REKLAMA

Herstorie: najbardziej znana nieznana filozofka Hypatia

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-08-29 15:50
Czas trwania:
29:59 min.
Udostępnij:

Na pytanie o jakiegoś greckiego filozofa bez zająknięcia wymienicie od razu Platona czy Arystotelesa. A filozofkę? Natalia Waloch i Katarzyna Wężyk w dzisiejszym odcinku cyklu "Herstorie Wysokich Obcasów" przedstawią sylwetkę Hypatii z Aleksandrii. Żyła w burzliwych czasach, kiedy zaogniały się spory między chrześcijanami a wyznawcami rzymskiego panteonu. Cechowała ją sofrozyne, czyli umiejętność znajdowania pośredniej drogi między skrajnościami. Jak to się dla niej skończyło i co Hypatia ma wspólnego ze św. Katarzyną? Zapraszamy, by przenieść się z nami do Aleksandrii w IV w. n.e.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zapraszamy na historyczną opowieść o wysokich obcasów dzień dobre się nam Katarzyna rzekł ja Natalia Waloch to jest podcast Her Story wysokich obcasów, gdzie co poniedziałek wydamy kobietach o kobietach, które nie godziły się na przypisane im z góry role, które łamały konwenanse przekraczały granice czasami płaciły za to wielką cenę, ale dzięki temu mamy dzisiaj wspaniałe inspirujące Herstorie do opowiedzenia wysokie obcasy, a teraz zaczniemy tak proszę sobie Rozwiń » wyobrazić, że piękną młodą kobietę wściekły tłum wyciąga z powozu rzuca nie możemy dosłownie rozrywana strzępy motłoch jest męski, a jego agresję skrycie podszyta nienawiścią i jednocześnie pożądaniem piękna ofiara bowiem jest nie tylko wybitną filozofką przewyższającą swoich oprawców intelektualnie nie tylko jest wpływową Aleksandry osobą, której słuchają wysocy urzędnicy, ale również dziewicą, która z wyboru żyje w celibacie i odrzuca mężczyzn tak można by zacząć albo zakończyć powiecie partii najbardziej znanej z nieznanych filozofem, która jest bohaterką naszego dzisiejszego odcinka tak przedstawiała mnie, więc oświecenia literatura publicystyka, a później film z nieposłuszne pogańskiej dziwki jedźmy Hypatia awansowała na tę istotną dzienniczka i feministyczną bohaterkę okrutnie zamordowano chrześcijańskich fanatyków i muszę powiedzieć, zwłaszcza po filmie Agora, w którym Hypatia wygrała rajd Whyte fiaty wersji bardzo chętnie kupuje, ale historiach pat jest bardziej skomplikowana to bliższe naszej rzeczywistości może się wydawać, gdy myślimy o latawce urodzony w połowie czwartego wieku tu musimy trochę powiedzieć o tym gdzie ona się urodziła mieszkała, bo Aleksandria w czwartym wieku była miastem absolutnie niezwykłym jeśli teraz macie przed oczami zalany słońcem obraz imponujących budowli pysznych placów po, których spacerują odziani w togi opaleni ludzi szlachetnych twarzach to wyobraźnia was nie myli miasto było wzniesione z białego wapienia wyłożone białym marmurem jeden z kronikarzy pisał, że nawet w nocy błyszczy tak mocno, że Krawiec bez problemu może na Lec igłę no jest to w tym czasie wspaniały ośrodek nauki kultury, ale jednocześnie jak każdy wielki miasto i Aleksandra ma swoją drugą twarz jest to miejsce bardzo zróżnicowane społecznie etnicznie obok bogaczy arystokratów żyją tutaj nędzarze mamy tu Greków Egipcjan Syryjczyków Persów Arabów, a za pałacami, o których mówiłam wiją się też plugawe wąskie uliczki, gdzie zawsze panuje cięć z powodu wysokiej zabudowy, która ma chronić przed palącymi zabijający słońcem, a tutaj z kolei panuje tłok smród Aleksandria nie jest byle jakim pierwszym z brzegu miastem jest metropolia, która wówczas ma 500 000 mieszkańców jest drugim po Rzymie największym miastem imperium no jest to wreszcie początek naszej ery, więc wciąż mamy liczne walki chrześcijaństwa z pogaństwem, ale też nie tylko chrześcijaństwa z pogaństwem chrześcijanie warto też między sobą też nie była taka 1 stabilna doktryna to wciąż trwały spory o ostateczny kształt no i do tego jeszcze w mieście jest mnóstwo Żydów wielu z nich bogatych, którzy dominują w handlu usługach na odgrywają ogromną rolę w polityce jest taki kocioł różnych tożsamości różnych ideologii różnych religii beczka prochu naprawdę to wystarczy Iskra, żeby ona wybuchła no i pamiętajmy też, że wówczas nie było policji, a dygnitarze np. arcybiskup dlatego też poruszali się w asyście ochroniarzy i świetnie do tej roli nadawali się mnisi, którzy na mówiąc wprost przez celibat mieli nadwyżki energii silną grupą są też tzw. para Polonii to była najniższa klasa duchownych zajmujących się opieką nad chorymi zakaźnie oraz grzebaniu zmarłych, a ponieważ praca była niebezpieczna mieli grubą skórę i dość lekceważący stosunek do życia co czyniło ich znakomitą Gwardii dla patriarchy jeśli ten potrzebował dodatkowych sił no sił takiego wsparcia patriarcha potrzebował bardzo często, dlatego że jak pisze Maria Dzielska, która jest biograf com Hypatii Aleksandrii czy byli bardziej skłonny do anarchii rozruchów niż luty jakiegokolwiek innego miasta w Aleksandrze tamtego czasu rozruchy pogromy są na porządku dziennym chrześcijanie niszczą pogańskie świątynie monumenty, bo chcą udowodnić niewiernym, że ich bogowie istnieją, gdyby istnieli to wkurzyli się i po prostu na miasto spadł gniew tymczasem nic nie dzieje z kolei poganie tych swoich świętych miejsc bronią Żydzi sprzyjają oraz 1 raz drugim akurat w tym czasie, o którym mówimy to raczej ich sympatia ciąży w kierunku Pogan no i tak jak mówiła Kasia w samym łonie chrześcijaństwa toczą się spory religia jest tematem nr 1 jak dziś u nas aborcja czy wolność sądów ludzie kłócą się o to czy Jezus może być równy Bogu skoro jest jego syna ma zatem kimś wtórnym czy jednak nie i dochodzi takich rzeczy zupełnie u nas na marszu niepodległości, że na ulicach są 2 demonstracje jednocześnie stają naprzeciwko siebie jedni krzyczą, że Jezus jest równy ojcu, a drudzy krzyczą nieprawda jest niższy od niego tak spory o to ile miał wywieźć na główce szpilki to jednak nieco późniejsze czasy, ale równie ważne w całym tym zyskiem, który dziś Hypatia, która jest uznawana za najwybitniejszą kobietę tego czasu, kiedy dokładnie się rodziny tutaj naukowcy nie są zgodni przez wiele lat podawano, że przyszła na świat 300 siedemdziesiątym roku naszej ery no i stąd właśnie przekonanie, że ten motłoch 400 piętnastym rok szarpał kobieta dość młodą leży Polska twierdzi, że filozofka urodziła się dużo wcześniej 300 pięćdziesiątym piątym roku zatem w momencie śmierci był osobą 60 letnią należą są zgodne z 2 rzeczy, że była piękna, że była genialna, bo nie mogę oczywiście tylko ognia prawda i niestety no i wiadomo też oni, że jest arystokratką z bogatego domu, więc pobiera nauki i nogi jednak dziewczyny uczyły się krótko, bo już jako nastolatki zostawało wydawane za mąż ale gdzie Hypatii najwyraźniej pozwoliły wybrać inną ścieżkę to był człowiek mądry był mądrym ojcem, ale był też naukowcem dosyć wszechstronnym uczonym miał pochodzenie egipską greckie był matematykiem astronomem, a także komentatorem wydawcą klasyków i córka była jedyną wśród jego współpracowników bardzo szybko Hypatia stała się najlepsza w tym gronie, a potem wedle źródeł wedle wielu badaczy epoki historyków przerosła ojca, ale matematyka astronomia i nie wystarczały ona była też miłośniczką literatury filozofii bardzo pilnie studiowała dzieła wydawane przez ojca pisma no wreszcie sama zaczęła wykładać m.in. nauki Platona i Arystotelesa, a w końcu założyła w domu prywatną szkołę no i okazało się, że charyzma wiedza były tak duże, że wieść o nich rozeszła się bardzo szybko i rychło do szkoły Hypatii zaczęli ciągnąć studenci z Syrii Cyrenajki Konstantynopola natomiast na jej publiczne wykłady, bo wykładała także publicznie przychodziły Aleksandryjskiej elity również przedstawiciele władz chrześcijanie poganie Żydzi, czyli krótko mówiąc no w zasadzie wszyscy, a u nas już jeden z jej uczniów w listach taką ewidentną tęsknotą pisze, że była to wspólnota oparta na wzajemnym szacunku przyjaźni, a nawet miłości, a chyba nazywa boską nauczycielką no niestety jej listy do scenariusza nie zachował w ogóle banicję pism bezpośrednio nie zachowało w każde jej pozycja, bo wtedy niezwykła, bo to nie jest, bo także artykuł pana osobie równouprawnienie, a potem przy chrześcijaństwo wprowadziło patriarchat przykład takiej Atenach kolebce demokracji pozycja kobiety niewiele różni się od pozycji kobiety w Afganistanie talibów w Rzymie było nieco lepiej skład mogą przelać własność nawet wychodzi czasem z domu, ale żadnej publicznej rolni pełniła kobiety wtedy wpłynie antyku służyły głównie przedłużeniu rodu no i zasadniczo miały milczeć na Aleksandry ska filozofka co to za nic znane było otwartego mówienia miał ostry język właśnie miała nawet arogancka mamy taką próbkę i temperamentów opowieści o tym w jaki sposób zabiła w 1 swoich uczniów kiełkujący en do niej miłość bo kiedy nie udało się wyperswadować mu romantycznych uczuć i zamiarów śpiewem i argumentacją pokazała mu swoją zużytą podpaski i przekonywała, że namiętności są absolutnie ślepą uliczką naj może się wydawać szokujące nawet dziś, ale tak naprawdę na nie mogła zrobić inaczej, bo w tamtych czasach filozofowie nie byli tak jak dzisiaj tylko historykami idei czy zwykłymi myślicielami tylko byli ludźmi, którzy całe swoje życie podporządkowali poszukiwaniu prawdy i to o obejmowało po prostu również asceza, która miała wyrzucić ich rząd, które mogłyby przesłonić rzeczywisty obraz życia i świata, tak więc Hypatia ze swym dziedzictwem po grób życiem w celibacie niebyła niebyła tak naprawdę wyjątkiem za to wyjątkowy był szacunek ich wpływ, jaki udało się zdobyć wmieście przynajmniej, dopóki na czele szczecińskiej wspólnoty stał umiarkowana arcybiskup Teofil Hypatia żyła wg tego, czego nam cała aut między nimi retoryki opartej na szacunku adwersarza dlatego też chętnie słucha jej i poganie chrześcijanie na szkołom odpowiedź była jednym z nielicznych miejsc, gdzie obie grupy były wtedy mile widziane bo kiedy pogańskie elity stawały w obronie oburzonych świątyń czasem zbrojnie pani do nich nie dołączała i nie wydawała się do dysputy, ale z drugiej strony nie przyszła też na chrześcijaństwo chciał być pośrodku praktykowała cenioną przez starożytnych Greków cnotę są rozlewne, czyli umiejętność znajdowania pośredniej drogi między skrajnościami jako kobieta wysoko urodzona zamożna ona bardzo szybko zdobyła sobie uznanie urzędników, którzy odnosili się do niej z atencją składali kurtuazyjne wizyty także prosili rady jej uczniowie, których wypuszczała świat bardzo często stawali się osobami powszechnie znanymi szanowanymi, dlatego że szlify, jakie unijne odebrali intelektualne bardzo pomagały im w robieniu błyskotliwych karier no dość powiedzieć, że 2 z tych uczniów w tym tak oddany jej synem już, którego listy dzisiaj są takim bogatym źródłem wiedzy o Hypatii zostało biskupami także jej wpływy były olbrzymie naprawdę i czasem zaczęły sięgać daleko poza Aleksandry, ponieważ uczniowie bardzo często Aleksandry opuszczali robili swoje kariery daleko, niosąc imię Hypatii świat no i w takiej sytuacji w mieście pojawia się nowy arcybiskup siostrzeniec wspomnianego to Fila Cyryl no i bardzo szybko staje się jasne, że następca nie będzie szedł ścieżką swojego tolerancyjne ego wuja w głównym źródle dotyczącym życia Hypatii, czyli dość krótkim wpisie księdza Suda bizantyjskiej encyklopedii czytamy, że cel był rocznikiem, który nie mógł pogodzić z tym, że na jego terenie taką dużą władzę kobieta to jest do tego Bogdanka no i za to kazał zamordować współcześni badacze jednak mają wątpliwości, że chodziło tylko właśnie zazdrość uważają, że bardziej chodziło o politykę no i tak konkurencję, ale też konkurencji idei no bo jeśli chrześcijaństwo było to jedyną prawdą to Obywatelska filozofia, która wykładała Hypatia tylko dawanie potrzebne pytanie przecież odpowiedzieć wszystkie pytania jest w Biblii, więc to dawać inne głupie jeszcze, wzbudzając jakieś wątpliwości no i z tego tytułu śmierć Hypatii na pewno była Cyrylowi późniejszą zresztą Świętemu doktorowi kościoła na rękę, ale czy to było się pan czy u źródła nie są zgodne, ale bardzo wielu historyków również filozofów tonuje takie jednoznaczne mówienie o celu podkreśla, że to był człowiek też wielkiego intelektu to jest tak naprawdę pytanie o to kiedy i, gdzie zaczyna się kończy odpowiedzialność za czyny innych tak znaczy możemy zapytać czy biskup Jędraszewski jest winny temu, że ktoś gdzieś w Polsce napada i bije i osoby ze społeczności LGBT tak w pewnym sensie jest przez co głosi tak, ale bezpośredniego sprawstwa byśmy nie dowiedli tutaj jest dokładnie tak samo no sytuacja zagęszcza się zdecydowanie, kiedy Cyryl się konfliktu jest rzymskim prefektem oraz SM Hypatia jest zwolenniczką przyjaciółką Orestesa, więc otwarcie staje po jego stronie pomaga też wzmocnić musi politycznie w związku z tym konflikt narasta no i wiemy też, że pomimo dwukrotnych gestów ze strony Cyryla, który Gałązką oliwną oraz losowi posłał do zgody nie dochodzi, dlatego że Oreste te gesty odrzucił no i teraz mamy taką sytuację, że nie wiemy od kogo to się dokładnie zaczyna, ale pewne jest dokładnie w tym momencie zaczyna się ostra propaganda przeciwko Hypatia rusza wielka machina, bo to jest 1 taki populistyczny mechanizm szczucia ludu elity nie, żeby elity nigdy nie zasługiwały na akurat przypadku Hypatii no nie, bo chyba tak należała do Eli była wykształcona była zamożna, zwłaszcza w porównaniu z biedotą niewolnikami no i na jej wykłady przychodzili ludzie podobni arystokracja też no i wysublimowane intelektualnie przekaz no i nie mógł same zasady dotrzeć do tłumów, więc kiedy najpierw mieście zdaje puszczono plotkę, że za niemożność porozumienia się obu polityków odpowiada właśnie Hypatia to był taki pierwszy krok, bo ona plotka głosiła miał namawiać oraz zasadę oporu i utwierdzać go pogaństwo je, a potem przez prawdziwy blitzkrieg efekt newsów ale, toteż takiego klasycznego repertuaru szczucia na kobiety to znaczy projektach bliskich uliczkach tych biedniejszych rozeszły się, więc wieści, że filozofka para się czarną magią uczci szatana w końcu czarownic jak Libia żyć nie pozwolisz prości ludzie, którzy wierzyli wtedy, że magia może zniszczyć świat zaczęli panicznie bać Hypatii strach w historii doprowadził do 1 żeli pogrom wiemy na pewno to, że wszystkie te efekt niósł Hypatii na pewno nie były spontaniczne, bo mamy źródła, które dowodzą tego, że wichrzyciel nami dowodził kościelny lektor Piotr, więc na pewno na jakimś poziomie było to inspirowane, a potem żyło już swoim życiem plotki zadziałały jak i krew w stodole i pewnego dnia 400 piętnastego roku rozwścieczona Tłuszcza po prostu rzuciła się na Hypatii tu mamy kilka wersji zdarzeń, ale ta najbardziej popularna mówi o tym, że leczono ją z powozu, którym się poruszała po mieście, chociaż dziel ska uważa, że wyleczono ją z wykładu, którego udzielała i tłum zaciągnął ją pod kościół katedralny Cezary ją zdarł z niej szaty wykupił oczy i zamordował zatłukł odłamkami glinianych skorup szczątki Hypatii zawleczone zamiast do miejsca zwanego kina Ronem i tam spalono, a my dzisiaj chciałyśmy wam o nich opowiedzieć, dlatego że życie Hypatii pokazuje, że wszystko dokoła jest to bardziej skomplikowane niż na pierwszy rzut oka wygląda, a czyje jest czy w tym sensie, że starałem się szczególnie nie spieszy do obrony biskupa Cyryla lektora Piotra i morderczego motłochu no i trzeba też to tezy wszystko co wiemy o Hypatii pochodzi uwaga 5 źródeł z listów skutki zmiany, których najdłuższe policzyła jakiś 600 słów na temat powstało w dziesiątym wieku, czyli 5 wieków po śmierć jej działa w większości zaginęły dotyczy nie wiem, jaka była, jakimi dokładnie poglądy co wierzyła Antka nie wiemy czy wybrała bezwzględność, bo nie była seksualna była lesbijką czy, bo inna opłata jest religia tego wymagała czy po prostu pragmatycznie, bo tylko w ten sposób mogą być wtedy panią własnego losu niech się zajmować nauką będąc żoną matką nie ma też bardzo czy rzeczywiście, bo takim rogiem, że tylko ta niezwykła inteligencja charyzma sprawiały, że wiatru męskich uczniów czy jednak na to co niewątpliwie ułatwiłoby sprawę miała jakiś poprzedniczki nie była pierwsza i to zresztą jest typowe dla antycznych postaci, że trzeba rekonstruować z odprysków szczątkowych danych, że mamy taki szkic, który potomności pełnia w zależności od potrzeb czynnikom aktualne sprawy na środku Hypatii było także osiemnastego wieku postaci zapomniano, a nawet gorzej, bo kościół pożyczył sobie życia oraz zbudowania legendy świętej Katarzyny niewątpliwie przewraca się w grobie posiedzeniu z kolei wygrzebali filozofowie między nimi Wolter użyli jako młody walenia kościół dla nich Hypatii było ofiar w konflikcie rozumie religii wolności fanatyzmu ciekawe jest to że, chociaż akurat to żyła w celibacie czystości jest w zasadzie pewnikiem to bywała też symbolem seksualnej swobody potem tak jak mówisz różne nurty sobie pożyczały jej życiorys robiły z nim co chciały bardzo ją pokochał feminizm imieniem Hypatii zatytułowano 2 naukowe pisma feministyczne i jedno wychodzące w Atenach, a drugie wydawane przez Indiana University była Hypatia też częścią bardzo znanej instalacji Judy Chicago z siedemdziesiątego dziewiątego roku dinner Party popkulturowe wizerunki Hypatii są utkane właśnie tak jak powiedziałem takich bieżących potrzeb ideologicznych i domysłów, które są możliwe rzeczywiście z powodu tego, że źródła są skąpe tak bardzo, że Look jest więcej niż pewników, ale najważniejszą pozycją naukową tutaj akcent patriotyczny, bo nie tylko w Polsce, ale i na świecie jest książka profesor mali bielskiej chyba Aleksandry, która właśnie została przetłumaczona wiele języków, a USA dostała nagrodę dla najlepszej książki filozoficznej już została wydana w dziewięćdziesiątym trzecim roku, gdy chyba ten trend w Polsce jeszcze w powijakach, bo książka Dzielski też przykład właśnie Herstorie, czyli historie mówione przez kobiety w Polskiej potężnych wciąż jest ich na lekarstwo 4 dalej tworzą w nich mężczyźni, ale dziecka pokazuje, że się trochę postara się okazuje, że to nie jest do końca prawda, że także w odległych czasach kobiety na różne sposoby istniał przestrzeni publicznej na dopiero kiedy utrwali się ten kulturowy wzorzec kobiety przynależy do sfery prywatnej, czyli akcji w okolicach dziewiętnastego wieku, toteż przez jego pryzmat interpretowano przeszłość tak to ja rozmawiałam kiedyś o Hypatii prof. Alexandru liderom filozofką UMK w Toruniu i ona mówi o tym, że kobiety przypadały w odmętach dziejów też z powodu wieloletniej metodologii badań, dlatego że rzadko robiono to co zrobiła dziel ska, czyli podąża tropem poszlak tak skoro nie mamy źródeł to przeczytajmy listy dziel ska właśnie to zrobiła, że uciekała całą biografię Hypatii m.in. z listów syn wzrusza natomiast no umówmy się, że historycy całymi przez całe wieki nie zadawali sobie wielkiego trudu, żeby tropić historie kobiet jeszcze był taki proceder, że zachowywano listy tylko po mężczyznach natomiast listy napisane przez kobiety wyrzucano czy palono dlatego mamy wciąż listy scenariusza do wypadku natomiast nie mamy listów wypad do syna już sza no i praca, którą Maria Dzielska wykonała ona potwierdza tezę Aleksandry der, że tych kobiet w pierwszych wiekach było dużo więcej rzeczywiście Niedzielska wymienia całą listę uczonych filozofów jak i naukowe czy cień nawet mówi, że mi Hypatii stało się z czasem synonimem mądrej kobiety, kiedy chciano któryś z uczonych powiedzieć różnie wciąż jest taka mądra mówiono Och, to jest druga Hypatia tak jak my mówimy, że to jest Leonardo o kimś, kto jest genialny tutaj wydaje, że pytanie bohaterkę nie bohaterki odpowiedź nie jest dość łatwa po KT Arka, ale łatwo też to, że no tak niewiele o nich wiemy jednocześnie jakieś poglądy, które dziś były uznane za niesłuszne, bo podróż komuś świnia to o tym po prostu nie wiemy tak mało się zachowało mnie uderzyło też to, że przez wieki, bo przecież Mila taki płynęły takie Aleksandry ska tak książki były zjadane przez myśl żeby, żeby coś trwało od osobie z czwartego wieku naszej Renato musiał być uznana za tyle chyba interesującą, że pojawia się większe ilości utworów czczone były przepisywane no i właśnie 1 anegdota, która wychodzi poza taki standardowy życiorys wielkiego człowieka, że urodziła się tu tu była mądra no tutaj pod polską nie to jest niesamowite ona przetrwała widać takie zrobią wrażenie na miesiąc nie mężczyznach potem na kobietach tych książek wy też pokazuje, że kobieta przez stulecia, żeby cokolwiek osiągnąć cisza odrzucić całą stać się z niego bez cielesną, bo wszystko się z tym ciałem wiązało tutaj symbolizowane przez krew miesięczną, bo nieczyste i paskudne no bo Hypatia właśnie pokazał uczniowi to podpaski z takim właśnie tak z tym, że to jest Zobacz też obrzydliwe, że może powinien kocie intelekt, ale wszelka fizyczne relacje kobiet jest degradujące i pisze mężczyzna mógł mieć jednocześnie ciało i dusze czy działa rozum kobieta musiała wybierać na zdecydowanie zdecydowanie tak mnie bardzo uderza w tej historii Aleksandry czwartego wieku pełna sprzeczności brzmi to bardzo koresponduje z tym co teraz dzieje na świecie, kiedy mamy populizm i takie akty jak atak na Kapitol tak w tym wszystkim jest Hypatia, która próbuje do ludzi mówić uczyć ich rozmowy z poszanowaniem dla adwersarza nie jest radykał koło, ponieważ ona ani nie atakowała chrześcijan, ale też nie przyszła na chrześcijaństwo, ale nie broniła też własną piersią jak wielu członków elity Aleksandryjskiej tych monumentów, więc była bardzo umiarkowana to miałam na myśli, mówiąc że jak ona nam pokazuje, że wszystko jest bardziej skomplikowane i dla mnie bardzo tragiczne jest to, że bardzo często, toteż dziś widzimy, że osoby, które są umiarkowane i nie popadają w żaden z radykalizmu na ogół są po prostu miażdżone przez oba tak nie da się siedzieć długo okrakiem na poczcie chciał, ale badanie czy okrakiem czy po prostu ambiwalencja jest tyleż mądrą postawą co niestrawne dla radykałów no co prawda ma rację, ale SEE tylko całość wróciła, bo uderzony też to, że jak się okazuje nawet chciało odrzucić to niego nie uciekniesz na pożądane źródła obowiązkowo podają, że była piękna musiał być piękna, bo nie wystarczy kobieta jest tylko mądra i straży wizerunku oczywiście nie ma na leki zaczęli od piętnastego wieku malować to zawsze jest młoda ładna kobieta, a tutaj bank rozbił to polecamy sobie wygooglować pan czasu MICE, który namalował nagą okrytą tylko włosami stoi dłoń dramatycznie uniesioną do góry i ten obraz wygląda ser, jakby pozbawić młodzieniec, bo tak lata bardzo solidna jak na kobietę na tymczasem Hypatia miała pewnie około 60 lat w chwili śmierci, czyli jak ma swoje czasy, bo kobiet już bardzo starał które, że rozbieranie torturowanie strajk kobiet najwyraźniej sadystycznych fantazjach nie mieści się nie mierz się też chyba hollywoodzkich kanonach to na pewno, ale i mimo tego jak bardzo polecam film Agora, ale chandra mana Bara z 2010 roku ze wspaniałą Rajcza walc i to rzeczywiście się pisarka ma sposób przepiękna w świecie z tego kranu, ale i ja wciąż nie mogę spodziewać się tym powstał, bo to jest film intelektualnej przyrodzie to jest film radości odkrywania jest pełno jest z nimi serię nieścisłości ska biblioteka aleksandryjska została zniesiona wcześniej jeszcze Hypatia odkryła hali centry no to niestety nie ma żadnych dowodów, ale ten jest wspaniała, bo to jest pójście kobiet to najważniejsze odkrywanie ciekawość świata poznanie, a tylko świetnie pokazuje świecą oczy dostaje próbę rozwiązania, jaka jest szczęśliwa, gdy rozwiąże w tym filmie to szkoła się w niej 2 bardzo przesądnych mądrych facetów lat pani z Teresą ona po i przykro, że może dać im tylko przyjaźń, ale dla nie licz się tylko nauka nie jest oczywiście to jedynie słuszną ścieżkę w ale istnieje coś tam ożywcze tak to prawda to właśnie na to jak rozmawiam z prof. Aleksander ona zwraca uwagę, że bardzo imponuje ta niezależność Hypatii rzeczywiście ona była uprzywilejowana, bo była bogata miała mądrego ojca, który był intelektualistą, więc mogła sobie pozwolić na życie takie oddane wiedzy intelektualnym rozważaniom, ale mimo wszystko to jednak była Awangarda mimo wszystko jednak nie był to powszechny wybór kobiet tamtego czasu tego na imię jakichś wyższych wartości zrezygnowała z tradycyjnie pojmowanej kobiecości nie założyła rodziny właśnie mi prof. Dera mówiła, że Hypatia realizuje taki post feministyczny postulat, żeby płeć traktować jako sprawę istotną, ale tylko jedną z wielu istotnych spraw jedną z wielu zmiennych, które nas definiują jako ludzi mi się też bardzo podoba, że płeć nie musi być pierwszą rzeczą, która ciebie definiuje konstytuuje swoją tożsamość może to być mnóstwo innych rzeczy chociażby nurt filozoficzny, do którego się przepisy już dla mnie to piękne ja sobie myślę, że nam dzisiaj w dzisiejszych burzliwych czasach przydałaby się taka partia i Itala Sowa na przez nią cnota są rozlewne, czyli cnota umiarkowania nie popadania w skrajności tak historiach spacji pokazuje się niebezpieczeństw fundamentalizmu ów, bo przecież te 3 religie mogłyby sobie spokojnie egzystować w 1 mieście tylko to też pokazuje film, który za to ostro krytykował, zwłaszcza przez chrześcijan także jak to tak dla chrześcijan pokazywać jak pokazuje właśnie przecież wszystkie 3 religie problemy zaczynają się, kiedy zamiast ze sobą rozmawiać płomienie fundamentalizm właśnie powoduje, że w atrakcyjnych jak wrogów na każde Religa minister przedstawionego potencjalnie bezpieczne właśnie, dlatego że tłamsi debatę wywołuje niezdrowe emocje, że zmusza ludzi do tego, żeby klękali na kolana, a Hypatia wybiera stanie prosto w stanie w swojej prawdzie jakiś tam prawdy objawione i i no i płaci za to najwyższa cena tak każda religia i dalej idąc każda ideologii my to niestety każdego dnia widzimy także wiwat Hypatia mimo ją przed oczami tak liberalny instrumentalizacji w hit jest od twardej gry aktywni nie nie na standardy nie wiary ewidentnych no ale mierzymy mierzymy wysoka i dąży do bycia lepszą wersją siebie, więc możemy sobie Hypatia brać za przykład, a jeszcze jedno jeszcze 1 dodała w kontekście debaty o cnotach niewieścich, bo bardzo na czas jest cytat ze Świętego Pawła, a konkretnie list do Korei do Tymoteusza, który nie wiemy czy czytał trakcję życia Hypatii, ale ponoć tego filmie no i tak to jest we wszystkich zgromadzeniach świętych byt mamy w działaniach zmniejszać dozwala im się bowiem mówić czy mają być poddane jak to prawo nakazuje jeśli tak czegoś nauczyć nie zapytają w domu swoich mężów i wypada bowiem kobiecie przy obecnym zgromadzeniu oraz nauczyć kobiety nie pozwala ani też przewodzić nad mężem, lecz chce by trwała chciwości no nie wątpię, że to są właśnie te cnoty niewieście, do których odwołuje się doradca ministra, iż czas bardzo bardzo bardzo wino w bardzo winą i mówimy im ciał wiem, że dużo się odwołujemy do filmu, ale pożegnała naprawdę ostatnim ostatnim startem, w którym partia mówi, że do swego ucznia, które jest chrześcijaninem w scenariuszu nie kwestionuje to co wierzyć po nie może, a ja Musze i kwestionowanie jeśli jakaś dla mnie przynajmniej nauka z historii apatii czy też metalizowane tej prawdziwej no to właśnie kwestionowanie prawd objawionych wydaje się byłoby dobrym brałem skończmy takim hasłem szukaj burz buduj dziękujemy serdecznie zapraszamy za tydzień kolejny odcinek to mówiła miała Natalia Waloch, a to mówi Katarzyna wężyk historyczne opowieści o wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA