państwa serdecznie na briefingu prasowym z udziałem ministra edukacji nauki prof. Przemysława Czarnka Panie Ministrze zapraszam bardzo dziękuję proszę państwa jesteśmy świadkami w ostatnich tygodniach takiego festiwalu zaklinania rzeczywistości przez opozycję niektóre media opozycja rozwiązane przez związki zawodowe jak już nie dało zaklinać to fałszowania rzeczywistości taką dużą skalę chodzi o wakaty w szkołach i chodzi o wynagrodzenia, a także propozycje wzrostu
Rozwiń »
wynagrodzeń, które były przez przedstawienie przedstawione w ostatnich w ostatnich miesiącach a jaka jest rzeczywistość proszę wakat jakaś rzeczywistość to są dane na 8sierpnia 2019 roku o tej porze to było 12 300 etatów 10 7058sierpnia 2020 roku 13 533 o tej porze rok temu i w tym roku 13 329 jak państwo policzyć Che i 12 00013 000 w stosunku do 700 000 nauczycieli w Polsce to jest mniej więcej tak jakby brakowało 1 nauczyciela w szkole, która zatrudnia 50 nauczycieli to jest dramat kadrowy czy normalny ruch kadrowy nazywam się Dariusz Martynowicz stanął chciałem języka polskiego, owszem, rok 2021 i w tym roku właśnie rzuciłam szkołę publiczną po 15 latach pracy no i odszedłem do szkoły niepublicznej nazywam się Anna Sajdak i właśnie w tym roku zrezygnowałam z pracy ruszamy ze swoją działalnością kursy maturalne z chemii mam już chętnych, więc jestem taka spokojna, że od tego września rusza i będę miała za co rzecz nazywam się Maria Kowalewska jestem nauczycielką w szkole podstawowej nauczycielką wspomagającą jestem pedagożka specjalną edukatorka zdaje sobie rok na zastanowienie się takie co dalej i czy np. szukać alternatyw w edukacji, a może w ogóle pomyśleć o tym, żeby jakieś kursy jak najdalej od tego się trzymać niestety nawet nauczycielką Dariusz Martynowicz licencji dalszej odwagi w zmianie naszej przestrzeni edukacyjnej wszystkiego dobrego i cieszę się bardzo, że w imieniu wszystkich nauczycieli roku mogę przyjąć je do naszego gron chciałem tylko miejsca zaapelować nie tylko do tych, którzy tutaj dzisiaj są bowiem i czuję to wierzę, że los polskiej szkoły jest państwo drogi, ale przede wszystkim do tych, którzy mogą wpłynąć na to co z polską szkołą będzie się działo od braku obojętności oto, abyście państwo byli znaczyć celami nauczycielkami z uczniami z uczennicami z ich rodzicami, abyście chcieli słuchać tych głosów i tych perspektyw nikt mu rodzinną chcemy nie był, ale zaczęło się od i co jest moje panie polonistki, które zawsze wspominał zresztą do tego wami moją nagrodę w konkursie obce roku Magdaleny, a drugimi Lang naucza w czwartym liceum w Krakowie rozkochała po prostu związku Polski rozwój ładną kobietą może coś tam działało na początku wiadomo schemat uczeń ładna nauczycielka, ale oczywiście trochę żartuję po prostu wchodziła jak widać wodą pasję zaangażowanie widać złożona przez teatr chcemy też pokazać pociąg wtedy pomyślał sobie to taki fajny zawód, że można coś drobnego robić to do świata dla świata wchodzić w tej klasy i Chuck schodzi z klasy i czasem tak zada pytanie, które pracuje innym przez kilka lat, bo to jest taki moment, kiedy też wracają do mnie uczniowie często już takie pytanie dziennikarza co pana trzymało przez 15 lat trudne do pisania, bo pewnie byłbym zupełnie innym życiowym miejsce w swym życiu pracy, bo mam takie kompetencja jest coś radny staram się przyjmie być natomiast tną, czego zniechęcony to przychodzi nagle sama czytam w wiadomość na Messengerze od jakiegoś ucznia uczennicy, która po kilku latach nagle ni stąd ni zowąd pisze i mówi wspomina lekcje chcę podziękować, bo wiele się nauczyła albo, o czym myśli albo właśnie się przypomniała lekcja o tym, iż to jest takie trudne do uchwycenia to to jest ważne dla mnie to znaczy zawsze było jest będzie duża ma takie znaczenie oczywiście nie tak wszyscy uczymy kochali możnych, którzy siłowo uważam za drogo nauczyciela chyba tak jest, że są tacy, bo nie każdy uczeń też pracować tak jak ja chciałbym, żeby oni pracowali istnieje także sprawa sporu oczywiście natomiast z mam duże poczucie sensu, aby zamykam kawał życia tych 15 lat mam wrażenie, że dużo dobrych rzeczy robiłam, a jestem z nich dumny jestem dumny z moich uczniów uczennic, a w ID nowe będą tak samo starał nie bardziej no ale na chore cholernie żal do publicznej szkoły po prostu jakoś tak jeszcze jestem na etapie chyba trochę żałoby następnie skręcić lewo z Ząbkowic śląskich to spokojne 15 miasto na Dolnym Śląsku przyjeżdżam, żeby spotkać się z Anną Pajdak to nauczycielka chemii razem z rodziną mieszka w mieszkaniu bloku z jego okien widać sporą część miasta oddali góry Sowie, ale to co od razu rzuca się oczy to ogromny poniemiecki gmach odległy o kilka kroków to liceum, w którym Anna pracowała 6 lat ma w sumie 12 lat doświadczenia właśnie zdobyła tytuł nauczyciela dyplomowanego, czyli najwyższy stopień awansu zawodowego w czerwcu pożegnała się ze swoimi uczniami i kolegami z pracy i rozkręca swoją działalność kursy przygotowawcze do egzaminów z chemii strajk był takim momentem myślę przełomowym intendent zakończenie strajku, gdzie byłam rzeczywiście zaangażowana widzie zobaczyliśmy przeżyliśmy na czy też że, że jak jak jesteśmy widzenie tak naprawdę przez społeczeństwo i rzeczywiście wtedy pierwsze takie myśli się pojawił, ale przyszła pandemia przyszło nauczanie zdalne, więc pojawiło się nowe problemy gdzieś człowiek to odrzucił w natomiast ja pamiętam takie momenty, kiedy w zeszłym roku po całym roku nauki zdalnej w przyszedł kwiecień wam tak psychicznie fizycznie pamiętam zmęczona i były święta ja potrzebowałam na te 23 dni normalnie wyjechać, żeby tylko posiedzieć z książką wtedy przyszło takie myśli, że UE, że może jednak trzeba podjąć ten krok, który jest ciężkim krokiem, więc rzeczywiście od tego czasu od kwietnia w zeszłe wakacje, więc w sierpniu, gdy szłam do pracy pod koniec sierpnia miała w głowie tą tą decyzję, że z tą decyzją ideę, że ten ostatni rok awansu dyplomowany końca to niebyła prosta decyzja przez pół roku do kiedy powiedziałem Dyrekcji codziennie o tym myślałam nie dawało to spokoju, bo to nie jest łatwa decyzja to nie jest także z dnia na dzień rezygnujemy z czegoś co tak naprawdę całym naszym życiem, więc ten ostatni rzeczywiście było tyle taki wzruszający, że nas, że jeszcze uczniowie samorząd przyznawali też po raz pierwszy wybierali tytuł nauczyciela roku, którego się naprawdę nie spodziewałam i przyznanie go mi, gdzie raczej uważam się takiego nauczyciela wymagającego i docenienie przez nich te słowa na końcu, kiedy wiedzieli, że odchodzę, kto rzeczywiście to było tak jak dziś kumulacja emocji, które później opadł już, więc teraz skupiam się, jakby na prowadzeniu swojej działalności mnóstwo różnych szkoleń po drodze też się dokształcam także musiałem się zapoznać z systemem podatkowym w i naprawdę uwielbiam uczyć skończyłam Politechnikę i dziś uciekałam, dlatego że pochodzę z rodzin też nauczyć nauczycielski nie tylko rodzic, ale 13 druga Czeczenia zawsze wiem, że nie chce być nauczycielem znając to od strony właśnie dziecka, ale gdzieś tam znaleźć udawało uciekano się udawało czekać tak gdzieś innych właśnie laboratoriach natomiast rzeczywiście nie chce jakoś górnolotnie mówi też powołanie, ale rzeczywiście się odnajduje w tym też mam taką informację zwrotną rzeczywiście to robię dobrze na właśnie teraz najmniej, czego nam brakuje nie ma takiego docenienia wsparcia i docenienia może tyle Jaś dla z Marią Walewską spotykam się na polu Mokotowskim w Warszawie niedaleko szkoły, w której jest nauczycielką wspomagającą rozmawiamy w wakacje Maria dorabia jako opiekunka podczas akcji lato w mieście na koloniach sporo czasu poświęca też na działalność społeczną jest związana z ruchem wolna szkoła niedawno zapisała się na kurs angielskiego, żeby go pod szlifować, zanim odejdzie ze szkoły zdaję sobie rok to jest kilka rzeczy na to składa, bo w tych jestem wychowawczynią klasy siódmej skończyła kasa Jaś nią będą klasy ósme jest klasa z dzieci, które mają orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych więcej tak myślę o tym, że nie chciałabym im tego robić zmieniać szkołę pracuje w ogóle szkoły podstawowej 7 lat, a w edukacji i 10 jak małą dziewczynką to oczywiście bawiłem się szkoły ma młodszej siostry, więc miałam kogo uczyć i my sami, którzy będą pracować z dziećmi jest służącymi głuchymi przez to, że w rodzinie mamy osobę i za język migowy jako dziecko dwudziestym przeszło i ludzie chcą pracować w kulturze, więc poszłam na animację społeczną kulturową na pedagogice na wydziale pedagogiki i z jaką zajmują mniej niecały CAL wyższy jak nam, że nie pójdą do szkoły później właśnie piąty rok na przeczekanie, zmieniając pracę podziemną do pracy może pójdę do szkoły na rok do świetlicy jak waszą stwierdzam nie to jest praca, która bardzo się zawodowo i Chin niestety cały czas myślę, że to jest praca, która bardzo mi się podoba, więc zmiana będzie o tyle trudniejsza dużo osób mówi, że nie mówmy tylko zarobkach, ale to jest pierwszy argument naprawdę to pensja jest taka, że w Warszawie nie da się utrzymać tak naprawdę jakimś przyzwoitym poziomie wynająć mieszkania miesza nie mówią zdolności kredytowych, ale wynająć mieszkanie kupić bilet rachunki i to wszystko to prewencja po prostu na to nie wystarcza 3200 mam, jakby jeszcze bez żadnych nadgodzin przykład są 3200 wychowawcy ten na rękę i mieszkanie w Warszawie bycie nauczycielką wiąże się z tym, że po prostu trzeba szukać dodatkowej pracy dodatkowych godzin korepetycji czy właśnie nadgodzin szkole mam nadgodziny świetlice w jeszcze ma głos z korkiem u chłopca z zespołem Aspergera Teresa wakacje pracuje też właściwie miałam przerwę dosłownie 2 tygodnie dużo pracuje bardzo ja pracowano niepełny etat miałem 3400zł tak, jakbyśmy dostali tylko powiedzmy trzynastą pensję, którą mamy to może ze średnią wyszłoby 600 tak na ręka w tym momencie to jest pensja nauczyciela dyplomowanego w niepełnym etacie to była trójka z przodu tak wszystkimi dodatkami powiem tak też, że uważam, że jeśli my sami nie będziemy się szanować i nie docenimy się to niestety im też nas niestety nie docenią to co słyszymy z góry, jakby to jak nas traktuje, jeżeli wychodzi wiceminister Piątkowski mówi publicznie, że nauczyciel dyplomowany za 7000 ręka, a potem przeprasza dzień później na Twitterze mówi, że to było przejęzyczenie jeszcze dodatkowo, jeżeli słyszymy widzimy na paskach telewizji publicznej, że jak widzimy kwoty, która co strony jeszcze mocniej to nie jest to jest coś to nie buduje pozytywnej atmosfery w szkole, zwłaszcza że kłamie po prostu opinię publiczną tak myślę że, gdyby pomyśleć o tym ile mógłby zrobić no przecież są przekonane że, gdyby miał godność ową pensję nie ma 567000 to są myśli takie pieniądza to naprawdę nauczyciele woleliby zostawić swoje serce i cały czas kula, jakby nikt z nas, a znam wielu takich nauczycieli nauczycielek wspaniałych, którzy pracują w szkole za 31000 i idą po prostu drugiej pracy i to zawsze kosztem czegoś to znaczy nie da się nie da się takiej sytuacji zrobić kosztami nie pracy w szkole do tego automatycznie ktoś jest wuefistą widać na całe popołudnia na pasach jak to jest polonistą i ma swoją działalność gospodarczą bądź udziela korepetycji, bo popołudnie tak jak to jest anglistą robi to samo mając swoją działalność gospodarczą wierność też założyło bądź gospodarcza to mniej czasu energii na sprawdzenie prac na przygotowanie do akcji to się wiąże z obniżeniem jakości pracy w szkole tak udało się to rządowi skutecznie przy czym chcę podkreślić bardzo mocno, że zaniedbania edukacji dotyczą wszystkich rządów Fitch, którzy tak w naszej strefie Marcie polega na tym, że już tej ekipie, która była nie wierzymy, dlatego że porządkowych podwyżkach też zostawiono IAI teraz bardzo mocno politycy opozycji angażują się może naszą pomoc, a tak de facto no z kiedyś też zadbać o to edukację ale niemniej jednak poziom frustracji wśród nauczycieli jest najwyższy od naprawdę wielu lat w przekształcono w społeczeństwie takie przekonanie, że mu chciał tą grupą rządową, która co dziś zarabia ma 18 godzin pracy jeszcze długie wakacje jeszcze narzeka, a każdy dziś ma w dalszej rodzinie nauczyciela i to tego nie da opowiedzieć czas pracy nauczyciela dopóki tego nie zrozumiemy, że my jesteśmy w stanie zmierzyć tego czasu pracy, dopóki nie ruszymy dalej, dlatego że nie jesteśmy w stanie, jeżeli ja mam taką sytuacja, że uczucia 18 godzin przy tablicy to licea Ogólnokształcące wynika z tego, że mam pensum uśrednionej tak de facto stanowić 121 godzin klasy odchodzą mi w maju maturalne tuż za język staje wynagrodzenia, więc mieć 18, czyli tak być właśnie ten będzie przy tablicy z okienka jest godzin 25 jak dodamy do tego czynności trzeba bardzo ważna kluczowa tak jak przygotowanie do zajęć jak sprawdzanie prac jak kontakt z rodzicami, a to wychodzi godzin dużo ponad 40 co pokazują zresztą badania, które zostały przeprowadzone jedyna, którą mamy w Polsce znów się pracuje 40 godzin tak z ponad 40 godzin ile słyszałem w domu jak dziecko nie obchodziło pytało w sobotę jak kiedyś skończy sprawę tak pracę by to, o czym myślą zwykli ludzie jest zupełnie sprzeczne z tym jak, w jakich warunkach funkcjonujemy jest np. próba samobójcza ucznia się jeszcze pół dnia Telefonia, a dzisiaj organizuje pomoc temu uczniowi i uczennice i jakby się podniosą głowy np. dzieją takie sytuacja czy nagle co się dzieje uczniowi ciut uczennice niejednokrotnie przecież nauczyciele też podczas akcji dziś miał do szpitala powiedzmy z tym uczniem i czekają aż rodzic przyjeżdża na system ogólnie jest gotowy panie wy panie przeżyłem szok jak mi powiedziano, że to pojadę na wycieczkę szkolną z uczniami za to zapłacą, dlatego że my, jeżdżąc na jednodniową wycieczkę z uczniami, pełniąc opieka przynajmniej 18 godzinna doba nie dostajemy ani grosza wynagrodzenia robimy w ramach np. tego, że mamy w tym dniu, czyli czy godzin języka polskiego nikt nam za to płacić, jakby ludzie nie wiedzą o takich rzeczach, a ludzie nie wiedzą o takich rzeczach że, owszem, okej mamy 1,5 miesiąca wakacji, ale ja nie mogę wziąć urlopu w innym dniu w roku szkolnym chciałbym pojechać na tańsze lokacja z wie pan byłem kiedyś wypomina Europie zdrowotnym w na wakacjach jedynym moim takich w życiu, a we wrześniu, a w czarną duża i Chorwacji no 2× taniej takie, że ludzie, bo często dzieci przecież czasami zdarza, że dzieci nie ma w szkole trochę pisze szczerze no kurczę mam urlop wtedy ich dziecko dziesiąt my nie mamy takiej możliwości jak chcemy iść do lekarza musimy po albo brać urlop bezpłatny tak jak ludzie nie wiedzą, że tak jest ja też zawsze mówię, że to nasi mężowie wiedzą najlepiej ile czasu spędzamy w pracy naprawdę to jest ciągła papierologii naprawdę musimy udowadniać, że modelka nie pijemy cały czas lotnicze wydania, że my nie możemy się skupić na pracy z uczniem takiej codziennej, a więc naprawdę człowiek uwielbia uczyć tych uczniów i zawsze ten moment, kiedy tam się coś tłumaczy mówi oni rzeczywiście tam widać widać, że ten mózgi pracują naprawdę to jest coś co daje kopa jak część idzie na lekcje to idzie z przyjemnością, ale cała papierologii cenny słyszymy, że ona jest obecna na ziemi w czy było mniej atak z każdym rokiem coraz więcej takich Kompanii własny nie na wszystko musi być papier nie da rady inaczej dobry Violetta kalka mieszka w Toruniu jest polonistką założycielką facebookowej grupy nauczyciel zmienia zawód grupa wsparcia liczącej ponad 30 000 członków grupa powstała jako taka grupa wspomagająca właśnie dla grupy uwaga Ober w szkole, bo chcieliśmy pomagać nauczycielom, którzy stykają przemocą w szkole o zmianie zawodu i na początku ta grupa liczyła 600 osób, a potem nagle były pewne wydarzenia, o których wszyscy wiedzą czy strajk nauczycieli potem te decyzje związane z jakby no i brakiem podwyżek w oświacie i każda taka sytuacja kryzysowa powodowała zwiększenie liczby członków po strajku chyba był taki największy napływ członków wynika to z prostego powodu, że w czasie strajku dopiero uświadomiliśmy sobie jak bardzo jesteśmy lubiani przez społeczeństwo i dowiedzieliśmy się co społeczeństwo nie bierze cała tak, bo jego, ale jego spora część co na nasz temat sądzi jak bardzo nie jesteśmy przez społeczeństwo szykanowani te wszystkie obelgi, które nas wylewały oczywiście mam świadomość, że to był hit sterowane tak maile Dworczyka jak gdyby o tym świadczą a, ale ten hit właśnie spowodował, że nawet ci najlepsi nauczyciela stracili, jakby poczucie sensu swojej pracy nauczyciela rzucają pracę w szkole po pierwsze, no właśnie z powodu finansowych, ale to nie jest najważniejsze motyw chodzi też o taką ogólną atmosferę wokół naszego zawodu właśnie o tym mówiłam mówiąc o strajku druga sprawa to trzecia to sprawa takiej ogólnej atmosfery w szkole w szkołach nauczyciele są oceniani ciągle nieustannie są oceniani natomiast rzadko kiedy są chwaleni w grupie mówiłam właśnie o tym, a że panie przychodzące do korporacji cieszą jak małe dziewczynki tak, bo pochwalono je za dobrze wykonaną pracę ale dlaczego się cieszą, dlatego że w szkole po prostu tego nie robi my jesteśmy po dnie ust nieustającym ostrzałem różnego typu ocen my ciągle jesteśmy obserwowani i oceniani przez dyrekcję przez zewnętrzne instytucje oświatowe tak typu kuratorium czy też chociażby przez rodziców, którzy dzisiaj jest byle powodu potrafią zrobić potężną awanturę, jakby brakuje też w szkole takiej współpracy między rodzicami nauczycielami te wszystkie czynniki powodują, że nauczyciele woli odejść nawet jakieś prostej pracy niż zmagać się za 2200300zł z takimi problemami tak dzisiaj też mnóstwo jest spraw dyscyplinarnych przeciwko nauczycielom to z błahych powodów powody są czasami absurdalne np. dziecko kręci się na fotelu obrotowym tak nauczyciel to dziecko stara się odwrócić do klawiatury na za rapu je paznokciem tak no nie chcącą i ma sprawę dyscyplinarną i te wszystkie czynniki sprawiają, że szybciej człowiek wypala zawodowo bardzo jest dużo przykładów takiego wypalenia zawodowego mnie w grupie bo kiedy nauczyciel się rejestruje w mojej grupie to musi podać przyczyny, dla których chce Europy chce trafić taki właśnie częstym takim czynnikiem jest wypalenie zawodowe w mamy w grupie pana, które pracuje w miejskim przedsiębiorstwie oczyszczania po prostu jest dziś mieć Arką mamy panią ta, która właśnie przerzuciła się germanistki na kosmetyczka pani, która pracowała w szkole nagle przychodzi na produkcję jakimś zakładzie i jesteś szczęśliwa wielu nauczycieli właśnie odchodzi do korporacji mamy sporo takich zmian związanych z przejściem do IT chociażby czy matematyce fizyce ścisłowcy generalnie przechodzą do np. banków do jakich towarzystw ubezpieczeniowych żałują, że odeszli ze szkoły nie jedyne, czego żałują to zrobili dopiero teraz czy chce odejść nie twierdzę, że nie miał kryzysu po strajku miałam taki kryzys, że naprawdę rozglądałam się po rynku podjęłam współpracę z wydawnictwami a gdzie tam udało mi to o taki Power do różnego rodzaju działań dziś na boku razem z kolegą współpracuje czy w takim się nazywa festiwal nauczycieli witam wygłasza różnego rodzaju prelekcje robimy też webinar dla nauczycieli, więc poszła w tym kierunku, a szkoła główny ruch tak, bo wie pan co ja ja kocham tę robotę ja poszłam do szkoły z przekonaniem i od drugiej klasy szkoły podstawowej chciałam być nauczycielem ja sobie zawsze zadaję pytanie, dlaczego to ja mam zmienia, dlaczego nie może być tak, że to inni zmienią w końcu moje warunki pracę na, ale nazwa wieży nie i wiśnia już nie wierzę dlatego szukamy dodatkowych gdzieś tam źródeł dochodu natomiast wierzę w młodych ludzi ja wierzę, że oni w końcu zmienią rzeczywistość chciałabym, żeby tak było w tym, że coraz mniej młodych chcę pracować w szkole wg danych systemu radon, który tworzy ośrodek przetwarzania informacji państwowy Instytut badawczy w ostatnich latach ogólna liczba studentów kierunków pedagogicznych oraz specjalności nauczycielskich spadła to zależy od kierunków, ale ogólny trend jest spadkowy potwierdza prof. Małgorzata Żytko, która kieruje zakładem wczesnej edukacji kształcenia nauczycieli wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego myślę, że trzeba przede wszystkim powiedzieć o pewnej tendencji, którą obserwujemy już od kilku lat, czyli pewny spadek zainteresowania studiami nauczycielskim ja reprezentuję wydział pedagogiczny mogę powiedzieć, że w takich w tym okresie mniej więcej do 2013 czternastego roku pedagogika była takim wydziałem, którym wybierany chętnie teraz, jeżeli chodzi o Uniwersytet warszawski to wy roku akademickim 22122 na specjalności nauczycielskiej mamy około 300 osób przy czym, gdybyśmy nie sobie to próbowali jakoś rozdzielić właśnie na różne typy tego przygotowania związane z różnymi obszarami też przedmiotowymi to więcej kandydatów jest na tych kierunkach humanistycznych cień na filologiach na polonistyce też ile pamiętam jest taki pozytywny trend na historii jest więcej w tym roku kandydatów na historię niż było w latach poprzednich i inny natomiast no w bardzo jest ograniczona liczba chętnych na fizykę na matematykę na te kierunki ścisłe mówię o specjalności oczywiście nauczycielski o tym jak trudno znaleźć chętnych do pracy przekonał się Marcin Stefaniuk były już dyrektor zespołu szkół rzemiosła imienia Jana Kilińskiego w Łodzi jeśli chodzi o fizykę szukaliśmy fizyka 2 lata czy dzięki temu, że byłem w stanie zmienić ramowy plan nauczania, przerzucając fizykę na kolejne lata szkolne biorąc inny przedmiot np. geografię na wcześniejsze mogłem mogłem zagwarantować szkole to że, że przez 1 raz nie będzie tej fizyki, ale w następnym roku właśnie wiedziałem, że ten fizyk będzie potrzebny szukaliśmy w różny sposób czy przez urzędy pracy przez Politechnikę łódzką przez znajomych przez tak naprawdę wszystko co mogliśmy i tutaj po pierwsze, zarobki odstraszały nauczycieli młodych w końcu sam, choć jest anglistą kształcił się będzie uczył fizyki, ale nie tylko Józefa czuł w tym roku poprowadzi lekcje aż 7 przedmiotów z nawet jak policzyłem to można powiedzieć, że 8, bo jeszcze biorę wychowawstwo przede wszystkim język angielski język angielski w zawodzie co jest osobną częścią teoretyczną ze zawodową i język Polski jako obcy w grupie ukraińskiej fizyka etyka informatyka wychowanie fizyczne oraz zajęcia z wychowawcą Marcin Józefa klubie ekstremalne wyzwania nie bez powodu jest ultra maratończykiem biega od 3 lat ze mną też spotyka się niemal w biegu, gdy zatrzymuje się na moment w Warszawie w drodze na kolejny start w okolicach Olsztyna pytam jak to możliwe, że udało mu się to wszystko pogodzić dać da się właśnie właśnie cały problem czy 33 cały widz polega na tym że, że da się zrobić tak naprawdę, jeżeli ktoś chce może zrobić uprawnienia do do 10 przedmiotów wciągu 1,5 roku Sejm tworzy danej osoby nauczyciela dobrego kompetentnego tak jak ja nigdy osoby nie powiem jestem fizykiem czy informatyki czy wuefistą, a tylko osobą, która ma uprawnienia lub ewentualnie, która uczy tak na początku pierwsze moje dodatkowe uprawnienia, czyli informatyka wychowanie fizyczne to była walka o etat o pracę był taki moment 10 lat temu, kiedy angliści nie mieli pracy poszukiwali tej pracy było zbyt wielu listów więc, więc zrobiłem uprawnienia do 2 przedmiotów, żeby mieć po prostu etat uzupełniały wtedy w 2 jeszcze innych placówkach później przez pewien moment przestałem, bo już miałem etat później by na chwilę zrezygnowałem z zawodu nauczyciela pracowałem w Urzędzie Miasta, ale szybko wróciłem i kolejne uprawnienia zrobiłem, żeby tutaj już ze świadomością, żeby pomóc szkole czy system, który zmusza nauczycieli do takich kroków będzie dobrym systemem zaczęli, jeżeli ktoś jest od wszystkiego to jest do niczego i tak jak powiedziałem nie będę nigdy Super fizykiem, a nie czuje się jako fizyk to jest coś co co mnie interesuje, ale no na pewno nie będę chciał uczyć oddziałów, które np. techników optyków, u których ważna jest fizyka, bo nie czuje się na tyle kompetentny to nie jest normalne to nigdy nie powinno być normalne, że nauczyciele uzupełniają w kilku placówkach, że nauczyciele uczą w skrajnych przedmiotów, że nauczyciele uczą wielu przedmiotów rozumiem język angielski język angielski w zawodzie, bo one są zbieżne ze sobą prawda każdy z nas nauczycieli w większości ma już jakieś 2 przedmioty może uczyć przedmiotów im więcej tych przedmiotów bierzemy, tym bardziej się rozdrabniamy nie jest na pewno nie będzie to służyło na podnoszeniu jakości szkoły z pełną świadomością Józefa róg nie wystartował za to ponownie w konkursie na dyrektora chcę po prostu uczyć w tym momencie za rok będzie jeszcze bardziej widać jak dyrektorzy będą odchodzili ze względu NATO, że w chyba mam tak 3 i czujemy się już na tyle przygnębieni tą całą sytuacją na cele stłamszeni przez to co dzieje się dokoła, że po prostu to jest taki wyraz buntu nasze dyrektorskiej i wyraz takiej niechęci jest coraz gorzej tak naprawdę nikt nie ma nikt nie znoszę szefów pomysłów co z tym zrobić wszyscy mówią, że nie ma wielkiego problemu, bo dyrektorzy jakoś dają radę rzeczywiście jakoś dajemy radę, bo tak jak np. pan minister powiedział, że na 50 żyć, że 50 osób pracuje w danej szkole to jest 1 wakat nie wiem naprawdę skąd, skąd te szacunki, bo takich szacunków w ogóle się nie wpisuje w każdym razie Jana 52 osobową szkołę mam co trzeciego nauczyciela na 1,5 etatu zatrudnionego w budżecie czy daje mu 1,5 etatu co wychodzi, że tak naprawdę mam około 1213 etatów wolnych wakatów, więc jest w tym momencie nie jest źle mam nauczycieli już przemęczonych mamy emerytów emerytów mamy kilkunastu czy oni rzucą papierami znaczy to są nauczyciele z powołania staram się jak najmniej dawać im papierów do roboty, ale zaczynają już widzieć że, że to przestaje mieć sens prof. Małgorzata Żytko przywołuje badania, które jej uczelnia przeprowadziła razem ze stołecznym ratuszem na grupie warszawskich nauczycieli, którzy mają najwyżej pięcioletni staż pracy wynika z nich, że połowa młodych nauczycieli myśli o zmianie zawodu lista powodów nie jest niespodzianką to przede wszystkim zarobki, ale też ogólne warunki i atmosfera pracy czy poczucie braku społecznego uznania warto zwrócić uwagę na to, że myśmy sprawdzali, jakby ten poziom motywacji, pytając o to jak rozpoczynali pracę co ich motywowało i potem po kilku latach tej pracy co ich motywuje i można powiedzieć w ten sposób, że w wyniku, że tak powiem tych doświadczeń, które nauczyciele zdobywają w szkole spada tam pozytywna motywacja spada to co wiąże się z takim zaangażowaniem z pokoi przy wykonaniu, że to jest zawód, który pozwala mi się rozwijać, że pozwał mogę się w nim realizować, że wiąże się to z moimi predyspozycjami zainteresowaniami i w 0102. roku pracy jeszcze ta motywacja jest silna, ale potem stopniowo stopniowo się zmniejsza to można sobie zinterpretować to straszne pewnie co powiem, że szkoła obecnie w takim razie w niektórych nauczyciele zabija pasję no tak to trochę brzmi no tak to może być tak może być inny przy czym chcę powiedzieć w ten sposób, że ci, którzy i to z tych badań wynika ci, którzy przychodzą do tego zawodu z deklarowaniem z takim przekonaniem, że ja mam predyspozycje to jest coś co chcę robić chcę się w tym realizować chcę mieć się jakiś wpływ właśnie na tę młodzież dzieciaki wiem, że mogę im coś zaoferować wartościowego i są powiedziałabym, że bardziej odporni na te negatywne mankamenty tego zawodu to znaczy właśnie np. zły klimat w szkole brak wsparcia czy tę sytuację materialną w porównaniu z tymi, którzy przychodzą do tego zawodu no trochę przez przypadek albo takim poczuciem, że łatwo, bo tam takie argumenty padały po prostu łatwo znaleźć pracę i odpowiadając jeszcze czy opowiadający o odpowiedź na pana pytanie ja myślę, że trzeba na to zjawisko zwrócić uwagę, że może tak się zdarzyć, że ta odporność tego nauczyciela jednak nie jest tak duża tego pasjonata, żeby powiedzieć, bo mimo wszystko zostanę tak od kiedy ta decyzja o zmianie zawodu wtedy dojrzewa czy kiedy pojawiło się takie myśli, że może czas już z tym skończyć chyba po strajku tak naprawdę czy już parę lat, ale jest także i zawsze myślałam po teście rok to jeszcze moment później zawsze sam kolejnym ministrze edukacji gorzej być nie może, a jednak teraz przychodzi Czarnek, który mówi takie rzeczy, z którymi nie mogę zgodzić po prostu ze względu na 0 pokory tolerancji otwartości w tym człowieku jest mi żal moich uczniów uczennic, że będą się uczyć za chwilę w szkole Czarnka takich, bo on jeszcze chwilę będzie to będzie naprawdę miał do tego, żeby tak szkoła wyglądała jak cała jego całe głoszonej ideologii przez niego celów publicznych ma publicznie szkoła zamknięta 0 treści jest demokratyczny za rok 2 z głów rozmawianie z dziećmi nastolatkami o seksie będzie absolutnie wróciło i pewnie, jakimi sprawami w między na dzień jest miejsce, w którym chciał pracować od kilku lat zaczął się do strajku nauczycieli zaczęło się pojawiać w szkole coś co najmocniej szkodzi edukacji mianowicie strach bardzo trudno pracuje w takich warunkach, a w kulturze zakazu nakazu treści, których nie wolno rozmawia się projektów, których nie wolno uczestniczyć i myślę sobie, że chyba pierwszy taki moment, który był sygnałem ostrzegawczym dla dla nas jako społeczeństwa polskiego tu na strajk nauczycieli, które słyszeliśmy przez całkiem niedawno wspaniały rozegramy, bo przez specjalny pociąg fala hejtu i nastawiona rodziców przeciwko nam na my mogliśmy postulować tylko wyłącznie w sprawach płacowych, ale tak de facto wielu z nas w tym ja mówię głośno o tym, że trzeba poznać wielu rzeczach, że trzeba rozmawiać o liczebności klas uczy w kasach uczyłem w kasach w szkołach publicznych, które zaczynały się od 32 osoby ukończyły 40 Adam nie chce pan obrazić, że najpierw wychowa stworzą, a w klasie w piątym całą jak zaczyna pracę 15 minutową głosu lub 39 osób w IATA dostaje kasę dwudziesto osobową dla mnie to jest zupełne przeskok jakość pracy z ja w takiej klasie mogę wreszcie mam nadzieję objąć sercem rozumem dzieciaki mogą do nich podejść bardziej indywidualnie, a mam na to przestrzeń i to jest podstawą mówiliśmy bardzo mocno o tym że, a widzimy przekonał wczoraj no przecież jesteśmy wspaniali, żeby są takie rzeczy którymi powinniśmy pracować, że reforma wymaga cały system doskonalenia nauczycieli i może też to zrobimy w szkole czasami, ale tego nie zapewnić bez jakiejkolwiek godności swej pensji ten system, które i tak mówimy, że system pruski tak niestety jest tak sobie myślę, że oni oparty na lęku strachu od samej góry wszyscy się kogoś boją to tak, zaczynając od kuratoria pana ministra pan dyrektor kuratorium nauczyciele dyrektora moi uczniowie w końcu też oni chyba są w tym wszystkim najbardziej poszkodowani marzy mi się, żeby to opierało się na strachu lęku koszt opierało się na współpracy nawet właśnie tutaj ta współpraca z rodzicami uczniami zmiana kompletnie też systemu tutaj oceniania ostatnio koleżanka mi byli na wymianie ze szkołą czeską wczesnej taka też mała mieścina jak nasza na tak zwiedzali szkołę dex każdą kolejną z nieznaną klasy otwierały się coraz szerzej o przemycie uczniowi metodami projektu, w jakich chlorofilu coś tam badań pracowni urządzone, że to nam się wydaje, że mamy komputery internet to my jesteśmy tak do przodu nikt nie chce ca Byczyna wcielam, a z drugiej strony słyszymy jak to się buduje prestiż szkoły i jakie działania ile to się pieniędzy dajemy laboratoria przyszłości, a tak daje się pieniądze na obywateli w przyszłości już na szkolenia nauczycieli w obrębie obrotów roszczenia to sama śpiewka dotyczące pandemii przecież myśmy economy, czyli np. z tej sami w pandemii i pierwsze miesiące były trudne cholernie trudno myślę, że wielu z nas nie podobało i myślę, że pracami prawo czuć złość natomiast po wakacjach zaczął się ten rok znów wskoczyć w pandemii większość szkół miało kim są jakieś inne narzędzia wód jedno narzędziach była współpraca były lekcje czy tak jak powinno się odbywać nosi się starali szkoleń mamy wszystko byśmy własne pieniądza, bo nie podał żadnego wsparcia nikt nam nie dał żadnych publicznych szkoleń, gdzie pewność od razu zrobiona co robili akacja jako pierwsza fala pandemii wie pan, że telefon dla nosicieli techniczne pojawi się rok po muru po to, panami i nikt już nie potrzeba żadnych porad technicznych, dlatego że możemy już po wdrożeniu narzędzia i jest to farsa czy słowa na 500zł na sprzęt dla nauczycieli po co nam były pieniądze krążą już skupili i teraz wróciliśmy do szkoły bandami pandy jeszcze bardziej nas niszczyła nauczycieli, bo przecież mówi się są badania robił postępy Żarski Fundacja wraz z nami tutaj też robiła badania dotycząca tego, że pandemia przypomina tę traumę i to nie jest tak, że to jest także wracamy do szkół jest Super i w ogóle się widzimy świat nie może wrócić do starych schematów i mówi się często o tym w jakim stanie uczniowie wrócili do szkół Ano wcielenia w sensie, że to nie dotyczy nauczycieli to to powiedzcie państwo, gdzie opiekę psychologiczno psychiatryczna dla nauczycieli nie ma jej to znaczy nauczyciel z tych 3000 czytamy w 4, które zarabia jak ma kryzys jak wypalenie zawodowe się z własnych pieniędzy ich do prywatnego lekarza psychiatry psychologa i prosi o pomoc taka sytuacja nas nauczycieli nauczycielek ze wreszcie koleżanką troje dzieci już wyszła z tego systemu, a moje dopiero zaczynają i jestem pełna obaw, kto będzie miał je uczyć naprawdę są takie momenty i gdzie człowiek powoli szuka i czyta edukacji domowej, gdzie wcześniej w ogóle nawet nie miał o tym pojęcia, że coś takiego istnieje no niestety u nas w okolicy nie ma szkołę takiej czy społecznej czy nie publicznej, chociaż położyła, bo pierwsza która, która tam swoje dzieci posłała tak jak rozmawiam z moimi znajomymi, którzy mają teraz dzieci w wieku szkolnym dzwoniła do mnie koleżanka pytała czy nie czy ja w ogóle nie rozważam być nauczycielką edukacji domowej rzecz biorąc kilka osób i te osoby ucieka bardzo nie chcę, żeby przeszła do chwili jakoś tak po cichu z takim przyzwoleniem ogólnym społecznym tak jak z ze służbą opieką zdrowotną, żeby to nie, bo zaczyna tak wyglądać będzie powoli odpływać w pakiet z firm korporacji, a cały system ochrony zdrowia będzie wyglądał coraz marnie gorzej i tak wyglądały tak samo zaczyna być w edukacji, a szkoła prywatna edukacja domowa pandemia temu temu była jeszcze występom pokazał, że rodzic może uczyć swoje dziecko z dobrymi efektami w coraz więcej takich grup, ale ja wychodzę założenia, że szkoły państwowe nie mogą stać się takim miejscem, gdzie będą chodzić tylko dzieci, których rodziców albo nie stać na edukację prywatną albo po prostu tym interesują, że to nie może tak plany tego świadomie odmawiałem szkołom prywatnym pracy w szkołach prywatnych ze względu na to, że w tym, że uważam, że ta edukacja Państwowa ma być najwyższym poziomie nosiciele doszły takie ścianę, że czują, że już nikt nie słucha, że społeczeństwo ich nie wspiera w sprawie matur egzaminy protestował rodziców sprawia dla mnie szok jak można jako rodzic nie interesować tym, jaką maturę będzie samo dziecko jak co co jest grane wykład tak jestem trochę właśnie rozczarowany tym, że tak w taką stronę działań mam wrażenie, że przyjdzie taki czas jak rodzice zobaczą w szkołach publicznych i ilość wakatów żonie też zaczną być sfrustrowani, że rodzice zaczną protestować jak i mam takie poście też trochę klęski sobie Janowicza nie wiem, dlaczego tak jest w naszym kraju duża, o ile łatwo wyciągnąć ludzi na ulicach w sprawach typu TV łączy sprawy kobiet, owszem, bardzo ważna od bardzo trudno wyciągnąć ludzi na ulica w trosce o lepszą szkoła dla mnie jest zrozumiałe, bo ja może jest zbyt wielkim realistą, ale edukację podstawą wszystkiego naprawdę, jeżeli tego nie zrozumiemy to, że 1520 lat będziemy daleko z w tyle za wszystkimi w Europie już za Chinami nie powinno i Miami dopadnie temu służyć będzie je tak jak dzisiaj bym w tym także nie będzie kim pracować tak w tej trzynastej przynajmniej, że okaże się, że nie, że bardzo mało dzieci zdaje fizykę na maturze bo, bo nie będzie komu uczyć tej wizycie albo albo będzie także no i nauczycieli wspomagających w klasach nie będzie się będzie nauczyciel sobie poradzić czesne Dyrekcji proszę zobaczyć temat po grupie jak wielu nauczycieli jest właśnie na tej drodze do zmiany, bo to nie jest tak, że 30 000 nauczycieli w tym roku odejdzie także w przyszłym roku do jedzenia, a my jesteśmy bardzo zachowawcza nauczyciele szukają szukają swoich nowych przestrzeni ta grupa 30 00031 000 nauczycieli to są ludzie, którzy są na razie takim zawieszaniu i najczęściej padają napytanie czy chcesz mi zawodowa szansę no ale to wahanie Szala może się przychylić jednak w pewnym momencie tak jak przyjdziemy zapłacić nowe rachunki na to, żeby zmienić Sezam cokolwiek powiemy szkoła zaczyna się od nauczyciela podmiotach nie jest uczeń, ale jeżeli nauczyciel jest sfrustrowane, jeżeli nauczyciel jest niedofinansowane, jeżeli uczczą jest zniszczony psychicznie słyszę na swój temat takie jak słyszę to nigdy nie będzie lepszy polskiej szkoły im nic nie pomoże patrzenie na Irlandia, a tak to wkurza jak susza Finlandii to sobie zróbmy to w Chinach Singapurze to zróbmy to z co by pisarstwo, jakby my naprawdę mamy młodych ludzi w szkole i zrób niosły polską lepszą szkołę one, a my potrzebujemy kopiować miernej jakości Finlandii czy Singapuru my możemy podpatrzeć jak Inter robią zrobić coś co nas dziś sprawdzi, ale o tym jest też sprawdzić nie inwestować nauczyciela, a nie ludzie, którzy nie znają jak patrzę na tę publiczną szkołę słyszę ciągle wypowiedzi te kłamstwa to mam takie poczucie niestety to nie pójdzie wzrost w dobrą stronę, że czeka nas pogrzeb publicznej polskiej szkoły po prostu dobrej polskiej publicznej szkoły, która jak było, jaka jest taka jest, ale naprawdę wspaniali nauczyciele uczą mamy w, porównując z innymi krajami inności bardzo wykształconych faktycznych, a kilku takich jest na pewno klasa w zawsze gdzieś znajdzie takich ludzi i po prostu ich straci Polska szkoła, dlatego że na co dzień zostaną
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: REPORTAŻE RADIA TOK FM
-
21:22
-
21:22
-
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
08.12.2023 11:00 OFF Czarek22:54 W studio: prof. Bernadetta Darska
-
-
-
-
-
08.12.2023 13:20 Popołudnie Radia TOK FM10:33 W studio: dr hab. Konrad Pawłowski
-
08.12.2023 14:00 Popołudnie Radia TOK FM10:35 W studio: Piotr Andrusieczko
-
08.12.2023 14:20 Popołudnie Radia TOK FM10:18 W studio: dr Spasimir Domaradzki
-
08.12.2023 14:59 Półka z książkami
-
-
08.12.2023 12:20 A teraz na poważnie09:49 W studio: Janusz Steinhoff
-
08.12.2023 14:40 Raport Gospodarczy11:59 W studio: Marcin Kłopociński
-
08.12.2023 12:00 A teraz na poważnie11:58 W studio: Tomasz Siemoniak
-
08.12.2023 17:40 Wywiad Polityczny10:58 W studio: dr Bartosz Rydliński
-
08.12.2023 16:00 Gościnnie: Wysokie Obcasy21:48 TYLKO W INTERNECIE
-
-
08.12.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:14 W studio: Bartosz Romowicz
-
08.12.2023 15:40 Światopodgląd11:37 W studio: płk Piotr. Lewandowski
-
08.12.2023 16:00 Światopodgląd10:26 W studio: dr Karolina Zielińska
-
08.12.2023 17:59 Śmielej! Stand-uperzy o polityce
-
08.12.2023 11:40 Kultura Osobista12:50 W studio: Urszula Kozakowska-Zaucha
-
08.12.2023 16:20 Światopodgląd11:17 W studio: Nikita Grekowicz
-
08.12.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu12:52 W studio: Robert Korzeniowski
-
-
-
08.12.2023 19:00 TOK36004:22 W studio: Przemysław Pozowski
-
08.12.2023 18:30 TOK36006:27 W studio: Sławomir Broniarz
-
-
-
08.12.2023 18:50 TOK36006:35 W studio: dr Damian Szacawa
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL