REKLAMA

Prywatne samoloty są utrapieniem klimatologów. Francja ma na to pomysł

Połączenie
Data emisji:
2022-08-26 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:11 min.
Udostępnij:

Francja wyszła z pomysłem uregulowania lotów prywatnymi samolotami, które wywołują coraz większe oburzenie opinii publicznej. Czy prywatne loty faktycznie szkodzą środowisku? Czy takie rozwiązania są konieczne? Na nasze pytania odpowiada Dominik Sipiński z platformy Polityka Insight.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobrem dzień dobry będziemy mówili o pomysłach, które w Europie, zwłaszcza czas widać słychać we Francji to znaczy tam rzeczywiście w uaktywnili się zieloni jakiś czas temu 19sierpnia zaczęli proponować takie rozwiązanie, które miałoby ograniczyć używanie w Europie prywatnych odrzutowców ten postulat najpierw pojawił się taki, jakby na krajowym rynku, a potem rychło Rozwiń » został rozszerzony jako potencjalny projekt, który być może mógłby zainteresować w ogóle Europy ale, żeby dobrze zrozumieć, o co chodzi to trzeba spojrzeć szeroko na to czy w ogóle w tym momencie jest rynek prywatnych odrzutowców jak często rzeczywiście te maszyny starców ich fachu ile jest w Europie ile ich jest w stanach ile jest na świecie czy co na ten temat wiem tak naprawdę wiemy niewiele z powodu zupełnie podstawowego, że ten rynek jest w ogóle ciężko zdefiniować panie często mówi, że ten rynek prywatnych odrzutowców, ale to już samo w sobie nie jest do końca prawdziwe, bo spora część tych samolotów wykorzystywanych do lotów imprez biznesowych prywatnych przez prywatnych właścicieli czy przez firmy to wcale nie są odrzutowce samoloty turbośmigłowe czasami nawet łukowe to są samoloty, które obejmują tak naprawdę każdy możliwy segment pod względem typu samolotu od właśnie małych samolotów tłokowych, które tak naprawdę są tych samych typów wykorzystywany doszkolenia pilotów Aeroklubu czasami po największe odrzutowce np. takie jak boi się do 87 Dreamliner, który w, którego ma np. Romana Abramowicza 1 rosyjskich oligarchów i z tego powodu oczywiście trudno zdefiniować o samolotach tak naprawdę mówimy natomiast przyjmiemy metodologię Eurocontrolu, czyli agencji zajmującej się nadzorem nad unijnymi unijnymi z przyległościami agencjami kontroli ruchu lotniczego Eurocontrol wylicza, że w tej chwili mniej więcej każdego dnia przez przestrzeń powietrzną 27 państw Unii Europejskiej przylatuje czy wykonywanych około 3000 trochę mniej niż 3000 operacji lotniczych związanych czy podpadających pod kategorii biznes zawieszeń to jest mniej więcej dziesięciokrotnie mniej niższe niż ruch komercyjny komercyjnych samolotów jest około 30 000 operacji to, bo 1 samolot oczywiście może okazać więcej Opera niż 1 operacja jest to co warto podkreślić to nie jest wcale rynek związany ze tylko najbardziej bogatymi ludźmi świata faktycznie kiedyś tak było, żeby mieć prywatny odrzutowiec czy nawet prywatny mniejszy samolot trzeba mieć po prostu bardzo bardzo dużo pieniędzy natomiast od pewnego czasu od kilku lat rośnie popularność systemu tzw. cząstkowego cząstkowej własności samolotów, która powoduje, że osoby nadal oczywiście bardzo bogaty, ale już nie mówimy miliardera czy wręcz multimilionera cha, ale ludziach, którzy mają kilka milionów powiedzmy zbędnych na koncie czy przeznaczonych na ten cel, którzy kupują część samolotu jak staje się częścią właściciele właścicielką to też bardzo zwiększa popularność wykorzystywania tych samolotów co powoduje, że faktycznie mówimy tutaj już no oczywiście głośne są gwiazdy rocka czy biznesu tego spływ czy Elon Musk, ale tak naprawdę w miarę przedsiębiorca przedsiębiorczyni, która odniosła w miarę sukces w biznesie jest w stanie w tej chwili mieć prywatny odrzutowiec bardzo często z tego korzysta i oczywiście powoduje, że ten rynek w ostatnich latach faktycznie gwałtownie rośnie prezent razem z tym gotowi na następną emisję no i rośnie też oburzenie to warto o tym wspomnieć właśnie kształtuje się na naszych oczach taki nowy ruch właśnie kontroli Obywatelskiej nad tymi bogaczami, którzy sobie latają odrzutowcami m.in. ofiarą takiego nie wiem czy nazywać to śledztwo, ale takiej czujności padła niejaka Kendall Jenner zdaje się tak miesiąc temu ona wykonała jakiś taki lotny śmiesznej trasie to było zdaje się kilka czy kilkanaście mil w obrębie Los Angeles w obrębie aglomeracji sam, lecz bardzo szybko to wypomniano na Twitterze, że cały lot trwał 17 minuta spalił tyle tyle ton i tyle tyle ton dwutlenku węgla trafiło do atmosfery wskutek jej no to można sobie dopisać nie wiem poczucia, a uprzywilejowania czy poczucia obcości czytamy co tam kto chce to na, ale widać wyraźnie, że będą od złości jest tłuszcz jest złość jest być może nawet jeszcze bardziej złoszczą się przykładem jest Elon Musk który, któremu udało się wypromować jako swoją osobę jako zazielenianie transportu dzięki dzięki testom, ale Elon Musk w swoim prywatnym odrzutowcem lata na potęgę i te lata na trasach ostatnia wydaje się to były one jagniąt 1 innych celebrytów, ale elektrycznych poleciał na trasie właśnie też Kalifornii między 2 lotniskami, które są trzeba oddalono 4 przystanki podmiejskiej kolei Culture in kraj jeśli bardzo często regularnie i jest zupełnie przyzwoitym alternatywnym transportem, więc oburzenie rośnie rośnie też możliwość śledzenia dzięki rozpowszechnieniu popularności serwisów, które pozwalają śledzić samolot na Twitterze powstało kilka profili, które w sposób zautomatyzowany w tej chwili faktycznie potrafią zidentyfikować mniej więcej przynajmniej do kogo należy samolot, choć oczywiście nie zawsze osoba musi być na pokładzie co jest jedną z jednym z argumentów podnoszonych przez obrońców czy najczęściej przez rzeczników prasowych rzeczniczki prasowej tych celebrytów i tych biznesmenów natomiast zidentyfikowanie dany samolot wykonał lot jest w tej chwili bardzo proste może zrobić każdy jest właśnie aplikacja, która będzie automatycznie oburzenie wynika m.in. z tego, że nie może tych lat jest po prostu bardzo duża to właśnie tak jak zauważył one bardzo czesne trasach, które sama nie ma żadnego uzasadnienia kres bardzo krótkie te próby gorszy stan niż w Europie zresztą w ogóle rynek samolotów biznesowych jest dużo większy stan niż w Europie na temat Europy też jak jak wyliczyły wyższy eksperci z organizacji transportu na walnym w zeszłym roku olbrzymia większość połączeń lotów wykonywanych przez odrzutowce biznesowym w Europie są loty na trasach krótszych niż 500 km, a mniej więcej 7080% najpopularniejszych połączeń to są połączenia między miastami, które mają w ogóle połączenie szybką koleją, która w Europie jest zacznie przecież popularniejsza niż niż w stanach, więc to wszystko powoduje narastający sens narastającą złość narastające poczucie że, że te loty no nie, że to jest grupa niesamowicie przygotowanych ludzi, którzy wykonują loty to niż latem zupełnie bez sensu nie płacą podatków, bo loty biznesowe przypomni w Europie poza niewielką częścią Schweitzer nie są opodatkowane nieopodatkowane paliwo one nie są objęte unijnym systemu handlu emisjami to wszystko powoduje, że pasażerowie, zwłaszcza teraz, którzy często słyszą, że należy ograniczyć latanie wybierać pociąg oczywiście prawdą, ale jeśli komuś mówimy, że ma np. nie lecieć 2× w roku wakacje tylko raz w roku albo najlepiej wyjechać pociągiem nie lecieć, a ta sama osoba widzi, że w tym samym czasie Elon Musk np. czy pani Jenner wykonuje kilkanaście lotów na trasach, gdzie mogłoby nie może rowerem pojechać no to oczywiście powoduje złości bardzo uzasadnioną złość faktycznie to jest zupełnie sensu tak ten słynny tweet Kendall Jenner też było okraszone taką takim dobrym porównaniem to znaczy, zanim twoja papierowa Słomka w twoim drinku zdąży się kompletnie rozpuścić Kendall Jenner wystartuje wyląduje tak śledztwach to jest rzeczywiście chwilami bardzo takiego taka krytyka ostra, ale zastanówmy się nad tym czy faktycznie jest rzeczą sensowną słuszną potrzebną wprowadzenie regulacji administracyjnej być może Europa rzeczywiście będzie to pierwsza, bo to jest ten ruch ekologiczny silniejszy silniejsze jest też lewica trochę inne podejście do regulacji tych wielkich fortun chyba jednak w Europie jest albo albo narasta, więc pytanie czy czy to jest faktycznie ruch w słuszną stronę lustra zapewne z lotnictwem ogólnie trzeba coś zrobić w kwestii regulacji środowiskowych np. Kasia lotnictwo ogólnie nie płaci za nie płaci podatku za paliwo lotnicze to nie tylko problem samolotów biznesowych dotyczy wszystkich lotów przez wszystkich lat wykorzystujących paliwo lotnicze w Europie takie rozwiązania regulacyjne nie dotyczą żaden specjalny sposób lotnictwa biznesowego natomiast na pewno zmienią rachunek ekonomiczny i ja osobiście jestem sceptyczny co do tego czy podniesienie podatków czy w ogóle nałożenie tych podatków na paliwo w przypadku ludzi bardzo bardzo bogatych, którzy latają prywatnymi samolotami dużo zmieni jeśli chodzi o ich skłonność do latania, ale przynajmniej wygenerują dzięki temu trochę po podatkowe, które będą mogły być wykorzystane coś dobrego, ale z drugiej strony Europa też pomiędzy rozwiązania takie stricte regulacyjne jest kontynentem, który w przeciwieństwie do Stanów na bardzo dobra alternatywa, zwłaszcza na tych trasach wykorzystywanych przez samoloty biznesowe przez ludzi bardzo zamożnych i często faktycznie ludzi, którzy ze względów biznesowych czy politycznych czasami muszą być gdzieś jak najszybciej to też trzeba i oddać jeśli może w środku celebryty niema zastosowania jeśli mówimy o przedsiębiorcach czy politykach czy o osobach związanych gdzieś właśnie z tym światem biznesu polityki to co faktycznie osoby, które czasami bardzo szybko się gdzieś przemieścić muszą notkę, że w Europie faktycznie wielu trasach mogą się przemieścić szybkimi pociągami popatrzymy na trasy chociażby z Londynu do Paryża Londynu do Brukseli to tam jest już w tej chwili infrastruktura już są pociągi, która co niewiele dłuższe jeśli w ogóle takie podróże podróże samolotami biznesowymi nie są na pewno jest też sprzyjający czynnik, że jak w Europie można poniekąd musi te osoby do jeżdżenia pociągami, bo te pociągi są w stanach jest oczywiście trudniej, bo poza tym naprawdę bardzo krótkimi trasami między 2 psami w obrębie 1 miasta w Kaliforni nawet jeśli popatrzymy na takie główne korytarze jak np. dominator nowy Jork Waszyngton no to w stanach jest problem z infrastrukturą kolejową faktycznie poza wiele osób będzie poważnym niedogodnością, żeby nie latać na to stanowisko infrastruktury kwestia długoterminowych strategii zamiast bardzo to wszystko jeszcze trochę ominęliśmy covid w tym wszystkim lotnictwie dobra informacja to po informacjach powiemy o tym jak covid na to wszystko wpłynął 14171425 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights rozmawiamy o prywatnych samolotach prywatnych latach latach biznesowych tzw. to nie jest to samo co w biznes klasie nie tu chodzi o mały samolot, które są często własnością firm na usługach albo prezesów albo właścicieli także firmy różnie bywa to jest przedmiot rosnącego zainteresowania niepokoju i złości, zwłaszcza w stanach Zjednoczonych, ale w Europie też tutaj na froncie w awangardzie jest Francja, która chciałaby być może wprowadzić jakiegoś rodzaju zakaz wspomnieliśmy przed informacjami o covidzie, jakie są związki między covidem 19 w Czechach i pandemią, a także takimi ruchami, które w tej chwili zwracają bardzo baczną uwagę na to co lata po niebie na prywatne odrzutowce związek ten związek przede wszystkim taki, że dla lotnictwa tego, który omawiamy biznesowego covid dobę to jest prawdopodobnie jedyny segment lotnictwa, którego pandemia była tak naprawdę dobra to wynika głównie z tego, że w momencie, kiedy w mat tysięcznego dwudziestego roku w Europie tak naprawdę zamknięto lotnictwo sporą część osób przyzwyczajonych muszą latać biznesowa trwać np. w związku z polityką czy czy w związku z zapobieganiem pandemii nawet musiała latać prywatnymi samolotami innych po prostu nie było i wiele z nich się do tego przyzwyczaiło jeśli popatrzymy na statystyki w tej chwili to lotnictwo biznesowe w Europie jest o 16 około procent w tej chwili większe niż było przed pandemią i te statystyki utrzymują to nie jest tak, że faktycznie jak największy pić, bo w momencie, kiedy prostu innych lotów nie było natomiast teraz inne loty już w stanie w Europie generalnie wróciły, ale wiele osób nadal przesiadło się do samolotów biznesowych prywatnych co właśnie wynika m.in. z tego, że są po prostu dostępniejsze cenowo niż były były kiedyś one są częściej wykorzystywane samolotami tego rodzaju jest oczywiście ten sam problem co z samochodami w skali jeszcze większe jest taki samolot, który na przychody z własnością firmy czy czekać bardzo bogate osoby on głównie stoi na jakimś lotnisku lata bardzo bardzo mało inne części właśnie bardzo krótkich trasach natomiast wykorzystanie tych modelu częściowej własności spowodowało, że samoloty latają nadal mało ale, ale jednak więcej stoją mniej, więc i sportu więcej na lotniskach bardziej widać więcej też o tym mówi nam to wszystko gdzieś tam do dymu przyczynia się do tej narastającej złości, którą o, których rozmawialiśmy przed przerwą no właśnie równocześnie w ogóle można by zadać pytanie o to w jaki sposób należałoby regulować, bo są takie sytuacje, kiedy ten przelot jest rzeczywiście uzasadnione czasowo i to nie jest żadna ekstrawagancja tylko pewna konieczność, które warto wspomnieć, że nauka w Polsce taka inicjatywa śledzenia posłów, którzy najczęściej latają to się ostatnio pojawiło i jak się okazuje latający, którzy są ze Szczecina chytry sposób Michałek zaznaczy dystans Szczecin Warszawa pokonywany jakąkolwiek drogową czy to będzie droga pociągu, że to będzie droga w sensie ulicy nie wiem autostrady czegokolwiek w no to jest rzeczywiście kilka godzin natomiast samoloty w zgodzie na 40 także w trakcie też zachować jakąś racjonalność tej krytycy oczywiście ten problem dotyczy wszelkiego rodzaju lotu, bo jeśli mówimy o skutkach środowiskowych lotów z takich najzwyklejszych na wakacje, które większość osób w tej chwili jakiś czas wykonuje to także można oczywiście postulować zakazanie, ale to nie może odbyć bez po pierwsze, pogorszenie jakości życia dla wielu osób, bo poprzednia nie powinniśmy jak wszystko zmierza do tego, żeby ograniczać możliwość podróżowania po świecie, ale też pod też drugie wpływu gospodarczego jednak połączenie świata liniami lotniczymi umożliwia handel umożliwia wymianę tak taką międzyludzką i handlową na nas w stopniu zupełnie wcześniej niespotykanym i tak samo w przypadku lotów biznesowych zakazanie całkowite na pewno odbiłoby się na tym po prostu działają nasze społeczeństwa nasze gospodarki natomiast rozwiązania, które można wprowadzać, ale dotyczą tak tak naprawdę znowu wszystkich rodzajów lotnictwa jest pierwsza nałożenie pełnych kosztów środowiskowych w formie podatków czynu zaczynają zupełnie najprostszego opodatkowania paliwa po drugie to są rozwiązania regulacyjne, które będą zmuszały operatorów tego typu samolotów do przerzucania na napędy alternatywne i to lotnictwo biznesowe tutaj akurat ma za bardziej podatne na taką takie unowocześnienie przerzucenie na napędy alternatywne właśnie ze względu na to są jednak najczęściej tak samoloty małe, latając na krótkich dystansach, czyli takie, gdzie realistycznie można przewidzieć perspektywie powiedzmy 1015 lat, a być może nawet szybciej napędy hybrydowe na całkowicie elektryczne czy na wodór będą po prostu dostępne i będą umożliwiały wykonywanie tych samych lotów bez żadnych np. dodatkowych przystanków na wymianę baterii, więc po pierwsze, zmiana technologii po drugie, obciążenie kosztami, które tak mówił o imieniu nie sądzę, żeby obciążeni dodatkowymi kilku kilkunastoma nawet procentami podatku spowodowało, że multimilioner nagle przestaną latać, ale przynajmniej będą płacili za to uczciwą środowiskową cenę, którą będzie można wykorzystać np. inwestycji we odnawialne źródła energii na, ale być może też na niektórych trasach faktycznie powinniśmy rozważać zakaz lotów między tymi miastami, bo tutaj Francja nie jest to jest także oni zaczęli od lotnictwa biznesowego France już w trakcie pandemii w trakcie szczytu pandemii zaproponowała takie samo rozwiązanie w przypadku lotów pasażerskich, czyli tam, gdzie jest połączenie kolejowe, która spełnia określone wymogi Francja chce zakazać zakazuje tak naprawdę lotów pasażerskich tak samo można zrobić tam biznesowymi, bo to jest regulacyjne jak najbardziej wykonalne tylko wymaga na pewno dużej ostrożności i finezji w tym jak to narzędzie jest stosowane nie takie ogólnego zakazu np. lotów między 2 krajami w ale właściwie jeżeliby zastanowić nad kryterium, jakie tutaj można by stosować to co jest sekretarzem czas trwania lotu będą najlepszym kryterium zasady jest dostępna alternatywa, zwłaszcza alternatywy kolejowej pewnie w niektórych przypadkach też drogowej jeśli mamy do czynienia z trasy, na której szybki pociąg na Catalyst, który jeździ między Paryżem Amsterdamem Brukselą jest pociąg, który jeśli co pół godziny szczycie co godzinę przez cały dzień jedzie bardzo szybko i jest jak najbardziej dla każdego nawet najbardziej naglące tego powodu podróży dostępne na czy można można zupełnie zastąpić lot z Amsterdamu do do Paryża pociągiem z Amsterdamu do Paryża to nie zajmie więcej czasu, aby rozprawa, gdy jest centrum miasta prawdopodobnie zajmie mniej czasu takich tras niestety jest aż tak wygodny jest niewiele na zawsze jednak różnica lotnicy biznesowymi mimo wszystko taka, że tak jak większość tych lat, zwłaszcza wykonywanych przez celebrytów nie do niczego potrzebna jeśli by nie było jeszcze ani się przesiedli do jakieś alternatywnego mniej emisyjnego środki transportu to nic by się stało, ale faktycznie jest pewna część połączeń czy pan naszych pasażerów, którzy wykonują loty w bardzo w innych celach biznesowych politycznych naj wtedy nawet faktycznie nawet na tych trasach, gdzie bardzo dobre połączenie kolejowe może okazać, że samolot ma jednak kosz uwagę chociażby, dlatego że jest dostępny na na żądania pociąga Dagmara w skład, więc wszystko jest bardzo skomplikowany wymaga bardzo dużych niuansów natomiast tak największym uproszczeniu jeśli jest szybki kolejnymi powinny być samolot jest szybka kolej nie powinno samolotów w dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki Insights były państwa moim gościem jest 1434 program przygotowała Martyna Osiecka Natalia Rutkowska realizował Szymon waluta, a za chwilę informacje zaś po nich raport gospodarcze i Tomasz Setta połączenie audycji Jakuba Janiszewskiego zawsze sobą bądź na bieżąco dzięki aplikacji TOK FM zintegrowanej swoim samochodem stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA