NN dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj rocznica podpisania te porozumień sierpniowych przyspieszy sierpnia 1980 roku warto przypomnieć sobie postulaty Międzyzakładowego komitetu strajkowego, bo niektóre wciąż są aktualne np. skrócić czas oczekiwania na mieszkanie o albo w podwyżka podwyżka pensji tak, żeby można było za to pensję coś kupić tych pań może niedokładnie cytuje ale,
Rozwiń »
ale tak i myślę sobie Szanowni Państwo i tych postulatach i tych porozumieniach, że kiedy spojrzymy na to pewnego poziomu to są tylko słowa tak słowa dotyczące postulatów słowa także dotyczące realizacji tych postulatów mówimy o słowach, ale dzisiaj nie nie samych postulatach, ale o słowach chciałbym porozmawiać z państwa moim gościem pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk dzień dobry pani profesor dzień dobry witam bardzo serdecznie teksty drugie, ale nr 1 z tego roku ów 2 czy drugi dzień Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk tematem przewodnim jest nowa logo wizualną ości tak myśląc dzisiaj tych słowach pomyślałem sobie żonę może przestały wystarczać nam i po prostu już literatura, a może porozumienia poezja zapisana słowami przestaje nam wystarczać potrzebujemy nie innych bodźców innych innych przestrzeni nie chciałbym tego słowa użyłem to myślę sobie też pani poprzednich badaniach pani poprzednich pracach dotyczących dźwięku, a dzisiaj no nowe logo wizualną ość, czyli obrazek, czyli coś co się dzieje czy słowa już nam nie służą tak jak kiedyś, że potrzebujemy dźwięków obrazów, czego jeszcze coś to sięganie chyba na rzeczy ktoś się mleka pewnie też by nam się zdało przestraszyłam się troszeczkę, że zaczniemy o podwyżkach pensji rozmawiać, bo to jest jak wiadomo w nauce i temat bolesny i rozległe, ale rzeczywiście o tym może nie z myślę, że to co pan powiedział jest bardzo trafne, jakkolwiek dosyć trudne do eksplikacji mianowicie to, że słowa, jakby trochę przestały nam wystarczać prof. Agnieszką Karpowicz, która nie jest współ redaktorką prowadzącą tegoż numeru gigantycznego, bo prawie 4 set rzecz wtedy on wreszcie da Mota licznikowe liczącego prawie 400 stron numeru tekstów zielonego służb, więc od tego pełnego słów, ale trochę obrazków udało nam przemycić do 39 do listy są trochę dźwięków też tak jak ona służyć jak oni Matko taki dźwięk z wyszedł z gardła, kiedy zobaczyłem 384 strony tak jest w dobrze w każdym razie diagnozujemy z Agnieszką Karpowicz, że logo wizualną ość, czyli łączenie słowa obrazu logo wizualnie z werwą ich działalność jak kto woli to taki trend, który im bardzo często jest w takich momentach zmiany kryzysu takiego przełamania dotychczasowych modeli istotnie, kiedy coś zmienia się w polu kultury, ale nie tylko w polu kultury w hallu no życia społecznego i nić jakoś tak się dzieje, że co obserwowaliśmy bardzo dobrze myślę w dobie wielkiej awangardy, że ten mariaż słów obrazów jest mariaż mezalians przeróżne relacji mniej i bardziej ukryte są coraz intensywniejsza tworzą nowe formy tworzą nowe formy, które później no jakoś zaczynają Bączkowski rozwijać rozrastać łączą warczeć łączą one także ci kłączy wadzić tak sobie pozwalam, więc o, ale zostawmy della zajrzeli złapali jego na razie powiem także, gdy to 220052006 roku, gdy ukazywała się moja pierwsza książka dotycząca właśnie co się nazywało słowo obraz dźwięk ja w tej książce pisałam o słowo Graf fi przez przekaz ba ca ją prze rząd od 20, że zaległy prawda modernizm jest polityk dwudziestolecia tak jest tak jest tak jest przeformułowania taką formę przeformowano takie określenie, które ukuł Władysław Strzemiński dla opisu zaginionych zresztą prac typograficznych Mieczysława Szczuki pojęcie poezja Graf ja, gdzie szło właśnie o to zespolenie warstwy wizualnej i warstwy słownej, ale Strzemiński diagnozował, że w tej poezji grafik sztuki no jednak obraz jednak ta warstwa wzrokowa dominuje natomiast ja patrząc na rozmaite prace m.in. Czyżewskiego Themersonów stwierdziłam, że właściwie można by mówić o takiej może nie poezja grafie, ale słowo grafik, kiedy mamy do czynienia z równowagą równowagą tego co słowne i tego co obrazowe taką równowagę, która sprawia, że odebranie któregoś elementu np. wydrukowanie tekstu w inny sposób bez dodatków albo dodatki wierzmy w cudzysłów, bo to zaiste, nie dodatek idzie, ale o rzecz immanentną, czyli bez tych części wizualnych czy innym układzie typograficznym właściwie pozbawia, a żywotnej części sensu, a czasami wręcz zupełnie rozbraja utwór natomiast sobie wówczas tak myślałam te kilkanaście lat temu, że jest to jednak pewien pewien margines, że mimo wszystko no nie jest aż tak żywotne dzisiaj jak może by się wydawało, że będzie jak się wydawało, że będzie np. grupie Air, kiedy głosiła tę równowagę współpracę między plastyką, a poezją i cóż się okazuje okazuje się, że minęło lat trochę i że właściwie logo wizualną czy herbowi działalność rozdmuchały się na dobre no m.in. na polu tzw. książki obrazkowej czy, które bułka, ale też nie wiem wierszy kartograficznych, ale też tzw pisanego malarstwa, ale też komiksu, który przecież jest sztuką bardzo poważną bardzo różnorodne wcale nie błahe przestrzenie eksplorują, ale także znowu w przestrzeni publicznej to wszystko naprawdę dzieje się na naszych oczach zmienia się na naszych naszych oczach czy jest świadectwem jakiegoś kryzysu jakiegoś częściami zdaje się, że na pewno jest świadectwem jakiegoś przejścia jakiejś zmiany czegoś co, a właściwie przez takich Sejm monologów kultury trochę nie było przeczuć takie takie mam wrażenie, obserwując zjawiska już od lat powiedzmy dobrych 20 zagadała pan Daniel, ale do 10 jest ciekawy, bo trochę AM to trochę tak jak pewne rzeczy można było przewidzieć trochę tak jakby nowe trendy można było przepowiedział, a przecież ta ludzka dusza ta potrzeba albo jakiś niedostatki, w które prezentują dostępne kanały no nie da się zaprogramować one to, żeby to właśnie jeszcze, żeby to bardziej problematyce właśnie to z 1 strony mamy człowieka, w którym coś kipi taka z drugiej strony mamy maszynę, która sprawia, że to kupienie trafia do nas, jakiej formie Pack, czyli nie wiem wydawcy, który nie, kto przeczyta i ta właśnie albo nie to nie da ludzie przecież to takie drogie od takiej po co taki obrazek da się mniejszy prawda oczywiście grupy czarny biały oczywiście jako czarno-biały jest zrobić nie pan ja jestem ciągle borykam to to jest dramatyczne się z tym ciągle borykam plus kwestia tego, żeby można, żeby w ogóle można było ten obrazek do tekstu władować mówiąc kolokwialnie, bo przecież jest obwarowane najrozmaitszymi także jeśli idzie o teksty badawcze na mniejsza skażona jest rzeczywiście wielka bolączka osób, które pracują na polu logo wizualnie ości autorów szczęśliwie chyba trochę mniej, ale to się zawahałem, bo to przecież też ogromna przestrzeń na to rzeczywiście nie da się przewidzieć i tak jak się wydawało, że pewne przestrzenie były się zamknęły tak nagle chociażby to co robili Emerson nowi to na polu książki dla dzieci czy miał się trochę zajmowałam co było naprawdę niezwykle nowatorskie i właściwie na ile się zorientowałam troszkę czasu poświęciłam, żeby się zorientować w ich pomysł z lat trzydziestych wieku dwudziestego właściwie były trochę osobną wyspą bardzo innowacyjną wyspą na polu awangardowej sztuki, chociaż oczywiście były nieco zbliżone działania nie wiem Rosjan czy Amerykanów u Holendrów z drugiej strony natomiast ich działanie łączące słowo obraz w sposób absolutnie immanentne i tak jesteśmy w takim wielkim szacunkiem do czytelnika, nawet jeżeli czytelnik widz czytelnik to pojęcie pożycza od Tadeusza Nyczka, nawet jeżeli ten widz czytelnik miał lat 6 np. że on wcale nie jest głupi on po prostu wszystko zrozumie jak muszę to dobrze wyklaruje jeszcze narysuje nie w lat później mieliśmy wiadomo wspaniałą polską szkołę ilustracji, ale nikt nie robi jak Emerson nowie co się dzieje nagle w wieku 2001. właściwie mam mam wrażenie tak zresztą 1 ze swoich tekstów zatytułował, że oto późne dzieci, a nawet może późne wnuki Themersonów dochodzą do głosu taki takimi późnymi wnukami mogą być np. Aleksandra Daniel Zieliński, którzy otworzą ogromnie popularne, a przy tym naprawdę bardzo interesujące poznawczo i takim popularnonaukowy zacięciu książki obrazkowe dla dzieci tego nie mieliśmy przez całe dziesięciolecia tak myślę, że nam, że od Emersona zawsze warto przypominać wiem, że pewnie coraz coraz bardziej o nich pamiętamy myślę tutaj o tym odnawiane filmie Europa znaleziony odnaleziony Agro, ale żona cudem zupełnie to po wielu dziesięcioleciach niebytu, kiedy sam Emerson sami Emersona byli przekonani, że obie kopie, o których wiedzieli za no zaginęły zostały zniszczone w czasie wojny oto dziewiętnastym jeśli się niemal rok tuż, ale także oddala lekarz oraz Stava, których było kilka rządy, ale tam niedawno bardzo dobrych no i o innych projektach, które chyba nie ma jeszcze mogę mówić lekarze będą bardzo interesujące, ale też przypomniałbym od oddaje Stach także, dlatego że Ależ oni się z tym rata najmu zauważa rada dodaje tak zawsze pewnie kurtce Twitter soli swój personel jest zresztą oni zresztą tutaj w kontekście Themersonów szczególniej wyjątkowo także jest taki jest pani profesor na chwileczkę zawiesza tę rozmowę, albowiem zbliża się informacja dzisiaj jesteśmy w radio to wizualne jestem ograniczony wizualną ości niestety nie zaproponuje, więc tylko słowa aut, ale audi za to kwestia audio i powrócimy do naszej rozmowy Szanowni Państwo po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk informacje po informacjach wracamy Cher oraz co powiedzieć ciekawego Szanowni Państwo rozmawiamy o książce obrazkowej m.in. czyli te i dźwięku obrazie słowie pani prof. Beata Śniecikowska Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem i w kontekście informacji, które pani profesor słyszała wszyscy słyszeliśmy, czyli inflacja tak pomyślałem, że no dobrze słyszeliśmy to teraz myślę sobie że, gdybym czytał np. jakiś tekst na ten temat a bo dostało nie wiem rachunek za gaz do tak zobaczył to nie 16,6 albo ileś tam określony tutaj faktycznie potrzebował takiej tak jak takie o wspomaganie obrazkowe tego nie wiem np. że gazowni będą stały wnętrza szubienicą ten jest rachunek albo nie wiem pod jakiś rysunek mostu pod mostem takie miejsce, że otworzy swoje nowe mieszkanie no, więc tutaj Farben Lehre obrazkową prawda o rety rety 1 obraz wart jest 1000 słowa no może tak, chociaż powiem panu, że akurat tę te autorki, który mija się bardziej zajmowała w ostatnim czasie chyba niekoniecznie takie rysunki nam prokura wały to bardziej kwestia jak i satyry karykatury prawdy, jakkolwiek mało nam do śmiechu, słysząc te informacje, o ile nękania to zalana nie koniec to już rzecz mniejszych Czechach, ale ich no tak, ale to było ważne na ten rok dlatego pozostaje, bo oni też przecież byli takich beznadziejnych sytuacjach sobie myślimy wojna szaleje dobrze jednak prawda tak wojna szaleje w tym samym co rychło robią się dzieją się różne rzeczy przeróżni panowie bytują tu proszę można jednak spróbować na zrobić z tych szczątków MAK, który się tkwi z tych ruin, chociaż and grupa Twożywo ich ostatni album tak planujemy ruiny rzeczywistości no w każdym z tych w tych przeróżnych kawałków można stworzyć coś zupełnie nowego no tak jest to jakaś propozycja natomiast inną naprawdę inną propozycją jest ta książka obrazkowa, które ja pisałam w ostatnim tekście właśnie w tekstach drugich najnowszych opublikowanych mianowicie książka obrazkowa dla dorosłych książka obrazkowa, którą ja nazwałam czy ten nurt książki obrazkowej nazwała nurtem internisty kilka godzin dualny coś do czego właściwie w Polsce nie byliśmy przy przygotowanie przygotowanie przez przyzwyczajeni, jakkolwiek ja no może trochę przewrotnie, ale czytam książki obrazkowe, zestawiając właśnie z postulatami konstruktywistów słowa obrazu z grupy a gdzie właśnie była mowa o tej równowadze pomiędzy słowem obrazem wykorzystywaniu całej przestrzeni dzieła UE i o co idzie Ano idzie o takie książki obrazkowe, które właśnie wcale niekoniecznie są stworzone dla dzieci i Iwona Chmielewska, która jest bohaterką tego tak jak wiek tych autorów, ale przede wszystkim to też ważna, bo nie chcę widzieć te technologie chociaż, dlaczego możemy, żeby należała technologicznie to ugryźć nie w każdym razie tym się nie zajmowała bardzo często są to kobiety m.in. właśnie Iwona Chmielewska Joanna koncert czy innego końca skali Lidia Rozmus Marta Ignerski KE ma Ola Cieślak no można by mnożyć te nazwiska natomiast, o co idzie Ano idzie o to, że to jest są takie prace, które obok tekstu i dają często wielkoformatowe duże obrazy i to zestawienie tekstu obrazu wcale nie jest oczywiste wydaje się na pierwszy rzut oka, że właściwie to przede wszystkim jest obraz przede wszystkim jest cham chciałoby się powiedzieć ilustracje, ale to było dosyć złudna, a tego tekstu jest jakaś 1 linijka wierni teczki na całej rozkładów natomiast okazuje się je sobie taki eksperyment przeprowadziłem, gdyby wydrzeć właśnie wydrzeć sam tekst książki to on właściwie niewiele informacji przekazuje nawet może się wydać taki lekko podejrzane literacko, bo na niewiele się z niego dowiemy niewiele jakiś takich Niewiem i interesujących środków z 5 stylistycznych znajdziemy natomiast dopiero w połączeniu z obrazem UE zaczyna grać no i analizował taką książkę o tych, którzy się rozwijali Iwony Chmielewskiej Iwony Chmielewskiej, której kazus też jest nim niebywale interesującym to auto oka, która na dobrą sprawę swoją wielką karierę rozpoczęła w Korei Południowej, bo w Polsce nie byli wydawcy specjalnie zainteresowani publikacją jej książek obrazkowych dopiero później te prace zaczęły się u nas ukazywać co nie znaczy, że wcześniej zupełnie Chmielewskiej u nas nie było no to jesteś taki przyczynek do rozmaitych Ekonomiczno rynkowych mechanizmów, które stoją za kulturą, ale nie ma się nie będziemy jakoś bardzo zajmowali to co tutaj jest moim zdaniem interesujące to jest właśnie pokazanie takich przestrzeni naprawdę bardzo intymnych bardzo osobistych w sposób EU no skrajnie ekonomiczne ja nawet wczoraj miałam taką rozmowę z synem, który widział zupełnie inną książkę da do ręki książkę chodzi o książkę nolens volens z danych Śląskiej gdzie, gdzie no jest mnóstwa obrazków Acapulco studia w najmniej, ale też dla dzieci wysyłek niekoniecznie dla dzieci, ale przecież takie obrazkami naj właśnie ta książka obrazkowa zmienia takie myślenie zmienia takie myślenie, że to, że jest obrazek wydrukowany to jest coś, a niepoważnego, bo przecież jak my dorośli chcemy obcować ze sztuką to idziemy do muzeum kupujemy bilet i tam co mamy wielkoformatowe płótna możemy sobie po obcować ewentualnie wejść na galerię etyków na galerii wchodzimy chyba online do galerii online i tam sobie po klikać opatrzyć natomiast jak wydrukowane obrazki to jest dla dzieci niekoniecznie właśnie ten nurt książki obrazkowej, które u nas się teraz bardzo prężnie rozwija pokazuje, że tak nie jest najlepiej było oczywiście, gdyby mogła teraz państwu pokazać, a mi np. pracy Chmielewskiej i opowiadać oni jest w radiu dosyć trudne powiedzmy sobie możemy dojrzewają pani profesor nie bójmy się drobnych reżimy prawne niebędące staram się pewnie, że drobne wyznań wyzwanie wyznanie też może po próbuje proszę państwa tytuł książki, której pisałam o tych, którzy się rozwijali, gdy słyszymy taki tytuł to od razu sobie kombinujemy ci, którzy rozwijali, czyli parli do przodu prawda swoje kompetencje możliwości umiejętności doskonali ta natomiast gdy otworzy tę książkę już raz już okładka jakaś taka podejrzana, bo na okładce mamy takie dziwne ręce niejako jak już Pajacyka przyczepione nitami do plotek turki i kocia kołyska sznureczku, na których siedzą 2 staruszki sobie popijają herbatkę mam takie trochę dziwne w kontekście tego bujnego rozwoju, do którego przecież jesteśmy ustawicznie motywowani, a otwieramy tę książkę na zwykle i co mamy taki stary mostek nic taki no właśnie mnie, więc jak z czasów nadal jest to notabene zresztą z napisem stop stan gan, czyli może gdzieś tam rzeczywiście się, w których się za zaplątał natomiast jak pisze Chmielewska mnie na końcu książki to jest znalezione przez nią bodajże, jakimi Ken chęć sklepie z używanymi rzeczami tak stare nici, które znalazły, który ją zainspirował później mamy na stronach tytułowych obu obok tych wszystkich napisów, do których jesteśmy przyzwyczajeni i nazwisko autora tytuł prawda Acta to redagował, kto opracował graficznie, kto wydał, kiedy mamy też właśnie taką rozwijającą się nitka, która na dodatek rzuca cień, ponieważ tutaj przeróżne techniki and zostały użyte w taki właśnie kolarzowi rzecz rzecz została następnie sfotografowana i wydana już okazuje z takich właśnie starych młotków nici kolarzowi stworzyła autorka postaci and te mogą mu teczkę to są jako korpusy tych postaci do nich doczepiono właśnie jakiś pajac tylko rączki nóżki postrzępione nitami i główki główki, które są zupełnie inaczej stworzone wyrysowane pieczołowicie naturalistycznie wręcz wers etycznie ołówkiem i te postaci proszę państwa rzeczywiście rozwijają się dosłownie one rozwijają siebie te nić rozwijają ją z siebie a, pomagając innym osobom, które już nie są stworzone z matką nić natomiast cóż to jest za pomoc UE taka dość mocno nieoczywista jesteśmy przyzwyczajeni, że jak dobre uczynki jak właśnie pomaganie to musi być no albo w porządku przeprowadzamy kogoś przez ulicę albo jakieś wielkie czyny Otóż nie tutaj mamy np. jedno roku oraz składów ska, na której widzimy po lewej stronie właśnie taką takiego Pajacyka stworzonego Żmudka starych nici z głową starszej kobiety w chustce na tle no jakieś podłogi, na której rozsypane są koraliki w tle tak stare starodawną Szczota na kiłę i szufelkę oraz kredens nasz myślę, że u naszych babć prawa takie kredensy można było oglądać porządne dębowe, a na drugiej stronie to nitka łapie trzyma młoda dziewczyna z warkoczem i NATO nitkę na legalne są właśnie koraliki, a tekst głosi zajmowały ich codzienne sprawy zwykłe rzeczy potrzebne ludziom, a sama sam obraz znowu nie zawaham ilustracja na niej ilustracje to nie jest porządek tekst i podporządkowana ilustrację sam obraz mógłby sugerować, że właśnie to pomaganie to, proszę bardzo, jak i pozamiatane posprzątam poczuje to nie to właśnie and coś zupełnie innego ta nić polegająca na nie wiem na upiększenie na przekazaniu czegoś co jest przyjemne co jest piękne co jest jakoś tam ponadczasowe, ale wcale nie oczywista także takich to i to rozwijanie proteście do tego frazę logiczne nić życia się nie przewija rozwijanie zupełnie inaczej szacuje trudno opowiedzieć w radiu, ale zachęca zachęcam, jeżeli jeszcze damy pan Kulczykiem, a to powiem jeszcze 1 pracy, a może trochę więcej niż kilka, a jeszcze 1 pracy Chmielewskiej chętnie opowiedziała pani profesor wie, że taką propozycję, ponieważ zbliża informacje, ale po informację, że mieli tych sekund po prostu, tyle że nawet trzeba szybko policzyć prawdę o niewiele jesteśmy dobrzy, ale dobrze troszkę set będzie jasne dobrze to powrót na bieżące sprawy niż książka obrazkowa, chociaż książką kraju właśnie aktualna swojej FOT właśnie po informacjach pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie 1040 po informacjach wracamy do książek obrazków i podporządkowanie doświadczeń geologii słowo grafik oraz z internisty c logo wizualnej też o tym będziemy rozbawić w ścianę efekt nomen państwa moim gościem jest pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk teksty drugie wydanie pierwsze z tego roku to m.in. artykuł pani profesor zatytułowany książka obrazkowa próby podporządkowania doświadczeń, czyli geologii swoje grafiki i internisty c logo wizualnej i możemy wspomina pani jeszcze o tym projekcie Iwony Chmielewskiej innych projektach Iwony w bank miał w jakiej ja tylko dodam do tak pozwolę sobie, że w swoim tekście, gdyby rozpoczęłaby pani właśnie od tego, że pani wyciągnęła tekst net wbrew intencjom autorki wyciągnęła pani tekst tak i nie analizuje pani lekcją właściwie jest taki, jakbyśmy przeczytali sam tekst jest takie w no ale właśnie także na bardzo interesujący tak dobrze jest stresujące, ale taki właśnie nieoczywisty można powiedzieć taki trochę niedookreślony, ale on obrazem tworzy zupełnie inny twór niż, gdybyśmy mieli do czynienia z tekstem ilustracją prawda dzieli salę obrad ta jest równoważna, a nawet jest współ tworem tego całego utworu tak jest to jest absolutnie nie do rozdzielenia można by spróbować drugą stronę z perspektywy jak to czasem mówimy historyczna sztucznej, czyli z perspektywy historyków sztuki, a to może właściwie tutaj obraz jest dominującym najważniejszym elementem prawda może poprzez obraz wystarczy to krzew czytać przepadku, ale też nie okaże się, że same obrazy na zupełnie nie dadzą nam jakości, którą daje obraz z tekstem no absolutnie nie da się tu żadnego z tych elementów wyrugować tak chciałam wspomnieć jeszcze 1 projekcie Chmielewskiej, jakkolwiek akurat Iwona Chmielewska jest obecnie naprawdę dosyć dobrze już znano bardzo dobrze znaną autorką w Polsce na ten chciał powiedzieć o takiej książce, która mnie osobiście najbardziej chyba porusza, bo Chmielewska nie jest taką artystką, do której ja sięgam po, których pracę ja sięgam i może nikt nie znika dla rozrywki czy nie wszystko mnie tam zachwyca, ale bardzo wiele mnie porusza i znamienne jest też to że, gdy próbuje się opisać pracę Chmielewskiej pracę, która liczy tych słów na kilkunastu czy wręcz kilkudziesięciu słowach właśnie np. kilkadziesiąt czysto kilkadziesiąt to nagle tych słów używa się po wielu wielokroć więcej natomiast całość nie wspomnieć o takiej książce, dopóki nie bo nie płacze Chmielewskiej, która jak dla mnie jest kwintesencją takiej głęboko rozumiejące swoje możliwości logo wizualnie gości to jest taka praca, którą sama jak sama Chmielewska pisze na jej pomysł Stadła z 2000 tych co, kiedy w 2010 roku odnaleziono zbiór fotografii lubelskich Żydów w przedwojennych tu przedwojennych fotografii wykonanych najprawdopodobniej przez Abrama Zylber Berga nagle okazało się, że ten świat, który znikną został uchyla uchwycone w tej swojej niezwykłości czasem odświętności tuż przed katastrofą katastrofą która, która właśnie gdzieś już była przesuwana, ale jeszcze daleka co zrobiła co zrobiła Chmielewska Ano zestawiła wybrane fotografie z wierszami dla dzieci tymi dużo mniej znanymi wierszami Józefa Czechowicza, czyli również lubelskiego poety wierszami dla dzieci na tych fotografiach bardzo często były dzieci, chociaż nie tylko dzieci z rodzinami to zestawienie wydobywało takie same takie cząstki znaczenia z tych i tekstów i fotografii, których niekoniecznie byśmy, które niekoniecznie byśmy w ogóle tam przeczuwali przykładowo zestawienie wiersza Stachury, który ma pewne problemy ze zdjęciem chłopca żydowskiego zdjęcia, które po prostu technicznie na złe tak po prostu tam jakaś plama jak jakiś czynnik rozwoju nie umiem powiedzieć każda wielka plama na twarzy tego chłopca jakiż to, którego prześladuje co było takim troszeczkę zabawnym wierszem Czechowicza i nagle one są zestawione oczywiście wydobywamy te katastroficzne Seme z tego zestawienia, a następnie na kolejne rozkładów c pojawia się rysunek same Chmielewski, którego którym, która bierze układ czy część układu ikonograficzne ze zdjęcia przedstawia tą samą postać, ale nieco innej sytuacji to był akurat ten chłopiec bodaj na hamaku gdzieś rozwieszone w jakiś uśmiechnięty jakieś takie niem niedookreślonej przestrzeni no chyba nie muszę dużo dużo więcej mówić, żeby no stało się jasnym i na jakiej zasadzie opracuje sprzedaży to nie tyle jest jakaś ilustracja drugiego stopnia co po prostu pewnego rodzaju, a współpraca i nadanie nowych sensów temu słowna temu obrazowi temu co gdzieś spłynie te z stworzony przez samą artystkę w kolejnym Emin kolejny krok to się wydaje naprawdę taką kwintesencją możliwości książki obrazkowej ten obrazek sama Chmielewską i że może ładniej było obrazować natomiast geologii pan powiedział to brzmi prawda słowo Graf geologia geologii i internisty brzmi to bardzo poważnie, ale z perspektywy takie gatunkowe już u nas Kukuła przyjęła ta książka obrazkowa to pewnie tak zostanie z różnych względów właśnie też nie historyjka obrazkowa poezja obrazkowa obrazek versus obraz ten obraz wielkoformatowy to pewnie tak zostanie nie ma co z tym walczyć natomiast dla mnie jest to jakaś taka możliwość w mówienia oka mówienia i przedstawiania rzeczy właściwie nie wyrażali tych poprzez medium słowne obrazowe bardzo innymi styczne i bardzo trudne też do wyrażenia słowami tutaj, jeżeli mogę od razu też powiem, że takimi się kroi projekt właśnie to taki ślad za tym powiem, jaki taki projekt, który sobie nazywam polityką logo wizualną, czyli tak w tym jako polonistka historyczka sztuki, która zawsze jest schizofreniczny miota między tymi 2 biegunami myślę sobie, że no właśnie książka obrazkowa daje asumpt do mówienia o tym jak w tej płaszczyźnie wizualnej przejawiają się nim metafory, ale też powtórzenia transformacji rozmaite kompetencje aluzje cytaty, bo tym Chmielewska, ale wielu innych autorów z autorek operuje, żeby nie mówić tylko życia Super poważnych jakiś takich, a no może przygnębiający i pomyśleć można powiedzieć można np. takich pracach jak wszystko gra do tekstu Anny Czerwińskiej Rydel z ilustracjami no właśnie w opracowaniu graficznym Marty Ignerski, który fenomenalną kolorową rozbuchaną grą wizualną na temat dźwięku pan zaczął tych dźwiękach takimi dźwiękami rzeczywiście tych dźwięków wszędzie szukam u Chmielewskiej też tak ale, ale właśnie jak można 9 instrumentów fantastycznie, ale też intelektualnie, bo tutaj mamy przeróżne aluzje wizualne do różnych stylów w sztuce począwszy od 100 starożytnych do zupełnie współczesnej abstrakcyjnej w jak można to naprawdę świetnie zabawnie zrobić łącznie z takim zabawnym elementem na samym końcu, kiedy kod kreskowy został wygrany przez trębacza także jak taki dym jak się pojawia, gdy się mówi tak tutaj kod kreskowy wylatuje trąbki pochylonego trębacza, który na koniec BM pojawia się na ostatniej stronie okładki tej książki mamy jeszcze inny nurt, który reprezentuje np. znowu kolejna kobieta Lidia rozmów świetna artystka znakomicie inspirująca się, ale nie będąca epigon taką tradycji dalekowschodniego malarstwa w sumie, czyli książki no znowu wracamy trochę Themerson interaktywne książki, ale dla dorosłych nie tylko dla dzieci interaktywne książki książki do pisania wiemy, że młodzież lubi, ale dorośli mogą polubić np. książki do realnie wydawnictwa Austeria tak jest tak jest wydawnictwa Austeria np. mam tu w ręku właśnie małą planetę ligi Rozmus czy świetną Republika kreciej góry, gdzie mamy bardzo wysmakowane, a wysmakowaną warstwą wizualną regularnie też, że ma dla nas ma właśnie warto mieć warto mieć miejsce dla nas, żeby coś z tym zrobić, żeby coś napisać, żeby coś narysować morze, tyle że no i absolutnie trzeba to odium jakieś takie niepoważne i twórczości takich książek i aktywnością dla dzieci, chociaż na zna książeczka aktywności wydawnictwo wytwórnia, która robi świetne wielkoformatowe książki aktywnością dla dzieciaków czy różne, a nie wiem Katarzyna Bogucka z gotowaniem albo np. no nie wiem od tak radni nie wytwórnia pogryzł mole Jana Baltica jest tego, a wreszcie jakiś facet jest tego naprawdę zatrzęsienie są znakomite rzeczy znakomite rzeczy dla ludzi no właśnie książki dla ludzi jak powiedziała na swojego 1 czytajcie tak Karol ja mam być ktoś je w co drugie ciekawe, kiedy zaczęła pani mówić o książkach do pisania uświadomiłem sobie, że wszyscy może inaczej osoby, które czytają osoby, które dużo czytają osoby, z którymi gdyby nie jest problemem nie jest rozmowa o książkach autorach zwykle na chwilę zatrzymują się, kiedy mają do czynienia z gatunkiem nieoczywistym przy czym tanie nieoczywiste przecież też nie jest jakaś rewolucyjna przełomowa albo czymś, czego wcześniej nie było tak to jest w pewnym sensie jest coś albo było albo albo jest jakimś bliskim sąsiadem teraz takie no dobrze chcemy z tym zrobić mam pisać mam czytać to książka to jest maczali ani to jest marzenie zamek to dla dzieci to do lasu w książce się w opisie ludzie często się wandalizm nie zaburzając szanuje tacy powiedział to jest kwestia leci nagle mówią nie wiem co to to jak to gdzie to zastosował w wydziale zajeździe w ogóle jest wstydliwa prawda jakoś ja mam teraz ktoś jakąś twórczej wernisaż twórczości zapłaciłem albo wypożyczyłem ja chcę przeczytać no to jest tak to rzeczywiście tak jest i to tak ma być, żeby percepcji innych kolejny nas trochę wyciągnąć wykoleić właśnie nawet teraz tak sobie myślę mam w ręku i taka paradoksalnie może szczęśliwa w tej sytuacji dla nic w tej sytuacji szczęśliwa dla mnie sytuacja, że mówię z domu i mogę te książki po dotykać jak do państwa jak państwo opowiadam, bo ciężko było jednak bez tego fizycznego sensu żadnego kontaktu o tym mówić książkę Marka Bieńczyka Joannę KON 3 książek cukierni, kiedy tekst Bieńczyka został no tutaj można mówić o lustracji, ale forma porę, czyli forma takiego takiej składanki takiego wachlarzy prawda forma, którą kojarzymy jednak ważna jakąś dla dzieci UE zabawą albo czym się no właśnie dalekowschodnie, ale nie za bardzo naszym, więc ta forma reform LO i te ilustracje, które tak bardzo zmieniają tak ludyczny jednak tak pełne radości tak oczywiste, że tak dużo dają temu tekstowi tak ukierunkowują interpretację, że zupełnie wywraca to nasze przyzwyczajenia sam tekst Jończyka znaczył by inaczej myślę czy to już słowa Grasia no nie wiem trzeba by dokładnie zastanowić, ale znowu tak nasz Chmielewska, które dzisiaj cały czas opracowuje graficznie także poezję innych autorek znowu kobiety, czyli np. Iwony bardziej męski czy Krystyny miło, że na Krze mówi Miłosz ziemskiej i też wychodzą z tego w ramach tej poetyki logo wizualnej zupełnie nowej jakości jakości, których niekoniecznie byśmy się spodziewali także naprawdę pewnym przy czym rzeczywiście jest to może niemiło ziemskiej czy tylko mimo ubeckiej przepraszam nałożyły się nazwiska jest to jest to jakość, która no wymaga takiego bardzo właśnie seksualnego spokojnego i intymnego kontaktu, chociaż wcale niekoniecznie musi to być smutne to ważne i no właśnie ktoś mówi skłaniające do refleksji z Namysł zmuszające domyślenia gdzieś przy wartości przez wartość przez wartość mojej dzisiaj nie mogę się wysoką wartością one, zmieniając tak jest przewartościowuje sądzę, że chciałbym wiedzieć znając stosunek do, ale jest do tego czym jest obrazek w literaturze czym jest obrazek w książce Kanada jak jak z tym się borykać boryka się z tym właściwie od zawsze chcę pomyślimy o wydaniu ponad tak na początku lat trzydziestych ponad 383 Miejskiego, jaka to była to, jakie to było trudne do dzisiaj jest trudne ale, ale jednak trochę łatwiejszej korzystają z tego artyści na różne różne sposoby na swoją drogą już powrócił do tego wątku, którego dzisiaj unikaliśmy, czyli ekonomii tak czy wydawnictw, bo tutaj mamy do czynienia z tak prawda tutaj mamy do czynienia z projektami, które są nieoczywiste i droższe w produkcji i pewnie, kiedy patrzymy na wydawców książek to raczej nie są mainstreamowe wydawnictwa, sądząc po co prawda no bo te przybrały zupełnie inną politykę i mówią dobrze dobrze popularne nazwiska celebryci i by w szybkę szybkie masowe wydania, a tutaj mamy takie perełki, ale te to prawda, ale to też ma swoje to jest obosieczna, bo tutaj również właśnie biorę do ręki straszną cegłę, czyli książka admirałowie wyobraźni pod redakcją świetną znakomitą książkę pod redakcją ani licencji patynę znakomitej badaczki książki obrazkowej w Polsce i cóż się okazuje wydawnictwo 2 siostry obok, bo z 1 strony austerii z drugiej np. formatu trzeci wytwórni jeszcze kilka tzw. Lili Putin wydawnictw też poświęcona jest książka EU na jedno z tych wydawnictw, które rzeczy jest niebywale zasłużona na rynku tych słowne obrazowych publikacji wydało ogromne much admirałowie wyobraźni dotyczący ilustracji książkowej w ostatnim stuleciu i co się okazało, że ta książka błyskawicznie, ale błyskawicznie zniknęła spółek rzecz ukazała się i teraz żeby, żeby coś pokręciła wydaje się, że to się okazało pod koniec 191000 dziewiętnastego roku jak chciałam kupić książkę wiedząc, że już okazał się absolutnie niemożliwe zapisałam się na przedsprzedaż rzeczywiście mam nadzieję, że nie lekarz wydaje się, że na początku 2020 ukazało się ukazał się do Brukseli okazało się, że rzeczywiście ludzi interesuje mało tego na ten tekst, w którym sobie dzisiaj rozmawiamy nieco innej postaci był przedmiotem analiz i rozmowy dyskusji umiem pracowni w Instytucie pracowni polityki historycznej Instytucie badań literackich i okazało się, że dawno tak intensywnej burzliwej ciekawej dyskusji nie mieliśmy mało tego dostałam z niej mnóstwo jeszcze maili od współczesnej od uczestników tych usług, którzy jeszcze chcieli coś powiedzieć dopytać dorzucić swoją interpretację, a za tym zatem chyba rzeczywiście logo wizualną iść no trafia swój czas tak jak zaczęliśmy od tego, że gdzieś na jakich momentach przewrotu przełomu trudności kryzysu pojawiają się nowe formy często forma łącząca Wrocław następca obrażona obrazkowe pani profesor bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk była państwa moim gościem informację o godzinie jedenastej wracamy po informacjach
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
24:25 W studio: dr Iga Bałos
-
40:36 W studio: Alicja Knast
-
23:47 W studio: dr Dominika Kozłowska
-
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL