REKLAMA

Wszystkie opłaty świata na rynku sztuki

Interluda
Data emisji:
2022-08-26 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:51 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest prof. Wojciech Szafrański z Zakładu Prawa Rzymskiego, Tradycji Prawnych i Prawa Dziedzictwa Kulturowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka dobry wieczór Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na program Inter luda ostatnio 1 ze słuchaczy, szukając czegoś w internecie zupełnie przypadkowo znalazł z jakąś pracę naukową a gdzie w bibliografii jedno ze źródeł brzmiało łasiczka Cezary 2020 świat sztuki po covid 19 Owczarek TOK FM to była audycja to właśnie tu znajdą państwo m.in. archiwum Radia TOK FM no powiedzmy sobie to strasznie miło, że ktoś tego Rozwiń » słuchał i wykorzystał to jako źródło, ale tam też dam wyraz na forum dyskusyjnym uznałem, że to jest źródło niepełne, dlatego że ta rozmowa odbyła się faktycznie antenie Radia TOK FM w programie off czarek, ale przecież źródłem informacji był niewymieniony w bibliografii przejmie w tej pozycji pan prof. Wojciech Szafrański i wielu słuchaczy słuchaczek w komentujących zgodziło się i pomyślałem, że może należy spotkać z panem prof. Wojciechem Szafrańskim i w znowu rozmawiać o rynku sztuki, a świetnie do tego nadaje się program Inter luda jest więcej czasu mniej przeżywanych różnych wydarzeń także dzisiaj gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański zakład prawa rzymskiego tradycji prawnych prawa i dziedzictwa kulturowego wydział prawa i administracji Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór i tak to za sprawą naszego słuchacza jest pan znowu w programie na antenie Radia TOK FM plus oni oczywiście nikogo nie rozumiem bardzo nam nie toczy się żaden sposób nie nie oddziaływuje ja się cieszę że, że w ogóle ktoś chce słuchać jeszcze rynku ktoś korzysta z takiego przekazu ustnego w takich publikacjach naukowych także to jest napełniają też nowość tak przegląda się tylko internet albo proroctwa zagląda do książek, która wchodzi do bibliotek ale, żeby samej audyt i wyciągać jakieś takie ich ciekawe rzeczy to to jest siła jak kto mówi, ale bardziej tylko, że w ogóle autor też zdecydował się znaleźć ciekawego w tej audycji dla badań naukowych tak to jest faktycznie ciekawe, ale pomyślałem sobie, że to oczywiście nie jest jedyny powód, dla którego pana zaprosiłem, ale pojawiło się w mojej głowie wiele pytań od czasu naszej ostatniej rozmowy i kiedy rozmawiamy o rynku aukcyjnym, kiedy rozmawiamy o aukcjach dzieł sztuki, kiedy pojawiają się często te rekordowe wyniki albo mówimy proszę tutaj taki obraz takiego autora autorki został sprzedany za taką sumę pan bardzo często powtarzał, że to jest tylko cena młot kowadło, że w rzeczywistości nabywca płaci więcej no oczywiście chyba każdy czuje albo wie, że oprócz tego są jeszcze różnego rodzaju opłaty i te opłaty ostatnio mi chodzą pogłowie pozostawia się, skąd te opłaty się wzięły to znaczy czy one zawsze były, a może kiedyś ich nie było, a jeżeli zawsze były to na jakim poziomie, kto te opłat opłaty ustala czy one są ustalane odgórnie czy one są ustalane indywidualnie czy to jest rola państwa czy to jest rola domu aukcyjnego i właściwie czy to są opłaty tylko dla kupujących czy także dla sprzedających pytań wiele, bo też właściwie co co za to opłatę mamy tylko to, że na dom aukcyjny łaskawie na nas zarobić jeszcze cokolwiek innego jak i gwarancję, jeżeli jakiekolwiek mieszczą się, jakie usługi mieszczą się w tej opłacie także może od tego byśmy znaczenia ani profesorze to ja już pytań oczywiście mnóstwo, czyli zaczynamy od tego, dlaczego opłaty w ogóle tak tak, że pan czegoś co kosztuje 100 000USD, czyli z jakiś przedmiot został wylicytowany np. za 100 000USD to w rzeczywistości to suma jest wyższa aukcja w ogóle sposobem dochodzenia do konsensusu także to nie jest także w, że ty tak taki oczywiście bardzo ciekawy sposób dochodzenia do konserw są same typował jest bardzo dużo, lecz każda kończy się jakimś, jakim wynikiem jakimś jakimś się wynikiem, który my określamy częste cenę na cenę dodatkowo najczęściej to są oczywiście okres ten tradycyjny wydają się kończą się takim przepisem młotkiem to dał najwięcej ten wygrywa licytację na oczywiście ta cena Podkowa jest podstawą do tego, żeby ustalić ostateczną cenę sprzedaży oczywiście ostateczna cena sprzedaży to jest scena łóżkowa powiększona o wszelkie wszelkiego typu opłaty takie, które ustala sam dom aukcyjny oczywiście musi ustalić z góry musi wcześniej poinformować potencjalnych klientów najczęściej w formie regulaminu aukcyjnego tak, która jest, bo mecze, gdy bierzemy udział w aukcji z automatu stosuje się do nas na ich w tym regulaminie aukcyjnym jest jest opis właśnie tych opłat wszelkiego typu dodatkowych najczęściej podstawowej opłaty, czyli prowizji dla domu aukcyjnego czy prowizji, który pobiera dom aukcyjny od kupującego obok tego oczywiście tam inne opłaty takie, które wynikają bezpośrednio sprawa jak chociażby układy swój dom aukcyjny celowo nie chcą łączyć tej opłaty tego debaty Sweet opłaty z tego tytułu do właśnie opłaty swoje dzieci swojej prowizji, a bo wtedy by automatycznie mówiąc wprost mniej zarabiały na, ale tak oczywiście wszelkiego typu inne podatki np. importowe wtedy, gdy obiekt sprowadzane spoza granic spoza granic celnych Unii Europejskiej się często zdarza, bo przecież Polski rynek jest rynkiem poloników bardzo wiele obiektów przyjeżdża spoza obszaru Unii europejskie sprzedawanych tutaj to, jeżeli włączycie taki podatek importowy do nowej prowincji NATO na dom aukcyjny był mniej mówią wprost zarabiał najmniej zarabia to lepiej wziąć wskazywać poza oczywiście o prowizją dla domu aukcyjnego poza ewentualnie 2 osób, jeżeli w ogóle może być pobrany w konkretnych przypadkach to jeszcze te opłaty importowe wszelkiego typu inne funkcjonują, ale te to co jest bardzo są dowodem takim powiedział charakterystyczne o to, że często rzeczywiście podaje się przede wszystkim ceny Włodkowica czy te prawicy jak to się kolokwialnie często mówi, ale nie podaje się często ma w pełni cen sprzedaży ze wszystkimi tymi opłatami, owszem, wtedy prowizja domu aukcyjnego tak natomiast naprawdę wady, jeżeli jest taki podmiot obowiązany do do uiszczenia tego 20 innymi on jest podawane w tych wystawienia to może zatrzymajmy się tutaj od razu wyjaśnijmy, że to 2 Świt gdy, ale zwane także o, czyli artystów SL rajd innych w świecie anglosaskim to jest opłata na rzecz artysty albo jego spadkobierców tak wynikających z prawa autorskiego przy zawodowej odsprzedaży oczywiście dzieła sztuki wtedy, gdy sprzedaje tego sam sam artysta to zdrady swój pojawiło się tak naprawdę po raz pierwszy w prawie francuskim w 1920 roku prawie polskim dosyć szybko się pojawiła, bo funkcjonowała w okresie międzywojnia ustawy o prawie autorskim z 3005. roku towarzyskich było jakieś myśmy trochę inną sytuację w Polsce PRL to się rynek aukcyjny nie nie funkcjonał buble system sprzedaży dziełem dzieł sztuki mają oczywiście powrócił później troszeczkę w związku z najpierw umiędzynarodowienie w ogóle Łady Świt czy tej opłaty te prawie międzynarodowym konwencji berneńskiej później oczywiście w momencie w tak Unii Europejskiej na implementacji i wejście także do porządku polskiego w 2000 są 20000607. roku po implementacji i właśnie tych regulacji dotyczących tradycji ja pamiętam jeszcze rynek Polski lat dziewięćdziesiątych rynek aukcyjny oczywiście, gdzie w domy aukcyjne peset niespecjalnie wyodrębniany opłata za nami Łady Street, ale wtedy jej chyba może być nie pobierały trochę to było tak uznaniowo, że już tej opolskiej prowizji domu aukcyjnego znajduje się oba dla 21 ligi występował do domów aukcyjnych o 2 dyski jako jeśli chodzi o artystów spadkobierców tych artystów sytuacji oczywiście się w pewnym momencie zmieniło z gremialnym występowaniem o te od opłat domy aukcyjne automatów w Polsce zmieniamy regulaminy oprócz opłaty prowizji klasycznej od kupującego osobno płacimy dzisiaj Łady swój jako kupujący przerzuca obowiązek jest mówiąc wprost na nas Stawska agresywnych od 5% przy LOK 5% do, że do 0,25% więcej niż 12,51000EUR nie może być pobierany 2 Świt to są te rozwiązania, które są Polski oczywiście w różnych krajach jest, a jest różnie to nie jest tak, że to jest światowe rozwiązania, a toż to się nie lansuje przed w Polsce to już obiera się 2 hity 70 lat po śmierci aż do 70 lat po śmierci artystów no i w niektórych krajach gospodarzy mają wprowadzać takie 2 dyski, kto np. ta granica czasu 50 lat, ale to jest by pewien element oczywiście tylko tych tych opłat, że mówimy o dodatkowej opłacie, która pojawia się przy okazji prowizji domu aukcyjnego, ale jeszcze panie profesorze za zatrzyma się na chwilę przy tej opłacie, a może przy genezie nowo, jeżeli ktoś nowo rozumie, że dom aukcyjny działa taki sposób, że właściciel pracy tam pracę powierza domowi aukcyjne mu, aby ten w imieniu właściciela ją sprzedał, czyli pewnego rodzaju taka komisja tak znamy to jako komorze silosu co prawda że, że ten NT generalnie rynek aukcyjny w Polsce rynkiem komiksowym, ale zdarza się oczywiście też także dom aukcyjny kupuje najpierw pracę od od sprzedającego później po jakimś czasie wystawiają jak będąc właścicielem takiej takiej takiej pracy także to robi się takie zapasy magazynowe raz po raz również trzeba oczywiście silnym kapitałowo zadam takie, o których w Polsce nie ma, ale generalnie tak rzeczywiście przynosi ktoś do domu aukcyjnego dzieło sztuki i Irakiem dyskusja dotycząca samej wyceny tego dzieła stanu zachowania oczywiście wszystkich innych tego typu elementy, które mają wpływ na to on cenę działa sztuki jest też wyobrażenie oczywiście sprzedającego zawsze o tym jak dużo najczęściej one takie, choć im plus jak jak jak bardzo jak jakaś niesamowita wartość tego dzieła, które przyjął on jest weryfikowana przez pracowników domu aukcyjnego idzie propozycja też dla takiego sprzedającego sprzedający generalnie też ponosi koszty, czyli tą opłatę od sprzedającego przez wiele wiele lat w funkcjonowaniu rynku aukcyjnego na świecie było tak, że te podstawowe koszty czy tej prowizji domu aukcyjnego ponosi kupujący i tylko właśnie wszedł właśnie takie tak jak w komisji, czyli zostawiamy coś i po prostu no ktoś to w naszym mieniu sprzedaje i pobiera część naszego zyskuje co się stało takiego się stało właśnie na rynku sztuki, że to kupujący tego ponosi największe ciężary można tam do sprzedającego to się zmieniło wcale nie tak dawno bo, żeby jednak dla mojego życia takim przełomowym momentem to był 1975 rok, gdzie najważniejsze większe domy aukcyjne, bo zawsze one dyktują nauczyć tworzą nie chce chodzić, że MON, ale taki okręg zmian no i tymi największymi domami akcyjnymi w tamtych latach także jak dzisiaj pod względem obrotów oczywiście liczba oddziałów pracowników i tak itd. by do aktywnych ofert wykrytej u i to pierwszy właśnie od wprowadził rodzaj takiej opłaty dla dla dla kupującego oczywiście wcześniej były takie zniuansowane minimalna takie ważne mocne wprowadzoną w 2 w 1500 siedemdziesiątym piątym roku zasoby są szybko Crist jest to oczywiście był taki Lem no powstał konflikt można powiedzieć taki duży nawet być taki spór prawny i zajęły się tym urzędy antymonopolowe Wielkiej Brytanii, że to jest na Niechcę wiedzieć, że rada zmowy, ale troszeczkę tak zmowy i pobierania dodatkowych jeszcze jeszcze opłat na, ale domy aukcyjne ówczesne ówcześnie tłumaczyły to w ten sposób my musimy zacząć przerzucać koszty z sprzedającego bardziej na kupującego, bo nagle się okazuje, że dom aukcyjny oczywiście przede wszystkim towaru, który dostaną pół, który mogą dalej dalej sprzedać w momencie, gdy te koszty były naprawdę duże, bo przed 70 piątym rokiem one po stronie sprzedającego wynosiły no średnio od dwunasta właściwie tak bliżej nawet 30% 12 by absolutnie rzadkość, ale między 2030% NATO ten sprzedający nagle dostrzegał, że właściwie to co jest za jaki taką cenę Łąkową sprzedawane dane dzieło sztuki no to nagle on tego czy to co idzie świat nagle swego dostaje niespecjalnie dużo jako takiego przekonania, czyli ma w tym skrajnym przypadku 7070%, więc domy aukcyjne określiły okres po spróbujmy to miła osoba bardziej obniżamy koszty sprzedającego w takim znaczeniu opłat od sprzedającego obciąć na takim właśnie poziomie, a niech to będzie od tak, bo początkowo między 2, a 10%, a natomiast większe koszty przerzucić na kupującego, czyli tego, który też pożąda tego tegoż tego dzieła i muszę powiedzieć, że to się sprawdziło, a czy później po po ostatnich zawirowaniach, gdzie w toczyły się oczy śledztwa publiczne w tym zakresie pług chciano się procesować oczywiście z tymi domami domami aukcyjnym, ale ostatecznie UE no doszło do pewnego konsensusu tak bym powiedział też rynkowego i dzisiaj opłaty od kupującego są wyższe od nich opłaty od sprzedającego na polskim rynku też ta jest też to bardzo mocno zmieniło, bo początkowo te opłaty od kupującego, a w Polsce były na dosyć niskim poziomie to jeszcze lata dziewięćdziesiąte początek lat dziewięćdziesiątych, gdzie sięgało ja pamiętam jeszcze takie pierwsze aukcje w Poznaniu chociażby, które realizował Daria Horn dzisiaj nie ma żadnego porządnego domu aukcyjnego w Poznaniu, ale wtedy organizowane były takie aukcje Firek i Skowronek tak zorganizowali takie auto tam opłaty aukcyjnej wynosiły 33,5, a procent procenta to jest stosunkowo niewiele, ale to początek lat dziewięćdziesiątych później systematycznie oczywiście te opłaty opłaty rosły no chore dzieci w szachy po takim bardzo dobry swego czasu, żebym mający bardzo dobre obiekty dom aukcyjny sztuka tego w latach dziewięćdziesiątych podkreśla 901000 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku pobierał opłaty na poziomie 6% no w latach dwutysięcznych nią lider też jeszcze cały czas gdzieś w pobliżu mijający się rem PEG 2003 roku, aby opłaty na poziomie 8% np. w 2010 roku Rempex pobierał opłaty na poziomie 100 dzisiaj oczywiście dopłaty na poziomie 20%, jeżeli chodzi o opłaty od kupującego i to wcale nie jest w takiej taki dawny czas, bo jeszcze przed pandemią no to większość klientów była przyzwyczajona do 18%, jeżeli liderzy polskiego rynku aukcyjnego dla chcieli podnosić no i skoczyli z tego 1818 na 20% dzięki temu łatwiej się to oblicz ciało przy np. w tle UE tych tańszych obiektach nie było takich końcówek złotówkowych to ryba nie reagował jak w ten sposób klienci nie reagowali w ten sposób przestali się do domu aukcyjnego, który utrzymywał się ptakach 18%owych, a nie przed stawki 20%owe, jeżeli chodzi o prowizję od od kupujących no bo uznali, że to jest cały czas jeszcze nie taka straszliwa prowizja, chociaż no z tego co to państwo powiadam widzicie państwo, że przez odczyt ostatnie 20, ale żadna to znacząco skoczyły też czy mamy tak, czyli mamy prowizję od kupującego mamy prowizję od sprzedającego mamy dochody Sweet, czyli prowizja wynikająca z praw autorskich dla artysty lub jego spadkobierców no to w wydaje się, że sporo no tutaj różnych lekarz środków zmienia zmieniającej i pewnie można nie wiem się wspierać niektórzy powiedzą, że to mało mówi o poziomie prowizji nie powiedzą, że to dużo bardzo dużo za dużo, ale pytanie pań brzmi, gdy co za to otrzymujemy tylko to, że jest pośrednik pomiędzy nami, a sprzedającym zakładając, że to my kupujemy czy też zatem prowizję uzyskujemy jakieś inne usługi gwarancję nie wiem, że dzieło jest oryginałem na pewno nie jest falsyfikatem albo, że jest dobrym stanie itd co nam daje ta opłata jeśli cokolwiek, a przygotowania aukcji po prostu kosztuje kosztuje teraz teraz więcej drukowanie katalogu opieka merytoryczna nie mówi nad klientem tylko oczywiście na samym na samym obiektem także to wzrastają koszty funkcjonowania domów aukcyjnych szczególnie, że kto to robić na dobrym poziomie parkingowym występowałem no i mieć większą szansę na sukces w tym zakresie nad siłą rzeczy, a tymi UE te prowizje ulegają zwiększeniu w niektórych domach aukcyjnych jest także część tych prowizji czy jakiś tam drobne oczywiście procent pozostaje, że przy pracownikach nawet nie przy samym domu aukcyjnym to znaczy takie porozumienie między szefostwem domu aukcyjnego prawnikami, którzy np. przywiązanie do konkretnych klientów, aby klienci do nich są przywiązani, a tym samym właściwie licytują ich imieniu, jeżeli się uda takiemu pracownikowi sprzedać dobrze dzieł sztuki w porozumieniu oczywiście z kupującym to jakiś drobna część tej tej prowizji oczywiście tego nie upublicznia pozostaje przy tym pracowników na zasadzie takiej premii to oczywiście nie jest normą, że była jasność no ale tak to się dzieje nawet kijem tym pracownikom też często zależy na tym, żeby rzeczywiście ta sprzedaż sprzedaż była ona była spora tak samo, że ktoś poszedłby korzysta jeszcze kolejnego pośrednika, czyli mamy taką sytuację jak w Polsce, gdzie w pewnym momencie czy posiedzieć cały czas jeszcze w miarę silnym pośrednikiem jest Artinfo, które kupuje w imieniu klientów, a np. w domach aukcyjnych innych polskich no i siłą rzeczy nie pobiera opłaty od kupującego tylko dostaje pewien procent by powiedzieli prowizji od sprzedającego domu aukcyjnego tak, żeby nie rok kolejne opłaty kupującemu tylko tą prowizją, która jest dziś na poziomie w Polsce średnio 20% niewielkim oczywiście stopniu to nie jest jakieś punkty jeśli podzielą się w takim razie takim podmiotem także test na kilka procent, które wpływa na kolejnego kolejnego pośrednika przy zakupie tej pracy ktoś powie to co np. pobiera opłaty art tylko za to, że nie ujawnia danych klienta właśnie konkretnym domu aukcyjnym polityków w imieniu tych klientów nie mówiąc bezpośrednio, kto rzeczywiście w imieniu kogo, a kogo na kogo licytuje, ale po, dlaczego tak się stało prowizje od kupujących są obecnie większe na całym świecie zresztą niż prowizja od sprzedających no w pobierano sprzedających myślę, że cały czas jest pewnych ten element chyba ważny czy walki o obiekty, czyli to, żeby mieć naprawdę swoją ofertę bardzo dobre dzieła sztuki takie, które są obiektami handlowymi, na które chcemy w sposób czekają klienci w tym w Polsce jest spory problem jest rywalizacja widać jest robienie zapasów nieraz magazynowych są objazdy po polskich kolekcjach kolekcjonerach także po innych pośrednikach no i to z kolei powoduje, że często ta prowizja od sprzedającego jest nieraz nawet podział minimalna, bo nie jest, że za każdym razem ma musi wynosić 1015% to są takie uśrednione stawki chodzi o prowizję od sprzedającego no bo nagle się może okazać, że jakiś dom aukcyjny świetnie współpracuje z daną galerię czytane mapy kwiatem, a porozumienie takie to my już od ciebie nie będziemy brali takich stawek, jeżeli chodzi o o stawki od sprzedającego no bo nam LOK gwarantuje dobry dobry towar na na aukcję dobrze panie profesorze przypomina mi się sytuacja z bankami, kiedy to banki pobierały prowizję za prowadzenie konta mówiąc no przecież musimy zatrudniać wszystkich wspaniałych ludzi, którzy są rozmawiają, ale już tylko wprowadzimy najnowsze technologie internet, gdzie te wszystkie transakcje będzie można robić nie wychodząc z domu przy pomocy telefonu komputera no to proszę zobaczyć, jakie będą oszczędności wtedy na pewno opłaty znikną albo będą bardzo małe no tak się nie stało chyba opłaty nie tylko, że nie znikły, ale jeszcze wzrosły, więc w każdym razie by było była obietnica tego, że skoro internet to wiele rzeczy zostanie wiele procesów zostanie zautomatyzowanych, a co za tym idzie będzie taniej czy internet, a wiem, że coraz więcej osób myślę o klientach także domów aukcyjnych korzysta z internetu przy zakupie czy sprzedaży dała się czy internet sprawia, że domy aukcyjne mówią no jest łatwiej jest taniej nie musimy drukować może nie musimy zatrudniać osób do prowadzenia aukcji, a więc opłaty będą niższe czy wręcz przeciwnie czy jest to tak jak drogą banków, a prowadzi interesy łatwiejszy, ale w takim razie dorzucimy jeszcze prowizję za korzystanie z internetu na światowym rynku jest także w ogóle stawki są nie tak stał jak u nas tylko w systemie agresywnym, czyli wystawki są na poziomie 2526% spadają na osiąganiu kolejnych pułapów przekroczeń kolejny, jeżeli chodzi o przybicie młotkiem albo może wyjaśnię troszeczkę później natomiast też nowy rynek sztuki niekoniecznie może nie nie pokochał ten tylko nie zawsze pokochał transakcje internetowe no i tak dziś na poziomie 10 kiedyś, bo na początku pandemii na poziomie 10% co się zmieniło się w trakcie pandemii, a na ich skończyło to po pandemii na poziomie 20% oczywiście ten bardzo pomaga w sprzedaży dzieł sztuki wydaje się, że ogranicza koszty, ale wyrysowała się na światowym liderem rynku sztuki 2 tendencje 1 była taka, żeby wziąć podciągnąć, tym bardziej koszty dla kupującego, czyli obok klasycznej opłaty od kupującego 25% jeszcze wrzucało się tzw. koszty internetu wysokości 33%, dlaczego nagle mieliśmy mapy 28% przy transakcjach tych podstawowych transakcje podstawowe niewielu chodzi o w no o strefę na strefy euro to też są przez dom aukcyjny pokazywane na poziomie około 700 000EUR czy wszystko 1EUR do 700 000 to takie 2625% przy tych największych domach aukcyjnych musi to oczywiście o treści czy to bis odpowiednik to oczywiście w Londynie i w Nowym Jorku wzrusza kij tendencja była taka, żeby podniesie się dorzucić koszty internetu, ale jak zawsze, jeżeli ktoś zdecyduje tak bardzo radykalny krok w 2017 roku w taki radykalny krok zdecydowało się Sotheby, który stwierdził w ten sposób oczywiście poprzedzone, bo jak rozumiem badaniami Unii że, że przy sprzedaży online oni zrezygnują tej podstawowej opłaty opłaty od kupującego oczywiście myślenie szło w oczy po, a czy chodzi o takiego punktu, jeżeli przyciągają nowych klientów, a na aukcjach internetowych sprzedawali rzeczywiście towar raczej słabszy niż górny w łapach towar ten nie chce być mniej wartościowy, ale no no w tych w tych niższych widełkach cenowych cena szacunkowych niż niż w przypadku tzw. aukcji wieczornych tych aut tradycyjnych no to tym samym mogli nagle pojawiają się nowi klienci dajmy im wolność zwolnimy ich z tych opłat no bo większość z nich później i tak będzie trafiała na aukcje tradycyjne u nas VAT kwotę bis no i tym samym będą mogły będą już oczywiście zdobędziemy nowych klientów jednocześnie nie później wejdą w ten system prowizyjny no i sobie długo nie wytrzymało w tym w tej w tym pędzie, bo tak klub wychodziło około pół roku, bo już w nie w 2018 roku nastąpiła zmiana, czyli tam września 217 wprowadzili rozwiązanie kwiecień 218 już zaczęli zmieniać ich powrotem przywrócili tę opłatę taką klasyczną opłatę od od kupującego ja oczywiście a dlaczego tak się stało, dlatego że cały czas to było takie tanieć, gdzie oni dochody tym samym bez prowizji, które na pewien sposób oszczędzał klient, ale nie oszczędzał dom aukcyjny, gdzie można jeszcze zregenerować innym w innym miejscu myślę, że rynek będzie taki, że już nie nastąpi zmiana w postaci takiej, że nastąpi odejście od opłat prowizyjnych dla dla kupujących raczej widać wyraźnie, że zmniejszają się stawki opłat dla sprzedających w poszukiwaniu tego najlepszego tego świetnego towaru, ale z drugiej strony jeszcze 1 taki można widzieć fenomen ile klient jest w stanie wytrzymać, bo to jest zawsze pytanie czy dziękuję w stanie wytrzymać każde podniesienie jej pożąda dzieła sztuki po zdaje sobie sprawę, że w momencie uderzenia młotkiem NATO doliczy nam się prowizję taką, jaką jest w regulaminie aukcyjnym no i wie już w momencie sami pyta ile tak naprawdę ile tak naprawdę będzie wchodzi dziś samo prowizja domu aukcyjnego to być domy aukcyjne robią 3 takie rozwiązania na świecie nie mówię polskie domy tylko, bo światowe domy aukcyjne 1 oczywiście wprowadzenie stawek degresywnych, czyli właśnie taki, że nie ma 1 stawki opłat od kupującego tylko np. 3 jak właśnie są PiS, a w treści, ale też wielu innych oczywiście w zależności od Warszawy aukcyjnych czy czy ceny Łąkowej ta stawka jest ta opłata wyższa albo niższa tak procentowo tak i Czechy są 3 takie stawki, czyli rad tak najprościej takim układzie, bo kiedyś 252015 należy się widać wyraźnie, że ma też próbują wygrywać ze swoją konkurentom wprowadzają takie mam zapowiedzieć delikatne zmiany jak brzmieć dzisiaj porównać chociażby istotę jej na to by się okazało że, gdyby transakcja przed odbywa się w Londynie albo ja jestem klientem, a z Londynu no to my tak, jeżeli chodzi o Sotheby wyglądałby mniej więcej w ten sposób, że jeżeli kupiłem obiekt do ME dostawki 700 000 funtów to prowizja dla domu akcyjnego mówią żadnych innych dodatkowych opłatach to podstawa prowizja wynosi 25% osoby, a w Londynie wynosi, a przepraszam, a szła w Christie wynosi 26% ta różnica 11%, gdy przekroczymy tę stawkę czy jest między 700 000 akurat w Sotheby, a przy 500 000 funtów to stawka wynosi ta prowizja wynosi 20% z kolei Christie zrobi inaczej mówi o kraj u nas też, że stawka 20% prowizji od kupującego, ale ta ten przedział cenowy troszeczkę inne, bo między 700 000 funtów, a 4,51 000 000 funtów pan my jeszcze raz wskaże, a w przypadku Sotheby zetrzyj 500 000 i kolejna ta ta stawka to wtedy, gdy przekracza już 3,51 000 000 są te byliśmy wtedy opłata jest 13,9, a w Christie jest 14,5 taki ktoś powie czy opłaca się nieraz dobić do tej wyższej tego wyższego pułapu, żeby zapłacić mniejszą prowizję nieraz się opłacać zobaczy jak postępuje sama licytację ale, toteż dla wielu klientów może być niezrozumiałe gdybyśmy, gdyby dom aukcyjny poszły jeszcze może nie większa wg tylko jeszcze większe rozczłonkowanie tej stawki turystycznej przy przy przeprawie takie wprowadziły na przednie 36 takich 6 takich stawek u nas nie ma w tym aż takiego problemu, dlatego że dzieła, które były sprzedane powyżej no przy 500 000 funtów no to po należą do rzadkości oczywiście tak to są absolutne rekordy całego rynku polskiego czy tak jak w przypadku określić powyżej 4,51 000 000 funtów, a więc sąd to były jakieś absolutne absolutne wyjątki natomiast stawki degresywnej swego czasu próbował wprowadzić dom aukcyjny Ostoya większa 1100 polskich domów aukcyjnych stawkach stałych wtedy też oczywiście statkach stałych zawsze pytanie równo mamy raczej do do innych redaktor chcę natomiast porównuje do systemu taksówkowej oczy jest mnóstwo korporacji takich taksówką kiedyś, bo jeszcze barów i innych na i bo wtedy powiedziano to wszyscy się spotykamy lubimy to podnosimy stawki CIT wystarczy się wyłamie 1 i na jakim była mu 1 to już się boją odpływu klientów w przypadku dzieł sztuki, czyli dom aukcyjny tak nie jest, bo to nie jest ten sam typ usługi każdy walczy przede wszystkim od towar klienci w Polsce przywiązują się trochę domów aukcyjnych, ale najbardziej pożądają konkretnego dzieła sztuki jest debata to w innym domu aukcyjnym to chętnie zmienią swoje preferencji w zakresie zakupu tego konkretnego obiektu, aby przesunął swoje preferencje do innego domu aukcyjnego ma zapłacą taką ani prowizją czy dobry towar to podstawa, a skoro dostarczycielem towaru jest sprzedający to trzeba sprzedającego traktować lepiej niż kupującego wobec sprzedającego nie będzie kupującego nie będzie towaru znów z takim modelowym ujęciu to z reguły pośrednik przechowuje interesy sprzedającego Polski rynek jest specyficzne, bo po pierwsze jest dużym stopniu komisowe po drugie nie jest takie Super silny kapitałowo no bo mówimy o 12 domach aukcyjnych silnych czy 12 silnych galeriach w Polsce na rynku pierwotnym tylko od całości tego rynku nawet siłą rzeczy powoduje, że nie są tak silni kapitałowo to często nie mogą robić dużych zapasów magazynowych w tym zakresie nawet żyjącego przed wszystkim do sprzedaży komisowa z drugiej strony porozumienia antykwariusza ami, którzy są sporym dostarczyciel towarów dla dla domów aukcyjnych no, więc to jest to jest oczywiście troszeczkę jest to troszeczkę inaczej niż się ani na Zachodzie jeszcze pamiętajmy o tym, że to jest raczej rynek, który nie chodzi o dzieła sztuki, żeby się Polakami także jest oparty przede wszystkim na na Polonii kach także te wszystkie elementy skutkują tym że, że domy aukcyjne no w ruchy działają tak nie inaczej no i że no staraj się przyzwyczajać do klientów do delikatnego podnoszenia tych tych stawek, ale jeszcze pamiętam jak całe lata początek lat dwutysięcznych później 2 dni 1015 to te stawki były na tym poziomie 12 na poziomie 15% ktoś zwiększona 18 to już było o dziwnie dzisiaj wszyscy przyzwyczaili, że 20 tyle, ale też Choto nowi klienci na rynek, którzy pamiętają stawek sześcio ośmio czy 10%owych porównują ze stawkami na na świecie mówią, a reszcie stawki nie są takie wysokie, bo na świecie by się Szkot dobrze, czyli mamy do Lady Sweet mamy o opłatę, którą uiszcza z kupujący czy są 2 opłaty są jeszcze jakieś opłaty, o których, a mogą być oczywiście tego typu opłaty importowe ktoś przerzuca na kupującego formalnie ktoś widział, że dom aukcyjny powinien ponieść tak, ale nie problemy w regulaminie aukcyjnym jest zaznaczone, że opłaty portowe są przerzucane na kupującego jest konkretny obiekt zawsze oznaczony musi być oznaczony konkretny obiekt, że jest objęty albo Tradisu albo objęte właśnie takim taką opłatę Portową, a to oznacza się za pomocą różnych rzeczy w katalogu różnych symboli gwiazd Koniczynek innych iPady licytujący, widząc w katalogu zgadza się z tym, że poniesie te po te koszty na ZUS i ktoś pobierze Otto to to może lepiej kupować im na Zachodzie, że będzie taniej na bardzo wiele osób się przekonuje, że później prawda notowania aukcyjne wasze Hammer rajcy wydaje się, że na Polonika jest niższa cena jest realnie niższa cena na światowych rynkach niż na co do większości oczywiście twórcy, bo nie mówię co do wszystkich natomiast na późniejszej wprowadzają te obiekty to rolą im rosną te koszty szczególnie wprowadzają się ze Stanów zjednoczonych tak to rosną koszty koszty transportu, ale też koszty oczywiście VAT-owskie no podatków importowych itd. tak itd. i ubezpieczeń często przy przewozie no dobrze tej z przyszłością czy naiwnym jest sądzenie, że w przyszłości może stawki będą spadały albo wręcz zbliża się do zera, bo w nie wiem aukcje przyszłości to będą tylko maszyny sztuczna inteligencja, a więc tym samym wkład pracy domów aukcyjnych się znacznie zmniejszy, żeby przyciągnąć nowych klientów będą obniżali prowizje aż w końcu to wszystko będzie darmowe tak miałem sen panie profesorze na ten piękny sen raczej myślę, że może się zdarzyć taka sytuacja, że domy aukcyjne poszukiwaczy przede wszystkim nie tyle w poszukiwaniu klientów co w takim myśleniu o klientach mogą nagle zauważyli to klienci powoli zaczynają dostrzegać na rynku, czyli tak cieszą się, bo kupili dzieło sztuki załóżmy młotek to tysięcy jest tylko opłatę bez wady jedno rolnik będzie sztuka dawna nie ma podatku importowego nic ci tutaj w Polsce klasycznie 20% to łatwo policzyć te 120 000zł do zapłaty myli za chwilę przychodzi klient jakiś czas na więcej niż pół roku podkreślam przychodzi do domu aukcyjnego mówi Słuchajcie Słuchajcie chcę to sprzedać druga dobra zobaczymy czy to rzeczywiście twórczość artystek ruszyła z kopyta niespecjalnie to i tak powstaje pytanie, jeżeli kupili 120 to czy na pewno jak niektórym ludziom sprzedać za 15080 nawet sprzedaż za 150 to przecież będzie musiał też uiścić prowizję od sprzedającego, którą pobierze od siebie dom aukcyjny, więc ja muszę tak bardzo nie przywiązywał do do takiego pokazywania, że to właśnie czasu zawsze indywidualnie przeliczyć by pamiętać o tym, że każde dzieło, nawet jeżeli to się podobne bardzo tak tego samego artysty tego samego okresu na taka specyfika aukcji uzyskuje różne często ceny tak te różnice mogą mieć na poczcie czy od strony jeszcze raz podkreślam, gdyby spojrzeć na to inwestycyjnie nie z perspektywy niesienia sztuką, a to rzeczywiście to to są to są tylko wzrost, więc na Potterze zwraca uwagę jak duże są koszty i to wszyscy wiedzą ci, którzy się w rynku orientują, że spory są koszty operacyjne, gdy już mogę, a może powstanie, gdyż Platforma do wymieniania się dziełami sztuki, gdzie prowizja od wymiany będzie mniejsza tak, bo dziś na poziomie jedno dla 23%, żeby zaoszczędzić przy sprzedaży tych przy tych kosztach obrotu tymi obiektami na zasadzie kupna-sprzedaży tak no zobaczymy, jaki będzie świat jacht musi powiedzieć, że niedawno czytałem taki tekst porównujący aukcję w starożytnym Rzymie tam oczywiście handlowano nie tylko dziełami sztuki ruchomościami nieruchomościami oczywiście także jeńcami wojennymi itd. tak dalej ten tekst napisała Marta Garcia Murcji la to był taki tekst dotyczący porównania w i można powiedzieć złożoności ryzyk w struktury rynku przejrzystość nieprzejrzystości metr informacji ich toku aukcji w tamtych czasach w czasach starożytnego Rzymu dzisiaj na ich nie jest aż tak od siebie daleki to znaczy ta asymetria informacji, które wpisana w ogóle świat nas także uczestników aukcji no działa na podobnym schemacie oczywiście aukcje z głów ziemie były wykorzystywane do różnych w celu nie tylko do celów takich najprostszych, czyli do zakupu, jakbyśmy odnieśli tylko do dzieł sztuki do zakupu dzieł sztuki, ale nie dla celów politycznych osłabiania przeciwników politycznych także do tego zrobienie sobie reputacji łamania czy reputacji, czyli nagle w tym zwycięzcom aukcji pokonuje znanego już patrycjusza i tak itd. to w ogóle zmienia też moją troszeczkę pozycja, więc to były też inne cele przy aukcjach w aukcjach w czasach rzymskich mogą być też inne cele od dzisiaj już odnosić do rynku sztuki na podstawie najprościej pozyskanie na pozyskanie skuteczna obiektu, ale jednak te rzeczy, które w 5 zachowań ludzkich są bardzo podobna tak bardzo nie nastąpiła ewolucja naszych charakteru słabości przez ponad 2000 lat, żeby powiedzieć, że aż tak różnie każda Warta czy ważna rzecz, którą należy pamiętać, kiedy słyszymy cenę sprzedaży to należy pamiętać, że kupujący do tej ceny musi jeszcze dopłacić 20 co najmniej 20%, jeżeli mówimy o polskim rynku plus ewentualne jeszcze opłaty dla artysty, ale daje do spraw mediów pan co jest napisane tak to jest napisane czy napisane cena młotka o VAT na sprzedaży zwracać uwagę, bo nieraz jest też takie zamieszanie, że jesteś opisywana jako temat sprzedaży, mimo że przecena mordowała to przecież za różnica 20% to jest bardzo bardzo dużą pomiędzy wszystkie intencjonalne płatu tak i dodatkowo mówimy no to sprzedający się obłowił no może tak może nie, ale część z tych pieniędzy musiał także oddać domowi akcyjne Emu nie dom aukcyjny ktoś mówi się tak średnio w Polsce to jest w wyrabia 35% transakcji tak, żeby to był taki w takich klasykach oczywiście to nie jest, gdy jest także danie klasycznie podłączenie 20% od sprzedającego kwotę 15 od od kupującego noty ktoś powiada oczywiście 5% transakcji poprzez bardzo zostaje w domu aukcyjnym, ale to jest jak zawsze model w środku jest różnie jak mówię, bo nieraz od sprzedającego prowizja jest zdecydowanie mniejsza LOK taki jest taki jest takie są to co jest najważniejsze przy sprzedaży z kolei już to, że oddajecie państwo dzieło sztuki aukcja w kontekście pamiętać, że długo na to poczekać na postulaty swoje pieniądze czy to nie jest tylko to ile dostaniecie jako sprzedająca się jeszcze poczekać, bo po pierwsze, czatował zorganizować muszą trafić obiekt na aukcję z wyprzedzeniem zawsze brata później czad, gdzie kupujący musi uiścić tą notą c najpierw staje wtedy staje się właścicielem, a z regulaminem aukcyjnym staje się właścicielem takich obiektów znajdzie się 2 tygodnie po auto jeszcze mało, kto musi przetrawić nawet często te środki są na mocno przesunięte w czasie od momentu, gdy oddaliście swój obiekt do domu aukcyjnego to jest ten moment oczekiwaniach jest nieraz dla tych szczególnie, którzy to szybko sprzedać jest jest trudne, ale do aukcji oferują też oczywiście sprzedaż prywatna sprzedaż dedykowaną bez aukcyjnych mógł swoim klientom wtedy oczywiście najczęściej klient sprzedający nie wie ile tak naprawdę dom aukcyjny latem raz zarobi, bo wyznacza swoją cena w porozumieniu z domem aukcyjnym no i oczekuję przede wszystkim swojej ceny były jak kategoria 4 Provident k, a zdarza się, że nowa mamy do czynienia z transakcją w domu uczyli się chwali, że taki obiekt rekordowa suma ne, a kupujący potem mówi kurde, myślałem, że auto więcej kasy, ale jednak na wicie rozumiecie inflacja respiratory no trochę trochę trochę trochę nie mam kasy no to niebyły powiedział, że kupuje, ale tak naprawdę nie kupuje to, jakie konsekwencje teraz są dla tej osoby, ale też dla tej transakcji na politykę domów aukcyjnych tutaj różne wszystko zależy od tego co jest klient, bo dom aukcyjny też zwracają uwagę na klientów z 1 strony oczywiście to jest taki przypadek, jaki opisał pan redaktor to wycinają taką osobę całkowicie udziału w rynku tak byśmy powiedzieli, ale też oczywiście domagają się spełnienia świadczenia tak uzgodnienia zgodnie z prawem czy to jest skuteczne obu w latach dziewięćdziesiątych robiło się to dla odbijania cen gdzieś tam takie są opowieści jak potencjalni kupujący ci, którzy właściwie nie tyle byli potencjalnymi, bo już zgłosili swój akces w trakcie aukcji nagle znikali tak oczywiście czysta składania wadium, bo taki był czy taki jest przy licytacji na to gotowe to wadium nigdy nie było zbyt wysokie, żeby też nie odstraszać potencjalnych kupujących Jet czy po jakieś 5001000zł później nieco podniesione, więc to jest portal nie dawało takiej pewności ktoś w ten sposób miernikiem dzisiaj te sytuacje też występują jest unikanie przez okno publikacji, ale takie, że ktoś nie wykupuje kto, ale są oczywiście zdecydowanie zdecydowanie za 3 domy aukcyjne są zasady znają swoich klientów no teraz będą szachy ich poznawać jeszcze bliżej, zważywszy na regulacje, które kiedyś mówiliśmy w audycji dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, bo to jest takie wymogi już powoli ustawowy wiek muszą mieć jakąś tam pewno nieco do te co do tego czy posiadają środki, ale skąd te środki zostały ostatecznym nabywcom takiego takiego dzieła sztuki oczywiście przy transakcjach powyżej 10 000 ma euro, czyli taki już Niechcę wiedzieć, że poważnych, ale poważniejszych nas w tym zakresie takie rzeczy oczywiście się zdarzają to jest nieraz smutne dla samych sprzedających ma sprzedający nieraz mówią ja to zaraz ja widzę, że obiekt został sprzedana nagle mówicie, że nie został sprzedany część jak takie sytuacje zresztą się pojawiają to zadaj gry z kolei pośrednika nieraz to jest sytuacja rzeczywista jest też inny jeszcze taki element, gdzie w ten sposób państwo chcące sprzedawać oczywiście swoje dzieła sztuki na aukcji nauk czy zabezpieczyć swoje to nas swoje interesy, wprowadzając co rezerwową lub cenę gwarancyjną poniżej takie, które nie można obiekt może być sprzedany najpóźniej jedynie do dna przed taka, która została osiągnięta no to w przypadku tzw. ceny rezerwowej klasycznym testem rynkowym jest także nie trwają negocjacje między potencjalnym kupującym się opuścić domu aukcyjnego, czyli bez udziału tego potencjalnego kupującego sprzedający to jest tutaj ocena jest znana i nie cena rezerwowa nie jest znana ma w momencie aukcji tak samo nie jest znana cena gwarancyjna nasze celowo troszeczkę tak używana przemian pojęcia cena gwarancyjna cena rezerwowa to słowo w klasyce pojęć, jeżeli chodzi o rynek aukcyjny są 2 różne ceny, bo w przypadku ceny gwarantowanej gwarancyjnej po to jest także, nawet jeżeli obiekt nie znajdzie nabywcę po tej cenie na to, że dom aukcyjny albo gwarant decyduje się na wykup tego obiektu, więc sprzedający nigdy nie zostanie takim hasłem niestety nie udało się zadać natomiast spadku ceny rezerwowej na obiekt może wrócić do do sprzedającego, bo nie różni osiągną tej ceny ona nie jest znana dokładnie część domów aukcyjnych pokazuje w jakim przedziale się one mieszczą co do klasyki między ceną 1 poniżej ceny w dolnych widełek ceny szacunkowej lekko a, a 34 na co cenę powyżej ceny wywoławcze, więc w tych granicach niektóre domy aukcyjne nie mówią nawet jak widać to się mieści, ale na pewno nie może być także ona przekraczała cenę szacunkową górne widełki cen ceny nie ten środkowy, ale tutaj jeszcze raz mówię to są różne praktyki natomiast za każdym razem BSH prowadzący aukcję czy taki obiekt powinien być oznaczone czy powinien powinna pójść informacja dla potencjalnych kupujących, że obiekt posiada taką cenę, a cenę rezerwową rady także wszystkie obiekty posiadające rezerwowej można nawet licytować tam aukcjoner może tylko 1 klientem do tej energii wobec tych oczywiście przypadków jest bardzo dużo bardzo dużo ona na aukcjach także proszę się zawsze czytać regulaminy aukcji bony stanowią prawo dla tych także prawo dla tych, którzy biorą udział w aucie one są różne widać rozwój tych reklam kiedyś były regulaminy, które udało się kilku punktów teraz rad oczywiście karp skomplikowanego życia, ale także sytuacji praktycznych, które się pojawiają dom aukcyjny rozbudowują regulaminy bardzo bardzo mocno, a jeżeli już tak grę wchodzą np. sprzedaż netto to tym bardziej z racji specyfiki tych obiektów naj czy też tych tych w tej sztuki nalewki to tym bardziej rozbudowują te regulaminy zmieniają konkretnie pod konkretne obiekty, mówiąc że sprzedający trochę poczeka na pieniądze rozumiem, że to każdy przypadek jest różny, ale i o jakim jakim czasie mówimy miesiąc pół roku rok nie wszystko zależy jak i jakie domy aukcje są sprawne, jeżeli chodzi o prowadzenie tam aukcji, które do aukcji energia 4 aukcje w roku duże, a niektóre robią kilka aukcji miesięcznie albo robią też aukcje przecież internetowe, które łatwiej wprowadzić do do kalendarza aukcyjnego łatwiej przeprowadzić, więc wszystko zależy oczywiście od tego, jakiego domu aukcyjnego się udajemy część klientów patrzy na to w ten sposób składających, że daliśmy dzieło sztuki do domu aukcyjnego, który go w wynikach widać, że jest Super silny, że sprzedaje dużo przede wszystkim dużo sprzedaje walczy też pamiętać, że to nie jest tak, że przynosi do domu aukcyjnego dom aukcyjny zawsze powie oświaty przyszliście do mnie świetnie damy wam bardzo często jest także dała w tym wino no nie mamy na to klientów raczej nie uda nam się sprzedać może pani pan zaryzykować możemy przedstawić zobaczymy nieraz jest kwestia stanu konserwatorskich taki tego ryzyka na dom aukcyjny sam robi konserwacji dotkliwe niezgody potencjalnego kupującego, ale czy też koszty wtedy przerzuci na na tego sprzedającego mówi okej, żeby lepiej opis wyglądał powinniśmy przeprowadzić renowację jego, bo taką nawet byśmy byli zachowawczo taką renowację, żeby poprawić pewne pewne rzeczy, ale proszę pamiętać, że koszty będą o pana stronie albo, jeżeli się uda sprzedać to też inaczej to auto rozliczymy to dotyczy także zmiany ram chociażby w obrazach bardzo to jest także 10 nie godzą się na to mówi po co jakiś koszty jak się sprzeda to sobie zmieni kupujący tak jak nie to wiele takich elementów na dom aukcyjny od tego, żeby przygotować marketingowo dobrze sprzedaż przepis, żeby zrobić próbuje flagowych dzieł sztuki takie, które będą ciągnęły aukcje, ale potrzebuje też wypełniaczy no jasne, że chciałbym, żeby w tej opłacie np. mieściła się gwarancja, że nie kupujemy podrobionego obrazu, ale nie mieści się nie jest dla nich to w ogóle w regulaminie tak powinno być także to ale, toteż jest kwestia odpowiedzialności w domu aukcyjnego Zawady fizyczne prawne działa to nie tylko kwestia tego czy czy obiekt jest autentyczny czy nie, ale rzeczywiście wszyscy od strony stanu prawnego rzeczywiście czy ktoś jest właścicielem nie jest właścicielem współwłaścicielem Thai Thai hektar te gwarancje różnie wyglądają różnie też wyglądają, jeżeli chodzi o Osamę, gdzie sztuki, bo są także na Zachodzie jest tak taki system, że do w w wielu przypadkach jest także nie daj się gwarancji autorstwa dla dla atmosfery dla Super 4 sztuki i tak tylko jak nie ma ich racja stanu w lesie gwarancji co tak stanie, a jest cały schemat dotyczący tego czy coś jest warsztatu czy to jest rzeczywiście autorstwa czy współautorstwa itd. tak itd. natomiast na etaty ma brat od razu w cenie szacunkowe, bo widać, że poszczególne odległość od artysty tak bym powiedział serwowanie w odległości od artystycznych tych punktów skutkuje zmiennością ceny szacunkowej natomiast UE no w Polsce nie ma przyjętego prawnie takiego, jakiego schematu tak to w krajach ostatni jest we Francji też jest odpowiedzialna jest większa w Polsce nie ma, ale to jest kwestia też no pewnie odpowiedzialności samych pośredników no i każdy z nich stara się być jak najbardziej korekty w zakresie bardzo ładnie informuje czy jestem w rzeczywistości ten obiekt bardzo panu dziękuję panie profesorze dzień i tym obszernym wyjaśnieniu wreszcie myślę nasze słuchaczki słuchaczy i prowadzący mają nawet, że niejasność to wiedzą dużo więcej na temat dodatkowych kosztów opłat prowizji, które pojawiają się przy okazji sprzedaży kupna dzieł na rynku sztuki bardzo bardzo panu dziękuję pan prof. Wojciech Szafrański z zakładu prawa rzymskiego tradycji prawnych prawa i dziedzictwa kulturowego wydziału prawa i administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa i moim gościem informację już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA