REKLAMA

Barbara Wypych czyta tekst Karoliny Słowik "Uczniu, błądź!"

Gościnnie: Mistrzowie Słowa Gazety Wyborczej
Data emisji:
2022-09-02 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:47 min.
Udostępnij:

- Nauczyciel przyszłości musi być przede wszystkim człowiekiem. Raz będzie dla swoich uczniów mistrzem, a innym razem oni będą mistrzami dla niego. Nauczyciel nie może się bać tego odwrócenia ról. Czasem będzie potrzebny jedynie do tego, by sytuację edukacyjną po prostu stworzyć, zaaranżować przestrzeń do wymiany myśli - mówi eduzmieniaczka Oktawia Gorzeńska. Rozwiń »
W 78. odcinku podcastu "Mistrzowie Słowa" Barbara Wypych czyta tekst Karoliny Słowik "Uczniu, błądź!", który ukazał się w ramach programu "Jutronauci".
Co tydzień w sobotę publikujemy dla klubowiczów "Wyborczej" jeden tekst czytany przez wybitne aktorki i wybitnych aktorów. Dołącz do Klubu "Wyborczej", kupując najwyższy, klubowy pakiet prenumeraty cyfrowej na Wyborcza.pl/prenumerata. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam państwa ministra słowa nazywał się Julia Radziwiłł fido jestem wydawczyni podcastów gazety wyborczej mistrzowie słowa podcast, w którym mistrzowie sceny czytają Mistrzów pióra co tydzień w sobotę publikujemy nasze teksty czytane przez wybitne aktorki wybitnych aktorów pandemia covid 19 inwazja Rosji Ukrainy przewróciły świat do góry nogami, wywołując wiele obaw o przyszłość szósta już edycji jutronautów pod hasłem sięgaj za horyzont reakcja na Rozwiń » nową rzeczywistość, a tegoroczny program w szczególności koncentruje na przyszłość edukacji u dzisiaj zapraszam do wysłuchania tekstu, który powstał w ramach programu Jutronauci niektórzy nauczyciele rodzice pragną szkoły pruskiej ocen, a jak wygląda edukacja przyszłości nauczyciel przyszłości musi przede wszystkim człowiekiem raz będzie mistrzem do swoich uczniów raz uczniowie będą mistrzami dla niego nauczyciel przyszłości nie może bać się tego odwrócenia ról przed państwem Barbara Wypych Hażlach to wiejska gmina na Śląsku cieszyńskim w wiosce, która liczy 2400 mieszkańców najważniejszymi instytucjami są 2 kościoły rzymskokatolicki i Ewangelicko augsburski oraz szkoła to kolejna szkoła w Polsce, która pokazuje, że można uczyć inaczej od 4 lat jesteśmy w remoncie przyznaje dyrektorka Agnieszka Pilich jej szkoła mieści się w budynku z 1800 dziewięćdziesiątego czwartego roku do budów kami z lat dziewięćdziesiątych na szczęście w tej najstarszej części nie potrzebujemy klimatyzacji, ale i tak spotkało nas dużo niespodzianek zdejmujemy Order taki, czyli strop z plewami zbóż deskami trocinami, bo jak dzieci miały próby tańca na strychu to w klasach monitory na ścianach naruszały śmieje się wąskich korytarzy niewielkich sal lekcyjnych już nie zmieniają tu stawiają na innowacyjność kadry szkole dyrektor Pilch jest kuchnia dla uczniów zrobili wypieki na swoje uroczystości sala do techniki wielkim piecem ceramicznym wyciszona sala multimedialna świetlica obecnie budujemy pracowni klocków lego mamy dużo tabletów projektorów to efekt wielu lat pracy mówi najbardziej cieszą ją jednak meble, które zrobili uczniowie na technice z pomocą pana konserwatora miał być koszt zabawki wyszedł 100 teraz najbardziej oblegane mebel na korytarzu śmieje się jednak najważniejsza zmiana ta, która zeszła w sposobie nauczania stawiamy na krytyczne myślenie na samodzielność jada dużo wolności nauczycielom, a oni uczniom od lat walczy o brak presji o to by egzaminy każdy napisał na swoim poziomie, a nie wykręcał wynik nie zmuszamy do nauki do brania korepetycji, bo inaczej uczeń pewnie zdobyłby to 70% albo więcej, ale zmiany związane ze stresem mogą zostać z nim na dłużej żaden lekarz nie pomoże uczniowie doceniają ósmoklasiści na odchodne dali dyrektorce laurka nauczyła nas pani, żeby być gotowym, że można zrobić coś źle dzięki pani możemy cieszyć się nie tylko celem, ale drogą to bezcenne w szkole Hażlach nauczyciele dyrekcja wypracowali sobie kodeks wartości na pierwszym miejscu autentyczność wg niej edukacja przyszłości to przede wszystkim współpraca różnorodność i komunikacja wszyscy potrzebujemy lekcji słuchania się nawzajem słyszeć nie wchodzić zdanie pytać dobrze zrozumieliśmy oczywiście 4 AK krytyczne myślenie kreatywność komunikacja kooperacja, ale też wdzięczność umiejętność dziękowano sobie nawzajem nauka przez całe życie nauka na błędach rozwijanie kompetencji zamiast zdobywanie wiedzy praca z mentorem i nauka przez całe życie to jest nasza przyszłość wg badaczy i praktyków potrzeba nam świetnie wykształconych opłacanych i docenionych nauczycieli, którzy wypełnią rolę przewodników, a będą potrzebni, bo koncepcja uczenia się przez całe życie ma już z nami pozostać zdają sobie z tego sprawy też uczniowie z badania przeprowadzonego na zamówienie projektu Jutronauci gazety wyborczej przez firmy SWF ser wynika, że chęć uczenia się przez całe życie deklaruje aż 61 Coma 9% osób w wieku 1624 lat osoby uczące się w przyszłości to będą ludzie w każdym wieku, którzy odkrywać będą nieustannie swoje nowe pasje będą pogłębiać zmieniać swoje umiejętności kompetencje edukacja nauka będzie trwała całe życie to będzie bardziej hobby nie konieczność ludzie będą traktować naukę jako relaks i sposób na długie i harmonijne życie przekonują badacze z infuture Institute, którzy na co dzień trafią trendy przyszłości w swoim zeszłorocznym raporcie przyszłość edukacji scenariusz 2046 zespół analityczki trendów Natalia Hatalska we współpracy z Collegium da Vinci prywatną uczelnią wyższą w Poznaniu opracował wizję edukacji przyszłości swojej publikacji podkreślali przede wszystkim, że zmieni się rola nauczyciela nie będzie on już tak jak dotychczas po dawce wiedzy, a co będzie najważniejsze w nauce przez całe życie wiedza będzie jeszcze bardziej dostępne i powszechna problem będzie motywacja do zdobywania chodzi, więc o to, żeby nam się chciał oszukać ją zdobywać kim będzie nauczyciel przyszłości zbadania EW ser przeprowadzonego dla wyborczej jutro autu wynika, że aż 81 Coma 6% młodych ludzi w wieku 1624 nie wierzy, że szkoła uczy kompetencji przyszłości, a jednocześnie ponad połowa boi się częstego przebranżowienia i zmiany pracy wynika z tego jasno, że młodzi są gotowi do zmiany potrzebują jednak pomocy to pokrywa się z wnioskami badaczy infuture Instytut wg nich nauczyciele przyszłość nie tylko będą specjalistami w swoich dziedzinach, ale będą też potrafi rozbudzać pasję do pogłębiania wiedzy młodzieży potrzebny będzie mentor przewodnik, który nauczy umiejętności, których nie potrafią nauczyć inteligentne programy i nauczyciel pomoże rozwiązać problemy, z którymi radzą sobie wszczepiane chipy z informacjami, a inteligentne rozwiązania będą tylko podporą w projektowaniu indywidualnej ścieżki rozwoju dla każdego uczącego się to nauczyciel przewodnik pomoże uczniowi znaleźć pomysł na siebie Hatalska powtarza, że cała edukacja jest o przyszłości przygotowujemy dzieci do świata, który dopiero będzie musimy, więc zadbać o kompetencje, które nas odróżnia od robotów ważne będą kompetencje miękkie krytyczne myślenie łączenie faktów i umiejętność uczenia się stale na nowo Lifelong Learning to nasza przyszłość będziemy zmieniać fach kilkakrotnie podczas naszego życia praca w 1 zakładzie do emerytury to przeszłość podkreśla katarska w rozmowie dla gazety wyborczej o tym, czego potrzeba edukacji mówi również w raporcie Halski Joanna Radecka psycholożka certyfikowana psychoterapeutka, która na co dzień pracuje przede wszystkim z dziećmi młodzieżą Radecka podkreśliła, że obecna edukacja tkwi w rozwiązaniach, które są nieprzystające nie tylko do dzisiejszych rzeczywistych potrzeb dzieci, ale również do tego, czego będzie się od nich oczekiwać w przyszłości wg niej powinniśmy całkowicie zmienić myślenie o edukacji i akcenty stawia się nie tam, gdzie trzeba nie na rozwój na potrzeby nie na kształcenie umiejętności potrzebnych w zmieniającym się świecie, ale na przekazywanie wiedzy, które po pierwsze jest za dużo po drugie jest w oderwaniu od kontekstu i rozumienia sensu jej posiadania, która na domiar złego, kiedy trafia do podręczników nierzadko jest już nieaktualne i nieadekwatna uważam, że powinno być mniej presji związanej z przyswajaniem informacji, a więcej skupienia się na uczniach na tym co jest im potrzebne na umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów radzeniu sobie ze sobą także z frustracją stresem pozwoleniu na eksperymentowanie popełnianie błędów uważa Radecka wg niej powinniśmy wyjść systemu, w którym zawsze są gotowe odpowiedzi Anima przestrzeni na popełnianie błędów i powtarza za nauczycielkami ze szkoły dla innowatora błędy są karane złą oceną tymczasem popełnianie błędów jest jedną z najlepszych lekcji niestety wciąż jest nam przekazywane na każdym etapie edukacji, że błędów nie należy popełniać z psychologicznego punktu widzenia jest to bardzo szkodliwe mówi Radecka ile polskich szkół teraz wdraża zmiany stara się inaczej podchodzi do edukacji i zamiast wtłaczać dzieciaki wiedzę próbuje ich uczyć krytycznego myślenia zapewne niewiele twardych danych brak, ale są już pierwsze Jaskółki zmian szkoła w halach bynajmniej nie jest jedyna urodziłam się do pracy w zmianie przyznaje dyrektorka Śląskiej szkoły, ale wiem, że niektórzy nauczyciele rodzice pragną szkoły pruskiej ocen dumni są z pasków na świadectwach zamiast rozwoju talentów dzieci dużo pracy na 100 kosztuje rozmowa wyjaśnianie namawianie i jestem tego świadoma i od kilku lat nic innego nie robię przyznaje też szkoły, które zdecydowały się na zmiany podkreślają zmiana przychodzi od dołu czasem wystarczy, że nauczyciele rodzice albo uczniowie poczują własną sprawczość za tym idzie elastyczność i przede wszystkim żądza wiedzy flagowa szkoła Microsoftu w Gdyni budynek jest kolorowy przestrzenny i praktyczny panele akustyczne na sufitach niwelują pogłos zamiast dzwonka przez radiowęzeł lecą piosenki lekarz oraz Bobbiego McFerrina kawałki zmieniający jakiś czas, bo decyduje o nich samorząd Uczniowski w drodze głosowania wybierają 2 utwory 1 zaprasza na lekcję drugi na przerwę nauczyciele korzystają ze służbowych laptopów, a pracownie w szkole wyposażone są tablice elektroniczne, na których wyświetlane są aktualne zastępstwa w salach znajdują się też roboty do nauki programowania drukarki 3 de Miguel Izery, a to i tak tylko pomocy do tego by realizować np. zajęcia interdyscyplinarne w systemie SI en science technologii inżynier ring matematyk z nauka technologia inżynieria matematyka, ale wyposażenie szkoły to zaledwie początek zmian najważniejsze z nich to zmiana podejścia do ucznia nacisk położony jest na metody projektowe aktywizujące uczniów wzmacniające ich sprawczość octavia Górzyńska 20 lat przepracowała w szkole ona stworzyła od podstaw publiczne 17 liceum Ogólnokształcące w Gdyni, które szybko stało się flagową placówką Microsoftu pierwszą taką nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie centralnej to ona zdemokratyzować życie szkolne na każdym poziomie samorząd szkolny jego decyzje mają istotne znaczenie dla całej społeczności włączyła procesy decyzyjne również rodziców problem rozwiązują wspólnie w ramach jednego z projektów uczniowie musieli sprawić by jajko spadający z wysokości kilku metrów się nie rozbiło podzieleni na grupy opracowali powłokę ochronną, którą potem testowali, wyrzucając jajka przez okno laboratorium kariery pomaga dzieciom nawiązać kontakt z przedstawicielami różnych zawodów, a symulacje biznesowe np. inscenizację prowadzenia biura podróży uczą ich planowania i inwestowania sali do gotowania przyrządzając wspólnie potrawy i integrują to żeńska przyciągnęła do współpracy giganta fiaty 2017 roku wprowadziła narzędzia i technologii Microsoftu, aby dołączyć do programu szkoła w chórze każdy uczeń nauczyciel dostał konto premium w pakiecie Microsoft 365 i notatki, które nauczyciele zapisywali podczas lekcji aktywnych tablicach spływały automatycznie na uczniowskiej konta ładną, a przez Skype inne klasy room łączyliśmy się z różnymi ekspertami w zależności od potrzeb Górzyńska mówi od lat technologia cyfrowy świat to tylko narzędzia edukacja przyszłości to przede wszystkim człowiek jego pasję i umiejętności jeśli jest odwrotnie za ten sprzęt ląduje w szkołach się kurzy, bo nikt nie potrafi z niego mądrze skorzystać każdy z nas chyba słyszał anegdotka o robocie zamkniętym w gablocie dyrektora na kluczyk albo drukarce 3 de, która służy jako Podstawka pod kwiatek taki klasyk mówi nie technologie, ale człowiek słowa tego żeńska powtarza jak mantrę wszystkim szkołom, które wciągnęła do programu szkoła dla innowatora to projekt, który powstał przy współpracy z centrum edukacji Obywatelskiej ma wspierać szkoły we wprowadzeniu reform rozwijanie kompetencji współpracy rozwiązywania problemów zarządzania sobą liderowania samodzielności myślenia wymaga całościowej zmiany w szkole w tym zauważenia, że ich zdobywanie procesem społecznym uważają organizatorzy dziś Kozińska prowadzi Akademię przywództwa edukacyjnego i uczy swoich podopiecznych dyrektorów nauczycieli jak ważne jest przywództwo balans między online i offline i to, że to uczeń musi być w centrum szkoła przyszłości sypiące się 1000 lat chce dyrektorka szkoły podstawowej nr 9 w Elblągu Agnieszka Śliwińska przyłączyła się do programu razem ze swoją kadrą zmiany, jaka zeszła w jej szkole nie powstydziłby się żaden program zajmujące się odświeżeniem wizerunku i budynek elbląskiej placówki w 1000 latka mało oszczędna trudna w utrzymaniu za dużo na poważny remont liczy 40 lat sypie się właściwie była do zamknięcia, gdyby nie opór nasz rodziców wspomnę Śliwińska podstawówka dostała drugą szansę, ale na remont pieniędzy wciąż nie ma z zewnątrz słabo to wygląda postanowiliśmy, więc działać tam, gdzie możemy, czyli wewnątrz, a tu tkwi prawdziwy potencjał Hole są obszerne klasy dużej i nasłonecznione postanowiliśmy rzucić tam trochę koloru motyw indygo funkcji żółtego czarnego szarego powtarza się w gabinetach na korytarzach powstały strefy dla uczniów, żeby mogli usiąść na wygodnych pluszowych sofach zjeść spokojnie napić się odpocząć do sal kupiliśmy okrągłe stoły, bo taki stół sprzyja rozmowie nie ma lepszych gorszych miejsc wszyscy się widzimy i ogólnie jest swobodnie wymienia Śliwińska wirtualnym telefonicznym spacerze po szkole prowadzi mnie pod ściany, gdzie nauczyciele postanowili powiesić swoje prywatne zdjęcia i napisać coś o sobie kim są co lubią co robią po pracy co lubię ludzi modę suszy muzykę jogę czasem pomilczeć koncerty prowadzić auto co wiem na pewno nic nie zdarza się bez powodu ktoś kim ma się stać ewoluuje to wpis do gorzkiej największą satysfakcję w życiu zapewnia sport nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ludzie to nie z jednym z szydełkiem, żeby się wznieść musimy trzymać razem boję się myszy marzy o podróżach kocham swoją rodzinę słucha głosu serca nie lubię zmywać naczyń bibliotekarka pierwszym zarządzeniem Śliwińskiej jako dyrektorki było zlikwidowanie dzwonka to był agresor, który uruchamiał nie tylko dzieci, ale mnie, odkąd nie ma tego natrętnego dźwięku przerwy rzeczywiście są bardziej spokojne mówi dyrektorka Śliwińska wypracowała też inny patent w jej szkole nie zamykasz drzwi każdy może wyjść i wejść w trakcie lekcji jeśli uczeń potrzebuje chwili przerwy jeśli chce iść masowo do strefy relaksu, proszę bardzo, nikogo nie zamykamy ja na tym korzystam lubię robić sobie spacery edukacyjne patrzeć jak dzieci pracują jak się rozwijają czy mają trudności jeśli mają jakiś problem jest dla nich służę pomocą oni to wiedzą i z tego korzystają mówi jesteś tym typem nauczyciela, który martwi się, gdy podczas lekcji jest zbyt cicho w klasach musi być głośno wtedy wiem, że dzieci są aktywne, że żywo reagują na lekcji, gdy jest cicho to zaczynam się martwić, bo to oznacza, że nauczyciel prowadzi lekcje transmisyjne wykłada uczniom wiedzę zamiast ich angażować, ale zmiany w elbląskiej szkolenie przyszło łatwo problem był, zwłaszcza z częścią nauczycieli była grupa, która weszła w to jak masło były też osoby, które absolutnie się nie zgadzały mają wypracowane metody przez 30 lat i odmówiły wychodzenia ze strefy komfortu i szybko zrozumiałam, że nic na siłę się nie da nie próbowała sforsować sami przyszli to po farby by tak odmalować jako koleżanki, a to po OFE, bo jednak fani ją mieć to może po pomoc, żeby pozbyć tej bezsensownej szafy, w której zalegają stare szpargały ludzie wyczyścili strefy do nauki i zaczęli oddychać, a przypominam, że to nie był remont tylko lifting zaczęła Śliwińska na te wszystkie zmiany wydali około 50 000zł mieliśmy dużo szczęścia znaleźliśmy sponsorów, który sponsorował nam te puszki z farbą sami malowaliśmy rodzice pomagali azer nie wymienialiśmy tylko pomalowaliśmy na biało i to zaczęło się podobać również tym, którzy zmieniać się nie chcieli zobaczyli, że to działa, a nowa przestrzeń zainspirowała ich działania 2 nauczycieli pozbyło się nawet tablicy do pisania mówi jest miejsce i aktywną tablica i na pracownie techniczne mamy i marzła młotki, ale też maszyny do szycia zdziwiłaby się pani chłopcy garną się do igły nitki mówi Śliwińska pytam, dlaczego rozmawiamy o matkach, które sama pamiętam zajęcia ZPT w kontekście edukacji przyszłości, kiedy byłam trikiem technologicznym rzucałam się na każdą nowinkę potem okazało się, że bardziej satysfakcjonujące może być jednak rękodzieło oprócz satysfakcji przynosi dzieciom skupienie wyciszenie zaangażowanie innego rodzaju nagle klasa sportowa zwykle bardzo energiczna mówi do siebie obniżonym głosem przestaje krzyczeć i igła wszak wymaga precyzji wyjaśnia wg niej wyciszenie skupienie to tylko początek w ten sposób można nauczyć innych kompetencji w tym planowania i oceny swoich działań dziecko nauczyć w ten sposób rozwiązywania problemów wartościowania ich ocenić jeśli popełni błąd to rzeczywiście katastrofa, a my często w szkołach uczymy, że błędy to koniec świata karzemy za nie jeśli dzieci się tego nie nauczą to trudno im będzie w przyszłości mówi Śliwińska podkreśla że, aby się tego nauczyć potrzeba relacji z nauczycielem, który te kompetencje ma może je uczniom pokazać potrzeba spokoju w szkole ani gonitwy za ocenę reszta się znajdzie pędzelek kartka z tym też można uczyć się nawet programowania byle razem wspólnie byle spokojnie reagować na sytuacje kryzysowe podsumowuje Śliwińska pytam octavia go żeńską jak osiągnąć to, żeby nauczyciel burmistrzem przewodnikiem, który nie podaje wiedzę do głów tylko inspiruje i sprawia, że uczniom chce się sięgać po wiedzę nauczyciel musi być przede wszystkim człowiekiem raz będzie dla swoich uczniów mistrzem, a innym razem oni będą mistrzami dla niego nauczyciel nie może się bać tego odwrócenia ról czasem będzie potrzebny jedynie do tego by sytuację edukacyjną po prostu stworzyć zaaranżować przestrzeń do wymiany myśli podkreśla Górzyńska wspomina, że ostatnio spotkała się z uczniami swojego dawnego siedemnastego liceum Ogólnokształcącego pytała ich, czego potrzebują od nauczycieli odpowiedzieli, że zrozumienie i zgodzę się, że na tym można zacząć budować ciekawość pasję Poznań na przechowywaniu na błędach wiele nie zbudujemy konkluduje Barbara Wypych tak państwa przeczytała tekst podtytułem uczniów włącz autorstwa Karoliny Słowik, który ukazał się w programie Jutronauci polecamy się z kolejnym odcinkiem Mistrzów sława już za tydzień zapraszamy też do słuchania naszych innych podcastów ósmej 10 Warszawy nadaje oraz zdrowia rozmowy dziękujemy, że są państwo z nami w klubie wyborczej do usłyszenia Julia Radziwiłł widoku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: MISTRZOWIE SŁOWA GAZETY WYBORCZEJ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA