REKLAMA

Ratunku, moje dziecko jest w „czarnkowej” szkole! Jak sobie radzić z absurdami systemu edukacji?

Co z ciebie wyrośnie?
Data emisji:
2022-09-01 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
46:42 min.
Udostępnij:

Rozpoczyna się nowy rok szkolny i wielu rodziców zachodzi w głowę, jak ich dzieci i oni sami odnajdą się wśród zaprowadzonych przez ministra Przemysława Czarnka zmian. W najnowszym odcinku podcastu „Co z Ciebie wyrośnie?” Karolina Oponowicz pyta Agnieszkę Jankowiak – Maik, znaną jako „Babka od histy”, jaką strategię przyjąć wobec absurdów, które pojawiają się w systemie edukacji. Zapraszamy do słuchania.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co ciebie wyrośnie dobry nazywam się Karolina Oponowicz to jest mój podcast co ciebie wyrośnie w wakacje dobiegają końca właściwie już chyba dobiegły końca i pora przedstawić się na wrześniowo jesienno szkolne klimaty i właśnie w związku z tym dziś będę rozmawiała o szkolnych dylematach szkolnych wyzwaniach i szkolnych w gminach gminach nas rodziców dziadków ciąć wujków przyjaciół i różnych innych dorosłych, którzy wspierają który, którzy patrzą co się Rozwiń » dzieje z uczniami szkół podstawowych liceów techników i wszystkim krzyż wiele osób się teraz martwi zastanawiamy jak to będzie w tej szkole, jaką będzie wyglądała jak się z tymi Czarnkowi mi wyzwaniami mierzyć i dlatego do rozmowy w oczach rynkowych wyzwaniach w 2022 roku zaprosiła Agnieszkę Jankowiak-Maik babka od histerii Witaj Agnieszko czas dzięki za zaproszenie do ty jesteś teraz bardzo skryty Iwana, więc cieszę się, że strzeliłem, ale widzę, że teraz dużo się dużo się w mediach mnóstwo pytań kierują do siebie dziennikarzy rodzice pewnie też no ja też system w takiej w takiej sytuacji słuchy, że za chwilę pierwszy dzwonek nie już boli brzuch pytań mamy mnóstwo, które zadaje sobie wiem, że wielu mam muszę się właśnie z większością musi sobie poradzić sama, ale mam też nadzieję, że podpowie mi, a przy okazji też, a może przede wszystkim naszym słuchaczom słuchaczką i trochę pomożesz ukształtować taki sposób myślenia w tej trudnej sytuacji edukacyjnej jakiejś wszyscy znaleźliśmy mam nadzieję, że będę w stanie pomóc, bo wyższe nie tylko rodzice nie tylko media to jest wracają, ale również nauczyciele nauczycielki ja sama mam, a sporo witam wątpliwości i myślę, że każdy z nas musi się we własnym zakresie jestem zmierzyć, ale być może ten moment, w którym widzimy proces edukacji i ważniejsza, czyli wspólnotowość i relację i że te same pewnie pewnie problemy lęki dotyczą wszystkich osób zaangażowanych w edukację, a to nie są tylko uczniowie uczennice albo tylko opcja nauczycielki nie tylko test opowiada dla Acta Super stać to strasznie ważne, że o tym mówisz ja tylko jeszcze zanim zaczniemy rozmowy to muszę ten MO ten ten krok ważny wykonać znaczą w tym wszystkim, którzy nie wiedzą, bo nie znają swojej działalności opowiedzieć o tym, że Agnieszka Jankowiak-Maik babka od histerii Jerzy jest nauczycielką historii WOS-u Przem dotąd byłaś jak to się teraz będzie nazywało chyba wciąż nie wiemy czy jesteś też znaną aktywistką edukacyjną można zobaczyć w mediach społecznościowych też w różnych debatach czym jest zaproszona jako komentatorka taka odważna komentatorka napisałeś też w tym roku książkę historia, której nie było mogłabym tak jeszcze długo wymieniać, bo jest też laureatką licznych nagród i uczestniczyć w różnych forach w różnych gremiach, ale pozwoli żył się na tym zatrzymamy zdecydowanie tak mnie najbardziej chyba definiuje aktywistka nauczycielka w no to właśnie zaczniemy od tego, czego będzie uczyła Mieszko od września czy już wiesz być co akurat tak się składa, że wiem, ale tylko, dlatego że właśnie w tym roku podjął decyzję o tym, że po 13 od 14 latach pracy, które liczą, a w szkole średniej w Poznaniu złożyła wypowiedzenia i zmienia szkołę naszą podstawową i szkole podstawowej te tych zmian takich radykalnych jeśli chodzi o nowe przedmioty tak, ale jeszcze niema w związku z tym ja po prostu będą uczyć historii WOS-u tak jak do tej pory tylko włącza osoby na tyle, gdybym została w szkole średniej UE musiałabym uczyć hitu które, które poprzednio również nazywane w pewnych kręgach sitem w pewne ósmego pewnie na to pozwolić i rozwijając skrót, żeby nie było to spreparowana historia teraźniejszość w skrócie szyć ma inny chce być inaczej czy taki przedmiot które, choć od września zakłady na wariackich papierach do szkół ponadpodstawowych ma niby łączyć z najnowszą historię Polski i wiedzę o społeczeństwie, ale tego nie robi to znaczy tak bardzo szczegółowy kurs najnowszej historii Polski z dużymi takimi wątkami naprawdę ideologii wirujące mi na naprawdę indoktrynację obcymi, ale głosu tam jest bardzo mało i tym samym jesteśmy czy doświadczamy pogrzebu edukacji Obywatelskiej szkoły ponadpodstawowe i spraw naprawdę było już bardzo źle do tej pory no, kiedy likwiduje się włoski, chociaż bodaj ostatni bastion no i edukacji Obywatelskiej tylko tam 30% około może mniej trafiło do podstawy programowej Bośnia hitu, a na to się z tym, iż będziemy mierzyli Ania i cieszę się, że nie będziemy doświadczenia, ale też staram się robić wszystko, żeby wesprzeć nauczycieli nauczycielki, bo jestem współtwórczynią i taką umysły działaczką winnica 2 obywatelskich, które wszystkim państwu bardzo serdecznie polecam tworzymy materiały takie obiektywne oparte na faktach w nauce do uczenia tego nowego przedmiotu i są materiały dla nauczycieli czy dla rodziców w ogóle osób, które jak chcą się przyczynić do wychowywania młodych ludzi jeszcze myślę, że dla wszystkich, ale główna myśl nam przyświeca na to, żeby ratować nauczycieli nauczycielki, bo oni nie mają nic oni dostali w Kijowie podręcznik brzydko powiem, który nie jest w ogóle podręcznikiem aktora dopiero zostanie dopuszczony drugi podręczny do wyboru, ale przez wakacje nikt nie miał czasu, żeby się zapoznać nowym podręcznikiem tak i świadomie wybrać, a burza medialna wokół niego jest spora i słusznie nie ma innych materiałów, czyli wieś wchodzi na lepsze ludzie nawet nie wiedzieli czy mogą uczyć, bo nie wiadomo, czego tylko uprawnienia do głosu oraz uczyć tu itd. już wiele dylematów nie ma żadnej obudowy dydaktycznej, żeby propozycji rozwiązań, a i tak naprawdę teoretycznie wakacji czy w czasie urlopu nie powinna pracować przecież przygotowujemy szukają materiałów z myślą o nauczycielach nauczycielka ach, ale oczywiście wszystkie dostępne na wolnych licencjach jest wszystko ma inne strona internetowa jest pan też na Facebooku można z tego korzystać może z tego korzystać każdy rodzi duże uczennica, a ktokolwiek z pewnym przypomnę jeszcze jak się nazywa ten fanpage i strona na Facebooku i strona internetowa obywatelskich, a stan obywatelskich kropkę PL mam bardzo organizacji pozarządowych takich, które na edukację znajomej, która od lat w edukacji również Obywatelskiej na siedzą od typu ten edukacji Obywatelskiej czy Fundacja na Batorego czy ośrodek karta wiele wiele innych Kluz pojedyncze osoby tak tak indywidualne jak prof. Pliszka jak Alicja Pacewicz, a ja tak włączają się na tę wiedzę za wyszukiwanie gotowych materiałów drugie dla tworzenia nowych dostosowanych do podstawy programowej tak, żeby się też nauczyciele czuli bezpiecznie, że to z czego korzystają jest zgodna z tą ustawą programową Agnieszko opowiedziała o hicie mnie już skoczyło ciśnienie już czuję takie wielkie napięcie w brzuchu i w gardle i myślę sobie, jakie się z tym napięciem będę mierzyć co z nim zrobię, kiedy moje dzieci przyjdą ze szkoły opowieściami z pierwszymi opowieściami o hicie, ale no to jest 1 rzecz w tej chwili wszyscy śpiewamy podsuwamy sobie te fragmenty tam o aROM Mai den czy też śmiejemy się z tego, że się, że się teraźniejszość tam 70 czwartym roku kończy innym takie interesujące ujęcie historii teraźniejszości dobra wiemy śmiejemy się martwimy się, ale to nie jest pieśń przyszłości to się dzieje teraz nomen omen dzieciaki idą do szkoły i jak my jako rodzice mamy sobie z tym poradzić czy to jest moje największe pytanie do ciebie dzisiaj, jaką strategię przyjąć w tej sytuacji, bo dzieciaki będą szły będą się uczyły będą odrabiały lekcje będą miały klasówki być może potem będą się uczyły do matury z tego nieszczęsnego przedmiotu jak z tego wybrnąć znaczy wieś obśmiewać robić dery poprawiać wieś tajne komplety i wiem wiem dla rozwoju dokładnie, o co pytasz jak mam robić wszystko tak po prostu nie ma 1 strategii, która jakiś ruchach społecznych jest skuteczna ja lubię przywoływać zawsze przykład na sprężyste walczących oprawa kobiet i zwłaszcza w tym brytyjskim ruchu było bardzo widoczne w porze część tych koryt musiała walczyć w sposób tak mamy legalne, czyli próbowały dostać się do parlamentu były naciski na innych polityków inny w w tym parlamencie, a część wybierała taki aktywizm uliczny część musiała, który sławę trochę mówi, choć dosłownie tak się działo, ale nie zachęcam do tego co się dzisiaj na klucz policjantowi twarz, żeby trafić do więzienia, żeby media się sprawą zainteresowały, ale też obchodzi, że po prostu tak naprawdę trzeba połączyć różne strategie, bo nigdy nie zresztą działa tak swoją drogą, jeżeli zastanawiacie jak waszych szkołach będzie wyglądał w kwestiach tu o taka inicjatywa wolna szkoła, której chcą też zachęcam, ale na Chęcińskim do tego, żeby śledzić, bo nagłaśnia takie problemy właśnie związane z za edukację w Polsce ona powstała wtedy, kiedy groziło nam wejście w życie lex Czarnek widmo gdzieś tam też cały czas mana mama by się po mieczu, ale teraz jest zaangażowana m.in. właśnie we i dla pomieszczeń takich riposta taka mapa szkół wolnych od szczytu tych o można sprawdzić czy trzeba się szkoła będzie korzystała z wiadomego podręcznika nie bardzo może też tam znajdować jakieś wsparcie chociażby tak równej pirat, ale takie jak powiedział różne, bo tak naprawdę każda władza powinna bać śmiania jestem taki moment, w którym widać, że się przelało jak to też tak to historycznie może nawiąże ja w ogóle takie lub pomarańczowa alternatywa, który w latach osiemdziesiątych powstał w PRL-u i tak naprawdę by śmianie systemu poprzez ukazanie tego absurdu naprawdę groźna śmiech jest groźne ten śmiech walczył z komuną, więc dzisiaj myślę że, że jest w stanie działać tylko, że nie był taki gorzki miało to nie jest śmieszne to co się dzieje to co się działo, ale myślę, że 1 stronę faktu, że takie tylko śmianie się też pokazaniem, że naprawdę ci młodzi ludzie nie pójdą, bo to co się dzieje z polską szkołą dzisiaj jest bardzo przemyślana strategia na rządzących, którzy otwarcie mówią, że reforma ideowa szkoły, które teraz doświadczamy ma doprowadzić do tego, że młodzież będzie głosowała na PiS, czyli będzie po tym kursie w szkole to będą młodzi patrioci jak powiedziała wręcz nacjonaliści, bo takie za takie niebezpieczeństwo dzisiaj obserwuję, a z tej ideowej zmianie w szkole to będą katolicy będą udział konserwatywnych poglądach i oni będą głosować napisał 2 dni ciałach, które pokazali wielokrotnie, że tak nie działa nie da się w ten sposób uformuje człowieka, tym bardziej w dobie wolnych mediów w dobie świata globalnego szybkiego przepływu informacji młodzież też mądra jak zawsze głęboko wierzę w transzy to podkreślać, a młodzieży mądra ma swoje zdanie warto ich słuchać oni już nie czekają takich rzeczy na wiarę i po prostu nie są posłuszni tak właśnie się podoba to, że oni nie są posłuszni, więc trochę im zaufać na pewno dużo rozmawiać ja uważam, że w szkole w domu jest przestrzeń na to, żeby mieć na trudne tematy ważne tematy potrzeba i Chucky te starsze młodsze traktować po prostu podmiotowo jako partnerów partnerki rozmowę oni, widząc co się dzieje nie potrzebują o tym pogadać, więc rozmawiajmy nie bójmy się tego zdecydowanie w tym podcaście to się też taki stały motyw powracający, że trzeba rozmawiać warto rozmawiać już rozmowy nie takie myślenie ma przyszłość, ale wracając z tego co do tego podręcznika czy ja mogę odmówić zakupu go, jeżeli się okaże, bo nie wiem co się okaże w szkole mojej córki jest liceum starsza córka, a jeżeli będę musiał go kupić wcale nie chcę na taki śmieć wydawać pieniędzy mogę doprowadzić do tego, że nie będzie miał tego podręcznika na akcję zabrani w sensie, jakie mogą być konsekwencje wybacza się zmierzyć z takim tak realnie no i co tak i co z tego nie czyni, bo czasami jest także ludzie się bardzo boją tak naprawdę samego strachu, a szkoła oczywiście nadal jako jedne systemowo jest taka potrzeba prawa jesteś nie hierarchiczna jest takie poczucia, że są tam ważniejszymi ważni tak być nie powinno tam się szalenie podoba te liczby systemowa w Polskiej szkole, ale nawet jeśli ten podręcznik został wybrany przez nauczyciela nauczycielka i wygodnie kupić takie mogą być konsekwencje to znaczy RM mogą być jakoś tak jakby przebywać przykład tego nieposłuszeństwa tzw. obywatelskiego wyznaczenie go da się na coś jest niezgodne z moimi wartościami, ale jestem otwarta gotowa na to, że przyjmie konsekwencje z tego wynikające, więc może tak być, że jakiś tam konsekwencja typu nie wiem straszne minusy za brak podręcznik będzie śmieje, bo to są takie narzędzia i taki marchewka szkole, którego bardzo nie lubię, które jak się, jakie tak właśnie w ten sposób zostanie wykonana z mieszkania i normy są tym właśnie za ten brak by pytanie pytanie, kto ma my jako gotowość tak na pewno warto pogadać znosić nauczycielkom leż spokojnie, bo z różnych przyczyn ci ludzie wybrali ten podręcznik jeśli go wybrali np. dlatego że realnie zrobili sobie urlop to znaczy skończył rok szkolny pojechali na wakacje albo zaszyli się bardziej niż pojechali, bo nauczyciele nie zarabiałem dużo, więc może się zaś na swój udział karty z internetu i może nie wiedzą co się dzieje tak mają prawo tego nie wiedzieć i może nie piszą przez wakacje z programu autorskiego tak jak inni, a i czasem tak jest również podróżnicza byłoby zerwać pod koniec roku szkolnego, ale tak na stronie internetowe wtedy nie było tego podręcznika wybór dostępnego było wiadomo, że będzie Szkotki większości nauczycielom historii kojarzą, jakby spoko, bo korzystali, ale podręczników w latach dziewięćdziesiątych człowiek naszego ma być coś strasznego dnia dopiero, w które w ciągu wakacji udostępniono fragmenty podręcznika, a dopiero cały podręcznik dostępny może tygodnia to jest bardzo mało czasu, żeby się z nim zapoznać podatnik ma w ogóle 500 stron i w związku z tym część może po prostu naprawdę nie zdawać sobie sprawę myślę Wysoka Izbo dzisiaj sobie nie zdają sprawę, więc w pierwszej kolejności również po prostu fajnie i szacunkiem pogadać wyrazić swoje obawy jak powiedziała ja też zachęcam, żeby jednak pogadać trochę może z dyrektorem dyrektor danej szkoły na konkretne argumenty, dlaczego nie chcemy tego podręcznika błędy humanizm ludzi, bo on ten jest na jakiś zbiorem prywatnych poglądów autora bardzo konserwatywny kat, a nie podzielam takiego światopoglądu uważamy, że podręcznik powinien być obiektywny oparty o fakty nauka nie wykrzykniki i po prostu jakieś Strachy lęki jego autora tak tak się nie pisze podręczników do do szkoły to jest jakiś esej, a nie potrafi takie rzeczowe argumenty uważam, że można z nimi podyskutować ma ostatecznie jeśli się nie zgadzasz AM jako matka, żeby twoje dziecko, a czytało o tym, że powinniśmy na osoby czarnoskóre mówić murze tak jak twierdzi Roszkowski, bo nie ma w tym złego, kiedy tak mówiliśmy to jest okej to sprawa się z tym zgodzić tak masz prawo się nie zgodzić, a z nagonką na Unię europejską sprawa się nie zgodzić nagonką najemcy z nagonką na mniejszości seksualne przez Boga przecież prawami człowieka sprzeczne z zasadami demokracji są wysokie wartości i wtedy zalecam jednak trochę powalczyć o zgadzam się to jest z to to też mój sposób myślenia takie konsekwentne też merytoryczne i stanowczy dopomina się od wartości, które są dla mnie ważne dla nas ważne dla mojej rodziny natomiast obawiam się takiego scenariusza, w którym moje dzieci ponoszą konsekwencje mojej odwagi i wieś i wydaje się, że to jest też kłopot wielu rodziców w oka ja pójdę ja się postawie albo nie kupię tego podręcznika dziecku, a potem ktoś będzie na nim mścił albo nawet niekoniecznie ci, ale to on on będzie miał potem szkolenia miała skład w szkole problemy, bo ta klasówka będzie w końcu praca domowa będzie wieś to jest też pytanie na ile ja jako rodzic mam prawo wyrazić moje dziecko na konsekwencje moich wyborów ideologicznych no to jest trudne pytanie to znaczy znów na pewno warto po prostu pokazać z dzieckiem powiedzieć o swoich obawach o o swoich motywacjach pogadać właśnie tych wartościach i porządnie wysłuchać tego wykreślenia ma ma twoje dziecko, a te trudne ja zgadzam, bo część jak my czasami mamy jednak mam przez to, że dostrzegamy pewne absurdy tak tego tego co rządzi dzisiaj światem i tonami może łatwiejsze postawić w takich sytuacjach niż młodemu człowiekowi żebra przeciwnie Miriam, a dzieciaki są różne moje pytanie to dla ciebie jest najważniejsza podejrzewam, że kierujemy się jednak dobra naszego dziecka Ania wtedy, gdy stąd obawy rozumiem, choć zawsze to taka trochę może by Grecja, ale jednak strasznie przykro, bo bardzo często spotykam z tym, że właśnie coś zrobi ktoś będzie mścił, a albo, jakby bardzo stanowczo używamy tego całości albo kocha AAA, bo byłyby takie rzeczy w kontekście, bo niekoniecznie rzeczy któregoś temu, że powstanie, ale jednak próbował je poniesie go za karę gole czy ono poniesie konsekwencje no nawet jeszcze ten nauczyciel nauczycielka nie będzie chciała taki świadomy sposób zrobić dziecku krzywdę to i tak po prostu zapłaci za to to znaczy oczywiście przygotować się do nieba sprawdziany kartkówki tak dalej można fakt niekoniecznie korzystają z tego podręcznika, bo naprawdę zakładam, że już przy zdrowych zmysłach żaden nauczyciel nauczycielka nie będzie pytał, jakie poglądy tak, a autora podręcznika tylko fakty fakty są powszechnie dostępna, więc można się ich nauczyć tak można jako uznać można mieć papkę itd. projekt to się uczysz, ale chyba nie mam tutaj prostego rozwiązania na pewno po prostu będę się tego trzyma tak przegadać to ze swoim dzieckiem przegadać z innymi rodzicami może też jesteście jako rodzice jesteście siłą szkole i nie mówię to perspektywę siłom jakiś jakąś przemocowy tak tylko po prostu macie moc szkoła jest też wasza taktyce, jeżeli pogadamy spokojnie z rodzicami innych tak dzieciaków np. naszej klasy czy w ramach rady rodziców czy w ramach rady szkoły musi taką owa tam istnieje wyrazimy swoje obawy, że trzeba pogadamy może się okazać, że takiej osobie naprawdę dyktowanie więcej można mieć konsensus to nie jest łatwe, bo społeczeństwo dzisiaj bardzo spolaryzowanej jest moim zdaniem naprawdę wina tego co się dzieje politycy od kilku lat, bo takiej polaryzacji nie widział takiej nienawiści też nie ma takiego zacietrzewienia zresztą swoich poglądach, więc natomiast trudne, ale ma młodzieży ma sama młodzież nauczyć dyskutowania różnienia się w sposób mądry jak dorośnie no właśnie, bo taka praktyczna lekcja tego, o czym mówią poeci tak idź wyprostowany wśród tych co na kolanach moim myślę, że tak ja osobiście uważam za swój pogląd nie zachęcam nikogo, żeby droga wybierał, że rzeczy dla nas ważne trzeba walczyć ja mam taką postawę tak tego nie boję tego ja mówię głośno, bo ja sobie racjonalizuje konsekwencję nie itd. tak dalej, ale wiem, że to nie jest dla każdego, ale jednocześnie pewna rozmowa pewne wzmocnienia się też w grupie albo rozmawia rozmawianie dyskutowanie o tym swoich obawach myślę, że może być dobrą drogą mam nadzieję, że nie puszczam kogoś mali wobec mnie na każdej sytuacji, ale no, ale jakoś taka ścieżka, którą ja wybrałam, bo mówimy teraz hicie i jest powszechnie dyskutowany, a przecież to nie jest jedyny problem zjadali zideologizowane szkoły ten nieszczęsny hit no bo tak mamy czytanki o członku i to już w klasach początkowych podstawówki mamy mamy czytanki o członku mamy się, które są jakoś tam wpisane w ten porządek rozpoczęcia roku w ogóle uroczystości szkolnych mamy święta nie wiem jak tam jak wyglądają treść na przyrodzie czy biologii jak tam z tą z tą rewolucją wydaje się, że chyba jeszcze nikt nie odważył, żeby ją tak oficjalnie podważyć, ale gdzieś tam są łączone pewnie różne treści i też nad tym zastanawiam, bo z dużym dzieckiem takim licealistom to można pogadać nawet licealista licealistka to może być całkiem obowiązkowo z jakiejś rozróby i jakiegoś małego buntu, którego rodzina czy jej zainicjuje w szkole no ale takie młodsze dziecko ono tego może zupełnie nie zrozumieć, dlaczego nie chodzi na religię albo dlaczego inne dzieci idą nam się ono nie idzie a dlaczego jakaś czytanka Olek chlorku miałaby być zła no, toteż trudny temat to znaczy nadal i to pokazują też badania nad w Polskiej szkole bardzo do treści w ogóle 1 to jest mi budowanych z wieloma stereotypami i mówimy o czymś takim jak tzw. ukryty program szkoły oznacza nie to co oficjalnie w dokumentach nie do podstawy programowej, ale to wszystko co się dzieje w kulturze szkoły to co pokazują nam w sposób ukryty podręczniki nie np. podręcznika film kobieta, bo one są pokazywane są pokazywana niejako bohaterki mówi tylko historii, ale wg badań ośrodka postaci kobiecych na podręcznikach historii faktycznie nie ma 10% kobiety, ale tego następne 8 to są nieprawdziwe kobiety, czyli alegorie boginie itd. nie to jeszcze modeluje to, że są stereotypy nadal utrzymywane w ogóle tam także dziewczynki mają być grzeczne ładne nie itd. tak dalej wszystko szkoła nadal funduje i jak sobie uświadomimy to jest straszne to, że utrwalamy stereotyp jakiś narodowościowe to, że mamy takie euro potem krytyczne spojrzenia nadal po prostu pije, a strasznych dniach po aktorze nadal mamy świeckiej szkoły w ogóle bardzo szkołach byłam szoku rodzice muszą wypisać dziecko drugiego wiesz zapisywała nigdy swojego dziecka, ale musi, żeby pisać, żeby one nie chodziło w ogóle, bo tak nie jest zgodnie z prawem trzeba dziecko zapisać na religię, bo chodziło jednocześnie mnóstwo szkół tego zwolnienia respektują Ania Nobla w realnej wyzwania nowe wyzwania wyzwania wyzwania wyzwania, a tylko dodam, bo nie wiem czy państwo mają świadomość tego, że zarówno etyka jak religia są dobrowolne i można póki co zgodnie zobowiązującymi wciąż przepisami można chodzić na 12 albo nie chodzić na żadną tak to się podobno zmienić, ale dobrze nie martwmy się na razie jeszcze tym, bo będziemy się będziemy się tym martwić tak jak dojdzie do ewentualnej planowanej zmiany ja też myślą o nauczycielach i za każdym razem jak i przeprowadzić taką rozmowę po nie ukrywam, że należę do tych osób, które rozmowy co rusz przeprowadzają np. o tym nawet o krótkich spódnicach w szkołach albo no tak na ostatnie okręgi dzielnicach to też staram się nie iść w takim trybie bojowym tylko mieć świadomość tego, że ten nauczyciel nauczycielka też funkcjonuje w jakim środowisku w jakim systemie i że być może też musi się podporządkować czemuś czym się nie do końca zgadza, a nie też nagrywam ostatni odcinek tego podcastów z Izabelą maj, która się zajmuje w Kutnie Mich tutaj cudzysłów, ale też mediacjami w ogóle konfliktami też ona w rozmowie z takiej w już pomaganiu uczulił mnie na to żeby, żeby też na nie nastawiać tak konfrontacyjny z nauczycielami podczas i nastawić się konfrontacyjne przed rozmowami z nauczycielami nauczycielkami, bo oni też są szalenie trudnej sytuacji jak to jest w ogóle z wyborem jest taką wolnością nauczyciela, który właśnie funkcjonuje w szkole i być może musi wybrać tylko podręcznik Roszkowskiego, bo mu dyrektor nakazał koniec Krupka oczy jeśli już nakazał to dyrektor to robi to też niezgodnie z prawem, ale wiemy jakie, czyli nie będą udawać, że nie ma takiej sytuacji, bo regulamin oraz częstszym tematem akurat jeśli chodzi o badania takiej kultury szkoły np. obrzęki na różnych poziomach, jakby nie mówi, że tylko Derek dyrektor rektorzy dziękują nauczycielom cierpienia, ale że, że przykład od góry i bardziej opresyjna jest Góra jest coraz bardziej opresyjna tym więcej stresu im niżej schodzimy ja ich na różne postawy się pojawiają różne lęki i różne patologie tak powiem dopływają czasem uzmysłowić, że to jest ogromna machina, która bazuje na strachu znaczy to co próbuje zdobyć w tej chwili w ogóle minister Czarnek to jest jeszcze jeszcze bardziej zaciśnięcia takie parki i centralizację szkoły jeszcze większa kontrola jest właśnie quady, które nie weszło w życie, ale będzie czarnych próbował je oczywiście przeforsować i to sprawia, że każdy jest taki sposób uwikłany i ciężko jest się z tego wyzwolić i mówię to z własnego doświadczenia pracowałam tak jak spoko szkole ale, ale jednak pewien system zależności i tak istnieje forma lęki i tak istnieją, więc to na pewno warto sobie uzmysłowić, że nauczyciel nauczycielki też naprawdę są w trudnej sytuacji znacie, a systemowo sią hejtowanie i opluwani wyszydza ni taktowanie po prostu beznadziejnie wpływa na samopoczucie ślubie właśnie kwestii zarobków i o tym jak media od społeczeństwa to strasznie dużo nauczycieli zarabiających kłamstwa po prostu kłamstwem szczeblem, bo każdy, kto ma w rodzinie nauczyciela lub tylko wie doskonale jak to wygląda od lat i teraz taka osoba Ania z tym w tym całym bagażem liczba dzieciaków i powinna tam być uśmiechnięta przyjazna życzliwa i bardzo często je, ale czasami nie daje radę nam się apteką do tego też ludzie są różnie każdy powinien pracować w szkole myślę, że każdy ma tego świadomość, ale mogę takich osobach typu ja kół, a moje koleżanki koledze, który po prostu czasami się przelewa, ale takie posiedzenie powinno mieć wpływu wiadomo tak na młodzież artykuł stację dużo i tak, że jeszcze przychodzi do nas rodzic, który od razu wysokiego c dziękuję to już od razu, jakby inaczej ustalać rozmowa ja np. nie mam takich rodziców jak mówi odnawia pracuje w zawodzie 14 lat miała konfrontacyjnego rodzica, ale być może, dlatego że sama, kiedy zaczynam rozmowę z rodzicami to pan taktowa łam ich ogromnym szacunkiem ogromnym partnerstwem z troską mówią o ich dzieciak i oni wiedzieli, że mamy, że gramy do tej samej bramki miał zawsze bardzo zależało, żeby oni zrozumieli, że jesteśmy po tej samej stronie nawet jeśli były jakieś trudniejsza sytuacja to nasze rozmowy nigdy nie były jakieś chamskie fakt tak też zdarzają jakieś takie odzywki takcie czy krzyk nigdy nie nigdy nie doświadczyłem takiej sytuacji, ale też dlatego, bo ja traktowałam szacunkiem, ale drugą osobę takie elementarne w ogóle zasadę jak tylko bardzo sobie ten bagaż na pewno uświadomić zrozumieć, że czasami ta osoba naprawdę nie ma totalnie złych intencji natomiast jeśli ma to uważam, że tu też bardziej o bardzo lubiliśmy mogliśmy działać system edukacji tak skonstruowane, że niestety bardzo trudno jest tego powiedzieć bardzo trudno je też wpłynąć na zmianę atakowanie taki nocleg nauczycieli, którzy naprawdę potrafią robić krzywdę sam tacy tak ja nie będę udawała, że cały nasz zawód soczyste chce 700 000 ludzi są same anioły nie sam nie każdy powinien pracować z dziećmi i ten system jest nie pomaga, a i izolować, jakby takie praktyki osób nie, ale przeciętnie zakładam, że jeżeli dzieci do szkoły i jest jak i lekarz jakąś trudność to ta osoba po drugiej stronie nie ma złych intencji to w ogóle ten kwestia stroju szkole takie absurdalne dla mnie tak bardzo nie rozumiałam, że nawet problemy z zapaści psychiatrii dziecięcej brak wsparcia psychologicznego w szkołach, a raz jeszcze sytuację tak pandemia wojna, a są tak trudną sytuację widzimy jak agresja głośno warczy kryzys Sarmaty ręczny przecież te dzieciaki są przepełnione lękiem tak, a my mówimy, że mają nosić spódnice tak no i to, które tego akurat nigdy nie zrozumiem warto się przyjrzeć tu szkolnym, ponieważ 90 proc statutu wg badań nie jest zgodne z polskim prawem tak swoją drogą i akurat strój można regulować straty bądź niestety moim zdaniem bardziej niestety, ale nie farbowanie włosów czy kolczyki tatuaże tak by to nie jest sprawa szkoły i ja sobie ważną rzecz z tego wyciągam co powiedziałaś, że kilka ważnych rzeczy, a ATA ATA główna taka, żeby wyjść z trybu klient awanturujący się po drugiej stronie jest po prostu człowiek i warto zacząć te rozmowy, która pewnie jest trudna dla nas dla drugiej strony tak w taki życzliwy sposób, zakładając dobrą wolę to powtórzyła kilkakrotnie, więc tak to myślę, że warto warto zapamiętać tak jak się zdarzy ktoś, kto jednak jest twarde głowy to są możliwości działania jest dyrektor jest kuratorium jakoś można jakoś można powalczyć, ale powiedz mi no bo też tak jak rozmawiam z rodzicami, których dzieciaki za chwilę i idą do szkoły pakują plecaki to jest trochę tryb walki to znaczy, a nawet może nie tyle walki ile ta kiego ratowania dzieci przed szkołą tak się zastanawiam czy nam wejście w taki tryb szkodzi czy już tak zakładanie na samym początku roku szkolnego, że to będzie już będzie potyczka za potyczkę jest zdrowy i konstruktywne jak myślisz nie jest samo takie podejście do życia generalnie niezdrowa to znaczy czasami właśnie jest tak jak wszystko powiedziałem, że boimy się samego strachu i dopóki tego nie racjonalizuje metod to on narasta strach narasta jak narasta to pogarsza nasze samopoczucie to bardziej agresywnie reagujemy tam, gdzie znajdzie się potwierdzania niekoniecznie dostrzegane pozytywy także ja ogólnie mam taką filozofię życiową, że nie lubię się negatywnie nastawiać raczej szukam różnych możliwości lubi się krytykować tak dlatego też zachęcam to jakby szkoła jest taka jacy my będziemy, bo jak ostatecznie szkoła nie jest ministra Czarnka szkoła nie jest jeszcze Niewiem polityków tak oczywiście mają bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o pewne ramy, ale summa summarum chodzić na lekcje i szkoła jest taka jak jak Dydek 45 minut jak synergia między ludźmi jak społeczność lokalna jak relacja tej szkole szkoła prawdziwa, więc nabierze oddolną zmianę w edukacji uprawia miał od bardzo dawna i małymi krokami uważam, że można dużo dobrego dla szkoły zrobić, lecz ostatecznie to my decydujemy, jakie są nasze lekcje, jakie są nasze priorytety można o tym pogadać z rodzicami, ale można o tym pogadać z dzieciakami, a najlepiej w ogóle wszyscy razem takie święta mam doskonałe doświadczenia narady Obywatelskiej edukacji z czasów strajku nauczycielskiego bardzo konstruktywne konsultacje społeczne, gdzie właśnie takich stronach szerokiej siedzieliśmy nadać szkole, a wygrywamy to dzięki tym jak występowałam na na kampusie, a my w debacie edukacji, ale to co było ważniejsze właśnie konsultacja przy stolikach usiedliśmy sobie pogadaliśmy o tym jak szkoła byśmy chcieli, dlaczego nie możemy tego robić w naszych szkołach możemy można zaproponować można przekonać irytował może zobaczyć, jaki mamy wspólne wnioski można pogadać przy kawie przy stoliku w technikach nazywał Cafe i po prostu usłyszeć wreszcie przedstawić swoje punkty widzenia kurzyć temu Reptak jest absolutnie w naszym zasięgu tego nikt nie zakaże, więc nastawienie na działanie konstruktywna na wyszukiwanie tego nam daje tak jak ona wzbogaca szkoła publiczna nadal jest wartością znacie, kiedy może ona ma wielu polach daje ciała mówiąc kolokwialnie to znaczy zamiast wyrównywać szansę to ostatnie pogłębia, ale powinna wyrównywać to, że każdy dzieciak w Polsce może się uczyć jest piękny to jeszcze nie było takie oczywiste po 50 lat temu oba więc, więc warto też może w ten sposób na to spojrzeć i działać swoich obszarach czy w swoich strefach wpływu jako nauczycielka wybieram chce, żeby moje dzieciaki przychodziły bóle brzucha na moje lekcje czy chce, żeby akceptowały następnym projektem, który wejdzie ma nie 1 niechętnie nie mam wątpliwości co wybieram ostatecznie też chyba warto pamiętać, że nawet najgorszy podręcznik, którego znakomitym przykładem jest ten podręcznik do hitu prof. Roszkowskiego i nie uczyni nieodwracalnej krzywdy naszym dzieciom, że to ostatecznie jednak my wychowujemy i ja chciałbym w każdym razie wierzyć, że te wartości czy moje dzieci idą w świat są te wartości które, który ma im w domu wpajamy i że one są chciałbym też wierzyć są na tyle inteligentny, że sobie potrafią poradzić z szkodliwym książką to jest Kasza i PIN okiem jego przesłaniem właśnie, że trzeba być grzecznymi posłusznym i jakimiś bzdurami na temat Bitelsów, które są w książce Roszkowskiego bardzo bym chciała w to wierzyć, bo tak sobie też myślę, że mnie szkoła, a ja chodziłem do podstawówki w PRL-u mnie ten szkoły w Peru też nie skrzywdziła tak strasznie wyczynu miałam rodziców, którzy mnie ukształtowali oni byli dla mnie tym punktem odniesienia czasem oczywiście 180 stopniu zwracam się od nich im co innego niż oni robiło myślałam, ale gdzieś to owe nie było, więc tak by nie chciała panikować staram się różni nas, że miał bardzo bardzo słusznie cały ten czas zainwestowany dziecko od najmłodszych lat procentuje prędzej czy później tak to sami możemy mieć 7 tak takie poczucie, że tak nie jest, bo przychodzi bunt itd. ale na tym polega w ogóle kształtowanie siebie jako jednostki, że trzeba się zbuntować się od odrzucić pewne rzeczy bardzo sobie uświadomić też młody człowiek w składzie kształtowania mózgu chociażby samochód inny niż 1 dorosły jak siebie innym trochę denerwowali moim uczniem uczennicy, bo fabryki głupie miny albo stanowisko wali w zamyśle pamięta nie ma ukształtowanego płatu czołowego pamiętaj o tym kobieta no tak i takich łatwiej po prostu, gdyby faktycznie szkoła potrafiła lokalnie sformatować na człowieka byśmy żyli w innych społeczeństwach w różnych okresach dziejowych szkoła peerelowska taka no no niby też ideologii za pana wychowała przyszłych solidarnościowców takiej nie wiem czy intencjonalnie wychwycenie funkcjonalnie, ale właśnie chodzi o to, że nie jest wiele czynników, które wpływają na jakim jesteśmy ludźmi, ale chcemy dobrej szkoły tak chciałabym też wierzyć, że w tych szkołach publicznych polskich są dobre rzeczy mogą się dziać dobre rzeczy rzeczywiście moje dzieci natknęły się w szkołach publicznych na fantastycznych pedagogów to nie jakoś specjalnie szukałem ich po prostu trafiły przydział na fantastycznych pedagogów i pedagożka trafiły też beznadziejnych, ale wciąż chciałabym wierzyć, że te dobre rzeczy mogą się dziać w szkołach publicznych mogą zająć się w ogóle dzieją się tak niestety trochę też tak działa działamy jako ludzie taka pułapka myślenia, że zapamiętujemy czy podejmę pamięć jednak doświadczenia bardziej negatywna, a więc jak zapytamy kogo ze szkoły najbardziej pamiętasz to nawet jeśli my miał 60 fajnych nauczycieli nauczycielek, a 1 np. mobbingu mającą osoba to zapamiętać tą 1, tak więc na pewno warto z tej pułapki myślenia wyjście skupić się na tych rzeczach dobrych i tym się karmić, a jednocześnie starać się mówił no tak właśnie oddolnie przemieniać szkoły taką, która np. pracuje na zasobach ani na deficytach, bo jesteś stanowi duży problem, ale to nie musi tak być na każdej lekcji jak więc, więc wznawiać to czy jesteśmy dobrze popytać te swoje swoje dzieciaki znaczeniu jako rodzice, ale też znaczenie ekonomiczne nauczycieli, żeby rozwijali obszar, który widzimy że, że ten potencjał dużo, żeby trochę przymykać oko tam, gdzie idzie gorzej naprawdę potrzebuje bardziej ludzie, którzy chcą dobrze ze wszystkiego, a znalezienie w życiu pasję podejrzanie na nią wiecie doskonale, że jest dużą dużą wartością, więc na pewno warto myśleć o takich jak i szkole w takich kategoriach, że do wszystkiego moje dziecko musi być najlepsza musi mieć czerwony pasek, bo tylko gwarantujemy sukces życiowy Absolut już wiemy, że tak nie jest tu też kolejny mit, który sprawdził się oczywiście przez jakiś czas, gdybyśmy w innych realiach historycznych, ale dzisiaj już tak nie jest dzisiaj, a my wiemy, że wpływ na nasze dzieciaki jednostek samo Emma rozwój kompetencji różnych fakt myślenia myślenia krytycznego współpracy, a nie właśnie takiego indywidualisty danego wyścigu komunikacji dobrej komunikacji z ludźmi i ze sobą samym czy taka komunikacja interpersonalna czy kreatywność świadczy bardzo szybko zmienia szkoła powinna nadążać bywa z tym różnie, ale mając świadomość tego z czego warto czerpać nas Machniak myślę, że jesteśmy w stanie zrobić dobrą robotę tak też u nas nie ma odpowiedzialności takiego jest takiej czujności czy też trzeba tym dzieciakom dawać różne rzeczy zostanie dodatkowo, żeby one mogły wydawać im szansę, żeby mogły uczyć kontaktów społecznych i własnej sprawczości i zdobywania wiedzy też własną rękę poza tymi systemami szkolnymi Agnieszka ci życie o 1 rzecz sam koniec pytać, bo to też widzę po w okręgu swoich znajomych, że ludzie tak w obawie przed tym co co spotka ich dzieci w szkole zabierają dzieci systemu i edukacja domowa szkoła w chmurze, ale też szkoły prywatne szkoły eksperymentalne wolne szkoły demokratyczne wiele osób szuka też alternatyw czy myślisz, że rzeczywiście w tym system w jakim funkcjonujemy przy tych podręcznikach, jakie mamy takie wyjście z systemu tradycyjnej szkoły jest jakimś rozwiązaniem to zależy każde dziecko nadaje do pracy w szkole w chmurze, ale jednocześnie dla części dzieci rozwiązanie tego typu będzie wybawieniem każde dziecko nadaje edukacji domowej każde dziecko nie panuję typy od ćwiczenia, ale nie każde dziecko o takiej szkole Demokratycznej oczywiście ja jestem ze szkoły, która jest demokratyczne tak, ale jak we czy innego systemowo nie nakaże różne metody sprawdzają się w dal różnych osób warto naprawdę się zastanowić, czego potrzebuje moje dziecko czym się odnajdzie po tej edukacji i dalej z czasów czasów bandami przed mojej klasie przeszły dziewczyny na edukację domową nie wszystkim, ale nie wszystkim co się sprawdziło ostatecznie, ale niektórych wspaniale to znaczy pięknie rozwinęła skrzydła zrobiły wiele innych wiele świetnych rzeczy tak, bo potrafiły zarządzać czasem potrafiły wziąć odpowiedzialność za swój proces edukacyjny zadbały o kontakty takie specjalizująca tak rówieśnikami rówieśniczkami niekoniecznie właśnie szkolę wartość stanowi po prostu tak jest to bardzo widoczny i radykalnie wzrosła ilość osób, które przeszły do edukacji domowej jeśli każda rodzina jest gotowa na to, żeby mieć dziecko edukacji domowej jak też trzeba jasno powiedzieć, a jego pole myśli mogę tak mało autopromocję nie ma Instagramie prowadzę taki cykl Live pełen wiedzy o takim hasztagiem właśnie raj pełen wiedzy miałem rozmowę z Marcinem Karpińskim, czyli SuperData CVI, który ma piątkę dzieci edukacji domowej robiliśmy właśnie o tym kogo jest edukacja jak ona wygląda, więc jeśli ktoś myśli o edukacji domowej to tylko odsyłamy po prostu do tej rozmowy była bardzo fajna ciekawa inspirująca planuje też właśnie różnych szkołach alternatywnych na pewno szkoła publiczna od szkół alternatywnych może dużo się uczyć dużo wyciągać, ale to nie jest tak, że jeżeli twoje dziecko do szkoły publicznej to na pewno nic tego nie wyniesie i a i psiego tak czy płaci po latach to po prostu wszystko bardzo bardzo walory szkoły publiczne mają naprawdę dużo, ale ja wierzę w ogóle edukację publiczną, mimo że ten jestem tak raczej pewnie dla nas jako krytyczka tego systemu to jednocześnie bardzo wierzę w to, że powinniśmy mieć dobrą naprawdę mającą szansę edukację publiczną dostępną darmowa taką, która właśnie nie ani elitarna, bo jednak często też kołem różne alternatywne one nie są dostępne, bo tam pociąg próg wejścia finansowy jest wysoki jak OFE, więc więc, więc i one przez ta jeszcze bardziej pogłębiają różnice, a ja wierze równanie szans Niemcy nie deprecjonuję ich wyboru osób każdy podejmuje decyzję dla niego najlepszą, ale na pewno warto o różnych alternatyw wyciągać wnioski nawet jako nauczycielka tak wyciągam z różnych szkół alternatywne jak i tam pomysły inspiracje na moje lekcje tak samo rodzice mogą stanowić Naeem jak coś tam funkcjonuje może uda się te elementy, które opowiadają zaimplementować u nas mogą tak godzinami mogą też słyszę słyszę już też czym kolejne otwierają pytania tymczasem wiem, że musimy kończyć i tak sobie usiłuje wieś, podsumowując naszą rozmowę przełożyć to, o czym mówiła na NATO co ja mam zrobić co mi podobnie rodzice wychowawcy i wujkowie ciocie opiekunowie też nauczyciele mają zrobić w tym wrześniu i tak bym to podsumowała mniej więcej taki sposób, że zachować czujność przytomność, ale nie demonizować nie nastawiać się na wojnę i otwartą głową też szacunkiem do ludzi, których tam będziemy spotykać w tej szkole im młodszych i starszych no i też rozmawiać pytać domagać się swojego coś być jeszcze dorzuciła tytułem niż słania jak ich tak czuć czuć, że to jest nasza szkoła, ale swoje jako rodzice też, tak więc jesteś masz prawo ją zmieniać prawo mieć na nią wpływ warto się po prostu też tym interesować nie tylko na poziomie jakiś krytyki, ale również to możemy zrobić, żeby ta przestrzeń dla naszych dzieci była po prostu lepsze fajniejsze mądrzejsza itd. a ostatecznie to my wychowujemy nasze dzieci i pewnie mamy na nie większy wpływ niż szkoła, choć czasem trudno w to uwierzyć, że efekt szybko jednak jest czy w ogóle szkoła jest tą instytucją pomocniczą tak i ona oczywiście sytuacji, w której np. dziecko no no ma taką trudną sytuację że, że tego domu rodzinnego brakuje formy opieki brakuje oczywiście szkoła wtedy jest bardzo bardziej wspierająca, ale generalnie rzecz biorąc jest po prostu i tym pomocniczą tak jest to była Agnieszka Jankowiak-Maik babka od histerii ze swoim przesłaniem na nowy 20222020 trzecie rok szkolny trzymajmy kciuki za nas z rodziców za nasze dzieci przede wszystkim dzieci trzymamy kciuki za nauczycieli dyrektorów za tych wszystkich, którzy mają związek z naszą edukacją obyśmy za rok mieli mniej obaw i obyśmy już tylko w charakterze żartu opowiadali sobie w hicie prof. Wyszkowskim i innych bzdurach dziękuję tak, bo przyłączył sens, ale szkoła należy dodać komentarz c tak jest, a to był mój program co ciebie wyrośnie jak nazwał Karolina Oponowicz bardzo dziękuję za spędzenie tych 50 z grubsza minut ze mną i Agnieszka Jankowiak-Maik zapraszam na kolejne wydania już od września ruszamy co tydzień wracamy do tego cyklu cotygodniowego no oczywiście czekam na pytania czekam na pomysły na propozycje na bohaterów dziękuję do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO Z CIEBIE WYROŚNIE?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA