę sam zasięg 250 km, a to jesteśmy w stanie osiągnąć już naprawdę w ramach tych dopuszczalnych mas samochodów, które mamy dzisiaj także jest na pewno duże ograniczenie, ale do przeskoczenia kilka tygodni temu spędziłam jakiś czas na kempingu Chorwacji bardzo dużym kempingu, gdzie było ono na pewno kilka setek samochodów kempingowych, serwując całe zamieszanie kempingowe dopadła taka myśl, że wszystkie auta nagle będą chciały prądów i czy fakt, że na kempingu jest infrastruktura zwykłe gniazdko, ale prawie każdej parceli to jest pomoc czy oraz przeszkoda dla rozwoju elektromobilności w tym segmencie to wielka pomoc można tę pomoc stajemy się wpisuje po prostu model użytkowania samochodów w ogóle elektrycznych Adam my nie potrzebujemy w takim trybie ładowania nocnego szybkiej ładowarki, która obciąża sieci rzeczywiście jeśli wynik mieli kilka samochodów może się okazać tego prądu zabraknie chcieli budować prędkościami 50kW więcej, a nam wystarczy przez noc kampanie z gniazdka Aten 22 kg dzięki nam w zupełności wystarczą, żeby kapało przez noc często tym kamperem stoimy tu dłuższe godziny przyjeżdżam późno zostajemy do rana właśnie idealnie wpisuje to co potrzebujemy i ta infrastruktura już jest nie trzeba dodawać ser by definicja tego jak jak przyjeżdżamy na kemping co dostajemy kempingu prawda zostajemy gniazdko dostajemy wodę no i dla samochodu elektrycznego dla kampera elektrycznego jest dokładnie te 2 rzeczy, które zapewniają przeżycie dziś tam się z Białorusią było proszę nie poprawi się należy pan się przymierza albo nawet już próbuje zabudować elektryczne auto dostawcze zabudową kamperem jak pan widzi co za pomysł pomysł znowu był łączy pewne pasję ja zawsze uwielbiałem rzeczy, które były trochę retro, czyli timer nowe samochody, ale też 3 kampery ostatnio no no właściwie już jestem na etapie zakupu takiego starego kampera nie powiem jeszcze, jakiego HP to niespodzianka będzie, kiedy będziemy projektu zgłaszali, kiedy postanowiłem, że kupimy też potoczyły się dzielić współdzielić również przez plaż Platforma Kam tu to ta myśl mnie pan, że no no Super wspaniale odstaje na rok jest piękny, ale o wizę tak ciężki diesel z przeszłości najmu idąc krok dalej uznał, że gdzieś ku czemu nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy nie zmienili elektryczny jak coś się wejdzie w ten świat w wersji no takie rzeczy się zdarzają one dokładnie mają te same wyzwania, o których pan wcześniej wspomniał, czyli trzeba zbilansować to materia tak, żeby nie przekroczyć dopuszczalnej masy ale, żeby zapewnić, chociaż przyzwoite zawsze to jest wyzwanie na pewno też dla nas to będzie duże wyzwanie, ale te firmy te osoby, które dało nam się zaangażować do projektu jest nim zainteresować myślę, że gwarantują dużą dozą pewności sukcesu po bo to też pasjonaci ludzie, którzy przerobili ilość samochodów na elektryczne mając olbrzymie doświadczenie, więc jeśli oni mówią mi dzisiaj, że damy radę co ja zakładam, że damy radę i to będzie świetny projekt po rzeczywiście tam drugie życie kamperów i przede wszystkim spróbujemy dowieść, że ten koncept taki pomysł elektryczną kampera może się odnaleźć na rynku i rzeczywiście zapewnić takie wrażenie takie możliwości jakich by użytkownicy oczekiwali na rynku pojawiają się samochody elektryczne dostarcza co jest coraz więcej mamy elektrycznego craftera, którego powodzenie można zabudować teraz elektryczny tranzyt, ale co wydaje się jednak środkami darów będzie świat konwersji, a nie świat wykorzystywania gotowych konstrukcji jak pan myśli ja się to zgadzam w dużej mierze, ale wydaje się, że taką wersję nie tylko starych samochodów, ale też tych modeli, o których pan wspomniał gotowych dywanów czy mercedesa peugeota czy formalną wszystkie one są gotowe geny są przygotowane komercyjnie na torze przewodzić jednak ładunki prawda więcej zostawiają dużo miejsca na to, żebyśmy atakowali, a robią taką przeróbkę sami na kampera, jakiego chcemy znają to ograniczenie to zdecydujemy tak naprawdę jak wybierzemy parametry, jaką ja ciężar mebli jak ciężar butli gazowej to wszystkie szczegóły będą miały znaczenie nawet szklaneczki produkt, żeby plastikowe zamiast szklanych lub metalowych będą miały znaczenie w ogólnym jak w pakiecie wagi, którą sobie dobierzemy do tego kampera także myślę, że z 1 strony to konwersje starych modeli elektryczne ten rynek będzie się rozwijał, ale kampery zbudowane na dzisiejszych nowych vana elektrycznych komendzie na pewno osobny rynek ją ją eksploduje to szybko tutaj są oczywiście przekonał pan tych ograniczeń poza tą walką z wagą jest niewiele, bo kamper owcy prowadzą taki Life to nie są ludzie, którzy gnają wielkimi odległościami zatrzymują się często korzystają z tego mają dom na kołach zatrzymują się na dziko Norwegia świat pewnie światem to kolejny raz pada podczas tego podcastów przykład Norwegii zgadza się, bo do elektromobilności świetnie przekonana nie można tam się zatrzymywać się w osadzie w dowolnym miejscu to też dla mnie nowości się warto o tym wspomnieć, że ładowanie samochodu elektrycznego to nie jest tylko ładowanie przy ładowarkach prom, który płynie lokale Borga mamy stan ładowania aut czy auto może się ładować podczas rejsu stoi jest młodą oczywiście tak właśnie jak przestaniemy myśleć o samochodach elektrycznych taki sam sposób jak samochodach spalinowych, czyli zawsze wyobrażamy stację benzynową i przez to też uciekał leśną ścieżkę wyobrażamy sobie na stacji ładowania musimy podjechać co nagle okazuje się, że te stacje ładowania mamy wszędzie, bo gdziekolwiek nie zatrzymamy przy każdym budynku zawsze jest pielęgniarstwo nie wystarczy odrobinę przedłuża się właściwie możemy wszędzie podłączyć i nachapać jednak powolutku tam, gdzie stoimy kamper bardzo często stoi poza przejazdami miejsca na miejsce nawet jak przyjeżdża jako miejsce na ten szlak Norwegii to zostawiam tym pewna 67 godzin i ta infrastruktura już Norweg jest Miastka wszędzie pojawiający ja widzę tutaj olbrzymi potencjał do tego, żeby właśnie samochody elektryczne wersji papierowej wykorzystywały ten potencjał, który jest i model użytkowania tego samochodu, ale też to co pan powiedział wcześniej odnośnie zatrzymywania się na dziko no to pamiętajmy, że mając tego kampera elektrycznego to nagle na tej materii możemy nie postać parę dni, ale na upartego możemy zostać tydzień 2 po to jednak nam starczy tylko polityczne zostało na tyle, żebyśmy dojechali do najbliższego gniazdka później na, ale no jest to olbrzymie pole manewru pole do tego, żeby się oderwać dłuższy czas od cywilizacji w tym lekarz takim obrazem panel słoneczny na dachu, które gdzieś tam może nie naładuje, ale podtrzyma funkcjonowania różnych urządzeń na ich oczywiście można sobie electromobility składa się wypoczywać dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania był Jacek piorun Platformy Kamp to do zobaczenia na trasie w używać określenia na pewno wiadomo, że pewne są tylko 3 rzeczy 2 z nich to śmierć podatki, a trzecie powiem za kilka mimo tego elektryczna przyszłość motoryzacji wydaje się być pewna najbliższe lata okres transformacji pokonywania kolejnych ograniczeń zarówno tych infrastrukturalnych jak i administracyjnych musimy też aut elektrycznych przyzwyczaja winę na pocieszenie dla tych, które nie ma rozwój elektromobilności mogę dodać, że samochody konwencjonalne zostaną z nami na lata nie będą mieli po drogach jeszcze długo po 2035 roku proszę teraz trzecie pewne rzeczy na pewno za tydzień pojawi się kolejny odcinek Pulsu biznesu do słuchania Mirosław Konkel jego goście też będą fotele złamać albo innej dziedzinie będzie w przyszłości rozrywki edukacji zdrowia gorąco zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA