REKLAMA

"Grażyna Hase. Zawsze w modzie" - wystawa w Muzeum Warszawy

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2022-08-27 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:22 min.
Udostępnij:

Po wystawie "Grażyna Hase. Zawsze w modzie" oprowadza Ewę Podolską Agnieszka Dąbrowska, kuratorka wystawy. W drugiej części audycji można usłyszeć Grażynę Hase, której poświęcona jest trwająca do 11 września wystawa w Muzeum Warszawy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, gdyby wieczór państwu Ewa Podolska nie zgarną państwo, gdzie jestem powiem tylko, że okna pomieszczenia, w którym się w tej chwili znajduje widzę rynek starego miasta no i co jeszcze powiem, że to jest muzeum NATO starego miasta w Warszawie no to pewnie w niektórych państwa powiedzą muzeum Warszawy tak właśnie jest tutaj, a przywiodła mnie tu wystawa wystawa, która ma taki tytuł Grażyna Hase zawsze smocze ja rozmawiam kilkakrotnie panią Grażyną Hase nie wiem czy państwo Rozwiń » pamiętają te nasze rozmowy dotyczy też wyszła książka o życiu na Atenach czegoś bardzo cieszy wystawa pokazująca z wozi, a ja wiem czy całość może nie może tylko część możesz pani Grażyna Hase robiła różne rzeczy w życiu, ale na pewno z istotną część życia zawodowego, a po wystawie oprowadza mnie kuratorka wystawy pani Agnieszka Dąbrowska dzień dobry dzień dobry witam serdecznie muzeum Warszawy, skąd w ogóle ten zamysł, kto wymyślił, żeby pokazać właśnie tą drogę twórczą pokaźnych kasę no myślę że, że takie marzenie miało bardzo wielu badaczy dziejów polskiej mody uznaliśmy, że dobrym pomysłem jest taka prezentacja muzeum Warszawy z tego powodu, że od lat już pracujemy nad tym, żeby rozbudować kolekcji zbioru ubiorów dokumentujących taką niezwykłą rolę, jaką w Warszawie przyszło pełnić w dziejach polskiej mody z różnych względów pamiętamy, że to było miast miasto stołeczne istotne ze względów społecznych politycznych gospodarczych i siłą rzeczy czy pełniło taką rolę ten trend twórczą również na polu modę Grażyna Hase to jest postać kluczowa dla dziejów modę drugiej połowy dwudziestego wieku i postać na wskroś związana z Warszawą tutaj mieszka tutaj pracowała na przykładzie twórczości możemy powiedzieć też bardzo wiele na temat życia społecznego artystycznego i gospodarczego stolicy, więc stąd obecności ubiorów w naszej kolekcji i wystawa, na którą zapraszamy do muzeum Warszawy jest nam bardzo miło, bo już ponad 20 000 osób tę wystawę zobaczyło wystawę można zobaczyć do kiedy bo nie bez jest konkretna przyczyna tego teraz rozmawiamy, ponieważ ten czas się kurczy wystawa była od kwietnia, a będzie, kiedy wystawa trwa do 11września, więc jeszcze jest kilka czasu, ale warto się pospieszyć tutaj na pewno dobiegają do państwa głosy z tym państwo się dziwią może myślę, że to inni zwiedzający nie tonie niż zwiedzanie to fragment filmu proszę nam wyjaśnień tak to fragment filmu 1000 talarów Stanisława Wola, które w, którym Grażyna Hase zagrała epizodyczną rolę modelki i znajdujemy się w sali, która przypomina o początkach przygody Grażyny Hase modą to miało miejsce w połowie lat pięćdziesiątych, kiedy to młoda śliczna dziewczyna była proszona przez różnych fotografów pozowanie występowała w różnych sesjach reportażowe widzimy jej twarz na tle Warszawy odbudowującej się z gruzów, ale bardzo szybko też dostawała zaczął dostawać propozycje prezentowania mody i współpracowała ze wszystkimi z modą polską z ladą współpracowała z Barbarą Hoff fotografowali ją Tadeusz rolkę Zofia Nasierowska Marek Holtz man to niezwykłe fotografie i wybór tutaj państwu prezentujemy my tutaj jesteśmy chcemy się przejść po wystawie my właśnie jesteśmy w tej pierwszej sali dzieje się chodzi to zdjęcie Grażyna Hase na tle no to dużo mówić zbóż zrujnowanych murów budynku ruin budynku jeszcze po wojnie prawda tak to jest kamienica przy ulicy okólnik i na tle tego dramatycznego pejzażu widzimy młodą Grażynę Hase roześmianą trzymającą w ręku rakietę tenisową tutaj ja sobie często pozwalam na takie dygresję o tym, że Grażyna Hase ustawiała to pokolenie młodych wchodzących w dorosłość po wojnie pamiętamy wszyscy, że przełom lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych to czas, kiedy nowe pokolenie znaczenia mówić pełnym głosem szuka sobie nowych rozrywek nowej muzyki również nowej mody reprezentuje nawet inny typ urody ta dziewczęca Grażyna Hase z rozwianym włosem bardzo odbiegała od tego kanonu do tej pory cenionego, czyli blondynek ze starannie ułożoną fryzurę tak nie nie miała trwałej ondulacji pewna, który wtedy pani sobie robi tak rzeczywiście tutaj czujemy taką swobodę nonszalancję, jaka ty na życie w NATO idźmy dalej wobec tego tutaj widzimy Grażynę Hase czy to jest ten sam budynek dziedziniec muzeum historycznego miasta stołecznego Warszawy wtedy jeszcze nazywał tak zgadza się te 2 fotografie Marka Hofmana są wykonane na dziedzińcu dzisiejszego muzeum Warszawy oczywiście zapraszamy tam państwa to bardzo klimatyczne miejsce dzisiaj troszkę się zmieniło jest więcej zieleni, chodźmy dalej tutaj Grażyna Hase na tle na tle Pałacu kultury jak już stoi w Rzymie oczywiście nie będziemy po kolei omawiać każdego zdjęcia i każdego stroju, który widzimy, bo po prostu zachęcamy państwa państwo przyszli te co państwo teraz słyszą tych bez wentylator prawda tak to wentylator, bo jest bardzo gorąco jak wszyscy wiemy, a matka Niny i inny papier, bo pokazujemy tutaj też projekt i gazety z epoki dokumentujące drogę twórczą w różnych Asset to są tworzy bardzo wrażliwe, więc muzeum staramy się im zapewnić komfortowe warunki stąd wentylatory nawilżacze pani Grażyny Hase stworzyła wiele kolekcji, ale od tej musimy powiedzieć prawda, bo to była jej pierwsza Kozak Look, czyli tak kolekcja debiutancka z 1967 roku ta, która otworzyła drogę do kariery w to jest dosyć popularna anegdota, ale może pokrótce przytoczy Grażyna była modelką i razem z zespołem warszawskich zakładów przemysłu odzieżowego, czyli późniejszej kory pojechała do Moskwy prezentować kolekcję fabryki i tam w sklepie w rodzaju komisu kupiła tradycyjne rosyjskie nakrycia głowy, które ją zainspirowały do wymyślenia projektu płaszczy kostiumów pasujących do tych niezwykłych czapek, a jej mąż, bo wielicki zainspirowany zachwycony tym co powstało na kawiarnianych serwetkach zachęcił ją do prezentacji tych szkiców Józefowi ROC, czyli dyrektorowi kory i potem się zaczęło dyrektor Syroka dał się namówić na to, żeby te projekty uszyć i zostały zaprezentowane zamiast Akademii ku czci kolejne rocznice rewolucji październikowej pokaz był wydarzeniem towarzyskim wspaniale wyreżyserowany z muzyką na żywo zespołu polanie z przemyślaną choreografią z koleżankami modelkami, które w tanecznym krokiem prezentowały kreacje wzbudziło to towarzyską sensację i uznanie też dla Grażyny Hase jako projektantki, która w taki nie dosłowny, ale czytelny sposób odwoływała się do tradycji historycznych literackich rosyjskich, a jednocześnie stworzyła funkcjonalne nowoczesne ultra modne kostiumy sukienki płaszcze bardzo aktualne nawiązujące do tego co w tym czasie tworzy Ameryk ład czy on Kuraś dla wszystkich było jasne, że oto narodziła się projektantka i potem poszła w Górki w kolejnych 2 latach powstały następne kolekcje m.in. kolekcja militarna, którą tutaj też przypominamy i nastąpiły lata siedemdziesiąte dzieli już po prostu talent eksplodował idźmy dalej mogli z kolekcji militarnej czy pani uważa to mówię, że w całości, że znaczną część tych ubrań można by włożyć teraz róbta, co widzimy na zdjęciach słyszeć wtedy to jest uwaga, którą słyszę kilka razy na co dzień jest to coś co oczywiście przeszłam przez głowę, ale jest refleksją większości osób, które wystawy zwiedzają one są rzeczywiście bardzo uniwersalny czas, kiedy przyglądamy się to dokładnie widzimy, że mamy lata siedemdziesiąte są dzwony potem zaczynają się lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte czytelna jest osadzenie w aktualnych trendach, ale jednocześnie ten nie ta kreatywność ten brak dosłowności sprawia, że one wszystkie mają taki rys ponadczasowości i rzeczywiście wiele wiele razy słyszałam że, że wydają się współczesnej, że ktoś bardzo chciałby mieć w swojej szafie Grażyna Hase już jest projektantką, ale ciągle jeszcze ciągle jeszcze jest modelkom do widzimy fantastyczne zdjęcia jako modelki, bo to przecież prawda ona przechodzimy tędy proszę to chyba w Paryżu jakaś kolekcja była pokazywana tak ta część wystawy, którą w tej chwili wbijamy dotyczy współpracy Grażyny Hase skoro głów dołączyła do zespołu projektantów fabryki wygrała tam pierwsze skrzypce była twarzą firmy to są złote lata kory lata siedemdziesiąte w te projekty zdjęcia Krzysztofa pruszkowskiego, które widzimy obok przypominają wydarzenia 1972 roku, kiedy Kora przygotowała kolekcję, którą chciała zaprezentować w Paryżu to wszystko działo się na fali takiego ocieplania relacji polsko-francuskich przed wizytą we Francji Edwarda Gierka Hasse przygotowała bardzo dziewczęcą kolekcję w dużej mierze opartą na takich motywach żeglarskich to są takie właśnie kombinezony z motywem żaglówki albo komplety ze spodniami dzwonami marynarskim kołnierzem kolekcja bardzo się podobała zaledwie kilka elementów tej kolekcji przetrwało dzisiaj jeszcze przetrwały też projekty, ale powstała też móc wówczas bardzo efektowna sesja fotograficzna Krzysztofa pruszkowskiego, w której wzięła udział sama projektantka jest ostatnia kolekcja, w której ona wystąpiła w podwójnej roli i projektantki i model w 4 i widzimy też pisma z tamtego czasu proszę o tytuł nowości skory miasto prezenty skory ty pisma prawda przeznaczą specjalne strony ze strony NATO by mówić o modzie, a tak to prawda tutaj w dość szerokim wyborze prezentujemy prasę od lat pięćdziesiątych to do lat dziewięćdziesiątych z niewielu powodów przede wszystkim dzięki temu szerzej prezentujemy dorobek projektantki, ale też ma to podkreślić to jak bardzo nowoczesny sposób ona traktowała projektowanie to jest jedna z tych osób, która trzymała rękę na pulsie od początku do końca procesu tworzenia ubioru pomysł urodził się w głowie ona uczestniczyła w pracach w pracowniach krawieckich sama wybierała modelki czynnie uczestniczyła w sesjach fotograficznych zabiegała o to, żeby te rzeczy się pojawiał w prasie, żeby były podpisane nazwiskiem pamiętamy, że to jest okres, kiedy nie jest tą sprawą oczywistą i kasę konsekwentnie o to dbała o, a jej obecność w prasie miała jeszcze 1 walor pamiętamy, że to były kolekcje produkowane w limitowanych seriach następne najczęściej w sklepach firmowych znikały w ciągu godziny to były świetnie sfotografowane i potem reprodukowane w wysoko zakładowej w prasie sprawiało, że nazwisko Grażyny Hase było znane od morza do Tatr i te pomysły na ubrania bywały kopiowane naśladowane Grażyna Hase miała przez to realny wpływ na to jak wyglądała Polska ulica także poza Warszawą w 2 był takiej kobiety kry cha barach sprawna tak to prawda to są to są 2 postaci i on o nieprawdopodobnej pasji i takiej umiejętności i skierowania wie pani patrzy się na buty to ja żyłam wtedy no tak budynek tournée, ale jak i wydatków w liście się wydaje, że owce autentyczny wód, który pani Grażyna pewnie dziś ma w zasobach tak to wasze zasoby w tej chwili to są buty, które te trafiły do kolekcji muzeum Warszawy, ale to są prywatne niegdyś prywatne buty Grażyny Hase NIK przy odrobinie szczęścia, kiedy będą państwo przeglądać fotografie w prasie odkryje, że wielu sesjach fotograficznych wystąpiły IT IT takie wysokie czarne kozaki, a to wynikało oczywiście z kryzysu, które wówczas panował buty należały do najbardziej tutaj takich dramatycznych sytuacji stąd tak Janusz Sobolewski czasem wspomina, że taki specyficzny sposób kadrowania modelek do kolan wynikał z tego, że on nie miał odpowiednich odpowiednich butów Grażyna Hase bardzo często modelką pożyczała po prostu prywatne pantofelki przekazać na ta suknia z kwiatami w kwiatach jak nic mi się kojarzy z cepelią były takie chusty Cepelii wtedy warto to jest bardzo słuszne skojarzenie jesteśmy w części wystawy, która przypomina o współpracy Grażyny Hase właśnie z cepelią w latach siedemdziesiątych różne Cepelia ski spółdzielnie próbowały swoich sił na polu mody, przygotowując kreacje dla współczesnych dziewcząt to było bardzo ciekawe pomysły, ale dorobek Grażyny Hase chce w tym zakresie bezdyskusyjnie jest uznawane za najwybitniejsze najbardziej twórcze jej pomysłów było bardzo wiele słynna jest kolekcja Kożuchów wymyślona dla sklepu firmowego Cepelii w nowym Jorku, ale bardzo popularne były też właśnie suknie Milczanowskiego jedwabiu ręcznie malowanego w taki wzór nasuwający namyśle łowickie pasiaki były też takie suknie podobne do tej, którą prezentujemy zszywane z krakowskich wstążek czy tu suknie spódnice szyte z Tybetu, czyli takiej kwieciste tkaniny popularnej chociażby w strojach góralskich, a ten pokaz mody państwo tutaj słyszą dźwięki, bo przypominam jesteśmy muzeum Warszawy, a modelka przechodzi to też, która z kolekcji to jest bardzo współczesna sukienka prawna to biało czarna tak to ten pokaz mody to film z prywatnych archiwalnych zasobów projektantki on nas wprowadza do kolejnej sali, która dokumentuje czas działania galerii Grażyny Hase moment, kiedy na Marszałkowskiej 6 w mieszkaniu na parterze zaczęła działać taka instytucja, która była jednocześnie Atelier projektantki miejscem, gdzie można było obejrzeć kupić ubrania, ale które też było miejscem, gdzie prezentowano dzieła współczesnych artystów o proszę panowie z zdjęcie któż to jest Gmoch, proszę bardzo, sława naszej piłki nożnej ma jeszcze wtedy grał modelki, a obok niego Grażyna Hase jakieś spotkanie czy on obcy może też projektowa dla sportowców tak to jest bardzo znana kolekcja, którą Grażynę Hase zaprojektowała dla studia mody był rok siedemdziesiąty ósmy kolekcja zyskała tytuł mundial 78 towarzyszyła emocjom wzbudzanych przez mistrzostwa w piłkę nożną w Argentynie to jest czas, kiedy moda sportowa zyskuje uznanie wkracza na ulice i można ją nosić nie tylko na boisku czy na kortach, ale też na uwagę właśnie zasługuje nowoczesny sposób reklamowania prezentowania tej kolekcji tutaj znowu na fotografach Janusza Sobolewskiego są modelki w towarzystwie piłkarzy widzimy właśnie wszystkich noszących dzianinowe swetry z napisem mundial 78 w wyraźnej hossy także projektowała, a takie stroje służbowe mundurki dla dla LOT-u zgadza się tutaj właśnie oglądają państwo stroje personelu LOT-u używane od 71008. roku są kostiumy płaszcze takie czapki przypominające drukarki, które wymyśliła dla stewardes, ale były też specjalne stroje dla pilotów w latach siedemdziesiątych Grażyna Hase jest już gwiazdą polskiej mody i projektuje dużo ubiorów służbowych zwracają się do niej te projekty firmy, którym zależy na wizerunku firm nowoczesnych otwartych na świat taki z pewnością był lot, ale też Orbitowski hotele jak forum Wiktoria jak Kasprowy wszyscy trzeba do tego swojego wizerunku jak wisienki na torcie potrzebowali jeszcze eleganckich strojów sygnowanych przez leśne lasy tak Grażyna Hase nie wiem czy tutaj zobaczymy czy dalej też robią scenografię kostiumy w do filmu prawna tak oczywiście tutaj w kilka metrów na prawo mamy taki kącik, gdzie w bardzo skrótowy sposób przypominamy o tego rodzaju działalności projektantki to jest zupełnie inna bajka prawda są stroje przeznaczone nawet na estradę na sen czy na plan filmowy muszą być efektowne muszą być wyraziste często są jak w przypadku gwiazd estrady dostosowane do oprócz artysty do charakteru piosenki motylem jestem produkował też teraz widzimy właśnie, żeby te mogą tam dalej nie przypominamy film motylem jestem, czyli filmową kontynuację serialu czterdziestolatek do filmu motylem jestem Grażyna SA przygotowała wszystkie kostiumy łącznie z tą tytułową sukienką motyla noszona przez Irenę Jarocką, ale widzimy też fotografie by jak Madzi Karwowskiej w pięknej pelerynie to również projekt określa kasę, a cóż co takiego jest co to płótno wyglądało z daleka mogłoby być wadzą taką to jest gablota, w której prezentujemy akcesoria dla polskich olimpijczyków, w które Grażyna Hase przygotowała na samym początku 2001. wieku olimpiada w szczytnej w Salt Lake City tutaj przesadnej widzimy grafikę Jana Młodożeńca krawat taki kolorowy tak tak bardzo to jest efektowne barwne ten te zimowe akcesoria m.in. nosił Adam Małysz tam widzimy go na okładce polityk Ano właśnie krawatem, a ja się zastanawiałam, dlaczego ta polityka widzenie tak bardzo stara Chan czy ten krawat tutaj polityka polityka w roku 2002, ale ten krawaty w kraju zaprojektowany przez groźnych ras zgadza się to jest krawat, w którym Adam Małysz święcił triumfy, ale Grażyna Hase zmianie tylko galeria ma też wypocić chyba prawda tak butik to są lata odrobina wcześniejsza, chociaż Grażyna Hase była osobą szalenie energiczną zazwyczaj jednocześnie działa na kilku polach jednocześnie projektował dla kory dla Cepelii przygotowywała kostiumy dla filmów do dzisiaj w głowie się nie mieści, skąd tyle energii i taka wiedza o nowoczesnym kreowaniu marki robiła to w zasadzie w pojedynkę te sukienki były blisko owe, które stają teraz obok nas przypominają o sklepiku firmowym, który mieści się na Grójeckiej nazywał się bawełniane świat Grażyny Hase i oferował sukienki uszyte z bawełny mogą to być gotowe sukienki mogły być bawełniane tkaniny co tydzień w sztandarze młodych ukazywała się rubryka a gdzie zamieszczane były wykreuje rysunki sugestie co co można uszyć czy na zasadzie musi sobie sam to dokładnie tak mówimy o końcówce lat siedemdziesiątych to już jest czasy braków niedoborów, więc inwencja i możliwość wykonania czegoś własnymi rękami albo rękami zaprzyjaźnionej krawcowej to były rzeczy bardzo popularne, a ktoś powie zaraz zaraz pani mówi bawełniany świat to jest blisko, ale Wiskoza to jest włókno naturalne zjawisko to jest włókno z celulozy, a ta nazwa bawełniane świat wynikała z tego, że jedną z instytucji, która firmowała to przedsięwzięcie był Polski przemysł bawełniane, czyli fabryki produkujące bawełna, ale też inne tkaniny Stopnicy fiskus no to idźmy dalej to następnej sali wchodzimy tutaj widzę tę sukienkę bardzo współczesną druga obok też da czarna ta czarno-biała, a jakieś piękne czerwień tutaj, chociaż cień spódnica w bardzo jest w WIG musi stanowić górę do do góry proszę państwa, jeżeli teraz państwo włączyli odbiorniki lub zaczęli słuchać w sieci to mówię, że jestem muzeum Warszawy i jestem na wystawie, który pokazuje ręką retrospekcje tego co zrobiła pięknego pani Grażyna Hase jeśli idzie o swoje projekty nazywa się ta wystawa Grażyna zawsze w modzie, a oprowadzanie po tej wystawie kuratorka wystawy pani Agnieszka Dąbrowska zatrzymałam się tutaj na 1 konkretnego powodu, ponieważ ta brunetka jest najbardziej znana ba modelka Grażyny kasę już zapomniałam jej panieńskiego nazwiska może było no ale tutaj chyba tu nie tu nic nie pisze kto, ale można poznać to jest pani Małgorzata Niemen tak czy chciały twarz pani Małgorzaty Niemen towarzyszy nam na tej wystawie w prawie nieustannie na projektach dla kory rzeczywiście zapisana jest panie panieńskie nazwisko, czyli Szewińska no to z pewnością jest jedna z kluczowych ma u osób, gdy mowa o polskiej modzie i drugiej połowy dwudziestego wieku przypomnę tylko, że to właśnie Grażyna Hase odkryła w niej ten potencjał poniesie spotkały przypadkiem wytwórni filmów dokumentalnych i to od propozycji Grażyny Hase narodziła się ta spektakularna kariera Grażyna Hase wielokrotnie podkreśla że, że Małgorzata Niemen swoje muzeum się znakomicie im się współpracowało, że na nikim jej kreacje nie wyglądały tak wspaniale i niej zdjęcia dokumentujące kolejne kolekcje świetnie ilustrują rzeczywiście one do dzisiaj ciągnął oczy świetnie prezentują walory tych ubrań i sprawiają, że się uśmiechamy, kiedy widzimy twarz Małgorzaty Niemen, ale też te zdjęcia mają bohaterka drugiego planu, czyli zmieniającą się Warszawę tutaj widzimy też np. fiata uno, który niegdyś tak często się na polskich ulicach pojawiał niektóre z tych zdjęć powstały w okolicach galerii Grażyny Hase teczki Atelier projektantki przy ulicy Marszałkowskiej i sesje odbywały w ten sposób, że właśnie modele modelki wychodzili z galerii i okolicach, a ten je powstawała sesja to wszystko są rzeczy oryginalne rozumiem to jest własność teraz pani Grażyny Hase czy może muzeum, skąd państwo wzięli, bo ta sukienka czarno-biała tych jest ta sama, w której jest pani Małgorzata Ania może się mylę muzeum Warszawy jest szczęśliwym posiadaczem bardzo bogatej kolekcji ubiorów i projektów Grażyny Hase od lat staramy się tę kolekcję rozbudowywać jest około setki ubiorów i około 250 projektów w czasie trwania wystawy udało nam się jeszcze pojedyncze egzemplarze do kompletowania do tego naszego zestawu, więc mamy nadzieję, że w jeszcze ta kolekcja się rozrośnie patrzy na sukienki tutaj jak weszła teraz do takiego dużego sklepu sukienkami mogłoby wisieć po prostu na wieszakach tak to tutaj przed nami karnawałowa sesja kolekcji Grażyny Hase w roli modelki znowu występuje Małgorzata Niemen, a tłem jest galeria i wystawa Geta Stankiewicza, która w tym czasie galerii była prezentowana, a obok coś co dzisiaj też wzbudza duże emocje, bo to jest kombinezon kurtka, o której projektantka mówi fajka z początku lat osiemdziesiątych to jest świetne dokumenty ilustrujące kryzysy, które trapiły wszystkich także projektantów w latach osiemdziesiątych co skłaniało do inwencji takiego niekonwencjonalnego wykorzystania różnych materiałów kombinezon karnawałowe w intensywnym odcieniu różu połyskujące takim kwiatowym motywem jest uszyty z adamaszku, czyli tkaninę, którą wtedy używano do szycia kołder, a towarzyszy mu taka kurtka o takim nieco orientalnym charakterze zgniecione weluru to z kolei popularna wówczas tkaniny zasłonowe przechodzimy dalej, a te 3 gracje 3 gracje prezentują suknie z krakowskich wstążek taka redukcja pomysłu z lat siedemdziesiątych powtórzona w latach dziewięćdziesiątych, a panie są fotografowane w bramie galerii Grażyna Hase bramie kamienicy, w której mieści się do dzisiaj galeria Grażyny Hase, która zresztą pod koniec ubiegłego roku została wpisana na firmowaną przez Warszawskiego konserwatora zabytków listę zabytkowych historycznych warszawskich pracowni artystycznych już jesteśmy teraz w latach dziewięćdziesiątych wskazać w latach dziewięćdziesiątych Och, no to się trochę postarzał tego byśmy chyba nie mogliby jest tak szerokie ramiona prawda, ale tylko tylko chyba ten element mam wrażenie, że coraz więcej takich ramion się pojawia ja jeszcze Niejestem na nich gotowa, ale mam wrażenie, że już zdarza mi się spotkać amatorów jesteśmy na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych w latach dziewięćdziesiątych, czyli w okresie transformacji Grażyna Hase i jest wtedy nazwiskiem bardzo znanym, kiedy się pojawia pierwszy numer miesięcznika pani bardzo wówczas popularnego to właśnie z nią jest przeprowadzony wywiad w rubryce, która nosi tytuł kobieta sukcesu Grażyna kasę projektuje bardzo dużą firmuje to wszystko metką galeria Grażyny Hase własnym logo zaprojektowanym przez Wojciecha Friedricha przez kilka lat prowadzi autorską rubrykę w miesięczniku zwierciadło tam informuje o swoich nowych kolekcjach o pracach innych projektantów o tym co w światowej modzie Piszcie to są też takie rzeczy żona wsparto świadomy sposób stara się tworzyć moda aktualne stroje, bazując na tkaninach uznanych polskich fabryk wtedy powstają tzw. kolekcję lniane czy kolekcję wełniane w kratę tutaj stoimy obok bardzo wówczas popularnego wzoru to jest taka inspirowana szkockim tartanem czerwone czarne kraty oczywiście były też inne zestawienia kolorystyczne i z tego wraże na kasę szyła żakiety spodnie bardzo popularne plisowane spódniczki tutaj widzimy sukienkę, którą bardzo Lubie i która jest też taką kwintesencją stylu projektantki bardzo AK bardzo aktualna, gdy chodzi o ówczesne trendy mamy lata osiemdziesiąte, czyli takie mocno nadmuchany ramiona wąska krótka spódnica ostre zestawienia kolorystyczne widzimy to co jest charakterystyczne dla stylu Hass od początku, czyli właśnie tak tak też taką przez takie przerysowanie poczucie humoru tutaj niewątpliwie tym elementem, który najbardziej ciągle przyciągnie wzrok są te monstrualne Booth bardzo precyzyjnie skonstruowane tutaj mamy takie specjalne zakładki, które wzmacniają konstrukcję bardzo starannie przemyślanie nie jest ułożona krata widzimy, że ten wzór z rękawa przechodzi przez sukni o poczuciu humoru projektantki świadczy też imię, które nadała tej sukience to jest Alexis w nawiązuję do wszystkim wtedy znanej postaci serialu dynastia znanej z zamiłowania do intryg i ekstrawaganckich kreacji tych mat czy to jest już 3, a ostatnia sala na projekty takie i które po prostu istniały w 1 tylko egzemplarzu tak to jest sala ostatnio dokumentująca działalność projektantki od lat dziewięćdziesiątych do dzisiaj to jest czas, kiedy ona skupia się na projektach unikatowych wykonywanych właśnie w pojedynczych egzemplarzach bardzo przemyślanych ze starannych tkanin te suknie, które widzimy w po mojej prawej lewej stronie to do dopełnienia jej wieloletniej współpracy z milionów wiem z PiS z nie pracownią malarską, gdzie na tej szlachetnej tkaniny powstawały malowane ręcznie wzory wg pomysłu projektantki te suknie tutaj są inspirowane awangardowym malarstwem mamy Miro czy Fangora to są pomysły Grażyny Hase, do których namalowania namówiła pani malarki w Milanówku, a po stronie prawej mamy wieczorowe kreacje z Jedwabnego karłów w muzeum Warszawy najbliższa naszemu sercu jest oczywiście ta pierwsza suknia, która nosi nazwę Syrena jest uszyta z kart z motywem rybiej łuski i ma taką asymetryczną falbany imitującą ryby łowię ryby Rybi ogon w przemyśle nie możemy wszystkiego zdradzić co państwo tutaj znajdą piękny portret Grażyny Hase, a po lewej stronie, a 3 sukienki, ale państwo muszą przyjść zobaczyć, bo te sukienki skradły moje moje serce coś sobie przypominam lata sześćdziesiąte popart np. ale epokę w co są sukienki zawsze zawsze piękne tak to jest seria takich sukienek musi tych z filcu większość z nich formy tuniki z przodu barwną de Cola dekorację Grażyna Hase nie podkreśla, że tutaj inspiracją był Kazimierz Malewicz rzeczywiście ta inspiracja czytelna trochę bardziej na lewo widzimy również wykonane Fic z filcu sukienki, które mają formę przestrzenną to jest rodzaj rzeźb to są prace, które powstają przez ostatnie lata są pokłosiem zajęć projektantki ze studentami, bo taka funkcja mentorki to jest to w całym w różnych ocenie stanie się angażuje ja tutaj chciałam zwrócić państwa uwagę na suknię, która ma nazwę Tulipan jest uszyta z czarnego filc czy uszyta to jest słowo, bo ona jest w procesie powstawania w tej chwili jest podpisana przez projektantkę szpilkami pokazujemy ją na wystawie na manekinie pożyczonym z pracowni Grażyny Hase i zobaczymy co będzie dalej projektantka podkreśla, że jej marzeniem jest wykonanie tego zmniejszy z tego jedwabiu przy państwa zapraszamy jeszcze tylko do dobrze mówi 11września wystawa otwarta przypomnimy, gdzie wystawa mieści się w muzeum Warszawy przy rynku starego miasta jest otwarta do 11września zapraszamy też serdecznie szli mają państwo ochotę do zakupu książki, która towarzyszy wystawie i komentuje kolekcję ubiorów Grażyny Hase, która na stałe w naszych zbiorach jest przechowywana przyszła na to spotkanie nie przeczytawszy książki wili się wpierw natomiast w przeczyta wszy książkę kiedyś ograć Lecha Haas książka pięknie wydana i naprawdę warto wyjść stąd z nią w ten sposób mamy coś zostaje na pamięci papież są zdjęcia nie ma, bo nie ma pocztówek prawda dań takich rzeczy, które moglibyśmy wejść tutaj chociażby pokazać komuś i zachęcić tak mam nadzieję, że ta publikacja państwa zainteresuje ona stara się jest bardzo bogata ilustrowana, ale też stara się pokazać wielowymiarowość twórczości i wyjaśnić na czym polegał fenomen w funkcjonowania projektantki w trudnych PRL-owskich okolicznościach, ale jest też tekst o tym jak wyglądało zaplecza pracę projektanta jak to wygląda od kuchni jak wyglądała sytuacja fotografowania mody to są wszystkie co wszystko zjawiska bardzo interesujące na przykładzie wyraźny twórczości Grażyny Hase i możemy się bardzo wiele dowiedzieć na zakończenie portret pani Grażyna Hase nie mogłaby być innym kolorze żakietu tutaj nie powiem państwu, jaki kolor proszę zgadnąć, a potem przyjść samemu zobaczyć jak bardzo bardzo panie dziękuję państwu przewodnikiem po wystawie była pani Agnieszka Dąbrowska kuratorka tej wystawy, która trwa do 11września dziękuję pani bardzo bardzo dziękuję zapraszam do muzeum Warszawy przy państwa wyszła już wystawy, ale wróciłam do Radia nie jestem studia muszą państwo wybaczyć, jeżeli do państwa dobiegają jakieś hałasy, a ponieważ jestem w tej chwili u pani Grażyny Hase dzień dobry też no dzień dobry dzień dobry, ale to nie jest hałasuje tylko życie na Starym mieście rynek starego miasta żyje powiedz mi co jest najtrudniejsze, gdy przygotowuje się taką wystawę taką przy tak przed krajową przez swoje życie zawodowe tak określa może trochę górnolotnie, ale myślę, że nie górnolotnie noce co jest najtrudniejsze jest najtrudniejszy, żeby przewidzieć i mieć potem co pokazywać ja od ja jako słynny chomik, który wszystko węży zbierałam, ale myślę, że raczej to tata mu jak my nauczył szacunku do pewnych rzeczy i po prostu każdą rzecz, którą mam w rynku co nie zdecyduje, żeby wyrzucić to się zastanawiam co z tym zrobić przeważnie właśnie składa mu nie to cię jeszcze przeczytać albo trzeba odłożyć albo może to zapytać, bo może komuś się przyda, a tak się działo po prostu z tą moją córkę nazwiemy to w cudzysłowie twórczością, że wszystkie zdjęcia wszystkie klisze to co koledzy fotograficy odrzucali jako niezbyt udane prawdę, bo tak często robili 100 sztuk, a pojawiały się jedno no i mówimy wierzy czy nie, bo my wyrzucamy to ja brałam no i żyję jestem u siebie w tej chwili archiwistka na etacie co tak nazywam, gdybym kogoś zatrudniła naturalnie musiałabym ponieść koszty, a tak to w ten sposób zarabiam u siebie sama sobie wypłaca z no i ciągle pracuje tam wystawę, mimo że ona jest bardzo bardzo ostatnia duża jest wszystkiego wszechstronne, bo i filmy i prasa po prawda oryginalna rysunki no już mówią o tych oryginalnych modela, które są to to jednak jeszcze poza tym jeszcze jest sporo mało tego jeszcze trochę pudeł z takimi sekretnym, jakby rzeczami oznaczony nie mają wspólnego z sekretami, ale np. jakieś faktury jakieś rachunki to jest bardzo przydatne, bo jeżeli ktoś zadaje pytania, skąd znam to tkanina co pani Iza w za projekt to śliczną sukienkę no to ja mu odpowiedzieć, że to jest nam przez Sas ty, który jeszcze, w których już niema zresztą fabryka Fasty w Białymstoku robione piękniejsze prawda tkaniny rolnym bawełniane kryto tony cuda prawda czy Żyrardów itd. itd. czyli mniej jeżeli, a nawet czegoś nie pamiętam to, jeżeli nie wyrzuciłem faktury zakupu tych tkanin no to to po prostu wszystko wiem no to w ten sposób przetrwało to te troszkę jest zdradzany na tej wystawie, więc jeżeli ktoś bardzo wnikliwy chciałby posiąść dużą wiedzy no to to rzeczywiście to wystawa to spełniła skoro mówisz jesteś archiwisty to także oczywistym jest, że została wy, że możemy zobaczyć tylko część tego co masz powiedz jak wyglądała ta selekcja na ile ty masz wpływ na nią ana ile muzeum leku rad wy stawy no ja miałem szczęście, że spotkam panią Agnieszkę Dąbrowską niema co ukrywać do tej to jest osoba nieprawdopodobnie pracowite cierpliwa i taka ważna osoba, która potrafiła wyszukać no my zderzenie w parę razy boją przez chciałabym więcej pań jak mieszka wiedząc że, jakie mamy możliwości to musi też, żebym ja przypomniała no, więc z rzeczywiście były dyskusje były wybór był trudno jest wiele tematów wiele rzeczy, które są nieporównanie nieporuszony myślę, że może jeszcze się uda zrobić drugą wystawy, ale nie jestem pewna, bo u nas to jest taki zwyczaj, że już coś takiego się odbyło tak dużego no to potem czekać jakieś 10 lat żony i Tembo, a to już była hasłem była, chociaż Hasa zawsze można w modzie przepraszam taki tytuł wystawy wymyśliły my, jeżeli młodzi ludzie nie byłem, że z muzeum Warszawy za co jestem wdzięczna, bo myślę, że to jest z dobry tytuł, chociaż ja troszkę protestowałam jak to ja, bo zawsze mam coś tam była potem jednak pomyślnym i wystawa jest wysoki wspaniała jest znaleźć pod każdym względem się wydaje troszkę jest to no trzeba troszkę czasu poświęcić, jakby chciał naprawdę tam złem liczby, że jest szalenie dużo bardziej teraz tych artykułów zdjęć jakiś takich sygnalizowanych wydarzeń prawdę, że nagle nagle są naprawdę stewardesy, a obok nich są prawdą jest ślad kolekcji, które zaprojektowane z okazji mundialu no co prawda nie ma np. ja mam olbrzymią kolekcję zdjęć naszych tych chłopców chłopców i pana Górskiego, czyli taka kadra Deyna Luboiński z moimi modelkami no niestety tam już to nie zmieściło były reprezentant pan mimo no masę tego wszystkiego tam jest jest jakby w i ja się tak cieszy, bo też można zauważyć, że jest czarno czarno czarno prawdę, a potem nagle wskakujemy w kole niektórzy może zorientują się, że tak nasze życie wyglądało, że taka była fotografia, że ten kolor się później był bardzo drogi nie za za dobry, bo to był Orła też nie było takie piękne ale, ale jednak jak to się zmieniało, że troszkę jest zdjęć, który na sądzie wykorzystany plenery tło Warszawa nawet nawet się ucieszyłem, że pani Dąbrowska znalazła takie zdjęcie, gdzie jako Marka nie wiem, dlaczego władnym płaszczyku maszeruje z rakietą, a ja pamiętam że, że rzeczywiście próbowałam uczyć się w tym czasie tenisa po nawet troszkę tam się nauczyłam tej gry, ale nie rozwinęła się na zawodowca, ale ten, ale właśnie tam gdzieś na tą ulica okrąg zdaje się gróźb gier widać jeszcze w Warszawa zburzona no wspaniały też tak jedzą zdjęcia wnętrza muzeów tylko w tej chwili jest tam patio prawdę i rośnie cudowne drzewo, a ja jestem fotografowana bez tego drzewa tego, że nie było, więc było ileś tam lat temu na pewno rozmawiałeś z różnymi osobami, które obejrzały wystawy i no cóż nie będę się czym pytała, kto coś powiedział krytycznego tak twórczo krytycznego, o co ewentualnie zmienił na ile spośród tych w z tych tych osób które, z którymi rozmawiała czy pojawiło się jakaś pytanie czy refleksja czy coś zaskoczyło odbyć odbiór twoje wystawy rzeczywiście nie zaskoczyły, dlatego że nikt nie skrytykował nikt nie miał mi za złe w zasadzie wszystko jest okej jest pięknie mało tego co ja się spodziewałem, że tak może być i chciałabym, żeby tak było, że ta wystawę wielu osobom, które gdzieś żyły w tamtym czasie prawda gdzieś pewne fragmenty tej mojej kolekcji jakiś obrazków kogoś kogo zobaczono na zdjęciach czy jakąś sytuację nagle okazywało się, bo to dostawałam takie informacje, że to otwierało Jagły taki, że takie ich fragmenty ich życia ich nie było na tych zdjęciach nie byli moimi modelami i no czasami ktoś wspominał, żeby się tam stał w kolejce, że coś prawda nosił itd. żałuję bo gdyby jest tam zresztą na wystawie 1 płaszczyk to było wydarzenie niesamowite jak nagle dostałam prawda wiadomo, że jest pani, która ma płaszczy, które już się nie mieści tak dalej jako 2 młode dziewczyny przyjechał do Warszawy ja już od cioci coś pożyczały jakieś pieniądze tam, gdzie kupiły ten płaszczyk nienaganny płaszczyk cudowny wręcz wspaniały jest sam jako gaz i ja byłam zachwycona ją jedno to cudownie będzie wystawa to to przykre, że przekaże to do muzeum, jakby tam pani tak dalej co najpiękniejsze było, że myśmy rozmawiali we czwartek w piątek w piątek Kurier z Mazur, bo do Mazura przyjechał Kurier już dostarczył ten płaszczyk naturalnie przekazałam prośba moja była tylko do tej pani, żeby napisała opisaną historię Wencel liste tam jest muzeum wystawiony płaszczyk jest wystawiony no i naturalnie przekazałam go muzeum już jest to w tej chwili ma dom na zawsze zapewniony muzeum Warszawę, ale nie do końca rozumiałam tę panią spotkała się na wystawie i kwestia Błaszczyka wyszła w czasie gry była wystawa jeszcze przed jakoś nie to było przed przed wystawą co się zdarzyło przed wystawną być może był jakiś wywiad ze mną będą może gdzieś się zdradzone, że coś szykuje, bo był telefon do mnie, więc do bani i zdobyła jeszcze mój numer telefonu to prywatne prawny i a i tak nawiązaliśmy kontakt no mam nadzieję, że widział wystawy w myśl wiem nieprawda od osób, które pełniły tezy rolę zapraszających, że Rze, że pani została zaproszona mam nadzieję, że była na wernisażu, a jeżeli nie była na wernisażu obejrzała wysysamy, bo została miała zaproszenia tak dalej no i mam nadzieję, że z przyjemnością obejrzała ten płaszcz, który dosyć bardzo jest w takim miejscu ekskluzywnym wystawionych a gdyby przypadkowo jeszcze niebyła to ma okazję może nas słyszy teraz pani, która dała płaszczyk wystawa jest do 11września czynna można pójść zobaczyć tak jak ja dzisiaj zrobiłam jest ona muzeum Warszawy na rynku starego miasta jak bardzo serdecznie dziękuję ja dziękuję też pozdrawiam obejrzenia tą miłą panią z Mazur dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA