REKLAMA

"Największe wyzwanie - poczucie przynależności" - o nowym roku szkolnym ukraińskich dzieci w Polsce

Połączenie
Data emisji:
2022-09-01 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:36 min.
Udostępnij:

Dzisiaj ponad 4 miliony uczniów rozpoczynają nowy rok szkolny w Polsce. Przed placówkami edukacyjnymi stoi w tym roku duże wyzwanie - jak zadbać o dobrostan, integrację i edukację dzieci, które przyjechały w ostatnich miesiącach z Ukrainy. Na nasze pytania odpowiada prof. Jacek Pyżalski z Wydziały Studiów Edukacyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i Fundacji Szkoła z Klasą.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Jacek Pyżalski z wydziału studiów edukacyjnych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza oraz Fundacja szkoła z klasą dzień dobry dzień dobrem, a będziemy rozmawiali o uczniach ukraińskich w Polskiej szkole 1września teraz pierwsze podstawowe pytanie, które się pojawia w tym właśnie kontekście, czyli w kontekście dzieci z Ukrainy wolę ile jest są bardzo różne dane i bardzo różne instytucje instytucje źródła Rozwiń » podają różne informacje np. ministerstwo edukacji twierdzi, że to jest mniej więcej 200 160 szkołach 40 000 w przedszkolach, ale pojawiają się takie szacunki czy to może być 500 000, że to może być 400 000 albo 600 także wszystkich dzieci jak wyzwolą to jest w ogóle 800 000, więc w zakresie w tym pogubiłem, ale może pana, że Platforma to już powinno to powiem, jakie mam inne, bo trudno tego dość, że znacie inne, dlaczego inna, bo trudno do tego dojść bowiem o naszych danych, ale dane będą drożeć inaczej ujmowały spraw, bo często szukamy globalnie i tutaj nie mam takich wiarygodnych danych, bo nie prowadziłem takich badań, więc nie mogę tak jak autorytatywnie odnieść do tych danych generalnych natomiast ważniejsze coś innego ważniejsze jest to jak to wygląda na poziomie konkretnej szkoły i myśmy fundacji szkoła z klasą przeprowadzili badanie, które opublikujemy za mniej więcej tydzień szczegółowo, ale potem tylko kilka wyników przeprowadził badanie 70 szkołach, które przejęły dzieci z Ukrainy, gdzie badaliśmy 70 panu dyrektorowi prawie 800 nauczycieli się interesowaliśmy jak to wygląda w tych szkołach co jest najważniejsze, że wygląda bardzo różni od to są takie szkołę jest aż 30%, w których bo warto taki wynik analizować, których doszło aż 10% dzieci więcej full kraj inaczej tych dzieci z tej grupy właśnie migrantów wojenna w porównaniu do 60% liczone od tych, które wcześniej w tej szkole uczyli też bardzo dużo, bo nagle w krótkim czasie dochodzi 10% mamy nawet 2% takich szkół, które doszła 30% dzieci dodatkowo tak, czyli bardzo krótkim czasie pojawiło się mnóstwa nowych dzieci to jest zawsze pewnym wyzwaniem, a jeszcze pojawiły się dzieci w tej specyficznej sytuacji w tym specyficznym kontekście, więc myślę przyglądamy bardziej globalnie jak się przegląda ktoś z helikoptera tylko przyglądaliśmy się w naszym badanie naszych analizach i analizach potrzeba wsparcia przyglądaliśmy się właśnie temu jak to wygląda na poziomie placówek myślę, że to jest najistotniejsza musimy sobie uzmysłowili, że różnego rodzaju wyzwania problemy trudności się bardzo nierównomiernie rozkładają, czyli są takie szkoły, których dzieci są bardzo liczna, bo jest takie miejsce, gdzie mało osób przyjechało itd. i tam właściwie to się tak dzieje niezauważalnie dzieci się pojawiają, a są takie szkoły, w której to pojawienie się tych dzieci przez tą skalę badanym terenie było gigantycznym jest gigantycznym wyzwaniem co zresztą analizowaliśmy bardzo szczegółowo w sens pytanie, jakby jak się z tymi dziećmi w tych polskich szkołach postępuje to znaczy tam, gdzie np. to jest 30% jak się w ogóle je integruje całą resztą z tej społeczności szkolnej żyją bardzo często mają problemy językowe, a tutaj właśnie można powiedzieć to jest bardzo ciekawe, że tak chyba nikt nie badał tak sensownie byśmy zbadali pytaliśmy np. samych nauczycieli oto pierwsza wcześniej w ogóle wcześniej, czyli przed tym kryzysem wojennym, a radość 800 nauczycieli wcześniej przed kryzysem wojennym w ogóle pracowali z dziećmi z Ukraina okazuje się, że aż 30% nauczycieli odpowiada, że w ogóle nie miała takich dzieci siedzi nam kogoś 60 mówi, że nielicznych, a tylko kilka procent nauczycieli no miała doświadczenia w tym zakresie my się wszyscy tego uczymy to jest bezprecedensowe i to dla każdego systemu edukacyjnego nie tylko polskiego jest bezprecedensowa sytuacja, tym bardziej że, kiedy pytaliśmy nauczycieli znajomość języka to ci, którzy znają język ukraiński to są nieliczni trochę lepiej, ale to i tak dotyczy mniejszości nauczycieli jest językiem rosyjski atak, który tam budzi kontrowersje nie do wszystkich dzieci to z pewną taką wrażliwością też trzeba wprowadzać korzystanie wykorzystanie tego języka edukacji jak się rozwiązuje mogę niewiele badań pokazuje, że akurat bariera językowa jest ważna, ale dzieci uczą języka szybko i komunikacji też no tutaj w tej sytuacji jednak są podobieństwa to nie jest tak, że to są takie języki na kompletnie rozjeżdżając się natomiast jest duże problemu mam na myśli np. problemy związane z tym ze zmianą kompletnie po stronie tych dzieci ze zmianą kompletnie systemu edukacyjnego doszedł sposobu oceniania albo np. tego, że dzieci no jako dobrzy uczniowie na Ukrainie nagle pojawiają się w Polsce jest obiektywnych względów już te sukcesy nie są takie proste, więc to jest np. ogromnym wyzwaniem zdiagnozowane przez nas, o którym też zastanawiamy się mocno jak wspierać jak rozwiązać tak kolejnym rozwiązaniem na kolejnym problemem są np. jednak i to znowu to nie jest masowe mam pytaliśmy nauczycieli tak, ale jednak okazuje, żeby przynajmniej kilkanaście procent dzieci, które doświadczają różnego rodzaju traumy związanej ze stresem po dramatycznym doświadczenia wojenne dzieci też bardzo zróżnicowane od prawie zerowych są też nie znaczy, że ktoś nie przeżywa traumy co może się wiązać z bliskimi z problemami bliskich samemu nie przeżył tego, ale na przeżywają osoby ważne dla niego, tak więc to też nie jest takie proste, ale oczywiście jest to bardzo zróżnicowane, ale to jest takie wezwanie na podstawowe tak bokiem zaczynają się problemy w tej sferze to tutaj rzeczy dydaktyczne można powiedzieć są bardzo trudne do do do realizacji tak cała kwestia kontaktów rówieśniczych i sposobu integracji, bo chcę zwrócić uwagę, o co pan zapytał tak bardzo wyraźnie, kiedy mówimy o tym tzw. integrowaniu zaliczała się wykazać bardzo dużą wrażliwością, bo po pierwsze, można integracji robić taki sposób materialistyczny narzucające taki na zasadzie łaski tak można robić taki sposób, gdzie rzeczywiście wasze podmiotowość tych którzy, którzy tych osób z tej grupy mniejszościowej wobec tej grupy dominujące na to uważać za krótko w naszym powiecie dla różnicą niech pan wyjaśni, bo to jest już mówię już dużo opowiada np. na tym, że się nie robi integracji takiej, że dzieci z Ukrainy np. tylko wyłącznie przedstawiają swoją kulturę, a my oglądamy świat interesujemy to jest taki przykład tego podejścia takiego trochę paternalizm ręcznego pokażcie nam co tam lubicie Saddam obicia, a podejściem tym drugim jest np. takie podejście, w którym robimy taką aktywność, w którym nasze dzieci polskie ukraińskie dostają zadanie i kompletnie na równi realizują to zadanie kompletnie niezwiązane z kulturą, czyli np. coś tworzą komuś pomagająca konstruują, ale jest to robione w taki sposób, że absolutnie funkcjonujemy w tych aktywnościach na równych prawach i w równej komunikacji itd. to jako przykład taki podaje do całkiem przeprasza działań, jakie się bliżej od razu przychodzi do głowy takie pytanie czy w Polskiej szkole jest w ogóle czas na to, żeby takie rzeczy podejmować czy też wlecze się z programem w czasie wyrobić się wrażenie, że no no zadaje ważne pytanie, bo to zawsze jest pytanie ono było wcześniej zadawane jest czas na sprawy wychowawcze to bowiem tak jak ktoś tam przegląda w ogóle wychowaniu w szkole od 20 lat mogę powiedzieć wzrośnie to nawet jak pan weźmie 2 szkoły danego terenu w podobnego obszaru 1 terenu to jakby skala tego na ile zajmujemy się na ile jako priorytet stawiamy sprawy wychowawcze względem dydaktyki jest bardzo różnie rozwiązywane, czyli to zależy od kultury konkretnej szkoły ja mógłbym podać tych 20 lat zarówno mojej, bo ich badań obserwacji praktyki zarówno mógłbym podać przykłady takie, w których ludzie umieją temu nawet znaczenie czas, jaki takie przykłady, gdzie kompletnie tego nie potrafią zrobić, więc to nie jest równanie tak jak powiedział na początku naszej rozmowy to nie jest równo jeśli chodzi o skalę tych problemów i skalę w ogóle tych wyzwań, które są, że to niemożna powiedzieć jak to wygląda jakiś przeciętnej polskiej szkole, bo to jak bardzo różnie właśnie wygląda, jeżeli chodzi o to skalę, bo całkiem się inaczej wyglądają takie wyzwania mam 5 uczniów z Ukrainy jak mam 30% populacji w ciągu kilku miesięcy tak, ale koniec, a zacznie nam się skończy czas co jest największym wyzwaniem wg pana teraz te większym wyzwaniem relacje rówieśnicze, czyli dbanie o to, żeby uczniowie mieli poczucie przynależności są wyzwaniem i praca z tymi uczniami, którzy znajdują się, w których można wyraźnie przynajmniej określić, jaką kilkanaście procent, choć z Ukrainy, którzy znajdują się szczególnie trudnej sytuacji psychologicznej z różnych względów związanych właśnie z trauma związanych ze śmiercią bliskich związanych z przeżyciami z rzeczami, które widzieli zaobserwowali tak dalej, czyli otoczeni taką opieką psychologiczną tych uczniów, którzy należą do tej pod grupy uczniów, którzy no i wszyscy są w trudnej sytuacji, ale oni są jeszcze gdy jeszcze najtrudniej no to jest dopiero przygnębiające, bo wiemy, że z tym akurat Polska szkoła zawsze miała problem na czas, ale robię jest zresztą Iliad właśnie dokładnie na zdrowiu psychicznym uczniów i taką wrażliwością w ogóle ze specjalistami, którzy się na tym znają, ale to jest już za już temat na inną rozmowę dziękuję bardzo, profesor bardzo długą zaś takie jest prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza i fundacji szkoła z klasą państwa moim gościem 1316 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA