REKLAMA

''Niepokój przychodzi o zmierzchu'' - przegląd młodej polskiej sztuki

Andymateria
Data emisji:
2022-08-28 15:00
Audycja:
Czas trwania:
14:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria to ja zacznę może tak trochę z goryczą jednak powiem, że poszliśmy pożegnać się z zachętą i się udało to jest moja refleksja pani Andor jeszcze zachętę żegnam wiele razy panią Anną, więc mam nadzieję, że ten jest pożegnania State czy te tylko chwilowe, ale pani żegnała z innych pozycji, a ja prosty widz no no nie zabrakło Tęczy co prawda ona została zbudowana przez Marka przy Katy stary projekt, który Marek są przykłady nowi i ten jest prostokątna i Rozwiń » nie jest tak naprawdę Tęczą, a jest znakiem ramą, w której się pojawiła pojawił w UE fasada zachęty i ma doskonale inną symbolikę najniższy w całej jej nadawać niektórzy jednostronnie widzowie no nie mniej dowiedziałyśmy się, że to obu projekt czasowych po pierwszy trudno, żeby miała takie konotacje, jakie dzisiaj się Tęczą nadaje w Polsce podkreślmy, ponieważ powstała w 1991 roku prosta Tęcza Marka Sobczyka, więc umówmy się, że to niebyły czasy, kiedy niektórzy dostawali paniki moralnej na widok ten czy, ale no powiedzmy, że to wstęp do wstępu naszej wizyty w Zachęcie związanych z wystawą niepokój przychodzi o zmierzchu Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM program antymateria w radiu TOK FM, czyli program o sztuce niepokój przychodzi o zmierzchu przyciągnął nas dlatego, że to przegląd młodej polskiej sztuki no mię m.in. dlatego że to jest pierwsze bardzo duża wystawa młodej kuratorki zachęty Magdy Komornicki, która bardzo długo nad nią pracowała jest jednocześnie takim nie chcę powiedzieć łabędzim śpiewem dotychczasowego programu zachęty, bo nie wiemy jak to teraz będzie wyglądało w przyszłości natomiast Osamu otwarciu na trumnie była opowiadano bardzo śmieszne rzeczy im mniejsze to skojarzyło od razu rum z otwarciem wystawy ekspresja lat osiemdziesiątych zrobiony przez SLD Ziemkiewicza 1986 roku nie tylko mnie się to zresztą oskarżyło również Karolowi Sienkiewiczowi, który był wtedy za młody nie był na tym otwarciu ja byłam i dlatego się też należy, że tylko, że po 1 stronie byli artyści zbuntowani artyści, kto niepokorny niektórzy protestowali przeciwko rządom gen. Jaruzelskiego po drugiej stronie urzędnik w pełniący funkcję dyrektorem tej galerii, który i tak ceny etyki niebywały kontrast powiedziałabym wprowadzało dysonans z Chojen sieciowy i estetyczny podobnie było podobnie podobnie było zdaje się na, a podczas otwarcia tej wystawy Ewy Zachęcie nie mogłam tam być, bo jak pani łaskawie for miała wcześniej złamałem rękę i leżałam w szpitalu, ale obejrzałam ją razem z panią pani Anno i przyszłyśmy opartym o tych salach zachęty mając poczucie tego, że nie ogarnia sytuacji zgoda, ale chcę powiedzieć, że to samo było w Sopocie w Sopocie był natłok nowych dzieł nowych nazwisk ja też nazwiska znałam podobnie tutaj nam połowę nazwisk, ale był bardzo wąskie grono, które znało te nazwiska wówczas osiemdziesiątym szóstym roku takie jak grób członków grupy Bałki Klamana o czy Kowalczyka grupy koła licy zgodę dla czy artystów dróg z grupy koła klipsa Piotra kurki nikt nas świetnie znał publiczności prawda, więc one zostały upowszechnione potem przed Boguckiego przez wystawy, które organizował również Andrzej Bonarski pod koniec lat osiemdziesiątych na początku 90 on dopiero potem weszły poniekąd do kanonu stały się sławne przynajmniej niektóre takie jak Bałka czy Kijewski czy członkowie grupy jak Klaman to samo mam wrażenie dzieje się teraz to znaczy Magda Komornicka za projekt zaproponowała czy zebrała w Zachęcie grono duże grono młodych artystów jak mówię znowu jako zawodowy wiec znam połowę tych nazwisk, ale one nie są powszechnie znane i nie służy tworzenie, które są znane troszkę lepiej niż inne, dlatego że wygrał jakieś konkursy bielską jesień w inne się pojawiały w prywatnych galeriach znana jest już Zuza Golińska np. bardzo dobrze w związane są prace Milewskiego za 1 Diana Lelonek tak znane są artystki ze Wschodu Weronika Charczenko Julia krwi 3 czy w końcu Alesia Sawa Jasiewicz no właśnie natomiast to nie jest z to nie jest znajomość powszechne, więc ja cały czas mam nadzieję, że z tego co zachęci się zostało tak raz rzucone czy nawet tłoczone będą powiedziała to jest rozpoznane przez szeroko, że z tego jednak wyłoni się po 10 latach, a po dwudziesty na pewno ta czołówka reprezentująca dzisiejsze lata, czyli rok 2 lata dwudzieste dwudziestego wieku by do pierwszego wieku ja uważam, że pokazywanie takiej wystawy ma sens choćby ze względu na to, że tu, więc pokazuje się wszystkich tylko pokazuje się zjawiska, o których można powiedzieć, że odnoszą się do czasu, w którym działają odnoszą się one bardzo rozmaity sposób jak to sama jak to zostało powiedziane wie swoje wystawy, że to jest przede wszystkim opowieść o niepokojach emocjach i tkwiącym w nich potencjale zmiany, że te są artyści, którzy reagują każdy na swój sposób na trudności czasu, że chcą wypowiadają się na temat tego czym się czy zagrożone, że podważana jest jakakolwiek pewność co do przyszłości do rozwoju technologii wymykający się spod kontroli przez niesprawiedliwości społeczne wykluczenie aż po pandemii te są też gorąca sztuka, która szuka formy, bo szuka nowego sposobu, żeby się wyrazić będzie oczywiście tych wystawy niektórych artystów brakuje, ale brakowało mi też na ekspresji lat osiemdziesiątych tą sprawą kuratora, żeby nie włączyć kogoś, kto uważa kogo uznał za nie pasującego do tego grona cały czas mam poczucie takie, że ta wystawa jest ważniejsza niż wystawa, która się zamyka zamku Ujazdowskim teren to zrobił już po raz drugi Tadeusz Boruta, który jest artystą, który działa w podziemiu w latach osiemdziesiątych wystawę głównie w kościele i które zrobił wystawę obejmującą wszystkie nurty pod warunkiem, że były antykomunistyczny też były w pokazywało się mnóstwo, ale też na tym wszystkie nazwiska czy przemierzał generację style i żeby taką panoramę, która nie wnosi nic nowego do historii polskiej sztuki dlatego ona była pokazana 10 lat temu wcześniej, a może wcześniej w Krakowie muzeum Narodowym teraz jest powtórzone troszkę innej wersji zamku Ujazdowskim nie wiem co 10 lat podkreśla Teresa, ale też ciekawe że, że oni tutaj wyróżnili przejmie w tekście wyróżnili Jerzego Kaliny Aldony Mickiewicz, który z żoną kuratora i mało znaczącego Mariana kępińskiego wszystkich, którzy wtedy w tamtym nurcie alternatywnym działali, więc ja mam nadzieję tylko, że jak ktoś za 40 lat czy 30 zrobi wystawę tego pokolenia to nie dołączy do niego klasyków z innych roczników i nie stworzy szumu informacyjnego wokół wokół tego co się próbuje wyklarować tego jeszcze nie uformowanego środowiska, o którym pisze czy, o którym mówi kuratorka poprzez swoją wystawę skądinąd wiem, że to wystawa nie była to jakby to oględnie ująć dofinansowana chociażby w takim stopniu, żeby powstał katalog to była moja, bo leszcz po tej chciałby nie ma realnych nie ma żadnych materiałów informuje, że żadnych nie ma nawet 1 kartki papieru byłam świadkiem nią też takiej sytuacji, kiedy nie wiedzieć czemu teraz w podziemiach są kasy, więc trzeba było się zejść po schodkach nad oraz na górę to podobno zwiększa dostępność, ale nie wiem jak zwiększa dostępność chodzenie po schodach w górę nad, bo wcześniej również osoby z niepełnosprawnościami mogły jeździć DTM praktyk tak właśnie o to chodzi że, że są różne windy było jakoś łatwiej teraz może troszkę inaczej jest pewna zmiana na pewno poza chęcią natomiast brakowało jakiegokolwiek oprowadzenia po tej wystawie takiego, żeby widz w tym natłoku pracy i pewnym chaosie lepiej zrozumiał na co patrzy, o co chodzi, ale kuratorka wprowadza co pewien, czas więc można próbować zasięgnąć jakiejś informacji zapytać, kiedy kurator będzie Peter wystawiał wprowadzało, bo nie jest także ona została pozostawiona bez żadnej informacji faktem jest, że ewidentnie dyrekcja zachęty oszczędza, a na tej wystawie być może szykuje jakąś wspaniałość przyszłości nie wiemy, bo nie jest dany program mnie przynajmniej tego co będzie później tak czy inaczej istotnie ma pani rację żegnamy się zachętą w jej dotychczasowym kształcie i w jej dotychczasową linię programową, a ja mam tylko nadzieję, że osoby, które przyjdą na wystawy będą uważnie oglądać dzieła i próbują zapamiętać parę nazwisk, bo one pozostaną na przyszłość może nie wszystkie, ale dużo wiele z nich zostanie przede wszystkim, że to jest seta pokazuje kierunek w jakim zmierza Polska sztuka takich rozmów mam nadzieję, że sztuka się obroni sztuka się obroni, a chciałabym żeby, żeby ta młoda twórczość, bo relatywnie młoda, bo to nie są też często tak młodzi artyści zarząd są to absolwenci uczelni artystycznych ostatnich 10 lat tak w wodzie czy nawet mniej niż 10 odnieść śledzę każdego, ale sądem po o tych, których znam to wiem, że oni naprawdę niedawno kończyli akademie, chociaż już bardzo szybko dali się poznać kart ciekawi artyści dlatego niektóre nazwiska prawda już są oswojone na rzecz powiemy sobie, że Karol Palczak, który wygrał bielską jesień 3 lata temu jest już klasykiem, ale dopiero skończył Akademię te też daje tak krzywy obraz cieszę się, że kuratorka dała szansę też, których nie znamy również tym, które nie znamy się też się, że był tam w cudzysłowie nazwy to konflikt ukraiński, że białoruski białoruski także te, że te artystki artyści znajdują miejsce w Polsce skoro nie mogą tego robić o swoich krajach i toteż jest na pewno wartość tej ekspozycji no cóż kocham cie bordo, że zacytuję z jednego z płucem napis, a pani pani Anna powinna powiedzieć ja też kocham mordu może powinnam, ale czy ja muszę wszystko cytować chciałem powiedzieć też od siebie na temat tej wystawy no, jakby pani powiedzieć próbuje się nauczyć tego, o czym myślą współcześni artyści nowi, bo dla mnie osoby, która obserwowała debiuty kolejnych 5 pokoleń przez ostatnie 50 lat no mnie jest coraz ciężej wchłaniać te nowe propozycje, a państwo będzie łatwo państwo jesteście znacznie młodsi ode mnie no do takiego nokaut tutaj już nic nie mogę dodać to nie jest oka to jest zachęta do zachęty na zakończenie programu, który tworzywa Hanna Wróblewska Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik niepokój przychodzi o zmierzchu, a czasem po piętnastej w niedzielę, a do 16października wystawa jest czynne, więc macie państwo jeszcze trochę czas Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA