REKLAMA

Mitologia jest kobietą? Rozmowa o książce "Ziarno granatu"

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-27 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
już są ze mną Grażyna Plebanek pisarka publicystka felietonistka polityki wysokich obcasów Extra prowadzi podcast informatyka autorka rozdziału o pas fakt dzień dobry dzień dobry jesteś z nami Aleksandra Zbroja autorka reportaży słuchowisk książek w tym ostatnim Raczek Pato opowieść o moim ojcu i jej bohaterką jest euro etyka w dzień dobry dzień dobry bardzo ją i kolejną gościnią jest Barbara Sadurska pisarka prawniczka specjalistka prawa autorskiego i euro kleju Penelopa Rozwiń » kilka osób kobiety, których Barbara Sadurska z uzasadnień granatu opowiada dzień dobry dzień dobry w książkach, które dzisiaj będziemy rozmawiały ma podtytuł mitologia wg kobiet nie tylko, dlatego że jest napisane przez kobiety, ale przede wszystkim daje głos kobietom i opowiada znana nam mity, ale za tą najważniejszą, przyjmując perspektywę tych bohaterek, które w oryginalnych miejscach tych oryginalnych opowieściach były raczej podmiotami przedmiotami niż podmiotami figurami niż postaciami z krwi i kości, czyli trochę tworzycie mity, ale na feministyczną modłę to też nie do końca są boginie mainstreamowe nie tylko postaci, które znamy z tej takiej mitologii szkolnej kilka z nich było przyznam dla mnie zupełnie nieznane, ale przez to bardzo interesujące każda z autorek pokazuje w książce swoich rozdziałach własny styl własną wrażliwość poczucie humoru jednak zmieniają dopisują dużo inne mniej, więc daje to wrażenie różnorodności i zaskakuje z każdym kolejnym opowiadaniem miał ogromną przyjemność lektury państwo też mogą mamy książki do rozdania już nawet można pisać w ciemno dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM pod tym adresem czekamy na państwa wiadomości dzięki uprzejmości wydawnictwa Agora mamy kilka egzemplarzy i chciałbym zapytać moich gości nie na początku do czego w ogóle dzisiaj są potrzebne mity greckie rzymskie 2 bliny wszystkie czy on już nie straciły swojej mocy Barbara Sadowska a pani nie wiem nie wiem czy straciły czy nie straciły mocy wydaje mi się, że mity dalej mają w sobie potencjał do wyjaśniania świata w sposób metaforyczny i przez to troszkę ogólne, a w związku, z czym bardziej uniwersalne MEADS o Edypie i Elektrze atak wyjaśnia bardzo wiele relacji, a pomiędzy matkami, a synami np. MEADS, a o penelopę pokazuje jak traktowana jest figura żony, a w kulturze, w której taki mit funkcjonuje przecież wiele mamy zachowań jednostkowych tak jak jak jak traktujemy wierność małżeńską np. i myślę sobie, że mity są po to, żeby troszkę nam ten świat wyjaśniać no właśnie metaforycznie ogólnie i ciągle taki potencjał w mitach tkwi co więcej mit tym mają też niestety te mroczną stronę tę stronę ograniczającą sobie to znaczy, wyjaśniając świat, jaką wizję tego świata nam narzucają i tak działo się przez lata w sytuacji, w której mity były opowiadane wyróżnia z punktu widzenia bohaterów no i przede wszystkim przez przez męskich narratorów, a przez przez męskich badaczy nie tylko nie wyłącznie, ale głównie, o czym miałyśmy okazję rozmawiać np. podczas literackiego Sopotu kilka dni temu i myślę sobie, że dalej mają w sobie taką możliwość rozszerzenia naszego patrzenia na świat no właśnie to jest to co się właśnie dokonało, a i co trzymamy w ręku w postaci papierowej książki wydanej miesiąc temu Aleksandra Zbroja, a my się zgodziła z Basią, ale wrzuciła tam Tychy, a parę swoich rzeczy po pierwsze, myślę sobie, że jest masa rzeczy w postaci sytuacji, ale głównie postaci im takich silnych kobiet silnych bohaterek, które zostały zamknięte uruchamiane ewentualne albo, których czyny interpretowane na ich niekorzyść takim przykładem będzie Medea czy organa, które zostały przez Agnieszkę Jelonek przez Katarzynę Boni wspaniale przypisane technologiach, ale są też inne one również czekają na swoje przepisanie natomiast drugą częścią odpowiedzi na na pani pytanie wydaje mi się no właśnie taką nawiązującą trochę tego mroku, którym wspomniała Basia no dla mnie mity są aktualne są potrzebne, dlatego że stanowią diagnozę naszego położenia naszego przez naszego na myśli kobiet ja już o tym wspominam na promocję, ale może wspomnę raz jeszcze, że moją matrony taką przy pisaniu tej książki była taka badaczka starożytności na nas w Melbourne i ona napisała esej kobiety władze i ona w tym eseju pokazuje zdanie po zdaniu strona po stronie jak ta nasza, czyli kobiet obecna sytuacja ta wielowiekowa niemoc polityczna marginalizacja nas również dzisiaj niestety odbywająca jak to wszystko jest ze źródeł właśnie starożytnych jak historia kobiet to jest ich dosłownie historia uciszania nas zepchnięcia w przestrzeni tych pie Leszek domowych albo przestrzeń naszych ciał, która też w sumie uczyniono dla nas więzieniem, bo one miały służyć mężczyzną albo miały służyć państwu mieliśmy radzić państwu zdrowia dzieci, czyli całe też służyły wszystkim tylko nie nam to jest historia wypychania nas logosu z Agory całej tej domeny politycznej wypowiedzi i mer Bert wskazuje na taki pierwszy w historii przekaz, kiedy ktoś kazał kobiecie się zamknąć Janek odnalazło właśnie świecie mitologicznym i mowa o tele Mach u Homera o młodziutkim chłopcu dziecku, które śmiało powiedzieć swojej matce swojej opiekunce tak kobiecie, która się, która go poczęła urodziła wychowała i ten chłopiec mówi, że ma być cicho wyjść z biesiady, na którą akurat zeszła on dziecko stał wyżej w tej hierarchii społecznej niż ona dojrzała kobieta matka, który mógł ją upokorzyć, dla którego ona w sumie niewiele znaczyła ona miała obowiązek zapewnić przetrwanie tutaj proszę zobaczyć jak te potrzeby ciała, które właśnie tradycyjne kobiety pomagały zaspokoić pomagają zaspokoić swoim dzieciom jak one są oceniane tak taką lekkością jako coś niskiego mniej ważnego niż refleksja filozoficzna niż działania polityczne niż sprawy ducha no i ten zapis, który ten wstrząsający zapis tym zapisem Mary Beard właśnie od niego zaczyna snuć historię kobiecego milczenia i i wypowiedziała właśnie o tym, że ona udowadnia jak ta zdawałoby się odległe historie są bardzo nam bliskie i bardzo właśnie pokazują korzenie sytuacji, w której jesteśmy dzisiaj kobietę władze również doradza się na dziś jest niewiele tak, a tym, które są np. doradza się być jak mężczyźni proszę zauważyć, że np. specjaliści od piaru, a doradzają kobietom zakładać takie kojarzące się z mężczyznami stroje garsonki garnitury albo wręcz, jeżeli już mowa ogłoszę obniżać głos, gdyż wtedy są uznawane za bardziej kompetentna tak jako radio radio czyni z panią całkowicie zgadzam, że zmiana Merry Berry odpowiada Amerykę odpowiada tak, ale nie ma neurologicznych podstaw by te niskie głosy faktycznie były bardziej kompetentne należały do tych kompetentnych osób absolutnie ME właśnie, więc to jest kwestia kulturowa i ta kwestia kulturowa jej zdaniem właśnie ona wykiełkowała m.in. na tym mit logicznym mitologicznym gruncie to mówiła Aleksandra Zbroja moimi roszczeniami też są Barbara Sadurska Grażyna Plebanek bardzo przepraszam, że nie zdążyła się teraz wypowiedzieć, ale głosy oddam zaraz po skrócie informacji, które właśnie teraz 1121 weekendowy magazyn Radia TOK FM przy mikrofonie Anna Piekutowska i wracamy do rozmowy o książce ziarno granatu mitologia wg kobiet, którą mogą państwo od nas dostać wystarczy napisać na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM są ze mną autorki 3 z 12 autorek ksiądz obu rozdziałów, a jednocześnie opowieści o kobietach, które właśnie występują w mitologii Aleksandra Zbroja Barbara Sadurska Grażyna Plebanek jeszcze raz witam panie i pytam Grażyny Plebanek czy chciałaby coś jeszcze dodać, bo w tuż przed chwilą rozmawiałyśmy o tym właściwie po co nam potrzebne mity i czy nie straciły, aby przypadkiem już swojej mocy jako Basia Sadurska użyła, że mit wyjaśniają świat to jak one wyjaśniają dzisiaj ten świat pokazuje jak bardzo skrzywiony świat nam pokazują to są w tej chwili mity opowieści, gdzie rzeczywiście wartości męskie są głównymi wartościami przyczyn ja tutaj nie dzielę na płcie tylko na wartości uznawane za żeńskiej za męskie i ta historia to z kolei przytoczyła oraz Zbroja która, która historia za każdym razem powoduje, że mam ciarki to jest właśnie ten przełom, kiedy szacunek dla kobiet zaginął znaczy on został wymuszony brak szacunku dla kobiet kiedy, kiedy się okazuje, że dziecko, które zostało urodzone właśnie przez swoją matkę może jej powiedzieć, żeby wyszła spokoju, żeby nie zabiera głos, żeby umilkł, a więc cała nasza kultura, które w tej chwili żyjemy to jest kultura, w której 1 połowa musi zamilknąć ona milczy, a dopiero od 100 lat jakoś się powolutku wydobywamy z tego z tego wyliczania najpierw za pomocą takich podstawą odzyskania podstawowych praw prawda, ale użyła pani takiego określenia, które nie ułożyło, że feministyczny opowiadamy tymi ja nie uważam, że my opowiadamy jest minister nie uważamy, że my przywracamy równowagę i a to znaczy sądzę, że to co wydaje się w tej chwili, że my robimy rzeczy egzotyczne rewolucyjne nie one są po prostu normalna to jest także ludzie muszą mieć równe prawa niezależnie od płci to oczywista dlatego my musimy mieć swój głos historii uniwersalnej, jeżeli mity są opowieściami uniwersalnymi za takie uchodzą za takie są etapy tak identyfikujemy postaciami to te postaci muszą być klauna i my im dajemy głos ma im po prostu dajemy emocję jak wspomniała pani wcześniej o ruchu MeToo przy okazji jak w dalszej czy naszego ciągu audycji które, który będzie ruch MeToo się między nimi bierze uzyskania głosu i to się stan ta rzeczywistość 2001. wieku, która wynika m.in. z tego, że my tam, że my wszyscy kobiety głównie mężczyźni też nam pomagają ci światli i pomagają znaczy odzyskujemy głos i ten głos może powiedzieć, że Bill Cosby był dobrym aktorem, ale po prostu co robi jest kryminalna także chemicy i np. akcja MeToo, która ma szeroki zasięg właśnie w Europie Stanach jak widać to jest jedno rozumiem, że same wybierały bohaterki, o których napisał jeszcze zastanawia mnie czemu akurat te sprawiły jakoś zaintrygowały was sprawiły, że akurat tymi po tym, kobietom poświęciliście swoje rozdziały może zaczniemy tym razem od Grażyny Plebanek, która napisała UEFA tak to jest taka nie nieznana bohaterka, bo ona została tak zepchnięta gdzieś w mroki i tak analizowana i tak wyśmiana, że właściwie kojarzą się w tej chwili premier Finlandii czy tego, że też tam pani rozdziały chcę tak premier Finlandii jest premier taką jest kobietą na stanowisku no ale kiedy poszła sobie potańczyć to po prostu zrobiła się wielka afera, że tańczy podczas gdy premierzy robią straszne rzeczy i nigdy nic nie mówi tylko, dlatego że są mężczyznami, więc Kazacha to jest właśnie taki mit, który dobrze mieć w tej chwili przy interpretowaniu naczep do interpretowane właściwie w takim wydaniu, jakim wydaje się, że zrobiłam, bo on pokazuje w jaki sposób my jesteśmy spychane analizowane wszystkie żeńskie właśnie wartości są uważane za gorsze, czyli kobieta, która tańczy też coś strasznego na rzecz naszej gry tak tak też z określeniem wszelkiego rodzaju prawda to coś zgodę największy w jak nasz wygląd się w tym momencie liczy, czyli wszyscy patrzą premierka Finlandii wygląda i robią zdjęcia, jaką jest w szortach, a tymczasem dotyczącą widać jak wygląda na nic się tym ekscytuję, chociaż naprawdę wygląda też okropnie także można by tak prawda taką kategorię też przyłożyć, gdyby była równość przekładania tych kategorii wygląda np. także moja prezesa jest wzięło się stąd, że to, że mówię dzisiaj w wywiadzie wysokich obcasach, które się pojawiły Natalia Szostak ze mną rozmawiała to ile to jest taka tak to taka bohaterka którą, który przeczytałam u w książce przepięknej książce Jadwigi żylińskiej literacko świetna, a która właśnie dała, jakby i jako pierwsza moim zdaniem w Polskiej literaturze dusza i emocje kobiecą postacią Boga czyni czy królowych i tam czytam właśnie do prezesa była po prostu mądrą królową, że ona widziała ten przełom widziała, że Achajowie nastają następują zdobywają powoli świat między nimi właśnie Kretę, która rządziła ona była królową przełomu ona widziała co się święci, przekazując tron swojego swojej córce Ariadna to właśnie od nitki przekazywała z tą całą wiedzą, że oto się kończy ten świat i teraz musimy dojść do podziemia także opisałam w tej po pociągnęła wątek Zielińskiej w tym sensie, że ja uważam, że nie jesteśmy osobna, że jesteśmy w tym wszystkim połączone i tak jak Jadwiga Zielińska jest pisarką, która zaczęła ten temat jako podejmuje może ktoś jeszcze podoficer w kolejnych pokoleniach, rozwijając historii jest to historia tak naprawdę o przejmowaniu władzy, czyli również o tym co się w tej chwili dzieje, czyli propagandzie o tym, że propagandziści tutaj uczyniłam Dedala propagandzie z tą mają naprawdę są mistrzami zła czyli, czyli po prostu tak potrafią przeklęci historia i tak, podnosząc analizować dobre postaci i że odczuwają już końca od władzy no i wchodzą różne szumy i manty, które po prostu sobie dobrze radzą, bo wynajmują do propagandzistów także może nie, analizując tej opowieści, bo tam soczyście dużo więcej tam jest dużo więcej o naturze o kobiecości o rytmach przecież szacunku wobec ciała również kobiecego, bo ciało kobiety potwornie jak odda to znaczy traktowana użytkowo to co dla zdrowia powiedział ciało kobiece jest tak naprawdę do tej pory uważane za coś w rodzaju i zwierzęcia pociągowego, które albo nadaje albo się nie nadaje, jeżeli już nie jest w stanie tego obrabiać tego pola NATO NATO do widzenia po prostu także to musimy zmienić po prostu kobieta nie jest zwierzęciem pociągowe nie jest kurą tylko jest istotą ludzką a dlaczego Aleksandra Zbroja wybrała ryzyka jeśli miałem na premierze książki, że wybrane ryzyka, bo szukam postaci szalenie nudnej ta była dla mnie wyzwaniem, ale oczywiście można też tę nudną podmienić np. nie zgłębia Aną morze wyjaśnia co mam na myśli na odpowiedzialną nudną, bo ochrona jest szalenie typowo w pewnym sensie co znaczy Eurydyka jest wierna jest taką właściwie anty bohaterką, która nic nie robi nie walczy o to, żeby zmienić swoją sytuację na wszystko się biernie godzi po prostu trwa i to trwanie jest tutaj też trochę kluczem był taki, badając nazwał ze skandalem sejmowa właśnie mitami jego pracy ukształtowały naprawdę całe pokolenie nie tylko antropologów alei pisarzy filmowców scenarzystów i tutaj na marginesie proszę zobaczyć jak jak te mity i 4 i te interpretacje mitów plasuje się naszą kulturę jak właściwie tworzą taką swoistą Warkę z tej kultury znacie nie da się w niej oddzielić mitologicznej herbatki od mleka, czyli właśnie kultury, która ten mit zaprawie swoim aromatem smakiem dostarcza jego interpretacji i my sobie popijamy te parki kompletnie nie, oddzielając 1 drugiego, bo jest po prostu bardzo trudno, żeby to zrobić i tak, że Kammel, który tak przeniknął, na który właściwie po prostu jest badaczem, który pokazuje jego popularność pokazuje jak mity znowu wracając do poprzedniego pytania są szalenie aktualne na wielu poziomach ten handel bez żadnej żenady wypowiedział się, że bohater jego zdaniem definicji proszę zatem definicji jest mężczyzną, a rolą kobiety jest trwanie i podawał wiele przykładów właśnie mitologicznych na jej Eurydyka muszę powiedzieć podobnie jak dziesiątki innych postaci mitologii greckiej rzymskiej nie tylko to jest taka postać właśnie są po prostu jest teraz w rozmowie z wami dodała, że jesteś nie zgłębia ona, bo mają taką metodą pracy było wiercenie się to jej bierność w tej właśnie milczenie i próba odkrycia tego co ono kryje za sobą i tutaj dodać, a też, nawiązując do tego co przed chwilą powiedziała Grażyna, zachęcając kolejne pokolenia kolejne autorki do przepisywania być może nawet jej postaci, a więc ja dodam, że ta moja próba właśnie gryzienia się zrozumienia milczeniem Eurydyki on oczywiście nie jest pierwszą w historii, bo ręce Rilke pisał Herbert tego Herberta nawet chyba czytałam w liceum i Margaret Atwood popełniła krytyce opowiadanie było tego naprawdę cała masa no ale w naszym zbiorze chodziło po pierwsze o to, żeby kobiety oddały kobietom głos kobiety ożywiły ten niemy świat, a po drugie, o to, że mity to są właśnie takie historie, które z definicji one są ciągle opowiadane one ciągle nieustannie krążą ciągle woreczka popijamy i one w każdym człowieku, który aktualizują się inaczej w danym czasie kulturze, ale właśnie też autorze, a na ich w tym sensie ta ryzyka, którą wybrała zapewne ktoś by stwierdzić, że wybrałam ją też przez to, że ona uderzyła w coś bardzo mojego ach, że poruszyła mnie, ale zbroje jakiś szczególny sposób i tak faktycznie jest, że ona tak no zgadzała mnie w tym wątpliwe punkty nawet przez lata miał takie poczucie nie wystarcza ja nie wystarczają gości z siebie kobiety ja jestem naprawdę zmagała się latami, a i polega to mniej więcej na tym, że miał poczucie, że dziewczyna powinna kogoś mieć niekoniecznie chłopaka, ale kogoś jakąś taką romantyczną relację, żeby osiągnąć swego rodzaju pełnię i jakiś czas temu przeczytam taką analiza, że pewnym etapie mający powołania się kobiet te złapało się tej idei miłości romantycznej jako takiego swoistego anty do antidotum na małżeństwa aranżowane takie małżeństwa z rozsądku oczywiście nie podług kobiet rozsądku kogoś innego Knighta romantyczne miłości wszystko świetnie, ale ona też zastawiła na nas swoje sidła, a ona umocniła poczucie właśnie tej takiej być może nie samowystarczalności oczywiście ta wymaga na pewno mówienia dyskusji nie teraz ale kiedy indziej z pewnością nie jest idealna nie brakuje wad, ale bardzo mocno na mnie działało i całą pewnością jest ten aspekt Eurydyki i mnie poruszył i ja trochę przepisuje w tej mojej wersji mitu oni, a co ryzyka ma wspólnego z grupą nocy, której pani zadedykowała swoje opowiadanie, a to jest to jest taka grupa internetowa, która ten też grupa, która pokazuje siłę kobiet senaty to jest taka grupa, która zrzesza młode mamy no myśmy się bardzo wspierały w momentach, kiedy nasze dzieci rodziły wymieniały nie tylko poradami takimi nie wiem jak przewinąć jak szpic cokolwiek takiego, ale też bardzo właśnie wzmacniały my z tej swojej w tym nie tylko macierzyństwie, ale też jakieś niezależności i podziękowałam w grupie dlatego, że kiedy dostałem zlecenie napisania tego opowiadania przewidziałem potężny macierzyński kryzys miał tylko tydzień, żeby w ogóle ukończyć ten projekt naj właśnie to ta internetowe siostrzeństwa pozwoliło mi w ogóle napisać opowiadanie i te EU ryzyka poznać lepiej w i opowiadaniu Barbary Sadurskiej są 4 kobiety euro Playa Penelopa Kirke, ale też czwarta bohaterka narratorka, która jest bezimienna tak jak pozostałe 43, o których powiedziałam takiej wyjściowej pozycji pozostająca podległa od Resovii, dlaczego pani akurat zdecydowała się opowiedzieć o Odysei w ten kobiecy sposób kobiecej perspektywy rzeczywiście mamy 4 bohaterki i z każdym z nich łączy mnie troszeczkę inna relacja inna motywacja przyświecała i kiedy oni zdecydowałam się pisać, gdy dostałam propozycję wzięcia udziału w tej antologii od razu wiedziałam, że będę chciała napisać Penelope pie Kirka i koniecznie od 2 o tej właśnie parze kobiet Odysa pamiętam, że odyseję opowiadały mi babcia mama mama chyba czytała babcia bardziej streszczał przygodę Odyseusza i kiedy mama czytała mi te fragmenty, które rozgrywają się wody sej na Itace i pokazują Penelope w otoczeniu zalotników a kiedy ona stawia im bierny opór i spędza czas wśród kobiet pomyślałam sobie, że być może ona woli kobiety woli Towarzystwo kobiet nie dlatego trzyma tych za lotników na dystans, że jest bardzo wierna od Sojuszowi tylko, dlatego że ona po prostu lepiej czujesz się w towarzystwie kobiet miała wtedy 6 może 8 lat już umiałam czytać, ale nie na tyle dobrze, żeby nie chciała, żebym czytała mama nie podejrzewam, że to musiało być wtedy, kiedy byłam dzieckiem i później kiedy, kiedy już dorastałam dojrzewała mi teraz, kiedy jestem dorosłą kobietą myślę sobie, że rzeczywiście coś w tej Penelope jest takiego że, że chciałam opowiedzieć o relacji, jeżeli z inną kobietą Odyseusza kilka no i tak od tego wyszłam od tego zaczęłam natomiast kiedy przypominałam sobie i mi o Odyseusz czytałem po raz kolejny w kolejnych tłumaczeniach odyseję Homera przypomniałam sobie jeszcze inny moment mojego dzieciństwa lato spędzałam mojej babci i babci Tatiany w Piszu i ona opowiadała mi przygotowany sojuszach i mówiła, że to właśnie Homer powiedział ja pytałam zapytałam ją, kto honorowi te historie opowiedział, a ona na to wzruszyła ramionami i mówi nam nie wiem pewnie jakaś jego babcia dziki te i tak nie pomyślałam, że jest jakiś potencjał narracyjny relacji Odyseusza wielkiego bohatera, który przyjechał do Itaki opowiadał o swoich przygodach, bo tutaj troszeczkę odeszłam od figury Homera i te nieziemskie niesamowita przygody włożyłam trochę głowę Odyseusza jest właśnie jakiś potencjał narracyjny w tym co opowiada Odyseusz po powrocie ze dwudziestoletni tułaczki 10 lat wojna i 10 lat błądzenie po morzach i właśnie w jego relacji z jego opiekunką euro klej ją miałam do czynienia też, ponieważ rzeczywiście postać opiekunki Odyseusza bardzo nie notowała od słów babci od tamtego czasu jakoś szukam źródła opowieści w tym czym pisarze pisarki, a opowiadać posiadaczki nasiąkła Nelli w czasie dzieciństwa w czasie młodości i tych pierwszych lat kiedy, kiedy są karmieni opowieściami różnego rodzaju i sięgnęłam do książki Helen kary das ich klient transakcji z firm jak and Authority i to jest właśnie książka poświęcona kobietom w mitologii greckiej bardzo dobra pozycja czytałam ją wcześniej jeszcze chyba nas po studiach ale, ale jakoś jakoś kilka lat temu kilka dni może 10 latem no i to jest rzecz, która rzeczywiście otwiera wiele wiele furtki punktu widzenia na figurę opiekuna jak matek mam Mac w baśniach bajkach naj właśnie też mitologii jesteśmy wybrać jeszcze tutaj, bo musimy wpuścić skrót informacji Radia tak bardzo przepraszam Barbara Sadurska Aleksandra Zbroja Grażyna Plebanek z moim gościem wracamy dosłownie chwilę 1142 przy mikrofonie Anna Piekutowska weekendowy magazyn Radia TOK FM, w którym główną bohaterką jest książka ziarna granatu mitologia wg kobiet i przerwałam Barbarze Sadurskiej, kiedy mówiła o książce dług, który do, której sięgnęła właśnie, przygotowując swój rozdział swoją opowieść w książce poświęconej kobietom w mitologii greckiej tak wspominałam o euro klei, która jest opiekunką Odyseusza i która być może prawdopodobnie opowiedziałam bajki waśnie którymi płynie on nas sączył swoje opowieści o przygodach i o swojej tułaczce dziesięcioletnich po morzach i oceanach rwanie chyba tylko Pomorzu Śródziemnym natomiast postać euro klej jest o tyle ciekawa, że jest, że jest kolejną kobiecą figurą, której został odebrany głos, ponieważ w momencie, kiedy euro w krajach autentycznie ucieszyła się na widok powracającego Odyseusza przypomnę, że Odyseusz wrócił do takich przebraniu i wiele post o osób udawało czy rzeczywiście go nie rozpoznał nie rozpoznało natomiast ona rozpoznała go natychmiast i i on wtedy złapał za gardło ścisnął i powiedział w Mielcu oko, bo ci kark skręca na, bo słowa równoważne tak teraz, parafrazując i pomyślałam sobie, że w tym geście jest coś strasznego to jest odpowiednio ojcowski odpowiednik tego co zrobimy, o czym mówiła Ola Zbroja na początku naszej rozmowy tej sytuacji, w której tele Mach ucisza swoją matkę i każe jej wejść w w tym momencie widzimy przemocą owego ojca Odyseusza, który dokładnie to samo robi ze swoją opiekunką manko kobietą, którego kocha, która poświęciła całe swoje życie i postanowiłam trochę oddać tej kobiecie głos i pokazać jej punkt widzenia przyjrzeć jej marzeniom te temu, czego musiała zrezygnować, stając się służącą nadwozie Itace i i co musiała zrobić też pytanie retoryczne, ale każda z nas odpowie sobie na to pytanie co musiała zrobić młoda kobieta, żeby móc karmić syna władcy musiała urodzić dziecko je zabić oddać tak, żeby mieć mleko dla kogoś innego natomiast ja mam już czwartą bohaterkę i jej głos jest dla mnie niezwykle ważne to jest rzeczywiście postać odyseję Homera, która nie ma imienia, która przez wszystkich tłumaczeń poetów i następców homar przez samego Homera nazywana jest Czeszką albo sztuką, a nuż Matu jest służącą, która nawet nie zasłużyła na swoje własne imię i ona opowiadana, a te historie ten moment, w którym dochodzi do pogrzebu i listy po Odysa buszuje ona widzi relacje pomiędzy Penelopa kilka jej synami tych 2 kobiet, czyli synami Odyseusza także i ona przyjaźnił się z euro kraju i oni opowiada mitologia to jest historia właśnie historię bardzo okrutne brutalne ciągle ktoś jest mordowane torturowany łamane są tabu tak jak na świat kazirodztwo po prostu gra o tron przy tym jest miła bajeczka, ale przede wszystkim jestem bardzo duże przemocy wobec kobiet gwałtów wydaje mi się, że to w ogóle wynika też naszej rozmowy, jakie trendy strategie przyjmowały panie w zderzeniu z przemocą seksualną w tych oryginalnych, o ile w ogóle oryginalne powiedz opowieści istnieją w tym przypadku tych tematy są ba takie same panie powiedziały wielokrotnie przerobione, ale jak znaleźć w tych historiach o przemocy i gwałtach przestrzeni, na jaką właśnie emancypację kobiet Aleksandra Zbroja jak przyznał, że miałem z tym kłopot, bo faktycznie to jest wstrząsające, jeżeli się przeczyta dziś historię no choćby Kubiaka i skala tej przemocy i tego co stoi dokonuje co się po niej dzieje to znaczy mówi nam przez dzieci rodzi narodzonych gwałt to, które oczywiście trzeba kochać wychować i nie ma z tym żadnego problemu te kobiety przedstawiane dane było dla mnie porażająca ja miałem taką strategię, że odbije te testy te Eureka też dodam, że ona również oczywiście gwałcone również oczywiście od ręki to jest smutne, ale tak jest i przyjęłam taką strategię, że ja odbiję te, że pokaże, pokazując gwałty pokaże też zestawia go z takimi postaciami szalenie silnych kobiet, które są element wyemancypowana i przemilczane i które być może będą w stanie sobie z tym poradzić ja nie będę zdradzać w jaki sposób one radzą, bo to jest w drugiej części mojego opowiadania natomiast mogę powiedzieć że, że one znajdują jakąś ucieczkę od tego świata przepełnionego przemocą wobec kobiet i w mojej krytyce, w której skala i ingerencji faktycznie wykonałam dosyć szeroko zakrojona jest ingerencja też wynika to z charakteru tego mitu, w którym ryzyka po prostu nic nie mówi, a i, żeby móc w ogóle opisać historię z jej strony no to już samo o to samo dążenie jest dużą ingerencję, ale ponadto ja ją właśnie historię zasiedliła postaciami silnych kobiet albo kobiet, które na powiedzmy, że ich postrzeganie ich mogą zostać wypaczony przez stulecia odczytywania tych mitów i dotarłem do szybkiego przekazu o bogini aneks to jest bogini nocy, która dosłownie kilka zdań znalazłem, bo więcej w bardzo trudna, ale ten skąpy przekaz mówi żona była tak potężna bogini nocy bał się sam Zeus, a najdalej mitologia milczy oni jakby ta bogini kobieta Next by siła była czymś właśnie nie do wypowiedzenia czymś co wymyka się językowi tej całej zachodniej logo centrum kultury kultury, którą piszą mężczyźni, którym być może nie pasowało właśnie taka silna bardzo żeńska postać, której się oni jeszcze ci ich herosi bali i aneks pokazuje przecież, że choćby nie wiem co, choćbyśmy nie wiem jak pręży muskuły no to ta noc i tak zapadnie ona stanowi szalenie ważną postać w moim misja i ona pewien sposób odpowiada na gwałt które, którego doznaje nie tylko Eurydyka, ale również inne bohaterki, które prowadziłam do tej historii, zanim zapytam kolejną gościnie przemoc to jeszcze chciałam tylko paniom i państwo przeczytać Mein, które do nas przed słuchacza pana Artura w słucham pani zupełnie nie rozumiem mity opowiadają od dawnych czasach wtedy taka była kultura wychowanie wynikające z potrzeby to kim jesteśmy teraz to znaczy szanujemy docenia się wzajemnie zależy tylko od nas i od wychowania naszego lub kulturze, w której żyjemy jestem obecnie kierowca autobusu mam całą masę koleżanek kierowców i to nie płacz czy sukienki decydują o tym czy są dobre w tym co robią czy nie wszyscy jesteśmy tacy sami i tylko toczy jesteśmy dobrze decyduje o tym gdzie jesteśmy czy zawodowo czy rodzinie zostawiam wolne pole mogło się pani odnieść albo nie, ale generalnie pytam o przemoc i o to gdzie w tej całej przemocy w mitach jest przestrzeń na emancypację kobiet i pytam o to Grażyna Plebanek myślę, że o tym kształcie musimy mówić o gwałtach w liczbie mnogiej bardzo mnogiej musimy mówić to się pojawia we wszystkich opowiadaniach tak jak czytałam Parandowski i Kubiak, którzy pisali mitologia traktowali te sprawy dość frywolnie i pamiętam, że to był mój pierwszy szok jako czytelniczki zresztą młodziutkiej kilkunastoletniej, bo tak jak mówię najlepsze czytam wersja Zielińskiej czy jednak kobiety miały uczucia miały emocje miały głosy natomiast Baranowskiego Kubiaka to był jakiś takie pianki do przesuwania i właśnie to wszystko było o zmianę, czyli Wall i przemoc wobec kobiet potwornej traktowanie to wszystko było potraktowane dość frywolnie i kiedy próbowała, o czym rozmawiać z moimi kolegami czy czy właśnie z mężczyznami starszymi trochę to zawsze słyszano rzeczy po pierwsze, wyśmiewanie to obok wał wydawał się czymś bardzo tak my rechot widzem natomiast potem słyszałam jakieś takie zdania typu no bo taki jest życie no bo kiedyś tak było no bo taka rzeczywistość, tak więc nie życie takie nie może być my się na to czy ja się na to nie zgadzam po prostu z tego co widzę ruch MeToo też o tym mówi także to co się to co robimy to jest chyba po prostu przerabianie traumę być może właśnie w sposób twórczy literacki imituje ruchy społeczne mam, a my robimy w sposób literacki tak jak robi się właśnie ze wsi wszelkim omawianiem czy czy też twórczą w tej chwili omawianie kwestii molestowania to nie jest tylko gwałt fizyczny może być układ formalny tam może być różne różne rodzaje przemocy i w moim posiadaniu takim sposobem, a radzenia sobie radzenie sobie z tą bardzo opresyjna kulturą, która właśnie nawet nie pozwalała mówić o gwałcie w sposób poważne jest są postaci bardzo mocnych kobiet, ale groźnych kobiet to znaczy sięgam do najgroźniejszej trochę kata i to Her KT ustawiam pokoleniowo tak, żeby ona była matką królowej królowej ze szare po tak mówi królowa taryfa została potwornie analizowana w tej socjalny kulturze i ona właśnie władczyni silnej stała się kobietą znaną z tego, że uprawiała seks z pytaniem także to właśnie bardzo dużą siłą naszej kulturze takie właśnie analizującej, pozbawiając je szacunku kobiety, a natomiast Kathy tutaj ustawiła w takiej pozycji wszechmocnej, czyli ona rzeczywiście jak walnie to to świat się trzęsie, czyli mamy jakiś taki jako swoją obrończynię i potem już nimi gospodarować, ale dalej jak na koniec opowiadają też nie pojawia jakaś zapowiedź zmiany także tylko jeszcze na sekundę tego maila, który pan przesłał bardzo dobrze tak teraz jest broń Boże nie idziemy w aktywizacji nie nie widzę w tej książce prób pokazywania siebie jako ofiar widzę w tym próbę omówienia kwestii, która była głęboko spychana, która jest z nas głęboko siedzi i nie została omówiona my potrzebujemy przestrzeni na mówienie tego wszystkiego jak sobie to mówimy to będzie spokojniej ta równowaga się rozwijała natomiast tej chwili jeszcze szarpanina, ale to nie jest aktywizacja i nikt za nie mówi, że dzisiaj nie można się kształcić no to absurd można się kształcić będziemy kształcić i musimy się tylko mówić pewne kwestie Barbara Sadurska pani opowiadaniu jest bardzo dużo przemocy przemocy domowej tak jesteś gwałt, który odbywał się no głównie właśnie na tych służebne dziecka stąd też głos mojej narratorka wybrzmiewa bardzo bardzo mocno problem polega na tym, że w Akcept w tym, żeby gwałt zaakceptować biorą też udział kobiety m.in. aury kleją mnie i też nie jest to sytuacja wzięta-li tylko sprzed 3 czy 5000 lat tylko raczej wynika z tego, czego nasłuchałam się, czego doświadczała mam w dzieciństwie we wczesnej młodości się wychowywałam małopolskich wsi w małym miasteczku i tam dziewczyny, które doznały przemocy przez swoje starsze koleżanki albo ciotki albo albo nauczycielki były ani nie to, że ucisza siana, ale jakiś sposób namawiane do tego, żeby to w sobie zaakceptować i tutaj Eureko ja no ma taką właśnie funkcja, kiedy ona mówi kiedy, kiedy zgwałcona dziewczyna do reklam przychodzi i się je i żali i mówi, że została zgwałcona to refleksja wyciera ręce fartuch przeczytam fragment ona zaś wytarł ręce Apartu pogłaskał mnie po głowie powiedziała, że powinnam to traktować jako komplement, bo to znaczy, że jestem ładna i że poruszyła w tym możnym panu stronę pożądania jak mu się spodoba możecie sobie weźmie dodamy wszyscy się przecież nie ożeni z penelopy tak powiedziała i innym dziewczynom też mówiła niektóre jej uwierzyły dawały się wykorzystywać nadzieją, że któryś z nich uwolni od służby naiwna no tutaj tutaj widzimy, jaką rolę też w patriarchacie, bo właśnie to jest to co Grażyna powiedziała tutaj też w tych opowiadaniach, które przeczytałam i które są składają się na całą antologię nie ma i czarnobiałego świata dobry świat kobiet zły świat mężczyzn jest przemoc, ale ta przemoc idzie z różnych stron i kobiety są w tym świecie bardzo męskim krzywdzona krzywdzeni są też mężczyźni patriarchat władz za władza, która jest przyznana tylko ku jakiejś grupie ludzi czy ze względu na płaszczu ze względu na urodzenie czy na pochodzenie czy na kolor skóry wszystko jedno w krzywdzie także ich samy mężczyźni chłopcy są tutaj wychowywani do bycia przemocą owymi nawet jeśli tego nie chcą się powoli kończyć panie, tak więc więc tutaj, jeżeli jest przemoc to jest ona naprawdę wielostronna wielu wielu aspektom owa i pokazana naprawdę nie w sposób czarno-biały zachęcam do tego, żeby sięgnąć do opowiadań Barbara Sadurska zachęca do tego, żeby sięgnąć po opowiadania również zachęcam bardzo dziękuję moim gościnią Grażyna Plebanek Barbara Sadurska Aleksandra Zbroja autorki antologii mitów ziarna granatu mitologia wg kobiet te książkę wydało wydawnictwo Agora bardzo dziękuję za rozmowę dzięki realizacji zaproszenia teraz czas na informacje Radia TOK FM, a po nich wracamy będziemy podsumowywać rok na granicy polsko-białoruskiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA